Gå til innhold

Anna T triumferer igjen!


Gjest Anna T
 Share

Anbefalte innlegg

Dagens tips for å unngå overspising foran tv'en

 

Full manikyr i stua i dag. Skrubb, maske og håndkrem og så to lag med gjennsomsiktig lyserosa lakk. Da har hendene vært "våte" av krem og lakk hele kvelden, og dermed ikke blitt stukket inn i noen som helst form for pose med fristelser :)/>

 

Den som steller synder ikke...

 

Kjempe godt tips :) savner noen ganger en liker knapp her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mali*35

Hei.

 

Eg har vore innom å lest litt, men ikkje skreve noke. Hektiske kvardager, mannen er vekkreist, og barna har mykje lesing og eksamener. Og ekstrajobb på meg. Det har gått greit, for i dag var det vegedag:

 

Eg har gått ned 1 kg sidan sist torsdag!!! Jippi!!

 

Fann ikkje målbandet i morgentimane, men no er det på plass til i morgon. Så då får eg ta måla då.. Men eg er veldig fornøgde med dagens vekt. Så totalt 1,7 på tre veker :lol:/> :lol:/>

 

Kjekt at du blir med her Snegla! Alltid kjekt med fleire som vil vere med å dra lasset... og mitt lass er tungt!!

Eg har også operert mine føter fleire gongar, og sist i januar...Men eg har ikkje tenkt å bruke det som unnskyldning lenger for ikkje å gå tur. Tur er min form for trim, og også kople ut alt anna. Naturen er flott her, og mange gode turmuligheter. Og i dag kom sola igjen :D/>

 

Takk for tipset, AnnaT. Prøver å la vere å ha noke godis i skapet, har barna så får dei ha det på rommet sitt...

Manikyr - fordi du fortjener det!!!!

 

No er det 0,5 kg igjen til første delmål - under 90 kg ;-) håper på det til neste veke.

 

Mali

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Så bra Mali, gratulerer! Da er det ikke lenge igjen til 80-tallet! Flinke du :)

 

Det er supert å gå tur. Sånn vektnedgangs-messig funker det bra for meg å gå tur, jeg går ikke noe mer ned om jeg trener hardere. Jeg må innrømme at jeg holder litt igjen på treninga foreløpig. Kanskje litt teit å si, men. Det er bare det at jeg vet at når kroppen veier mindre, jeg ammer mindre, og kroppen venner seg til det nivået jeg har nå, da må jeg jobbe hardere for å få de samme resultatene. Og da er det greit å ha et ekstra gir å gå på, liksom. Det må jo ikke bli noen hvilepute selvfølgelig, men for min egen del tror jeg det er greit å ta et steg av gangen.

 

Jeg har også vært ute og gått i dag, gått - ikke løpt, pga øsepøsende regnvær og gummistøvler. Det var deilig uansett, og etterpå har jeg varmet meg med en god dusj, fyr på peisen, stearinlys og kosedag med jenta mi på 4.

 

Snegla, høres ut som du har planen klar, dette går bra :) Den balanseballen din, er det en sånn bosu-ball eller? Jeg liker godt å trene styrke hjemme, bruker strikker, bosuball og stor fitnessball, eller trener helt uten utstyr. Og rockeringen da. Den rotgrønnsaksburgeren, er den hjemmelaget? Hvis ja, og det ikke er en grete roede-oppskrift, tror jeg bare du må se om du finner noe som ligner. Hvis du får lagt det inn, men at det ser ut som du spiste hele porsjonen, du kan ikke bare redusere på mengden du legger inn da?

 

Må innrømme at jeg har smugveid/-målt bittelitt, og det ser ut til at det blir en fin veiing på søndag. Godt å ha en normal uke igjen. Jeg må si jeg syns det går mistenkelig lett å skjerpe seg denne gangen, nå har det gått mer enn 3 uker, uten at jeg syns det har vært noe særlig stress. Ikke hatt veldig godis-cravings eller noen ting. Mystisk. Men helt klart å foretrekke. Vet at utfordringene kommer, men det motiverer jo å ha gjort et ordentlig jafs på vekta først. Har et lite håp nå om å komme under 75 før 1. juni, det hadde vært superkult! Krysser fingre B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Kjempe godt tips :)/>/> savner noen ganger en liker knapp her inne ;)/>/>

 

Hei

Så bra du likte tipset. Ikke feil med velstelte hender heller :)/>

Det er forresten en `liker`knapp her. Lite, grønt pluss nederst ved innleggene, rett over multisitat-knappen :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Litt sjelegransking

 

(advarsel: dette innlegget virker nok noe nyfrelst og naivt, men sånn kan det være når man har en aldri så liten åpenbaring. Det er i alle fall en beskrivelse av hvorfor dette føles annerledes denne gangen, med et lite håp om at kanskje utfallet derfor også blir annerledes.)

