Gå til innhold

Veien for å holde matchvekt !


Gjest ElisabethV
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Så BRA! Da er du i gang :D Tipper vekta siger nedover med økt besluttsomhet om litt!

 

Jeg er tilbake etter to veldig flinke dager på kurs (eeh.. bortsett fra litt vin......), og håper siget har kommet for å vare en stund denne gangen her ;)

Nå er jeg utslitt etter mentalt tøft kurs, så det er vel bare å komme seg til køys. Utdrikkingslag denne helgen og konfirmasjon neste helg, blir sliten bare ved tanken. Men bare jeg får sovet mye, kommer det seg vel.

Åssen går det med treningen din nå? Jeg har fortsatt ikke trent på mye over tre uker. Snart fire... Gått turer, men ikke jogging eller treningssenter. Med mindre energinivået mitt er på bånn i morgen, er planen en ettermiddagsøkt før fredagskvelden setter inn. Det er snart på tide B)

Men først må jeg sove - god natt og ha en fin fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 282
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest ElisabethV

Hm... Trening ja... ;)

Denne uken har jeg faktisk bare trent på mandagen.

Kombinasjon med sliten etter konfirmasjon, en mann som jobber MYE, små barn, så har det ikke blitt noe mer.

Plnen er å gå en tur i dag, SELV om det regner ! Jeg er vel fortsatt vanntett ?!? :rolleyes:

Dagen i går, den prøver jeg å glemme... Med ett inntak på over 3000 kcal, ( vil jeg tro etter is på jobb, sjokoladebiter, pølsegrateng til middag, litt kake i 40 års lag OG ikke minst ost og kjeks på klubbkveld...., så er det bare å komme seg oppå hesten, IGJEN...

Men jeg er så sliten og slapp for tiden, har mest lyst til å ligge å soooove hele tiden.... :blink:

 

Håper att det kommer seg etter en helg med ro !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

ÅÅÅÅHHHH !!! Det blir alt for korte "rideturer" for tiden, før jeg faller ned av hesten.... :blink:

Helgen ble null avslapping, da det plutselig dukket opp en overraskelses fest, levering av mat til konfirmasjon/30 års lag, og ikke minst full feiring av 30 års laget til søsteren min på søndag. Middag ute på resturant og kaker.... etterpå...

Og jeg mister all fornuft OG kontroll og kjører på... :huh:

Og tilbake sitter jeg atter en gang med sukkersuuuug, og en elendig følelse etter helgen....

Ute er været HELT elendig, storm i kastene, og det pøs regner... IKKE noe særlig vær å være ute i.... Hallen jeg trener i er stengt i uken som kommer også, så jeg må krype til korset å bruke den flotte regnbuksa mi... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Har du kommet deg ut i uværet?!

Jeg har ENDELIG kommet meg i gang på treningssenteret. Har vært der tre dager på rad nå, og det føles som om "forbannelsen" er brutt. Herlig :)

Dessuten har vi inneklemt fridag på fredag, så da tenker jeg formiddagstrening! Det får jeg jo aldri til ellers.

Har du planen klar for morgendagen? Jeg må stryke skjorte... Men mulig jeg tar det i morgen tidlig. Er pudding etter treningen - og ekstremt støl i leggene! - og jeg hører senga rope på meg...

 

Ellers du... så er jo mai en slitsom måned for fokus når hodet ikke er 100 % på plass. Ikke depp over det, det høres jo ut som om du gjør utrolig mye kjekt om dagen :) :) Nyt det, også henger du deg på meg når det "verste" er over. Jeg skal nemlig i mål nå. Jeg har til og med sagt det høyt på kurset at målet mitt er å begynne på hold vekten-kurs til høsten. Så her regner jeg med det blir fokus også i juni måned. Vi har ikke ferie før august i år, så jeg antar vel forresten at fokuset blir med meg gjennom juli, også. Skal ikke gå opp i sommer, det er helt klart. Husker vi snakket om det i fjor, jeg gikk vel opp 6 kg sommeren for to år siden. Og så begynte jeg her i august...B) Tenker det kan passe bra å flytte inn til deg sånn senest rundt to-års dagen min :D

 

God 17. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Ja, kom inn til meg her på Hold Vekten Ninjastar !! :)

 

Ble ingen tur i regnværet... Jeg ble liggende med en forkjølelse og småfeber i en liten uke.

