Gå til innhold

Fortsettelse av "Ned 5 kg, noen som blir med?"


Gjest Mimi

Anbefalte innlegg

Anneln, velkommen hit! Sleng deg på!

 

Sans1, jeg syns det er rart at du opplever så mye motgang! Men hva er årsaken? Teller du kalorier på alt du spiser men blir alikevel på stedet hvil på vekten? Eller står du stille fordi du ikke klarer holde på kalorigrensene og skeier ut for mye? Spør bare av nysgjerrighet. Vanskelig å komme med råd når jeg ikke vet helt hvorfor det ikke går som du vil. Jeg har selv problemer med å gå ned i vekt om dagen, men det er kun fordi jeg hele tiden føler meg sulten og spiser over det jeg skal. Jeg har endelig klart å sette igang med trening nå, så jeg tror det skal hjelpe. Eller jeg vet det kommer til å hjelpe!

 

Jeg har et spørsmål til dere, har dere perioder hvor dere føler dere ustanselig sultne? Og hvaslags matvarer er det lurt å spise i sånne perioder(utenom de vanlige poteter og grovbrød o.l. for det spiser jeg hver dag.)?(eller kanskje jeg spiser de til feil tid?) Jeg har prøvd med nøtter i det siste, men er det egentlig lurt? Kanskje fettet i nøttene bare gjør meg mer slapp og sulten...? Skjønner ikke hva som holdt meg mett før jul. Jeg spiser kanskje for mye grønnsaker? Det spiser jeg masse av, men føler meg fort tom igjen, føler det er lite energi i det.

 

Veldig kjedelig med stillstand djlaila. Jeg vet ikke så mye om hva som er lurt med tanke på 500 eller 800 kalorier mindre om dagen. Jeg pleier å variere litt, men gjennomsnittelig ligge rundt 500 mindre. Ser du har masse trimpoeng i uken, det er jo flott! Nå vet ikke jeg hva du trener for å komme så høyt, men jeg har en liten teori om at kroppen trenger hvile, kanskje ta en uke fri fra trening hver 6. uke, legge inn en yoga-time eller noe annet "rolig" og avspennende for kroppen. Nå mener jeg ikke å spre myter uten hold i, men for meg kan det kjennes ut som at det er funksjonelt.

Og, jepp, jeg bruker "styrketrening moderat" når jeg registrerer styrketrening. Men jeg er alltid redd for å overdrive på trimoversikten, at jeg begynner å tro at jeg forbrenner mer enn jeg faktisk gjør, så jeg pleier å slå av litt. :) Litt teit.

 

Så var det vektresultatene mine da. De er jo veldig ustabile omdagen, nå har jeg nettopp begynt å trene, og klare å begrense meg litt på pannekakene (takk for tips om splenda foresten, det er jo fantastisk!!), så det svinger mellom gram her. Tar det ikke altfor seriøst, men er fryktelig glad for at jeg fortsatt ligger like over 69 så det ikke blir skrekk å sette igang igjen! *takknemlig*

 

Startvekt 5. oktober: 73,7

21.desember: 68,4

4.januar: 69,1

11.januar: 69

25.januar:70,1

1.februar:69

8.februar:70,2

15.februar:70

 

Det var det for denne gang! Heldigvis går vi lysere tider i møte, da skal det nok gå som smurt. ;)

 

Klem fra Katrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 662
  • Created
  • Siste svar
Gjest slankeklar

Hei igjen, alle sammen, og velkommen i gjengen anneln.

Sans1, du som alltid sprer så mye glede og motivasjon til oss andre. Opp med kjaken! Jeg er enig med keltisk i at det er vanskelig å komme med råd siden vi ikke vet hvordan dagene dine ser ut. Dessuten er det alltid en fare for at tipsene vi kommer med enten er helt feil eller ikke passer inn i din rytme og gjør deg enda mer stressa.

Jeg vil allikevel prøve å komme med ett, og det er litt til deg også, keltisk som er sulten hele tiden: Min gamle kjepphest, proteiner: prøv å være mer bevisst på å bytte ut noen matvarer slik at du innenfor samme kalorimengde spiser mindre karbohydrater og mer proteiner. Det er samme kalorimengde per gram karbohydrat som per gram protein, men effekten av å spise mer proteiner er gjerne at en holder seg mett lenger. Jeg har jo min faste frokost med 30 gram cottage cheese, 30 gram frokostblanding og 1 sans yoghurt (+ 2dl appelsinjuice). Jeg merker enorm forskjell på hvor fort sulten jeg blir igjen de dagene jeg ikke har oppi cottage cheese, men heller øker litt på mengden frokostblanding. Anbefalt inntak av proteiner for vanlige folk er 1 gram per kilo kroppsvekt og 1,5 dersom du trener mye. dvs 70 gram protein for en person som veier 70 kilo, 105 gram protein til en person på 70 kg som trener mye. Hvis dere en dag prøver å regne ut proteininntaket i alt dere spiser (skikkelig pes, men verdt å prøve), vil dere se at det faktisk skal en del til. De fleste holder seg lenger mett på 100 gram rent kjøtt (uten for mye fett, selvfølgelig) enn 100 gram brød. I tillegg til at du holder jevnere blodsukkernivå om du spiser mindre karbohydrater (i hvert fall de raske, men langsomme / raske karbohydrater trenger vi ikke nødvendigvis gå i detalj på).

