Gå til innhold

Velkommen alle "gamle" og nye slankere i 40 årene+++


Anbefalte innlegg

Hei.

Gratulere med fin vektnedgang både Indigo, Eva og Bronze.

Ser ut som du er i siget nå Eva. 1/2 kg er jo bra da. En hel smørkladd. Så selv om du ikke har spist bare 1300 kcal ser det ut som du har funnet riktig mengde for det.

 

jeg skulle ha gjort som deg minus6kg, burde holdt meg langt unna vekta. Skjønner ikke noe av den, så blir litt oppgitt.

Som jeg sa da jeg var så tykk, hadde jeg bare stappet inn mat, gotteri, sjokolade, kaker, chips, så skulle jeg skjønt hvorfor vekta økte, men jeg spiser jo bare sunn mat, og ikke over 2000 kcal når jeg "skjeier" ut. Forrige uke hadde jeg et snitt på 2000 kcal og på torsdag veide jeg 69,8 kg, idag 71 kg.

 

Kan det skyldes betennelse i kroppen. Fikk kortison i hofta i dag, og skal gå på noen betennelsesdempene en uke. Fikk pille for lavt stoffskifte, også, i dag, selv om jeg ligger innenfor normalen. Både legen og jeg begynner å bli desperate ;)

 

Denne uka skal jeg få til litt trening. Ble 1,7 TP idag. Tar en lengre tur i morgen. Kanskje jeg får med en på dans i morgen, også. Men jeg må huske på å ta det litt med ro, også. Torsdag blir det intervjue på jobb i Oslo, så da går dagen med til kjøring.

 

God dag videre og flott tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven: Ja betennelse i kroppen gjør det vanskelig å gå ned i vekt, det lager både vann i kroppen og kroppen jobber mer med betennelsen enn å forbrenne. Det erfarer jeg med min sykdom bechterew som er en betennelsesykdom. Jeg har nå hatt betennelse i hoften og nedover i 1 år, før det var det armen og skulderen i 2,5 år. TTT Jeg får også kortisonsprøyte i hoften, men har dessverre ikke hjulpet meg til nå, men i armen hjalp det meg men måtte ha 3 sprøyter.

 

Når jeg tar kurer med betennelsesdempende medisiner så går det ikke å ta av vekt, så smør deg med tålmodighet i den tiden du skal ta tabelettene. Ingen tabeletter har kunne hjulpet meg med min hoft, dvs de hjelper på smerten når jeg tar de, men med en gang kuren er over så er smertene i hoften tilbake. Håper de virker bedre på deg. Hvilke tabeletter er det du skal bruke?

 

Håper stoffskiftetabl kan hjelpe deg, men undres over at du skal ta de når stoffskiftet er normalt??

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betennelsesdempende og kortison er dårlig forenelig med vektreduksjon, de bidrar heller til økning dessverre.

Her på Tønsberg Sykehus har de en spesialist avdeling for vektreduksjon, som jeg hører er bra. Det går sikkert an å kontakte de for spesielle spørsmål, for allmenleger har vel ikke noe fordypning i de enkelte områder. Har også hørt at de tar en utvidet stoffskifteprøve der, sikkert bra i tvils tilfeller.

Hormonbehandlig er ømfindtlige greier, det har så stor virkning på samarbeidsprosesser i kroppen, så der burde en være helt sikker på at behandling er nødvendig.

Helsa er viktigst, og du har jo gjort en kjempeinnsats med vektnedgang! Det der lille restpartiet av kilo tar du flott, men sats på å komme i form først, det er mitt råd ( selv om du selvfølgelig kjenner best hva som er riktig for deg selv).

 

Tenker på at vi mennesker består av ca 70 % vann, og tenker også på alt som kan øke/ minske den store vannmengden- ikke noe rart at vekten kan variere noe voldsomt fra dag til dag, eller ved spesielle tilstander.

Fett og faste ting i kroppen oppfører seg ikke slik, det renner ikke ut eller hoper seg opp på så kort tid.

Viktig å holde fokus på den kjennsgjerningen når en veier seg ofte, så en ikke blander årsaker.

En god dag til alle, sola er oppe, og jeg tror det blir flott idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tus- hyggelig å få nye følgesvenner inn her! Du er lur som hiver deg over de få kiloene du har til overs! Værre når de blir tosiffer tall...

