Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Godt å ha med seg motiverte folk!

 

Beundringsverdig at du har holdt vekta i jula, Propella! Jeg tenker at det er den ultimate testen på om man klarer å holde vekta videre. Klarer du jula, klarer du alt!

 

Og Charliemor: Du er tøff som går på ski i -20, det hadde ikke jeg gjort! En meget bra start på året med to slike skiturer! Er generelt imponert over målene dine når det gjelder ski, jogging og sykling!

 

Jeg har feiret nyttår på fjellet med venner. Det resulterte i mye god mat! Gikk en tre timers skitur 1. nyttårsdag (-12 grader, bare..). Det var deilig. Har ellers vært i ro. Dagens vekt er 61,5, som på tirsdag. Er veldig glad for at den ikke har økt de siste dagene på tross av nyttårsfeiring og inntak av en god del salt mat. Håper og tror det skal gå lett å få av seg 3-4 kg så jeg er nede på trivselsvekta igjen - skal iallfall under 60 kg! I utgangspunktet skal jeg spise 1700 kcal/dag og forsøke å få 8 trimpoeng pr uke. Blir det mye skigåing - som jeg selvsagt satser på!! - må jeg kanskje justere opp inntaket litt. I tillegg til skigåing i helgene skal jeg fortsette å danse ukentlig, kanskje øke treningsmengden fra en gang til to ganger per uke. Og så vil jeg klatre, gjerne ukentlig. Det er et par måneder siden sist. Langrenn, dans og klatring er aktiviteter som KUN er lystbetonte for min del, noe jeg savner hvis det går lang tid uten. Da skulle jeg ha gode odds for å komme raskt ned i vekt igjen.

 

Jeg gleder meg til et aktivt 2010! :D

Lykke til, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

...ble veldig kort! Gikk innover mot Østernvann i mørket sammen med bikkja (løs) og lengre havdel. Så der, rett ved løypa. står elgen. Sikkert samme typen jeg så i går kveld. Da så ikke bikkja den. Men det gjorde han i kveld! Bjeffa og nærmet seg elgen. Det likte elgen dårlig! Kom i byks mot bikkja - og oss! Jeg kjente pulsen stige! Hva gjøre? Jo, snudde om, begynte gå tilbake og ropte med meg bikkja - lengre halvdel kom etter også. Elgen valgte ikke å følge etter oss. Heldigvis!

 

Noen som har erfaring med elg på tur? Antar han kun var sinna pga. bjeffende og yppende hund. Hadde det hele vært rolig uten bikkja? Altså at vi bare kunne ha tuslet rett forbi elgen, sagt hei og ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Skal ikke dra sykdomskortet, men på onsdag fikk jeg etter mange mnd omsider en diagnose av legen min. Nå har jeg noe å forholde meg til, det er ME jeg har.

 

Jeg må si at jeg er veldig imponert over meg selv at jeg holder vekta. Har jo ikke fått trent noe siden i april eller noe.

Nå er det bare å ta en dag av gangen og prøve å se fremover.

 

Når formen er tilbake har jeg noen veldig gode og så og si ubrukte løpesko som venter på å få seg en tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Trist at du fekk den diagnosen Propella, men eg syntes sjølv at det var godt å endelig vite kva som feilte meg, istadenfor å gå i det uvisse. 2 år sidan eg fekk diagnosen i desse dagar.

 

Du er utrulig flink som held vekta stabil når du ikkje kan trene!

Har du merka om det er noko mat du ikkje tåler?Er ganske vanlig. Veit at eg ikkje tåler mykje sukker, men trur også at det er noko anna som ikkje er heilt bra for meg. Prøver å finne ut av det i lag med ein ernæringsfysiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg lever med ei som har hatt ME i mange år nå. Også hun er utrolig flink til å holde vekten! Hva gjør hun? Ikke får hun trent noe særlig, men hun er utrolig bevisst på hva hun spiser. Har en viljestyrke jeg bare kan misunne henne! Faller ikke for fristelser på samme måte som meg... Hva er din styrke, Propella, mht. at du klarer å holde vekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Hva min styrke er ift å holde vekta aner jeg ikke. Men jeg er sta og da mener jeg DRITSTA! Nekter å legge på meg selv om man ikke helt kan styre det. Jeg er strix på hva jeg spiser i hverdagen og skeier ut i helgene hvis det er noe spes som skjer. I jula har det vært noe spes hele tiden og jeg har skeiet ut hver dag tror jeg...