 

Jeg lever selvfølgelig ikke helt som jeg preker, i så fall hadde jeg sikkert vært på god vei over i hold-vekten-klubben for lenge siden, men det er et tips jeg har fått flere ganger. Og det er spesielt viktig om du trener mye. Når du trener bryter du ned muskulatur og man trenger proteiner for å bygge opp igjen til sterkere muskler. Hvis vi ikke innen rimelig tid tilfører kroppen det den trenger av proteiner har den ikke noe å bygge med i den viktigste fasen av restitusjonen, og en god del av effekten av treningen forsvinner (selvfølgelig er det fortsatt bra for hjerte og lunger og alt det der, men muskelbyggingen får seg en knekk). Derfor: proteinrik mat innen en time etter trening.

 

Det er ikke nødvendigvis så store endringer som skal til, bare spørre seg selv hver gang du har en tallerken mat foran deg: Hvor er proteinene?

 

Det var dagens forelesning. ;) Håper du får tilbake piffen snart, Sans1. Og jeg håper det kan være til hjelp for andre også. Jeg sier ikke at dette løser problemer med stillstand og opp-og nedturer (se bare på min egen kurve), men det kan muligens gi en litt jevnere nedgang.

Lykke til til deg også djlaila. Nå husker jeg ikke de tidligere resultatene dine, men tror du ikke dette er midlertidig stillstand? Er du sikker på at du spiser nok forresten? Med alle de trimpoengene dine er jo det ganske viktig.

 

Jeg skriver også inn styrketrening moderat, men de dagene jeg har trent med personlig trener, er jeg så utslitt (for det er veldig lite moderat), at jeg heller legger til litt på tiden. Ellers pleier jeg også å slå av litt enten på tid eller på type trening jeg legger inn. Jeg leste et sted her at den tiden du legger inn i kalkulatoren skal være effektiv trening, dvs at om du går på en aerobictime som varer 1 time, kan du ikke sette inn 1 time aerobic, fordi du faktisk bruker ganske mye tid til oppvarming og uttøying som på ingen måte gir samme kaloriforbruk. Det beste er sikkert å trene med pulsmåler, for da får en jo virkelig de rette tallene.

 

Mine resultater denne uken er ganske overraskende ettersom alt så så dystert ut på mandag. Jeg krysser fingrene igjen for at dette ikke er nok en (positiv) dal i min vekt- berg-og-dal-bane.

 

Ha en finfin kveld

slankeklar

Ukens resultater:

Startvekt 17/8-06 72,6 kg

14/9-06 69,8

13/10-06 69,0

16/11-06 68,4

14/12-06 67,2

21/12-06 67,2

28/12-06 66,8 = -0,4

04/01-07 67,8 = +1,0

11/01-07 67,0 =-0,8

18/01-07 67,0 = -0,0

25/01-07 66,7 = -0,3

01/02-07 66,5 = -0,2

08/02-07 67,0 = +0,5

15/02-07 66,4 = -0,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg hadde nesten glemt proteinene! Har jeg tatt så lang slankepause at jeg har glemt alt om energigivende mat? Haha.... Vært for opptatt av fiber tror jeg. ;)

 

Tusen takk for bra tips Slankelkar! Det skal jeg begynne å bli mer oppmerksom på. Kan være interessant å telle gram proteiner en dag! Mye nyttig info, som vanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.. Takk for tilbakemeldinger og oppmuntringer..

Keltisk- Ja, jeg teller kalorier hver dag og ligger på det jeg skal.. alt fra 1500- 1650 om dagen. I helgene er det litt vanskeligere men jeg prøver å holde igjen på maten sånn at det evnt er alkoholen som sklir litt over. Nå i januar har jeg tilogmed hatt 3 helger der jeg bare har sittet hjemme og ikke skeiet ut i det hele tatt og jeg tror det var det som tok litt motet fra meg.

Som singel finnes det ikke noe kjedeligere enn å sitte hjemme alene på en lørdagskveld - og når man ikke kan dykke ned i en pose maarud er det ihvertfall ikke noe kult ;) De ukene som jeg har skeiet skikkelig ut i helgen forventer jeg heller ikke så mye nedgang, det er de andre ukene som "ødelegger"

Jeg trener også som jeg skal utifra min kalori beregning.. Ikke MYE sånn som enkelte av dere her inne men jeg ligger på rundt 7-9 trimpoeng i uka. Jeg opplever også at jeg går ned MER de ukene jeg ikke trener.

 

Slankeklar - nei, jeg har aldri regnet over proteinmengden jeg får i meg. Men måltidene mine deles opp etter den GR modellen jeg brukte da jeg gikk på kurs for 6 års siden - jeg har bare økt mendene noe, evnt legger inn et måltid ekstra.

frokost, lunsj, kvelds består stort sett av 1-2 brødrasjoner (har kuttet fra 2 til 1 brødskive i lunsjen og heller mer salat/pålegg) og til middag ligger jeg på 100 gram ris/pasta/pommes frites (5%) eller 150 gram potet.. Spiser grønnsaker opp og ned i mente og 100-150 gram kjøtt/fisk

 

Har jeg noen kalorier til overs gjør jeg litt forskjellig.. noen ganger tar jeg et glass ekstra juice. Noen ganger litt nøtter, snack a jacks, frukt med vaniljekesam, kesampletter.

