Gå til innhold

Oppgjørets time!


Gjest viccy

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig enig i det du sier, karamella. Jeg ble også motivert til å gjøre siste innsatsen og bli mer trent. Jeg er ikke i mål selv om jeg går ned til 60 kg. Jeg skal bli sunn inni meg også. Være normalt trent, normalvektig og ha et godt forhold til mat, det er min målsetting.

 

Jeg har ei bekjent som har slanket seg nesten 40 kg, og hun ser fantastisk ut, selv om hun ikke er i mål. Nå prater vi veldig åpent om vekt, og oppdaterer hverandre når vi treffes. Hun vet kanskje mer enn mine nærmeste:-) Like barn.. Det som er at hun trodde ikke at hun kunne gå ned på grunn av PCO, men når hun tok tak, gikk på kostholdskurs og systematisk trening, så har kiloene gått sakte, men sikkert av.

 

Man legger på seg fordi man spiser mer enn man forbruker. Og ja, noen har helt sikkert gener som gjør at de legger på seg mer enn andre, og har anlegg for å bli sykelig overvektige. Nabofamilien vår der jeg vokste opp, var nok slik. Mor og far var FEITE, og barna var kraftige fra de kom til verden, og det ble bare verre. På den andre siden, så måtte mamma be dem om ikke å bruke så mye smør på maten når jeg og søsteren min var der. Hjemmet vårt var ikke kjernesunt, men vi ble direkte kvalme når vi spiste der. Det var så ekstreme mengder av fett og sukker. Mamma syntes nok ikke det var noe gøy å si ifra, men jeg kom gråtende hjem fordi jeg hadde så lyst på skolebrød, men var ikke vant til å få det servert med smeltet meierismør på toppen. Helt tragisk.

 

Men hvis det hadde vært så lett som Kari J skal ha det til, så hadde vi ikke hatt en fedmeproblematikk i Norge. Det har ikke vært lett, og jeg merker at jeg sliter med det mentale fremdeles. Jeg føler meg fremdeles feit med en stor rompe, selv om jeg sitter her med størrelse 36 i bukse. Jeg er liten og nett (selv om jeg hele tiden har innbilt meg selv at jeg har tung beinbygning, men nå er den målt til lett). Jeg bruker mannen og ei vennine til å se på kroppen min for å sikre at jeg ikke blir for tynn. Men når jeg var på mitt største, så trodde jeg ikke det heller, jeg var jo ikke sååå stor. Merkelig. På en annen side, så har det faktisk gått veldig greit å gå ned også med tanke på hvor mye jeg egentlig har spist og kost meg. Uff, dette ble kanskje litt rotete, håper dere skjønner poenget mitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 976
  • Created
  • Siste svar

Våknet opp med en litt lettere kropp (63,1 kg..), men tung i hodet:-). Jeg var grinete idag morges.. Egentlig er jeg nesten alltid i godt humør på morgenkvisten, men idag kunne jeg ha ertet på meg en gråstein. Jeg har blitt vekt mange ganger i natt, og det var ikke ungene... Gud veit hva naboen drev med!! De ble nok litt ivrige i oppussingen sin:-) Men nå føler jeg meg litt bedre, det hjalp med frokost og pepsi max:D

 

Har hjemmekontor, det er strålende sol og jeg skal prøve å få gått en tur i ettermiddag! I måned igjen til dagen vår, karamella. Det må jeg klare! Jeg skal bare være ferdigslanket til jul. Ønsker ikke å begynne på'n igjen i januar. Gleder meg veldig til desember, men gruer meg til all maten, marsipan og kaker. Håper jeg klarer å gjennomføre det med stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

hahaha Mai :) Synes jeg ser det! Jeg pleier alltid å være mårragretten.. hvis jeg står opp samtidig med samboer, så må jeg prøve å la være å lire av meg noe grettent.. han er aldri gretten, sjelden sur, så jeg får så dårlig samvittighet hvis jeg oppfører meg dårlig mot han så jeg pleier å stå opp når han drar på jobb! Må ha tid for meg selv altså!

