Gå til innhold

Okinawa raporterer fra kilokampen


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

Gjest Okinawa

Kjæreste Evelyn

 

Jeg VET at jeg bør slutte å veie meg hver dag, men jeg greier nesten ikke la være. Men jeg skal ikke veie meg mer i helga nå.

 

Nei, jeg har ikke målt meg, forde "noen" har rota bort målbandet mitt.

Huff, enten jeg eller vesla.....borte er det iallefall.

 

Men jeg kjenner jo det at her er det ikke borte en millimeter engang....jeg kjenner det.

Har en magen som bare er enorm. Av og til tenker jeg at tenk om det er slik som man avo til leser i ukeblader, at overvekten, og magen var en sånn der enorm syste eller noe...... Men magen er nog enorm bare av mitt eget kosthold.

Men jeg skal kjøpe nytt målbånd da, og måle. Selv om det ikke frister, for jeg føler jeg bare vokser...

 

Salt mat...nææh, jeg tror da ikke det? Ikke mer enn sånn vanlig lissom...

Hva jeg spiser i løpet av en dag??

Tja, kan vel ta dagens mat da:

*2 skiver brød til frokost, med smør, og leverpostei, 1 kopp te med suketter.

*Lunch 3 skiver brød, brunost, kokt skinke, og tomatost. 1 kopp te, og 1 kopp vann, og 3 gulerøtter.

*mellommåltid, 2 brødskive med tomatost, 2 kopper vann.

*middag, 2 posjoner risengrynsgrøt, med en smørrklatt, sukker og kanel.

*Kvelds, 1 skive med smør og kokt skinke.........

 

Skal jo lissom ligge på 1900 kcal.........

Har ikke ført det inn så jeg vet ikke hvor mye kcal det er..........

 

Trim, venninder?? Pøh, mine veninder ligger på sofaen og spiser snop, og trimmer ALDRIG, og de er slanke heile gjengen............desverre.

HEldigvis har jeg mor........og går med henne.

Annen type trim, vel, jeg trives med å gå, og liker ikke å trene "så andre ser det".......

 

Hjelp med overvekten?? hva mener du?

Nei, jeg har ikke søkt noen hjelp.......jeg er bare tjukk og feit og alt for glad i sjokolade.........huff.......

 

Jobber for tiden 60%, og det er fysisk sett nok, men økonomisk litt lite......blir mulig 70% til høsten.

 

 

Fatter ikke hva jeg gjør galt. For det er ett ubestridelig faktum at det går tregere, og tyngre for meg enn for de fleste andre.

Har sjekket stoffskifte osv før, og det er perfekt. Ikke noe galt.

 

Jaja, jeg r tjukk og feit og slik er det med den saken.

Har en vanvittig gi faan flkekse inni meg, forde at å veie 106,4 for under en uke siden, og 108 nå, etter turgåing heile uka, og sånn, da føler jeg at jeg får mer "straff" enn hva jeg fortjener, for å ha spist smultringen, og den pølsen med brød..............

 

Vel, fredag kveld, og jeg er sulten nå, men får vel bare drikke opp pepsi maxen min, og gå å lege meg...........

 

Ps: fant målbandet, men ble IKKE imponert.

For en måned siden, den 27 februar var jeg 109,2, og 120 cm midjemål.

4 mars 108,8

5 mars 107,8

7 mars 108,0

12 mars 107,0

17 mars 106,8

23 mars 106,4

25 mars 107,2

27 mars 108,0

28 mars, 108,2

 

WHY???????????????????????????????

Skjønner ikke noe..........forventer mens i helga ell begynnelsen på neste uke, er litt uregelmesig. Mulig årsak???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 433
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes du burde prøve å evt skifte fastlege jeg hvis du føler at du ikke blir tatt på alvor av den du har.

Jeg vet akkurat hvordan det er å få det "ovenfra-og-nedad-blikket" som bare etser seg inn i meg og setter et stempel på meg som sier "feit og lat og ute etter lettvinte løsninger". Jeg byttet fastlege og har ikke angret et sekund på det!

Jeg fikk en kvinnlig lege og hun tar meg på alvor. Hun vet jo litt mer om hvordan en kvinne føler og tenker enn den tufsen av en mannlig lege jeg hadde.

 

Jeg kikket på den menyen du beskrev og det er to ting som slår meg med den:

 

Det ene er at du spiser veldig mye brød. 8 skiver om dagen er nesten 1/2 brød det.... Jeg byttet ut brødet med knekkebrød uten hvetemel, og det funket veldig bra for meg. I min kursbok står det at 2 knekkebrød = 1 brødskive, men for meg som var vant til 2 skiver til frokost, ble 4 knekkebrød litt vel mye maraton for meg, så jeg spiser nå 3 delikatesse Sesam knekkebrød til frokost og det funker bra for meg. Jeg blir fysen på noe etter et par timer, og da tar jeg en frukt og litt å drikke. Enten light-saft, cola zero eller vann.

Som mellommåltider bruker jeg enten knekkebrød, eller en yoplait youghurt med et par spiseskjeer musli med frukt i. Det metter faktisk en del og er veldig godt.

