Gå til innhold

Velkommen alle "gamle" og nye slankere i 40 årene+++


Anbefalte innlegg

Takk for gode ord, det et koselig å høre!

Føler ikke at jeg er så " flink". men at det flyter veldig bra nå.

Har bestemt meg for å forholde meg til speilet og min egen vekt. Satt nytt mål på 63 kg, for ser at det er noen små bilringer en godt kan bli kvitt. Og høyden min er 161, så det er ikke for lite.

Er i en god rytme nå, og trives med det.

Igår spiste vi smågodt ( jeg synes faktisk ikke det var så godt..smaker syntetisk)

Har tenkt å lage marsipan av mandler og sukrinmelis til påske.

Men vi lagde også sveler..det var godt! Men de faller jo som en murstein ned i magen, og jeg får hjertebank når en spiser mye sånt, ganske ubehagelig.

Tenkte etterpå at all den gode, sunne maten en har lært seg å spise, føler en seg skikkelig vel av. Det betyr veldig mye.

Idag skal vi ut på ei halvøy ved kyststien, to familier med barn. Skal lage en trenings løype, som alle kan bli med på. Det kommer til å bli moro! Blir grilling også, kyllinglår med tilbehør- og så koker vi varm saft.

God søndag til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg "misunder" deg, Eva, all den energien som du her. Hvordan får du det til.

Ja, der er moro får det flyter. Ikke må hele tiden tenke for mye på vekt å kilo og mat og ikke mat og godteri og ikke godter... Men uansett, du er flink, så ;)

 

Nå er jeg heldigvis ferdig med enegibarene jeg kjøpte i sverige, som jeg bare ble dorsk og lat av. Merkelige saker. Men de er alt for gode så de bare hoppet ut av kjøleskapet og ville være med uti stua. Men nå slipper jeg å tenke mer på dem. Stappet inn de to siste i går.

 

Når jeg lager vafler, pannekaker og sveler, bruker jeg bare bare siktet rugmel, ikke hvetemel i det hele tatt og putter oppe litt havregryn og de går unna, både av barn og voksne. Begnte med denne varianten for 30 år siden. I vaflene tar jeg i litt smør, men i de andre blir det bare å steke i litt olje, ikke smøri dem. Begynte å bruke Kesam i rørene da den kom, eller litt vanlig melk. De legger seg ikke som en klump i magen. Jeg bruker vaniljestang eller vaniljesauspulver, den en ikke må koke, som smak, nam nam. Så ungene spiser dem uten noe på.

I sukkerbrød bruker jeg halv om halv med siktet rugmel og hvetemel, noe som gir litt nøttesmak.

 

Siste uke har det blitt i snitt 2100 kvcal om dagen. Trent 22,5 TP så fornøyd med det. Ikke trent i dag. sliten og slapp, igjen i dag, men kost meg i sola i mange timer og begynte å lese på påskekrimen min :)

 

I morgen er det igjen mandag og det blir spennende om det har vært fin uke for dere andre.

Håper dere har hatt en fin helg.

Stille her i helga.

 

God dag videre og flott mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hvordan det er med hamstring av tilbuds " godsaker"..Har kjøpt inn i hauger og lagt i matboden, kjekt å ha til litt av hvert, tenker man.. Så ligger de der og hyler, særlig om kvelden etter senvakter, da man er sliten og litt fysen. Og øya vil ikke igjen før en har vært nede og henta litt..

Særlig om en har en spennende krimbok på nattbordet i tillegg, er en flittig bibliotek ganger og leser det meste i krim.

 

Har du lest bøkene til vår lokale Jan Mehlum, med etterforsker Sven Foyn ( oppkalt etter Tønsbergs store hvalfangst grunder)? Han er sosiolog, og hans bøker er ganske preget av samfunns problemer, ikke så mye blod, passer meg godt.

 

Veldig kjekt å få tips til variasjon i oppskrifter, de skal jeg jomen prøve! For en skal ikke kutte ut ting, det er en av betingelsene, men å lage dem sunnere er veldig bra!

 

Vi har hatt en kjempefin dag på stranda idag, grilling, lek og turgåing langs kyst stien, sammen med nabofamilie. Alle har kosa seg i flott sol, både voksne, barn og ikke minst min gamle labrador, hun fryda seg i vannet og sammen med barna. Nå ligger hun og sover i godstolen sin, så fornøyd.

 

En nydelig dag! Så heldige vi er, som kan oppleve sånne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsvekten viser en oppgang på 700 gram for meg, 73 kilo nå, uffameg. Jeg har ikke vært flink hele uken, har spist på sjokolade og marispan og da kan man ikke forvente noe annet. Jeg må nå bli streng med meg selv, ellers går dette feil vei hver uke.

 

Ja Sekstito du er superflink, igjen gratulere, håper du forstår hvor heldig du nå er som endelig går nedover igjen. Du har nok viljen på din side.

