Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter å rapportere, jeg.. :) Det er viktig for min egen del.

 

Har nå vært en uke på Sunnmøre. Der ble det turgåing i de flotte fjellene og litt kajakkpadling. Forsøkte etter beste evne å regne trimpoeng og kalorier, men det var ikke lett å holde fullstendig tellinga. Ikke så lett å beregne kaloriforbruk på en 6-timers fjelltur hvor terrenget er varierende bratt. Men det holder som regel å gjøre sitt beste. Jeg har iallfall fått MANGE trimpoeng den siste uken. Skulle egentlig spise 1700 kcal daglig, men har spist ca 2000 ekstra fordelt på hele uken siden det har blitt mye trim. Har kost meg veldig med turer i flott natur, god mat og bra med tursjokolade!

 

Og resultatet? Dagens vekt er 58,5 kg med mensen og tydelig hovne ben. Da trivselsvekta er 57,5, er jeg veldig fornøyd!! Er altså helt i rute.

 

Videre plan: Trapper opp til 1800 kcal f.om. i morgen. Hvilken luksus! :)

 

YES, dette virker! Alle mine år med vektproblemer er nå en saga blott!

Fortsatt god sommer til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Bare innom med en liten sommerhilsen. :) Jeg hadde egentlig tenkt å slå følge her inne i løpet av september, men de siste kiloene sitter litt bedre enn jeg trodde. Det får nok bare ta den tiden det tar. Nå har jeg kjøpt meg pulsklokke så jeg kan holde bedre øye med treningen min og håper det kan hjelpe. Flott å høre at du øker inntaket og fremdeles holder vekten! Det gir håp til oss som kommer etter. :) Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Juhuuuu, dere.

 

Vil bare innom å si fortsatt god sommer, håper dere har bedre vær enn jeg har...

Vekta holder seg og jeg er happy, selv med utskeielser i ny og ne. Akkurat sånn jeg vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Kom hjem sist lørdag etter nærmere tre uker på farten, for det meste i Børgefjell, langt fra asfalt og nære myrer :D

 

Gikk på vekta mandag morgen. 58.9 kg. Dvs. den er akkurat den samme som før jeg dro på ferie. Drømmen var å gå ned halvannen kilo, men slik ferien forløp er jeg vel fornøyd med å ha holdt vekten.

 

6. september er det konfirmasjon for nevø. Jeg skal bruke den bunaden som jeg kjøpte av min søster i juni. Søster er atskillig slankere enn meg og bunaden bærer preg av det. Jeg får den greit på meg nå, men det kan jo være ok å slippe å holde inn magen en hel dag. Derfor er målet nå: Om en måned, dvs. lørdag 5. september, skal vekta vise max. 57.5 kg. For å pine meg selv sånn skikkelig skal jeg legge inn vekta mi her hver mandag. Sånn, nå er det sagt!

 

Trim den nærmeste måneden: Jeg skal sykle Fredagsbirken siste fredag i august. Derfor blir det nå ikke jogging tre dager i uka, slik jeg holdt på før ferien. Det blir enten 2 jogg og 1 sykkel, eller mest trolig 2 sykkel og 1 jogg pr. uke. Må trene opp rompa til å tåle 9.3 mil på sykkelsetet! Etter Fredagsbirken er det kun jogging som gjelder frem mot halvmaraton siste helga i september.

 

Er med i et par forum under "Trim og trening", den som heter "Oslo maraton (halvmaraton)" og den som heter "Det store jogge- og sykkelåret". Der kan der følge med mine ukentlige treningsøkter og kanskje hente noe inspirasjon både fra meg og andre trimkollegaer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt,titt...:-)

Her kommer en liten hilsen fra ei som kanskje er litt for høy for denne tråden:p, men som har vært innom og snik-lest litt innimellom:-)

 

Så kjempeflink du har vært som har holdt vekta i ferien!

Du har sikkert fått rørt masse på deg når du har vært til fjells i ferien.