 

Sitter og tenker litt på dette med å gå ned i vekt, leve sunt osv. For jeg har jo vært her før. Og jeg har jo klart det før. Så hvorfor er jeg her igjen? De sier jo det at veldig mange av dem som går ned i vekt går opp igjen, så det er jo en forklaring. Men det er så rart, for jeg kjenner jo når jeg er på den smale sti, at jeg trives så godt med det. Så hvorfor skal det da være så vanskelig? Der er litt sånn som med trening. Dørstokkmila kan være helt uangripelig, men når jeg først er ute er det så ufattelig deilig.

 

Hvorfor kjemper jeg så mot? Hvorfor velger jeg noe jeg trives dårligere med?

 

Hittil har jeg tenkt at det handler om instant gratification. Snoping og latskap krever ingenting av meg. Mens vekttap tar lenger tid, og krever mer. Og jeg tror nok det er der det har gått galt før. For forrige gang jeg gikk ned i vekt var den sunne livsstilen noe som måtte til for å gå ned i vekt. Og når man først har gått ned i vekt, føler man at man endelig kan slippe seg litt løs igjen. Jeg har gått på Roede-kurs tidligere hvor jeg har sett på uka mellom 2 kurs som en slags fri-uke, med det resultat at jeg har lagt på meg mellom kursene.

 

Nå prøver jeg å kjenne mer på at jeg faktisk liker dette kostholdet, og å trene. Treningen har jeg visst at jeg har likt de siste årene, så det er ikke nytt sånn sett. Men det er akkurat som jeg har en veldig inngrodd forestilling om at dette kostholdet her handler om å nekte seg ting for å oppnå lavere vekt. Jeg vet jo at det er en livsstil og at man går opp igjen hvis man slutter å spise riktig. Men jeg tror det er på tide å åpne hodet for at jeg ikke bare må dette, men at jeg også faktisk kan like dette. Kroppen fungerer bedre. Jeg spiser mat jeg liker bedre. Det krever litt mer forberedelser, men hvorfor skulle ikke maten få tida det tar å lage den? Jeg liker brødskivene bedre med grønnsaker på. Jeg liker følelsen av å spise sunn mat. Jeg liker å ikke bruke så mye tid (og penger) på overspising av godis. Jeg liker å ikke føle at jeg har stappa i meg alt for mye søppel. Jeg liker å ikke se på ethvert øyeblikk alene som en anledning til å smugspise.

 

I tillegg liker jeg selvfølgelig følelsen av å ha gått ned i vekt. Jeg liker å slippe å være redd for at folk skal tro jeg er gravid. Jeg liker å føle meg vel i klær. Men det er ikke egentlig poenget i dette innlegget. For selv om vekttapet er et klart mål, og et så målbart mål at det er lett å fokusere på det, er det jo et større mål å være sunn.

 

Jeg skrev tidligere i dag at dette så langt har gått lettere enn forventet mentalt sett. Nå skal man ikke ta seieren på forskudd da, lett å være tøff i trynet etter 3 uker, men foreløpig går det greit. Jeg har selvfølgelig hatt dager og kvelder hvor jeg har slitt med fokus, men det føles klart at det handler om å bryte vaner, ikke at jeg egentlig har hatt lyst på noe. Tvert i mot har det føltes frigjørende. Endelig har jeg klart å bryte den onde sirkelen det tross alt var, selv om jeg der og da følte at jeg koste meg med det. Den glade bobla jeg har vært i, har jo skyldtes lillegull og generelt god livssituasjon, godiset har vært helt unødvendig.

 

Jeg tror faktisk tida er inne for å slippe taket i forestillingen om at det å leve sunt er et slags nødvendig onde som må til for å være sunn. Jeg har en snikende følelse av at det å leve sunt faktisk er en glede i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snegla

God aften!

 

Anna T: Det er godt med sjelegransking av og til. Jeg har selv vært en slave av den tilfredsstillelse man får av å knaske godteri. Problemet er, jo, at det ikke varer særlig lenge, og går heller over i kvalme.. :P

Ofte vet man heller ikke hvorfor man spiser, kanskje er man tørst i stedet, eller trykker innpå for å døyve vonde tanker. Vet ikke om dere har sett det programmet som går på TLC, "my 600 lbs life" - for mange kan det nok virke helt sykt at man plutselig veier 300 kg og ikke lenger kan gå. Det er selvsagt ekstreme tilfeller, men jeg erfarte selv at jeg veide 63 kg, noe senere veide jeg 67. Helt ut av det blå var det en dag 75, og nå 82! Årsak? I let myself go. Når målet var nådd, slappet jeg av. For mye. Det skjer ikke igjen. Jeg liker å leve sunt. Jeg liker ikke å være kvalm etter å ha drylt i meg en pakke panda lakris kjøpt i Finland. Personlig tror jeg nøkkelen til varig endring ligger i å ikke se vektnedgang som en tidsbegrenset prosjekt. Man skal kunne kose seg litt, og jeg er en sucker for regler og rutiner. Feks lørdagsgodt spiser man på lørdager, ikke fredag og søndag i tillegg.