Sulten er ikke problemet mitt.. Jeg får i meg mer enn nok mat på de kaloriene jeg skal ha i meg.. Søtsuget stagger jeg gjerne med en kopp te med splenda

 

Og det er er dette som gjør meg mest fortvilet, hadde jeg SETT hvor jeg gjør feil hadde jeg bare hatt meg selv å takke. men jeg gjør det jeg skal og tiltross for optimisme møtte jeg nå altså veggen.

 

men som sagt.. jeg teller fortsatt kalorier, jeg går bare ikke på vekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

Ja, her var det mye aktivitet og mange flotte resultater. Gratulerer alle sammen!

Det er litt travelt om dagen, så jeg rekker ikke å være så aktiv her som tidligere..

Sans1 - du fortjener virkelig ikke dette... du er jo så pliktoppfyllende og nøyaktig, så da virker det helt uforståelig... Er du forresten flink til å drikke vann... rent vann? Det kan jo rett og slett være at kroppen din stritter imot fordi den merker at du er stresset....og da spesielt mht vekten/kalorier/trim?? Bruker du målebåndet flittig for å se om det er noen bevegelser der som kan gi en smule oppmuntring? Ikke gi deg, la ikke kroppen få bestemme... det er DU som er sjefen... Spiser du nok fiber... lite salt... lite kullsyreholdig drikke.. ? Kanskje tipset er som nevt ovenfor å få i seg mer proteiner innenfor kalorirammene? Du får si ifra hvis du vil ut å ga av deg litt frustrasjon og kalorier - jeg blir med deg så sant jeg kan!

 

Denne uken nådde jeg det opprinnelige målet mitt... og vekten stoppet på nøyaktig 70 kg, så det vil si ned "bare" 0,2 kg, men nå har jeg endelig en BMI på 24.8 som tilsier at jeg er "normalvektig" HURRA!

 

Målene mine er

Midje 78 cm (ned 1 cm)

Hals 32,5 cm (ned 0,5 cm)

Bryst 91 cm (uendret)

Ende 96 cm (ned 1 cm)

Lår 54 cm (ned 1 cm)

Arm (30 cm (ned 1 cm)

Sist uke oppnådde jeg 43,3 trimpoeng

Totalt er jeg kjempefornøyd med ukens resultater!

Jeg driver stadig med skrittelleren og ligger enda blandt de 10 beste i landet på 6. - 7. plass, men i løpet av de siste par ukene har det dukket opp et par stykker som har gått dobbelt så langt som jeg... og nå nærmer jeg meg Bodø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang siden jeg begynte denne slankekuren har jeg skeiet skikkelig ut. Torsdag, fredag og lørdag har jeg gått ganske langt over antall kalorier med smågodt. Magen min er helt i ulage, huden min ser ikke ut og håret er livløst. Magen er oppblåst og jeg føler meg feit (og det er faktisk en god stund siden nå!). Kroppen min forteller meg helt tydelig at dette var dumt, og i dag er jeg back on track.

Jeg har kjøpt inn endel frukt, og skal fylle opp de kaloriene jeg har til overs med det. I tillegg skal jeg redusere brusdrikkingen min til et glass hver kveld. Riktignok er det så godt som ingen kalorier i lightbrus, men kroppen har jo ikke godt av det uansett. Jeg drikker alltid 10 glass vann om dagen, men på kvelden drikker jeg gjerne 3-4 glass brus i tillegg. Det er det slutt på nå.

 

På torsdag SKAL jeg ha resultater! Det som gjør det litt vanskelig er at ungene har vært syke denne helgen, og derfor har jeg ikke fått trent det jeg skal. Men vi har gått turer da. I kveld skal jeg ta en runde med litt styrketrening foran tv'n. Så blir ikke trimpoengene mine denne uka så aller verst allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Hyggelig å se at det er så mye aktivitet her inne! Først ble pc`en min sjuk, også ble jeg liggende i influensa, så derfor dere ikke har hørt noe fra meg;)

Veide meg i morrest, og vekta stanset på 73,2kg, dvs nå er jeg bare 0,2 kg unna trivselsvekta. Egentlig noe å juble hemningsløst for, men jeg har en liten teori om at det skyldes meget mye muskelsvinn den uka jeg lå pal i senga.. Utsetter derfor jublinga ei ukes tid tenker jeg, så får vi se hvordan ståa egentlig er når kroppen er back in business.

 

Sans1: uff, skjønner at du blir litt demotivert av stillstanden. Selv om jeg ikke er en dreven slanker, så er jeg enig i at det ser ut som at du gjør alt det riktige. Prøv ut proteintellinga, og tilbakemelding på om det gir noen resultater. Sender deg mange mange oppmuntrings- og hold ut- tanker:)

 

Grattis til slankeklar som er ned 0,6! Det er kjempebra!

Stå på videre alle sammen!

klem klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, alle dere!

Takk for at jeg ble tatt inn i varmen!

 

Det er mange tanker og spørsmål ute å går, og jeg kjenner meg igjen på mange!