 

Jeg håper jeg får noe til denne uken, ønsker dere alle en fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare greier, når en har vært på "slankern" omtrent hele sitt liv, og en begynner å nærme seg et mål-og plutselig er omtrent der.

 

Det er faktisk ganske skummelt, for det blir et helt nytt liv på mange måter.

 

Jeg skjønner veldig godt de som tar slankeoperasjon, og blir en annen person i løpet av kort tid, det blir mange psykiske konsekvenser av det. Tror det kan være en katastrofe for mange.. Det gamle, og kanskje trygge livet forsvinner..

 

Idag sto vekta mi på 66 kg, etter en barnebarn helg med litt annerledes mat. Har jo satt et nytt mål på 63 kg, prøver på det før sommeren. ( En føler nesten at sommeren ER her, etter den fine strand dagen igår, men det er faktisk både april og mai igjen først?)

Håper å kunne fortsette på tråden ( der er det jo faktisk en hyggelig ting som kan bli borte, å gå inn nesten hver dag og lese hvordan det går med alle) Men det tar vel en stund med Hold Vekten modus også, ikke sant?

På dansinga sist var det en dame som plutselig kom bort til meg, midt i en dans på dansegulvet og utbrøt så alle hørte det " du er altså ei så fin dame, også danser du så fint" Man er jo ikke vant til å få høre sånt, og jeg ble helt perpleks, men fikk sagt takk på et vis. (Hadde på nye klær og følte meg egentlig ganske slank og fin..) Jeg er den eldste der, det hadde vel noe med saken å gjøre. Men gubban, så hyggelig gjort! Det kommer jeg vel aldri til å glemme!

Vi kan alle bli flinkere til å gi hverandre ros, det varmer så godt! Og øve på å ta imot ros, de få gangene en får det..

 

En får veldig energi når vekta endelig rikker seg nedover, det er en god sirkel. Det er en bra følelse. Bare å fortsette på den bølgen, for den kan fort snu seg, det vet man jo alt om.

En god uke til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det mandagsrapporten:

Jeg har gått ned 0,9 til 72,2 og er kjempefornøyd. Dette har jeg absolutt ikke fortjent, føler jeg har surret med både mat og trening hele uka.

 

Jeg får stramme inn og begynne å telle igjen, så kanskje jeg fortjener å se 71-tallet snart. jeg skal ihvertfall begynne å jakte på det. Har ikke sett 72-tallet på flere år, så det var et rørende gjensyn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Indigo - Gratulere så mye. Nesten en kilo er jo flott så noe riktig må du jo ha gjort.

Kanskje du skal fortsette som du har gjort denne uka, men trene litt mer, kanskje ;) Faren med å ikke veie maten er, for meg, at da spiser jeg alt for lite, for jeg tror jeg har spist masse... For en logikk ;):P

 

Bronze - Kanskje vi etter påske skal begynne å skjerpe oss ;) For det må jeg, også.

 

Var en tur på do i 6 tiden i dag og var en tur om vekta - 70,3, ja, jeg prøvde flere ganger. Men samme. Så da tenkte jeg " at om 3 timer når jeg står opp, så ser jeg endelig 69 tallet, igjen" Men gjorde jeg det.... Å nei, langt i fra. Den viste 71,5 kg... så jeg skjønner ikke noe...

 

Men nå må jeg se 71 grader nord. Få noen tips til tur og det er jo med en totning der ;)

 

Kommer tilbake til deg etterpå, Eva - har ikke glemt deg. Og du må være med oss her ute til sommeren, uansett hva du bestemmer deg for. Passe vekt eller litt til.

 

God kveld til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter mange år ute å åpne en bok, startet jeg for snart 2 år siden opp igjen å lese og da ble det Nesbø sine bøker, først. Så ble det mange forskjellige en periode til jeg fant leckberg sine bøker som jeg liker veldig godt og hun kom med sin 8ende bok, nå. Som jeg startet opp på i går. Herlig forfatter.

Nei, ikke lest Mehlum, men må prøve meg på en etter hvert.

 

Hørtes ut som en flott dag på stranda, ja. Bade ungene??

 

Ja, det er moro å få komplimenter. Uansett av hvem det er.

 

Jeg er ikke så dreven i slanking. Mine slankinger før disse 18 kg var 2-4 kg som jeg hadde lagt på meg i løpet av vinteren. Pyntekiloene til sommeren. Da var det bare å trene litt mer og kutte ut litt chips og spise litt mindre til kvelds. Så var det gjort på 2-3 uker. Som regle ble det mer trening fra påske og utpå høsten så det var liksom ikke så store poblemet. Men nå ser det ut som det er mer som skal til for å få av disse siste kiloene. Men håper at det blir lettere nå som jeg ikke har barer lengre.Da skulle det bli 2 til 400 kcal mindre om dagen. Å holde vekten er du jo alt blitt flink til Eva, så dette klarer du fint.

