Gå til innhold

Trenger noen som trenger positivt gruppepress


Gjest Gullmedaljekandidaten
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Gullmedaljekandidaten

Her er en sunn og god blog med gode tips - uten fanatisme og relatert til nyere forskning:

 

http://fraiva.no/10-tips-for-a-bli-kvitt-bukfettet/

 

Litt lettere - jeg synes du er superdyktig - flink - håper du føler det selv også - imponert over at du driver med vanngym - aldri i livet om jeg kler av meg og går i noe basseng i 'offentlighet' - det får vente - selv om det er den beste treningen. Orker ikke kjøpe ny badedrakt i størrelse 'elefant' heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue cheese

Her er en sunn og god blog med gode tips - uten fanatisme og relatert til nyere forskning:

 

http://fraiva.no/10-tips-for-a-bli-kvitt-bukfettet/

 

Litt lettere - jeg synes du er superdyktig - flink - håper du føler det selv også - imponert over at du driver med vanngym - aldri i livet om jeg kler av meg og går i noe basseng i 'offentlighet' - det får vente - selv om det er den beste treningen. Orker ikke kjøpe ny badedrakt i størrelse 'elefant' heller.

 

Jeg skriver ikke så mye her inne på forumet, men syns det er veldig motiverende å lese om veien til andre, derfor jeg sniker litt inn her nå :P/>

Kjempebra link, det var interessant lesing! Takk for at du la den ut!

 

Lykke til videre mot helga jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei Blue cheese - hvor lenge har du 'holdt på' i denne runden? Jeg er så motivert - har brukt så mye tid til negativ tenkning rundt egen vekt og kropp litt for lenge og synes det er en befrielse å ha satt igang med denne endringen som vil ta tid, men som gjør meg glad. Fokus på oppnådde resultater, ikke det som gjenstår - et steg av gangen.

 

Når det gjelder den bloggen så har hun som driver den også skrevet en fin bok, der skriver hun om 'avsukring' som er det vi alle gjør på GR - det betyr at vi nesten ikke inntar sukker etter at vi nok har tatt altfor mye sukker i veldig lang tid... - kroppen tilpasser seg lavt inntak og ved å ta små mengder får man større smaksopplevelse av det man inntar - type en liten mørk sjokoladebit. Og man 'trenger' ikke hive innpå med enorme mengder. Litt selvkontroll og man kan nyte små mengder.

 

Ønsker en nydelig helg - jeg skal få meg hvertfall en langtur alene - gå raskt i marka - håper jeg- oppsøke bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert tips om blogg, gleder meg til å lese den i ro og mak.

Idag baker jeg kake til et vennepar som skal ha dåp på søndag, og kjenner at det ikke frister spesielt å smake på den. DET var overraskende... kan ha noe med alle drinkene jeg drakk i bursdagsfesten i går kveld å gjøre da... hehe. Men satser på at det er begynnelsen på en avsukring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei frk Sol - voldsomt til kaker! Du er snill - de blir sikkert veldig glade. Jeg liker godt å bake, men nå blir det mest knekkebrød :huh:

 

Det fine nå er at jeg tenker mer over hva jeg putter i meg; Vil jeg virkelig spise dette? Er dette bra for meg? - og det håper jeg vedvarer.

 

Ha en artig venninnehelg - le masse! Og nyt den sunne maten - spis sakte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å bake, og hyggelig å bli spurt ved sånne anledninger :) Kaka er ferdig nå og står klar til henting, og jeg smakte ikke på noe :D

Var heller ute og spiste litt sushi, med mest laksesashimi. Elsker det, men ble overrasket over hvor mye kalorier det er i det. Nok en lærdom! Klarer meg heldigvis fint på kalorifronten idag allikevel :)

 

Å spise sakte er noe jeg virkelig sliter med, og det er det bra du minnet meg på. Jeg sluker maten, oftest, og har nok derfor spist alt for mye av hverdagsmaten. Der er jeg flinkere nå, men må som sagt øve på å spise sakte og nyte maten :D

 

Snart helg! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Ned 1.9 - så nå føler jeg at jeg er igang. Ble ikke så lang tur som jeg håper i helgen - men jeg hadde hvertfall kontrollert matinntak. Sykler straks avgårde, matpakken skal fikses først. Ha en nydelig uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei :) Litt av en nedgang! Flott blogg du la ut, interessant lesning.

