Gå til innhold

Stabile soleia


Gjest soleia
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det kaloriregnskapet, du....

 

For det meste ligger jeg på 1900 kcal, og lever godt med det.

Uka på Kypros hadde jeg ingen kontroll ( OK, litt hadde jeg vel ), men jeg lå vel oppunder 2500 da.

I de to ukene etter Kypros har jeg bevisst senket meg ned til 16-1700 for å få vekk feriekiloen igjen. Og det har funka bra.

Denne uka skal jeg igjen opp på 1900, og uka etter opp på 2100 iflg kursleder.

Jeg kan visst spise 2300/ dag for å holde vekta, og målet er å komme dit om få uker. Så gjenstår det å se hvordan vekta oppfører seg da. Må innrømme at det er både vanskelig og skremmende å øke inntaket. Men kursleder ser meg strengt inn i øynene og sier: du må stole på meg!! ;)

 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, det kan være fristende å ligge på 1600 fordi man er så redd for å gå opp i vekt. Men min eminente kursleder sa noe klokt som jeg vil dele med deg: hvis man legger seg på en ned-i- vekt meny når man skal holde seg stabil, vil man være veldig sårbar. Kroppen kjører på et vis sparebluss, og man legger ekstremt fort på seg ved utskeielser. Og så baller kiloene veldig fort på seg. Når man da evnt ønsker seg ned i vekt igjen, har man ingenting å gå på. Man går ned på 1600 kcal, evnt 1400 kcal, men kroppen slipper ikke vekt, for den er jo vant til å få 1600....

Hvis man derimot "tør" å sakte men sikkert øke helt opp til grensa av hva kroppen tåler uten å legge på seg ( i mitt tilfelle da 2300 ), så har man mer å gå på hvis man senere vil ned i vekt igjen, fordi den da vil respondere med vekttap på en 1600-kaloriers meny.

 

Jeg øker sakte men sikkert opp til 1900 igjen denne uka. Men jeg merker at jeg kan ta lett på ting ( bare den biten her og den biten der,,,jeg er jo slank....), og det er en fare jeg må være obs på. Dessuten er det umåtelig viktig med dagbok. Fortsatt, og muligens i lang tid fremover. Helt til vekttapet har "satt seg". Så kan man sakte men sikkert slippe opp nazi-regimet.

 

Ble litt rotete innlegg, men håper du fikk med deg litt av hva jeg tenker om det. Jeg tenker nemlig masse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 577
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei på deg.

 

Jeg skjønner at jeg må bli enda mer bevisst. Jeg har ikke stålkontroll på antall kalorier, sånn som deg. Skjønner jo at dette er noe jeg må fokusere mer på fremover for å tilpasse både nedgang og stabilisering etterhvert.

 

Gratulerer så masse med å ha komme ned i ditt vektbelte igjen. Føles vel deilig å ha så god kontroll. Du er flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....så godt å høre at jeg er flink!

 

Jeg føler vel egentlig det selv også. Men har et stort forbedringspotensiale, nemlig dagbokføring. Har gått av nattevakt nå, men begynner fra i morgen.

Fredag er det Barcelona, men selv der skal jeg telle inni meg ;)

Jeg er overbevist om at kaloritelling er nødvendig i lang tid. Og det er greit, den jobben skal jeg ta.

 

73,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Heldige deg, som skal til Barcelona. Det er min absolutte favoritt by!!!

Har du vært der før?

Barcelona har ALT!!! Fantastisk spennende arkitektur (Gaudi), kultur, shopping, flotte parker, sol og strand....

Jeg elsker Gaudis arkitektur: Kan anbefale La Pedrera, La Sagrada Familia, Park Güell. Gå på "brune" Tapasbarer i Gamlebyen, nyt folkelivet på La Rambla, ta liften opp til Montjuic fjellet, et glass med noe godt i ute på Rambla del Mar......

 

Gled deg til turen og NYT den herlige byen!!!!! ;)

GOD TUR, soleia!