 

Deilig når du kan legge opp dagen selv, unne deg en god tur i det deilige høstværet! Jeg synes høst gir motivasjon, er så deilig å ta på seg god jakke, vandter og skjerf og kjenne at en blir litt rød i kinna. Så er det ekstra deilig å komme hjem og ta seg en god kopp te! toppen av kos for meg!

 

Dette klarer vi Mai! Jeg er -500 gram denne uka og glad som en laks! :) Dette går rette veien, endelig fungerer det ser det ut til! Vi får stå på siste 4 ukene nå, tviler på at jeg går ned de 6 kiloene jeg ville, men uansett; det får være greit! Jeg er på god vei, og selv om det tar tid så SKAL jeg ned dit før sommeren, jeg skal nemlig gå med en fin bluse jeg har men som ikke passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! Gratulerer så mye!! Ja, fokus hjelper:D

 

Jeg har spist bra idag, men ingen trim. Fikk litt besøk, ene ungen i barnebursdag etc, så ettermiddagen forsvant rimelig kjapt. Nå er mannen borte, og jeg jobber foran pc'en. Må bare bli ferdig med noe jobbgreier.

 

Vekt dag 19/49: 63,1 kg

8,25/70 trimpoeng

13/45 dager hvor jeg er fornøyd med matinntaket

14/49 dager med registrering av maten

1/30 dager med 30 day shred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohoo!! Er ikke det en fantastisk følelse?? Grattis!!

 

Jeg sto opp idag med vekta 62,6 kg. Da er det bare 0,7 igjen av utskeielsen:-)

 

Jeg har spist bra idag, skal ha fisk til middag og begynner på GR-hold vekten kurs idag. Kanskje en måned for tidlig, men men. Jeg gleder meg ihvertfall!!

 

Opplevde en litt morsom ting på jobben idag. Hadde møte med endel damer, hvor den ene slanket seg med pulver og var helt åpen på det. Jeg spurte litt om hvorfor pulver, om hun hadde tenkt på livsstilsendring og hold-vekten problematikken osv. Da sier en annen; det er lett for deg å si som sikkert aldri har behøvd å tenke på vekten. Disse damene har jeg bare møtt noen ganger i løpet av høsten, så de kjenner ikke gamle-Mai. De fikk litt hakeslepp når jeg forklarte at jo jeg kjenner til det. Har gått ned nesten 25 kg. Det virket som om de ikke trodde på det. For dem så virket jeg så kjernesunn i mine valg. Ja, så feil kan man ta:D. Men det var veldig godt å høre at de oppfattet meg som en sunn og sporty jente:-)

 

Vekt dag 20/49: 62,6 kg

8,25/70 trimpoeng

14/45 dager hvor jeg er fornøyd med matinntaket

15/49 dager med registrering av maten

1/30 dager med 30 day shred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår begynte jeg på Hold Vekten kurs, og det ble en morsom opplevelse. Tror snittalderen var 55+;). Arbeidsboken vi fikk utdelt virket bra, og hvis man bruker den aktivt, så tror jeg den kan virke veldig motiverende. Jeg trenger dette for ikke å gå opp igjen. Selve seansen var ikke så veldig inspirerende. Det var ei dame som leste opp fra den nye boken i nesten 1 time. Jeg hadde kanskje trodd at GR som er så proff hadde laget en PW presentasjon eller A5 flipover som hjelpemiddel til kursdamene.

 

I boken fremgår det positive med gruppedymanikk og medmennesker, men vi sa ingenting til hverandre.. Jeg får mer støtte her inne!! Men jeg kommer til å fortsette, merker at det blir et ekstra pressmiddel på meg selv. Jeg skal IKKE gå opp til neste gang, det er FLAUT. Det hadde vært greit om de andre damene hadde fortalt litt om seg selv, om de var opp eller ned, hvordan den siste måneden hadde gått etc. Det er lissom så hemmelig og privat nå. Likte bedre den gamle måten hvor kurslederen fortalte åpent om oppgang eller nedgang, men det er jo meg. Det er mer motiverende for meg:-).