 

Ditt slankeopplegg de siste ukene, Eva, vil jeg ikke kalle hell. For du har virkelig stått på. Spist mindre og det er det som skal til. Spise midnre når en veier mindre.

 

Du og jeg Bronze får ta i ett skippertak over påske. Ganske umulig nå. Jeg skal ha bursdag i to dager med både god mat, drikke og kaker begge dagene og har ikke tid til å trene så mye som jeg burde. Men i morgen blir det en skikkelig tur.

 

Flott tirsdag til dere alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til deg Indigo! Det er veldig moro når nye tall vises på vekta, da blir man ivrig etter mer!

 

Gikk tur i skogen kl 8 imorges ( etter hvilende nattevakt, er vanligvis ikke i farta på tur så tidlig), det føltes som en sommermorgen i juni! Bjørka har begynt å springe ut, grønne museører, og hvitveisen har begynt å danne tepper! Og det er fremdeles mars måned.. Herlig! Ser ut til å vare en stund også.

 

Oppdaget en godis hos Rema, frosne skogsbær, og blåbær ( var faktisk ikke dyrt heller, 64 kr kiloen) Kjempegodt med litt strø Splenda og vaniljekesam på.

De har mye fint på Rema!, avocado til kr 5 kr stk i forrige uke, kjøpte en haug og laget guacamole, frosset ned i små porsjoner, rører den opp med litt lettrømme ved bruk. Det er blitt favorittsnacksen min, grønnsakbiter med dip.

 

Det er sånne ting jeg jobber med nå, finne noe som er virkelig GODT, i tillegg til sunt.

 

Har alltid hatt med kake til burstager og sånt, nå tar jeg med et fat med smørbrød, grovt brød, hjemmelagde karbonader og løk, masse salat og pynt, det har blitt veldig populært.

 

Nå er det snart slutt på alle de ukentlige dansekursa, må prøve å erstatte det med noe annet. Tønsberg Swingklubb arrangerer dans på Brygga hver tirsdag ( ved Roar i bua.) Du får ta deg en tur i sommer, Tjorven!

Så blir det nok en del sykkelturer. Og kanskje svømming? Det må bli i ferskvann- for de der ekle brennmanetene risikerer jeg ikke å svømme på!

Ha en god tirsdag, håper det er sommervær der dere er også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nei, det var ikke så dyrt. Jeg kjøpte frosne bær i sverige. Litt billigere der, selvsagt.

Splenda får du kjøpt på Rema, også??

 

Ja, Eva, kan hende jeg tar deg på ordet, og tar en tur til Tønsberg på dans til sommeren. Aldri vært innom Tønsberg. Men det er jo ikke så ille langt. 2 timer og 50 min. Det går fint på en fin sommerdag. Ja, med regn også, men det blir vel ikke så veldig koselig å danse i regnet. Hva danser dere på da?? Vi har brygge dans på torsdager, og vi legger på vinyl på astfalten. Har danset på astfalt, en gang, men aldri mer. Hjelper ikke med kaffe under beina, da :)

lenge siden jeg har vært på dans nå. Veldig sliten for tiden og da blir det bare å sløve ute i sola.

Det er jo helt utrolig. Husker at jeg i oktober satt ute å solte meg, også. Så dette er en kort og fin vinter. Bare noen dager over - 15 kalde og ikke mange over - 10 heller.

 

Men nå er det snart litt krim på tv. Så jeg får finne frem strikkinga og kose meg med gulrøtter og krim, og kanskje en appelsin, også. Har bare spist 900 kcal enda i dag, så må vel ha litt kvelds, også...

 

Flott onsdag til dere alle.

 

Ikke ta påskeferie riktig enda da...

jeg er blitt så avhenging av denne siden ;) Savner særlig Smoothie og Minus6kg. Koselig med daglig rapportering fra deg, også, Bronze.

Det har vært mange innom siden januar. Hadde vært moro å hørt hvordan det går med dere. Så vist dere leser her innimellom så skriv noen ord da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekstito: Jeg mente selvfølgelig ikke at du har klart det flotte vekttapet pga hell. Jeg mente at du var heldig som nå fikk kiloene til å løsne, jeg vet jo at det har stått stille hos deg og veldig lenge. Så jeg beklager feil ordbruk.

 

Tjorven: Ja jeg er med på å skikkelig skjerpe meg nå, da gjør vi det sammen selv om jeg starter nå, så kommer du igang etter påske. Så kan vi kjempe/konkurrere og støtte hverandre.

 

Indigo: Gratulere med flott nedgang, det er kjekt å jakte på nye tall, det er motiverende. Synes det er kjekt å se den xx,9

 

Jeg fikk trent på mandag, men nå skal jeg ha 4-6 uker treningsfri pga hoften, så nå gjelder det om å spise riktigt. Dvs jeg skal visstnok gå noen småturer etterhvert, men ikke kondisjon eller styrke på 6 uker.