 

Jeg har kastet alt av godis i huset etter jula for jeg har virkelig ikke viljestyrke til å ha det liggende. Drikker mye vann. Passer på å få i meg nok mat hver dag. Merker det fort om det blir for lite, da stopper det opp i magen for å si det sånn.

 

Før jeg begynte på GR for 1,5 år siden slet jeg med magen. Så utrolig mye mat jeg ikke kunne spise. Magen reagerte på mye. Men nå kan jeg spise så og si alt. Prøver å spise variert og teste nye ting. Linser og bønner, hvem hadde trodd at det gikk ann å spises liksom... Godt er det og!

 

Jeg er ikek gal og tenker kilo og mat hele tiden altså, men tenker meg om når jeg står ved ett valg når jeg for eksempel er ute. Er jeg på cafe en dag og vet vi skal bort om to dager, ja da velger jeg fornuftig mat på cafeen og skeier om to dager da vi skal bort.

 

KAn skrive og skrive og skrive... Aller mest vil jeg trene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med i "Vi på 160"-forumet medan eg gjekk ned i vekt. No har eg, meir eller mindre, nådd trivselsvekta på tja, ca. 63,5 kg.

 

Slutta på kurs rett før jul og skal no over på hold vekten. Knallhard start på "hold vekten" med juleferie, og litt vanskelege å vite om ein faktisk har halde vekta ved å vege seg på andre vekter enn kursleiarens. Vekter viser litt forskjellig har det vist seg. Eg vegde meg hos ei venninne på nyttårsaftan og vekta viste då 61,3 kg - på kvelden og med klede. Dvs. at eg skulle ha gått ned 600 gr. i løpet av jula, noko eg har vanskeleg for å tru, sjølv om eg har prøvd å vore fornuftig... Fasiten får eg uansett på måndag.

 

Har komme godt i gjenge med treninga att, vore både på styrketrening og spinning denne veka. Altså ingen utvida juleferie her i gården! :)

 

Blir spennande å prøve å halde stabil vekt. Eg prøvde å gjere det åleiene i haust etter at eg hadde gått ned 8 kg i vektklubben (utan kurs), men greidde ikkje heilt det. Meldte meg difor på "ned i vekt", og gjekk ned att dei kiloa eg la på meg medan eg skulle halde vekten. No har eg meldt meg på hold vekten, og føler det kan vere ei god hjelp å ha kursleiaren å støtte meg til kvar 3.-4. veke!

 

Eg håpar eg kan få vere med å dele nokre tankar her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Kjente meg igjen i mykje av det du skreiv, propella!

 

Eg er også kjempesta og nektar å bli tjukk fordi om eg ikkje kan trene.

Gjekk ned 12 kg i 2008, berre med å legge om kostholdet.

Har lagt ca mellom 55 og 58 kg sidan desember 2008, så det er vel egentlig å holde vekta...Har nok gått litt opp i jula, så nå må eg prøve å ete litt i minus framover, vil helst ned på 55 kg.

 

Men ikkje lett å gå ned i vekt når ein ikkje kan trene!

 

Dessuten blir ein jo anbefalt å ikkje ete mindre enn 1300 kcal for dagen. Det vil seie at eg går ca 300 i minus kvar dag(har rekna ut at eg treng 1600 kcal for å holde vekta, er ca 169 cm høg), og då tar det jo ein evighet å gå ned ca 2,5 kg som eg vil ned no...

 

Et stort sett alltid veldig sunt og magert i vekene, men blir no som oftast 2-3 besøk i løpet av ein måned, og ikkje alltid eg vil/klarer å vere kun fornuftig då.

