Gå til innhold

Rykk tilbake til start!


Gjest HermineH
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest HermineH

Bare jeg får til spinningtimen min i dag så har jeg bare en tur igjen så er ukens mål unnagjort. Det er jeg fornøyd med - flinke meg :-)

 

Matmessig så har det gått veldig mye bedre enn på mange måneder - det må jeg være happy med. Jeg forstår at jeg få kaste den flyplassboksen med salt lakris til hundende - det får jeg få unna i helgen. Veldig lett å få i seg litt lakris daglig - i går ble det 15-16 små biter, det er ca 20 gram det - IKKE BRA! Så - her må drastiske tiltak utføres om jeg ikke bare bestemmer meg for at jeg IKKE KAN SPISE DET. Det er jo det jeg burde gjøre, for jeg vil jo ha kontroll. Ved å måtte kaste noe ut av huset så har jeg jo iallefall ikke kontroll, jeg må jo lære meg å leve med at andre spiser kaker, gotteri, is og digg uten at JEG KAN FÅ. Trist men sant og kanskje på tide å innse? Jeg innrømmer det at jeg sliter med å ikke unne meg noe og jeg elsker å kose meg med mat, is og digg. Min kropp tåler det rett og slett ikke. Jeg blir syk og lei meg av det, nå som jeg er blitt voksen (i 40 åra) så er det kanskje på tide å innse det.

 

Hva tror jeg på da? Hvordan kan jeg leve?

 

Vel, jeg skjønner jo at jeg må spise mindre. Mindre porsjoner, mindre sukker, mindre fett, mindre saus, mindre yoghurt med sukker, mindre kesam, mindre av alt egentlig unntatt grønnsaker. Hva betyr det i praksis?

 

1) SPIS ALLE MÅLTIDER

2) SMÅ MÅLTIDER

3) Lære å leve med GODTERI ALLERGI

4) TREN MEST MULIG/VÆR I BEVEGELSE

5) KEEP IT SIMPLE !

 

I dag er målet å få til treningen, spise enkelt og skrive det opp. Klarer jeg i tillegg å få pakket slik at jeg kommer meg på hytta i helga så er jo livet bare en dans på roser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest HermineH

I dag skjedde det ENDELIG! Jeg kjente at det var deilig å trene og at jeg er i bedre form enn jeg var bare for en uke siden. Denne ukens innsats har gitt resultater mtp formen og følelsen når man sitter på sykkelen iallefall.

 

Jeg synes ikke det er så veldig gøy å trene i sal når jeg er så tykk. Det er ille å se seg i speilen og innse atdu har en LANG vei å gå. Derfor har jeg begynt på spinningsykkel og for meg selv ute på tur. Hittil har jeg dristet meg inn på en bodypump time, det gikk faktisk bedre enn forventet.

 

Jeg ser for meg en helg nå som handler om å ha fokus - fokus på å gjøre ting enkelt - KEEP IT SIMPLE - om jeg klarer det så skal jeg bestille frisørtime på mandag og løfte utseende ett par hakk. Oppmuntring det også.

 

Også har jeg lurt på noe. Jeg pøser på nå med PT timer, hver uke faktisk. Noe jeg egentlig ikke har råd til. Faktisk vil jeg heller reise på tur med kjæresten min i høst enn å betale masse penger for å bli trent. Selv om det er veldig motiverende og jeg ser at jeg gjør øvelser jeg ALDRI hadde trodd at kroppen skulle takle så er det mye penger.... Men så er jeg redd for at jeg kutter ut å trene når jeg ikke har noen til å passe på meg. Men herregud! Jeg er ei voksen dame, mitt MOTTO er KEEP IT SIMPLE - da burde jeg jo bare kunne innordne meg et normalt treningssenter og trene når det er timer som passer meg. Det handler om 1-2000 kroner i måneden. Da vil jeg heller bruke pengene på et slankekurs faktisk!

 

Hva gjør dere? Dere som ikke har ubegrenset med penger! ???

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, HermineH, så godt å se at det løsner for deg igjen!

 

Jeg følger ditt motto "keep it simple", så jeg er faktisk ikke i studio i det hele tatt for tiden. Den viktigste grunnen til det, er at jeg ikke orker tanken på enda en velregulert bestanddel i livet, jeg vil gjerne trene når jeg vil og får det til.

