Gå til innhold

motivert til å gå ned i vekt?


Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest OneLastTry.12.03.12

hmm.. snikveiing idag.. viste først ned 3 kg.. så opp 2 kg.. vell.. håper at en mellomting av de to stemmer til i morgen.

 

jeg har gått å tenkt så mye på lavkarbo at jeg blir litt gal snart.. jeg går så sakte ned med gr! er det feil av meg å gjennomføre 1 eller 2 mnd med lavkarbo for å komme igang med nedgangen-for så å bytte til gr når jeg feks når 90 kg..?

 

lavkarbo gjør at jeg går MYE raskere ned enn gr. og jeg er litt lei av 100 gr ned, 100 gr opp, osv.. jeg hater egentlig laqvkarbo, må kutte ut så mye mat og jeg blir uvewll av alt fettet.. men allikevell er det SÅ fristende for jeg går så fort ned.. får allergiutslag av lavkarbo, vet ikke hva jeg ikke tåler, men om jeg tar allergitablettene, blir sikkert ikke det noe problem. hva synes dere? *river seg i håret*

 

har også søkt etter slankesentre. der man er borte i 1-2 mnd, og får hjelp til mat og trening osv. det er ikke så dumt, men jeg har jo jobb jeg skulle vært på.

 

merker at jeg har kommet til den plassen jeg alltid kommer til-tviling. er som regel her jeg gir meg og tenker faen heller-dette gidder jeg ikke. kom mye fortere denne gangen enn de forrige gangene. men skal ikke gi meg altså, slapp av. har jo sagt at gir jeg meg denne gangen-blir jeg tjukk resten av livet, og det skjer ikke! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriahel

Olt: blir spennende i morgen da.. Jeg synes ikke du skal hå over til lavkarbo med lite karbo og mye fett.. Reduser heller karbohydrater.. Spis dei de første måltidene på dagen. Prøv å reduser fett også, spis mye proteiner og grønnsaker.. Velg proteiner med lite kcal.. Feks kylling, meste av hvit fisk, kalv er ok, kalkun.. Osv.. Varier med grønnsaker og salater.. Spis mye frukt og bær.. Det er karbo redusert, men ikke kuttet helt ut.. Jeg kan gjerne tipse om måltider etc.. For det er den type mat jeg elsker.. Lag deg supper du kan spise ubegrenset av.. Prøv å reduser litt på kcal inntak i forhold til hva gr sier.. Men spis minst fem måltider for å holde kroppen og forbrenningen igang.. Drikk mye vann Frem til tidlig kveld.. Hmm.. Det er et forslag fra meg.. Er den måten jeg gjør det på nå, og det fungere godt for meg selvom jeg ikke har mye igjen å gå ned.. Ser i tillegg at kos i helgene ikke ødelegger for nedgangen.. Iog med jeg er forsiktig med kcal på ukedagene..

 

Uansett hva du gjør, så ikke gi opp..styrketrening og gåturer er ypperlig for å holde forbrenningen oppe.. Og.. Jeg har massevis av troen på deg.. Men som du har sagt selv.. Velg en livstil nå som du kan lære deg å leve med.. Lavkarboog mye fett er i mine øyne ikke noe varig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

Olt: blir spennende i morgen da.. Jeg synes ikke du skal hå over til lavkarbo med lite karbo og mye fett.. Reduser heller karbohydrater.. Spis dei de første måltidene på dagen. Prøv å reduser fett også, spis mye proteiner og grønnsaker.. Velg proteiner med lite kcal.. Feks kylling, meste av hvit fisk, kalv er ok, kalkun.. Osv.. Varier med grønnsaker og salater.. Spis mye frukt og bær.. Det er karbo redusert, men ikke kuttet helt ut.. Jeg kan gjerne tipse om måltider etc.. For det er den type mat jeg elsker.. Lag deg supper du kan spise ubegrenset av.. Prøv å reduser litt på kcal inntak i forhold til hva gr sier.. Men spis minst fem måltider for å holde kroppen og forbrenningen igang.. Drikk mye vann Frem til tidlig kveld.. Hmm.. Det er et forslag fra meg.. Er den måten jeg gjør det på nå, og det fungere godt for meg selvom jeg ikke har mye igjen å gå ned.. Ser i tillegg at kos i helgene ikke ødelegger for nedgangen.. Iog med jeg er forsiktig med kcal på ukedagene..

 

Uansett hva du gjør, så ikke gi opp..styrketrening og gåturer er ypperlig for å holde forbrenningen oppe.. Og.. Jeg har massevis av troen på deg.. Men som du har sagt selv.. Velg en livstil nå som du kan lære deg å leve med.. Lavkarboog mye fett er i mine øyne ikke noe varig..

