Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Bare melder fra at jeg lever, men er lite her inne.

Vekta er fin det, ligger på 57,5.

 

Får fremdeles ikke trent, har ikke fått gjort det sien i mars. Håper legene snart kan finne ut hva som feiler meg. Har tatt prøver i "hue og ræva" for å si det sånn. Det positive ar at vekta holder seg selv om jeg ikke får trent da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propella, synes du har vore veldig lenge sjuk! Er det kyssesyke fremdeles som plagar deg, eller er det andre symptom no? Er ikkje med på tråden, men synes det er veldig motiverande å lese om kor flinke de er å holde vekta! Spesielt synes eg du har vore flink som ikkje får trent heller! Håpar du snart blir frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propella' date=' synes du har vore veldig lenge sjuk! Er det kyssesyke fremdeles som plagar deg, eller er det andre symptom no? Er ikkje med på tråden, men synes det er veldig motiverande å lese om kor flinke de er å holde vekta! Spesielt synes eg du har vore flink som ikkje får trent heller! Håpar du snart blir frisk![/quote']

 

De sier at kyssesyken ikke lenger er aktiv. Feberen sitter fremdeles og det har den gjort noen mnd for å si det sånn..... Blir utredet for noe annet, tatt masse prøver på sykehuset, skal på MR og EEG. Håper de finner noe nå. Ikke det at jeg vil at det skal være noe, men noe er det.

 

Takk for oppmuntring dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, gode ønsker om bedring til deg, Propella! Kan bare innbille meg hva det vil si å gå å hangle så lenge som du har gjort...

 

Hvordan klarer du å holde vekten når du ikke får trent?

 

Selv sitter jeg her på jobben og føler veldig på at kjeksen i skapet roper på meg... Magen romler, jeg har lyst på noe, og enda er det 40 min. til lunsj... Bestemte meg at i stede for å krype ned i kakeboksen skulle jeg inn her en tur. Det har hjulpet :)

 

Vekta mi pendler mellom ca 58 og 59 kg. Jeg lever flott med det, men er veldig bevisst at jeg ikke kan spise alt det hjertet begjærer. Noe goodies blir det, og jeg veier opp med terning. Jogger eller sykler tre ettermiddager i uka. Lurer på hvordan det blir utover vinteren. Jeg holder neppe samme aktivitetsnivå etter at halvmaraton er gjort unna 27. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv ME(kronisk utmattelsessyndrom) og synes at sånn som du beskriv formen din, så lignar det veldig. Har stadig feber,rundt 38 grader, trøtt og slapp og blir utmatta av kun små fyskiske eller mentale ting. Kan ikkje trene overhodet. Synes du burde nevne ME for legen din, for det er viktig å bli utreda tidlig. Vil for all del ikkje skremme deg! Men det er bedre å få vite kva som er galt, enn å gå og lure og bekymre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv ME(kronisk utmattelsessyndrom) og synes at sånn som du beskriv formen din' date=' så lignar det veldig. Har stadig feber,rundt 38 grader, trøtt og slapp og blir utmatta av kun små fyskiske eller mentale ting. Kan ikkje trene overhodet. Synes du burde nevne ME for legen din, for det er viktig å bli utreda tidlig. Vil for all del ikkje skremme deg! Men det er bedre å få vite kva som er galt, enn å gå og lure og bekymre seg.[/quote']

 

Legen utreder meg nå for ME.

Jeg vet at det finnes "friske" og "syke" ME pasienter.

Kan ikke gjøre annet enn å vente på svar.

Var borte i helgen og jeg måtte betale for det ja. Høy feber i helgen og totalt utslitt søndag, mandag og nesten i hele går. I dag sitter jeg og glor og samler krefter, skal være alene meg sønnen min i kveld, mannen må jobbe overtid. Men vi gjør det enkelt. Vi skal lage pannekaker og kose oss. Lese eller se på en god film sammen.

Innimellom får jeg så forferdelige tak i hodet, akkurat som en tang som klemmer til i 1 minutt, så gir det seg. Kommer tilbake etter 10 minutter sånn holder det på i timesvis.

Nei nå ble det litt sutring her dere, beklager.

 

Hvordan jeg holder vekten er et godt spørsmål. Men jeg er veldig nøye på å spise faste måltider og riktig mengde mat hver dagl. Sluntrer ikke unna. Drikker mye, men sikkert ikke nok. Utskeielser er stort sett bare i helgene, men må si at en halv pakke Toffifee er plutselig borte fra skapet.... Tjihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 57,0 kg! Det er laveste siden 1997! Jeg er syk og ligger mye på sofaen. Håper ikke det er muskelmasse som tapes.. Men er litt oppe og går også, så satser på at det kun er bilringen som forsvinner. Skal holde meg på 1500 kcal til jeg har stabilisert vekta her før jeg begynner opptrapping igjen.