Og det er IKKE stas, med alt som fører meg seg rundt 17 mai....

Så her har det vært null trening, og potte tett hode...

Og vekten den stiger !! :angry:

DESSVERRE...

Nå må jeg bare komme igang skikkelig med trening igjen, og det er harda bud fremover...

Nå skal jeg ned !

Det er første sommeren min uten den store fettvalken rundt magen, da skal jeg jammen føle meg smashing når jeg er lettere kledd !

 

Men det er mange utfordringer i ukene som kommer.

Den første er utdrikkingslag til søsteren min på kommende lørdag, regner meg det går med litt vin... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Litt travle dager på meg om dagen... Håper formen din tar seg opp snart - jeg VET hvor frustrerende det er ikke å få trent slik man vil! Jeg har jo vært ganske slapp siden påske selv, og i dag har jeg vært og tatt blodprøver. Lei av å være slapp, gitt.

 

Jeg blir borte fra i morgen til mandag kveld, men satser på å registrere mat for det. En uke igjen av kurset mitt, og jeg er klar for en innspurt. Jeg SKAL på hold vekten-kurs til høsten!

 

Du som forresten går sommeren i møte med supersexy og fin mage - kanskje du innerst inne ikke bryr deg så mye om vekta øker på en kilo eller to? Så lenge de ikke ligger på magen, synes det kanskje ikke? (Bortsett fra når du selv står på vekta og ser tallet. Men det er det jo KUN du som ser!)

...kanskje det er helt greit for deg å ligge litt høyere enn du første hadde tenkt?

 

Jeg vet jo selvfølgelig ikke (er jo ikke tankeleser, hehe!) - bare spør for å teste litt hvor og hva motivasjonen din ligger :)B)

 

Og forresten - ha det supergøy på lørdag! :D SELVFØLGELIG må det bli "litt" vin på en slik dag! Litt ansvar må man jo ta for å lage en knall kveld for søster'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Og forresten - ha det supergøy på lørdag! :D SELVFØLGELIG må det bli "litt" vin på en slik dag! Litt ansvar må man jo ta for å lage en knall kveld for søster'n!

 

haha, ja LITT var en en beskjeden måte å si det på... ;)

Det er meldt sol, og hærlig vær, så det blir nok en super dag !

 

Ja, den vekten.

Jeg tror kroppen min er fornøyd på 72-73 kg, selv om jeg mer enn gjerne skulle vært på 68-70 kg...

Men med fri flyt på matfronten og lite trening da går jeg dessverre i pluss den siste mnd.

Så målet mitt er å ligge på rundt 72-73 kg.

Så jeg må bare jobbe med saken for å komme meg dit, IGJEN !

Forkjølelsen har heldigvis gitt seg, så nå er det bare å trene seg opp :)

Her på vestlandet har vi NYDELIG vær denne uken, over 23 grader hver dag, hærlig !!

Får se om det blir en tur i kveld, men når været er så fint så prioriterer jeg ungane og familien. De skal få kose seg, og ikke sitte hjemme og vente på att mamma skal trene... :blink:

Men imorgen har jeg en plan om en liten fjelltur, og det blir godt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å lese at du fremdeles er med her inne, og motivert til å klare målet ditt :D

 

Jeg er mer på bakken, enn på hesten for tida :angry: . Og, det er bare min skyld. Får jeg en dag med utskeielser, så bruker jeg evigheter på å komme meg inn på den smale stien. Nå nærmer jeg meg faretruende 70 kg.. Opp 10 kg det siste året.

