Gå til innhold

Jeg er ny her, og skal ned ihvertfall 40 kg...


Anbefalte innlegg

Tusen takk for gode ord dere! :)

 

Enig; det viktigste er at man får rett fokus igjen. Tidligere bare droppet jeg å veie meg. Fortrengte på en måte..Men den store forandringen min siden 2011 er at jeg nå VET hva jeg skal spise og jeg vet at jeg KLARER å gå ned i vekt. Det har skjedd en stor endring både med tanke på min kunnskap om mat, og min motivasjon etter at jeg meldte meg på 1.Roede-kurs.

 

Jeg VIL jo så gjernegjernegjerne leve med en lettere kropp. Den dagen jeg ser tosifret tall på vekta...ja...da skal jeg virkelig juble dere!! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Bolledama :)

 

Masse lykke til med skjerpings frem mot jul! Det klarer vi, og jeg gleder meg også vilt til å komme ned på tosifret vekt!!

 

Jeg ser i det forrige innlegget ditt at du føler det har skjedd viktige endringer i tankemønsteret ditt og at du nå VET du klarer det og HVORDAN. Det er viktige tanker å ta med seg videre. Ha troen på deg selv, prioriter deg selv og den livsstilen DU vil ha. Lykke til, vi er flere her inne som går veien sammen med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg tusler inn hit igjen med halen mellom beina.. :(

 

Dere kan selv se på signaturen min hva som har skjedd...

Jeg er så lei meg så lei meg...

 

Har hatt et tøft halvår, og har ikke klart å holde fokus.

 

Men etter å ha "banket meg selv opp" med masse mental "kjeft", så er jeg atter en gang klar for kamp!!

Nå MÅÅÅ jeg klare det!! Min 40 årige kropp er så sliten etter maaange år med enorm vektnedgang og vektoppgang. Jeg gir meg selv en siste sjanse. Ellers så må jeg ha kirugisk hjelp.

 

Riktig godt nytt år, folkens!! Håper det er bra med dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Holdt på å si at det er kjekt å ha deg tilbake, men ser jo at det lett kan misoppfattes! :) Kjekt å ha deg tilbake på forumet, men utrolig leit å se at du har hatt det vanskelig og gått opp igjen mye av det du klarte å kvitte deg med i fjor. Men - du har jo vist før at det går an, så det er "bare" å brette opp skjorteermene og starte igjen! Har du meldt deg på kurs eller skal du prøve på egenhånd?

 

Nå vet ikke jeg hva som gjør at du har gått opp igjen så mye utover at du sier at det har vært en vanskelig tid. Men - for mange sitter jo mye av problemene i hodet. Dersom det er tilfellet for det - har du vurdert å få noe hjelp til dette? Jeg mener - Grete Roede er vel og bra, så lenge man har hodet med seg. Men hva er det som får en til å bikke over? Hvorfor har man fått det forholdet til mat som man har osv? Dette tror jeg er viktige spørsmål som kan være greit å få belyst. Kanskje det kan være greit å få litt hjelp til det? I form av psykolog, coach eller noe tilsvarende? Du kan jo kanskje høre med legen om det er noe hjelp å få som ikke involverer operasjon - livsstilskurs, rehabiliteringssenter, psykolog, ernæringsfysiolog e.l. Kirurgi er jo som vi vet ingen lettvint løsning, og i etterkant blir man jo tvunget til å endre kosthold samt at man må sette i gang med fysisk aktivitet. Og det har du jo bevist at går an uten operasjon. Forskjellen er at uten operasjon går kanskje vekten littegranne senere ned, og man blir ikke fysisk syk av å spise for mye.

Jeg har en venninne som har tatt operasjon og som forsåvidt er veldig fornøyd med vektnedgang og alt det der - hun har betalt operasjonen selv fordi hun hadde litt for lav BMI til å få det dekket. Det hun imidlertid har klaget på er mangelen på hjelp i etterkant til å takle det mentale. En operasjon hjelper ikke på det mentale forholdet til mat, så lysten til å spise feil og usunt er like mye tilstede nå som før operasjonen, bare at nå blir hun dårlig av det. Og så er hun faktisk redd for å gå opp igjen, for det er jo mulig selv etter operasjon.

Poenget mitt? Ikke la noe være uprøvd før du evt velger å gå for operasjon! Gjør det du kan før du tar det store skrittet en operasjon tross alt er, og ikke la noe være uprøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TUSEN TAKK FOR FANTASTISK SVAR, KRUSMYNTE!! :)

 

Jeg blir rørt og takknemlig over at du tar deg tid til å svare meg så grundig. Det setter jeg veldig veldig pris på.

 

Jeg har begynt samtaler hos psykolog, og har et inderlig ønske om å klare det selv uten kirurgi. Dette har jeg også gode samtaler med kursholderen også. Så svaret er ja til at jeg går på kurs. :) Det vet jeg at jeg bare må.

 

Har satt meg solide belønninger om jeg klarer dette, og mitt STOOORE mål er å bikke til et tosifret tall. Det er maaange år siden sist...