Idag har det vært forsmak på våren, varmt i solkroken. Måtte på jobb, men har vært såvidt på utsida og prøvd.

I går ble det en del reker ( uten loff og majones..) det kjenner jeg på kroppen idag, samler vann. Er veldig spent på vekta til mandag, for synes det går greit nå. Skal jobbe helga og, og det blir vel noe fastelavensbaking til søndag tenker jeg..Det blir en styrkeprøve, 1 må jeg spise sammen med de andre, får heller knipe på annet. Det er det vanskeligste med hele opplegget egentlig, det der å ta 1 stk, og ikke mer... God helg til alle!

 

Kiloer til overs! Thi-hi for et flott uttrykk, det skal jeg ta med meg! Så utrolig bra når man klarer omskrive positivt. Om å gjøre å få dette til å bli fra seier til seier, så altfor lett at fokus blir på alt man savner. Kiloer til overs savner man ihvertfall ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops! Jeg har havnet på 2 forum, så dette må jo bli bra.

Jeg vet at jeg får så god hjelp når jeg er flink til å rapportere her inne.

Har ikke helt vent meg til den nye layouten på siden ennå, men det kommer vel. Men jeg savner at mine gamle internettkurs har blitt borte!

 

Vel, mandagen gikk råflott denne uka, satser på at resten av uka blir like bra og at resultatene kommer.

 

Kiloer til overs skal bli færre!!

 

Lykke til alle unge, fagre slankere 40++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint resultat, Indigo, både i vekt og cm, gratulerer! Og godt at en kan gjøre noen små utskeielser , så blir en ikke lei, men ser at det nytter allikevel. Det er godt for motivasjonen og humøret!

Jeg greide ikke målsetting om 1300 p dag, helga var det nok oppe i 17 -1800, uten særlig trim. Tre jobbedager, blir sliten, for det er en del å gjøre ja. Så det ble ikke annet enn rusleturer med hunden ved siden av.

Kollega bakte nydelige fastelavensboller, jeg tok en, koste meg lenge med den, smakte veldig godt. Lørdag kveld kom nabo med nybakt, sånt er så hyggelig, og det setter jeg veldig pris på. Så det ble en bolle da og. En kan ikke si nei takk i sånne settinger, det har jeg diskutert med meg selv og bestemt, men tar bare litt og koser meg lenge med det. Så får en hoppe over noe annet den dagen, værre er det ikke!

 

Bra strategi! Klarer du der og da og tenke ut hvordan du skal kompensere for bollen? Jeg har det slik at når jeg får et slikt tilbud har jeg så veldig lett for å få dårlig samvittighet. Enten dårlig samvittighet fordi jeg ikke holder avtalen med meg selv om å ikke spise boller, eller dårlig samvittighet for naboen som blir lei seg hvis jeg ikke spiser boller. På tide å finne en bedre løsning, der synes jeg du har et godt innspill. Vi lærer jo i GR at vi kan spise alt men justere mengdene. Jeg driver på å trene på å få meg litt bedre selvtillit og jammen skal jeg være litt mindre skjør! En liten tue bør ikke få velte et helt lass! Hvis jeg sier ja takk, må jeg være så voksen at jeg tar konsekvensen. Jeg kjenner at jeg har et delmål i å kose meg med de mulighetene jeg får i stedet for å trøstespise fordi jeg føler tap, dårlig samvittighet eller en eller annen dårlig unnskyldning. Takk for godt innspill!!!

 

Men det ble masse trening først i uka- og summen av alt dette ble at vekta viste 68.6 idag, det er iallefall ned en halv kilo fra sist mandag, det får en være fornøyd med. (Selv om den viste 68,2 midt i uka)

Denne uka er det ingen dans pga vinterferie, så det må bli desto mer turgåing. Får prøve Yngvars vri, finne en bakke og ta litt intervalltrening opp og ned, mens hunden snuser rundt omkring. Det er bart på sykkelstier, men fullt av grus, det tåler vel ikke disse nye syklene. Og senteret er jo åpent, får trå til litt mer der. Ellers er sånne ting du finner på fint,Tjorven, gjør hjemmetrening mer morsomt!