 

Lykke til med innsats for å passe i bunaden og oppkjøringa mot Birken.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trim den nærmeste måneden: Jeg skal sykle Fredagsbirken siste fredag i august. Derfor blir det nå ikke jogging tre dager i uka' date=' slik jeg holdt på før ferien. Det blir enten 2 jogg og 1 sykkel, eller mest trolig 2 sykkel og 1 jogg pr. uke. Må trene opp rompa til å tåle 9.3 mil på sykkelsetet! Etter Fredagsbirken er det kun jogging som gjelder frem mot halvmaraton siste helga i september.[/quote']

Jeg var med som "bakkemannskap" på Grenserittet her i helga. Jeg anbefaler deg det dersom du vil fortsette med sykling i den klassen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg vet jeg skrev sist uke at mandag er veiedag. Nå har jeg endret til tirsdag - uten at det hjap så veldig :)

Dagens vekt: 58.8.

Begynte å notere matinntak i går. Erfaringsmessig er det svært lurt; kan ikke narre meg selv der :D

 

Grenserittet? Kan du fortelle meg noe om det, smg? Bakkemannskap er bra å ha! Selv har vi ike det, min søster og jeg, på Fredagsbirken. Hvilket medfører at en av oss selv må sitte bak rattet når vi kjører fra Oslo til Rena tidlig på fredagen - og at vi må ta buss på kvelden fra Lillehammer til Rena og derifra kjøre tilbake til Oslo. Det blir en lang dag, for å si det slik. Bakkemannskap hadde vært kjekt, men ikke så lett å oppdrive på en vanlig arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte titte innom dere og se hvordan dere har det og her er det jo (forventet ikke noe annet da:D ) bare flinke mennesker som står på. Dere er fantastiske jenter!

Står på uke etter uke selv om vekta ikke alltid viser det dere ønsker! Det er imponerende innsats av dere alle:)

 

Trodde jo at jeg skulle komme tilbake igjen jeg også nå, men slik gikk det ikke. Ble ikke operert som planlagt i juni da det ikke bare var en vanlig prolaps. Nå blir det operasjon i september og minst 6 mnd med opptrening. Men jeg er optimist..neste sommer skal jeg kunne gå på stranda i bikini uten blygsel over at det tyter ut overalt.:D

 

Ønsker dere lykke til videre, nå står høsten for tur med alle sine vakre farger i naturen. Da er det herlig å komme seg ut og se hvordan overgangen til en ny årstid skifter på naturens vegtasjon.:)

 

Klem fra Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hyggelig å høre fra deg, Lisa! Takker for oppmuntrende ord :)

 

Kjedelig med operasjon og lang opptrening eller? Jeg minnes den gangen jeg opererte mitt kne og fikk nytt korsbånd. Var så heldig at det skjedde i februar - et år det var et eller annet stort skimesterskap på tv på dagtid :D To måneder var jeg borte fra jobb og koste meg i grunnen med opptrening og tven. Vet ikke om du ser frem i mot operasjon eller bare gruer deg....?

Ønsker deg lykke til i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg ikke gleder meg til å begynne på jobb igjen idag.. Det er vel lov? Selv om det er positivt med rutiner osv., skulle jeg gjerne hatt to uker til! Selv om været hadde vært dårlig!

 

Så til vekta: Dagens vekt: 58,5 kg. Jeg hadde to aktive uker fra starten av ferien med fjellturer på Sunnmøre og i Lofoten. Vi hadde fint vær nordpå, så det var helt fantastisk! Så ble det en uke med litt for lite trim og litt for mye restaurantmiddager og fantastisk bakverk i Lofoten (mmm..). Vekta viste 58,5 kg da jeg kom hjem mot 57,5 som er målet. (Det kunne absolutt vært verre! Forrige sommer la jeg på meg 4 kg.) For å kompensere for dette spiste jeg 200 kcal mindre/dag forrige uke, 1700. Nå er det opp til 1900 i en uke. Skal egentlig trappe opp til maksimalt kaloriinntak, 2000 kcal, f.o.m. neste uke. Gleder meg, men litt skummelt også. Lurer på om jeg skal utsette opptrappingen siden jeg ønsker meg tilbake til 57,5 kg. Samtidig vet jeg jo at det er normalt at vekta varierer litt. Venter på svar fra min kursleder ang. dette. Noen som har noen erfaringer og råd? Buksene sitter fortsatt som støpt. Jeg har vært ganske sulten de siste ukene, så jeg aner at forbrenningen øker som resultat av kaloriopptrappingen.