 

Litt sjelegransking fra meg og idag ;) Jeg skal lage ostesmørbrød og skrive oppgave nå. FUN FUN FUN. Har spist altfor lite idag, så jeg får lesse på med ost :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag:)

 

Noen gode tanker i sjelegranskingen! Jeg er jo som sagt på min første tur nedover i vekt, og kjenner jeg kan bli litt demotivert av alle trådene som heter "evig slanker" "triumferer igjen (jepp, denne og)" "Tilbake igjen" osv.. Har derfor gjort en god del sjelegransking selv for å få dette til å bli en tur som skal gjøres bare en gang. Jobber selv mye med å kose meg! Nyter den sunne maten. I går spiste jeg vafler hos noen venner. Hadde avtale med kjæresten på forhånd om at vi skulle dele. Så da ble det to halve vafler. Følte jeg bare spiste og spiste, nøt hver bit. Her er det ingen fornektelser, ingen sorger, bare sunne valg som gir glede!

Som dere sier er det lett å bli litt i høy i starten kanskje, men det er det da ingenting galt med? vi må beholde de gode følelsene! For første gang på flere år spiser jeg meg nå skikkelig mett (til tider alt for mett..) og gjør det med god samvittighet! For meg er dette nærmest en lettelse.

 

Snikveiing i dag, hadde jo ikke gått ned noe som helst på onsdag, men i dag var det ned 0,7! og dermed ble det den offisielle vekta denne uka, godt for motivasjonen rett og slett. Var utrolig støl på onsdagen, har det noen innvirkning?

 

Noen som har prøvd seg på 30 days shred? tenkte jeg skulle teste det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Stølhet betyr vann i muskelene og ofte litt ekstra vekt ja. Så la dagens vekt gjelde du, den er nok riktigere. Deilig å gå ned :)/>

 

Enig i det du skriver om alle evighetsslankerne Blåbæret. Med all respekt til dem (eh... oss ;) ) som stadig og alltid sliter med vekta, det er jo liksom om å gjøre å ikke bli en av dem/oss, da. Jeg var inmari opptatt av det sist, at jeg skulle aldri over 70 igjen. Men et eller annet skjedde, livet kom litt i veien, og alt fokus var som blåst av banen. Enda så motivert jeg var i utgangspunktet, og så hardt jeg hadde jobbet for å legge fra meg alle kiloene. Derfor er det så viktig å ha hodet med seg og ha en strategi utover de ukene det tar å gå ned i vekt. Kanskje vi skulle ha en liten holde-vekten-pakt etter at vi er ferdig slanket også? Jeg holder i alle fall fast i planen om at mannen skal se på når jeg veier. Det er forsåvidt ikke så farlig enda, men jo lenger ned vekta kommer, jo viktigere er det. Og når jeg er i mål skal han få se på når jeg veier meg i alle fall resten av året.

 

Så bra med vaflene. Høres ut som en veldig fornuftig tilnærming. Det er jo forskjell på folk også, noen kan spise et par vafler uten at det gjør noe, andre må betale litt mer for dem. Det viktigste er jo at man finner en måte å gjøre det på som funker for en selv. Og når man kommer seg gjennom dagene med følelsen av å ha kost seg, er det jo desto større sannsynlighet for at man fortsetter videre.

 

Har ikke testa 30 days shred, men har lest flere om flere andre her som har gjort det. Hvis du leter litt i trenings-forumet finner du sikkert noen tråder om det. Hold oss oppdatert hvis du gjør det da, gøy å høre om sånt.

 

Skal prøve meg på en aldri så liten jogge-med-barnevogn-tur etterpå, håper sola holder seg fremme.

 

Snegla, har ikke sett den serien, men skjønner hva du mener. Nå er det jo forskjell på 85 og 300 kg da, men prinsippet er jo litt det samme. Men denne gangen skal det holde, ikke sant? Vi må bare minne hverandre og oss selv på at vi faktisk ikke har lyst på all søppelet, når vi har de svake øyeblikkene.

 

God fredag til alle :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første økt med 30 day shred gjennomført! Svetten pipler og musklene verker! Så det er bra :P Det er absolutt ikke som en "rask 30 dagers løsning" for min del, men noen ganger er det praktisk å trene hjemme :)

 

Jeg synes definitivt at det er lurt å ha en "holde-vekten-pakt" jeg har hvertfall planer om å komme meg inn på dette holde vekten forumet etterhvert. Altså etter jul engang! :)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mali*35

Hei jenter.

Godt med litt sjelegransking. Det må eg også gjere ein dag! Må ha litt ro rundt meg først... Eg er soooo sjokoladesjuk, eg har eit STORT problem der... ahhh...det svir i augene når eg forlet sjokohyllene på butikken... Men eg har klart å stå imot sålangt ;-) Men du kor lett handa mi kunne ha sneke med seg - berre litt!!! Eg har apstinens på det enda, men håper det gir seg snart. Hadde eg berre hatt noke eg kunne fylle det tomrommet med!!! Så her må det nok litt djupare gransking til, og også litt tilståing og ting som skal bekjennast!!! For det er ein grunn til at eg er i gang igjen. Men når det er sagt, har fire svangerskap og alder også sitt å seie. Nærmar meg 43 år... Forbrenninga er ikkje det den eingong var :P

 

men no skal eg nyte helga og reise vekk. Håper det er litt kjekke butikkar der, og kanskje eg kan bli frista av noke anna. Snart - når vekta rundar fem kg ned, skal eg bli frista av kle!!! Gled meg til det!

