Gå til innhold

Trenger noen som trenger positivt gruppepress


Gjest Gullmedaljekandidaten
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Gullmedaljekandidaten

Wow, snart under 100 det er et magisk tall å glede seg til :)/> Snart er du tosifret. stå på!:D/>/>

 

Hei, jeg skrev feil ovenfor (det er rettet) - utrolig nok skrev jeg 102.6 (sikkert fordi utgangsvekten min var 102.5), men det skulle være 92.6 i dag.... så snart er jeg nede mot 89.9 som er neste delmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

En fin dag - hadde laget handleliste, planlagt middager for resten av uken - bare magert kjøtt og fisk, kyllingfilet, grønnsaker, frukt og bær. Jeg svinset ikke innom snacks-avdelingen engang selv om jeg var litt sulten da jeg handlet - ikke en pose popcorn, engang. Jeg håper denne viljen holder seg over sommeren - det er hvertfall en utrolig fin opplevelse å greie å holde det jeg har planlagt. Jeg har ikke meldt meg frivillig til å bake kaker eller sånt den siste tiden, det har en tendens til å gå litt feil - ikke mye, men litt. Litt manglende kontroll opplever jeg da (smake på deig, smake på fyll, ta litt av pynten, spise litt rester om jeg ikke greier å prakke det på andre).

Plan for uka: Holde meg til matplanen, ikke bake noe, lage fruktsalat og smothie til barna som snacks (+lørdagsgodt), holde meg til middagsplanen, handle inn Toro linsesuppe til kjøleskap på jobb, kan da ha det til lunsj eller middag om jeg jobber lenge en dag. 260kcal og utrolig smakfullt (bare varme i mikro).

Trening: kjøpe ny sportsBH (shock-absorber max, skal kanskje spille håndball-basket-forball av og til med en gjeng fra jobben til høsten, om ikke bekkenet streiker, er litt redd for det-det er sårbart etter alvorlig bekkenløsning) og ta en skikkelig joggetur - teste hvor langt (dvs hvor kort) jeg holder. Det skal jeg prøve å få til denne uken, pluss å sykle til og fra jobb og gå etpar turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

En regnfull dag - går på antibiotika, derfor syklet jeg ikke til jobb, føles som om jeg svikter meg selv. Men samtidig har jeg en god følelse likevel. For motivasjonen og kontrollen er veldig bra nå (håper det holderm det skal jeg jobbe for) - og jeg har fått gode rutiner- særlig på mellommåltid som gjør at jeg aldri blir så sulten at jeg spiser doble middager (som jeg kunne gjøre før) - det er mange kcal i en dobbel middag! For ikke å snakke om den 'trøtte' følelsen.

Jeg får ikke til styrketrening - kommer ikke igang. Vekten snirkler seg rolig nedover, jeg føler det på kroppen, dette er en sunn og god måte å gå ned i vekt på. Det må bare ta den tiden det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Ikke alltid stålkontroll.... hatt besøk og lagde en nydelig middag og tynn sjokoladekake og masse bær til dessert. Tok et lite stykke og masse bær....

Men spiste siste rest nå i kveld, det sto på benken - heldigvis bare et lite stykke igjen (altså - det beste er å få gjestene til å spise alt, dvs lage en liten kake....).

Jaja, har syklet masse i dag og hatt en nydelig kveld med gode venner. Håper på masse fysisk aktivitet i helgen.... Og lykkefølelse på vekten mandag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Ned 0.5.kg til 92.1. Det er fint, man ønsker jo mer, men litt kake, litt pizza, litt lite fysisk aktivitet i forhold til normalt - da er 0.5kg bra. Hadde gått ned mer før helgen, men mandagen teller.... Håper å greie 0.5kg i gjennomsnitt i sommer også - blir en mye mer aktiv sommer enn normallivet mitt og det skal bli bra... Planlegger en skikkelig fin uke nå - jobbe masse og trene endel - masse frukt og grønt - det er jo en fantastisk tid sånn sett - sommerkålsalat - gratinert blomkål - gulerøtter - jordbær....