 

Målet for høsten er å holde vekta innen +2 kg av trivselsvekt, 57,5 kg. Har også et mål om å fokusere på spennende aktiviteter: Ønsker å klatre og danse mer og å ta opp pianospillinga. Nå når jeg ikke får mine ukentlige eller månedlige kick fra vektnedgang, må jeg få kickene mine andre steder, ikke sant?

 

Ønsker dere en frisk start på høsten!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jeg på en butikk for voksne kvinner hvor jeg prøvde en fin, kort høstkjole og en pologenser, begge i str. small. Genseren var litt stor, spesielt litt lang på ermene, men også ganske vid i modellen. Jeg spurte om de hadde den i extra small. "Nei, det er ikke ofte vi har klær i mindre størrelse enn small" sa innehaveren. Klærne var kjempefine, så jeg kjøpte dem. Men snakk om opptur!! Her finnes det en butikk som ofte ikke tar inn små nok klær for meg!! Vurderer kun å handle i butikker for modne kvinner heretter! En hyggelig kontrast til følelsen av å være en elefant på f.eks. Hennes og M.

 

Angående 1 kg opp: Den skal bort, og jeg skal stoppe opptrappingen av kalorier, evt gå tilbake noen hakk til et lavere kalorinivå. Dette etter råd fra min veileder. Så her er det bare å brette opp ermene!

 

Lisa: Takk for oppmuntrende ord! Må si jeg er imponert over innstillingen din, jeg! Det skal mye til for ikke å begrave seg i selvmedlidenhet når man har en tilstand som du har. Tenk, for en tålmodighetsprøve! Men den består du! Ja, det er bare å glede seg til bikinivær neste sommer.

 

 

Ha en fin uke, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det, Charliemor og Propella?

 

Fått tips av min veileder om å redusere kaloriinntaket - dvs over på Ned i vekt meny igjen for å få bukt med den kiloen jeg har gått opp. Vet ikke om jeg er motivert for det. Nå som jeg spiser 1800 kcal daglig, sitter det langt inne å skulle gå ned til 1500. Er ganske sulten for tiden, tror nok forbrenninga har hatt godt av kaloriøkningen. Har dessuten fått mensen litt før tida. Når jeg tar det i betraktning, er ikke 58,5 kg så mye. Man må regne med at vekta svinger litt. Det som var saken her, var jo at jeg faktisk hadde spist for mye og trent for lite de to siste ukene før vektoppgangen, så det kan være en reell oppgang. På den annen side sitter klærne helt som før.

 

Noen synspunkter på dette, Charliemor eller noen andre? Tror jeg inntil videre stopper økningen i kaloriinntaket her hvor jeg er, på 1800. Skal ikke øke videre til 2000 før jeg er nede på 57,5 kg igjen. Hvis jeg ikke kommer ned på 57,5 på denne måten, får jeg heller ta grep. Gir meg selv to uker.

 

Riktig god helg, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta det for det det er verdt - jeg hadde selv stoppet på 1800 og heller lagt inn ekstra trening en periode. Er enig med deg i at den apetitten du nå har på 1800 er et tegn på en forbrenning i knallform. Ingen vits i å tulle med det, hadde jeg tenkt. Og så hadde jeg spist 1750 den dagen jeg følte meg mett med det... og ikke stappa etter med nøtter for å nå 1800... (Det er iallfall den strategien jeg velger med mine feriegram.)