 

Ha en fin onsdag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt merke til noe feil ordvalg i det hele tatt, Bronze, ingenting jeg har stussa ved som noe negativt, så det skal du ikke tenke på.

 

Jeg tror nok det faktisk ER litt hell oppi ting, for gode ting kan skje rundt deg som gjør at man blir glad og opprømt, og dermed "flyter" man lettere, både med trim og kosthold. Er så god i gikta for tiden, alt dette må tydelig ha en bra virkning på den. Og så har jeg fått så mange fine komplimenter i det siste, det er veldig uvant, og veldig moro. Skatte oppgjør var bra og også, kan bli litt ekstra. Ikke rart at man flyr rundt og smiler for tiden...Er veldig glad for jobben min også. Selv om det er en tøff jobb, så føler en at en betyr noe for noen, og kollegene er kjempefine, gleder meg til å gå dit.

 

Livet har jo sånne perioder, opp og ned. I motgang, når en har vondt,har plager, og vanskelige ting skjer, så er det mye værre å holde seg til dette vi driver med. For vi er vanemennesker, og vi fikk jo allerede inn med puppen at om noe er leit, så hjelper det med litt mat av det gode, gamle slaget.

 

Den tror jeg ligger fast forankra inni oss!

 

Det er nok ikke annet enn de gamle trestokkene å danse på, noe spiker er det nok hist og pist også..så det må bli gode sko og ikke de tynne danseskoa. Hvis de ikke finner på noe annet iår da. Du kan ikke kjøre att og fram på dagen,Tjorven, det er husrom her.

 

Du er ikke i Sverige og danser da? Her er det noen jenter som ofte drar dit for å danse Bugg, det er visst veldig moro. Vet også om enslige damer på min alder som farter rundt alene både i Sverige og Norge på dansegalla- det synes jeg er gruelig tøft gjort! Men hvorfor ikke egentlig? Kanskje en mister litt slike sperrer når en blir eldre, når ting begynner å " haste" litt ( skal ikke angre på det en ikke har gjort..)

 

Idag er det skyer og 10 gr, litt mer normalt. Men den lille bjerka i hagen min er lysegrønn, det skjedde på et par dager! En god dag til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, Bronze, du har rett. Hvorfor begynne over påske, når en kan begynne i dag...

Jeg fant ut det i går, at fra nå av skal jeg spise uten å tenke så mye på hvor mye kcal jeg får inn.

Jeg har jo spist en del om kvelden, fordi jeg har igjen så mye kcal til kvelden. Prøvd å øke på dagen, men blir uvel og "tung", når jeg spise for mye til måltidene.

Føler at den siste tiden har blitt et eneste jag med å spise nok kcal, trene, og vekt.

Så i går ble det 1400 kcal og det føltes godt. Ikke ble jeg stappa og ikke gikk jeg sulten.

Som jeg sa til ernæringsfysiologen, min familie har bestandig vært småspist. Men nå skal jeg stappe inn til 1800, minst og helst 2000, fordi jeg er så aktiv, innimellom. Når jeg trener så tenker jeg at jeg vil øke kcal-inntaket de dagene. Slik var jo livet mitt, før jeg ble tykk. Spiste jevnt hele dagen og etter trening ble det litt mat/kveldsmat. Noen dager var jeg mer sulten enn andre og da spiste jeg mer, andre dager mett hele dagen og da ble det mindre. Kroppen er jo et fint instrument som regulerer seg selv. Noen ganger har en lyst på noe salt og andre ganger noe søtt. Så får den litt av det og så er den fornøyd.

Slik skal det bli nå - så.... hehe

jeg vil bli normal, igjen ;)

 

Jeg fikk igjen på skatten i år og det er første gangen på 5 år. Så kanskje det snur litt og livet blir bedre.

Jeg bruker å si, og det er jo sant, også, Ikke hell i spill og ikke hell i kjærlighet. De siste 25 årene har jeg vært sammen med noen i 5 år, 3 forskjellige. Bodde 1 år med den ene. Ellers har jeg bodd bare sammen med min sønn de siste 25 årene.

Ja, jeg bruker å si at livet er en eneste Berg- og dalbane ;)

Men nå skal alt bli så meget bedre. De neste 50 årene bli bare helt topp. Føles ikke akkurat slik nå ;) men jeg har igjen noen dager av 40 årene så... hehe... evig optimist, og det er jeg glad for. Ellers hadde jeg gitt opp..

 

Ja, Eva, mat var trøst når en fikk pupp ;)

Jeg er noen uker om sommeren over i Sverige og danser. Men et sted herover har de begynt å få de flinke svensk banda til å komme, så trenger ikke reise så langt. Ganske mange dansesteder her, både i uka og helgene, så orker ikke reise så langt da. Men som sagt. Lenge siden jeg har danset nå. Håper på mer energi.

