Gå til innhold

Er det noen i 40 årene som vil være med - vektnedgang


Gjest bronze
 Share

Anbefalte innlegg

Hva med en helg på Rondane SPA høyfjellshotell med god og sunn mat, fjelltur og kanskje en spa-behandling etter en lang sommerferie? 12.-14. august gjentar Grete Roede AS suksessen fra i fjor, for deg som vil starte høsten litt lettere.

 

 

Hadde jo vært moro og treffes etter hver, også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

Hørtes ut som er kjekt opplegg i helgen Tjorven45,kjekt å lese innleggene dine:)jeg har og trent yoga 90 minutt idag og synes det gjør veldig godt:) Nå skal jeg ut å gå i 1 time slik at jeg ikke bare sitter foran tv'en om kvelden:)

 

Lavkarbo er omdiskutert, jeg ser både ulempene og fordelene som sagt, men målet mitt er å gå nedover i vekt, og det har jeg ikke gjort med lavkarbo. Jeg gikk litt ned også rett opp igjen. Ja tok av 1 kg forrige uke, det var lett blandet kosthold og mer aktivitet. Jeg syns egentlig det er mye magen som er stor og står i veien for buksene som skal igjen. Har mest lyst til å la være å spise til magen er -5kg men vet jo at det ikke går ann eller er fornuftig, bare et ønske om 5 raske kilo ned.

 

Skal prøve Super rug brøet og prøve å kutte ned/ut 70% kokesjokolanden. Dere er så flinke å holde på det dere bestemmer dere for, jeg er såååå svak for sjokolade og blir aldeles hol og sur hviss jeg ikke får det når jeg måååå ha det. Der hjalp lavkarboen meg, jeg var ikke hol på sjokoladen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Hei Tjporven ! Det hadde vært kjempehyggelig å være med på GR-helg. Visste ikke at de arrangerte sånt en gang, jeg. Men akkurat den helgen er jeg på Gålå og ser Peer GYnt med noen venninner, så det må ev. bli en annen gang for min del. Ellers ser det ut som du har hatt en bra spahelg. Høres helt herlig ut. Jeg er jo helt yogafrelst, jeg da, så det var jo litt morsomt å lese at du har startet igjen :D

 

Bronze: jeg har kjøpt det groveste brødet de har på Baker Hansen noen ganger og frosset ned. Men man må skjære det opp selv fordi vi har fått beskjed om på kurset at skjæremaskinen hos bakeren tar for store blingser. Ellers skal det visst også holde seg i over en uke i pose i kjøleskapet. Men hvis jeg ikke har vært innom hos bakeren, spiser jeg det brødet familien ellers spiser. Orker ikke for mye stress med at ting skal være sånn eller sånn. Men vi prøver jo å kjøpe de grove brødtypene da og ikke kneippbrød for eksempel. Det som er viktig for meg, er å komme inn i de gode vanene sånn til daglig. Og da må det ikke være for mye spesialgreier, men det må være lett å gjennomføre også på en dårlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Bronze: hvis du synes det er vanskelig å kutte ut sjokoladen, kan det hende du kan finne noe som kan erstatte den ? Nutrilettbar med karamell ? Eller 1 kokosbolle (tilsvarer 4 frimerker og vi kan ta 14 frimerker pr uke)? Tyggegummi eller pastiller har jeg også brukt mye. Har finlest tabellene nemlig med gotteri og søtsaker i GRgrunnboka.

 

Vet med meg selv at jeg klarer å være flink en stund, men så skjer det et eller annet og så skeier jeg ut igjen. Planen nå er å skeie ut MED KONTROLL! Et triks kurslederen snakker om er å planlegge utskeielsene på forhånd. DA skal jeg kose meg med DET. Ikke som jeg av og til gjør (særlig fredag kveld): hånda går nærmest automatisk ned i nærmeste gotteskål. Belønningen, de gangene jeg klarer å la være, er en herlig følelse av å bestemme selv. Og den følelsen kan også være ganske avhengighetsskapende heldigvis. Men (igjen i følge kursleder): nye valg må taes ca. 2000 ganger før det er blitt en ny vane. Så her er det bare å jobbe på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Tjorven: Hyggelig og høre at du storkoste deg på Spa. Skulle gjerne tatt en tur jeg også, og det var ikke dumt forslag med Rondane Spa. Desverre er det den store bursdagshelgen her i heimen til sommeren. Både mamma, svigermor og jeg fyller år - og jeg runder 40 til og med, så det blir nok noe feiring. :)

 

Men - man kan jo møtes ved en annen anledning? Hvor i landet bor dere forresten? Jeg bor i Oslo.