Skal prøve selvdisiplinen igjen denne uka, 1300 p dag. Ha en god uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tus! Har ikke prøvd meg på det der med å få satt inn innlegg fra andre, og svare på det? Men det ble litt utydelig hvem som skrev hva her, det så ut som om jeg hadde skrevet alt, litt forvirrende?

Ja, det er fint at du er aktiv, alle synes det er morsomt å følge med på medsøstrenes strev og møye, og gleder oss over resultater. Godt også å dele problemer og nedturer, for det har vi alle! Vi går den samme veien, og vi skal jomen klare det!!

 

Fikk ennå en aha opplevelse på senteret idag. Han flinke fyren prata om vekt, kalorimengder og forbrenning. Så sier han (som sagt før); de som er veldig rolige av seg, trenger rett og slett mindre mat enn de som alltid leer på seg,er på hugget og sjelden er i ro.

Bare se hva man gjør i løpet av en spinningtime! Noen er med på intervalltreningen på 80%, står på de minuttene man ligger i den sonen, og når en skal ha en pause i mellom, slapper de helt av,ned i 60% før de trår til med en ny intervall på 80%, mens andre ligger på ca 75 % og lar beina gå i pausen.

Og hva har jeg gjort hele tiden? Latt pulsen falle bedagelig helt ned i 60..

 

Det høres jo så flott ut med alle treningstimene, dans osv. Men tenk alle de timene som er immellom!! Det er jo der forskjellen ligger. Jeg hører til gruppen som går i hvilemodus så fort jeg kan, mens andre er små aktive hele tiden...

Hvor mye dette dreier seg om i kalorier, er vel ikke godt å si- men det skulle ikke forundre meg om det var en hel fastelavensbolle med krem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk igjen for kloke ord, Eva.

Jeg er nok en person som ikke sitter så mye i ro.

Må ha noe å gjøre. Opp og ned og frem og tilbake.

 

Idag kom jeg meg ut på en 2,5 timers tur. Hard time først og så en roligere tur i godværet. Men forbrente nesten 1300 kcal, noe som ga 6,2 TP.

Merkelig dette. Når jeg har smerter og er syk, så har jeg energi. Når jeg blir frisk forsvinner energien. Men har jo stort sett vært kjærringa mot strømmen.

Ja, jeg burde vel kanskje ta det litt med ro. Men når jeg har energi, bare må jeg lea meg, for jeg vet ikke når den forsvinner.

 

Tus - koselig at du vil være med oss, også. Gleder meg til å bli bedre kjent med deg og glad at du er så aktiv, her ute. Vi trenger det.

 

Skal holde meg til ca 1700 kcal denne uka, og se hva som skjer da.

Kanskje spise litt mer i dag som jeg har forbrent 1300 bare på 2,5 time. Forbrenner jo nesten 2400 kcal, i døgnet, når jeg ikke gjør så mye.

 

God kveld og flott onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å bry seg om, jeg hadde sikkert også gjort et eller annet krøll, må bare prøve meg fram hele tiden, for tekniske ting er ikke min greie..

Glemte jo å svare deg på spørsmåla dine! Det har vært mange diskusjoner om det der med å si nei takk til kaker osv når man blir budt, og det er jo også forskjellige grunner til å si nei. Men i mitt tilfelle har jeg bestemt meg, etter noen episoder som har vært litt leie, at en får tenke slik; jeg sier jatakk, koser meg med en, og plukker ut tilsvarende kalorier av et måltid den dagen, eller neste for den saks skyld. Folk blir litt skuffet og forlegne av avisning av noe de gjerne vil glede andre med, og det forstår jeg godt. Det hadde vært annerledes om en var i fare for å få diabetes, har spiseforstyrrelser el lign. Dette hender såpass sjelden at det går fint å bytte ut planlagt middag eller kvelds med kanskje bare en salat, men hadde det vært annenhver dag, var det værre...

 

Også har jeg begynt å snakke litt med megselv.." nå er du flink nå, tenk nå greide du det også! " særlig når jeg tar bare en, spiser veldig sakte... mens andre spiser både to og tre ( som jeg også kunne ha tenkt meg). Dette ER vanskelig,men når en gjør det slik, blir en jo like mett som om en hiver i seg på styrten.

(Men ikke tro at det ikke forekommer noen solide sprekker iblant...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av din kloke strategi har jeg nå tenkt på hvordan jeg skal ha mitt mentale fokus for å redusere vekten. Det handler vel igjen om å ta bevisste valg og hva akkurat det betyr for meg nå.