 

 

Syns de er flinke, dette blir så bra. Alle har fokuset og eg føler de passar på meg, eller eg føler i allefall at eg må stille opp litt. Har man meldt seg på her, blir det for feigt å berre "ete seg ut herfra"....

 

Ha ei fin helg alle.

 

mali

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Så bra Blåbæret! Deilig å ha trent skikkelig effektivt. Du er flink!

 

Mali, håper du har en fin tur, full av herlige distraksjoner. Du kommer til å vinne over sjokolade-suget, bare hold ut. Det tar tid å bryte vaner, men før eller siden er den knekt.

 

Jeg har hatt en bra dag. Det ble jogging i knallsol uten barnevogn, det var deilig. Så litt rockering, også i sola. Mannen min så meg, det var flaut. Etterpå har jeg dusja (selvfølgelig, dah) og skrubba hele meg med en god skrubb. Så fuktighetskrem. Det er reint sengetøy på sengene og rene håndklær på badet. Nå sitter jeg med fuktighetsmaske i ansiktet. Det er velvære det :)/>

 

Maten har også gått fint. Vært litt sulten, men greit nok. Nå er det snart kveldsmat. Skal jeg sette på en film da mon tro?

 

Jeg skjønner at jeg virker litt obsessive her altså (ikke litt, og ikke virker. Jeg er veldig obsessive). Men mannen jobber kvelden denne uka, og dermed er jeg hjemme alene når ungene sover. Så da blir det god tid til refleksjon og større behov for distraksjoner. Ofte ville jeg "benyttet" anledningen til å overspise latterlige mengder tull. Ikke ofte. Alltid. Men ikke nå, jeg er flink, og fornøyd.

 

Mali: jeg syns også det er fint å ha en sånn gruppe å stå til ansvar for. Vi får passe på hverandre som best vi kan :)/>

 

Ha en god kveld og helg alle. Håper Awsam henger med, snart veiing og kanskje mål 1 nådd? Krysser fingrene for deg :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia,

 

2. dag med 30 days shred! Ble om mulig enda mer sliten i dag siden jeg kunne øvelsene :) Man blir virkelig sliten på de 20 minuttene altså!

 

Ellers er jeg denne uka i ett hus fylt med kaker, snop og andre saker jeg ikke skal ha i meg. Så dette blir en prøvelsesuke for min del :)

 

Ønsker dere en god lørdagskveld!

 

-blåbæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snegla

Hei og god søndag!

 

Jeg har vært ganske flink denne helgen! På fredag var jeg på seminar, lunch startet kl 11. Jeg trodde det skulle være koldtbord, men arrangøren hadde lite penger i kassa og det ble servert smørbrød. Spist to stk, og vann til (valgte vekk jus). Seminaret begynte kl 12 og varte til kl 19, uten at det ble servert mat i mellomtiden! DØD! :o

Jeg hadde med en avocado og en kiwi, heldigvis. Noen av deltakerne kjøpte is til alle, men jeg klarte å la være (applaus) :D

Middag ble servert kl 2030, hvor jeg spiste laks og potetmos og MASSE grønnsaker, men klarte å begrense meg. Desserten.. Moltekrem, som er SÅ godt. Spiste nok 2 GR prosjoner.. Og 1 clausthaler..

 

Igår spiste jeg veggispizza, med helt helt tynn bunn laget av rug og litt speltmel. Hadde ikke på rømme eller tacosaus, som var servert til. MEN (jajaja) hadde 4 glass vin og 1 lite glass baileys..

 

Utenom det har jeg spist mye cottacge cheese/tyrkisk jogurt med bær/frukt, samt lomper med light philadelphia og grønnsaker i. igår unnet jeg meg en liten pakke snack a jack med urtesmak (130 kcal) mens jeg satt på jobb og skrev oppgave. Alt i alt synes jeg at jeg har vært ganske flink.. Kunne sikkert droppet 2 av vinglassene, men altså, skal jo leve også.. :rolleyes:

 

Er spent på veiinga imorgen. Har mensen denne uken og har følt meg litt oppblåst. Sitter med den vrikkede foten høyt nå, og innrullet i bandasje for å drenere litt væske. Får sokkemerker og joggeskoen sitter stramt, så den er ikke klar for langtur enda.. :angry:

 

Velvel, håper alle nyter sola (hvis dere ikke bor i flomutsatte områder), nyt den for meg og. Jeg sitter nemlig inne og skriver...