 

hører hva du sier, og er enig i utgangspunktet. men jeg ønsker egentlig ikke kutte i de karbohydratene det er i gr. høres kanskje rart ut, men gr er så fint som det er :P så derfor tenker jeg å heller kanskje gå over til ren lavkarbo i en periode til jeg kommer ned til et tall, for så å gå over til gr igjen. er jo gr jeg liker og skal følge resten av livet. lavkarbo er jo kun en kur for meg, og ikke noe jeg kunne ha levd på resten av livet. jeg er sånn at jeg må ha pangstart i begynnelsen for å holde oppe motivasjonen, og det har jeg deffinitivt ikke hatt på gr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med kriahel, fortsett i det sporet du er nå, resultatene vil komme. Jeg begynte på kurs uke 4, men startet opp med mat og trim uke 2. Har vært veldig nøye med mat, også bruk av frimerker, og forsøkt å trimme så mye som mulig. Har regnet på trim og har et snitt på 14,5 tp pr uke. Har hatt bra nedgang, men det ligger slit og hardt arbeid bak. Men det var jeg forberedt på da jeg startet opp. Jeg tror ikke at det vil bli noe mindre slit å bli kvitt det som er igjen, heller mer.

 

Stå på, du er så godt igang nå, selv om du føler at resultatene ikke svarer til innsatsen, for de kommer. Husk de tre t'ene, ting tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriahel

Vekten i dag viste 200 gr opp. Men kjenner det ikke skremmer meg.. Ble sen middag i går, så jeg vet hvorfor det ble sånn nå.. Er deilig å kjenne at det ikke ødelegger for mye for meg.. Jeg står på videre..

 

NEste uke får jeg ikke veid meg mandag fordi jeg er bortreist.. Hva synes dere da? Søndag eller tirsdag? Dere kan bestemme ;)

 

Håper alle har en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

æsj, to mot en.. da blir det gr da ;P

 

har gått opp 1 kg denne uka, og det er helt fortjent. jeg skjønner hvorfor. skal begynne å trene igjen idag, og når blir det så jeg kun tar 30 days-tror jeg. får se hva jeg finner ut.

 

glemmer det, men har noen av dere 1600 kcal dere ligger på? om noen av dere har det, hadde dere orket å sette opp noen dager med ukesmeny? synes det er vanskelig med mellommåltid osv..

 

kriahel, da sier jeg tirsdag ;) og du gikk jo ned så mye sisst uke,så det var nesten forventet med lite eller ingen nedgang denne uka. ikke tenk på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

Jeg ligger på vel 1500, men kun 4 måltider + frukt. Det var det som føltes enklest for meg :)

 

du spiste mye brødskive du, stemmer det? hva spiser du til lunsj feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

Spiser brød til frokost, lunsj og kvelds. Er nok rimelig kjedelig i matveien, men det er det jeg trives med. :D

 

hvordan får du i deg alle kcal med det da? hva bruker du til pålegg feks? og spiser du mange brødskiver til hvert måltid? jeg elsker brød :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriahel

OLT: jeg er veldi klar over at vekten må stå stille iblant, så tar det ikke ille opp med litt økning i dag.. Vet det er gått ned igjen i morgen ;) Så det kjenner jeg er ok.. Ang meg og min matvei, så teller ikke jeg kcal.. men skal jammen registrere dagens mat for å se hvor jeg ligger.. Men ligger nok en del under 1600.. (det prøver jeg jo også på) Jeg spiser større mengder nå enn jeg har gjort på lang lang tid.. Og flere måltider enn før.. Men jeg spiser mye magert og lite kcalholdig.. Det med mest kcal jeg putter i meg, er oftest proppet med proteiner.. Og dette er den type mat jeg tror jeg kan klare å holde meg til, om jeg skal klare å holde noe videre når jeg er ferdi med nedgangen og har fått stabilisert vekten..