Ha en fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Gratulerer med flott nedgang - 0,5 er et fint ukesresultat. Spesielt når man har fått kost seg litt også som jeg har inntrykk av at du har gjort. Det er en egen kunst det der - å kunne kose seg med litt mat og likevel gå ned. Selv har jeg kost meg med vin i helgen og likevel gått ned. :)

Spiste forresten svenske jordbær til dessert i går - de var supergode! Kunne faktisk nesten måle seg med de norske... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Krusmynte - takk for hyggelige ord.

I kveld ble det "Non-stop-Bonanza" så jeg kjenner litt hodepine. Kostholdet er så og si sukkerfritt, jeg er skikkelig "avsukret". Til i kveld.

Kakebaking til barnehagen imorgen og smaking på 'feil farge'-Non-stop. Ikke er jeg spesielt glad i det heller, men ned gikk det. Og ga ikke mersmak.

Imorgen er det planer om bær, jordbær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Ga ikke mersmak? Heldiggris! Hos meg vekker sånt sukkermonsteret i meg og gir meg lyst på søtsaker i dagesvis!!! Dvs litt lørdagsgodt går greit, men bør helst ikke spise resten av uken. Gjelder kaker og sånt og. Men - er jo egentlig like greit.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Å - to dager med litt dårlig kosthold, ikke helt rutiner, ikke skikkelig middag, lite grønnsaker, litt i overkant av søtsaker og kakerester (barnebursdag), masse lettbrus (og da blir jeg mer sulten).....full fokus igjen nå - for eksempel gulrøtter på plass på jobb, som mellommåltid. Dekker litt av søtsuget. Vi mennesker (hvertfall jeg) fungerer best med rutiner. Yngstemann har vært syk igjen de siste dagene og jeg har sovet lite og avbrutt, ser at det trigger litt dårlig matvaner, dvs glemme et måltid og litt stress-spising.

Skal handle inn et nytt lass med grønnsaker , frukt og bær i dag - det hjelper grundig på!

Jeg er supermotivert, virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Våknet med en god følelse, lagde skikkelig matpakke til jobb (og til barna) - og syklet i regn - goretex-jakken som satt som et ubehagelig pølseskinn i april er løs og ledig! Helt passe (uten varme gensere under) og det føltes så bra - har også på Røhnish trenings-tights under skjørtet og føler meg litt fastere i fisken. Vet det er litt juks, men føles bra.

Jeg gleder meg til å sykle hjem.....masse bakker på slutten og sykkelformen er blitt såpass bra at jeg til og med sykler fra folk (nå vet ikke de at jeg lager små konkurranser med dem). Målet for ferien er å komme igang med å jogge. Jeg har vært i så god form før at det er direkte usmakelig å tenke på hvor ubehagelig det blir og hvor elendig form jeg er i sammenlignet med det jeg var før disse to svangerskapene. Men det er utrolig god trening og tidsbesparende - jeg må bare få det til. Er kake på jobben i dag, jeg stiller mett, med eple og tar bare en ørliten bit.

Ha en nydelig dag - og snart er det helg og ferie for mange - jeg jobber en uke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Jeg sykler og drikker vann, sunn frokost, lunsj og snart et mellommåltid før jeg sykler en skikkelig omvei på vei hjem. Snikveiing i dag var direkte utrivelig, men jeg gir meg ikke, tror og håper mandagens veiing blir en fin opplevelse likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Lang tur rundt et vann i det fine været med barnevogn og utrolig blid unge som også gikk deler av veien - så utrolig fint å være i bevegelse. Når jeg er fysisk aktiv blir jeg mer sulten, men på mer sunn mat. Omelett, knekkebrød og grønnsaker, god lunsj. Det står forresten sjokoladekake i kjøleskapet! Den skal få stå der. Planlegger sunn middag med masse grønnsaker, salat og kyllingfilet pluss litt rester fra igår - skal ha besøk - til dessert kan de som vil spise resten av kaken + jordbær fra hagen! Tror ikke jeg går noe ned denne uka, men heller ikke noe opp. Og det er bra med tanke på sjokkartet snikveiing tidligere i uka, tror det var endel væskeoppsamling. Jeg håper på en ny gåtur til kvelden, hvis jeg får barnevakt,da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Det er varmt inne på et kontor - siste arbeidsuke før ferien - skal bli fint med ferie og mer aktivitet. Ute hele dagen. Håper det blir noe bra vær. Jeg føler meg nesten 'oppblåst' - spiste pin-up i går kveld, med beste samvittighet. 4 stk av de aller minste. Man (jeg) kan lett 'glemme' å spise når det er varmt. Valget mellom 4 pin-up og en nydelig middag skal man ikke ta, jeg tok begge deler og kom likevel på 1600kcal. Vannmelon og jordbær er bra i varmen. Føler meg likevel 'oppblåst'. Kanskje blir det svømming i sjøen i kveld? Mest sannsynlig ikke.