 

Ser forøvrig det snakkes om sjokoladefristelser og kontrollert utskeing her. Jeg har planlagt en kontrollert utskeielse neste mandag. Da skal nemlig jobben på den årlige sommerturen - og i den forbindelse pleier vi alltid å besøke ett eller annet firma og av alle mulige firma så står Freia Sjokoladefabrikk på programmet. Det kommer til å bli skrekkelig fristende, så derfor planlegger jeg her og nå og skeie ut med en liten sjokolade hvis vi får det. Da er jeg jo også ferdig med kurset, så jeg må jo kunne belønne meg selv ikke sant? :D

 

Når det gjelder søtsug så tyr jeg til Skyr eller tar meg en latte eller ett glass pepsi max. Det hjelper som regel.

 

I dag har jeg forresten en skikkelig drittdag. Har fått mensen og har vondt over alt. Jobben var pyton i dag og jeg sitter nå og ser bort på Cross Trainern og vet at jeg burde innta den ganske snart - men nå er det fryktelig vanskelig. Vet faktisk ikke om jeg orker. Blæh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

Tusen takk for mange gode råd og tips fra dere, har nå vært å kjøpt meg Ingers Super rugbrød, og ja jeg kjenner meg mett etter 1 brødskive til kvelds. Skal handle mer etter deres tips imorgen.

 

Når det gjelder kokusbollene så vet jeg at hviss jeg har de i hus, så spiser jeg mye mer enn 1 stk. Jeg er sånn at hviss jeg åpner en sjokolade så klarer jeg ikke å stoppe før hele er spist opp. Derfor kan jeg ikke ha slikt i hus. Nutrilett den mørke syns jeg er litt ok, men tilfredstiller ikke søtbehovet mitt. Tror egentlig at det er best å være helt borte fra sukker, hviss jeg hadde klart det da. Tror jeg er sukkeravhengig. (har lest en bok om det og kjenner meg veldig igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, SuperRugbrød er lett å få tak i, Rimi eller Coopkjeden, å skjæremaskin skjærer skivene til 30-35 gram. Å ja, det metter. Det har jo hele 11 % fiber, og det er bra på brød.

 

Jeg var på Freia sjokoladefabrikk da jeg var 13-14 år og var så kvalm da jeg dro derfra at jeg nesten ikke har spist sjokolade etterpå. Jeg spiste ikke så mye, selv om vi kunne spise så mye vi orke, men lukta var nok for meg. Når jeg er i Sverige klarer jeg heller ikke å få inn i gottebutikkene, heller, blir bare kvalm.

 

Å et tips til. Når en overbeviser seg selv om at en blir kvalm og får vondt i magen av sjokolade eller annet som en skal kutte ut, blir kvalm av lukta, så blir en faktisk kvalm og får vondt i magen etter hvert.

Jeg sluttet å røyke på dagen, for jeg ble kvalm av lukta og jeg ble det. Ikke gikk jeg opp i vekt heller. Og dette er mange år siden. Vi kan overbevise hode vårt om alt mulig.

Den "Søteste" og godeste,er Nutrilettbaren med Karamell/toffee. Prøvd alle men de andre er bare vonde, synes jeg.

Pepsi Max hjelper også meg. vist jeg føler for noe på kvelden, det metter og tilfredstiller det søte.

 

Sienna - når har du bursdag da?? God bedring. Hva er vitsen med mensen når en har passet 40 år, joda, det er jo noen som får barn da også, men...