Men har fått vasket halve kjøkkenet i dag, som jeg skulle gjort på søndag, så er litt på etterskudd ;) kan en si. Men lørdag og søndag kommer folk, uansett om jeg er ferdig eller ikke. og kyllingene skal være på plass på lørdag. Så fredagen blir hektisk, uansett formen. Bake og pynte da. Får vel gjort litt i morgen, også.

 

Ja, kommer jeg nedover takker jeg ja, til overnatting, Eva. Du burde komme hitover å danse, for her er det mange, veldig mange 60 åringer som er veldig flike til å danse og de er single. Mye bugg herover, ja. Ikke mange som danser sekstakter lengre. Men vi har jo en danseklubb som driver med det. Men de er jo veldig raske da. Jeg har nok litt roligere 6.takter. Men det er så mye fine spark og gå varianter i 6 taktern som de tar med seg til 4 taktern.

 

Nei, nå skriver jeg side opp og i mente, igjen. Får vel lage litt middag i dag, også.

Da er jeg på 1100 kcal. Føler meg ikke så utmattet disse to dagene som jeg har spist mindre. Nok om det ;)

 

God kveld alle sammen og flott torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smoothie61

Hei og hå. Etter ei festlig helg på hotell havnet vekta idag på 69,9. Dvs + 0 5 kg. Akseptabelt, men vil ikke over 70 igjen! Merker at jeg ikke har så god kontroll nå som jeg ikke registrerer hva jeg spiser, så tenker at det kan være lurt å starte opp med det igjen mens jeg prøver å få av de siste par kiloene. Et lite tips: ikke alle egg er like sunne - iallefall ikke påskeeggene. HeheO:-). Lykke til med ei god uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Der var du Smoothie.

Ja, det er ikke no moro å begynne på 70 tallet, igjen.

Så nå er det skjerping så jeg ser 69-tallet igjen, om litt.

 

Men nå har jeg et annet problem ;)

Noen som vet hvordan en endrer many nå.

Jeg gikk inn på min profil - MIn meny - men den står fast på 1900 og jeg får ikke endre det.

Nå må jeg sette den ned på 1600.

Men er det umulig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoothie61, en liten oppgang etter en helg på hotell må en akseptere. Stå på videre så er den halve kiloen borte før du aner.

 

Tjorven: Jeg vil også jakte veldig på 69 tallet nå, er lei av å se 7 tallet; da har vi ett felles mål:) Jeg vet ikke om det går ann å endre matinntaket, kanskje du må ta kontakt med GR-folkene.

 

Legger ved smarte tips og råd mot søtsug og andre usunne vaner. Ha en fin torsdag damer:)

 

 

Smarte tips mot søtsug

•Prøv kromtilskudd. Krom er et mineral som virker stabiliserende på blodsukkeret, bedrer insulinvirkningen og reduserer insulinresistensen. Jo mer karbohydrater og mat med høy GI du spiser, desto mer krom trenger du. Matvarer som inneholder mye krom naturlig, er blant annet grovt mel, nøtter, mandler, tørket aprikos og kjøtt.

•Sink er et viktig sporstoff for kroppen. Tilskudd av sink kan hjelpe på blodsukkerproblemer, men tar du ekstra sink over lang tid, kan det hemme kroppens jernopptak.

•Skal du spise noe søtt, spis det etter et næringsrikt måltid, og ikke før. Dette vil gi mindre blodsukkerstigning, og det vil bli lettere å spise mindre av den usunne maten.

•Inkluder mat med sur pH i måltidet ditt. Det trenger ikke være store mengder, men for eksempel noe som inneholder eddik. Dette vil også redusere blodsukkerstigningen etter å ha spist høyglykemisk mat.

 

 

 

Sunnere snacks

 

Dropp smågodtposen til fordel for:

•mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao

•tørkede aprikoser

•frukt (men ikke de aller søteste, som for eksempel honningmelon, mango og papaya)

•bær

•nøtter og mandler

•velg baconcrisp fremfor vanlig chips

 

 

 

Sukkersuget kommer gjerne på besøk når du er småsulten, når du kjeder deg, eller har lagt deg i sofaen for å se på tv. Plutselig er du på desperat leting etter godteri eller et bitte lite kakestykke, selv om du nettopp har spist.

 

Vi har bedt Inge Lindseth, klinisk ernæringsfysiolog ved 4Mklinikken i Oslo, om råd for hvordan vi kan bryte den onde sirkelen.

 

– Hvorfor får vi ofte lyst på noe søtt?

 

– Det kan være både fysiske og psykiske grunner til at du opplever søtsug. Sukker gir oss en god følelse, og det gir oss rask energi, sier Lindseth.