Her ble det 1,2 ned denne uka, 10,8 tilsammen nå på 3 mnd. :D

Helga har gått bra med litt ekstra både lørdag og søndag, med bursdagsfeiring og arrangenment på grendehuset. Holdt meg innenfor kalorigrensene, alle dager unntatt lørdag hvor det ble 400 over.

9 trimpoeng denne uka.

Men begynner å få en skikkelig aktiv krabat nå, som siste uka har fått bra fart på krabbing. Så da er det bare å følge på for mor. :o

ha ei fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei - så fantastisk fint at du har gått ned over 10 kg på 3 mnd - og det med en liten krabat - som blir stadig mer aktiv. 9 trimpoeng er også solid - så dyktig du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Ville bare fortelle at jeg føler meg litt gladere - på sykkel i morgensol i dag selv med kroppsnær turjakke.

 

Var forresten hos tannlegen i går og har vondt i dag - ikke lyst på mat, spesielt ikke på knasende grønnsaker og frukt. Det roer seg etter etpar dager, men tygging dunker på en måte. Det gjør ikke noe med etpar dager med mindre mat...

 

Jeg har tenkt på vektnedgang de siste årene - sett for meg et vekttap på 1kg/uke og sett for meg et mål som tilsvarer akkurat det vekttapet - og har nok mislykkes av mange årsaker - fordi jeg har laget et for strengt regime som ikke er mulig å følge. Har til og med laget meg umulige delmål som popper opp på mobilen når jeg minst trenger det . jeg skulle vært 80kg nå.....(sa mobilen min i forrige uke)

 

Jeg tenker at jeg bør prøve å greie 1kg/uke i gjennomsnitt nå de første 10-15kg, men så tror jeg helt klart det vil gå saktere. Jeg ser ikke lenger på kalenderen og tenker at den dagen veier jeg sånn og sånn - jeg tar delmål etter delmål. Og innen neste sommer skal jeg være der jeg vil - det er over 1 år til. Det er ikke bare vekten som skal være på plass - jeg ønsker å være sterk og i god form og allermest sunn. Føler meg av og til ganske flott nå, også.

 

Gullmedaljekandidaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Så bra Gullmedaljekandidaten! Sikker på at du så flott ut i kroppsnær turjakke! Merker det jo selv etter bare noen få kilo nedgang og. 1 kilo pr uke er et amibisøst mål, men så målrettet og motivert du er kan det jo gå. :) Husk at all nedgang er bra da, selv om det ikke blir så mye som du skulle ønsket hver gang. like å viktig å være sunn og sterk og i god form ja, som du skrev.

Har vel tenkt mellom 0,5 til 1 kilo pr uke jeg, og det er vel i gjennomsnitt slik tilsammen, selv om det har vært litt opp, og mye ned noen ganger. Og motivasjonen i blant har variert litt, i forhold til rette valg. Men føler meg i god form nå, herlig å være småbarnsmamma og tenåringsmamma til 2, og orke mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

God morgen!

 

Rotfylling og tannsmerter, vanskelig å spise noe som er hardt og dagen igår ble litt dårlig på matfronten - knapt frokost, knapt lunsj,ikke noe mellommåltid - ikke noen harde frukter eller gulrøtter (som jeg virkelig spiser mye av til vanlig), litt middag - så langt 600kcal. Så ble jeg sulten etter middag og spiste 6 kjeks - (450kcal). Men hentet meg inn og lagde en pai til kvelden med masse grønnsaker og verdens tynneste paideig. Samlet sett ble det faktisk en god løsnning - men uten mellommåltid og knasende grønnsaker viser det seg at jeg ikke er spesielt viljesterk. Dårlig natt, lite søvn, men det ble godt humør med pai til frokost og en nydelig sykkeltur i sola - det blir varmt i dag (Oslo). Nå går det bedre å tygge! Ønsker dere en nydelig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Rotfyllingen er ikke noe problem nå. Jeg har et lite spørsmål -