 

Været de siste dagene har gjort at sommerklærna måtte ut, og det var deprimerende. Jeg fikk faktisk kun på meg halvparten av klærna, og skjortene klarer jeg ikke å kneppe, så å gå med de åpne med en singlet under ble plutselig kjempefint :P

 

Hva skal man si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Halloi, hvordan går det med opptreningen?! Min går sikkert fremover.... men formen er ikke tilbake på toppnivå ennå, det er sikkert. Jeg var på en Corebar-time etter jobb i dag, og fikk presset meg skikkelig. Litt sånn nær-døden-opplevelse, hehe. Men trøsten er vel at formen blir bedre for hver gang det gjør litt vondt?

 

Ellers hadde jeg siste kurskveld av ekspresskurset mitt i dag, og totalresultatet viste 1.6 kg ned på tre uker. DET er jeg fornøyd med! Og jeg har sagt til kursleder at jeg blir å finne på hold vekten-kurs til høsten :) Så da er det bare å gå ned et par kilo til før ferien, deretter holde seg der gjennom ferieukene - og SÅ flytter jeg inn hit ved siden av deg. Det skal bli bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Hm...

Opptreningen ja...

Klarer liksom ikke helt å finne den gode energien og innsatsviljen :blink:

Prøver å holde meg litt i sjakk med maten, men sklir lett ut...

Søsteren min skal gifte seg om en mnd, og det burde være motivasjon, men jeg klarer rett og slett ikke å komme skikkelig igang...

Har hatt en peiode med litt sykdom, og litt guff på jobben, men satser på å komme meg i form frem til ferien :)

 

Og ferien, på cruise og i Spania... Bikinien skal frem, så nå må det jobbes litt fremover !!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Her er innsatsviljen endelig på vei oppover !! :D

Kjenner det er godt å trene igjen, endelig !!

 

Mat messig tror jeg det går greit, jeg teller ikke kalorier lenger.

Det har jeg ikke gjort på leeenge. Men tar meg en tur innom for å regne ut hvor mange kcal diverse ting er.

 

Sommerferien, og bryllupet nærmer seg med stormskritt, og jeg skal se godt ut ! Det er virkelig noe å jobbe imot ! :)

 

1,6 kg Ninjastar ! Kjempebra !! Skal innom deg å lese meg litt opp på hva som skjer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Vekt oppdatering i dag :)

Ser jeg ligger stabilt det samme som for 2 mnd siden, men har vært flink å gått ned litt over 1 kg på ett par uker...

Skal ned 1-2 kg til, og trene fremover, så tenker jeg att jeg er klar for sommeren :)

Rart dette hvor stor forskjell det er på kroppen med og uten trening, selv om man ligger på den samme vekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Oi, så bra! Høres ut som du er godt i rute for å nå sommermålet ditt :D

 

Jeg er hjemme igjen fra Rio, og har vel sånn sett fått et lite tilbakeslag i den gode progresjonen min. Ikke turt å veie meg ennå, jeg tar det på tirsdag. Vil få ut alt vannet som ligger og skvalper fra jetlag og lange flyturer først B)

Men resten av juni satser jeg på at blir bedre. Fortsatt mye reising fremover, og det vil dessverre gå ut over treningsfekvensen. Men matmessig tror jeg det skal bli letter fremover enn hva det HAR vært den siste halvannen måneden. Mindre fristelser i sikte. Og de som er, er i hvert fall ikke av langvarig karakter.

 

Blitt noe mer trening på deg i det siste? Jeg fikk til tre økter mens jeg var borte, og er egentlig utrolig godt fornøyd med det. Vanligvis rekker jeg aldri å røre på meg når jeg er borte med jobben, og MAKS én økt de gangene det skjer.

Du har helt rett i det er stor forskjell på kroppen med og uten trening... Så jeg har vel en plan om å ta tak i meg selv i løpet av sommeren og gjøre alvor av planene mine om å begynne med litt seriøs styrketrening. Ikke bare en halvtime i sal en gang i uka. Mer muskler vil gi meg bedre figur, tror jeg!