 

Hu og hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Hei igjen

 

Så flink du har vært, Snegla! Høres ut som du håndterte seminaret bra. Håper foten bedrer seg. Man blir vel ofte mer hoven og sånt når det er varmt også?

 

Båbæret: lykke til med å motstå alle fristelsene. Sikker på at du klarer deg bra!

 

Dere er superflinke dere studentene nå i eksamenstida altså. Husker tydelig at innspurter med eksamener og oppgaver ofte ble preget av kosemat. Men dere står imot, flinkinger! Dere fortjener skikkelig å belønnes med superspreke kropper i sommer :)

 

Jeg er veldig fornøyd med uka som har gått egentlig. Har fått trent ordentlig 3 ganger, og vært flink med maten. Det jeg ikke har vært så flink til har vært mat-registreringen, men det har jo gått bra likevel. Er superforøyd med 1 kilo ned og 3 cm rundt livet!

 

Nå har jeg 3 milepæler tett i tett rett rundt hjørnet.

-74,9 - under 75 kg

-74,8 - bmi 26,8-lett overvekt (imotsetning til over 27-overvekt)

-74,7 - ned 5 kg

 

Veldig spent på om jeg når noe av dette denne uka, da må jeg gå ned minst 0,6 kg. Kommer forresten til å veie meg lørdag i stedet for søndag, siden det er 1.juni.

 

Ingen store utfordringer kommende uke. Har en bursdag til helga, men det tror jeg skal gå fint. Den ene puppen er på nippet til brystbetennelse igjen, så mulig jeg må roe litt ned på treningen. Men det kan hende det løser seg i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Løsninger for søtmomser

 

Mitt søtsug kommer først og fremst når jeg egentlig er sulten. Hvis jeg ser på klokka, er det som regel ca 3 timer siden jeg har spist. Så da er jo løsningen å ta seg litt mat. Ellers funker det ofte å tviholde i tanken på hvor tynn jeg skal bli (akkurat passe da, altså :)) Men noen ganger kreves hardere skyts.

 

Noen tips hvis søtsuget (eller snacks-suget) tar overhånd:


  1.  
  2. Litt mandler
  3. Dobbel0-yoghurt, f.eks. kokos
  4. Mango med vaniljejoghurt, litt hakkede mandler og kanel
  5. Smoothies, jeg liker best jordbær, evt jordbær/vanilje
  6. Frossen smoothie (som over)
  7. Sukkerfrie pastiller
  8. Dream joghurt is. Den med brownie og karamell er sinnsyk.
  9. Litt superchips
  10. rugsprø med brunost
  11. Litt mørk sjokolade (ikke min favoritt, men andre liker det jo)
  12. Confecta lett-kakao, gjerne mint (finnes det fortsatt?)
  13. Et glass Pepsi Max
  14. Frukt

 

Eller bli kvitt tanken ved å gjøre noe annet:


  1.  
  2. Gå en tur
  3. Ta en dusj
  4. Les en bok
  5. Håndarbeid
  6. Egenpleie
  7. Ring en venn
     

 

Andre som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snegla

Så var veiedagen her.. Jeg har gått ned 800 gram og minus 3,5 cm totalt. Kan ha målt litt feil da, men håper det fortsetter å gå nedover :)

 

Anna T: Gratulerer med super nedgang! Mange gode tips her! Det absolutt beste for meg er å gå tur, evnt legge neglelakk (noe jeg gjør konstant).

Av matinntak hjelper det med litt mørk sjokolade, men ikke nøtter, og IALLEFALL ikke sørlandschips. Da ryker hele posen før jeg får sukk for meg! Jeg har smakt dream sin lakris-is en gang.. Oh my.. Heaven. Så, den kan jeg heller ikke spise for å døyve. Ikveld hadde jeg smoothie, det metter også! MM! :D

 

Et annet tips for å holde hendene "opptatt" er å sy. Jeg var på sykurs i høst (og det var 2 siders oppslag i lokalavisen om den helgens "happening"..). Det hjelper for meg å sy, da kan jeg holde på lenge uten å tenke på mat, sikkert fordi jeg må fokusere så nøye på å ikke sy skjevt, sy utfor, få nåla gjennom fingeren osv :P

 

Men nå er det jobbetid, gud hjelpes, gleder meg til september og bli ferdig med studiene.. inntil spesialisering.. zZzZ... <_<

 

Hej hå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mali*35

Hei damer!

Så flinke de er :)/>

blir i godt humør av å lese nedgangen her..

 

Har hatt ei fin helg, masse sol, litt lite mat pga varmen, saftis og litt tur. Og eg har kjøpt meg ny jakke, softshell i ehhh... litt trang størrelse! OG den skal jammen bli passelig i løpet av sommeren!!! Litt dristig?? Men det er litt dumt å ha ei for stor jakke til høsten :D/>

så no må eg berre fortsette!!

 

Vekta ser bra ut, syns eg. Måtte smugvege litt i dag, og det var greit. Blir nok nedgang til torsdag. Eg har snusa litt på lavkarbo/grovkarbo, og syns det virkar intressant ein del av det. Har lånt litt bøker, og surfa litt, for å lære meir om kosthold og sånn.