 

Det andre er at du i den menyen du beskrev ikke nevner grønnsaker i det hele tatt. Det kan godt være fordi du ikke tenker på dem som kaloritillegg, og det er det jo ikke, men hvis du ikke spiser så mye grønt, så er det bare å begynne med det :D

Vi har også av og til grøt til middag siden vesla er så glad i det, men som hovedregel har vi enten kylling eller kjøtt med MYE grønnsaker til. Jeg har så så si sluttet å spise poteter, og må derfor kompensere med grønnsaker for å bli mett. Da jeg gikk på kurs for et år siden, fyllte jeg opp måltidene mine med salat, men siden jeg var vant til å spise større posjoner, måtte jeg bruke så innmari mye salat at jeg fremdeles er ganske lei. Det er dager jeg bare ikke tåler synet at salat.

 

Som erstatning til poteter kan jeg nevne:

Blomkålmos (tror jeg ga deg oppskriften på det for en stund siden, men her er'n igjen) kokt blomkål moses og blandes med litt smør og litt melk og gjerne litt kokekraft om du trenger.

Lettstekt strimlet kål med littegranne soyasaus i. Det er kjempegodt! Stek kålen i godt med olivenolje. Det hjelper også på smaken. Det er ikke mange minuttene i stekepanna/woken som skal til før du tar i litt soya, vender det litt og serverer. Ikke for barna kanskje, men henne kan du jo koke en liten potet til?

Paprika i strimler blandet med strimlet løk og hvitløk. Surres i panna til løken er litt gylden, også blandes med litt mat-fløte og gjerne litt kjøttbuljong (ikke mer enn 1/2 dl for ellers blir det litt suppe av det). La det koke inn litt og server. Ungene synes det er kjempegodt, og hvis datteren din har litt aversjoner mot løk, kan de jo plukkes ut.

 

Vi er IKKE noe flinke til å spise fisk hos oss, så vi trøkker innpå en trankapsel om morgenen og tror det er ok :(

 

Håper jeg ga deg noen tips ihvertfall!

 

Ikke gi opp Okinawa! Dette SKAL du klare!! Enten ved hjelp av Reductil om du får det av en evt ny lege, eller ved å blåse den tufsen av en lege du har en lang masj og vise ham at DETTE KAN DU!!!!

 

 

Stå på!! Jeg har tro på deg i lange baner!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okinawa

Takk Salia, for at du har tro på meg.......

 

Mye brød??

Jammen jammen jammen, det er jo GR som sier jeg skal spise dette jo..............

Hva i himmelens navn skal jeg med GR hvis jeg ikke skal følge det?

 

Knekkebrød?? Jaha, men hvorfor er det slankemessig bedre da?

Og hvilken sort?

 

Jeg spiser frokost kl 07. Og spiser jeg bare 2 knekkebrød eller 3 for den del føler jeg ikke at det holder til lunch kl 11:30. Jeg jobber i Barnehage, og jeg kan ikke bare begynne å spise ett eple i 10 tiden, vi er ute, og ungene blir både fristet og stiller spørsmål....det er ikke så greit å gjøre slikt. Men jeg kan drikke vann da.....

 

Føler egentlig at jeg siden jeg begynte å spise etter grete roede, så har jeg gått opp 10 kilo.............................

 

Herregud........

 

Fastlegen, tja jeg har nettopp byttet, eller det er 3 år siden, han har vel ikke sån nedlatende holdning, han synes lissom ikke det er så ille..........jeg er da ikke sååå tjukk, og han synes jeg er flink som står på og prøver.

 

Og jeg kan heller ikke se at en annen fastlege skal kunne hjlpe, for hva kan han gjøre da? Trylle?

 

PS: Skal prøve den der blomkål oppskriften di en dag.

 

PPPPSSSS: Gikk 1 time og 55 minutt mes staver sammen med mor i dag.........mor hadde med en skrittteller, 11779 skritt.............. Så det så!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GR prøver å prakke på meg brød også, men jeg bare blåser av det jeg... Brød gjør meg oppblåst og gir meg så mye luft og æsj at jeg vil ikke spise det mer.

Men det er jo meg da selvsagt. Hvis du trives med brød skal ikke jeg prakke på deg noe annet altså!! Ikke misforstå meg der.

 

De gangene jeg ikke har lyst på knekkebrød til frokost, eller jeg vet det kommer til å ta lang tid før jeg får noe lunch, lager jeg ofte en omelett med paprika, løk og ost eller egg og magert bacon. Det magre baconet er veldig salt synes jeg, så det hender jeg tar vanlig bacon og bare kutter vekk fettkanten.

 

GR-dagboka mi sier at jeg skal ha ca 220 kcal til frokost, men jeg bryr meg ikke så mye om hvor mye hvert måltid inneholder så lenge jeg får i meg nok kcal i løpet av dagen.

 

Dessuten tar jo GR-menyene utgangspunkt i en person som ikke har noen intoleranser eller allergier. Det kan godt hende at du ikke tåler hvetemelet selv om det ikke vises på noen tester. Jeg er negativ på alle tester og blodprøver og hurra-meg-rundt, men likevel viser erfaringer meg at jeg har det best hvis jeg ikke spiser hvetemel og ikke får i meg melk. Dermed er det det jeg forholder meg til, og så blåser jeg i leger og testene deres :)

 

Du må jo selvsagt spise det du mener er best altså!

 

Jeg bare opplever at jeg blir veldig oppblåst av brød, og etter at jeg har sluttet med brød og poteter og spiser så lite pasta og ris som mulig, har magemålet gått ned også......