 

Har ikke pleid å ha veiedag på torsdager, men skal slenge kroppen på vekten den dagen også, så får vi se!

 

Sukk. Har vært ute på byen på fredag (vet at det er ganske syndig...), men opplever allikvel å ha gått ned litt til i dag... Dvs. ikke i nærheten av forventet på en uke men hvertfall 200 gram... (jeg som pleide å gå ned ca 1 kg i uka før...må nok skjerpe inn litt nå)

 

Veiingen i dag viste 68,1 mot 68,3 i forrige uke (vet at det ikke er bra, men pilen går hvertfall nedover og ikke opp!)

 

Får se igjen på torsdag. (Det bør være ca tre treningsøkter til)

 

Har et kjempeproblem; skal på hyttetur med den trivelige gjengen i helgen. Og alle vet hvor vanskelig det er å telle kcal da. Planen er å gå masse på ski på dagen, og spise jevnt og lite. Blir jo utskeiing på kvelden, men kan kanskje gjøre litt damagekontroll ved å ha trent...

 

Ellers er det bare å stå på. Jeg VET at dette funker, og kan klart se på meg selv hvorfor det ikke funker helt akkurat nå (trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det, kanskje, men dere forstår poenget?!). Så det er bare å følge programmet. Forrige gang måtte jeg spise mer enn kursleder (...er også søsteren min) rådet meg til, da jeg ikke gikk ned i vekt. Og helt riktig....kiloene raste (i langsomt tempo!).

 

Lykke til alle sammen! Jeg må bare komme meg gjennom helgen...så skal jeg ned 5 kg fortere enn fy (dvs på 5-6 uker). Så satser på 67, et-eller-annet til mandagen, men det er fare for at 8-tallet henger seg på noen dager til hvis jeg ikke er forsiktig!

 

So long!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen jenter ;)

 

Det tar sin tid å komme hjem og finne rytmen igjen - med både ny by og delvis ny jobb, men det begynner å gå seg til.

 

I helgen fikk jeg endelig min nye vekt i hus. En OBH nordica glassvekt med div måleinnstillinger (som jeg tar med en klype salt - men det skulle vel gå an å følge utviklingen der). Den er kjempefin, og glir perfekt inn under kommoden på soverommet. Nå skal jeg nemlig ikke gjøre tabben og sette den på et vamt baderomsgulv der det kan bli fuktig. Elektroniske badevekter liker visst ikke det, har jeg latt meg fortelle.

 

I dag har registrert mat for første gang i år, og på torsdag legger jeg inn årets første offisielle veiing.

 

Men jeg har naturligvis prøvd vekten, og det har samboeren også. Han var ikke så fornøyd og påstår den viser for mye - og han er superslank altså. Jeg veide 66,4, og i min verden skulle det passe ganske bra, med mindre den rent faktisk viser litt for mye og jeg har gått ned ytterligere, men det tror jeg ikke. Torsdag blir uansett en ny start med ny vekt. Det er jo ikke så mye mer jeg ønsker å gå ned, og jeg må innrømme jeg er litt spent - for jeg kjenner meg ikke 100 % motivert. Kanskje motivasjonen strømmer på i takt med registreringen av mat... Vi får se.

 

Velkommen til anneln - håper du kommer til å trives. Her blir man trøstet og holdt i øra alt ettersom...

 

Vi tastes på torsdag!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

Hei alle sammen!

 

Djlaiala - Opp med hodet... Spist er spist og drukket er drukket! Hurra for deg som ser konstruktivt på utskeielsene og stammer inn kursen med mer frukt og mindre brus! Er du fokusert og bevisst er det ikke sikkert en sånn liten "pause" trenger å gi de store utslagene.. det er vel først hvis pausen blir permanent... og det tror jeg ikke du vil... og ihvertfall ikke trives med konsekvensene... Stå På, så går det bra!

 

Arti - Grattis med vektnedgang... og jeg krysser fingrene for at du har like gode resultater neste uke også, så du virkelig kan tro på og glede deg over resultatet!

 

anneln - Velkommen til oss. Gratulerer med 200 gram i manko... det er jo uten tvil en vektnedgang... og selv om du har gått ned mye mer pr uke før, er det vel ikke så rart om kroppen bremser litt opp og trenger litt tid til å omstille seg.. og i kombinasjon med en litt fuktig helg kan vel vektnedgangen bremses opp ytterligere.. Synes du har en god plan mht hytteturen... og bsare det å være litt ekstra bevisst tror jeg er med på å begrense diverse inntak en smule..! Krysser fingrene for deg på torsdag, men jeg tor du bør redusere forventningene med en hel kilos vektnedgang i gjennomsnitt pr uke.... blir fort demotiverende om du ikke ser at det går så fort.. !

 

Mimi - Godt å ha deg tilbake og på full fart inn i ny jobb og ny by.. Ta den tiden du trenger på å komme inn i den gamle tralten mht mat, registrering og trening... Uansett virker det jo som oppholdet i bushen ihvertfall ikke har gitt deg noen vektøkning. Ønsker deg lykke til på torsdag!

 

Min gladmelding er at i dag stoppet vektnålen på 69,2 kg...dvs ned 0,8 kg denne uken. Så nå kan jeg rope HURRA igjen... lenge siden jeg har sett det tallet på vekten! Målene er likevel uendret...