 

God helg til dere alle, tapre slitere! :)

 

Og riktig god bedring til Rosalilje og Propella!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, så flott med 57 kg, Søttan! Jeg er ikke der. Pendler mellom 58 og 59. Inni meg er jeg grådig fornøyd så lenge jeg holder vekta unna 60-tallet. Planen er dog å få vekta ned mot 57 før jul, og stabilisere meg mellom 57 og 58.

 

ME kjenner jeg godt til da jeg bor samme med en som har det og har vært midlertidig ufør i nærmere fem år... Vet godt at dette ikke er en festlig tilstand - hverken for den som har den eller for oss som er pårørende... - samt at den varierer fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..ble ikke som planlagt. Kjøpte inn pistasj-is ("jeg er jo syk og må få i meg NOE.."). Hadde en pose Sørlandschips jeg hadde kjøpt dagen før. Klarer bedre enn før å ha godsaker liggende i skapet uten at de roper kjempehøyt på meg. Men igår gikk det ikke bra. Spiste endel chips om f.m. og litt is før jeg gikk og la meg. Så fikk jeg bare IKKE sove. Det tok flere timer. Lå og bekymret meg for det meste. Hadde flere turer til skapet, klarte faktisk å spise hele posen med Sørlandschips ila gårsdagen. Søren heller! Chips har vel aldri løst noen søvnproblemer. Da er det bedre å ta et ekstra brødmåltid som metter bedre. JEG LÆRER FORTSATT. Dagens vekt: 57,5 og fornøyd!

 

..Og jeg går videre som om ingenting har skjedd! Det blir 1500 kcal daglig t.o.m. i morgen, deretter 1600 daglig, starter stabilisering av vekta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pistasj is er kjempegodt, spiser det veldig sjelden.

Nå skal jeg liksom backe deg opp og greier, men klarer ikke. Pottis og is er dritgodt innimellom..

Bare man ikke gjør det for ofte så går det vel greit.

Men det er samme måte jeg har det med røyk! Dæven der sa jeg det høyt.

Er festrøyker, men nå pakka er åpen og festen er slutt, ja da blir de røyka opp før jeg gir meg. Nå er det godt jeg ikke fester så ofte, ergo ikke så ofte røyk.

Og når alt kommer til alt så blir det vel heller ikke så ofte du har disse godteraidene heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, helt enig: pistasjis er fantastisk! Spist det lite siden barndommen, men har nå gjenoppdaget det!

 

Nei, har heldigvis ikke ofte slike etegilder som igår! Tidligere var jeg jojo-slanker: Kjørte et strengt opplegg noen få uker til jeg sprakk og spiste masse usunt. Gikk dermed opp igjen - tilbake til start (eller 1 kg ekstra). Det er sikkert flere her som har hatt det sånn. Føler meg ferdig med de tidene. Derfor går jeg nå videre som om ingenting har skjedd, har ikke engang tenkt å straffe meg selv med at "nå blir det ikke noe søtsaker på så og så lenge". Det kan det for min del bli umulig å leve opp til, ender bare opp med å skuffe meg selv - igjen. Jeg spiser ikke usunt hver dag, men flere ganger i uka spiser jeg litt, det må jeg innrømme. Spiser sikkert mer enn 700 kcal usunt i uka. Jeg kan fortsatt jobbe med å stramme inn, Grete Roede anbefaler max 700 pr uke når en stabiliserer vekta. På den annen side synes jeg det er bedre å unne seg litt mer - men holde seg innen den anbefalte mengden kalorier pr dag - enn å bruke mye krefter på å forsøke å holde seg fullstendig unna alt usunt før en går på en kjempesmell. Har blitt ganske god på "ja takk, men litt", og det skal jeg fortsette med.

 

Ønsker alle en fin uke på den gylne middelvei! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stempling fra meg.

 

Alt går greit, vekta er på plass.

 

Syns det er greit med høst, denne høsten ser fin ut. Sol og litt kaldt. BAre det ikke regner så er det greit. Få fremdeles ikke trent noe, men jeg strikker. 100 minutter=100 kalorier... Hehehehehe.... Jaja, skal ha noe å henge fingrene i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propella: For en stå-på vilje, beundringsverdig!

 

Her er min status: Det er fristende å la være å rapportere når ting går trått, men jeg kan jo ikke late som om alt er bra.. Kan være fint å få noen råd her inne også.

 

For en uke siden veide jeg 59,0 kg. Syntes det var akseptabelt etter fire dager i Italia med god mat og lite fiber, hadde et greit aktivitetsnivå der. Hadde da trappet opp kaloriinntaket igjen etter en kortere periode med Ned i vekt meny. Klarte å holde meg til beregnet kaloriinntak i Italia. Men erfarte at jeg økte litt i vekt ved opptrapping av kaloriinntaket til 2000/døgn. Dette har skjedd før også, må kanskje regne med det siden sukkerlagrene i leveren fylles opp igjen etter en slankeperiode.