 

Kom så godt i gang i helga, så fortsette i dag. Har trent til 4 poeng, 800 kcal, i dag og fått helmasasje - for en dag.

Men hadde ikke gått ned i vekt. Faktisk gått opp igjen 0,5 kg. Men føler meg vel så ingen krise. Gått ned 2 cm i livet på ei uke.

Men vet jo at jeg ikke går ned i vekt når jeg trener masse. Vet ikke om jeg da må spise mer... jeg er jo så glad i å trene....

EN DAG UTEN TRENING ER EN DAG UTEN MENING.

Så når jeg er i form så trener jeg... kanskje litt for mye... Men plutselig så ligger jeg der, igjen...

Jeg måtte slutte med yoga da jeg ble syk for 5 år siden. Det var så vondt at jeg trodde jeg skulle bli gal. Men nå gikk det heldigvis bra.

Styrke med ganske tunge lodd gikk bra, også, så nå skal jeg legge på mer.

Fikk virkelig prøvd ut kroppen i helga - herlig å kjenne at den begynner å fungere, igjen.

 

Jeg bor på Gjøvik, nå, etter mange år i Oslo.

 

God kveld og tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Tjorven: Jeg fyller 40 den 11. august. :D

 

Så morsomt å høre at du bor på Gjøvik. Jeg har også bodd på Gjøvik. Jeg vokste opp på Raufoss og flyttet til Gjøvik da jeg gikk på vdg. Så jeg er veldig godt kjent i de traktene. Bodde i ett boligfelt like ved sykehuset.

 

Jeg klarte faktisk å karre meg ut av stolen og bort på crossern i stad. Men kroppen var ikke helt samarbeidsvillig så etter en halv time var jeg så sliten at jeg måtte gi meg. Men, men - jeg fikk hvertfall svettet litt med høy puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sienna - Jeg er også Totning, Østre Toten her da. Nesten på Totenåsen.

 

Rolig dag på meg i dag, ang trening. Skal rydde litt i klesskap etterpå. Se om det er noen klær jeg kan rydde bort og finne frem, igjen.

Spennende. Og ettersom moten i år er alt mulig så finner jeg nok noe jeg kan bruke, selv om det er 3 år siden sist. Jeg har min egen stil og farger, også, så ikke så nøye med mote.

 

God dag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Tjorven: heldige du som blir kvalm av sjokolade. Kanskje GR kunne ordne noen sjokoladefabrikkbesøk ?? Det med sukkeravhengighet tror jeg på. For oss som går med kroniske betennelser i kroppen, er jo sukker dobbelt skummelt også siden sukker trigger betennelser i tillegg. Ikke godt for noe, altså.

 

Bronze: kjenner meg bra igjen i beskrivelsen av å spise til det blir tomt: sjokolade, iskrem, potetgull, ostepop - you name it. Ikke så rart at jeg har veid opp mot 100 kilo, kanskje! Men det er det en slutt på nå. Har som mål å klare å begrense meg - men underveis er det absolutt en god idé å ha totalforbud, ja. Det sitter mest mellom øra dette her, tror jeg. Og fy søren så deilig følelse det er når man har klart å kose seg med noe uten å ta helt av.:D) Særlig hvis man sammenligner med den dårlige følelsen jeg får hvis jeg går på en ukontrollert sprekk ... Uæææ

 

Sienna: jeg bor rett utenfor Oslo (som er det vi som bor i Bærum pleier å svare når noen spør oss om hvor vi bor). Den eldste datteren min fikk forresten tilbakemelding på at hun var den eneste noen hadde hørt innrømme at var fra Bærum sist hun var i Danmark på Roskildefestivalen - så da kan jo ikke jeg være dårligere, jeg heller ...

 

Nå gleder jeg meg til tur på fjellet (på Gol) fra torsdag til søndag. Da skal det bli mye turgåing :) Og det ser ut til at værmeldinga er i godhjørne også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

Cirkus63, helt sant det du skriver om betennelser og sukker. Og følelsen vi har når vi mestrer kontrollert sjokoladeinntak og når vi spiser og spiser. Tror vi egentlig er ganske mange som har det sånn.

