Gå til innhold

Hvor mye vann drikker du egentlig?


Gjest flua

Anbefalte innlegg

....

 

Og så MÅ jeg bare spørre om dette' date=' flua: har noe noengang tenkt på å bli konsulent i Grete Roede? Jeg synes rådene og tipsene du gir er veldig veloverveide og fine, du snakker rett ut med klare ord og er aldri til å misforstå. Du har masse masse kunnskap og det virker som om du liker å dele sånne ting med deg. Du er oppmuntrende, fordømmer aldri, opplysningene du gir kommer som klare fakta hele tiden. Det er kjempefint! Er du sikker på at du ikke burde være kursleder?

 

antonia

 

PS: Hvor stort er egentlig kroppens saltbehov pr døgn?[/quote']

 

 

Hei Antoni,

 

tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding. He he vet jo ikke om GR ville hatt meg, men det er klart det er en artig tanke. Hmmm man vet jo aldri. Dere får tipse meg om dere hører at de trenger folk i Vestfold- eller her på nettet ;)

 

Uansett, rent "lege messig": Vårt saltbehov er kun 0,5- 1 gram om dagen, men de fleste voksne får 8-12 gram. Det klarer kroppen som regel fint uten å sette blodtrykket over styr. Men har du derimod høyt blodtrykk, bør du la saltet stå og ikke overstige 4-5 gram om dagen. Når vi slanker oss bør vi kanskje holde oss på samme nivå som ved høyt blodtrykk... da skaper vi ikke ubalanse i systemet. Men, husk at salt er viktig i næringen vår og vi klarer oss ikke helt uten!!! Drikker vi mye vann skyldes også salter ut!

 

I går drakk jeg i underkant av 3 liter vann. I dag skal jeg drikke vel så mye for det ble Peppes pizza til middag i går, og samvittigheten er sånn passe i dag!

 

Drikk på jenter, og Anne71 : knall bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 887
  • Created
  • Siste svar

2,5 liter vann på meg igår også!! Jeg er "vannvittig" stolt ;) Åh, fytterakkern den var bløt...

 

Velkommen i klubben Anne71, du har jo bare DEN pangstarten, da.

Grattis.

 

Flua: jeg skal holde øyne og ører oppe.

Det er klart de vil ha deg som kursleder, VI vil jo ha deg! Det er ikke bare jeg her som setter pris på at du øser av all din kunnskap og er entusiastisk og hallo! det smitter, altså! Veldig :)

 

Send en søknad, da vel?

Og så kan du bruke forumene her og oss andre som referanser.

 

Jeg er på vei mot bunnen av min fjerde flaske vann - og nærmer altså 2 liter.

Og kvelden er enda ung.... :)

 

:-) Ha en superfin dag alle sammen.

 

antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten ihvertfall!!! Ble ikke riktig så mye i dag, men 2 liter er heller ikke dårlig til meg å være!!! Jeg er fornøyd - det er uansett mye mer enn det jeg har drukket tidligere.

 

Natta folkens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappe 2,2 liter på meg i går.. det er for lite kjenner jeg på kroppen nå. Jeg må over 2,5 liter.

 

Strålende Anne og ikke minst Berta!!! Venter spent på dagens resultat.

 

Klem Flua

 

PS Ang GR konsulent; jeg tar det til etterretning, og sender kanskje en søknad når det kurset jeg går nå er over ;)

 

Til dere som lurer på hvorfor vi holder på med denne tråden og til dere som allerede har hengt dere på, minner jeg kort og godt om at:

 

Vann motvirker slapphet

Vann er kroppens drivstoff

Vann renser kroppen

Vann motvirker enkelte typer hodepine

Vann gir deg bedre hår, hud og negler

Ved økt aktivitetsnivå må væsketilførselen økes

Vann ivaretar kroppens funksjoner

Tilfør kroppen mye vann når du er syk, så hindrer du uttørking og du blir raskere frisk

-og så var det dette med slanking og vann da som vi har skrevet om i denne tråden så mange ganger før !!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbake etter en slapp førjulstid.Vi hadde kontakt før jul,men jeg falt litt ut.Er tilbake.Dette med vann interesserer meg,for jeg glemmer å ha fokuset der veldig ofte i allfall.

 

Når jeg er hjemme fyller jeg en mugge og har på bordet,men på jobb i en travel hverdag blir det glemt.

 

Og hva gjør jeg til våren,vi har grumsete fæl vann når sneen smalter,det koster å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Da kan du tappe opp rene flasker med vann mens vannet enda er godt og legge de kaldt. Det gjør vi her hjemme. Vi har til enhver tid vann i to flasker i kjøleskapet som vi tømmer fler ganger for dagen. Dette gir og friskt og iskaldt vann hele tiden ;)

 

I går ble det knappe 3 l på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbake etter en slapp førjulstid.Vi hadde kontakt før jul' date='men jeg falt litt ut.Er tilbake.Dette med vann interesserer meg,for jeg glemmer å ha fokuset der veldig ofte i allfall.