 

MEN nå sitter jeg fint i det.. SUKK! Tirsdag dro jeg til fjells på fire-dagers kurs. På hotellet hadde de utrolig god mat, som forventet, servert ofte. Gikk litt turer, men det ble mindre trim enn jeg hadde kalkulert med, var ganske sliten og det var knapt med tid. Jeg holdt meg til ca 2000 kcal daglig fram til fredag. Den dagen var jeg kjempesulten og tenkte at jeg var lei av å telle kalorier og spiste det jeg hadde lyst på. Dro hjem igjen fre e.m.. Da var jeg invitert på middag hos ei venninne - maten var kjempegod, jeg spiste mye. Spiste også masse potetgull og lakris etter middag/dessert.. Uff.. Og igår var jeg hos en annen venninne og spiste kake. Var trøtt og lei igår og orket ikke å stå imot trangen til å ta mer enn ett stykke.. Så det ble altfor mye kake. Og en mengde potetgull igår også. UFF! :( Det er hardt å innse at jeg alltid, resten av livet, er nødt til å tenke over kaloriinntaket mitt.

 

Disse utskeielsene sammen med lite trim og for lite fiber har ført til oppblåsthet og tidenes forstoppelse. Har sikkert store mengder salt i kroppen også nå. DOMMEN: Vekt idag 60,5 kg! Vekta var faktisk enda høyere igår, men velger ikke å ta den med i regnskapet. Håper bare ikke for mye av dette er fett. Og håper jeg kan få snudd dette uten å gå over på Ned i vekt meny IGJEN bare 1 mnd etter at jeg var der sist. Det har blitt for uregelmessig trening den siste måneden pga sykdom og reiser. Tror det skal bli lettere å unngå utskeielser med trening flere ganger i uka, da får en mindre lyst på usunn mat.

 

Min plan:

-1800 kcal daglig

-Minst 8 trimpoeng pr uke (som før), men gjerne 1-2 ekstra treningsøkter pr. uke. Vil satse spesielt på jogging siden jeg føler at kroppen er RÅTTEN og ingenting røsker så kraftig i meg som en times joggetur.

-Fokusere på andre stimuli enn mat: En god bok, musikk, en spennende klatreøkt.

 

Dagens plan er innendørs klatring. Deretter middag hos venner: Skal begrense meg og si "Ja takk, men litt"!

 

Dette ble et laaaaangt hjertesukk fra meg. Innser at det å holde vekten er en stor utfordring! Glad jeg er deltaker på Hold vekten kurs på nettet og glad det er tre uker til neste rapportering, hehe..

 

RIKTIG GOD SØNDAG TIL ALLE SAMMEN! Klatreveggen venter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

..Og vekta tikker nedover! Spiser ca 1800 daglig. Har trent bra denne uka, har bl.a. hatt to joggeturer på en time! 8 trimpoeng hittil denne uka (som er målet), og skal ut og gå i marka idag. Veldig fornøyd med innsatsen selv om det ble både sjokolade og eplekake igår. Dagens vekt: 59,5 kg. Er ikke fornøyd før jeg er under 59 kg - helst 57,5, da er jeg kjempefornøyd! Dette skal gå uten de helt drastiske tiltakene, kun med litt ekstra trening. Det er best slik: Leve på det jevne!

 

Ha en riktig god helg, alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

er 59,5 kg. Målet er å ikke øke ytterligere. Ønsker å gå ned 1-2 kg. Fortsetter med 1900-2000 kcal daglig. Forsøker å legge inn ekstra trim. Så får vi se om jeg går ned til idealvekta nå eller til vinteren, da jeg har planer om mye snø og skigåing! Skigåing gir MYE trimpoeng. Håper, håper! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Korleis går det med deg Propella?Noko nytt i utredningen?Synes du er kjempeflink som klarer å holde vekta!Fekk du med deg Puls på NRK i går om det nye viruset dei har funne som dei trur dei kan knytte til ME?Hvis ikkje kan du sjå det på Nett-tv.

Eg har no vore flink med kosten sidan august, og har gått ned 2,5 kg, 1,8 kg igjen til målet.Då kan eg tenke meg å flytte inn her på hold vekten. Men er visst litt for høg for denne tråden! :-)Kjenner at kroppen har det best med sunt og magert kosthold.

Ha ei fin veke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Takk for det! Utrulig seige desse siste kiloane, men litt nedover går det no. Håpar å vere ferdig til jul, men har bestemt meg for uansett ikkje slanke meg i jula, då skal fokuset berre vere på å holde vekta.

Ha ein fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Askestjerne

Hei, folkens. Jeg er ny her, og vet ikke så mye om dette forumet enda, men håper på å skli litt mer inn etterhvert. Jeg er da 155 cm, altså ikke store jenta, og veier 45 kg. Jeg vil ikke gå ned i vekt, men likevel foreta en del drastiske endringer. Jeg vil stramme opp litt her og der, og føle meg vel med min egen kropp. Jeg vil også lære meg å spise riktig, regelmessig og sunt. Det er utrolig lite kult å ikke ha energi nok til å gjennomføre en hel skoledag. Har i det siste ikke hatt matlyst, men jeg må bare skjerpe meg og komme igang. Jeg vet at jeg ville følt meg såå mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...