 

Jeg spiser så og si aldri brød lenger.. Men tar hjemmelaget hvitløksbrød og slikt i helgene.. så jeg har overhode ikke null-toleranse.. men jeg er så lei brødmåltider.. og har i grunn alltid vært det.. Så ser at jeg får i meg en god frokost etter jeg har sluttet prøve dytte i meg alt brødet :) Godt vi er forskjellig.. (tilogmed brød med sjokoladepålegg frister ikke lenger.. Det som var kosen min før jeg kuttet brødet) Spiser heller ikke knekkebrød lenger.. men det er nok helt sikkert noe jeg vil få lyst på igjen da.. :)

Tenker at jeg med havregryn og linfrø får i meg kornprodukter hver dag, så er ikke så bekymret.. Til lunsj spiser jeg salat så og si hver eneste dag.. Har jeg fri, så kan jeg lage meg en varm salat f.eks, eller en omelett med skinke og litt ost.. Har jeg ikke ingredienser til salat, så kjøper jeg et rundstykke på jobb.. men det er svært sjelden.. Det er grove rundstykker vi smører selv, så har god kontroll på dem.. Spiser alltid en frukt eller en halv bar mellom frokost og lunsj når jeg jobber.. men sover stort sett over et måltid når jeg har fri, så dropper da ofte mellommåltidet..

 

Til middag lager vi veldi mye forskjellig.. men wok, kylling og ris, i dag hadde vi ovnsbakt ørret med grønnsaker til.. det synes jeg er fantastisk godt.. Så tar jeg meg nok noen bær og kesam til kvelden..

 

Har vært ekstremt godtesyk i dag.. så har tatt et sånn lite anton berg egg.. heldigvis dempet det søtsuget isteden for å bare gi meg lyst på mer :) Jeg blir alltid søtsugen etter fisk.. Merkelig det der.. men da blir jeg mett på en helt annen måte.. sånn at jeg ikke er helt tilfredsstilt liksom.. Men.. jeg klarer jo stort sett å styre meg, selvom det pleier bli en større porsjon til kvelden av noe da :)

 

Nå er det siste innspurt til eksamen som er mandag.. Jeg håper jeg får til en økt i morgen og torsdag, ellers blir det nok ikke de store utfoldelsene for min del.. MEN.. fra tirsdag av.. da er jeg virkelig i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

jeg er helt avhengig av brød jeg. husker feks når jeg gikk på lavkarbo, da holdt jeg på å bli aldeles tullete fordi jeg ikke kunne spise brød :blink: så gr er for meg luksus :D man må finne ut selv hvordan man vil spise og hva som fungerer for hver enkelt. lykke til på eksamen om mandag!! :D hjemmelaget hvitløksbrød?? fortell!! :D åh, er avhengig av hvitløk..

 

blir grønnsaksstapp, ris og laks her til middag idag :)

irriterer meg over at jeg bor på så liten plass.. de har ikke samme utvalget her som feks i trheim. vil ha lett remulade!! og lett kesam!! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriahel

Hmm.. mangler du tilgang på lett kesam og remulade? Det hadde jeg tatt opp med butikken.. for vil vel tro det er flere enn du som er int. i slikt..

 

Hjemmelaget hvitløksbrød er langt fra så hjemmelaget som de høres ut.. men bare blitt kalt det her i huset da alternativene er de rundstykkene, eller de hvitløksbaguettene som er fryst :)

 

Jeg kjøper de ferske first price rundstykkene (eller andre fine rundstykker) og deler de i fire.. så smører jeg på ferdi hvitløkssmør (har prøvd å lage det selv, men synes det ferdige smøret er så godt :) og steker de i ovnen til de blir sprø og gyldne.. Er slike hvitløksbrød som man får i syden liksom.. smaker veldi godt synes jeg.. og en sjelden gang kan vi gratinere med ost på toppen, men det var før jeg begynte med slankingen.. he he.. Men som sagt.. jeg synes det er fantastisk godt, men har kanskje spist det to ganger siste tre mnd.. så er ikke hver helg :) men det er en type kos for meg til helgematen.. Før lagde jeg det alltid til pasta og kjøttsaus eller slike ting.. og på sommeren, til grilling.. nam nam.. elsker grillmat, så venter veldi på sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

Hmm.. mangler du tilgang på lett kesam og remulade? Det hadde jeg tatt opp med butikken.. for vil vel tro det er flere enn du som er int. i slikt..

 

Hjemmelaget hvitløksbrød er langt fra så hjemmelaget som de høres ut.. men bare blitt kalt det her i huset da alternativene er de rundstykkene, eller de hvitløksbaguettene som er fryst :)

 

Jeg kjøper de ferske first price rundstykkene (eller andre fine rundstykker) og deler de i fire.. så smører jeg på ferdi hvitløkssmør (har prøvd å lage det selv, men synes det ferdige smøret er så godt :) og steker de i ovnen til de blir sprø og gyldne.. Er slike hvitløksbrød som man får i syden liksom.. smaker veldi godt synes jeg.. og en sjelden gang kan vi gratinere med ost på toppen, men det var før jeg begynte med slankingen.. he he.. Men som sagt.. jeg synes det er fantastisk godt, men har kanskje spist det to ganger siste tre mnd.. så er ikke hver helg :) men det er en type kos for meg til helgematen.. Før lagde jeg det alltid til pasta og kjøttsaus eller slike ting.. og på sommeren, til grilling.. nam nam.. elsker grillmat, så venter veldi på sommeren..