 

PS! Har lagt ut bilder. Følte det ble mest "fair" at alle fikk se!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! De skal følges ;) Jeg har aldri vært i Barcelona, så jeg er veldig spent. Kose oss masse skal vi ihvertfall- det er helt sikkert.

 

Klem og hilsen til deg i din egen tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og nye bukser! Jepp- dere hørte riktig, soleia har vært på buksetokt igjen ;)

Buksene jeg kjøpte i våres/sommer er for store. Det er nok rett det kursleder sier, at centimeterene fortsetter å forsvinne det første stabil-året.

 

Og det ble to olabukser- type kule, ikke tante- en sort bukse og en olivengrønn stoffbukse. Det er en sann fryd å komme inn i spesielt olabukser i str 38 på Gina Tricot :D

 

Nå skal det pakkes til Barcelona, og etter at småtrolla er i seng i kveld blir det en kopp te og slagplan-legging av turen ( spising )

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

.....du bare måå få med deg, når du er i Barcelona: LA BOUQUERIA (Mercat de la Bouqueria)

Det er en fantastisk mathall/ marked. Det bugner av frukt og grønt, fisk, kjøtt, ost og brød.......fantastisk opplevelse. Der handler spanjolene sine varer og du har en flott sjanse til å kjøpe god frukt osv.

 

Det ligger omtrent midt på hovedgaten La Rambla ( på venstre side, når du har Middelhavet i ryggen!) Finner du det ikke, spør noen som ser spansk ut, de vet hvor La Bouqueria er :D

 

Ellers er det fantastisk å se Barcelona fra luften, under innflyvningen. Om en er så heldig å sitte på høyre side i flyet.

Gatenettet i Barcelona er litt ala Kristiansand, bare i mye større format, helt kvadratisk, men med EN Boulevard som ligger på skrått: Avinguda Diagonal....

 

Igjen god tur!!

 

PS! Tusen takk for flott hilsen på tråden min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg klar for avreise :D Har bunkret opp med Wasa Sandwich og epler og et par nutrilett- barer....vet at de jeg reiser med spiser to ganger om dagen, og det er ikke holdbart for meg. Derfor har jeg et lite lager i veska ;)

 

Gleder meg til å oppleve storbyen, arkitekturen, shoppingen, menneskene, været, maten......

 

Oppdatering kommer 19.10!

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....fra en fantastisk tur! Barcelona er nydelig og anbefales på det varmeste.

God mat, flotte severdigheter og bygninger, smale smug med butikker.....

Et shoppingens eldorado, that`s for sure ;)

 

Med maten har det gått overraskende greit. Har holdt meg innenfor 2000 kcal hver dag. Spist tre iskuler, en vaffel og en sjokoladekjeks, ellers meget fornuftige måltider.

Ble ikke fullt så mye gåing som jeg trodde, ettersom vi bodde praktisk talt i La Rambla, og alle de tusenvis av butikkene som ligger rundt.

 

Vekta i dag viste 73,8, så jeg holder meg (såvidt ) innenfor vektbeltet. Det er en oppgang på 3-400 gram. Muligens naturlige svingninger, muligens litt vann etter flytur og "annerledes-mat". Jeg er forsåvidt fornøyd. Så får vi se om jeg klarer å nærme meg 72-tallet innen 30.okt, bare ved å komme tilbake til mitt vanlige måltidsmønster og trening. Føler igrunn på buksene at jeg har gått litt ned.

 

Ha en fin høstdag alle sammen! Her er det tilbake til striskjorta og havrelefsa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mummimamma82

Du er flink som klarer å holde fokuset både hjemme og på tur, Soleia. ;)

 

Du er en av de som motiverer meg mest her inne med den stadige stå-på-viljen din. Er ikke i tvil om at du klarer dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg glad!

 

Utenpå kan jeg nok virke standhaftig og målbevisst. Og det det meste av tiden er jeg det også. Men jeg opplever glipptak med påfølgende katastrofe-tanker. Da er det VELDIG godt å få sånne hilsener som jeg fikk av deg nå, mummi ;)

 

Klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten er nok reel, selv etter flytur og "annerledes mat". Men det er greit nok.