jeg går på nettkurs. Jeg får et standardbrev hver uke der en liten del er direkte til meg - dvs tilbakemelding. Jeg ligger gjerne litt under på kcal (1600) og det er egentlig bevisst. Jeg drikker ikke melk og spiser lite melkeprodukter. Nok proteiner(godt med fisk), masse grønt, masse frukt, lite karbohydrater, men akkurat nok (hovedsaklig hjemmelaget knekkebrød og små mengde ris/linser/bønner til middag). Får kostholdspoeng på rundt 5 - og er ikke så fornøyd med det egentlig - er det melk og kcal som utgjør så mye reduksjon? Synes jeg spiser sunt og i små mengder. Synes også at standardbrev ikke er 'verdt' kursprisen, føler det jeg betaler for er presset om å sende inn rapport hver uke og det i seg selv er bra... Hvilken erfaring har dere med nettkurs? Er det noe mer å hente enn disse standardbrevene?

 

Jeg elsker å langtidsplanlegge - lurer litt på om jeg etter nettkurset skal ha sommeren med "Forumet" som støtte. Og evt nytt nettkurs til høsten? Evt trening med GR-kurs - noen som har erfaring med det?

 

Ha en nydelig dag - dere.

Og om noen lurer - motivasjonen min er skikkelig god, fortsatt.

Har også syklet til og fra jobb hver dag siden påske og føler med sprekere, hvertfall gladere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg var i begynnelsen usikker på om jeg synes det var verd pengene å gå på nettkurs siden jeg synes så mye var standardisert. Men jeg tror at går det greit og du ikke har allverdens spørsmål og sånt så blir det sånn, men hvis du spør mye etc i rapportene du sender inn så blir det enda mer personlig. Jeg følte en periode at min kursleder ikke leste det jeg skrev så veldig nøye ut fra svarene jeg fikk, og da jeg påpekte dette (på en veldig pen måte) ble det adskillig bedre. Jeg har også sendt sendt henne e-poster utenom rapporter og fått raskt svar på disse.

Likevel foretrekker jeg nettkurs fremfor vanlige kurs, jeg synes det har vært vanskelig å binde seg til fast dag, samt at jeg ikke liker den der med å måtte forklare seg foran en stor gruppe når ting har gått bra eller dårlig. De siste kursene jeg gikk på var det en del deltakere som tok veldig mye plass hvis du skjønner, og ved en annen anledning synes jeg det var altfor mange der til at det ble noe kvalitet over det. Men - hver sin lyst, for min del har det hjulpet å ha noen som "holder meg i ørene", men akkurat nå prøver jeg for første gang på egenhånd, dog med en personlig trener som stadig spør hvordan det går. :) Aktiv-kurs har jeg ikke prøvd så det kan jeg ikke uttale meg om.

 

Når det gjelder kostholdsscoren så vil du se hvor de grønne hakene kommer. Mangler det grønne haker så siger scoren nedover, mener å huske at når jeg f.eks. registrerte for lite grønnsaker kom den ikke lengre enn til 8,2 selv om alt annet var grønt. Hvis du spiser for mye av noe går også haken vekk så du får lavere score såvidt jeg har forstått. Har du ikke hjertevennlige valg går den litt ned, er du for lavt på karbohydrater tilsvarende osv. Jeg vet at det er et valg på "min profil" der du kan krysse av for at du går på karboredusert, har du gjort det? I tillegg går det an å endre menyen - dersom du hele tiden ligger litt lavt, så kan du gå inn å sette f.eks. "meny 2 -100 kcal" eller noe i den duren (husker ikke helt ordlyden). Og da vil du forhåpentligvis få hake også på totalt kaloritall.