 

Situasjon: jeg fyser på noe godt.

 

1. Hva tenker jeg når jeg fyser: hva er foranledning til at jeg fyser, hva trigget dette? Føler jeg meg snytt fordi de andre kunne spise 4 boller og er like slanke? eller var det den reklamen for at nå har det kommet gule og lilla påskeegg i butikken?

 

2. hva føler jeg når jeg fyser: trist, såret, sint, lei meg eller ....

 

3. hva vil jeg gjøre nå:

 

3.1. Sjekke om jeg egentlig har spist nok ordentlig mat i dag

 

3.2. snakke litt med meg selv om at det er nå du har sjansen til å gå ned de kiloene, videre skal du også gjøre lignende valg hver dag, men akkurat nå er valgene tunge fordi du tar inn mindre kalorier enn du bruker. Ingen kan spise alt de har lyst på.

 

3.3. Ta en treningsøkt med tilsvarende kcalforbruk som det jeg har lyst til å spise, på forhånd.

 

3.4. Gi meg selv en positiv og ikke kaloririk oppmuntring hvis jeg klarer å velge riktig. feks positivt selvsnakk!!

:D

 

Takk for gode inspill, jeg trenger dette for å holde fokus. Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tus - takk for dine tanker ang søtbehovet. Jeg er veldig enig med deg. Spiser en regelmessig blir behovet mindre. Starte dagen med en god frokost, så har en en fin start på dagen.

Ja, det er vel påske-masipan i butikkene nå. Men av en eller annen grunn, så spiser en god mat og gotteri i påsken, men da går en ikke opp, fordi en er jo så aktiv hele dagen.

 

Eva - jeg er helt enig med deg. En skal og kan unne seg litt usunt, men skriver det av som vanlige kcal og dermed spise mindre av mat den dagen. Spiser jeg kake hos noen på kvelden, trenger jeg jo ikke kveldsmat, for ha jo alt spist.

Er det kake til lunsj en dag, får nista vente til kvelds. Værre er det jo ikke ;)

Var jo enkelt å skrive det i hvertfall ;)

 

Igår som jeg trente 1300 kcal og spiste 1600 kcal, våknet jeg i natt og måtte spise litt. Var så sulten at jeg fikk ikke sove... Så i dag ble det litt mer til både frokost og lunsj.

 

Idag har jeg vært på "topptur" på åsen - 812 m over havet. Der oppe ser en hele verden ;) Gaustadtoppen, Jotunheimen, Rondane og mmm.Herlig tur med truger og staver. Det ble 4,6 TP, så litt mindre enn i går.

 

Dere må ha en flott torsdag.

God tur til deg, Bronze. Kos deg.

 

En liten test ;)

 

http://iform.nu/test-velvaere/test-hvor-flink-er-du-til-a-ta-ferie?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=weekly_2012_2_14_655019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere debatt programmet igår, med fokus vektreduksjon/ hva gjør politikere og helsedepartement. Veldig fint! Mange kloke innlegg, om alt fra slankeoperasjoner til kost / trenings opplegg, innføring av gode vaner tidlig i livet (barnehager/ skoler). Bet meg merke i Kari Jakceson( var det riktig navn)-hun sa at overvekt ofte handler om mat og følelser, " hjertets sug" kalte hun det. Det er nok et meget viktig element!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart det er vanskelig å slanke seg. 500 kcal kan man spise i en og samme lille muffin, men prøv å minke dagsmengden med 500 kcal så føler man at man ikke har slingringsmonn i det hele tatt. Og det er jo de små stadige summene som teller.

 

Jeg tror jammen meg jeg skal smugkikke i handlevognene til de som påstår de aan "spise ALT uten å legge på seg", for jeg tror de kjøper helt annen mat enn jeg gjorde på mitt største. ;)

 

Men nå skal jeg på ridetur i skogen, ha en nydelig dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere debatt programmet igår, med fokus vektreduksjon/ hva gjør politikere og helsedepartement. Veldig fint! Mange kloke innlegg, om alt fra slankeoperasjoner til kost / trenings opplegg, innføring av gode vaner tidlig i livet (barnehager/ skoler). Bet meg merke i Kari Jakceson( var det riktig navn)-hun sa at overvekt ofte handler om mat og følelser, " hjertets sug" kalte hun det. Det er nok et meget viktig element!