Et sjelden godteri til vanlig, men i jula har det blitt alt for mykje...

 

 

 

Kor mange kaloriar ligg du på pr.dag no når du held vekta?

 

Treng litt tips og motivasjon frå andre i samme situasjon! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Jeg må innrømme at jeg ikke teller kalorier lengre, bare mengde mat.

 

Spiser som før:

 

*frokost

*lunsj

*mellom måltid

*middag

*kvelds eller yughurt, innimellom ikke noe.

 

 

Tar en kontrollveiing på maten 2-3 ganger i uka.

Fikk beskjed av legen om å spise mere av det synlige fettet og i jila har jeg spist fettpølse de luxe, rød danskepølse... Hihi... Det er jo rein og skjær fettpølse...

 

Nå er jula over, men jeg må innrømme at jeg spiser salami innimellom.

 

rosalilje du får herved en kjempeklem av meg.

 

Tinis: Vælkømmin hit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Takk for klemmen, Propella, den trengte eg i dag!

 

Er så nydelig vær her og eg har så lyst ut, men veit ikkje om kreftene strekk til no når eg er ferdig med husarbeidet...Må passe på å få kvilt meg før ungane kjem frå skulen. Frustrerande!

Klarer ca 1 gang i veka å gå ein tur på 1,5 km i rolig tempo.

 

Såg at du hadde vore i KK.Huskar du kva blad? Kva handla reportasjen om?Hadde vore artig å sett deg, kan sikkert låne bladet på biblioteket.

Men skjønnar godt hvis du vil vere anonym altså!

 

Eg har fått beskjed om det motsatte av deg, nemlig at eg skal unngå alt feitt. Kun ete magert kjøtt som kylling, kalkun og fisk, og skjere vekk synlig fett. Helst unngå alt av pølser, farsar og den type ferdigmat. Bruke olje til steiking.

 

Ikkje godt å vite kva som er rett! Men desse råda har eg fått av Harald Nyland på Haukeland Sykehus, og han skal no liksom vere ein av dei med best kunnskap om ME. Har fått ei heil liste med kostholdsråd av han som eg følger.

 

God klem frå Rosalilje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Prøvene mine viste at jeg hadde for lite av det synlige fettet. Ikke fråtsing, men jeg måtte få litt mere fett.

 

Til dere som vil på biblioteket og låne KK: Lån KK nr 42-12 oktober- se på side 72 og side 73. Bildet mitt er på side 73 men repotasjen er på side 72, de har blingsa litt.

Repotasjen er om vektnedgang og min historie om Grete Roede. Jeg hadde da gått ned 20 kilo, nå har jeg tatt ca 3 til.

 

Løp og lån.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere?

 

Jeg har faktisk vært oppom 62,5 kg i starten av uka. Det likte jeg IKKE. Var nok et etterslep etter nyttårsfeiringa. Har heldigvis raskt gått ned til 61 kg, ligger omtrent der nå. Spiser ca 1700 kcal om dagen, 300 mindre enn daglig forbruk med 8 trimpoeng. Har gått hjem fra jobb, ca en time, fire ganger denne uka, skal også ut og gå en time idag. Det går helt greit selv i -20! Det finnes altså ingen unnskyldninger for ikke å mosjonere, selv ikke sprengkulde. Jeg skal under 60 kg til neste rapportering på Hold vekten som er 19. jan. Ideell vekt er 57,5, trivselsvekt er alt under 60. Jeg tenker at toppen av lykke hadde vært 55 kg, men var jo fornøyd med 57,5. Min kursleder er opptatt av at jeg ikke skal bli en evig slanker som aldri blir fornøyd, og det er et veldig godt poeng.