 

Ha en fin uke... er det lenge til bryllupet? Høres ut som om du får en fantastisk sommer, med Spania OG cruise i tillegg... fy søren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Det er bryllup den 30 juni, så jeg har fortsatt litt tid :D

 

Helgen har jeg vært vldig flink !

Har hatt treningsøkter hver dag.

Med fjelltur både fredag, lørdag og søndag.

Jeg er kjempeheldig slik, her er maaange fjell å ta av ;)

 

I dag har jeg plan om en liten fjelltur til oppvarming, bare 40 minutter, opp og ned.

Så er det badminton. Så dette blir bra :)

Teller ikke kalorier lengre, men føler jeg har vært flink foruten en litt vel stor porsjon med varm blåbærpai med is til dessert i går :blink:

Hadde gjester på grillmat... Så da må en ha dessert... hehe !! :rolleyes:

 

Satser på ny veiing i morgen, føler ting skjer her... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Hm... Ja vekt messig så skjer det IKKE...

OPP 100 gram... Og jeg som har væst så flink med trening osv...

Får se til neste uke, om det ikke er ned til da, så blir det telling IGJEN....

Sommerferien, bryllup og bikinisesongen nærmer seg med stormskritt !

Jeg har kjøpt med en NYDELIG ny kjole til bryllupet... Str 38 :D

Og den sitter som ett skudd !

Den er lys lilla, sølv, rosa... Kremt, ikke lett å si fargen på den gitt !

Men sååå fin !

Eneste som mangler er litt sol på kroppen, kan jo ikke være bleik i den...

Så i kveld skal jeg sykle meg en tur til solstudio. Det er ca 9 km hver vei, så det blir en fin tur :)

 

I morgen er det fridag, og fjlltur på gang.

Gleder meg !!

Skodden henger lavt i dag, så håper den letter !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Her har det blitt flere fjellturer :)

 

Har noen tilbakefall i helgene, men ellers så føler jeg att ting går greit.

Helgene har alltid vært mitt problem, så jeg må jobbe videre med å kunne ha en helg uten å alltid sitte igjen med dårlig samvittighet..

I morgen er min aller siste Hold Vekten kurskveld.

Jeg grugleder meg.

Jeg har holdt meg ganske stabilt den siste tiden, men det er alltid tungt å veie seg på kveldstid med klær... Tror rett og slett jeg stripper forrann kursholder, det hadde vært noe ! haha...

I kveld har jeg gått en liten trimtur i regnet ( 8 lusne grader ute.... ) ! WOW ! Det hadde ikke skjedd for 1 år siden, HURRA ! Jeg er vanntett !

På onsdag er det fjelltur igjen, en tur på nesten 1200 moh, gleder meg !

Krysser fingrene for att skodden letter ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Jeg er avhengig av å veie meg hver eneste dag...

Så i dag hoppet jeg på vekten, lett til sinns..

Og bam, 1,5 kg opp siden før helgen.

Og i dag er det Hold Vekten kurs !! :angry:

Blir så irritert over att vekten min varierer så forb... mye..

Jeg som var fornøyd med å ha klart å komme meg ned igjen på 73,4 kg før helgen, og i dag så vise den 75,1 !!

Og der skal jeg stå forran kursleder... for aller aller siste gang !

SUKK !! Kjenner att jeg blir litt motløs, skal det virkelig være så vanskelig ??

Så jeg drikker te, og vann til den store gull medalje i dag...

Håper att ett eller annet kan løsne litt ??

 

Ellers så hadde jeg en fin trimtur og solarium går kveld, så egentlig så er jeg inne i en god stim... Men man lander med ett brak...

Så i dag er det pining av meg selv, LITE MAT får komme inn i min munn...

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hvordan gikk på det siste kurskveld? Løsnet det noe fra morgenvekten? Så utrolig kjipt, akkurat i dag. Det går jo opp og ned, vi vet jo det, men likevel... Krysser fingre for deg, i hvert fall!

