Gå til innhold

Sulten som en ulv


Gjest Magan

Anbefalte innlegg

Gratulerer Magan, heilt supert altså. :)

 

Som Ellie seier så er du ein inspirasjon for oss andre.

 

Nyt dagen på terrassen med du, håper sola stikk innom oss andre og.

 

Reiser på lørdag og har tenkt å vege meg då, blir ikkje "vektkontroll før den 13

 

august då. Held på å pakke ryggsekkane våre.

 

 

Ha ein super dag alle sammen. :)

 

 

Klem Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,8k
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer Magan, flagget til topps!

 

Det må være helt topp å ha nådd målet!

Det hjelper å ville nok :)

 

 

Kos deg, og fortsatt god bedring.

 

 

klem fra queen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med tåa fjellgeita? Er den bra eller?

 

Nå er det bare om å gjøre og ikke ramle tilbake til gamle synder da, men det tror jeg ikke at jeg gjør... jeg blir nå her inne og henter innspirasjon fra dere ...

 

Klem magan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med tåa fjellgeita? Er den bra eller?

 

Nå er det bare om å gjøre og ikke ramle tilbake til gamle synder da' date=' men det tror jeg ikke at jeg gjør... jeg blir nå her inne og henter innspirasjon fra dere ...

 

Klem magan[/quote']

 

 

Tåa den er so og seie heilt bra den, litt hoven kanskje men det skal gå bra. Var på fjellet forrige veke og testa den ut på ein dagsmarsj og det gjekk flott.

Har kjøpt meg vernesko no. :) Lære så lenge ein lever veit du. Hadde merra med til fjells, laga innhegning om kvelden av elektrisk gjerde tråd. Gjekk heilt supert, blir nok fleire fjellturar på den merra.

 

Ha ein fortsatt fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Å Magan, så fantastisk. Sitter her med tårer i öynene på dine vegne. DETTE har du FORTJENT!

Gratulerer!

Nyt dagen, nyt den på alle sunne gode vis :-)).

Det fins mye godt som ikke er fetende. Sola for eksempel, fin musikk, en god bok viss du liker det, og det å bare drömme drömme om alt fint som kan skje.

Er så glad på dine vegne.

JIPPI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat. Du er kvitt 70-spøkelset ditt. Kjempefin inspirasjon for andre som vaker i samme område.

Håper det fortsatt går bra med fingeren. Er bikkja avlivet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om bikkja er avlivet, kan ikke tenke meg det. Men den har ihvertfall ikke vært på besøk her siden attentatet. Hørte at den fikk diarè etterpå så jeg er vel ganske tungfordøyelig. Har ikke satt meg ned og grått jeg om den hadde driti seg ihjæl.... :)

 

Er ikke bare en finger Elise, jeg kan jo skrive hva som sto i journalen:

 

Flere åpne sår på skulder og overarm (høyre)

Åpent sår på håndledd og hånd (venstre)

Flere åpne sår på håndledd og hånd (høyre)

 

Ganske heftige greier når jeg leser det svart på hvitt liksom..

Det holder ihverfall på å gro nå for det klør som besatt under bandagene.

 

Trodde øynene spratt ut av hodet på meg i morges da jeg veide meg (flere ganger)

Så lett har jeg ikke vært siden jeg fikk dattera mi for 28 år sia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie76

Ha ha, for en herlig kommentar om bikkja og diareen! Godt å se at du beholder humøret. Uff og uff for en "diagnose". Det slo meg at bikkja kanskje hadde tatt en skikkelig jafs siden du nå har nådd målet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner, partnere og søsken har mye å si for din egen vekt, det melder forskning.no. To forskere fra Harward Medical school konkluderte med dette etter å ha undersøkt hvordan vekta til 12067 amerikanere forandret seg i løpet av 32 år.