hei sekstito

jeg så litt av det og hun er flink! synes hun hadde en ok melding til Sundtgodt om at hun var for tynn og burde spise mer. (ser anorekisk ut)

Har også hørt på Serena tonstad spesialist på overvekt og spurte henne om jeg noen gang kunne regne med at vekta holdt seg " av seg selv" HUn svarte at når man har gått ned ( jeg gikk ned nesten 20 kg) vil kroppen alltid lengte tilbake og man må aktivt holde kiloene unna. Eksempler på folk som klarer å holde vekten er GR-kursleder som hele tiden har fokus. Det sier jo bare at vi må prøve å hindre å bli for tunge i første omgang, men det kan vi jo ikke gjøre om på nå. Hmmm.

 

Hvis Kari Jaqeson har rett og Serena har rett, må vi jobbe både med hjertets sug og etterhvert også kroppens sug. Jeg føler virkelig at hjertet sug for meg er blitt mindre fordi jeg nå har det godt i mitt liv, men kroppens sug stopper ikke. Hvis jeg har en psykisk utfordring( sorg, tap, bekymring) har jeg liksom ikke nok psykisk styrke til å holde kontroll på kroppens sug og kiloene sniker seg på .

 

Ja , dette ble selvsentrert igjen ser jeg, jaja! Ha en fin fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Interessant tema...

Jeg har selv jobbet på helsestasjon og med barn og unge i mange år. Men det var på Ullern - beste Vestkant i Oslo og der vil jo folk være slanke, så å snakke om sund mat og trening, var ikke noe problem. Selv under graviditeten la ikke de damene på seg mer enn det ungen og vann i kroppen veide.

Der foreldrene er opptatt av riktig mat og trening, vil ungene få en fin og balansert barn- og ungdomtid i helhod til mat og trening.

Min sønn måtte trene. Han måtte være med ut i skogen i helgene, han fikk variert og sunn mat, masse grønnsaker, og grovt brød. Poteter hver dag.

Vi tok med ungene på variert lek/Trening. Noen likte å svømme og tok med noen unger på det. Vi var jo med ungene frem til de var 10 år, og da hadde de funnet en interesse de ville fortsette med.

Men i dag skal jo alt legges til rette av politikkere eller organisasjoner.

Hallo!!!

Hvor er foreldrene. Det er gratis og ake på jordet. Men i dag er det ikke et spor å se på jordene rundt omkring. Låne en fotballbane når den ikke er i bruk, finne en åpen slette til ball-lek, koster heller ikke noe. Gå på skjøyter. Det er jo masse som ikke må koste.

For mange tykke foreldre skyller på at de ikke har råd. Men å sitte å røyke den ene 20 pakningen etter den andre, det har de råd til.

Jeg blir litt provosert... som dere skjønner.

 

Så når jeg ser en tykk unge, sier jeg at det er barnemisshandling, og jeg mener det. De mener at tykke foreldre ikke ser at ungene er tykke... Greit nok. Men vist alle parter kommer ut av godstolen, da blir det nok fart på kiloene. For foreldrene ser jo at de er tykke selv...

 

Slanke folk som sier at de kan spise hva de vil, kan nok det. Fordi de spiser ikke en pose med chips. For da blir det ikke noe godt. En hel diger sjokolade blir heller ikke godt når en spiser for mye. Men de spiser variert og hopper kanskje over et måltid når de skal i selskap. De trener.

Jeg var selv slank til jeg for 5 år siden.

Jeg kunne også, spise hva jeg ville. Men når jeg hadde spist 5-6 flak med chips hadde jeg fått nok. Noen biter med sjokolade var nok. Litt is, var nok.

Men da betennelse og smertene i kroppen var på det værste, så fikk jeg noen piller, som gjorde meg inaktiv, jeg orke ikke trene, orke nesten ikke opp av senga.

Ja, jeg syntes nok litt synd på meg selv, også, og spiste mer chips enn jeg brukte. Men jeg kan ikke skylde på politikkerne og helsepersjonel for at jeg la på meg. Det var jo ene og alene min skyld. Det var jeg som spiste det ekstra chipsflaket, jeg som ikke spiste mindre i forhold til mindre aktivitet osv.