 

Fysisk søtsug skapes av kjappe endringer i blodsukkeret. Når du spiser mat som inneholder mye karbohydrater, vil blodsukkeret stige raskt for så å falle raskt igjen, gjerne ned til nivåer som kroppen oppfatter som faretruende lave. Da får kroppen et økt behov for noe søtt, for å øke blodsukkeret igjen.

 

Det er ikke bare er vanlig rørsukker som blir omgjort til sukkerformen glukose i blodet. Brød, poteter, ris og pasta inneholder mengder med stivelse, som raskt brytes ned til glukose i blodet etter at du har spist.

 

- Mange spiser ikke nok og riktig mat i løpet av dagen. Når de da kommer hjem fra jobb, er det lett å ty til enkle løsninger og usunn mat, forklarer Lindseth.

 

Glykemisk indeks (GI) er målet på hvor høyt og raskt blodsukkeret stiger.

 

Jo høyere GI en matvare har, desto mer ugunstig er den for blodsukkerbalansen i kroppen din. Velger du mat med lav GI, holder blodsukkeret seg mer stabilt, og du får dempet søtsuget.

 

Trøster seg med søtt

 

For noen handler søtsuget mer om psykisk avhengighet. Det er vanlig å få lyst på noe søtt når du skal kose deg, som belønning, eller hvis du er lei deg.

 

- Mange bruker mat for å dempe vonde følelser , forklarer Lindseth.

 

 

 

 

 

 

 

SUNNERE SØTT: Frukt er et godt alternativ. © Foto: Petter Berg/HM Foto

 

 

 

MØRK: Fortsatt er det mange kalorier i mørk sjokolade, men den er bedre for blodsukkerbalansen din. © Foto: Petter Berg/HM Foto

 

 

 

Skjulte sukkerbomber

•ketsjup

•hamburgerbrød

•fruktyoghurt

•ferdigprodukter som sauser og supper

•cornflakes

•juice

•frokostblandinger

•honning

•prim og brunost

 

 

 

Ulike navn for tilsatt søtning:

•Sukrose

•Sakkarose

•Glukose

•Dextrose

•Fruktose

•Maltose

•Maltekstrakt

•Glukosesirup

•Druesukker

•Laktose

•HFSC

•FSC

•Maissirup

•Oligofruktose

•Maltodextrin

 

Ernæringsekspertens beste råd til denne gruppen, er å kutte ut sukkerholdige matvarer helt for en periode. Legg om kostholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos legen idag. Kolesterol bedrer seg, dvs det gode bygger seg opp, det dårlige synker, totalen var litt opp. Beholder den minste dosen statin.

Er nå på 25 i BMI,som er øvre grense av normalvekt. Hans råd er å gå ned til 23- det er 60 kg det. Da har jeg litt mer å streve mot... Men en må bare se i speilet etterhvert.

En får jo så flott oppfølging av ham, idag sa han at jeg var den flinkeste av pasientene hans hva kost og trim angikk ( kommer til å bli innbildsk tilslutt av all denne rosen), og så er han jo så entusiastisk og ivrig, jeg måtte gi ham en klem. Blir man ikke glad av sånt, så vet jeg ikke!

 

Det skulle vært mange fler av sånne leger!

 

Da står det plutselig 5-6 kg til på vent her, så det er bare å sette igang.

 

En skal kose seg på hotell helg, helt enig, Smoothie62-en får ta det igjen i hverdagen. Skrive opp inntak er nok lurt, vet ikke om en noen gang kommer unna det der?

 

Jeg har også prøvd å forandre mitt daglige inntak på registrering, men fikk til svar at man da må gå på kurs. Det er nok en del som har blitt borte, men heldigvis for at registrering fortsatt er tilgjengelig for alle, den er man jo blitt avhengig av.

 

Nok en fin dag idag! Har vært og hamstra lamme og reinsdyrstek, det skal bli skikkelig påskemat, med masse grønnsaker ved siden av. Nam-nam. Ha en flott torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser iblant om medisin til dyr (veterinærmedisin har jo mye med profitt å gjøre, dyr er ofte handelsvare-og medisiner MÅ virke) Et tankekors egentlig.. Dyr og mennesker kan ofte bruke samme medisiner,( og ofte ikke) men i forskjellige doser selvfølgelig.

 

Noterer meg at det står en del om gurkemeie som betennelsesmedisin (vi får det i tabl på helsekost), som skal være veldig virksomt.

 

Det er ikke som kortison eller antibiotika, men kan virke godt som understøttende.Det samme kan sies om hvitløkstabl ( Kyolic). Selv ville jeg ha prøvet det, og vil ta det om jeg skal på sykehus før operasjoner f eks, det er ganske mange som får uønska problemer med bakterier. Så er man iallefall litt forberedt.