 

Men flott at man får gratis 5 ganger hvis man holder vekten gjennom året, kjempesmart. Og arbeidsboken er jo morsom med de ekstra tingene!!

 

Idag var også vekten 62,6 kg. Men jeg har spist for mye idag, det har vært pes på jobb, hjemme sent, pizza i ovnen, spiste 2 biter for mye og nå slapper jeg av foran pc'en for å gjøre ferdig jobben med et glass rødvin.. Mannen åpnet en flaske, og jeg kunne ikke dy meg:-)

 

PS! Jeg er 165 cm høy:-) Og du?

 

Vekt dag 21/49: 62,6 kg

8,25/70 trimpoeng

14/45 dager hvor jeg er fornøyd med matinntaket

16/49 dager med registrering av maten

1/30 dager med 30 day shred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Jeg er ofte inne her og bare leser. Tenkte bare at jeg skulle si hei, og at dere er inspirerende! Jeg hang meg på denne tråden helt i begynnelsen med et annet nick... men nå har jeg begynt på kurs og fått en ny start og nytt nick ;) Jeg klarte ikke å gå ned noe på egenhånd, men har nå gått ned 3 kg på kurs. Er ved godt mot!

Men jeg må altså til stadighet inn og lese hvordan det går med dere, og det er veldig motiverende å se at noen får det til! Gratulerer med HoldVekten-kurs Mai! Lykke til videre begge to! Jeg heier på dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at man kan være til inspirasjon:-). Og gratulerer med å ha kommet igang med vektnedgangen. Jeg vet ikke helt om jeg fortjener rosen din etter helgen min. Denne helgen har jeg virkelig vært på bærtur. Det har vært fristelser HELE tiden, og jeg har ikke bestått noen av testene..

 

Nå begynner jeg å få litt panikk med hensyn til jula. Jeg skal være ferdig da!! Da er det bare å gjøre som jeg har gjort ørten ganger det siste året. Brette opp armene og komme meg opp på hesten igjen.

 

Mandag imorgen, ny uke, nye muligheter:D.

 

Karamella, que pasa???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

Hallo!

 

Mai! Jeg er i Norge i helga, og har bodd hos min søster men hun har ikke internett! Jeg har derfor ikke fått vært online..

 

På lørdag var jeg på klassefest fra ungdomsskolen! Tok meg noen øl, og det var biff stroganoff og ris til middag. Jeg tok med måte! Jeg stod over potetgull, og klarte meg fint!

Søndag ble latmannsliv på sofaen, med gode tv serier.

 

Har spist godt, takket nei til både sjokolade, popcorn og pizza så det synes jeg er bra jobba, det er vanskelig på dagen derpå å holde seg på matta...

Idag har jeg spist bra, kylling, ris og 1 spiseskje med bernaisesaus, og gått tur med ho mor! Deilig temperatur.

 

Mai, jeg er 167!

 

I morgen er det rapporteringsdag, og jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg har jo ikke skeiet ut eller noe slikt, men jeg føler at så fort jeg tar meg en øl så kan jeg forvente oppgang.. det bør ikke være slik! ;)

 

Nå har jeg iallefall internett frem til torsdag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det hadde jeg glemt karamella:-). Men bra at du ikke har forlatt meg, for nå trenger jeg deg.

 

Dagens vekt var 64,3 kg. Jeg føler meg ufresh, usexy, utrent og ulekker. Hvorfor det? Det er ikke selve vektens skyld, men det jeg har stappet i meg i det siste. Hvorfor klarer jeg ikke siste innspurten? Hva skjer egentlig?

 

Jeg har prøvd å tenke seriøst over hvorfor jeg ikke klarer å komme ned de siste kiloene.