 

Synes det er vanskelig å ha et objektivt syn på kroppen min. Hvor slank er jeg når jeg veier 58 kg? Fikk tilbakemeldinger av flere om at jeg så tynn ut og ikke måtte gå ned mer. Var fornøyd selv. Veier nå altså 61 kg. Var i to prøverom på torsdag hvor jeg synes jeg så direkte smellfeit ut. Det var ikke gøy! Konklusjonen må bli at jeg skal gjøre mitt beste for å nå 57-58 kg igjen. Så får vi se. Det er jo deilig å kunne spise bra, slippe å slanke seg i det uendelige. Har den siste måneden mistet mye mindre hår enn jeg har gjort de siste årene med slanking. Jeg tror kroppen har godt at å slippe rasjonering hele tiden.

 

Propella: Veldig godt gjort å gå ned 20 kg. Det høres ut som om du har et sunt forhold til mat når du teller mat og ikke kalorier. Du har kommet langt! Håper helsa også bedrer seg snart!

 

Tinis: Velkommen hit! Veldig hyggelig! Vi trenger flere motiverte folk for oppbacking og inspirasjon! Husker deg fra "Ned under 10 kg". Jeg hadde trodd vi hadde blitt flere fra den tråden på Hold vekten etterhvert. Men det viser at det er vanskelig å gå ned. Håper flere av dem kommer over hit ila våren! Selv har jeg vært jojo-slanker i 15-20 år. Det er en desto større seier når en endelig når målet - og klarer Å BLI DER!

 

Charliemor: Ja, nå er jeg spent på status etter jul...? Hatt flere skiturer i -20, forresten?

 

God helg! :)

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hei, Søttann!

Som deg har også jeg sett 62-tallet her i juletida.... slettes ikke gøy! Samtidig varte den 62-kiloen ikke veldig mange dagene. Den kom som følge av div. inntak gjennom div. juledager. Nå er jeg 61 kg. Og planen min er omtrent som din; å komme meg ned til under 60, om ikke alt om en drøy uke, så innen 1. februar. Som deg kjenner jeg på at jeg er smellfeit... Hvordan må jeg ikke ha sett ut den gang jeg veide 72.. Vel, jeg har faktisk noen før- og etterbilder. De taler sitt klare språk: Jeg gjør meg best litt under 60 kg. Jeg drømmer om 57-tallet, men er happy også med 59.

 

Skiturer har det blitt, senest i kveld, med pode og frue. Drøye 20 minus. Er så det holder! Startet opp med skikurs sist torsdag med Ingrid Kristiansen. Veldig gøy :) Og snart er det Holmenkollen skimaraton. Det blir bra.

 

Er også godt i gang med mine morgentreninger på Elixia. Tre ble det denne uka, en spinning og to styrke på egenhånd (har et fint program som tar en time). Til uka er planen fire morninger, to spinn og to styrke.

 

Stabil vekt over laaaaaang tid er målet. Det jeg veier i dag, veide jeg for et år siden. Har mao. pensa ca. 3 kilo ned og 1 kg opp i forhold til dagens vekt i løpet av siste år. Det er litt for mye svingning, synes jeg. Vil gjerne ha den innenfor en 2 kg. Type ha 59 som midtpunkt og tillate en kg opp og en ned.

 

I morgen er det juletrefestspilling og dårlig med skitur. Kommer sterkere tilbake til uka; da er det bare en juletrefestspilling! (Denne første uka av januar har gitt meg ikke mindre enn fire hverdager med juletrefestspillinger etter jobb; det er mitt korps som arrangerer fester for div. bedrifter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, det skal bli deilig å begynne skisesongen! Nå er det heldigvis ikke -20 gr lenger, så nå skal jeg snart ut i løypa. Trimplanene denne uka ser slik ut: 1 t gange hjem fra jobb fire dager denne uka, klatring en kveld, jazzballett en kveld, skitur en kveld samt forhåpentligvis en moderat skitur søndag. Hvis dette gjennomføres, noe jeg har veldig lyst til å få til, vil det gi 22,7 trimpoeng denne uka! Det finnes ikke bedre måte å forbrenne kalorier på enn ved langrenn! Og knapt morsommere måte heller. Det SKAL gå greit og lett å kvitte seg med mine få ekstra kilo ila noen uker!