Sliter meg luftsmerter/magekramper så det har blitt lite trening på meg etter Barcelona. Er alene med småtrolla denne helga, så da blir det også vanskelig. Men fra mandag er det full sving igjen, gleder meg til det ;)

Maten går greit, ligger på mellom 1700 ( litt for lavt ) og 2000. Det er lett å bytte ut noe mat med snop, men prøver å la være. Snop skal være for lørdager, dermed basta.

 

Sola skinner, men gradestokken viser minus 5.....brrr......er ingen tilhenger av vinter! Og så allerede i oktober da gitt. Her er det bare å finne frem dunjakke og Sorel-støvlene. Jeg er en skikkelig frysepinn ;)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsen Soleia! Det ble litt mer solskinn på tråden min av den nå. Hehe.. Lykke til med knalluke fra mandag! Vekten er da innenfor vektbeltet, synes ikke du skal være for streng med deg selv. Du har tross alt gjennomført to utenlandsreiser, og er fortsatt stabile Soleia! ;)

 

Heia heia heia!!!

 

Klem fra innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleia og andre!

 

Nå har jeg skummet gjennom tråden og her var det mye inspirasjon å finne må jeg si!

 

Jeg har alltid tenkt at system, planlegging, rutiner osv er kjempeviktig for å holde fokus og det virker som om du har full kontroll på dette Soleia. Jeg bøyer meg i støvet!

 

Klarer det veldig fint i perioder jeg, men så blir det full sprekk igjen, akkurat som om all fornuft, erfaring og kunnskap bare er helt fullstendig borte, det er ikke til å tro.

 

Skulle virkelig ønske jeg kunne finne "koden" til å klare det hele tiden og det hadde vært artig å høre hva du/dere tenker om dette.

 

Utrykket "vektbelte" har jeg ikke hørt før, men nå skal jeg få det inn i mitt vokabular og ha en skikkelig (skriftlig) plan for dette når jeg kommer meg ned i normalvekt igjen. Tror nok at jeg også må ha det ganske strengt, bare et par kg å gå på, ellers vet jeg av erfaring at det kan bli både 5, 10 og mere på meg.......;)

 

 

 

Fortsatt god helg i kulda! ;):P:p

(enig, ingen vintertilhenger jeg heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleia og andre!

 

Skulle virkelig ønske jeg kunne finne "koden" til å klare det hele tiden og det hadde vært artig å høre hva du/dere tenker om dette.

 

Så koselig å høre fra deg! Du har vært her inne på HV før, eller tar jeg feil?

 

Så var det den "koden", da....jeg synes det er kjempevanskelig dette. Gamle, stygge uvaner som over-/trøste-/og kjedespising ligger og lurer rett under overflaten hele tiden. Nesten etter hvert måltid har jeg lyst på mer mat. Og jeg har alltid lyst til å "kose meg" med kjeks/sjokolade/bakervarer......Slitsomt å ha det sånn, og man kan vel lure på om det noensinne blir bedre. Min supre kursleder påstår det, men at det kan gå opptil 2 år, før den nye livsstilen er "automatisert".

Per i dag tvinger jeg meg selv til å følge menyen på 1900-2000 kcal, men jeg har ofte lyst på mer. Skremmende, men sant.

Det viktigste er vel å erkjenne at det er sånn, så man vet hva man skal jobbe med., og er obs på det.

 

Hørtes veldig trøstesløst ut dette, men det er ikke bare ille. Jeg nyter å være slank, og jeg ville ikke vært det foruten. Jeg tar gjerne denne jobben. Men det krever jernvilje.

 

En fin dag ønskes dere alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Soleia!

 

Joda jeg har vært her inne, men bare som "gjest" på noen tråder. Har aldri klart å komme meg så langt ned at jeg er på HV selv desverre, går opp igjen hver gang, det er så slitsomt at ......... :eek:

 

Men, nå er jeg på vei nedover igjen, og jeg gir aldri opp altså, en gang VIL og SKAL jeg klare det!