 

Synes virkelig ikke at det går noe fremover, men så lenge det ikke feil retning så får jeg vel akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Følelsen av oppblåst har jeg med ujevne mellomrom. Kjenner det mye bedre nå enn før, antagelig fordi nå kan jeg finne på å kjenne på klærne at de føles strammere når jeg blir oppblåst. Men det er sikkert også fordi nå spiser jeg mer riktig og er ikke oppblåst så ofte som før. Kjenner jeg blir det veldig lett når jeg spiser f.eks. boller. Kombinasjonen hvete/gjær/sukker er magen min dessverre ikke glad i. Men nybakte boller er så godt at jeg fortrenger det fra gang til gang! *ler* Heldigvis er det sjeldent det serveres hos meg....

 

Det er vel antagelig siste dagen din på jobb før ferie? Isåfall håper jeg at du blir ferdig med alt som må gjøres ferdig før du tar deg velfortjent fri. Håper du får en super ferie!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Gullmedaljekandidaten

Sommerferien er nesten over. (Har en langhelg på fjellet igjen i slutten av august som hvertfall ikke blir noe kcal-overskudd).

Det er fint å være tilbake på jobb - sykle - faste rutiner. Er alene med barna i 2 uker, samboer jobber i utlandet og sånn fortsetter det hvertfall ut året. Da er det utrolig viktig for meg å planlegge godt, matinnkjøp, middager, regelmessige måltider.

 

Sommeren har vært fin, jeg har vært aktiv men har også spist færre og større måltider, mer usunn mat, vært mer sulten enn med mange små måltider. Vanskelig når man bor hos eldre familiemedlemmer som viser all sin kjærlighet gjennom mat og det er umulig å slippe til på kjøkkenet og i handlingen av mat: derfor høyt kcal-innhold og veldig mektig. Men det det mye bær og litt grønnsaker innimellom. Jeg hadde nok mindre kontroll enn jeg trodde jeg hadde. 3 rundstykker - nybakte - istedenfor 1 og når vi kommer hjem til sivgerforeldrene etter en tur og det er et lass med vafler til lunsj - så spiser jeg to plater istedenfor en halv og er like sulten og spiser grovbrød og blir litt uglesett ("er det ikke bra nok?")..... Jeg gikk opp 1.5 kg på 2 uker og ned 0.5kg siste uken av ferien (da styrte jeg mat og aktiviteter selv) - så samlet sett ca 1 kg opp. Jeg er litt skuffet over det, men tenker at jeg hadde ikke den kontrollen jeg trodde jeg hadde. Den kontrollen er tilbake når jeg nå er i faste rutiner og handler og styrer maten selv. Men ferien har vært fin, aktiv og avslappende. Jeg sykler til og fra jobb uansett vær - kjøpt en ny superlett regnjakke som er perfekt til sykling. Blir styrketrening i gruppe som starter om 3 uker og det gleder jeg meg til. Jeg greier ikke å motivere meg uten drahjelp til styrektrenig. Turer (rundt et vann, opp på et fjell og ned igjen, til sentrum og tilbake, intervalltrening i bakker) er null problem, men styrektrening - får ikke til uten ytre press. Så det er målet for høsten - i tillegg til å krype ned mot 80 kg innen utgangen av 2013 - så endelig mål på rundt 70 kg frem mot vår/sommeren 2014. Sakte og rolig.