 

Jeg er fra Stavanger distriktet:)

 

Kjekt å rydde i klesskapet å finne "gamle" favorittklær som nå passer deg igjen.

 

Jeg reiser på hytta imorgen til søndag og blir uten internett noen dager. Blir nok mye god grillmat, og turer hver dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det endring i programmet.

En av de beste dansepartneren min ringte og lurte på om jeg ville være med på dans. og da kunne jeg ikke si nei :D

Så da ble det minst 2 timer med bugg og swing, herlig.

 

GOd tur dere som skal reise vekk og god helg.

Her blir det mer dans.

Bryggedans på Gjøvik - torsdag.

Men tur før på dagen og dans fredag.

Helga blir mer som den kommer, men blir det sol

blir jeg nok ute masse.

 

God onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Her ble det også endring av programmet i dag. Måtte kaste inn håndkle på jobb og rett og slett dra hjem. Det verker i hele kroppen - sikkert fordi det er væromslag. Kan søke jobb hos meteorologisk institutt snart :D Men i kveld SKAL jeg på båttur uansett hvordan kroppen føles. Ha noen fine dansekvelder, Tjorven. God helg til alle !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

I dag spiste jeg en pølse i lompe og det var virkelig ikke godt. Innbilte meg at jeg hadde veldig lyst på, men følte meg nesten litt kvalm etterpå. Da vet jeg bedre neste gang - nemlig at hjernen min ikke skal få lov til å lure kroppen min til å tro at den har lyst på pølse.

 

Har trent 50 min zumba i dag, så da regner jeg med at den dumme pølsa forsvant der. :D

 

Ønsker Bronze god hyttetur.

Ønsker Tjorven gode dansekvelder.

Ønsker Cirkus god bedring og god båttur.

 

Er så hyggelig å følge dere, og jeg er veldig glad for at vi alle sammen holder denne tråden aktiv. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du da Sienna, skal du til Raufoss i helga??

Mange har jo langhelg nå.

 

Cirkus - håper du ble i bedre form og kom deg på båttur.

God bedring, i hvertfall.

Jeg bodde selv på Ullerntoppen, da jeg bodde i Oslo, og det var nesten et sjelsord når jeg var ute på byn. Så ingen sjekketriks.

 

God kveld og Kristihimmelfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Tjorven: Jeg har ikke familie på Raufoss da vi flyttet alle sammen, og de fleste vennene jeg hadde der bor andre steder i landet nå - så det er veldig sjelden er der.

 

I dag er jeg veldig støl etter Zumba i går. Pleier ikke å bli det men tok den varianten med vekter og mye trening på armer og skuldre og det merker jeg godt i dag. Ellers er jeg litt skuffet over været - forventet å våkne til strålende sol i dag, men det kommer kanskje etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

I dag dro vi til Aker Brygge og spiste på TGI. Jeg er veldig stolt av meg selv for vanligvis pleier jeg å bestille noe veldig fettrikt - som stor burger med pommes frites eller club sandwich med pommes frites og hvitt brød. Men i dag saumfarte jeg menyen etter hva som kunne være magrest. Det var ikke lett, men jeg endte opp med salat med grillet kyllingfilet og BBQ-saus. Ba om å få sausen ved siden av, og prøvde å begrense den. Det var forresten knallgodt og jeg tror nok at jeg holdt meg innenfor middagskvoten der.

 

Nå er det på med shortsen og ut i sola. Tror jeg tar treningsfri dag i dag, for jeg sliter med vond nakke og hodeverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, været ble ikke som forventet her heller.

Mange skyer og vind.

Men kom meg ut på en hardtur med staver.

 

Og i kveld ble det dans.

Så tilsammen ble det 8 poeng i dag.

 

Håper på bedre vær i morgen så jeg kan få sittet litt i sola.

Hadde vært godt med litt farge.