 

Hørtes jo ellers ut som du har hatt en temmelig ok dag, da?! Boblebad... misunnelig :P

 

Har du forresten planer om å ta et nytt hv-kurs fra høsten, eller er planen å klare seg på egen hånd nå?

Jeg skal jo begynne på hv til høsten.... så det er bare å skjerpe seg for min del nå frem mot ferien. Ingen bønn de neste ukene!!

 

Det er nesten så jeg håper at jeg IKKE skal dra offshore i juli, for på båt snakker vi buffet fire ganger i døgnet....:rolleyes:

 

Nei, sengetid her. Jeg går på kurs om dagen, 10 mil unna der jeg bor. Så jeg må opp tidlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Siste kurskvelden gikk egentlig greit, opp 200 gram på 3 mnd.

Så det løsnet litt i løpet av dagen :)

Fikk strålende kritikk. 6 èr i karakter, og en fantastisk student å ha der i følge kursleder. Så nå er jeg ferdig med 1/2 år på kurs, og 1 1/2 år på hold vekten kurs.

Planen er att nå er jeg ferdig, men om jeg ser trenden snur, så får jeg melde meg på hold vekten igjen.

I går trosset jeg skrekken min for regn, og gikk på en fjelltur 1150 moh ! :D

Det regnet og var mye skodde når vi begynnte å gå. Etter 5 minutter sluttet det å regne, og skodden den kom og gikk.

Når vi kom opp på toppen var det plutselig helt hvitt, men etter 1 minutt så blåste den bort, og vi fikk den fantastiske utsikten !

Så en kjempe flott tur, og jeg har nok en gang bevist for meg selv att været ikke kan styre mine aktiviteter :rolleyes:

Jeg bruker pulsklokke når jeg går, og jeg har en garmin pulsklokke.

Hun jeg går sammen med har polar.

Hun er nesten 10 kg lettere enn meg, og går med en puls på 120-140.

Min puls ligger derimot på 160-175... Og allikevel så ender jeg opp med mindre forbrent kalorier enn henne ! ÆSJ !! Så nå har jeg mest lyst til å kaste hele pulsklokken min, da dette skjer hver eneste gang vi er på fjelltur... Demotiverende...

Har du vært borti dette ninjastar ?

 

I dag er det strålende sol ute, men ennå bare 9 grader. Men det ser ut til å bli en strålende dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg bruker pulsklokke når jeg går, og jeg har en garmin pulsklokke.

Hun jeg går sammen med har polar.

Hun er nesten 10 kg lettere enn meg, og går med en puls på 120-140.

Min puls ligger derimot på 160-175... Og allikevel så ender jeg opp med mindre forbrent kalorier enn henne ! ÆSJ !! Så nå har jeg mest lyst til å kaste hele pulsklokken min, da dette skjer hver eneste gang vi er på fjelltur... Demotiverende...

Har du vært borti dette ninjastar ?

 

Ja altså, jeg gjorde jo *litt* research før jeg kjøpte min - dvs at jeg satt nokså mange timer og leste på forskjellige blogger og diskusjonsfora rundt temaet pulsklokke. (Ja, nerd. Synes alltid det er så vanskelig å velge når jeg skal kjøpe duppeditter - ingenting har alt, men alle har noe. Og da blir det valgets kval... Håpløs beslutningsvegring :rolleyes: )

En ting jeg ramlet over et par steder, var forskjellen i kaloriberegning mellom Polar og Garmin - og at Garmin er mer konservativ enn Polar. Så din observasjon i forhold til venninna di sin Polar, stemmer nok, den.

I den grad jeg klarte å trekke en konklusjon ut fra alle forståsegpåere som måtte mene noe om saken, så er det Garmin man mener er mest korrekt. Vi forbrenner visstnok dessverre svært sjelden så mye som vi tror. (Ref. denne diskusjonen om de nye timene på treningssenterene, for eksempel Elixia som lover 500 kcal forbrent på en halvtime... det er relativt usannsynlig for folk flest!!)