 

Siden vi må cashe ut hele årskortet for å entre treningsstudioet på stedet der jeg bor, så sitter det litt langt inne. Er redd for at det blir for mange uker der jeg ikke får / vil brukt tilbudet - og DA blir det dyrt.

 

Jeg sitter såpass mye stille foran en skjerm eller i bil, at for meg blir bevegelse det viktigste. Jeg har rockering og ellipsesykkel hjemme, pluss en herlig hund jeg går myyye med.

 

Jeg har kommet langt forbi det stadiet da jeg måtte tvinge meg ut, og da går det så lett så. Dette passer meg perfekt - og koster veldig lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1,6kg denne uka, totalt 2,7 på to uker. Det er i grunnen helt greit! :) Håper det fortsetter i denne stilen noen uker til.

 

Skeiet ut med ferske rundtykker og pålegg til lunsj i dag, mot de vanlige knekkebrødene med smøreost. Litt flere kcal, men totalt verdt det! Kuttet litt på middagen i stedet, så satser på at det går opp i opp. Men hva er vel å skeie ut med et rundstykke mot tidligere sjokolade og snop?

 

Har nok enda litt å gå på i forhold til å komme i gang med trimminga, men jeg tar det litt smått om senn. Ble ganske mange fler TP denne uka mot uka før, så det går vel riktig vei da. Sliter litt med å finne tilbake til hverdagsrytmen etter sommerferien, men det må da vel ordne seg snart. Da blir det enklere å komme seg ut og trene, synes jeg, og så er det selvfølgelig inspirerende å lese at du Hermine begynner å komme i formen. Jeg er jo konkurransemenneske av natur, så å høre hvordan det går med andre, er super motivasjon for meg.

 

Men nå er det kveld. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Annys er tilbake jo:) Så bra!

 

Hermine, ang trening og penger og sånt...

Jeg trener mye på treningssenter, det koster ca. 450 ,- pr mnd minus noe sponsing fra bedriftsidrettslaget. Jeg er der nede 3-5 ganger pr uke, så for meg er det verdt hver krone og mer til. Jeg bruker ikke penger på noen annen idrett.

 

Jeg har prøvd meg på egen hånd à la Slippe, men det var ikke for meg. Jeg kommer meg ut i skogen for egen maskin et par ganger i uka - men der stopper det. Og jeg har funnet ut at jeg trenger variasjon. Litt turer og litt treningssenter. Hvis ikke, blir jeg lei. Og da slutter jeg å trene. Dessuten sliter jeg mye med ryggen, og trenger alternative timer for ikke å gå helt i stå.

Men jeg skjønner hva du mener med å føle seg tykk på time. Jeg hadde det slik lenge, helt til jeg fant ut at selv om jeg var den tjukkeste, så var jeg ikke den i dårligst form! Det hjalp på motivasjonen:)

En time på treningssenteret forplikter dessuten mer enn en tur i skogen for meg, dersom jeg har satt det opp som fast hver uke og meldt meg på på forhånd.

Jeg tror det hadde vært annerledes dersom jeg hadde hatt noen å trene med, og hatt avtaler på den måten. Men jeg er ny i byen og holder kun på for meg selv.

 

PT har jeg aldri prøvd. Men jeg vurderer det - den dagen jeg ikke har fremgang på egen hånd eller trenger et mer realt spark bak.

 

Det jeg vel prøver å si... på en lang måte som alltid:rolleyes:.. er at hvis du klarer å komme deg på trening uten å ha avtale med PT, så hadde jeg prøvd å droppe det en periode mens du sparer penger til kjærestetur! Du kan jo alltids gå tilbake til PT senere.

Har du noen andre du kan avtale fast tur med? En venninne eller kollega å gå tur med/bli med på senteret? Evt. avtale med deg selv - jeg SKAL gå på den bodypump-timen hver uke hvis det ikke kræsjer med noe annet viktig, f. eks? Sette det opp i kalenderen som et vanlig møte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fant ut at jeg skulle kutte ut PT timer så har jeg ikke trent! ILLE! Jeg har rett og slett hatt en kombinasjon av fulle dager på jobb og dårlig form. I helgen skal jeg iallefall få til å gå en tur. Tror det blir deilig selv om det er regnvær.

 

Jeg er medlem på et treningssenter og det skal jeg fortsette med. Trives godt med det men ser at jeg med mine travle hverdager MÅ planlegge uka i forkant. I helgen skal jeg sørge for å skrive en plan for trening i kommende uke.