 

Jeg mener det er foreldrene som har ansvaret for ungene sine og at de skal få et liv som er godt å leve med mat som ikke ødelegger. Med trening som er morsomt.

 

Da jeg voks opp hadde vi usund mat og gotteri på lørdag. Men både lørdag og søndag var vi jo ute å lekte hele dagen.

 

Jeg hadde gotteriet stående fremme hele uka, men min sønn spurte om å kunne ta, vist han ville ha. Men som regel spiste han nesten ikke gotteri. Men andre unger kunne kaste deg over det og borte var det på et lite minutt. Men de fikk bare på lørdag hjemme.

 

Dette ble litt av en avhandling, men det er veldig interssant tema. Men dette ble min mening.

Mye fordi jeg har jobbet i helsevesenet med det og fordi jeg har kunnet spise alt, før... ;)

Men jeg spiser jo det jeg vil, nå, også. Men jeg vil ikke spise chips, jeg vil ikke stappe inn kaker hver dag, jeg vil ikke spise sjokolade, og når jeg vil så tar jeg bare en liten bit. Det smaker ikke godt lengre, og en går å "gulper" rar smak i lang tid etterpå. Spiste litt i jula, og det var ikke godt. Å nå vet hjernen min at sjokolade og chips er ikke godt, så da higer jeg ikke etter det.

 

Ja, jeg brukte å si, når folk sa til meg "Nei, nå er du tynn, har du det ikke bra??" Men jeg svarte da "Jo, nå har jeg det bra, og da er jeg tynn". Så det er vel noe i det med hjerte og hjerne, også. Har en det ikke bra, prøver en å døyve smerten med mat. Blir jo bare tull.

 

Så selv med mye smerter og betennelse i kroppen, nå, skal jeg ligge på 17-1800 kcal om dagen og ut å gå en times tid.

Fått til en tur i dag, også, selv om jeg lå til kl 13, så trett og sliten. Men kl 14 var jeg ute å gikk en tur så det ble 3,4TP. Å både jeg og kroppen har det mye bedre nå ;) Både hjerte og hjernen blir det kanskje da ;)

 

God dag videre og flott lørdag og god helg til dere som tar helga herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minus 6 kg

Wow, det var litt av noen innlegg dere har her siden sist. Veldig interessant å lese! Skulle ønske jeg hadde sett det programmet, hvilken kanal var det? Kanskje jeg finner det på nett-tv? Høres veldig lærerikt ut. Jeg leste en gang av en spesialist at like viktig som å gi barna våre mat og omsorg er det å gi dem mosjon. Og få dem til å kjenne på velvære etter en "økt". Det være seg en tur, leke sisten, gjømsel etc. Det er faktisk vårt ansvar som foreldre. Jeg synes det var en skikkelig vekker og jeg er nok litt mer "streng" med mine barn nå. Med det mener jeg at jeg har ikke dårlig samvittighet for å dra dem med på utflukt i form av søndagstur noen timer, eller en rask gå/løpetur i tillegg til sine aktiviteter. Vi får i også veldig fine samtaler på disse turene våre, så det er ikke bare for mosjonen sin del.

 

De er forresten ganske skjønn disse barna våre. Min sønn på 11 fant tilfeldigvis en grete roede bok i skuffen da han leitet etter noe. Og spurte meg forundret: " mamma, er det noen som prøver å gå ned i vekt her?" Boken het altså: Ned i vekt med Grete Roede. Jeg måtte bare smile. Barna ser ikke om vi sliter med 5-6 kg for mye, for dem er vi bare mamma.

 

Ja, ja , for min del har uken gått bra, har hatt full fokus på arbeidsoppgavene, kjenner jeg blir litt sprø av å tenke vekt hele tiden, så jeg er inne i en periode hvor jeg tenker arbeidsoppgaver. Føler jeg mister søtsuget litt etter litt. Påskemarsipan høres på en måte ikke så fristende ut. Håper dette fortsetter.

 

God helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange kloke innlegg! Jeg synes jeg har lært mer på dette året med G.R, og vektklubben ( og dere som er med her) pluss på senter trening, enn i hele mitt tidligere " slankeliv". Nå vet man så mye om hvordan alt henger ihop, at det nytter ikke å bortforklare selvforskyldte ting lenger!

Men også fått viten om hva som kan hindre eller vanskeliggjøre vektreduksjon, eller også øke vekt. Som sykdommer og medisiner.