Men husk at du antakelig også må akseptere at det kanskje tar lenger tid å gå ned den kiloen på den måten, enn i forhold til å gå tilbake til 1500.

 

Lykke til - dette klarer vi, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Helluen og god fredag.

 

Hvor finner jeg forresten smilier i dette foraet? Finner bare de jeg kan sette oppe jeg.

Skal vi se, kanskje jeg fant de nå :)

 

Jeg er litt lykkelig jeg og, vært på BikBok og kjøpt Jeans. Rimelig happy både med str og pris. 2 for 150,- 27 tommer. Lykkelig.

Vekta går det bra med, er flink i uka og så hender det jeg skeier ut i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propella: Gratulerer med nye jeans i STR 27! Knall!

 

Smg: Tusen takk for gode råd! Skal forsøke å følge dem alle! Planlegger dessuten en større utskeielse fredag. Skal derfor spise 100 kalorier mindre hver dag fram til fre, 1700. Fortsetter derfra med 1800 til jeg veier 57,5 kg. Om jeg ikke kommer dit INNEN TORSDAG 3. SEPT er det over på Ned i vekt meny igjen. Nå er det offisielt!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, det er inspirerende å lese det dere skriver! Jeg har jo ikke vært her på noen dager... Hjernen har vært litt død de siste par ukene. Død i form av at det kun har vært fokus på FREDAGSBIRKEN. Og i morgen er den dagen kommet. Endelig. 94 km sykling. Gleder meg vilt og hemningsløst til å komme hjem rundt midnatt i morgen. Skal ikke sykle nevneverdig på lenge etter det! Gleder meg bare til atter å kunne jogge tre dager i uka :D

 

Vekta har jeg holdt meg unna de siste par ukene. Kjenner at den ikke har gått nedover... Så den er vel rundt 59. Skal ned i hvert fall til 57,5. Tenk, kun halvannen kilo; er jo ingen ting! Da er det bare å gå for det. Og livet starter mandag, eller skal vi si søndag når jeg har landet helt fra Fredagsbirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Fredagsbirken var "a piece of cace"! Dvs. tok det heller rolig av hensyn til min søster som faktisk ikke er i så god sykkelform som meg. Selve Birkenløypa var også mye enklere enne jeg fryktet. Oppoverbakkene var ikke av det slaget jeg hadde sett for meg. Kun en eller kanskje to bakker å snakke om, men de var heller korte (Rosinbakken, den lengste, var kun 1500 m). Nå gleder jeg meg vil til neste år! Da ønsker jeg å sykle i et tempo som jeg vet gir den beste tiden jeg kan klare.

 

I går jogget jeg 20.5 km. Det var langt hardere enn å sykle 94 km! Oooo mitt kne. Etter halvmaraton 27. september blir det sykling for alle penga. Kneet mitt har ikke godt av å jogge så langt som to mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått Fredagsbirken, Charliemor! Det står det respekt av - og ikke minst det å jogge 2 mil to dager etter! :)

 

Her går det sånn passe. Har spist ca 1800 gjennomsnittlig den siste uka (1700 daglig, men stor utskeielse fredag). Hadde en ekstra treningsøkt forrige uke. Planen var å komme ned fra 58,5 til 57,5 kg... Lite har skjedd hittil. Uff, dette er vanskelig! Sitter langt inne å skulle gå over på Ned i vekt meny igjen. (Har egentlig gitt meg selv frist til torsdag.) Det er så deilig å kunne spise litt mer! Hadde planlagt at jeg på dette tidspunktet skulle vært oppe i 2000 kcal daglig og ha en forbrenning av en annen verden! Må vel bare innse at jeg aldri kommer til å bli av dem som kan spise hva de vil.. Hmphr.. Sånn er det bare. En løsning jeg kan leve med en kort stund er å spise 1600 daglig gitt 8 trimpoeng pr. uke. Teoretisk sett skal jeg kunne gå ned 1 kg på to uker da. Deretter over på stabilisering. Vi får se hva torsdagen bringer!