 

Ha en god helg alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har ikke vært innom her på 16 dager - leeeenge det. Men, noe har skjed.. Jeg er rett og slett helt tom - jeg orker ingen ting og ingen ting fungerer. Kroppen sliter rett og slett veldig for å fungere.

 

Derfor tok jeg en tur til en lege jeg har hørt mye bra om og fikk forklart hva jeg i første omgang må gjøre for å hjelpe kroppen min. SPISE ANDERLEDES OG SLUTTE Å STRESSE:

 

Var det noe nytt da? Nei da, men nå var det en lege jeg betaler skjorta for å gå til som sa det! Hva betyr det da?

 

Vel legen forklarte på en forstålig måte hvorfor jeg gikk opp i vekt og hva som var spesielt med min kropp - i tillegg ble det tatt en haug med blodprøver som skal avdekke om det er noe jeg ikke tåler.

 

Dette blir iallefall spennende!

 

Jeg spiser i øyeblikket ikke sukker, ikke mel, ikke melk...... men det er MYE jeg spiser også da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bra at du er tom:(

Håper prøver og testspising finner ut av det. Du hadde jo masse energi da du spiste raw - kanskje det var andre ting du ikke tålte så godt som du naturlig fikk lite av i den perioden? Det må jo gå an å finne tilbake den energien du hadde da? :P

 

Spising er nå én ting... men slutte å stresse er ikke så lett, synes jeg. Jeg stresser mer enn normalt til meg å være om dagen, og kjenner det på hele kroppen. Det er akkurat som om jeg kan føle at blodtrykket er høyt og at pusten aldri kommer lenger ned enn til øverst i lungene. Jeg er veldig klar over det, men hva skal til for å endre det?

Jeg håper stressmomentene dine blir borte etter hvert - men hvis ikke, hvordan takle langtidsstress på en god måte? Hadde legen din noen gode råd i den anledning? Går det an å styre stresset på samme måte som maten? Jeg mener, man velger jo selv hva man putter i munnen. Men man velger ikke selv hva som skjer på jobb, eller om noen i familien blir syke..

 

Håper du finner ut av det snart! Masse lykke til:):(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg slanker meg ikke nå, jeg har siste måned forsøkt å spise for å bli frisk. Kanskje på tide!! Fikk konstantert kyssesyken for en måned siden, kanskje ikke rart jeg har vært sliten. I går fikk jeg beskjed om at kroppen min har stort underskudd på vitamin D, zink, jern, selen og magnesium. Kanskje ikke rart jeg er litt utafor? Noen som har erfaring med lignende? Har som en bieffekt av mine nye kostvaner mistet 3 kg siden midten av september:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jammen Hermine da! Stakkar deg, sender herved over masse trøst. Det var da ikke måte på? Ikke bare én ting om gangen, akkurat:o Ikke rart du har manglet energi!

 

Jeg kan ikke hjelpe med erfaringer... Kanskje noen andre kan?

Men nå som du vet hva det er, må det vel gå an å få en orden på det, sånn litt om senn?

 

Jeg krysser fingre for at formen din tar seg opp etter hvert som underskuddene fylles opp:) God bedring!

 

PS: Og selv om det viktigste er å bli frisk først, var det jo likevel en hyggelig bieffekt at noen kilo også har blitt borte på veien;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg har hatt en kjempetøff høst, det har ikke vært trent et sekund, maten har det derimot gått ganske bra med.

 

Energien har begynt å komme tilbake, jeg har faktisk begynt å tenke at jeg må trene litt igjen. Det at jeg gikk inn her er et positivt tegn. Ja - jeg skal jammen sjekke om det er en time for meg på spenst i morgen:-)

 

Tjo ho! Rapport kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg! Ikke rart du har vært sliten. Jeg hadde alvorlig tilfelle av kyssesyken for 20 år siden, ble innlagt på sykehus, og vet hvor tom man blir. Hadde massiv hodepine før det slo ut i full blomst og etterpå måtte jeg sitte i dusjen på en krakk fordi jeg ikke orket å stå... Men det blir bedre. Bare pass på å ikke start for hardt med treningen, det slår bare tilbake og rekonvalesensen er gjerne 6-12mnd. Jeg begynte med gåing, ettehvert jogget jeg 5min (det var lenge nok!) for så å øke gradvis uke for uke.