 

Jeg er lei av slanking. Vet at jeg ikke ser feit ut lenger, heller ut som en som har et par kilo for mye, enn ei som virkelig trenger å gå ned. Er kanskje litt umotivert til siste innspurt??

 

Sabotørene er verre nå, enn for 20 kilo siden. Tidligere fikk jeg forståelse for at jeg ikke ville spise fordi alle kunne se at jeg trengte å gå ned, men nå som det bare er 2-3 kilo igjen får jeg ingen forståelse. Jeg får blikk, skuldertrekninger, oppgitt risting på hodet og kommentarer som: er det såå farlig? Du er jo så fin nå. Se på meg da, hva skal jeg si? Trenger du virkelig å gå ned mer nå? Et kakestykke er jo ikke så farlig? Her har jeg strevet over grytene, også sier du nei? Jeg får selvfølgelig dårlig samvittighet og spiser..

 

Jeg har enda ikke funnet den gylne middelvei.. Hvis jeg først tar litt, så har jeg tendens til å ta altfor mye.. Det blir litt som deg, karamella, som tenker at en øl utgjør hele forskjellen. Har jeg først tatt 2 biter, så kan jeg ta hele plata fordi da har jeg skeiet ut uansett. Det er jo ikke sånn det funker!!

 

Mannen er ubevist litt sabotør. Han skal nemlig slutte å røyke hvis jeg når 60 kg. Og det tror jeg innerst inne plager han. Han har vært merkbart mer godtesyk de siste kveldene enn han pleier. Tror jeg skal ta en prat med han. Han har jo innrømmet at han aldri trodde at jeg skulle klare så mange kilo..

 

Jeg har slitt med litt sykdom, som har gjort at jeg har falt av treningen. Her må jeg bare skjerpe meg. Det går så mye bedre når jeg trener.

 

Det er 25 dager til 12.november, og jeg har et ambisiøst mål om å være 60 kg da.

 

Nå må jeg jobbe litt igjen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

Jeg føler meg som rene nyegynneren i forhold til deg Mai så det å gi deg tips; Du VET jo at du kan dette! Du er bevisst på hva som fungerer og IKKE fungerer men hjernen din er nok veldig lei av det du har gjort i disse månedene, med å være litt skuffa over deg selv når du gjør ting du ikke skal, passe på, ha en følelese av at man "bør ikke spise slikt" "bør gå tur". Det tar på!

 

Er det kun det at du har sagt du skal nå 60 kilo som er målet? Er det det at det kjennes som du kun har vunnet hvis du lander på 60 ? **Er du EGENTLIG fornøyd med deg selv** som du er nå, bare at du ikke har landet på det runde tallet, og fordi mannen din røyker og "saboterer" ?

 

Om du ikke er fornøyd og ikke fører dagbok så hadde jeg iallefall gjort det de siste ukene. Ført inn alt du putter i gapet, og ikke ha en så fokus på å føle at du trener skikkelig. Ta deg heller noen trivsels-gåturer slik at det ikke føles som et ork hvis du er stressa eller har en dårlig dag på jobb eller føler deg litt uggen. Da kan det heller føles som et friminutt uten at det er for å virkelig trimme.

 

Om du ikke er fornøyd, så tenk på hvordan du har forestilt deg selv når du når 60. Er det verdt å ta 2 porsjoner bare fordi det smaker godt i 10 sekunder? Er det verdt det for å bruke 2-3 uker til for å nå ned der det var? Var lasagnen virkelig så god? Og sjokoladen? Den var jo borte på rappen, 5 sekunders nytelse så var det ikke så godt lenger og vi får den "bør" følelsen. "Du bør ikke spise mer nå".

 

Ta deg også en tur innom Soleia gamletråden, kanskje den motiverer deg til å ta de siste!

 

Det er jo viktig å ha støttespillere så synes absolutt du skal prate med mannen din!