 

Vekt: 69,2 kg (ned 0,8 kg)

Midje 78 cm (uendret)

Hals: 32,5 cm (uendret)

Bryst 91 cm (uendret)

Ende 96 cm (uendret)

Lår 54 cm (uendret)

Arm 30 cm (uendret)

 

Trimpoeng 40,4

BMI 24,5 (Normalvekt)

 

Jeg driver jo også med Pulsmarsjen... og ligger fremdeles på en pen 7. plass totalt i hele landet..

Jeg oppfordrer alle andre her på tråden til å ta på seg/skaffe seg skritteller og delta i marsjen... det er ikke for sent enda.... utrolig morsomt og motiverende å se hvor langt man klarer å gå nedover gjennom Norge... og jeg er nå omtrent ved Bodø... Og det er jo ikke så farlig om man ikke får med seg alle dagene.. eller glemmer skrittelleren en dag... konkurrer mot deg selv... eller prøv å klatre et par plasser på tabellen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg virkelig ingenting. Helt siden jeg startet i september har jeg aldri hatt mer enn to uker mellom hvert hopp nedover. Og i dag sto vekten stille igjen. For 3. uka på rad. Hva kan dette komme av da? Jeg spiser ikke fler kalorier enn jeg skal. Safer til og med og ligger sånn midt på treet mellom -500 og -800. Trimpoengene er jo som før også.

Vel, planen er som følger: Jeg fikk satt opp nytt treningsprogram på Spenst i går, og da snakket jeg mye om kosthold og slanking med instruktøren. Han sa at det lureste er å ikke spise karbohydrater etter middag, og helst ikke fett heller. Så jeg skal prøve å holde meg til kun proteiner om kvelden. Men hvilke matvarer inneholder proteiner? Jeg har virkelig ikke peiling.. Jeg vet jo at det er kjøtt bl.a., men det ser jeg ikke akkurat for meg å ha til kvelds. Jeg tenkte på å lage en smoothie kanskje. Funker det? Og hva med frukt og grønt? Er det proteiner?

Han anbefalte meg også å gå på trening rett etter en karbohydratholdig frokost, og det gjør jeg jo. Jeg forbrenner vel det meste på vei ned (25 min rask gange med tvillingvogn), men noe er vel igjen til treningen også. Så anbefalte han å ta en banan og en proteinshake rett etter trening og bruke turen hjem til å forbrenne det. Og så spise igjen et par timer etter at jeg har kommet hjem. Dette passer ikke helt med våre rutiner, men jeg skal prøve. Det blir på en måte et ekstra måltid, men det er vel bare bra. Pr i dag spiser jeg nemlig bare 4.

Han anbefalte også å kutte ut timer og bare konsentrere med om studio. Jeg har nå et kjempeflott treningsprogram jeg skal følge, og så kan jeg avslutte med 30-40 min på mølla for å forbrenne. Det høres jo greit ut. Jeg kan jo fortsatt ta en time innimellom for moro skyld, men jeg skal jo ikke trene de samme musklene to dager på rad, så jeg får styre unna de som har styrkedel på slutten da..

 

Håper dere andre har noen råd til meg vedrørende proteiner, for jeg gidder ikke å stå stille lenger. Det var jo ikke det som var planen for å si det sånn..:)

 

Lykke til med veing i dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei!

 

Takk for støtte Afrodithe og Mimi! Og dere andre også! Jeg ble litt forbauset over vekten i dag, den er fastlåst på 68,1 kg. Men, så er det heller ikke mer enn 4 dager siden jeg veide meg, kom jeg på, og pustet litt ut. Jeg pleier å gjøre noen større hopp, og som noen av dere sa må vel kroppen omstille seg litt.

Tester ut en diett på 1450-1500 kcal nå, tidligere har jeg prøvd å ligge på 1350, men gikk ikke ned. Så vi får se.

 

Jeg trener masse nå, (5 økter denne uka er planen + en skitur i helga) slik at jeg vet det vil gå veien hvis jeg bare er litt tålmodig...

 

Djlaila; proteiner kan du få fra mer enn kjøtt. Melkeprodukter, som du nevnte er en god kilde. Hvis du liker cottagecheese kan du enten blande det med noe søtt (som lett syltetøy), eller hvis du er litt lysten på noe mer salt, har jeg pleid å spise det med tunfisk og litt løk, med en dash sweetchilisaus. Det blir ikke så mange kalorier, men du føler at du spiser noe godt:) (smak og bahag selvsagt!)

Høres ellers ut som om du er veldig flink til å trene, og har fått god veiledning. Da blir alt så mye mer motiverende! Jeg vurderer personlig trener, men får se hva lommeboken tillater først. hehe. Sats kan bli litt dyrt hvis man skal ha PT i tillegg, men tenkte kanskje 1 gang pr. 3 uke eller noe. Har trent masse før, og kan litt om det. Trenger bare noen til å presse meg litt mer, og ha noen til å si om jeg har vært flink eller ei :)

 

Vel, nå nærmer helgen seg dere!

Jeg er klar for hyttetur, og har tenkt å være litt flink.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Plutselig har nesten en kilo rast av. Og det er så deilig. Nå har det vært så mye svinging opp og ned, så jeg var litt redd for at forrige uke bare var enda en av dem, men nå er jeg virkelig på rett spor igjen. Håper jeg slipper å se 67-tallet på VEEEEELDIG lenge.