Bra at du får rettet opp i manglende sporstoffer!

Nå i fjor fikk jeg Multippel Sklerose diagnosen (var da 39) Ville bare si at jeg også merker at jeg ikke "tåler" sukker så bra. En av symptomene i sykdommen min er fatigue, utmattelse, og den virker det som blir verre dagene etter en godte utskeielse. Føler meg også mer klumsete og svimmel så tror nok det har innvirkning på sykdommen. Derfor, og ikke bare for å gå ned i vekt, prøver jeg å holde meg sukkerfri, spise 5 om dagen og har begynt å trene i et fysikalsk studio under veiledning av fysioterapeut. Men møter du meg på gaten kan ingen se noe, ennå ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest HermineH

Januar - nytt år med nye blanke ark og muligheter. Jeg MÅ tenke sånn, det er ingen opsjon å gi opp. Så i dag har jeg klart det jeg ikke har klart siden i sommer - jeg har trent! 45 minutter spinning var en stor seier for jeg å gjennomføre uten å føle at alt var ille. Jeg har de siste to månedene flere ganger gått inn på timeplanen til treningssenteret mitt for å booke timer, men HVER gang har jeg klart å finne på en unnskyldning for å ikke trene. Ikke ok.

 

Så, fra i dag har jeg begynt.

 

Jeg har en plan på kosthold, men får ikke tid til å skrive så mye om det før i helga - kort sakt innebærer det å spise mindre, planlegge mer og spise anderledes. I tillegg skal jeg begynne å trene igjen. Jeg har en skikkelig ekkel mave som plager meg og som ikke ser spesielt lekker ut. Motivasjonen er at min datter skal konfirmeres i slutten av april. Det betyr at jeg har 16 uker på meg til å gå ned i vekt før det. Det blir jeg en dag med masse bilder for varig forvaring, så det burde holde som motivasjon:-)

 

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal veie meg! Men jeg skal måle meg.

 

Målene i dag var:

Hals 39

Høyre overarm 35

Midje 95

Hofte 109

Rompe 112

Lår64

Legg 40,5

 

Samlet er dette 23 cm MER enn jeg målte på de samme målene i slutten av oktober. Skremmende.

 

Nå skal jeg ta en dag om gangen - så høres vi forhåpentligvis jevnlig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå har jeg lest gjennom denne tråden om oppturer og nedturer. Håper denne turen blir bedre. Jeg kjenner meg så igjen når det gjelder trening. Alltid unnskyllninger for å slippe. I går var jeg på treningssenteret og hadde spinning og noestyrke etterpå. Det var jo deilig når jeg var ferdig. Nå skal jeg også bli flinkere til det.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Rom for planlegging....

 

Det er faktisk ofte det jeg sliter med, tid til å planlegge! Når huset ser for meg altfor kaotisk ut, så er det ikke lett å planlegge mat og trening midt oppi det. Jeg håper jeg får til å bruke litt av helgen på huset mitt og meg selv.

 

I dag skal jeg trene igjen.... det er for å kompensere at jeg var på symøte i går og klarte å spise opp minst 15 smågodt biter. Dumme meg!

 

Ett nytt forsett er å redusere brusinntaket. Det er veldig syredannende i kroppen, det er ikke positivt for kroppen min, så jeg skal fra å supe litt brus om ikke hver dag så iallefall ubegrenset i helgene, nå kutte ut all brus unntatt ett glass jeg skal kose meg med i helga. Det tror jeg at kommer til å kjennes.

 

Når jeg har vært på spinning i dag så tilsier det at jeg har fått til to treninger denne uken - det er mer enn jeg har klart til sammen siste halvår, da må jeg være happy. Kanskje en liten gåtur i helga hadde vært tingen også.... Kjenner iallefall at noe skjer:-)

 

Ha en god dag, folkens - og takk for at dere er innom på mitt foruminnlegg nå og da - det er hyggelig å se at noen har vært innom:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rom for planlegging

 

Ett nytt forsett er å redusere brusinntaket. Det er veldig syredannende i kroppen, det er ikke positivt for kroppen min, så jeg skal fra å supe litt brus om ikke hver dag så iallefall ubegrenset i helgene, nå kutte ut all brus unntatt ett glass jeg skal kose meg med i helga. Det tror jeg at kommer til å kjennes.