 

AnnaT: du har mange gode tips. Trur det er fleire enn eg som har sug etter noke godt... Eg sit rett og slett ved pc'en og surfar, leitar etter bøker, stoff/mønster, strikkegreier og finn.no osv. Har god grønn te i koppen min, og har ikkje lyst på noke anna.. Då må eg reise meg opp, og gå ut på kjøkkenet. Av og til er det greit å vere bedagelig...hehe

 

Mine neste veging: første delmål nådd?? Under 90 kg. Det bør eg klare!!

 

Mali

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Gratulerer med nedgang, Snegla! 800g er kjempebra, det går fort nedover i den farten :) Så kult at du syr. Hva syr du da?

 

Mali: kult med ny jakke. Jeg satt og lurte på det selv i går, hvilken størrelse er det egentlig lurt å kjøpe nå. Liksom ikke så mye vits i å kjøpe noe som forhåpentligvis er for stort i juli. Bra motivasjon :)

 

Jeg må si at jeg sliter skikkelig i dag. nærme en sprekk her, kjenner jeg. Det er ulempen med å ha permisjon, har litt for lite å henge fingrene i akkurat nå. Mannen min kommer til å være hjemme (altså ikke jobbe) noen uker fra fredag, og så fikk jeg plutselig den trangen til å "benytte anledningen". Merker at den indre dialogen argumenterer skikkelig for at jeg burde skeie ut nå. Idiotisk. Vet ikke om det er at suget er sterkere i dag, eller om viljestyrken er svakere, men et eller annet er det. Føler meg skikkelig premenstruell også, lurer på om jeg er iferd med å få igjen mensen for første gang etter fødselen.

 

Skal ta meg litt mat, og se om det hjelper på situasjonen. Og så våkner vel lillegull snart, så har jeg noe annet å fokusere på. Ellers får jeg titte igjennom arsenalet av triks.

 

Her er i alle fall noen argumenter mot å sprekke:


  •  
  • Jeg kommer ikke til å være noe fornøyd etterpå, kostnaden er mye høyere enn "kosen" er verdt.
  • En sprekk kan fort koste en kilo eller to, det vil være et kraftig innhugg i det jeg har gått ned
  • Det er helt unødvendig å skeie ut nå. Taperaktig å ikke klare å stå imot på en tirsdag formiddag.
  • Jeg får ikke trent for å reparere skaden fordi jeg fortsatt har en brystbetennelse luskende.
     

 

Gi meg styrke. Gaaaah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

 

her sendes styrke Anna T! Stå imot søtsuget, les dine egne punkt og tenk på noe annet :)

Utrolig kjekt å lese hvordan dere alle går nedover i vekt! Hurra for dere :)

 

Jeg trenger hjelp med noe som jeg håper dere kan hjelpe meg med; Grønnsaker! Jeg sliter voldsomt med å få i meg nok.. Jeg spiser som regel en gulrot (100 g) i løpet av dagen, og ca 50-70g med grønnsaker til middag. Så langt har jeg spist to av de gulrøttene, men jaggu kan man bli lei! Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Noen gode tips for å få i seg mer, noen grønnsaker jeg ikke har tenkt på som funker på nista/spise rå? Jeg har aldri vært glad i middag og varm mat, så det er ikke der jeg kan hente det inn desverre.. Kunne ønske jeg elsket wok :P

 

Ønsker dere en flott dag, uten sukker og andre unyttige ting. For det trenger vi ikke, vi trenger glede og grønnsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Takk skal du ha Blåbæret, jeg suger til meg all styrke jeg kan få.

 


  •  
  • Liker du avocado? Jeg syns det er veldig godt som pålegg, særlig på rugsprø med sitronpepper på. Mye kcal, men det er i alle fall veldig sunne kalorier.
  • Hvis du skjærer opp gulrøtter, slangeagurk og paprika i stenger, kan det være godt å småspise, og så føler jeg ofte at det er litt bedre enn å bare trykke i seg en gulrot. Kan dippes i litt mager kesam.
  • Eller så kan man lage seg en grønnsaksjuice eller -smoothie? Krever litt arbeid, da.
  • Du sier du ikke er så glad i middager, men tenkte i alle fall å tipse om at hvis man lager hjemmelagde supper som man kjører jevnt i en stavmikser, får man i seg masse grønnsaker. Jeg er veldig glad i blomkål/brokkoli-suppe, paprika-suppe og potet-/gulrotsuppe. Masse næring og lite kalorier. Hvis de serveres med litt godt tilbehør som f.eks. en god olivenolje, krutonger, pinjekjerner, litt revet parmesan eller smuldret fetaost og salt og pepper, blir det en skikkelig god middag også. Eller man kan ha med litt på en termos og varme en kopp til lunsj? Og det er ikke noe pes å lage, og går fort.
  • Jeg er ikke så glad i stangselleri, men det kan jo knaskes. Og er visstnok en av svært få matvarer med så lite kalorier at du forbrenner med ved å tygge den, enn du får i deg ved å spise den...
     