 

Jeg føler også at det er sånn som du sier, at man må "tvinge seg" til å følge opplegget og at det krever "jernvilje". Det er klart at jo lenger man klarer det jo bedre går det, så kanskje man bare skal fokusere på en dag til og en dag til osv. Når jeg tenker meg om var det jo sånn jeg klarte det da jeg sluttet å røyke, men det er leeenge siden det ....... ;)

 

Det som også er litt skremmende er at jeg er fullstendig klar over at jeg har hatt for dårlige vaner alt for lenge, noe som betyr at jeg aldri kommer til å bli en sånn person som bare kan ta det easy og "spise det man har lyst på", som disse evigslanke venninnene mine sier. (Fyterakkern!)

 

Man må nok jobbe for å klare å finne en slags middelvei; strengt på hverdager, litt løsere i helger og ferier, men ikke "fri flyt" sånn som jeg driver med! Dessuten tenker jeg det er veldig viktig å ha dette "vektbeltet" sitt klart for seg hele tiden.

 

Til syvende og sist er det vel bare beinhard jobbing som funker, og det finnes nok ikke noen slik "kode" til å klare det som jeg ønsker meg. Jeg spurte en psykolog en gang om det fantes en metode til å lære seg å aldri ha lyst til å "falle for fristelsen" og skeie ut og han svarte enkelt og greit "nei!"

 

Enig med deg, det blir liksom litt trøstesløst når man skal reflektere over disse tingene, men det er godt å tenke igjennom av og til og særlig få litt feedback fra andre i samme situasjon.

 

Så får man holde fokus på alle de fordelene det er å mestre, og å være slankere, sunnere, friskere og lettere til sinns!

 

Heia oss!!;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine refleksjoner der, kess, og ikke minst viktige.

Det er så utrolig viktig å ha hodet med seg i denne prosessen.

Jeg tar på en måte en dag av gangen, og tenker at jo lenger jeg holder på med dette, jo lettere er det for kroppen å akseptere den nye vekta, og jo lettere er det for meg å leve sånn. For resten av livet. For det er jo faktisk det det handler om. Vi kan aldri, aldri tilbake til den livsstilen vi hadde.

 

Masse lykke til på veien nedover kess-mor, og så venter jeg på deg her inne. Her er det mange flotte leiligheter skal jeg si deg ;)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest polsemage

Jeg har lest en del i tråden din, og jeg syns det er veldig inspirerende! Nå som jeg akkurat har startet med å holde vekten er jeg utrolig glad for at det finns slike tråder som din! =0)

Lykke til videre, så sees vi vel med jevne mellomrom! =0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er vanskelig.

Etter noen dager med for mye tullemat er vekta så vidt over vektbeltet igjen; 74,2. Liker ikke!! Fatter ikke at det skal være så vanskelig å innarbeide gode vaner uten å hele tiden glippe taket..... Nå er det slutt på å "skylde på" naturlige variasjoner, nå strammer jeg inn og går ned til 1600 kcal til vekta er på plass. Kommer også nå endelig i gang igjen med trening etter 5 dager i Barcelona og syke barn......Vet ikke om dette er måten å gjøre det helt korrekt på, men det er nå måten jeg velger å gjøre det på i denne omgang.

 

Frustrert og litt oppgitt hilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....både vekta og humøret ;)

Innenfor beltet igjen i dag, med mine 73,8. Og da stiger selvfølgelig humøret og optimismen. Jo visst klarer jeg stabiliseringens kunst, soleia er både slank og flink! I går var jeg feit og mismodig, og så mørkt på stabiliseringsprosjektet, så her svinger det.

Jeg kommer til å holde en nøktern linje fremover, og satser på at treningen faller på plass igjen fra i dag. Skal faktisk gjøre meg klar til spinning puls as we speak ;)

 

Klem fra tullete og glad og slank soleia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...