 

Til djlaila om proteiner: Jeg håper ikke du tar råd fra veileder altfor bokstavelig, for å spise KUN proteiner får du garantert ikke til med mindre du begynner med proteinpulver o.l. Du vil alltid få i deg fett og karbohydrater i tillegg. Smoothie som du foreslår selv, er ikke noe god ide i så måte. Der får du i deg mye karbohydrater (fra bær/frukt) og bare litt protein fra yoghurt og evt. tilsatt proteinpulver. Smoothie er forøvrig helt ok for å dekke inn fruktbehovet ellers i løpet av dagen, men ikke som en muskelbygger etter trening.

Proteiner får du som anneln sier fra mer enn kjøtt. Tenk også melkeprodukter, fisk og egg. Du kan også få i deg noe via soyaprodukter, men da må noen andre enn jeg hjelpe deg med det, for det kan jeg lite om. Det som kan være vanskelig når du skal spise mer protein, er at det ofte er fett i "samme pakka". F.eks. fisk og melkeprodukter er fine proteinkilder, men innheolder ofte mye fett. Du må derfor være bevisst på hva slags proteinkilder du velger. Fiskefettet er jo bare bra, men det må altså med i kaloriregnskapet. Melkefettet kan du godt prøve å unngå ved å velge magre produkter so Sans yoghurt eller cottage cheese.

 

Personlig foretrekker jeg mat fremfor proteindrikker og tilskudd, og prøver alltid å spise noe som er proteinrikt etter trening. Det blir gjerne en liten brødskive med MYE makrell i tomat eller med egg eller mye kjøttpålegg. (og med brødskiva kommer også en del karbohydrater). Når veilederen ved senteret ditt foreslår proteindrikk er det nok lurt, men kan bli dyrt (og vondt) i lengden. Det som er viktig er at du får i deg proteiner innen en time etter at du har trent. Noen går så langt som til å si at om du ikke spiser riktig etter trening er hele treningsøkten bortkastet. En banan rett etter trening er lurt for å fylle opp karbohydratlagrene som har gått ganske tomme under treningen. Da får du igjen piffen og får opp blodsukkeret igjen. Deretter altså proteiner, enten i form av proteindrikk eller kjøtt/fisk/egg innen en time. (Hvis du bruker lang tid hjem, hva med å lage en liten matpakke?)

Som sagt tror jeg ikke du klarer å droppe karbohydratene helt, og jeg tror heller ikke det bør være noe mål for deg. Det viktigste er at du øker mengden protein, og om du fortsatt holder deg innenfor kalorigrense må du nødvendigvis redusere på noe annet, f. eks. karbohydrater. Men du skal altså ikke slutte å spise karbohydrater. De er viktige de også. Ellers anbefaler jeg å lese varedeklarasjoner, der står alltid proteininnhold. Og ikke tenk grønnsaker og frukt som proteinkilde, de gir fiber, vitaminer og mineraler og karbohydrater (i frukten).

Håper ikke dette var mer forvirrende. Lykke til!

 

Anneln: Det virker på meg som om du spiser for lite. Hvis du trener 5 ganger i uka pluss skitur, bør du nok over 1600. Jeg trener 4 ganger i uka og sitter stort sett på rumpa resten av tiden, og jeg spiser mellom 1500 og 1700. Hvis jeg spiser for lite stopper jeg opp med en gang. Lykke til til deg også! Og god hyttetur!

 

 

Mine resultater denne uken;

22/02-07 65,5 = -0,9

 

15/02-07 66,4 = -0,6

08/02-07 67,0 = +0,5

01/02-07 66,5 = -0,2

25/01-07 66,7 = -0,3

18/01-07 67,0 = -0,0

11/01-07 67,0 =-0,8

04/01-07 67,8 = +1,0

28/12-06 66,8 = -0,4

 

14/12-06 67,2

16/11-06 68,4

13/10-06 69,0

14/9-06 69,8

Startvekt 17/8-06 72,6 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slankeklar: Takk for mange gode råd. Det er ikke meningen at jeg BARE skal spise proteiner. Men etter middag skal jeg prøve å holde meg til så lite karbohydrater og fett som mulig. Så da må det antakelig bli tynne knekkebrød eller brødskiver med mye proteinholdig pålegg el.l. til kvelds da. Kaloriene for kvelds har jo jo regnet med i regnskapet uansett;)

Jeg bruker bare Sans yoghurt, og kan jo kanskje ha nøtter oppi? Det er proteiner eller?

Den shaken har jeg ikke tenkt å bruke noe særlig. Men sikkert greit rett etter trening. Jeg er også mye mer glad i mat ja.. :)

 

Gratulerer med flott resultat forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Hei igjen, djlaila!

Nøtter inneholder en god del proteiner, mellom 14 og 25 gram per 100 gram litt avhengig av hvilke nøtter du spiser. (Mye i peanøtter) Allikevel tror jeg ikke jeg ville velge nøtter som en proteinkilde, fordi det er veldig kaloririkt.

En liten sammenlikning:

100 gram peanøtt gir deg 25,8 gram protein, MEN også 583 kcal.