Jeg har full fokus nå og er egentlig fornøyd. Synes det er skrekkelig å gå så lettkledd om sommeren, men det er også motiverende. Sånn vil jeg ikke ha det, ønsker å føle meg mer vel med lite klær i varmen.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

God formiddag!

Nydelig vær og lett å sykle til jobb, ungene opplagte og i strålende humør, jeg også. Hjelper med masse søvn som jeg fikk i natt, sovnet tidlig og lot rot og kaos være. Egg++ til frokost og første lille mellommåltid med en gulrot inntatt på jobb. Hadde venninner på middagsbesøk som medbragte snacks som jeg ba dem ta med seg uåpnet hjem, mitt problem er at når det ligger en åpnet pose med sjokoladebiter eller potetgull så spiser jeg av det nesten automatisk, selv når jeg ikke har lyst på. Hun ene glemte igjen en uåpnet gigapose med potetgull - som ungene maste om å få åpne og smake litt på - og det ble nei fra meg. Litt fornøyd med det.

Vil ønske alle en god helg - uten digre potegullposer og med fristende frukt og grønt istedenfor.

Jeg prøver på det for meg selv, hvertfall. Ser frem til ny vekt mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Gullmedaljekandidaten

Tilbake i gode rutiner, jobb, sykling hver dag og nå er det fokus på sunn og rolig vektnedgang. Det skal ikke gå så fort som mulig Jeg lager meg heller mange små og oppnåelige delmål. Gått ned 11.5 kg tilsammen siden april(noen kg opp i sommer som det tok litt tid å få av igjen), ca 20 kg igjen til 70kg. Jeg trenger nok et år på det. Eller så lang tid det tar. Veien blir fin dit, det har jeg bestemt meg for. Har vært noen litt dårlige uker med for mye karbohydrater (brød, særlig - litt hvetebakst, litt sjokoladekake og det er utrolig hvor dårlig det virker på kroppen - sukkersug og hodepine, følelse av å være oppblåst, dårlig samvittighet overfor meg selv).

 

Et lite tips fra meg er å lage god grønnsakssuppe som kjøles raskt ned ( i kaldt vann i oppvask-kummen) og kan stå i kjøleskapet i en uke, ta ut en liten porsjon av gangen og varm opp - supert til lunsj - ha gjerne litt proteiner oppi (kylling/skinke). Også som kveldsmat: Mye grønnsaker og lite kraft - i går kveld gratinerte jeg en skål til kvelds (litt ost på, nydelig). Ungene er ikke så begeistret, men jeg synes jeg greier å variere suppen så det ikke blir kjedelig for meg (krydder, tilbehør, proteiner). Fint mellommmåltid, også.

 

Gleder meg til å sykle hjem i finværet! For meg har daglig sykling gitt utrolig velvære og bedring av form. Helt ubeskrivelig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Dette underlige platået - er det kroppen som ikke 'vil' under 90 kg eller er det bare meg som har dårlig fokus (det har jeg hatt i sommer)? Jeg synes det går trått nå, men riktignok i riktig retning - skal under 90 uansett ila kort tid og jobbe meg ned mot 80, sakte med sikkert før jeg fortsetter videre. Ønsker alle en super helt - jeg skal på dugnad hos venninne som skal flytte. Vi skal vaske ned huset hennes og pakke og bære - det blir mange timers god trening, håper jeg. Må prøve å få litt sunn dugnadsmat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra suppetips :)

 

Jeg skal også ned til 70 og startet på 103,7kg ved siste fødsel. Første 10kg gikk naturlig nok greit av (baby+fostervann++) så jobbet jeg meg ned til 89-90 og der sa det stopp, lenge, ble ferdig med amming og jobbet videre men så snart jeg svingte under 90 hoppet jeg opp igjen uken etter. Veldig irriterende! Men til slutt kom jeg over kneika og tikket greit nedover til neste platå ;)/> på rundt 80kg... Denne gang har jeg ikke tenkt å være like tålmodig og meldte meg på nettkurs igjen for å komme meg videre og det vet jeg jo går etterhvert.

Men slike kneiker er utrolig frustrerende, men tenk sålenge kroppen har hatt den høye vekten? Ikke rart den tviholder på kiloene... Må bare innse at vi fungerer i trappetrinn og platåer og gyve løs!