 

Det med legen tenkte jeg på bare for å få en lege som kanskje forstår deg og din situasjon bedre enn den du har nå. Ikke en som skulle svinge en tryllestav over deg og vips er du askepott på ball :)

 

Kjempeflott med lang tur med mor i dag!! Grattis med masse masse skritt!!!! :D

 

Jeg har vært innelåst med eksamenslesing i en uke og har siste eksamen (av bare 2 da men likevel) på tirsdag, så jeg har vært så lat at jeg blir helt skremt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okinawa

Nei dette er ikke lett.

 

Jeg er jo så glad i brød, poteter, pasta, ris............begriper ikke hva jeg skal spise dersom jeg kutter det ut.......

 

Det må da være mulig å gå ned i vekt selv om man unner seg poteter og pasta....

 

Det er noe vi har til mye middager, vi har ofte spagette, eller kyllingkjøttboller med pasta, eller fiskepudding med pasta og potet, jegergryte med pasta...tomatsuppe med pasta............

 

 

Ååååh, jeg er heilt fortvilet her.

 

Fatter ikke hvorfor jeg ikke kan gå ned i vekt.

 

For å si det mildt, så er motivasjonen på BÅNN..............................

 

Jeg føler jeg ofrer, og ofrer, og ofrer, og ofrer, jeg ofrer mat, jeg ofrer å lage kake, eller vafler til amilien, jeg labber ut på tur med mor 5-6 ganger i uka.....jeg takker nei, og snur meg bort, jeg gjør så godt jeg kan, tenker slanking, vekt, cm, og hva jeg ikke kan spise heile tia, jeg spiser lite og ofte, spiser magert og relativt variert.

Og hva får jeg tilbake for all denne innsatsen??????????+

 

NADA, jo foresten, noe får jeg, vektøking.

 

Jeg er heilt på felgen nå......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du sliter, og jeg skjønner at du føler du stanger hodet i veggen.... Har ikke regnet ut, men får du nok kalorier?? Er enig med salia at du kanskje skal bytte ut noe av brødet. Jeg spiser korn med soyamelk til frokost.... andre har havregrøt.... Til kvelds kan du ta 2 lomper m pastrami, se oppskrifti bok nr 1! Det er godt!! Skjønner du er fortvilet, men det kan være du er en av de som samler 2 liter vann før mens?? Og kanskje kroppen din har fått sjokk med masse trim og støle muskler?? Da samler den også vann.... Men du; ikke gi opp!! Er sikker på at du kommer i mål til slutt!

 

Ha en fortsatt fin helg!

 

Klemmer fra XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har hjulpet meg når jeg har en sånn nedtur er å tenke på alt jeg faktisk KAN spise og ikke alt jeg ikke kan spise. Det er mye vi kan spise også. JEg har alltid ingredienser til smoothie i kjøleskap og frys. Coop har egne smotthieblandinger som er kjempegode! 1 porsjon er for meg 1.5dl juice av et eller annet slag og 100gram smoothieblanding. blander det i blenderen og drikker med god samvittighet! Den tyr vi til når søtsuget blir for stort! Den inneholder omtrent 125kcal og det bare i frukt og bær:) Sunt og godt. Prøv å kom ut av tankegangen og slanking, mål og vekt. Det er utrolig vanskelig men det går! Jeg har mange ganger havnet i den sirkelen og det har gjort at jeg ikke har gått ned i vekt! Fokuset mitt har rett og slett vært for mye på slanking mål og vekt.

 

Jeg har og valgt og ikke se på det som å ofre mat, jeg ser på det som en invistering i helse og velvære for resten av livet:) Har du prøvd fullkornsvaffelen til Grete roede? de er gode og har lite kcal i forhold til vanlig vaffel. Kan det være en ide og prøve den neste gang du skal lage vaffel til familien? Her er oppskriften hvertfall:

 

Det blir 11 vaffelplater a 75gram

 

2 egg

3dl skummet kulturmelk

5dl skummet melk

1ts bakpulver

1ss olivenolje

1ts salt

4dl sammalt hvete

3dl havregryn

 

per vaffelplate: 150kcal

per vaffelplate med 1ss philadelphiaost naturell, krydderskinke av kalkun og ruccolasalat: 195 kcal

Per vaffelplate med philadelphiaost med bær eller 1ss kesam og friske jodbær: 210kcal

 

disse vaflene kan være et godt alternativ til vanlige vafler og det er ikke mer kcal enn en lunsj! :(

 

Stå på vennen! Jeg er sikker på at du når målene dine, men det tar tid. Jeg og svinger veldig i vekt, og det er da det er viktig å ikke gi opp.

 

et alternativ til brød kan og være forkostblanding:) Det ligger en oppskrift her på hjemmelaget frokostblanding som er kjempegod!

 

klem vagga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv noe av det jeg foreslo istedetfor pasta da vel?

Eller prøv fullkornspasta istedetfor vanlig pasta?

Vi har jo også av og til spaghetti eller annen form for pasta til middagene våre. Jeg har litt inntrykk av at man liksom ikke kommer unna pasta når man har små barn.