Dersom du legger opp til et kosthold som er litt annerledes enn GR sitt opplegg ville jeg satt meg ned og sett på hva som er viktig å oppnå. Dersom dette er f.eks. hjertevennlig, vann, proteiner, fett, totalt kaloritall, så finn ut hvilken score det vil gi å ha grønne haker på disse og sett det som målet hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Krusmynte - tusen takk for svar - veldig utfyllende!

 

Ja, det er nok det at jeg noen dager spiser for mye grønt og frukt - men det ser ikke jeg på som et problem. Også ikke nok tanker om hjertevennlige innspill i kosten.

Gode innspill. Takk for det. Jeg tror uansett at jeg må ha noe som holder meg i nakken i lang tid - så jeg bruker stoltheten min til å være målbevisst om motivasjonen i seg selv får en knekk - der er jeg ikke nå, altså.

 

Ønsker deg en nydelig dag - og alle andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Heisann!

Enda en helg der jeg har vært ute 'utallige' timer med de små nesten uten å komme meg av flekken- rusle til og fra lekeplasser...

 

De som greier å få treningseffekt av å være på lekeplasser er skikkelig gode! Men koselig har det vært- har løpt litt - jogget ved siden av syklende barn og båret og løftet og sett på - også sittet i sola og strikket og sett på (det var i grunnen helt nydelig). Kjenner på at helgenes største problem er å ikke ha de store rutinene, med fysisk aktivitet og spise etter klokka, som jeg gjør på jobb. Men det har gått ganske bra (spist litt for mye - men ganske sunt - på besøk - jeg møtte litt dårlig forberedt og var skikkelig sulten da jeg kom dit), vekten viser hvordan ståa er imorgen.

 

Det fine er at jeg ikke spiser av høflighet (de har jo laget all denne gode maten), kjedsomhet eller som stress-mestring. Da drikker jeg heller gjerne noe kaldt som er klart - har en karaffel stående i kjøleskapet med veldig svak fun light iste med fersken, ekte iste uten sukker eller vann med litt lime i - det fungerer veldig bra. Anbefales for dere som drikker altfor mye lettbrus (som er både dyrt og kanskje trigger sulten).

 

Ønsker dere alle en utrolig fin uke!

PS Har forresten fått en motivasjon til - ble bedt på en 'reunion' studentfest første del av juli, om ca 10 uker. Masse gode gamle venner og bekjente, mange har jeg ikke sett på flere år - siden før jeg fikk disse to guttene for 6 år siden, dvs 20 kg siden. Masse fine folk som jeg er veldig glad i. Håper 10 kg er borte til det - det er mulig om jeg greier å få til mer trening!

Og etterhvert kommer ferske gulrøtter og norske jordbær! :lol:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei, fortsatt fin nedgang på deg. :) Reunion hørtes spennende ut ja, kjempemotivasjon å ha foran seg det, og du klarer målet ditt til da!

 

Her ble det 1,2 kg ned :)2. delmål er nådd, under 95!

Føler jeg har vært heldig, for helga ble tilbrakt på hotell fra fredag til søndag, med familien og gode venner, god mat, i få og store måltid, og jeg har ikke regnet på kaloriinntaket. Men har vel ikke spist meg stappmett i hvertfall, og fått gått litt i gater.

Fredagskvelden fikk vi servert en helt utrolig 3 retters middag, røkt ørret med mangochutnet til forrett, etterfulgt av chateaubriand med amadinepoteter og en kjempegod creme brulee til dessert.

Ble ikke noe trening forrige uke, kun gåturer. Lillemann ble forkjøla med feber, og jeg ble forkjøla selv i helga. Skal trene mer denne uka.

 

Ha ei fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Gratulerer med delmålet som er oppnådd - utrolig bra med en sånn uke - jeg er imponert. Det viser seg at man kan oppnå gode resultater når man går utenfor rutiner - kanskje du har vært ekstra bevisst, det tror jeg. Maten høres nydelig ut - sikker på at du koste deg med skikkelig god samvittighet. Det å rusle gatelangs er ganske bra bevegelse, man merker nesten ikke at man går. Ha en god uke, neste mandag håper jeg på et jafs nærmere mitt første delmål, 95.