 

Det var det jeg kom på i slengen, skal si fra hvis jeg har noe mer.

 

Lenge siden vi har hørt noe fra Awsam, noen som har sett noe til henne i andre tråder? Håper hun holder koken der ute :)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Sjelegranskning, del 2. Trassalderen

 

Nå har jeg lagt lillegull igjen, så må skrive litt for å få tankene bort fra snopet i skapet...

 

I det forrige innlegget med sjelegranskning spurte jeg hvorfor jeg kjemper så mot de gode valgene, når det egentlig er det jeg liker. Og ikke minst det som er bra for meg. Og det tror jeg at jeg må finne litt mer ut av hvis det skal bli noe varig dette her.

 

Jeg tror jeg var inne på noe i dette med at jeg har noen inngrodde forestillinger om at sunt er kjedelig og usunt er gøy. For jeg er vel en sånn typisk flink pike som alltid har gjort det som har vært forventet, fått gode karakterer, jobba hardt, styrt unna alle store feil man kan gjøre i ungdommen. Jeg har balansert pent og ordentlig på den smale sti. Jeg var hun som foreldre ville at ungene deres skulle leke med. "Kan du ikke være litt sammen med Anna, hun er så ordentlig". Flink, flink, flink, flink. Jeg har da hatt det gøy, selvfølgelig, og gjort masse spennende. Men jeg har aldri tatt de største sjansene, og har alltid vært veldig... vel... ordentlig.

 

Så har kanskje maten blitt det området hvor jeg har gjort opprør. For det blir jo en tvangstrøye å alltid gjøre det som forventes. Man får jo litt klaus. Maten har vært en arena hvor jeg i smug har kunnet gjøre det motsatte av det som er "lurt" og "fornuftig" og "ordentlig". Jeg har kunnet gjøre alle feil i boka, trygt plassert i min egen stue. Den flinke piken i meg protesterer litt, så jeg syns det er fælt når jeg er i butikken og de ser alt jeg kjøper. Og jeg gjemmer godispapiret så ikke mannen skal se hva jeg driver med. Men den stakkars opprøreren i meg, undertrykket på alle vis, sprenger seg frem og vinner så lett akkurat her. Og sånn har det vært siden ungdommen. Smugle inn godis, smugle ut søppel. Sakte økende vekt som eneste bevis på smugingen.

 

Og så har opprøret blitt en vane. Kos forbindes med godis. Løssluppenhet forbindes med godis. Tristhet og kjedsomhet kureres med godis. Grensen for hva som er akseptable mengder har blitt flytta så mange ganger at det har blitt helt grenseløst.

 

Når jeg gikk ned så mye etter at datteren min ble født var jeg ett steg på veien. For jeg hadde funnet en motivasjon utover det å være tynn. Tynn er ikke nok. Jeg kommer alltid til å ha et ønske om å være tynn, men det er ikke sterkt nok til å endre adferd på sikt. Og når jeg endelig hadde oppnådd det som var målet, og at på til blitt tynn, så svikta motivasjonen igjen. For den nye livsstilen var fortsatt bare et nødvendig onde for å være både tynn og sunn. Forestillingen om at sunt er kjedelig og usunt er gøy var der fortsatt. De tankene man har hatt i hele sin voksne alder sitter hardt. De vanene man har hatt i ti år, endres ikke av å gjøre noe annet en liten stund.

 

Men hvis jeg skal være helt ærlig mot meg selv, så gir det meg ingenting å overspise i skjul. Det gir en svært kortvarig følelse av opprør og kontroll. Men umiddelbart etterpå kommer skammen og kvalmen og alt det der. Jeg liker ikke å være den personen.

 

Jeg tror at jeg har det bedre nå enn jeg har hatt det siden jeg var barn. Jeg slapper mer av. Reagerer ikke så sterkt på alt. Jeg har endelig klart å akseptere noen utfordringer i forholdet til mannen min, som jeg har kjempet mot lenge. Vi er forskjellige, det er greit. Jeg klarer bedre å sortere det som betyr noe, fra det som ikke betyr noe. Jeg har tatt valg de siste årene som har vært vanskelig å forstå for mange. Jeg har tatt valg basert på hva jeg har lyst til, ikke basert på hva folk vil syns. Jeg har valgt familie fremfor karriere. Trening fremfor karriere. Kanskje jeg nå ikke trenger opprøret mitt lenger? Kanskje jeg nå er enda et skritt nærmere å gjøre dette til en livsstil? Enda nærmere å se disse inngrodde forestillingene for det de nettopp er: forestillinger?