100 gram cottage cheese gir deg 12,7 gram protein, men bare 96 kcal.

100 gram kalkun naturell/røkt gir deg 20,9 gram protein og bare 88 kcal.

(tallene er hentet fra mattilsynets matvaretabell: http://matportalen.no/matvaretabellen)

 

Fordi du har et gitt antall kalorier å boltre deg på kan du ikke spise så mye nøtter at det i praksis gir deg noen proteingevinst. Sats heller på magre animalske kilder for proteininntak og bruk nøtter som påfyll som en sunn smakstilsetning eller for å fylle opp kalorikvota en dag du har spist for lite og få med proteiner som en bonus :)

 

Prøv litt cottage cheese i yoghurten din = veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

 

Da er jeg klar til å rapportere morgenens nakne sannhet (i ordets rette forstand!).

 

Først en liten repetisjon på fjorårets resultater, både av hensyn til meg selv, men også fordi jeg altså ikke forventer at noen andre skal huske nøyaktig når og hvor mye jeg har gått ned tidligere.

 

2006

15.08: 72,2

07.09: 70,3

14.09: 69,7

21.09: 69,2

28.09: 68,7

05.10: 67,5

12.10: 68, 0

19.10: 68,1

26.10: 67,5

02.11: 67,0

09.11: 66,2

16.11: 66,4

30.11: 66,1

07.12: 65,8

15.12: 65,5

 

2007

22.02: 66,3

 

2 måneder etter forrige veiing inklusiv jul og et langt utenlandsopphold veier jeg 800 gram mer - på en ny vekt. I min lille verden kvalifiserer det til stabilisering. Uansett føler jeg litt at det er en ny start. Det er godt å komme i gang med registrering av matinntak igjen, derimot kan jeg ikke skryte av å ha funnet treningsrytmen. Jeg har imidlertid funnet ut av at den kommunen jeg er ansatt i nå, har en avtale med et treningssenter som har avdeling ved siden av jobben og ved siden av der jeg bor! Strålende... Jeg skal nok komme i gang.

 

Ellers var jeg jo kjempeflink til å jogge et par ganger i uka før jul, men siden jeg kom hjem fra jobbreise på sydlige breddegrader har jeg virkelig slitt med å holde varmen. Det frister bare ikke. Jeg fryser bare av tanken.

 

I helgen skal jeg på hyttetur med min kjære, så da blir det nok både aktiviteter ute og god mat inne...

 

Gratulerer med å være ha blitt "normalvektig" Afrodithe, og grattis med flott resultat til deg Slankeklar.

 

Jeg heier på dere alle og gleder meg til å lese flere resultater! Lykke til!!!

 

Vi tastes... :)

 

PS Sans1; Jeg har tenkt litt på deg... etter at du skrev at du gjorde alt riktig, men ikke syntes du fikk noe igjen for det. Jeg tror også det kan være lurt å spise en del proteiner, slik som andre foreslo her. Men jeg kom også til å tenke på en annen ting: Har du noen gang fått sjekket stoffskiftet ditt? Nå er det jo slett ikke sikkert det er noe i veien, og jeg skal ikke "snakke deg syk", men det kunne jo være greit å evnt få utelukket at det har noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig (må vi vel si etterhvert) kommer ingen vektrapport.. holder meg fortsatt unna.. men jeg prøver å holde koken.. Det fine er at jeg stadig vekk tenker på dere - og det gjør at jeg holder meg litt i skinnet.

I helgen skle jeg nok litt ut - eller har hatt noen dager der jeg har sklidd ut, men i går begynte jeg med ordentlig matregistrering igjen.

 

Mulig det er en ide dette med proteinene altså, men jeg syns det er veldig vanskelig å regne ut proteiner i ting og det er det flere grunner til: både frokost og lunsj inntaes utenfor huset - altså jeg vet ikke nøyaktig vekt på ting, men registrerer utifra ca mål og hva som står i registreringsskjemaene.

f.eks til frokost spiser jeg en halv havrebriks med skinkeost på tube og den andre halve til mellommåltid i 2-3 tiden. I skjemaet står det at en briks veier 77 gram + 2 porsjoner skinkeost går jo greit å registrere.

Til lunsj bruker jeg kantina - 1 brødskive som jeg utifra veiing hjemme antar veier ca 50 gram + masse salat. Til pålegg - enten 2 skiver skinke/servelat. 1 egg, eller litt fisk.

Ja osv osv.. Ligger stort sett på 2-300 kcal

 

middag og kvelds burde jeg vel klare å regne det ut på..

Men da bør det bli kylling til middag hver dag da?? hehe, den var vel litt overdrevet.. men jeg får begynne å søke rundt på gode proteinkilder da. For jeg er veldig god på å vite hva som inneholder mye karbohydrater - men ikke like stødig på proteinene.

Men da prøver jeg det dere :)

 

Men uansett.. nok engang tusen takk for tilbakemeldinger og oppmuntringer.. Nå som jeg har roet det ned et par uker begynner motivasjonen for å få resultater å komme igjen :)

 

Mimi: ang. stoffskiftet så fikk jeg dette sjekket da jeg var yngre. Men det er sikkert 15-17 år siden... Da var det helt perfekt - er dette noe som plutselig kan endre seg?