 

du jukser du ;P hehe, så for meg skikkelig hjemmelagetfra bunnen av jeg nå :P jeg brukte å lage "hvitløkssmør" av majones og knust hvitløk før, er kjempegodt :) så hadde jeg det på div brød. gleder meg til grillsessongen kommer jeg også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 60g brød og 40g pålegg sånn ca, blir ca 250 kcal, og middag er mellom 400 og 500, og med melk og frukt, tomat, agurk ol, så blir det rett. Har jeg magre middager så har jeg litt cottage cheese eller annet til frukt. Spise rimelig magert, så jeg ligger ofte under 25 % fett, så jeg spiser da rekesalat som pålegg til et av måltidene, det er jo hjertevennlig også det, og da kommer jeg over 25 % i fettfordelingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey :) kom gjerne med forslag til lunsjer alle sammen. det er det jeg sliter mest med..

 

NEN: alt bra? :)

 

OLT, alt bra takk. Har vaert langhelg og ganske opptatt saa jeg har ikke faatt tid til aa skrive annet enn registrering. Paa soendag saa var jeg saa sliten pga lite soevn (to smaa under 3 aar er ikke lett!) at jeg la meg kl 1730 og spiste 500 kcal mindre enn menyen. Det gaar vel opp i opp tror jeg, noen ganger spiser jeg litt i overkant. Snikveide meg i gaar og var 800g ned. Men har naa faatt besoek av Tante Roed, saa da er det ikke sikkert det viser mye nedgang i morgen. Vi faar se.

 

Kursleder har anbefalt Grete Roede karboredusert til meg, men har problemer med aa spise mye proteinrik mat... klarer ikke spise mengder av kjoett.

 

Kjenner igjen problemet med broedlyst! Jeg er ogsaa veldig glad i broed, men bare hvis jeg faar spise masse av det og hvitt broed, hvis ikke saa klarer jeg meg godt uten. Har vokst opp med veldig grovt broed... tungt som en murstein, og jeg klarer ikke tanken. Saa da blir det korn i form av havregryn til frokost og 2stk ryvita dark rye til mellommaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

OLT, alt bra takk. Har vaert langhelg og ganske opptatt saa jeg har ikke faatt tid til aa skrive annet enn registrering. Paa soendag saa var jeg saa sliten pga lite soevn (to smaa under 3 aar er ikke lett!) at jeg la meg kl 1730 og spiste 500 kcal mindre enn menyen. Det gaar vel opp i opp tror jeg, noen ganger spiser jeg litt i overkant. Snikveide meg i gaar og var 800g ned. Men har naa faatt besoek av Tante Roed, saa da er det ikke sikkert det viser mye nedgang i morgen. Vi faar se.

 

Kursleder har anbefalt Grete Roede karboredusert til meg, men har problemer med aa spise mye proteinrik mat... klarer ikke spise mengder av kjoett.

 

Kjenner igjen problemet med broedlyst! Jeg er ogsaa veldig glad i broed, men bare hvis jeg faar spise masse av det og hvitt broed, hvis ikke saa klarer jeg meg godt uten. Har vokst opp med veldig grovt broed... tungt som en murstein, og jeg klarer ikke tanken. Saa da blir det korn i form av havregryn til frokost og 2stk ryvita dark rye til mellommaal.

 

bra å høre at du fremdeles henger med :) jeg regner med at kriahel har tips til deg ang karboredusert, hun spiser også det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriahel

hei igjen.. Mye bra lesing..

 

Olt: så bra du er i gang med ukesmenyen.. Det er jo så mye god lunsjmat å velge i.. Hvordan skal fordelingen av karb, fett, prot og kcal være i fht andre måltider for deg? Men uansett noen forslag her, så ser du hvor jeg bommer i fht innholdet.. Omelett med skinke og litt ost, salater, stekt egg med noen skiver bacon(?! - om du sliter med å komme opp i fett og kcal) har oppskrift på en fantastisk kyllingsuppe ( jeg synes den er fantastisk da) som du kan lage å ha flere dager.. Hva med gryn/kornblandinger om du ikke spiser det til frokost.. Knekkebrød, brød med vanlig pålegg, brød med elgkarbonade, eggerøre og spekeskinke.. Hmm.. Skal tenke litt videre jeg :) jeg spiser nok ganske lik mat til både lunsj og middag, så skjønner om noe av mitt kan virke litt for 'middag aktig" Men gleder meg til å høre hvordan planene går videre for deg..