 

Når vennene dine legger på seg skyter risikoen i været for at du selv vil gjøre det også. Forskerne kom frem til at venner har 57 prosent sjanse for å følge i samme fotspor. For søsken er sjansen 40 prosent.

 

- Det handler ikke bare om at slanke og fete mennesker bare finner lignende mennesker å være sammen med. Det er en direkte årsakssammenheng, sier professor Nicolas Christakis fra Harward Medical school.

 

Han mener forskningsresultatene ikke bare er relevante for overvektige.

 

- Det er imidlertid viktig å huske at vi ikke bare har bevist at fedme er "smittsomt", men også at det å være slank også smitter, sier medforsker James Fowler, professor ved University of Carlifornia, San Diego.

Akseptabelt å være overvektig

 

Forskerne mener at folk som har overvektige venner begynner å synes det er greit å være større siden folk rundt dem er det.

 

- Det som ser ut til å skje er at en person som blir fet sannsynligvis forandrer normene for hva som er akseptabel kroppstørrelse, forklarer Christakis.

 

Han mener folk legger merke til hvordan livsstil de rundt seg har.

 

- Bevisst eller ubevisst ser folk på andre når de bestemmer hvor mye de skal spise, hvor mye de skal mosjonere og når de veier for mye, sier forskeren.

Sosiale bånd viktig

 

Det at venner så ut til å ha større innflytelse på vekta enn søsken tyder på at sosiale bånd kan være viktigere enn biologi og gener. Forskningsresultatene viste nemlig at det å leve i samme miljø, eller dele kosthold ikke var utslagsgivende faktorer.

 

- Da vi så på effekten av avstand fant vi ut at vennen din som er 100 mill unna har akkurat like stor innflytelse på fedmen din som en som bor i nabohuset, sier Fowler.

Kan hjelpe mange

 

Forskerne mener denne kunnskapen kan bli svært viktig i kampen mot fedmeepidemien som herjer i enkelte deler av verden.

 

- Vi må være klar over at en vesentlig del av en persons helse ligger i nettverket deres. Det faktum at behandling ikke bare påvirker den enkelte men også vil spre seg gjennom det sosiale nettverket deres, betyr at inngrep fra helsevesenet kan være langt mer kostnadseffektivt enn tidligere antatt, påpeker Fowler.

 

 

 

Fant dette skrivet via startsiden, og jeg synes dette stemmer med det jeg har erfart selv. Det beviser jo bare hvor viktige vi er for hverandre her inne, dette er jo nettverket vårt for å bli tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha' date=' for en herlig kommentar om bikkja og diareen! Godt å se at du beholder humøret. Uff og uff for en "diagnose". Det slo meg at bikkja kanskje hadde tatt en skikkelig jafs siden du nå har nådd målet :)[/quote']

 

He he, kanskje det er derfor jeg har gått ned ja ....."fettsuging"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

 

- Det er imidlertid viktig å huske at vi ikke bare har bevist at fedme er "smittsomt"' date=' men også at det å være slank også smitter, sier medforsker James Fowler, professor ved University of Carlifornia, San Diego.

[/quote']

 

 

Først riktig god bedring.

 

Jeg ble faktisk aldri så lite provosert av ordlyden i avisrapportene. Smittsomt er vannvittig å bruke for sosiale normer. Tenk om foreldre nekter barna å være med overvektige barn, som er nok stigmatisert som det er, fordi overvekten kan smitte?

 

En annen ting er den flotte sosiale presseffekten av å være med i en gruppe her inne hvor alle har vekt som går nedover - det virker så det suser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Woow, her ble mange tanker satt i sving.

Tror ikke jeg vil mene noe om noe annet enn at dere er toppis, at dere finst her inne, det er en fantastisk og unik mulighet til å få en positiv snu på livet.

Så fortsett å smitte meg dere, hele gjengen, med vektnedgang optimisme, pågangmot, treningiver (som jeg lenge har lukka öynnene for he he), joda, det smitter så visst, lysten til å ta av når Magan har greidd det, lysten til å få styr på maten når Anto har greidd det, å komme seg opp fra sofaen og komme seg i aktivitet når Ellie har greidd det.