Og at foreldre selv har ansvar for sine barn, hva gjelder både mat og aktivitet, det er jeg helt enig i. Det ble jo sagt i det programmet at veldig få foreldre ville latt sine små barn eksperimentere med røyk, men de putter i dem sukker i massevis, og lar dem sitte inaktive hele dagen. Flott at det blir sagt høyt! Tror at det vil skje mye på den fronten nå, ser jo allerede hvordan mange kommuner legger opp til kostopplysning og trening både for store og små.

Her ble det et stort JIPPI i morges over vekta som viste 67.5 kg...Det er minst 25 år siden jeg så det tallet.

Denne uka har det vært ca 1400 kal p dag og ca 2 trimpoeng i snitt. Da er nok det oppskriften en må følge til målet. Har en måned igjen til neste legetime for kontroll, kanskje greier jeg de siste 2,5 kg før det.

Idag er det sol fra klar himmel, det blir lang tur i skogen, og ettermiddagsvakt etterpå.

En god søndag til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Gratulere Eva, det er jo flott. Blir litt misunderlig... Men er glad på dine vegner, da :)

Jeg har lært veldig mye av deg. Alle trenger til stadighet å bli minnet på, igjen, hvordan kroppen fungerer.

 

Gikk innom vekta en tur i dag, jeg, også. Sist jeg gikk på den viste den 71,9... men i dag var den på 69,7 kg. Det var herlig å se, igjen.

 

Leste en artikkel i går, om at om 5 år har 90 % lagt på, seg, igjen. Som noen her ute her nevnt en gang før. Men i den artikkelen sto det, også, hvordan en skulle klare å holde vekta, resten av livet, etter nedgang. Dette er det nyeste IFORM, som har denne artikkelen. (Nr.4 2012)

Det ene punktet var - KJENN ETTER FØR DU ÅPNER MUNN. Jeg har vært så opptatt at jeg MÅ spise så og så mange kcal om dagen. Men i går som jeg kjente etter, før jeg spiste, så blir det mindre mat. Spise bare for å spise... særlig på kvelden. SÅ etter middagen kl 18 i går, orke jeg ikke mer mat før jeg la meg, jeg var jo så mett. Men jeg hadde jo bare spist 1400 kcal. Men hvorfor putte inn mat når en egentlig er mett?? Så nå er det slutt med det. Selv om jeg kanskje spiser for lite i forhold til aktivitet, så spise en som regel litt mer neste dag. Får jeg håpe.

 

Ett annet pungt var GÅ FORT - det beste for de fleste. Lettest å holde den aktiviteten ved like.

 

I samme blad sto det om trening i forhold til kroppsfasong. Jeg som er Eple skal ikke trene så hard over lengre tid. Intervaller med lett jogg 8 min og hard løping i 1,5 min. Mine turer har jo vært mest kondisøkter, men både fredag og i dag fikk jeg til å få til mer fettforbrenning, enn vanlig. Av 1,5 t var 30 min forbrenning og resten kondis. Jeg liker jo kondis best, men skal prøve å ta det litt med ro.

 

Så da håper jeg mange har fine tall i morgen. Lykkt til.

 

Idag har jeg hatt en fin og litt rolig tur på 1,5 t. Det ble 3,4TP, så denne uka er det blitt 24,5 TP. Fornøyd med deg :lol::D

 

God dag videre og flott mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant lesing her på morrakvisten! Fin gjeng vi er nå synes jeg.

 

Jeg har hatt en tøff uke med mye smerter og har nesten ikke fått trent. Jeg har ikke gått ned, men ikke opp heller. Nå er jeg litt bedre og har en plan om å ihvertfall få gått en lang tur eller flere korte om jeg har for vondt til å trene denne uka.

 

Og så må jeg begynne å telle maten min igjen, for jeg har vært litt lei av den veiinga og tellinga .

 

Det var min oppsummering, så venter jeg på neste uke for nye og forhåpentligvis bedre tall.

 

Håper dere har supre resultater å melde!

God uke til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsveiing viste 67,4. Kjenner det på kroppen! Spiller på lag for tiden. Et moment kan også være at jeg har sovet veldig godt siste tiden. Kan ha perioder hvor det er plundrete med søvn, og det forstyrrer dagsformen. Tror også en har truffet det punktet som er riktig mht matmengde og trening.