 

Når jeg er hjemme fyller jeg en mugge og har på bordet,men på jobb i en travel hverdag blir det glemt.

 

Og hva gjør jeg til våren,vi har grumsete fæl vann når sneen smalter,det koster å kjøpe.[/quote']

 

Hei, så hyggelig å ha deg tilbake. Går det bra med deg?

 

Du får henge deg på her, så får du fokus på vann igjen... hjelper for meg i alle fall. Når våren kommer, og vannet ikke smaker, så få tak i et filter. Kok vannet og kjør det igjennom filter og inn i kjøleskapet, så smaker det godt! Jeg bodde 7 år i utlandet, og til tider var det kun filtrering av kokt vann som gjalt ;) Finnes mange rimlige alternativer nå, noen kan du faktisk sette rett på kranen, og da trenger du ikke koke først heller... men jeg liker best de som fjerner all "smak".

 

Vi snakkes :) Jeg har hengt meg på Solsikkergruppa også... veiing hver mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka er igang og vannet sklir ned!

Ble 2,5 l i går,og er på 1,5 l vann så langt i dag.

 

Må bare rose dere alle sammen,dere er fantastisk flinke!

 

P.S Flua,må si meg enig med andre her, at du hadde gjort deg bra som G.R konsulent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvem som skrev det her inne, men husker at jeg leste et innlegg om lime i vannet.

 

Jeg løp i butikken og kjøpte, og nå er det ingen problemer å drikke 2,5 - 3 liter vann pr dag. Det er jo helt fantastisk :-)

 

Er opp i 2,5 liter og igang med enda en halvliter - MED lime.

Herlig! Det er så enkelt som bare det. Vil ha mer, og har ikke drukket farris på 2 dager.

 

Jippi! Det er veldig inspirerende å komme inn her.

God kveld til alle :-)

 

antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har det blitt 2,5 l vann i dag.

Merker stor forskjell på hodepinene mine,de er ikke så mange mer!

Så ingen tvil om at vann er bra!Også jeg som drakk stort sett cola i mange år,det var dumt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannledningen inn i huset har gått i stykker - har merket at noe ikke har stemt en stund, vanntrykket har vært dårlig, og bare blitt værre, men i går ble feilen funnet - vannledningen var av... var veldig vått ute på jordet. Så i kveld har de gravd opp og reparert vannledningen - og nå er vanntrykket i orden igjen. MEN :) : Vannet har ikke akkurat vært rent i kveld!! Har vært helt brunt - begynner å bli bedre nå!! Ikke tid for å vaske bunadsskjorte i kveld - hehe.. bra det ikke er rett før 17. mai :D Altså: Jeg har ikke hatt tilgang til vann i kveld - hadde jo fylt opp vannflaska mi før de begynte å grave, men det har da resultert i 1,5 liter med vann i dag - og jeg føler jeg kunne drukket mere!!! Får ta det igjen i morgen!!! Nå er det "sleeping-time" for gamlemor i heimen... natta....

 

Anne71

 

PS: Gleder meg til å ta en "skikkelig" dusj igjen i morgen tidlig.... og "kjenne" at vannet strømmer..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannledningen inn i huset har gått i stykker - har merket at noe ikke har stemt en stund' date=' ......................................

 

Anne71

 

PS: Gleder meg til å ta en "skikkelig" dusj igjen i morgen tidlig.... og "kjenne" at vannet strømmer..... :D[/quote']

 

Ikke noe gøy det der... men tenk så deilig vannet kommer til å smake nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,4 liter vann idag.

Ny rekord, tror jeg?

 

Eller tangerer jeg en gammel rekord kanskje...

Uansett, det har gått greit. Trente og fikk unna halvannen liter før under og etter trening, så det hjalp jo litt.

 

Ha en fin kveld alle :-)

 

antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

4 liter i dag- Har vært på do hele dagen nesten og flatulens.... huff som jeg har prompa.... Derfor innfører jeg et bytt begrep for meg selv. flann - flatulens pga vann... :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det 1' date='8 liter og i dag har det blitt 1,2 liter bare. I morgen skal jeg på jobb og da skal jeg drikke minst 2 flasker :D og 2 til på kvelden.[/quote']

 

Nå er jeg spent nå :)

 

I går ble det bare 1,7 liter på meg. Jeg angrer... men jeg har ikke vært helt i skuddet, men i dag har jeg drukket en halv liter allerede, og øyner håp!

 

antonia - flott flott flott!!! Du virkeling renser kroppen nå!!! Og du også Frøken, med dine 4 liter! :)

Anne- har du fått tilbake vannet ditt--- smaker det bedre?

 

og så Tuxi da, drikk på... kjempebra fokus- og takk for tilitten fra deg også. Så hyggelig å høre! :D

 

Klem Flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere et av de viktigste og best analyserte slanke produkter, og så er det til og med gratis . Med denne artikkelen vil jeg forsøke å redegjøre hvorfor det er viktig å drikke mye vann hvis man vil ned i vekt. Etter å ha lest ferdig er det bare å løpe ut etter vann:-) !! Vann demper appetitten og hjelper kroppen med å forbrenne fettdepoter. Studier har vist at en nedgang i ditt vann inntak betyr at fettdepotene blir større, derfor kan økt vann inntak redusere fett depoter!