 

God fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Nå har jeg foretatt siste veiing og måling på internettkurset. Klarte 0,8 kg denne uken også, og har til sammen i kursperioden gått ned 6,5 kg. Det er jeg veldig fornøyd med.

 

Midjemålet har minsket fra 84 cm til 75 cm, og det merkes godt på buksene. Tilsammen klarte jeg 41 cm overalt. Jeg er veldig fornøyd med egen innsats. :D

 

Men jeg gir meg ikke enda. Vekta viser nå 61,3 og målet er 60 så jeg henger med en stund til. Etter det får jeg vel lage meg en tråd i hold-vekten-forumet.

 

I dag skal hele familien i Frognerparken på Hafslund-festivalen. Håper været forblir like nydelig som i går. Håper dere også har hatt en fin helg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bronze

Helt fantastisk Sienna71 -6,5 kilo wawww. Hva sier venner og familie når de ser forandringen:))) Du har vært superflink. Gratulere. >Håper jo at du vil være med fortsatt i denne tråden og i tillegg til en hold vekten forum. Vi trenger en som deg til å gi oss tips og råd.

 

Jeg hadde ikke tatt av noenting denne uken, men heller ikke lagt på meg. Som vanlig var jeg flink å trene, men også veldig flink til å spise sjokolade. Det har jeg gjort også nå i langhelgen. Så imorgen er det mandag og sjokoladefri uke. Jeg vet det sitter på viljen, men hvordan kan jeg trene den sterkere da??? Mann og barn spiser og snop men ikke i de mengder jeg mååå ha. Jeg klarer som sagt ikke gi meg før sjokoladen er oppspist samme hvor stor sjokoladen er.

Jeg er fortvilt over meg selv hvor lite flink jeg er i forhold til sjokoladen........

Ikke bare bare å være sukkeravhengig.

 

Tjorven45 du er flink å står på med dans og staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sienna - Gratulere med nok en fin vektnedgang, og alle mål i cm og stå-på-viljen din.

Koselig at du blir med her videre. Å blir nok holden et øye med deg på Hold-vekten. Men håper du skriver noen ord til oss her ute, også.

 

Her går vekta opp og ned som en strikkball.

Jeg veier meg kanskje, helt sikkert for ofte.

 

Har trent 26,3 poeng denne siste uka, så er fornøyd og glad, for det og for energien som har kommet igjen, og det ene plagget etter det andre som passer, sola som skinner og, ja, stort sett.

 

Det har vært en fin vår sammen med dere her ute, også.

 

Så selv om kiloene ikke raser av så har jeg klart nesten 18 kg siden i august i fjor. De siste månedene er jeg blitt faster og nå brun, så føler meg vel. Bruker 38-40 i bukse og 40-42 i topper, og måler var 38 i bukse og 40 i topper, men det finnes jo så mange modeller så noen passer jo i de minste. Men har igjen noen klær i kassa som skal på, som skal passe etter hvert.

 

God kveld og mandag til dere alle og håper at helga har vært fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sienna71

Fy søren du er flink til å trene Tjorven. Så mange trimpoeng i uken er noe jeg bare kan drømme om. For det første hadde jeg ikke fått tid til det, og jeg tror jammen meg ikke jeg hadde orket heller. All ære til deg for det. :)

 

I dag har jeg imidlertid skeiet ut litt. Var jo på Freia i dag og jeg spiste en liten melkesjokolade. Tok meg meg hele 8 sjokolader til hjem, men de er nå pent fordelt blant mann og barn. Lunsjen i dag var på Frognersæteren - det var spekemat, og det er jo ikke helt gæli, men så var det eplekake med krem til dessert .... Jeg skrapte i det minste av kremen da, men eplekaken fortærte jeg, og det var kjempegodt. Jeg gidder ikke ha dårlig samvittighet for det, måtte jo belønne meg selv for overstått kursperiode. :) Nå må jeg bare passe meg så jeg ikke føler for å belønne meg selv hver dag. :D

 

Jeg hoppet av bussen ett stykke hjemmefra på vei hjem da - og gikk hva remmer og tøy kunne holde i en halv time for å forsøke å forbrenne eplekaken.