 

Glucosamin ble først tatt i bruk i vet medisin, før det ble populært for oss med slitasjegikt. Jeg har brukt det de siste 10 år, og kjenner det godt hvis jeg slipper opp en periode. Har fått det av min lege, som også gav meg masse dokumentasjon. Har også fått bekreftelser av flere ortopeder, og kirurger. ( Mens en fysioterapeut jeg var hos en gang, ba meg kaste det i do..så her er flere meninger.) Jeg kjenner det som sagt på mine ledd, særlig knær. Fikk slitasjegikt der for nesten 20 år siden (rtg) og fremdeles er de fullt brukbare til å danse med..Er veldig glad for å kunne utsette utskifting av ledd så lenge som mulig.

 

Det høres ut som rene propaganda, men jeg har ingen kapital interesser i det feltet.

 

Prøver å innstille hodet på minus 5 kg til- men påsken skal være Hold Vekten. Skal ha barnebarn, og det blir en del ekstravakter, da blir det også noen fristelser å forholde seg til. Smake skal en!

 

Ser at det varsles kaldere tider..frost tilogmed. Her står frukt trærne med knopper som åpner seg, det vil de ikke tåle. Det er jo naturlig med frost i mars, men passer dårlig etter en sommertid i samme måned.

 

Ønsker alle en god helg! Og en god påske for dem som tar hele uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere alle en fin påske.

 

Jeg blir litt hjemme og litt på hytten, så jeg skriver nok her inne endel hele påsken.

 

Jeg har ikke matlyst for tiden, så matinntaket begrenser seg av seg selv. Det gir nok en fin nedgang denne uken, så nå er jeg igang. Kun trening mandag denne uken for meg, og hoften er en tanke bedre.

 

5 kilo til som skal av sekstito? Ja dette får du fint til, du klarer det etter påske. Er nok fint for kropp og sjel å ha en hold vekten modus nå i påsken.

 

Kjekt å høre at dere (Tjorven og Sekstito) skal treffes på dansegalla til sommeren, det blir spennende å høre om etterpå:))

 

En fin fredag til dere alle:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Bronze - Det var noen kloke ord du kom med der. Jeg bruker både Sink og Krom, men viste ikke at sink hjalp på søtsug, ikke at det hemmet jernopptaket heller.

Koselig at du blir her en del i påsken.

 

Ja, da blir vi minst 3 som skal ned 5-6 kg over påske da.

 

Jeg har også hatt en fin uke. Mandag veide jeg 71,9 kg. Å hver morgen har jeg tatt av ca 200 gram, og i dag veide jeg 70,6 kg. Det er 1,3 kg ned fra mandag det. Kanskje det er mensen som kom. Har ikke kontroll på den ettersom jeg har tatt ut livmora. 70,6 kg, den vekta tror jeg at jeg flyter litt på. For i morgen og søndag blir det god mat med masse godt i og kaker. I de har jeg ikke spart noe. Bakt to i dag og skal pynte dem med masse god krem, i morgen. Så denne helga blir fetehelg for meg ;)Med masse godt drikke, også.

Ikke fått trent denne uka, men vasket og drevet på så har nok forbrent litt, også.

 

Min sønn var en tur på hytta i går og der var snøen alt borte, den som bruker å ligge til 17.mai. Så da er det påskearbeid i år og rake og stelle der oppe.

 

Gratulere så mye med fin nedgang fra helga, Smoothie.

 

For meg har det virkelig hjulpet og ikke stresse med at jeg må spise så og så mye og jeg må trene, så mye og jeg må og jeg må og jeg må...

Snitt i inntak her vært 1700 denne uka, og i helga skal jeg ikke telle kcal.

 

Her har det heldigvis ikke kommet knopper på busker og kratt enda. Men håper det går bra der de er kommet. Stusserlig vist det ikke kommer noe rundt omkring i norge, fordi det fryser nå.

 

Jeg spiser mye hvitløk i maten, men kanskje en skal spe på med noen piller, også....

Eller Gurkemeie, for hjelper det så spiser jeg det gjerne.

Har noen her ute noen gode råd om hva som gir energi da. Prøvd Rosenrot, Geremax energi, Ginseng, Purrely Green, ikke noe hjelper. Til og med sjokolade og energibarer blir jeg trett av...

 

Men nå får jeg komme meg ut og handel.

Blir stadig vekk noe mer på lista mi.

 

God dag videre, riktig god helg til dere som tar helg

OG flott lørdag.

 

Håper mange av dere titter innom her i løpet av påsken, også. Men for dere som tar påsken nå, God påske alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Bronze - Det var noen kloke ord du kom med der. Jeg bruker både Sink og Krom, men viste ikke at sink hjalp på søtsug, ikke at det hemmet jernopptaket heller.

Koselig at du blir her en del i påsken.

 

Ja, da blir vi minst 3 som skal ned 5-6 kg over påske da.