 

 

 

Ha en god dag, folkens - og takk for at dere er innom på mitt foruminnlegg nå og da - det er hyggelig å se at noen har vært innom:-)

 

 

Jeg kan jo fortelle min erfaring med brus. Jeg drakk mye brus, spessielt tab. Hver dag kunne jeg drikke inntil 2liter. Så fant jeg ut at jeg skulle begrense dette og det gjorde jeg. Jo mere skjelden jeg drakk, jo mindre lyst hadde jeg på brus. Nå er det sjelden jeg drikker brus i det hele tatt.

Akkurat på samme måte er det med godis. Det spiser jeg omtrent ikke. Det jeg legger på meg av er småspising og vindrikking. Det er det jeg sliter med. På jobben lager jeg ferske bagetter og det er jammen fort gjort å putte det i munnen.

En fin dag til deg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Januar - nytt år med nye blanke ark og muligheter.

 

Det er så sant, det! Deilig med en ny start fra tid til annen! Vi er nok flere som er der akkurat nå, for her inne har det jo ramlet inne med gamle kjente den siste uka. Jeg nevnte det inne hos Slippe her om dagen at nå er det snart bare HermineH vi mangler - også her er du :D

 

Bra jobbet å være i gang med litt trening igjen. Jeg har samme plan, etter en rolig ukestart på det nye året. Skal på StepStyrke i ettermiddag, det blir bra!

 

Kutte brus, der sa du noe. Jeg har gjennom hele slankeprosessen aldri droppet brusen, jeg er litt sånn Pepsi Max-avhengig. Men i de flinke periodene drikker jeg knapt brus på hverdagene, og begrenser det i helgene. Og det er jo ingen tvil om at kroppen har bedre av redusert inntak. Det er bare at når jeg skal være så streng på alt annet, så må jeg ha noe som ikke er helt fy. Men - nå som er jeg full av januarmotivasjon, skal jeg jammen trappe litt ned på brusen, jeg og!

 

Ha en god treningsøkt i dag og en fin fredag - godt å "se" deg igjen!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg har trent spinning i dag! Og jeg klarte å få til to timer i forrige uke. Dette er så deilig å kjenne at fungerer. Nå gjelder det bare å få orden i huset så man får ro til å trene og gjøre gode ting mot seg selv:-) Med seg selv, er vel mer riktig...

 

Trening er en av tingene og i dag fikk jeg også laget meg en deilig gulrot/grapefrukt juice - oppbyggende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere brusdrikkende damer :) Jeg ville bare snike meg inn i tråden for å si at jeg aldri har drukket så mye brus som da jeg var skikkelig overvektig for en god del år tilbake. Jeg er overbevist om at lettbrusen var med på å gi meg sukkerhunger som igjen gav overspising, og at det å kutte brusen helt ut hjalp meg ned i vekt. Nå er jeg 40 kg lettere enn på mitt tyngste og har ikke drukket brus på over ti år. Og savner det ikke et sekund. Så det er mulig å kutte, og det hjelper kanskje vektnedgangsprosessen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest HermineH

Kurs... jeg vurderer å starte på kurs igjen. Det er jo helt klart at jeg aldri får ut fingeren selv, så jeg må gjøre noe annet. Nå er det konfirmasjon om 3 måneder - kan klare 10 kilo før det... også er det jo sommeren da... Det jeg gjør fungerer ikke iallefall. Skal ringe å sjekke ut mulighetene for GR kurs i dag - jeg vet det funker, så why not!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Min gamle bunad kom jeg meg inn i fjor, da hadde den ikke passet siden jeg var 19 (jeg er 36 nå..)

Det var litt av en følelse å få den på seg, og jeg forstår godt at det er et av målene dine!

Hvis kurs er det som skal til, synes jeg du skal satse på det. Savner energy booster-Hermine her inne :)

 

Står ellers alt bra til med deg? Klarer du å få litt mer system på hverdagene dine = litt mer tid til deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

JEPP - nå har jeg startet på kurs! Min kursleder var så grei at hun tok meg inn midt i et kurs:-) Takk og pris! Nå er jeg i gang. Det føles godt å "måtte" inn her hver dag for å registrere mat og trim. Målet er å få til mer bevegelighet og bedre matinntak.

 

PLANLEGGING - jeg vet det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...