 

Nå er det forøvrig snart middag - taco med kyllingkjøttdeig. Mat, mat og mat. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sienna - takk skal du ha. Ja, du har vært så flink hele veien og gått ned jevnt og fint hele tiden.

 

Jeg smakte på en Yoghurt-pinne is fra Diplomis idag, den var god og bare 79 kcal.

 

Jeg trener bra, men da går jeg nesten ikke ned noe heller. Virker nesten som om jeg spiser for lite når jeg trener. Men gikk ned til 70,9 kg, det er 600 ned siden forrige uke, hvor jeg da hadde gått opp 500 g. Så det hopper opp og ned hele tiden. Moro og se 70 tallet, noe jeg ikke har sett på 5 år.

Jeg jobber bare 50 % + litt hjemme. Min andre jobb er å holde meg i form, i form av trening. Min sønn er voksen og flyttet ut og ikke har jeg noe mann, så da blir det trening med venner og dans med venner og trening med fysio, og litt alene. Jeg må trene litt hver dag, i form av turer og styrke ellers stivner jeg helt og det orker jeg ikke lengre.

Begynte å trene meg opp igjen i fjor, og da var det 15 min i starten. Begynte å ri, også, for å kunne komme meg ut i skogen. Så nå tør jeg ikke annet enn å trene. Så nå er jeg full av muskler :D hehe

 

Men nå må jeg bare sette meg ned med mva-oppgjøret.

 

God kveld og fin tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cirkus63

Hallo igjen

 

Så gøy å se at dere er så aktive her inne. Får nesten litt abstinens når det plutselig har gått en uke uten at jeg har skrevet noe.

 

Gratulerer Sienna: nesten oppnådd mål, jo :D

 

Og Tjorven: jeg ligger 10 over deg i vekt, men så 80-tallet for første gang denne uka og det kan jeg ikke huske sist jeg var nede på. Klarte å pine meg ned i 81, men det er noen år siden nå. Nesten litt magisk, spør du meg. Og inspirerer til å kanskje sette et litt mer ambisiøst mål før jeg gir meg og går over på vektstabilisering. Tenker 76-78 kanskje...

 

Her har det vært utskeielser i fleng med båttur, hyttetur, bursdagsmiddag og velkommen-hjem-fest. Har vel tatt både noen smarte og noen mindre smarte valg underveis, så er veldig spent på veiinga i morgen. Kjenner at jeg gruer meg litt...

 

Forresten: husker ikke hvem det var som anbefalte Snack'n'Jack (eller hva det heter), men hvor er de å få tak i ? Har prøvd å holde litt utkikk etter dem, men foreløpig uten hell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som foreslo Snack a Jacks med ostesmak, de er å få kjøpt på Rimi, Rema og Kiwi i hvertfall. Står sammen med knekkebrød og riskaker.

 

Har prøvd isforslag som GR har kommet med i det siste og de yoghurtisene med frukttrekk, både bra Diplomis og Henning Olsen er gode, men min favoritt blir Henning Olsen sin, Kiss heter den med rødt trekk. Den var stor og god og bare 79 kcal.

 

Ellers har jeg hatt ei skikkelig treningsøkt i dag. Kondis i 45 min og styrke i 45 min og det ble over 4 poeng.

Fått ordnet håret, også. År og dag siden jeg hadde det så kort, men godt i sommervarmen.

 

Jeg er også litt sugen på ett eller annet for tiden så spiste alt for mye chips i går, så måtte ta i ett skikkelig tak i dag.

Kjøpt med meg is hjem og har veldig lyst på en nå. Men har alt spist en i dag...

Har igjen litt på kvoten min for i dag. Så får se hva som skjer.

Har igjen litt jobbing så får ikke lagt meg riktig enda.

 

God onsdag alle sammen

og Lykke til med veiing i morgen cirkus. Ja, det er moro å se nye tall på vekta. Jeg har "bare" vært tykk i 5 år, så jeg trives ikke med dette. Men skal ikke ned til det jeg har ligget på i alle år, før, det er alt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...