 

En ny vitenskabelig undersøkelse viser , at 4 liter isvann om dagen kan gi vekttap på ca. 1/2 kg om måneden. Det skyldes ikke bare av at vannet fyller magen, så følelsen av sult nedsettes, men også at organismen bruker 123 kalorier på å varme isvannet opp til kroppstemperatur.

 

Hvorfor drikke mer vann?

o Temperaturregulering (svetting og økt blodflyt till huden)

o Transport av næringsemner (bl a nødvendig for fettforbrenningen)

o Opprettholdelse av cellenes volum

o Opprettholdelse av blodets volum

o Vann gir faste muskler. Muskler består primært av vann, ikke av proteiner, som mange tror. Derfor er det viktig å drikke vann for å holde musklene pene og faste.

 

Nyrene behøver vann for å fungere optimalt. Hvis det ikke er vann nok til nyrene kan de ikke fungere 100% optimalt, noe som betyr at noe av vannet går til leveren. Leverens primære funksjon er å omdanne fett til energi, som kroppen kan bruke. Hvis leveren plutselig skal overta noe av det arbeidet som nyrene skal utføre, kan den ikke omdanne så mye fett til energi, og derfor øker depotene .

 

 

Vann hjelper videre til å stimulere musklene, da det hjelper med å få musklene til å trekke seg sammen ved å redusere dehydrering. Det er derfor viktig å drikke vann før, under og etter en treningsøkt.

 

 

En gjennomsnittlig person, som ikke er overvektig skal drikke ca. 8 glass vann om dagen. Hvis du er overvektig eller trener med intensitet flere gange om uken, eller hvis været er varmt, og luften tør skal du drikke enda mer vann. Hvis du bruker kreatin, drikker kaffe, brus, te etc. skal du også drikke mer vann enn ellers.

 

Hvis du driver med høyintensiv trening som f eks løping, sykling eller, så resulterer dette i en merkbar svetting. Det er da du skal være ekstra nøye med vanninntaket ditt. Mange trenende er kronisk uttørket, og får dermed senket prestasjonsevnen sin. Du må ikke stole på tørstesignalene dine, da tørstemekanismen din ikke alltid merker at kroppen din trenger væske i tide. Du kan altså ha behov for væske uten å føle deg det minste tørst.

 

 

 

 

Veskebalansen på en dag med sittende arbeide:

Gjennom hud og lunger mister du 0,90 liter

Sammen med avføring forsvinner 0,10 liter

Via urinen mister du 1,50 liter

I form av svette forsvinner 0,05 liter

I alt mister du på et døgn 2,55 liter med sittende arbeid.

Gjennom kosten får vi tilført rundt regnet 1,00 liter

I kroppen dannes - på grunn av stoffskiftet 0,30 liter

I alt får du tilført 1,30 liter

Veskeunderskudd 1,25 liter

 

 

*På en med dag med sittende arbeid betyr det, at du skal drikke ca. 1,25 liter vann for å holde veskebalansen i orden. Trener du , eller er det veldig varmt, skal du få i deg minst dobbelt så mye.

 

Så mye skal du drikke etter sport:

 

Maraton: 4,6 l

Fotball: 90 min.: 3 l

Tennis: 90 min.: 2 l

Langrenn: 10 km.: 1 l

Roing: 2 km.: 0,8 l

Sprint: 100 m: 0,1 l

 

 

Oppsummering:

 

Vann demper appetitten

vann omdanner fett til energi

Økt vann inntak reduserer fett depotene

kroppen kan ikke fungere ordenlig uten nok

vann og kan dermed ikke omdanne fett effektivt

Å drikke mye vann er en nødvendig del av en slankekur

Vann hjelper til med å stimulere musklene

Det er viktigst å drikke vann før, under og etter trening

Drikk minimum 8 glass vann om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen flink til å finne /skrive noke som virkelig er interessant å lese for oss andre. Ja, slike som deg passar nettopp som "konsulent", og det har jo vore nevnt her inne før.:D Men isvatn er ikkje eg så glad i, vatnet er so ...... kaldt no at eg greier ikkje å drikke det. Om sommaren er det betre med isvatn. Drikk som regel 1/2 liter i slengen.

 

Forresten igår blei det over 3 liter på meg. Var på ein skogstur med hunden, og i det nydelige veret vi har idag så blir det nok ein tur idag og :):)

 

Klem Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - har fått vannet tilbake - og nå er det virkelig "trøkk" i kranene også :D Det er lenge siden - og dusjen er en ren nytelse - hehe... I går ble det 1,5 liter på meg, har blitt en liter hittil i dag, men nå må jeg løpe - skal i slalåmbakken med barna... trening...

 

Vannvittig god klem til dere alle vanndrikkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...