Jeg tar 100 gram pasta (max) og lesser på med kjøttsaus eller kylling, så får de andre ta mer pasta enn meg. Hovedpoenget er at jeg ikke føler at jeg ofrer så mye til middag. Prøver å psyke meg til å mene at kjøttsaus smaker bedre enn pastaen. Og jeg kunne spise en hel bolle med spaghetti med masse smør og ketchup bare fordi jeg ikke gadd å kjøpe middag altså!

 

Jeg vet ikke hvor lett dette vil være for deg, men jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment med meg selv da jeg ble fullstendig psyket ned av mangel på vektnedgang og en mage som bare veltet utover alt som heter bukser. Da alternativet til å gå i morgenkåpe hele dagen var treningsbukser og genserne til gubben, kom jeg til et punkt i livet hvor jeg tok meg selv i å få ham til å handle middag på vei hjem fra full arbeidsdag (jeg er student så jeg er mye hjemme) bare for å slippe å gå ut selv. Jeg formelig snek meg langs veggene på skolen og håpet at ingen så meg. Jeg gikk uten å spise lunch på skolen for jeg trodde alle ville tenke stygt om meg dersom de så meg spise. Jeg vet akkurat hvor du er i livet nå Okinawa.

For meg var det bare en ting som nyttet: Å bruke meg selv som forsøkskanin.

Jeg bestemte meg for å gi opp alt som heter slanking. Jeg orket ikke leve livet mitt med å telle kalorier, forsake god mat og ha dårlig samvittighet for hver eneste matbit jeg puttet i munnen. Jeg holdt på å gå under som menneske og jeg merket det på datteren min også. "Du er jo sinna bestandig du mamma" sa lille 6-åringen til meg en dag. Da var det nok.

 

Jeg hadde hørt at hvetemel bare inneholder stivelse. Det samme med pasta (som jo er laget av hvetemel. Og da hjelper det ikke med fullkornspasta for man har jo hvetemel, bare med skall) og ris. Jeg er også ganske melkeintolerant og får fordøyelsesproblemer av melk.

Dermed fikk jeg for meg en ting:

Jeg skulle kutte ut ALT som het brød, ris, pasta og melk i 2 uker og bare leve på grønnsaker, havregrøt, egg og renskåret kjøtt/kylling/fisk. Kiloene rant ikke av i den forstand, men jeg skrumpet betraktlig inn rundt midjen, og formen ble bedre. Både fordi jeg merket at jeg skrumpet inn, men også fodi jeg for første gang på årevis ikke hadde mageproblemer. Datteren min ble gladere og gubben storfornøyd.

Nå er jeg ikke like flink lenger, men tror nok jeg må prøve en gang til snart. Magen min holder på å ta livet av meg....

 

Når det gjelder melkerasjonen som står oppført på GR sin dagbok, bruker jeg den til frukt eller et lite mellommåltid istedet. Jeg holder meg ikke til de kcal anbefalingene for måltidene, men ser heller på totalen igjennom en dag.

 

Kjøp deg et nytt målebånd og se hvordan det går! Jeg heier på deg i lange baner jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okinawa

Åh, det høes så lett ut, bare kutte ut alt av hvetemel og sånt i 2 uker....fatter ike hvordan jeg skal greie det lissom.....

 

Og middager er vanskelig her i hus...........jeg sliter der......

vi er egentlig slike, poteter og saus mennesker vi, og ehh, posemat mennesker.

Gryteretter, lasagne, mosaka, tomatsuppe, bla bla bla, bare poser alt i hop.

 

Får det ikke til å stemme i hodet at å lage hjemmelaget pizza med den der pizzasausen til GR er så mye magrere enn en pose vanlig toro pizzasaus.....men det er vel det sikkert.....??

 

Trenger nok komme på flere middager med grønnsaker til.

Hva skal vi ha til middag i dag? Nei, ikke vet jeg, er svaret som regel........

 

Ja da blir det lett en toro meksikansk gryterett, med ekstra ris, salat, og rundstykke....huffamei.

 

Ikke rart jeg er feit.

 

Men er dere ikke enig i at den vekta mi sviner og er heeeelt kokkelimunke da??

 

Nåvel, skikkelig rask trimtur med mor i dag, 50 minutter........ 13 trimpoeng uken som har gått!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg helt sikkert til å erte på meg en masse mennesker som følger med på tråden din, Okinawa. Og muligheten er så absolutt tilstede for at du kommer til å bli fly forbanna på meg og ønske meg dit peppern gror uten returbillett.....

 

Du fatter ikke hvordan du skal klare å kutte ut hvetemel osv i 2 uker. Det gjorde ikke jeg heller, men jeg kan love deg en ting: Å ikke se noen positive ting i det folk prøve å si til deg, å bare grave seg ned i egen ulykke og depresjon hjelper så sørgelig lite!

Jeg VET at det er enkelt å si. Jeg VET at det er drita hardt å gjøre. OG jeg VET at det betaler seg i det lange løp!

Du har vist at du er beintøff! Du gir deg ikke selv om vekta står stille eller går opp. Du går tur med moren din (så vidt jeg har fostått) praktisk talt hver dag.

Jeg begynte på treningssenter da jeg veide 87 kilo. Etter nesten 4 mndr der veide jeg 90 kilo! Jeg ga opp, og ble støttemedlem, og det er en dyr affære skal jeg si deg når man er student og bare har 7000 i studielån å leve av i mnd!