 

Dette går bra: synes du er flink, jeg :) den terina- greia.. Hva heter den/hvordan ser den ut? Må prøve den.. Jeg elsker den kalkun picnic skinken, men den inneholder jo litt mer kcal.. Men lurer da.. Er den du spiser like god? He he.. Ellers tror jeg nok ikke jeg bytter ;)

 

 

Krissejl: er du med oss?

 

Nen: som jeg har gnidd inn.. He he.. Spiser jeg karboredusert.. Men jeg synes jo det er den beste maten.. Jeg elsker rent kjøtt, så ser det kan bli utfordringer for deg å spise mer av det.. Men er det ikke noe slikt du er mer gla i enn andre ting? Hvitt kjøtt, rødt kjøtt? Fisk? Tenker du bør prøve spise proteinrikt pålegg om du spiser brød/knekkebrød. Gjærne noe kjøtt til middag, men er jo mange fremfangsmåter.. Lune kylling/biff salater, wok med mye kjøtt, kyllingsuppa mi, som jeg nevnte over her et sted.. Hva med cottage cheese? Den tyrkiske yoghurten? Hmm.. Hvor mange gr karbohydrater/dag ca skal du ligge på da?

 

Jeg synes det er helt supert når vi kommer med litt matforslag til hverandre.. Jeg kjører meg fort fast i et spor iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

hei igjen.. Mye bra lesing..

 

Olt: så bra du er i gang med ukesmenyen.. Det er jo så mye god lunsjmat å velge i.. Hvordan skal fordelingen av karb, fett, prot og kcal være i fht andre måltider for deg? Men uansett noen forslag her, så ser du hvor jeg bommer i fht innholdet.. Omelett med skinke og litt ost, salater, stekt egg med noen skiver bacon(?! - om du sliter med å komme opp i fett og kcal) har oppskrift på en fantastisk kyllingsuppe ( jeg synes den er fantastisk da) som du kan lage å ha flere dager.. Hva med gryn/kornblandinger om du ikke spiser det til frokost.. Knekkebrød, brød med vanlig pålegg, brød med elgkarbonade, eggerøre og spekeskinke.. Hmm.. Skal tenke litt videre jeg :) jeg spiser nok ganske lik mat til både lunsj og middag, så skjønner om noe av mitt kan virke litt for 'middag aktig" Men gleder meg til å høre hvordan planene går videre for deg..

 

takk for tips :) puh.. 1000 kr på mat, ja.. det er mye det :P nettopp vært på butikken. nekter å bruke mere penger på mat denne uken nå, altså.. ble jo endel som skal fryses som jeg kan ha neste uke også da, men blir så mye å ut med på en gang :P kjøpte bla en stenbitfilet.. åh, som jeg skal kose meg!! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

Så bra, OLT.. Hva mer har du planlagt a? Det pleier å lønne seg å storhandle, så ikke se bort fra at dette var en god start :)

 

det ble kyllingfilet, hel kylling, og mager grillpølse. (og stenbitfilet) selvfølgelig grønnsaker og frukt også da.. myer godt pælegg også :) så blir det lasagne mot helgen, tror jeg. har det jeg trenger til det allerede. - igår va middagen laks, og idag ble det røkt svinestek forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriahel

Høres veldi bra ut :) Jeg må finne noen helgemiddager, som jeg får helgefølelse av.. og som ikke ødelegger vektnedgangen min.. Taco er ganske ok har jeg funnet ut.. Trolig fordi jeg da overøser med salat og grønnsaker.. og bruker selvfølgelig annet tilbehør også, men det er liksom ikke så store mengder det blir.. MEN.. jeg har jo ikke lyst på taco hver helg.. he he.. Elsker lasagne og moussaka.. Ellers lurer jeg på å ta med min kjære ut for å spise.. Er et sted i byen som vi spiser en mixed grill-rett.. Med mye forskjellig grillet kjøtt.. og litt tilbehør.. Tenker at jeg der kan klare å styre unna de værste karbohydratene.. men vi får se :) Jeg overspiser vel der også ;)

 

Skal iallefall se om jeg finner noen gode alternativer.. Ser så frem til grillsesongen nå.. Det er såå mye lettere med mat da.. Da spiser jeg jo helt riktig (sånn jeg ønsker) med salat, grillet champinjong, squash osv.. Vi lager spyd med kamskjell og scampi.. rene/marinerte kjøttstykker, fiskeformer etc.. ååå.. da er det jo såå mye godt å velge i. Så.. jeg får bare telle ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...