 

Men ingen klokker som kun baserer seg på oppgitt makspuls er helt korrekte. Man bør visstnok helst ha inn noe input om O2-opptak for å optimalisere. Og selv DA er dette kun en tilnærming.

Men jeg, som jo registrere og regner ut hver uke, ser at de tallene jeg får fra Garmin, i hvert fall stemmer sånn noenlunde med teorien i forhold til at 1 kg ned tilsvarer 7000 kcal i underskudd.

 

Så jeg holder en knapp på at Garmin sine kcal-tall stemmer bra nok for meg :)

 

Ellers hørtes det ut som en super fjelltur - herlig! :D

Og grattis med supert resultat og tilbakemelding på siste kurskveld, så bra! Utrolig bra jobba!!

Håper jeg kan gå i dine fotspor og gjenta bragden til høsten....B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Ninjastar

Hei :) Her var det stille om dagen! Har du tatt ferie allerede? Hvordan var bryllupet? Regner med at du følte deg nesten like fin som bruden, hehe!

Her nede hos oss er det ikke mye som minner om sommer ennå, så jeg er litt misunnelig på alle de solfylte ferieplanene dine...B) God sommer hvis du har tatt ferie - og så regner jeg med at vi snakkes over ferien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Her er det STILLE... Og det er ikke bra.

Når man blir stille så er det ofte for man ikke er flink nok, og slik føler jeg det nå.

Den litt dårlige følelsen hver eneste kveld, att huff, nå går det ikke helt rette veien her...

Skal prøve å sjerpe inn, spise MER frukt. Og ikke minst ikke gotteri og snacks om kvelden i stedet for kveldsmat.... ( Typisk sommermodus her i huset... )

Bryllupet var fantastisk !!

Jeg og ikke minst bruden var kjempe fine ;)

Fikk mange positive kommentarer og det er jo alltid kjekt :D ( Men der ligger en liten stemme i bakhodet som reagerer litt også, var jeg virkelig så stor, og er jeg egentlig så mye "bedre" nå... )

Vi har niesen min på 2 år på overnatting denne uken, da søsteren min er i USA på bryllupsreise. Så det er travle dager med en 15, 8 , 3 og 2 åring i hus... :) Men alt går fint, UTENOM trimmen som jeg bare kan glemme før ferien.

 

Kjipt, men slik er det bare. Alt for hektisk til å få til noen trimturer....

 

Lørdag reiser vi på ferie, og flyet går fra Gardermoen på mandag morgen, gjett om vi gleder oss !!

 

Her har vi hatt noen dager med litt sommertemperaturer ute, og kjenner jeg er veldig veldig klar for mer... :D

Og sommergarderoben er påfylt, med mange fine nye sommerklær, så jeg er klar !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest skrulle

Innom for å hilse på deg - gratulerer med å være på HV. Det er deg jammen vel unt! Siden vi snakka sammen for ett år siden har jeg stått på stedet hvil... men nå satser jeg på å klare det! Jeg vet jo hva som skal til, må bare finne fram verktøykassa ;). Nuvel, håper at du koser deg på ferie og at det fungerer tilfredsstillende med mat og trim. Dårlig samvittighet gagner jo ingen :).

 

- skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Håper du koser deg masse på ferien din! Vil gjerne ha referat når du kommer hjem igjen :)

 

Jeg har ikke tatt ferie ennå, men det er rett før. I morgen drar vi rett til fjells etter jobb, og blir på hytta i minst to uker. Min plan er mye bevegelse, men jeg tror vi får endel besøk også. Og da er det jo ikke bare-bare å dra i fra de... Så vi får se hva det ender opp med totalt. Noen turer innover i fjellet blir det uansett, og jeg gleder meg :) Jeg har ikke trent på to uker pga forkjølelse, men kom meg til slutt avgårde i går. Det gikk bedre enn fryktet!

 

Fortsatt god sommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...