 

Jeg var også et sause/pasta/gryterett/suppe-menneske i alle år. Gubben er likedan. Men faktisk tar det adskillig kortere tid å bruke blomkålmos istedetfor kokte poteter. Delt opp i buketter trenger ikke blomkålen mer enn ca 10 min koking før den er mør nok til å moses.

Samarbeider dere, tar det ikke lange tida å lage paprika/løk/fløte heller. Ha litt ris til og det blir kjempegodt sammen med koteletter. Man kan gjøre mye med den blandingen der. Tilsette litt sopp f.eks eller ta bort fløten....

 

Det høres kanskje skikkelig banalt ut, men alt handler om innstilling.

Hvis du ikke er innstilt på å ofre litt i form av hvetemel, pasta og sauser og poteter for å lage deg nye matvaner, så går det bare ikke. Da er det bare en ting å gjøre, og det er å vente med den slags til noe skjer som gir deg det sparket bak du trenger for å komme igang.

Jeg snakker av egen erfaring, for jeg har gått GR-kurs uten resultat jeg også. Jeg hadde helt feil innstilling, og tenkte bare på det jeg måtte ofre, og at jeg ikke kunne velge hva jeg selv ville spise, og stakkars meg som ikke engang kunne unne meg en is når det var varmt ute.... Det var bortkasta penger og tid det. Både min tid og kursleders tid.

 

Ja vekten din svinger en del. Kankje det er en grunn til det?

Saltmengden i maten? Sånne poseretter er ofte veldig salte. Salt binder som kjent vann. Dermed kan vekta fint fyke i været om man spiser mye sånt. Det er et av triksene de bruker i produksjonen. Posematen i seg selv har jo liten eller ingen næringsverdi. Dermed tilsetter de salt for å binde vann og sørge for at du holder deg mett en stund etter måltidet. Kombinert med rundstykker (salt i ferdigrundstykker også ofte) med smør (med salt i) + ris kokt i lettsaltet vann, er det en god oppskrift på å samle overskuddsvæske i vevet og få en til å føle seg oppblåst og ekkel.

Vanlig kjøttdeig inneholder også ofte en del vann og salt for å få opp vekten uten å måtte "ofre" så mye kjøtt. Karbonadedeig er det helt klart magreste alternativet i så måte.

Kanskje du spiser noe du har problemer med å fordøye? Hvetemel? Så vidt jeg vet er hvetemel ikke veldig mye mer enn stivelse i kornform.....

 

Jeg er kanskje litt for krass nå, men av og til må man få ting i klartekst også.

 

Jeg liker ikke å være busemann, men jeg følte at jeg måtte si dette også. Håper ikke du blir for sint på meg og håper ikke dere andre som leser denne tråden blir for sinte på meg heller........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh' date=' det høes så lett ut, bare kutte ut alt av hvetemel og sånt i 2 uker....fatter ike hvordan jeg skal greie det lissom.....

 

Og middager er vanskelig her i hus...........jeg sliter der......

vi er egentlig slike, poteter og saus mennesker vi, og ehh, posemat mennesker.

Gryteretter, lasagne, mosaka, tomatsuppe, bla bla bla, bare poser alt i hop.

 

Får det ikke til å stemme i hodet at å lage hjemmelaget pizza med den der pizzasausen til GR er så mye magrere enn en pose vanlig toro pizzasaus.....men det er vel det sikkert.....??

 

Trenger nok komme på flere middager med grønnsaker til.

Hva skal vi ha til middag i dag? Nei, ikke vet jeg, er svaret som regel........

 

Ja da blir det lett en toro meksikansk gryterett, med ekstra ris, salat, og rundstykke....huffamei.

 

Ikke rart jeg er feit.

 

Men er dere ikke enig i at den vekta mi sviner og er heeeelt kokkelimunke da??

 

Nåvel, skikkelig rask trimtur med mor i dag, 50 minutter........ 13 trimpoeng uken som har gått!![/quote']

Jeg måtte trekke på smilebåndet da jeg leste innlegget ditt, Salia! Ja, Okinawa, Salia har nok rett... Det er mye salt osv i sånn pakkegreier som ikke er bra for kroppene våre. Og kanskje du ikke tåler hvetemel så godt?? Det er vell verdt ett forsøk?? Men som Salia også sier så er du kjempetøff og jeg tilfører; du kan hvis du vill. Og nå vil du!! Følg GR reglene med bare farsemat 2 ganger i uka, rent kjøtt og fisk de andre, spis mye grøntfor og husk frukten, hver dag! Når du er en søtmons, bruk søt frukt som druer, ananas osv. Dette klarer du, bare ta litt av gangen. Husk vann!! Og planlegg middagene fremover og kjøp inn f.eks 1 gang i uka....

 

Lykke til!! Du er så flink til å trimme!!! Dette klarer du!!

 

Klem fra XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okinawa

SALIA........

 

Fyyy søren altså, du er jammen meg en m#%&"#¤ du..... :( Tenke seg til å rakke ned i meg og mitt slik som det der.

Skamme deg skulle du!!!!!!

 

Nei da, jeg bare tuller.

Kjære deg, jeg TRENGER å få ting i klartekst, jeg trenger å få en skotupp i ræva.

Så jeg synes bare det er TOPP at du lekser opp til meg.

Synes det er bra at du er streng!!!!!!!!!!

Jeg blir IKKE fly forbanna på deg, og ønsker deg slett ikke dit peppern gror.....