 

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei Koala -

 

tusen takk for de ordene!

Ja - du har rett - jeg ligger ganske standhaftig på dette platået mitt og det er ikke morsomt å rapportere om 100g ned, på stedet hvil, halvt kg ned, på stedet hvil. Men nå er jeg med jobben på kurs - ble en stor buffetlunsj og jeg droppet derfor middag - sitter og jobber på hotellet med: gulerøtter og knekkebrød og lettbrus! Jeg skal bli mer aktiv her, planlegge bedre på matfronten og bruke viljen mer.

Håper alt er bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du ikke gir opp :)

 

Så jo i ettertid at du var innom andre tråder så var ikke helt borte. Men platå er kjedelige greier, godt kjent med det men heldig vis gir det seg til slutt! Jeg tror jeg lå et år på samme platå sist og det som fikk meg videre var kick-start med Allevo. Egentlig fy-fy i GR ånd men det funket! Det ga kroppen et spark bak og jeg gikk ikke opp igjen etterpå takker være GR kosthold, tvert imot tikket jeg videre nedover om enn saktere. Men nå er jeg på nettkurs igjen og denne gang funker det fint så alt til sin tid.

Kurs kan være en utfordring men fordelen ar at man ofte har litt tid for seg selv borte fra familieforpliktelser og kan gjøre som du sier, tenke litt og planlegge litt. Stå på videre, jeg heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Så hyggelig med oppmuntring fra deg.

Jeg har meldt meg på GR aktiv kurs med start om en mnd - trene i gruppe, veiing og en prat. Jeg tror det skal hjelpe meg. Inntil det starter skal jeg være mer målbevisst og faktisk planlegge dagens mat kvelden før og vite akkurat hva jeg skal spise og når. Alt utenom det planlagte skal ikke spises... Jeg er litt optimist, mens jeg tror det kan fungere. Skal rapportere...

Ha en super helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Gullmedaljekandidaten

90.1, dvs uendret. Jeg har havnet i unnskyldningsfella de siste 2-3 ukene:

"Ekstremt press på jobb, belastninger privat, innbrudd i hjemmet, oppussing hus (gjør selv), andre trenger min hjelp hele tiden og jeg stiller opp (og ber ikke andre om å hjelpe meg tilbake)".

 

1. Det betyr at jeg tar bilen til jobb, fordi jeg skal handle maling på vei hjem...eller svippe innomm gjenbruksanlegg med søppel. Jeg har syklet hver dag 1 time siden mars inntil siste 2 uker - så det føles ikke bra å ikke ha det nå.

2. Det betyr at jeg har så høyt stressnivå at jeg ikke spiser frokost alltid.

3. Det betyr at jeg sover dårligere.

4. Det betyr at jeg er konstant sliten og glemmer å spise, og spiser mer om kvelden enn godt er.

5. Konklusjonen er at alt dette maset gjør at jeg stopper opp i min videre vektreduksjon fordi jeg ikke greier å ha full fokus.

 

Det kan jeg ikke akseptere. Jeg ønsker og skal gå ned 20 kg til. har meldt meg på grete roede aktiv som starter om 3 uker- frem til da vil jeg tilbake til de gode vanene og få orden på alt kaoset som kom samtidig. Kanskje er målet bare en sparsommelig nedgang disse ukene før kurset og så full fokus når kurset starter? Skal hvertfall handle inn masse grønnsaket igjen (kjøleskap tomt)og fylle opp kjøleskap på jobb og spise helt etter klokka.

 

Ha en nydelig uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

2.5 uke til GR aktiv kurs-start - jeg har mye bedre fokus, synes jeg selv, syklet både i går og i dag - funnet frem vinter-sykkelhansker og varmere klær. Begynner å lage meg litt tøffere mål for perioden ut året selv om jeg har mange belastninger for tiden. Det blir ikke noe lettere om jeg blir tyngre - jeg vil bli lettere - men ikke nødvendigvis så fort som jeg tenkte før. 1kg vektnedgang pr uke går i perioder, men for meg ser det ut til å være for rask vektnedgang, dvs veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...