 

Stå på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Ble ikke sykling idag, hadde akkurat levert barna med bil og fikk tlf om at eldstemann kastet opp - hentet han og var hjemmeidag. Ingen sykling, bare en kort gårtur til barnehagen :(/>/>/>

Mister litt motet av det.

 

Men en litt oppmundtrende ting for meg - hadde besøk i helgen av en gjeng med barn - som elsker boller (som jeg alltid baker - og er kjent for - de er både luftige og saftige)- men denne gangen bestemte jeg meg for å IKKE lage boller (jeg både smaker på deigen og spise mer enn tenkt av ferske boller som har rikelig med smør...). Jeg lagde pannekaker (de spiste med sukker) - det er jeg ikke spesielt glad i, og masse oppskåret frukt. De var skikkelig fornøyde, jeg også. Så man kan endre litt på vanene - det blir alltids bra nok.

 

Denne uken skal jeg ut med jobben - men det er ikke noe problem - så mange helsefreaker at vi spiser nok en plass med supersunn mat. Skal til helgen også på middag til noen venner som alltid lager utrolig kcaloririk mat - usikker på hvordan det skal gå, men får spise veldig sakte og sende en sms og si jeg håper de har litt godt med grønnsaker til maten, fordi jeg prøver å gå ned i vekt (hva ville dere gjort?).

De er ikke veldig nære venner... men veldig hyggelige folk, som er topptrente og aldri tenker på kcal i maten - jo mer fett - jo bedre.... (jeg liker ikke feit middagsmat, faktisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt med sykdom i heimen... håper resten av dere slipper unna oppkastrunden!

 

Vanskelig det med middag hos andre, som man vet fort kan bli en utskeielse... Jeg vet ikke om jeg hadde sendt en sms, men tror de fleste hadde syns det var helt greit om du forklarte situasjonen. Jeg hadde iallefall syns det var helt fint, og ordnet med litt ekstra grønnsaker. Folk er jo stort sett veldig forståelsesfulle når det gjelder sånt!

 

Her skal jeg på jobbtur fra lørdag til tirsdag, til Krakow... Alle måltider er forhåndsbestilte, og jeg er jo elendig på å ikke spise opp maten min når alt er så godt :P Jaja. Jeg har fokuset på hverdagene, at jeg skal ta gode valg der. Idag har jeg lagd en stor gryte med kyllingfrikasse, så og si helt uten fett. Kokte en hel kylling i vann med litt krydder og tilsatte masse gode grønnsaker og jevnet med hvetemel. Tilsatte hverken smør, olje eller fløte. Og det ble SÅ godt. NAMNAM! Har hatt et enormt søtsug idag, men døyvet det med en ferskpresset fruktjuice og skal kose meg med epler, kanel og mager vaniljekesam til kvelden. Satser på at det døyver suget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei Frk Sol, mye reising på deg - krakow høres helt nydelig ut - blir nesten sommer der også?

 

Nå er alle friske her og dagen har vært nydelig - to fine turer og ute hele dagen (men det blir ikke amnge km på meg, men det er OK)

 

Høres godt ut med den store gryten med kyllingfrikasse - bare sunne gode ingredienser og helt utrolig godt.

 

Søtsug er en utfordring - for meg passer det bra å ta en liten kurv med blåbær eller et stort eple skåret i biter. Nå nettopp spiste jeg litt lakrissnøre - ganske lite kcalorier i det.

 

Vei deg før du drar (torsdag!) som motivasjon og så har du litt tid til å hente deg inn etter du er tilbake til neste veiing. jeg tror at du blir så aktiv i krakow at dette går veldig fin - gå turer og se. Kjøp noe fin (bruks)kunst eller design til hjemmet eller smykker når du først er der.

Ønsker deg fine dager og en veldig god tur.

 

Gullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...