 

Men vet du jeg SYNES synd på meg selv so ikke kan spise en is, når "alle" andre spiser is og er slanke........

Kanskje det føles ekstra sterkt, siden jeg ikke har en eneste venninde somhar vektproblem........... De ligger ale på sofaen og gumler.....

 

Når det gjeller det å kutte ut hvete, pasta, ris poteter, sauser osv.

Egentlig tror jeg ikke det går på viljen, men kanskje heller på kunnskapen, jeg vet ikke HVA jeg skal erstatte det med..............

-

det er nok ett stort problem.

 

Men jeg SKAL prøve den der blomkålen en dag.......

Men nå som min mann er hjemme, så er det han som lager middag ofte, slik at jeg slipper dt når jeg kommer hjem 16:30........og gubben er IKKE flink å lage mat, IKKE liker han det, og IKKE skjønner han noe av det.

-Dårlig unnskyldning, jeg vet, men da blir det ofte noe lettvint, som posesuppe, eller joikakaker og posestappe.............

:D

 

Vel, gikk på vekta i morres, veide 107,6, 118 rundt livet. Gikk 55 minutt med mor med staver i dag.

 

Mens er på vei, mørk brun utflod i dag, sikkert full mens i morra. Da blir det ikke gåing, forde jeg blør veldig mye, og jeg hater å gå når jeg blør masse, og det rinner både forran ogbak, og selv med 2 nattbind blør jeg utom...........

 

Men jeg har ett spørsmål:

-Hvilke knekkebrød er det greit å erstatte brød med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott Okinawa!!!!!!! BRA at du tar det sånn!!!!! Du er en skikkelig tøffing!!!!! Ikke gi deg!!!!!!!!!!!!!

 

Hilsen tonton som har funnet utropstegn-knappen..... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Nå ble jeg glad! Jeg klikket på tråden din nå og kjente det rørte på seg i magen i skrekk for at du skulle være sinna på meg!

 

Blomkålmos er jo så enkelt at selv han far klarer det hehe.

Og et godt tips er hvis du liker å lage mat, eller ihvertfall erl itt flinkere enn han far, så kan du jo lage litt røslige posjoner med diverse middager, dele dem opp og fryse dem ned i brødposer? Det eneste han trenger å gjøre da er jo å dampvarme posene eller putte dem i mikroen og vips så her dere flott middag :D

Jeg bruker den metoden ganske mye.

 

Jeg husker at du for et par-tre uker siden sa at du var 120 cm rundt livet. Det betyr -2 cm og applaus fra meg! Når man ikke har trent magemuskler i det hele tatt og likevel mister cm, er det en grunn til å være glad :)

 

Et lite forslag er jo å ta noen sit-ups når du er alene. Jeg var flink en periode og tok situps på senga mens gubben var i dusjen om kvelden. Det er litt moro å se hvor fort resultatene av sånt kmmer i form av å klare fler og fler sit-ups før du føler at du er i ferd med å få krampe i magen. Begynn pent og forsiktig med 4-5 stykker, pause og så en runde til, så kan du fort øke på serru :)

 

Når det gjelder knekkebrød, spiser jeg mye Delikatesse Sesam fra Wasa. De er uten hvetemel og smaker godt (synes jeg da. Gubben hater dem hehe).

 

Tror du at du vil få forståelse fra jobben dersom du sier at du har fordøyelsestrøbbel og trenger å spise jevnlig og derfor trenger å ta en avstikker inn på bakrommet en gang mellom arbeidsstart og lunch for å knaske et knekkebrød eller to i full fart? Det som er kjekt med knekkebrød og rugsprø er jo at de er så tynne og går fort å spise.

 

Lykke til videre! Jeg er kjempestolt av deg!!!!!!!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okinawa

Tusen takk for gode ord.

 

Bare inom for å si jeg har mens, er dårlig i magen, blør masse, er sur og lei, og trimmer ikke.

Greier ikke trimme når jeg blør slik.

 

Mulig jeg må begynne på hormonspiral pga kraftige blødninger, men vi skal jo igjnnom prøverør forsøk igjen, og det lar seg dårlig kombinere med prevensjon.....

 

Vel, jeg er passiv disse dagene, de første 3-4 dagene av min 8 dager lange mens er altid slik.

 

Kommer sterkere tibake.

 

Lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro noen dager til det bedrer seg.... Kjedelig å ha det sånn, det vet jeg alt om...

 

Ha en fin helg! Prøv å gå tur så fort det blir bedre!!

 

Klem fra xXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja. Mens er noe dritt bokstavelig talt. Ta det med ro til det har stabilisert seg du.

 

Jeg hadde hormonspiral en kort periode, men jeg blødde sammenhengende i nærmere 2 mndr da den ble satt inn, og det like jeg ikke noe særlig. Jeg blir bekymret og litt engstelig når jeg blør så mye jeg. Samme hva de sier om at det skal være normalt i begynnelsen....

Men hvis du skal ha noen form for hormonell prevensjon, så bruk spiralen tror jeg. Hvis du klarer å bite tenna sammen og overleve blødningene den første tiden, så er det den prevensjonstypen som gir minst bivirkninger i resten av kroppen så vidt jeg forsto.