Jatakk smitt videre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken Fru luna...

Men jeg ser på meg og mine venner at vi påvirker hverandre enten vi vil eller ikke. Er det en som er sta og står imot og klarer og gå ned i vekt så vil de andre også gjerne prøve. Og omvent er det noen som tenker pytt pytt, to rundstykker med rekesalat gjør da ingenting så påvirkes man den veien. Nå er det flere rundt meg som tar salat i lunsjen på jobb for eksempel istedet for karbonade eller majonesalater. Så slanking/fedme er nok om ikke akkurat smittsomt,så påvirker vi hverandre med matvanene og hvor tolleransegrensen for når man begynner å bli feit går, tror nå jeg da.

 

Jeg leste også en artikkel i avisa her om dagen at noen forskere mener man ikke har sukkersug eller saltsug, men ganske enkelt kalorisug.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg hadde ikke fått med meg at det var såpass mye skader du fikk, Magan. Trodde det var hånda og fingrene som ftok støyten. Ikke rart at du har måttet være på sykehuset. Beklager at jeg ikke har fått med meg det.

 

Eieren til den bikkja kan ikke være vel bevart om han/hun ikke har sørget for avliving på egenhånd. Politiet burde jo hvertfall sørge for det. Uff, jeg høres ut som en skikkelig hundehater og det er jeg ikke altså. Jeg har hund selv, det er hund nr. 2 og jeg er veldig glad for å ha henne. Hun er veldig valp ennå da, så det blir deilig når hun roer seg mere ned. Foreløpig er det mye hopp og sprett.

 

Ang. artikkelen om "smittsom" fedme, så er det ikke sånn her i gården. Det er bare jeg som sliter med noen kilo for mye i denne familien. Mannen min er slank, selv om 40-års tilegget begynner å snike seg litt på og alle barna mine er slanke. Jeg sliter med de ekstra kiloene jeg fikk under graviditet for 12 år siden. Siste graviditet for 2 år siden, resulterte ikke i noen ekstra kilo annet enn de jeg hadde fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi i godt hold over hele linja, dattera mi er tynn men hun må passe på hele tiden hva hun spiser,ellers legger hun på seg. Søstersen muttern og fattern bestemødre og hvertfall ene bestefaren min var også ikke akkurat feit men godt i hold, så jeg har å slektes på... ellers i slekta også er de ganske runde.... og søstersen påsto at jeg ALDRI kom til å klare det, noe jeg må påpeke ..ofte selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tråden til Marijenta diskuterer de det å spise fort kontra metthetsfølelse. He he, jeg har mange ganger tenkt at jeg kanskje skal melde meg på ete-kokuranse. Har helt sikkert klart meg bra. Til og med fått premie. Er ikke mange som slår meg der, det er bra sikkert. Spiser ALTFOR fort, klarer ikke slutte med det heller. Har helt sikkert ikke gått rundt og hatt sultfølelse omtrent hele dagen hvis jeg hadde bremset ned litt. Så på han hypnotisøren på TV, husker ikke hva han heter, han sa at man skal legge fra seg kniven og gaffelen mellom hver bit man puttet i munnen og tygge lenge og sakte. Jommen ikke enkelt gitt.....

 

Gubben blir irritert, for jeg er ferdig lenge før han og begynner og rydde av bordet, og han løper etter tallerknen sin for å berge siste rest... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie76

Det var et bra tips, å legge fra seg bestikket. Jeg spiser noen ganger foran tv`n og da bare spiser jeg uten å tenke eller nyte maten, på en måte.

 

Men på restaurant er jeg mer fokusert på å kose meg. Der tar jeg en og en bit, som jeg tygger og smatter på i det uendelige, he he. Når vi var ute med jobben på 10-retters i vår, var jeg alltid den som spiste saktest (heter det "saktest"?!?). Måtte jo nyte alle de nyyyydelige smakene.