 

Dette klarer du Mai, du skal gå med flott kjole og høyhæla skoog føle deg skikkelig smashing til jul og nyttår, jeg gidder ikke ha deg med inn i det nye året!

Du vet hva som skal til og det føles alltid vanskelig når man er like før målet men ikke bli lei deg eller nedfor det er noe av den dårligste motivasjonen, ikke vær for dømmende for deg selv!

 

Jeg vet du kan HVIS du vil!

 

 

Jeg veide 69 blank idag og er strålende fornøyd med det! NEd 4.3 kilo siden 7 september! Tenk at jeg snart er 5 kilo ned.. er nesten redd jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtten, karamella:-). Det trengte jeg. Selv om jeg egentlig vet det, så trenger jeg å høre det om og om igjen.. Bare tenk på deg selv i våres når du følte at du var flink, spiste bra og trengte mye, men du hadde ikke det fokuset som du har nå. Det er derfor du lykkes nå!! Gratulerer nok en gang med god nedgang. Det er litt morsomt når jeg ser på nedgangen din, så er den veldig lik min. Mye ned annenhver uke:-)

 

Jeg har fulgt rådet ditt, og gått 30 minutter idag:-). Fikk klemt det inn før mannen dro på jobb ikveld. Jeg har også fulgt et annet råd, så nå har jeg vært og kjøpt ansiktsmaske, bestilt behandling og skal legge meg i boblekaret når ungene er i seng. Jeg skal få tilbake god-følelsen i kroppen:-)

 

Jeg er egentlig ikke fornøyd, så det ligger ikke der. Jeg ser i speilet at det fremdeles er endel igjen på mage, armer og lår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

bra instilling Mai!

 

Hvordan var det på behandling?

 

Går fremdeles tålig greit her, i morra skal pappa lage hjemmelaga pizza som alltid er ekstremt god, så da må jeg nok ta et par stykker av den. Igår var det bankekjøtt! Nam nam, beste som finnes=)

 

Kjøpt meg et par nye skoletter.. gode og varme! De har ikke noen ålreite bukser her i kragerø med mindre man er 60 ++ så det er like greit. Får vente til jeg har gått ned mer så er det lettere å finne uansett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig bra:-). Det gjorde godt for undersåttene mine!

 

Nå skal jeg straks hente ungene i barnehagen før vi drar på hytta:-). Vi tar hjemmekontor imorgen!! Jobber mens ungene suser rundt og ser på film, fungerer veldig bra.

 

Spist greit idag. Bommet litt med lunsjen, spiste ute og fikk noe som ikke var godt og med mer fett enn ønsket.. Så liten middag idag:-)

 

Veide 63,3 idag, så ned 1 kg fra igår... Skal være flink på hytta, jeg bare må, hvis ikke er jeg inne i samme tralten til uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår ble det en utskeielse på kvelden, og hele dagen endte på 2300 kcal. Ikke helt som tenkt, men kunne vært verre.

 

Etter at vi kom opp på hyttta igår, så var det fult kaos med å pakke ut og legge unger. Når alt var ferdig, ungene lagt, fyr i peisen og stearinlysene på, så fikk jeg den lyse ideen om litt hyttekos.. Spiste først litt cashewnøtter som jeg fant, og når jeg føler at jeg skeier ut, så får jeg en merkelig følelse. Jeg begynner nesten å skjelve og tenker at siden "dagen var ødelagt" av et par never nøtter, så kan jeg åpne potetgullposen og sjokoladen.. Det føles som dop (uten at jeg har vært evhengig av det, så ikke dere misforstår:-))... Det positive var at jeg spiste mindre enn jeg kunne ha gjort, det negative er at jeg ikke stoppet ved nøttene, men måtte trykke i 500 kcal mer på 10 minutter.

 

Fredag idag, og til nå, så har jeg motstått fristelsene:-) Men det er vel ikke formiddagene som er utfordringen min.. Nå jobber vi, så blir det noen timer i friluft. Får dessverre ikke noen trimpoeng av det. Det går i lusetempo og lokking med frukt/kjeks hver 100 m:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

NEste gang dropper du de ekstra 500 kcalsene og spør deg selv om det er verdt det! Du fikk iallefall stoppet det før du lå på gulvet bankene med hendene og skuffa!