Jeg gikk på p-sprøyter i litt over 3 år, og fikk jo ingen beskjed om bivirkninger av det. Dermed var det en stor bidragsyter til at jeg la på meg 20 kilo på kort tid. Mensen forsvant, men det var også den eneste fordelen.

 

Kos deg som best du kan og ta det med ro. Uansett hva folk sier om at det er normale prosesser i kroppen så mister du blod, og ved veldig kraftige blødninger blir man jo da selvsagt tilsvarende slapp og sliten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okinawa

Heisann.....

 

Blødningene gir seg gradvis, og i morgen kanskje jeg greier meg med ett nattbind om gangen, ikke to...hehe.

 

Nåvel, i kveld er jeg bare lei meg.

For jeg har spist 2 melkeruller, 1 pk pringels, og 1 pose nonstopp......heilt alene, i tilegg til hjemmelaget pizza med bernesaus...........

HERREGUD.

 

Er sulten og godtesjuk konstant når jeg har mens.....en grusom kombinasjon med det å blø mye og dermed ikke makte å gå ut på tur, eller noen annen form for trim....(For det ER virkelig ikke morro å trimme når det stadig kommer store klumper, og man kjenner blodet renner langs sprekken og kommer ut langt oppå korsryggen, og fremme like så..... Ja dere er vel alle jenter her, og tåler dette....huff)

 

Vel, jeg sitter nå med en enorm skyldfølelse, overmett, stinn, hodepine, og jeg tok ett speil, og studerte kroppen min bakfra i sta.

For å si det mldt, så var det ikke ett vakkert syn.

Jeg sliter med magen. Den er jo i veien fysisk, og jeg kan lissom ikke begripe at den noen gang kan komme bort..............

 

Ganske fælt å ha det slik at man er så enorm i overkroppen. Når magen, og bilringen er så enorm, at når jeg setter meg ned, så havner hengepuppene opp under haka, forde det velter frem en bilring som bare ikke er sann under dem.....

 

Og når jeg KONSTANT så lenge det er folk runt meg trekker magen inn.....tenk det, selv da, når jeg er omtrent grønn i fjeset av å trekke inn magen, så er den så stor at spm om graviditet har kommet.......

 

Nåvel, hodet er fult av negative tanker, for nå har jeg og mor gått og gått og gått, og jeg har spist GR siden 26 februar.......og hva har skjedd....jo, ned 2 kg.......

 

HALLO.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist er spist. Legg det bak deg og se fremover! Ta vare på folelsen av å være så stinn at mann får vondt i magen og ikke orker å bevege seg... det er jo ikke noe godt, er det vell? Planlegg noe godt du kan kose deg med om kveldene, om det er grønnsaker/frukt m dipp, eller bananasplitt. Eller en hel skål med Heistad gele... uten saus tror jeg det er ca 50 kalorier for hele pakka... Det er lettere å komme seg gjenneom kvelder/helger med planlegging, og at skapa er tomme for godsaker... Det hjelper meg. Hold motivasjonen oppe, hold ut gåturer, legg inn noen situps morgen og kveld. Resultatene vill komme. Etterhvert kan du utvide, har du strikk?? Da kan du også trene armene...

 

Skjønner du har en vond følelse nå, Okinawa. Men se deg bare fremover. I morgen er det søndag og en ny dag!! Bruk den! Planlegg den!! Er sikker på at du snart kan trene litt igjen. Og skjønner godt hvordan du har det nå anng mensmengder... Det er no dritt, og ganske så urettferdig i forhold til de som ikke blør noe særlig. Men det finnes noen tabletter som reduserer mengden. Spør legen din.

 

Ønsker deg en fin søndag! Se fremover. Veien blir til mens man går...

 

Stor klem fra XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk satt inn hormonspiral, blødde jeg ganske kraftig over en periode. Legen min ga meg noen tabletter som heter Provera. De fikk dempet blødningen, men stanset den ikke. Kanskje noe sånt kan hjelpe deg med de kraftige blødningene? Jeg sliter også med å blø veldig mye de første par dagene. Dog ikke så ille som deg, men jeg kan forestille meg de kvaler du går igjennom ja. Og man blir jo slapp og sliten av sånt.

 

men det er som XXL sier: Man kan ikke endre på det som er gjort, men man kan ta det til seg og lære av det. Kjenn på den følelsen av å være så stinn at du ikke klarer å bevege deg. Og tenk på måter du kan unngå den følelsen på i fremtiden. Det er noen gode oppskrifter på desserter her inne som er søte og gode. Jeg har fallt pladask for smuldrepai jeg da... Det er eplepai med rosmarin. Jeg byttet ut rosmarin med kanel og NAMMENAM!! :)

For meg er rosmarin egentlig bare lamme-krydder det....

 

Masse mosjon og GR-mat siden februar og ned 2 kilo? Gratulerer!!!!! Skulle ønske det var meg jeg. Jeg har goså holdt på siden februar en gang, og har til nå ikke gått ned mer enn 400 gram......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okinawa

Masse mosjon og GR-mat siden februar og ned 2 kilo? Gratulerer!!!!! Skulle ønske det var meg jeg. Jeg har goså holdt på siden februar en gang' date=' og har til nå ikke gått ned mer enn 400 gram......[/quote']

Vel, det er fristende å rope ut: GR funker ikke, bare se på oss...........

Nei da, det funker vel for de langt fleste. Jeg er bare nå inne i en mørk periode igjen.