 

Jeg har også hatt en fin uke. Mandag veide jeg 71,9 kg. Å hver morgen har jeg tatt av ca 200 gram, og i dag veide jeg 70,6 kg. Det er 1,3 kg ned fra mandag det. Kanskje det er mensen som kom. Har ikke kontroll på den ettersom jeg har tatt ut livmora. 70,6 kg, den vekta tror jeg at jeg flyter litt på. For i morgen og søndag blir det god mat med masse godt i og kaker. I de har jeg ikke spart noe. Bakt to i dag og skal pynte dem med masse god krem, i morgen. Så denne helga blir fetehelg for meg ;)Med masse godt drikke, også.

Ikke fått trent denne uka, men vasket og drevet på så har nok forbrent litt, også.

 

Min sønn var en tur på hytta i går og der var snøen alt borte, den som bruker å ligge til 17.mai. Så da er det påskearbeid i år og rake og stelle der oppe.

 

Gratulere så mye med fin nedgang fra helga, Smoothie.

 

For meg har det virkelig hjulpet og ikke stresse med at jeg må spise så og så mye og jeg må trene, så mye og jeg må og jeg må og jeg må...

Snitt i inntak her vært 1700 denne uka, og i helga skal jeg ikke telle kcal.

 

Her har det heldigvis ikke kommet knopper på busker og kratt enda. Men håper det går bra der de er kommet. Stusserlig vist det ikke kommer noe rundt omkring i norge, fordi det fryser nå.

 

Jeg spiser mye hvitløk i maten, men kanskje en skal spe på med noen piller, også....

Eller Gurkemeie, for hjelper det så spiser jeg det gjerne.

Har noen her ute noen gode råd om hva som gir energi da. Prøvd Rosenrot, Geremax energi, Ginseng, Purrely Green, ikke noe hjelper. Til og med sjokolade og energibarer blir jeg trett av...

 

Men nå får jeg komme meg ut og handel.

Blir stadig vekk noe mer på lista mi.

 

God dag videre, riktig god helg til dere som tar helg

OG flott lørdag.

 

Håper mange av dere titter innom her i løpet av påsken, også. Men for dere som tar påsken nå, God påske alle sammen.

 

 

 

Tjorven: Medox gir energi, men du må opp i 4 stk pr dag i ca 1 uke før du merker det. Da kan det være lurt å fortsette i en til 2 uker til med 4 stk pr. dag (2morgen 2kveld) også kan du trappe gradvis ned. Jeg har selv erfart dette og det virket:) faktisk etter 3 dager kjente jeg stor forandring. Men det er dyrt da i lengden, men det er jo all naturprodukt. Men du får gode rabatter når du er medlem i revmatikerforbund (det antar jeg du har fått) Tror jeg betaler kr.1000 for 6 stk esker.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven: Medox gir energi, men du må opp i 4 stk pr dag i ca 1 uke før du merker det. Da kan det være lurt å fortsette i en til 2 uker til med 4 stk pr. dag (2morgen 2kveld) også kan du trappe gradvis ned. Jeg har selv erfart dette og det virket:) faktisk etter 3 dager kjente jeg stor forandring. Men det er dyrt da i lengden, men det er jo all naturprodukt. Men du får gode rabatter når du er medlem i revmatikerforbund (det antar jeg du har fått) Tror jeg betaler kr.1000 for 6 stk esker.

 

Lykke til.

 

Jeg har gått og går fortsatt på dette, men det hjelper ikke meg. Startet med 6 om dagen i 2 uker, og så to en uke og nå er det en om dagen. Men har sagt opp abonnementet nå. Fikk ny betennelse når jeg gikk med det og energien kommer ikke. Eller den kommer og går, som den bruker å gjøre.

Så Medox har jeg også prøvd og virker heller ikke ;) Noen flere forslag her ute?? Ikke lett dette....

Men takk for forslaget Bronze.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Da har dagen gått til baking, smaking og vaskin og alle kyllingene er kommet ut av boksen, og eggene...

Noen av kyllingene lagde jeg da min sønn var nesten ett år, og han blir 30 år om 2 uker...

Ei godtehøne har jeg hatt siden jeg var 10-12 år...

Da jeg ble 30 år, 40 år reflekterte jeg ikke så mye bakover som jeg gjør nå. Før tenkte en bare på hva en skulle gjøre fremover...

Nå er det har jeg levd lengre enn jeg har igjen, så det er litt rart.

 

Den ene sjololadekaka jeg lagde i dag brukte jeg halv om halv med hvetmel og siktet rugmel. Den er jeg spent på.

 

Av alt det jeg har smakt på av deiger og kremer er det noe jeg ikke tåler. Fått flere sår inni munnen, og det får jeg bare når det er noe jeg ikke tåler. Så får se hvordan det er etter i morgen. Har melkeallergi og har brukt en del fløte så dette blir nok bra ;) For de som kommer i hvert fall ;) Jeg går finne meg noen gulerøtter jeg ;)Det tåler jeg, enda...

 

Dere får ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...