 

Ha en god treningsuke, alle sammen!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, Søttann, synes du virker meget aktiv denne uka! Gå hjem fra jobb når det tar en time, det er imponerende - og veldig ok trim for kroppen :P Du skal gjøre det fire dag; wow! I tillegg til det andre du driver med. Flott da!

 

Selv så har jeg vært igjennom tre treningsøkter så langt denne uka:

Mandag 40 min. spinning.

Tirsdag 50 min. styrke.

Onsdag 50 min styrke.

 

Jeg har gått vekk fra planen om to spinn denne uka. Går heller for en spinn (mandag) og tre styrke. Har å gjøre med tiden jeg har til rådighet før jobbstart kl. 8. Spinningen torsdager er 55 min. og medfører stress for meg. Når jeg driver med styrke på egen hånd, kommer jeg i gang 10 min. tidigere enn spinningen og har god tid til å spise frokost etter treningen :P

I tillegg til fire morninger på Elixia, blir det da skitrening torsdag samt muligens/trolig er hyggelig skitur med familie i løpet av helgen; det er under kategorien rekreasjon.

 

Vi heier på hverandre, Søttann; vi SKAL gå ned våre ektra kilo i løpet av de første ukene av det nye året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hadde noen sagt til meg for... skal jeg si to måneder siden? ... at jeg fire dager i uka skulle stå opp kl. 5 for å trene, da hadde jeg ledd høyt og lenge!!!! Mitt syn på meg selv er - i hvert fall har vært frem til nå - at jeg er et ULTRA B-MENNESKE! F.eks. så kan jeg fremdeles i en alder av 45 sove til både tolv og ett om jeg en dag har fri.

 

Men så begynte jeg altså med morgentreninger her rundt juletider. Den første tiden var jeg rimelig mutt, type ikke våken, når jeg troppet opp på Elixia kl. 6.15. Så, gradvis, har noe skjedd. Jeg tar meg selv i å snakke med folk, smile til folk, endog le og slå av en vits, tidlig på morgenen! Hva har skjedd? Vanens makt?

 

Det skal sies at jeg nå legger meg tidligere enn før (målet er å være i seng til kl. 23), tidligere var jeg veldig sjeldent i seng før midnatt.

-----------

 

Fordelen med morgentrening er at det går lite ut over familien. Med fritidsaktiviteter som skikurs og italienskkurs er det to kvelder i uka som blir utenfor heimen; det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Sa eg skulle komme med rapport etter mitt første hold vekten kurs, og avlegg no rapport!

 

Alle hjerter gler seg, og mitt mest - i løpet av jula hadde eg gått ned 600 gram- er no på 63 kg. (eller 63,1 kg. for ordens skuld.) Som einaste på kurset hadde eg greidd å halde vekta, og sågar gått ned over ein halv kilo. Plana med å ete ofte og gå tur minst kvar dag funka tydelegvis bra! Var godt igang med trening att både denne veka og førre veke, så det er mulig det har hjulpe òg!

 

Når det gjeld å auke matinntaket - der må eg innrømme at eg slit...

Eg trur eg ventar til neste kurs i byrjinga av februar, tar ei ny vurdering av kaloribruk då og so prøver meg på å auke litt meir bevisst. Eg fører veldig sjeldan kaloriar no om dagen, prøver berre å hugse å ete ofte nok og ikkje minst seie nei innimellom. Å ete kveldsmat trur eg nok kan vere ein fin måte å auke kaloriar på.

 

Eg er mildt sagt lite frista til å gå opp att i vekt no etter alt dette slitet, så eg merker eg er litt skeptisk til auke i kaloriar (sjølv om eg jo VEIT at eg må gjere det!) Får ta det sakte hvertfall...

Når eg høyrer at nokre av dykk har vore jojo-slankarar heile livet, så er eg vel heldigare stilt når det no er første gongen eg har prøvd å gå ned i vekt og greidd det. Men målet er vel ikkje nådd før ein greier å bli nede heller. Og det er jo verkeleg målet!