 

Jeg snikveide meg idag, 68.2 kg siden tirsdag.. holy macaroni hva skjer.

 

JEg reiser til NEderland i morra og gleder meg selv om det blir ekstreme mengder jobb til uka, men jeg kommer nok innom på søndag!

 

Det er avtalt pizza ikveld fordi pappa ville så gjerne lage det når jeg var hjemme.. JEg klarte jo å sno meg unna forrige fredag men idag går det ikke..

Blir et par stykker!

 

Kos dere på tur=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

Mai: lever du ?

 

Jeg har vært busy! Jeg har rapportdag idag.. ikke noe å skryte av denne gang! Men forrige uke veide jeg meg jo på en annen vekt så det kan jo ha noe å si at det ikke er dne jeg pleier å veie meg på som er skyld i oppgang. Jeg har iallefall ikke spist overflødige kalorier , det skal være sikkert og visst!

 

Nå drar jeg på skolen, vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever:-) Men har en flau smak av sjokolade i munnen..

 

Helga ble topp på alle plan utenom maten. Jeg tok etterhvert helt av, og det stoppet ikke igår heller.. Dagen igår ble avsluttet med at jeg dro på butikken og kjøpte smågodt som forsvant fort!! Kan fortelle om lørdagens inntak for å illustrere hvor gal jeg blir; to brødskiver med egg til frokost (bra), 2 pølser med lompe til lunsj (kunne vært verre), kakao med MASSE krem og 100 gram sjokolade(hva skjer), 3 glass med vin og usunn hjemmelaget pizza i enorme mengder til middag, 1 pose med ostepop og 0,5 pose med cashewnøtter til kvelds.

 

Hva skal man gjøre? Ingen tvinger meg, men jeg er helt på bærtur. Nå er det på'n igjen.. Jeg skal klare å gå ned resten fram til jul.

 

Dag 1: (deprimerende å fortsette på den gamle listen min, så det dropper jeg..)

Veide 64,1 kg. Det ender vel med at jeg har gått opp på neste holdvekten-kveld.. DET SKAL IKKE SKJE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så utrolig igjen i det du skriver, Mai, jeg blir også nærmest dopa av snacks og godterier og har dager som den du beskriver, der det begynner så bra og så ender opp i ostepoporgier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamella

Mai ;)

 

Huff, jeg føler med deg! Men hva er det som går igjennom hodet ditt når du tillater deg å lage hjemmelaget pizza og ta cashewnøtter og ostepop? Er det en stemme som sier at det er "greit idag" og at du skal være "flink resten av ukene" men bare ikke det øyeblikket som gjelder?

 

Kanskje finn ut tankemønsteret som kommer hver gang dette skjer og hva slags tanker du har da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere, så føler jeg at det nesten er som dopavhengighet. Det er som hjernen blokker ut.. Tar jeg og spiser litt for mye, så er det en stemme i hodet mitt som sier at det er greit å ta den helt ut siden jeg allerede har begynt. Leste et sted at kroppen bare klarer å lagre x kcal etter et måltid, resten går ut et vist sted:-). Og det bruker jeg for fult, at har jeg spist 500 kcal for mye, kan jeg like godt ta 1000 kcal til.. Og da spiser jeg alt jeg kommer over, virkelig.

 

Jeg må finne den gylne middelvei, og det har jeg enda ikke gjort..

 

Idag har jeg ihvertfall spist bra, men ikke trent. Er ihvertfall i gang! Har også stelt neglene mine og nappet de buskete bryna mine:D. Alle monner drar:-)

 

PS! SelmaP; min mor har en forklaring på ostepop-dilla'en min, nemlig at hun spiste mengder av det når hun var gravid med meg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...