I boka til dr.med Grethe Støa Birketveit( som har jobbet med overvekt i åresvis) står det mye om det du nevner Tjorven, at man skal KJENNE etter før en åpner munnen, er jeg sulten, eller er det fys og sug. Kroppen sier jo fra når det trengs påfyll, med sultfølelse. Men vi moderne mennesker her i Vesten har vel nesten glemt den følelsen, som lever i overflod, og skapene fulle. Men det er en balanse her også, som overalt ellers!

Siste uka har jeg våknet og vært sulten, og frokost har smakt ekstra godt.

Det der med at så stor prosent av slankerne går opp igjen etter 5 år, tror jeg kommer til å forandre seg etterhvert som Livstils- endring får feste. Vi slanker oss ikke mer ( slik de kanskje ennå gjorde for 5 år siden) men legger om, for livet.

Ting Tar Tid, og livs stilsendring er en prosess, både fysisk og psykisk. Det er slik at en blir møkka lei iblant, veiing/ telling/registrering. Ikke gi opp, Indigo, du er på veien nå, med alt det medfører.

Tjorven, du har greid mange kilo før! Klart du greier de siste! Vi må nok bare regne med å få sånne "stopp" innimellom, tenkepauser kaller jeg det ( min siste har jo vart ett år)

Jeg vet jo ikke om denne nedgangen min varer heller, men føler at en er på rett vei, etter mye prøv/feil.

Ha en god mandag! Grått vær her idag, litt nysnø, men skal bli sol og varmt fra imorgen av igjen, loves det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mandagen ville jeg vært foruten, eller rettere sagt denne langhelgen i vinterferien med mye god mat og ingen trening ville jeg vært foruten. Det er rett og slett ikke vert det, jeg har gått opp 1,5 kilo. Vil ikke snakke mer om det, jeg er sur:(

 

Jeg vil prøve å ta grep da, går med pulsklokke idag for å se hvor mye jeg forbrenner på ett helt døgn (tilnå har den fungert på meg idag i forhold til hjertebanken som slår den ut i lange perioder) håper at jeg får målt et døgn nå. Tjorven: du målte om natten og ikke sant? Antar at det er 24 timers måling og at jeg skal ligge 500-700 kcal under totalen?????

 

Gratulere til deg sekstito, nå har du nok funnet balansen mellom mat og aktivitet vil jeg tro. Du er i rett spor og du har hodet med deg i balansen. Unner deg nedgangen, men misunner deg nedgangen.

 

Indigo: har du og revmatiske plager? Mye smerter er vondt og kjenne på både psykisk og fysisk, da er det ikke lett å ta av. Håper du får en bedre uke denne uken.

 

Ønsker dere alle en fin uke.

 

Hilsen en sur Bronze:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Eva - gratulere så mye med 1,2 kg ned på en uke. Det er mye. Men må jo føles helt herlig.

 

Nei, indigo, du må ikke gi opp. Selvsagt er det både kjedelig å mye ekstra arbeid og måtte veie og skrive ned alt en spiser, men det er nok det beste til en kommer bedre inn i det.

Selv på GR-kurs så var det ei uke etter hvert som sto stille. Så det er ganske normalt. Men kjedelig, ja.

 

Bronze - kiloer som kommer fort, går som regel fort av.

Ja, jeg gikk med pulsklokka på meg dag og natt i to døgn, for den ene dagen lå jeg mye og den andre var jeg ute å fartet litt. Men det ble omtrent det samme i døgnpuls, for det. Lykke til.

 

Denne vekta mi er det ingen mening med. I går var den 69,7 og i dag 70,4. Så februar måned har ikke vært noe god måned for meg. I begynnelsen på februar veide jeg 69,9 og en morgen denne siste uke, var jeg oppe i 71,9 kg, det er 2 kg forskjell,selv om jeg ikke har skjeiet ut. Men vi får skylde på betennelsen...

Men fortsetter å ser hvordan det blir. Jeg vil ikke bli tykk, igjen, så jeg gir ikke opp vedlikehold... og jeg skal jo ned til til. Men det er heldigvis lenge igjen til sommeren ;)

 

Idag har jeg vært på div offentlige kontorer og det tar jo på. Så ingen TP i dag.

 

God dag videre og flott tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...