 

Morgontrening er ein veldig bra ting! Om eg bestemmer meg kvelden før, så er det sjeldan noko problem å komme seg i veg om morgonen! Spinning eller ellipsemaskin er best for meg då. Om eg tar styrketrening om morgonen føler eg meg så sjukt daff heile dagen - det er ikkje bra!

 

Då var rapport avlagt, så høyrast vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp, så flott at du har holdt vekta og endog gått ned noe i løpet av juleukene! Det står det respekt av :D

 

Du peker på et viktig punkt når du snakker om å holde vekta; ikke fare inn på jo-jo-stilen. Jeg pleier å si: Ingen sak å slanke seg, det er å bli der nede som er kluet. Om jeg om et år - to år - tre år - kan forteller dere at jeg veier omtrent det samme som i dag, ja, da skal jeg være virkelig fornøyd med meg selv (jeg har nå vært temmelig stabil i ett år). Det vil da vise at jeg har endret livsstilen, fra mitt gamle jeg som lett kunne spise en potetgullpose - alene - flere ganger i uka og helst lå på sofaen de fleste kvelder, til mitt nye jeg som har et bevisst forhold til hva jeg putter i meg av næringsstoffer og hvordan jeg beveger kroppen for at den skal være på sitt beste. Som tidligere slanker som har fart opp i vekt igjen, vet jeg at det en lett å gli tilbake til de dumme, gamle vanene.... For min del må jeg hele tiden leve i dette bevisste forholdet mellom matinntak/trim kontra kroppens og sinnets form.

 

-----

 

"Passe mett" er forøvrig et mantra jeg minner meg selv om fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens vekt: 60,5 kg! Kjempefornøyd med det og har ikke turd å veie meg idag.. Jeg er tilbake der jeg var like før jul. Dette kunne jeg rapportere til min kursleder igår, gøy! Har gått ned 2 kg på 2 uker. Helga startet dårlig med bursdagsselskap fredag hvor mine tre yndlingskaker ble servert. Lørdag fikk jeg servert pizza to forskjellige steder og kaffemat begge stedene, noe som innbefattet min yndlingskake nr 4... Jeg spiste altfor mye både fredag og lørdag, klarte ikke å si annet enn "Ja takk, og mye" når det gjaldt kakene... MEN søndag gikk jeg 1,6 mil på ski, og mandag gikk jeg 2 mil på ski - kveldstur etter jobb. Er veldig fornøyd med det! Følte meg supersprek etter skituren mandag kveld, og følelsen hang i neste dag. Fantastisk!

 

Videre plan: Inntak på 1700 kcal daglig, evt øke hvis det blir veldig mange trimpoeng denne uka.. Skal danse ikveld. Fredag skal jeg gå hjem fra jobb. Lørdag skal gå ca 2 mil på ski, og søndag skal jeg stå telemark. Tar sikte på å komme ned under 58 kg ila februar.

 

Tinis: Fantastisk bragd å holde vekta gjennom jula!

 

Ha gode, aktive dager, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

60,5; digg!!! Selv går min vekt meget sakte nedover, men dog nedover.

 

Trener på. Styrke, litt spinning og jaggu ble det ikke en joggetur før frokost i dag. Fem treningsøkter i uka har det blitt i det siste; det får holde. Gleder meg til skitreningen i morgen kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med knallhard styrketrening, jogging og sjokoladeis. Sånn kan det gå!

Men et sunn frukost, lunsj, middag og kvelds og prøver hvertfall 1 mellommåltid i 3-tida.

Bytta riktignok ut kveldsmat med is ikveld, jaja...

 

Imponert over all denne skigåinga de bedriv! Det er så kjekt å gå på ski, men utan bil blir det eit tiltak. Men skal på ein tur i helga hvertfall! Øl med kollegar på fredag, så først blir det spinning og så nokre timar på skia for å forbrenne på laurdag! :D

 

Hejdå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...