 

Om en måned så begynner jeg på hormonbehandling, forran fryseforsøk.

Gruer meg, for en av bivirkninger er sult følelse, og derav vekt økning.

I tilegg til den der "fryktelig-synd-på-meg-som-ikke-kan-få-barn-på-egenhånd" følelsen som gjør det fristende å bare hoppe ned og inn under teppet på sofaen med en ENORM pose smågodt.........

 

Samtidig er det "frykten" for å bli gravid med en startvekt på 108 kilo.........Veide vel 90 sist jeg ble gravid og 103 eller noe den dagen jeg fødte.....

Men til tross for enorme mengder julemarsipan forige svangerskap, så ble det bare 13 kg pluss....Men så gikk vi turer frem til jeg var 8 mnd på vei da. Det hjealp nok.

 

Vel, vi skal på ferie 20 juli, tenk om Okinava kunne være kvitt 10-15 kilo innen den tid.......... yeah rigth, særlig.......puuf.

 

JEg kjøpte meg en rød kapri bukse i fjor, str 50. Den var stram men når jeg bare skulle gå kunne jeg ta den på. Greide ikke sitte med den, da veltet den enorma magen frem.

Jeg tok den frem i dag, fikk den ikke over rumpa.........fikk ålet den over til slutt, men hadde ikke sjangs til å få igjen knappen......ikke sjangs i heile tatt.

Deppa.

--Tenk om den kunne passe til vi skulle på tur.....

 

Frister å få tatt en operasjon, få bort "fettforkleet" jeg har fremme.

Fettsugd ryggen, slik at jeg slapp å kjenne t-skjorta bli dratt inn i valkene når jeg bøyer meg ned og opp igjen, og jeg må fysisk strekke handa bak og dra skjorte ut av valke-grepet......... Guuud det er pinlig......skammer meg da...

Og fettsuge haka, så jeg kan smile uten å føle meg forjævlig.

Brystløft, sånn at jeg har normale pupper, ikke sånne hengetatter som henger ned på hver side av madrassen når jeg ligger på rygg. Pupper som ikke må løftes og dyttes på plass inni cup` en.....

 

Vel, man må vel bare innse at så mye penger har man ikke,og så mye smerte, vel, jeg er redd tannlegen, så dette er vel ikke akkurat for pyser.....

 

Vel, jeg må gjøre noe galt. Og det er vel for lite trim og for mye, og -eller feil mat.

 

Dagens middag:

 

Nakkekoteletter

Saus

Poteter

Gulerot

Brokkolibanding.

 

Koteletter stekt ett par minutt på hver side i smør.

Deretter heller jeg over vann, nesten over kotelettene.

Koker i 1 time og 30 minutt, småkoker på "1".

Tar den kraften som da er igjen, og lager saus av, slik; har oppi 2 dl matfløte, 3 dl ekstra lettmelk, litt brunost, og meljevning.

 

Spiste 2 koteletter, 4 små poteter, mye brokkoliblanding, og syndig mye saus......

 

Greier ikke slippe sausen lissom, den er vanskelig altså......

 

Men her er det vel omlag en milion ting jeg har gjort feil..??????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skjærer nakkekotelettene fri for fett, steker de i olje og dropper fløten i sausen så er det faktisk ikke så ille:)

 

Hva med den rød buksen som et mål? Du klarer å gå ned 10-15kg hvis du selv vil! Det at du fortsatt er her sier meg at du vil;)

Må være slitsomt med prøverørsforsøk, men tenk at det beste du kan gjøre før du blir gravid er å komme inn i gode rutiner slik at du klarer å videreføre dem under svangerskapet.

 

JEg har litt samme problemet at jeg ikke klarer holde meg unna godter. Det er en kamp hver dag, men jeg har bestemt meg for å vinne den. Etter tre mnd klarer jeg meg nå med litt godter på lørdagen og en kopp regia lett kakao innimellom. jEg skal ikke si at jeg klarer meg hver uke uten en sprekk, men sprekken blir ikke så stor lenger. Bestem deg for å vinne kampen. Du ønsker jo ikke å se ut som du gjør. Du er jo misfornøyd med alt! Prøv å finne noe positivt! jEg for eksempel har funnet noe positivit med øyene mine. jeg synes jeg utrolig fine øyne! Det er jammen ikke mye men når jeg ser meg i speilet og blir kvalm kan jeg si: men fine øyne, ja det har jeg:)

Til syvende og sist er det bare du som kan ta ansvaret for den egen vektreduksjon, men vi er her og skal støtte deg.

 

Tips: Spis variert og ofte iløpet av en dag da minsker du søtsuget. ta kontakt med legen din angående reductil som flere her har snakket om. kjenner flere som har brukt det med godt resultat. Ikke vær utålmodig. fyktelig vanskelig men da går du på så mange flere smeller! kg går sjelden så fort av som man selv ønsker, det trenger tid. Har du fortsatt med å drikke vann? Du var så flink en stund! Fortsett med det. Har du prøvd KROM tabletter fra helsekosten? de demper suget etter søtsaker og har hjulpet meg mange ganger....

 

Stå på okinawa, gå på tur spis sunt og variert så skal du se det går rette veien. kanskje må du spise enda oftere når du begynner på hormoner siden de gir sultfølelse??

 

Stor klem fra Vagga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...