 

Stor klem fra Sans1 som nå skal sette opp den o'store proteinlista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei på dere.

 

Jeg hadde visst ikke noe lyst til å rapportere igår jeg. :) Glemte det faktisk. Veide meg, men glemte å rapportere. Var ikke så kult resultat. Men jeg har begynt å trene da. Det er ihvertfall noe! Er det noen som har prøvd seg på squash eller? Jeg prøvde det på søndag, og det er det gøyeste jeg har gjort! Skal det igjen nå på søndag.

Mat er en kosegreie for meg. Det er det for mange. Det gjør at jeg av og til tror at jeg aldri kommer til å holde en stabil normalvekt, fordi jeg får disse fórkickene. Jeg vet ikke. Kan man leve med at det skjer, eller må det vekk? Er det liksom en del av det man lærer i en sunn livsstil, å kvitte seg med det? Så lenge jeg bor alene ser det vanskelig ut å bli kvitt. Men jeg skal da prøve!

 

Startvekt 5. oktober: 73,7

21.desember: 68,4

4.januar: 69,1

11.januar: 69

25.januar:70,1

1.februar:69

8.februar:70,2

15.februar:70

22.februar:70,3

 

hm hm hm. Det holder seg ihvertfall sånn ca på samme sted da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter

 

Hvordan går det? Og hvordan har helgen deres vært? Fikk du spilt squash Keltisk, slik som planlagt?

 

Jeg har virkelig kost meg på fjellet. Det inkluderer også god mat, vin og sjokolade, men jeg har ikke så dårlig samvittighet nå som jeg ikke tillater meg sånn uka lenger. Når jeg ser tilbake, så HAR jeg blitt flinkere til å spise sundt og ikke unne meg usunne ting i tide og utide... Det er litt godt å tenke på.

 

Men nok om syndene mine, jeg kan nemlig også skryte på meg en god slump trimpoeng! Jeg er ikke noe særlig tess til å stå på ski (men jeg liker det - jeg er bare så redd for å kjøre på andre inkl barn og hunder. Skrekk og gru) derfor bruker jeg nok en del mer energi en en gjennomsnittlig nordmann på å konse om å svinge og ikke dette på snørra stadigvekk. Lørdag viste pulsklokka mi 1435 forbrente kalorier etter to og en halv time på langrenn. Og i dag søndag hadde jeg svidd av snaue 1000 til. Ikke verst. God fornøyd med meg selv :)

 

Til Sans1: Stoffskiftet kan endre seg. Du kan jo bare sjekke det, så slipper du (eller jeg... hehe) å lure.

 

Håper dere har hatt en fin helg. Gleder meg til å lese dere.

Ha en glad uke :)

Hilsen Mimi i farta ...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Ser at andre enn meg har vært på tur. Er heller ikke født med ski på beina, men gikk i 2 timer så svetten rant!! Det var utrolig god trening altså.

 

En ting til om denne turen; klarte å velge litt sunnere alternativer til snacks og mat. Ble riktig så stolt! Saltstenger i stedet for chips, kvikklunsj heller enn brownies (hehe), osv. Spiste corny og belvita og syntes egentlig ikke det var så aller verst. og lett kakao. Herlig tur altså!

 

RESULTATET ble at jeg i dag veier 67,1 kg mot 68,1 hele forrige uke!

Får nå se om det holder!

 

Ellers må alle ha en fin uke. Snakkes på torsdag!

 

So long!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimi, ser ikke ut som du trenger å ha dårlig samvittighet med de trimpoengene nei! Wow! Og kos er lov i helger, noen helger mer enn andre. Det hørtes veldig koselig ut!

Squash på søndag ble det desverre ikke for meg, jeg som hadde gledet meg så voldsomt! Men jeg ble syk, og da gjør trening bare vondt værre... Det var veldig dumt, for da ser det ikke ut til at jeg har en squashpartner på et par uker. Men jeg klør i fingrene etter å begynne å svette igjen!! Så om ikke lenge, venter et par dager for å rekke å bli kvitt litt mer forkjølelse, setter jeg igang med spinning og stramopp!

 

Anneln, veldig bra jobba!! Det er noe av det viktigste jeg også har lært, litt er bedre enn ingenting når det gjelder å velge riktige ting å putte i munnen. Bra resultat! Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest djlaila

Ja, damer, da var det veiedag for min del igjen. Og vekta står fortsatt stille. Men jeg har minket 3 cm rundt livet, og det er jo minst like viktig for meg. Så jeg er ikke fullt så deppa som jeg trodde jeg ville bli..

 

I dag skal jeg ha "gravøl" for en fyr jeg var på dealer'n med men som det ikke ble noe mer med (skikkelig leit) med skikkelig kosemat. Men så tenkte jeg å prøve å spise konsekvent hver 3. time i noen uker. Det hender nemlig at det går 4 timer og noen ganger mer mellom måltidene her fordi jeg følger måltidene til jentene mine. Men nå skal jeg kjøre mitt eget løp på alle måltider untatt middag. Så får jeg spise noen små mellommåltider, litt mindre middag, og holde meg til samme antall kalorier. Jeg skal også prøve så godt jeg kan å tenke på det med proteiner og karbohydrater og være fornuftig.

 

Jeg gir meg ikke ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...