 

Det hører med til historien at jeg fortsatt er fornøyd med kroppen min og generelt føler meg bra! Men vil ikke lulle meg inn i denne følelsen og la kiloene komme krypende tilbake. Ånei, ikke denne jenta!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Liker det du skriver: "Det hører med til historien at jeg fortsatt er fornøyd med kroppen min og generelt føler meg bra!" - og forstår når du deretter kommer med : "Men vil ikke lulle meg inn i denne følelsen og la kiloene komme krypende tilbake".

 

Jeg er også fornøyd med kroppen mi (ok, jeg skulle gjerne bli kvitt "lovehandlesene" rundt midjen, men dog...) - og er opptatt av å holde vekta, ikke la kiloene komme snikende tilbake. Det var jo kommet en kilo eller halvannen på her i sommer. Nå kan jeg endelig si at vekta er tilbake der den startet på forsommeren. 57.9 kg er den just nu. Det er jeg godt fornøyd med :)

 

Nå som jeg er ferdig med Fredagsbrken er jeg tilbake i godt, gammel gjenge med tre joggingser i uka. Slik skal det være til halvmaraton 27. september. Etter det tenker jeg bytte ut jogging med sykling; så mye bedre for beina. Klart all trimmingen har noe å si for vekta mi.

 

Jeg innser - som deg! - at jeg aldri kan bli en slik person som kan spise hva jeg vil! Nei, det jeg putter inn har store konsekvenser for vekta. Kan (dessverre?) ikke spise all sjokolade som jeg har lyst på. Men LITT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for melding, Charliemor! Gratulerer med 57,9! Og for en treningsinnsats! Ikke rart det gir resultater!! Har du trappet opp inntaket til der du skal være? Du ligger sikkeret på over 2000 daglig?

 

Jeg har de to siste ukene ikke trappet opp inntaket videre fra 1800. Faktisk hatt et inntak på 1700 daglig denne uka. Hadde altså gitt meg selv frist til idag for å komme ned på 57,5. Vekta viser fortsatt 58,5.. Da er det altså over på Ned i vekt meny f.o.m. idag.. ÆSJ! Men det skal gå. Det er bare for en kort periode. Og jeg skal bare ned til 1600. Fortsatt 8 trimpoeng pr. uke. Men hvis jeg klarer, vil jeg prøve å legge inn en ekstra treningsrunde hver uke. Treningen består i å jogge et par ganger i uka. Jogger ca en time (går litt i de verste oppoverbakkene). Kjempefornøyd med det, aldri hatt noe særlig kondis. Og så har jeg tatt opp dansingen igjen (jazz), det er sju år siden sist! Utrolig deilig å kunne slippe å tenke på at man har for mange kilo og heller konsentrere seg om trinnene. OPPTUR! Vil også klatre litt, helst hver uke. Så dette skal bli en morsom høst!

 

Da hører dere fra meg for iallfall ukentlige rapporteringer her.

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Søttan, 58.5 er en fin vekt :) Og jeg er viss på at du kommer deg ned en kilo til. Fordi du er innstilt på det og gjør innsatsen det krever :)

 

Ang. mitt daglige inntak: Noterer ikke i det hele tatt, bruker bare mitt hode og forsøker tenke fornuftig om inntaket. Ser ut til å funke. Det som helt klart betyr mye er at jeg er trener en tre dager i uka. Nå er det jogging for alle penga. Type en dag med lang tur (to mil), en dag med kortere tur (løper t/r italiensken = 8 km) og en dag med mer intervallpreg. Uten bevegelse hadde jeg ikke klart holde vekta, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 57,5, trivselsvekt!! Og det etter kun få dager med 1600 i inntak. Kan selvsagt være en tilfeldighet, men velger å tro at det ikke er det! Kommer til å fortsette på det inntaket (1400 nå som jeg er blitt syk og ikke får trent) en stund til slik at jeg stabiliserer meg på 57-57,5 før jeg begynner opptrapping igjen.

 

Ha en fin dag, alle sammen!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...