 

Noe helt annet Magan - du som har gått ned så mye, i hvilket tempo har det

skjedd? Du begynte i november, ikke sant? Ca. hvor mye har du gått ned i uken?

 

Jeg driver og lager meg en plan nå, fram til jul.

Det er 21 uker til 20.12, og hvis jeg skal komme ned til 65 kilo betyr det 0,5 kilo ned pr. uke. Det skulle være overkommelig, håper jeg!

 

Hadde vært bra å høre andres erfaring. Jeg har jo selv gått ned 10-12 kilo, men det har gått veldig i rykk og napp. Det rykket skikkelig når jeg gikk tre kilo opp på tre uker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg begynte vel i september, og det har gått veldig i rykk og napp. De første 10 kiloene var nok de enkleste, så måtte jeg begynne å telle kalorier og gå tur for at det skulle skje noe. I gjennomsnitt har jeg vel gått ned rundt en halv kilo i uka,

men jeg har stått stille innimellom, opptil 3-4 uker og så gått ned en kilo eller noen hundre gram og så stått stille igjen for så å gå ned en og en halv kilo. Som sagt .. veldig i rykk og napp....

 

Og de sier vel de lærde at rundt 0,5 kilo pr uke er det ideelle. Det passer meg ypperlig ihvertfall for da har jeg litt slingringsmonn til utskeielser innimellom. Kan ikke ta det for hardt heller for da kommer kjempesprekkene, ihvertfall til meg. Jeg spiser jo alt mulig, bare i små mengder, f.eks majones og smør og sjokkis hvis jeg har lyst på. Må bare prøve å holde meg unna potetgull, for får jeg "tenning" der altså, ja da er det ikke mere å si om den saken...

 

Håper rådene hjelper, og jeg tror som sagt at en halv kilo i uka ned er best, da er det lettest å holde vekta etter slankekuren, sies det da, vi får sjå.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Jeg lo så jeg rista da jeg så for meg mannen din Magan som heiv seg etter tallerkenen i det den var i ferd med å forsvinne...

Jeg spiser også altfor fort.

Hm, enda en tankevekker.

Men jeg gjör som du Ellie, når jeg er ute. Da nyter jeg sakte og langsomt.

Prosjekt legge fra seg kniv og gaffel mellom hver munnfull er hermed påbegynt!!!!

Nyt ettermiddagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere ikke at jeg fant en pose potetgull inne i et skap som dattera mi hadde lagt igjen her etter at hun dro hjem. Vrææææææl, jeg spiste den.... :) snufs og jeg som har vært så flink nå..... jeg bare åpnet den og stupte fra 5`ern og rett ned i posen og spiste ALT.... sukk blir vannvogna i morgen, salat og grønnsaker... hulk hulk.... snufs.... :) :)

 

Og nå... tilbake til skrekkfilmen min....... passer bra egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det, men kroppen bestemmer plutselig alt og fornuften..... ja hvor den er.... må da gudene vite.... det er bare å fortsette på slankekuren.....

Men til forskjell fra mange andre, så klarer jeg å stoppe heldigvis, jeg åpner ikke en ny pose i dag og tenker ... shit, nå har jeg sprukket, nå kan jeg bare skjeie ut videre..... heldigvis ikke.....

 

Det er vel som de med søtsug, jeg forstår ikke... jo jeg forstår ... men herregud sjokkis er godt... men ikke SÅ godt at det er verd å ødelegge slankekuren for... ikke sant??

 

God tur hjem anto......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

JEG forstår, Magan.

Men nå er det en ny dag, en helt blank ny dag!!!!!!

Og du er så steika flink, du greier ta deg inn.

Så ha en flott flott dag, gårsdagen er borte vekk!!!

God tanke til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...