 

På min 5.Roededag så kjennes allerede kroppen bedre ut, så jeg er klar til kamp! NÅ!

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Kjekt at mine lange utredninger settes pris på! :) Er jo bergenser og når jeg først setter i gang er jeg vanskelig å stoppe... ;)

 

Så fint at du er igang både med psykolog og kurs! Jeg har gått til psykolog selv, og selv om vi pratet om alt annet enn vekt, mat og sånt så føler jeg at det har hjulpet meg utrolig mye. Han var veldig på dette med trening - at det er godt for både kropp og sjel - og det lå vel litt i bakhodet da jeg begynte å trene. Merker at etterhvert som jeg blir flinkere og får mer mestringsfølelse samt ser resultater så er det mye letter å motivere seg både for å trene og for å holde kostholdet! Så om du har lyst og ikke minst råd (for det er ikke akkurat billig...) til å sette i gang med PT kan det virkelig anbefales! Men ikke før du er klar for det! Selv var jeg vel rundt 105-110 kg da jeg begynte å trene. Hadde ikke trent i det hele tatt på maaaange år, og har aldri trent særlig organisert før jeg begynte med PT, og det har vært alfa og omega for meg nå når jeg har kommet så langt i prosessen. Vi er jo alle forskjellige og det er ikke sikkert at det som har funket for meg funker for deg, men tenkte at det er et greit tips å komme med. Alt vi gjør er jo en god investering i egen helse og ikke minst egen fremtid, så selv om det blir vassgraut en stund for min del så synes jeg absolutt at det er verd det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veid meg hos kursleder i dag. Ned - 1,3 kg. Deilig! :D

 

Er så godt å være i gang! Går til samtaler hos psykolog, og jeg fortalte i går at jeg nå ENDELIG er i gang med Roede-metoden igjen. Jeg fortalte kort om historikken og smellen jeg gikk på i fjor -både psykisk og alle kiloene som kom på. Jeg satte mine ord på det, og hun syntes jeg var altfor streng med meg selv.

 

Så jeg har en utfordrende jobb å gjøre med meg selv, men jeg har tenkt å klare det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag og ba henne tippe min vekt. Hun feilberegnet med 30 kg!!! Er det mulig???? "Rundt 100 kg", sa hun, og da jeg sa hvor mye jeg virkelig veier, så ble hun veldig overrasket. På en måte litt godt å høre, for da ser jeg ikke såå enorm ut som jeg føler meg. "Du bærer kilonene dine veldig godt, og alle skal ikke være sylfider"sa hun også.

Nei, noen sylfide skal aldri lange, kraftige meg bli, men en sunn kropp vil jeg SÅÅ INDERLIG ha...

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.helgen uten "noe ekstra" som søtt og salt ( sistnevnte er min største last), og det føles godt. Hadde som mål at jeg ikke skulle røre noe i løpet av januar, og det klarer jeg.

 

Har pleid å iberegne en liten skål med noe på lørdager når jeg tidligere har gått på kurs, men etter altfor lang tids utskeielser, så ønsket jeg å "rense" kroppen fra den slags.

 

Jeg gleder meg vilt til å se 114,9 kg igjen på vekta ( og selvsagt mindre enn det også etterhvert)..Det er et stykke dit, men jeg skal klare det. Jeg SKAL klare det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

GRatulerer med flott nedgang forrige uke! 1,4 er jo helt supert! :)

Det med søtt/salt er sikkert ikke dumt. Selv har jeg bodd på hotell noen dager og klarte ikke holde meg unna dessertbordet, og nå er definitivt søtmonsteret vekket til live igjen. Urk! Men - om noen dager går det forhåpentligvis utmerket igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storkoste meg på restaurant selv om jeg spiste litt mer enn planlagt... :blink: Dagen i går gikk greit. Var på kino og spiste 10 popcorn. Hehe...I dag er jeg bedt på kaffe og kaker..Åh...kaker klarer jeg meg virkelig fint uten, men ikke lett å takke nei da..Mange utfordringer..Alternativet er å være usosial, men det går heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hva med å si jatakk til kaffe og neitakk til kaker når invitasjonen kommer? Rett og slett være ærlig og si at du prøver å legge om kostholdet og et av tiltakene er ingen kaker. På den måten er det greit å takke nei selv om vert(inn)en velger å servere søtsaker - du har jo allerede gitt beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant, Krusmynte. Det er jo det aller, aller beste å si..Jeg må bli flinkere til å si i fra. Ikke akkurat min sterkeste side. :(

 

Kvelden i går var ikke den beste for min del.

Med kroppen full av pms som skriker etter et eller annet..Det ble for mye middag og snoking på kjøkkenet på kvelden. 1 osteskive...2 osteskiver..3 osteskiver..og litt for mye annet som jeg bare måtte ha. Æsj..

 

Men ny dag i dag og ikke minst ny uke i morgen!! :) Så det er bare å stå på!! Og fokusere på HVA jeg vil med helsa mi og fremtiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...