 

Jeg har tenkt på en ting til i forbindelse med det første sjelegransknings-opplegget og dialogen med Blåbæret etterpå. Jeg unner virkelig henne og alle andre førstegangsslankere å få dette til å bli en varig endring med en gang. Det er helt sikkert lettere å gjøre det en gang ordentlig, enn å måtte gå på den samme kampen om igjen og om igjen. Men for min egen del tror jeg ikke jeg skal sette alle penga på å måtte lykkes en gang for alle. For sannheten er at jeg har gått ned og opp igjen før. Og uansett om jeg får alle disse tingene helt under kontroll, vil vekta helt sikkert svinge litt her og der. Så får jeg bare ta meg sammen igjen da. Det er ikke verre enn det. Og så tror jeg at hvis jeg klarer å ha litt lavere skuldre, og sette litt mindre på spill, så blir det kanskje lettere å gjøre dette til en livsstil, i stedet for atter et område hvor jeg må være flink pike. Jeg trenger ikke flere områder å være redd for å mislykkes i.

 

De siste tre årene har vært en reise for meg i å bli en gladere meg selv. Det meste av utfordringene er løst. Så nå er det i grunnen bare dette med mat igjen. Og da er kanskje endelig forutsetningene på plass for å faktisk få dette til.

 

Den som lever får se. Men jeg har i alle fall overvunnet dagens utfordring, det har hjulpet å skrive seg gjennom tingene. Jeg går på, og gleder meg over alle små seire :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mali*35

Hei Anna.

Kjenner so godt igjen alt du skriv, alt frå det å vere den snille jenta alle vil leike med, til den sjulte etinga.

Eg har også alltid vore ei ordentlig jente, har ikkje gjort feil eller noke. Eg har vel vore den anonyme, med få men gode venner. Fann min mann ganske tidlig, og vi har vore ilag sidan. Fire flotte barn har vi ;-) alt berre velstand! eg har jobba deltid so lenge eg har følt behov for det, og vore fornøgd med det. Valgt familien framfor alt anna <3 Eg har til og med skifta jobb, for at mi arbeidstid ikkje skulle gå ut over barna. Supermummy!!!

 

Då eg fekk mitt tredje barn, var eg slank som berre det. Ser bilder frå babytida der, og det var ei tynn og bleik mor. hehe...kva har skjedd??

 

Eg har kunne bestemme kva som skal til middag, sidan eg lagar maten..i samråd med barna. Då eg begynde å jobbe meir, kom tidsklemma og aleineheime med barna, slitne barn....skal ha mat NO, og skriking fotballtrening og vi-tar-en-grandis..... og ei veldig sliten mor..konstant sliten mor. Aldri tid til egenpleie, aldri tid til trim, alltid eg som kom sist... Eg har vel hatt det for travelt til å tenke så mykje over ting. Men eg likte min situasjon - mammarolla er noko av det finaste eg har!! og eg hadde vel ikkje bytta. Ting måtte prioriterast.

 

Ein dag for nokre år sida 2005 (?), skulle eg arrangere selskap i familien, fann eg ingenting i skapet som passa meg, og eg nekta å handle STORE plagg. Tenkte at det skal eg ikkje, melde meg på grete roede kurs og feira dag. So kom mandag og eg lurte på kva eg hadde sett i gang...ÆÆÆÆ

 

Men eg klarte det då, skal klare det igjen. Gjekk ned nesten 14 kg til sammen. Fekk på meg 38/40 størrelse og var fornøgd. Fikk masse gode kommentara og kor-fin-du-er osv.

 

Men kven er eg no.. har fått eit barn til etter nedgang, og har eit heimeverande liv etter jobb, som til tider kan vere slitande og utmattande.

Og eg syns det er godt med en sjokolade etter jobb...eg gjer det! (ikkje no når eg slanka meg) men kvifor syns eg det??

 

Eg syns ikkje det er same stasen med eit fint tillaga grønnsaksfat...eller oppkutta frukt?? veit det er sunt, men det hjelper så lite. Då får eg vere uten kos.... Men eg klarer det, fordi eg veit eg må. Skal eg leve i telt, eller skal eg kunne smykke meg med dongeribukse med lavt liv? Fine tunika med rysjer og blonder, uten buler på ryggen, og stramme knapper, Pølse under bh-stroppa bak på ryggen. DETTE ER TING EG VIL HA VEKK; EG VIL IKKJE VERE DENNE DAMA.

 

Kven er eg då? Kven vil eg vere?

Ei mindre utgåve av meg sjølv med helsegevinst. Finne klede uten problem. sleppe å kjenne på flauhet over min egen kropp. velvære, stolthet, at ungane skal føle seg stolte av mamma - ikkje flau (det har dei ikkje sagt)

 

Men er denne dama meg? Kan eg bli ei sånn dame?????

 

Huff - sjelegransking er slitande Anna..

 

Litt flaut dette her, det riv litt på innsida no, men kanskje er det godt å trykke send.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Hei Mali

 

Skjønner hva du mener, det er flaut, og det river i sjela. Men jeg tror det er kjempebra å skrive det ned. Da må man først tenke ordentlig gjennom det, og når man skriver og trykker send, så må man på en måte forholde seg litt aktivt til det også. Og hvis vi finner ut hvorfor og hvordan vi endte her, blir det vel lettere å ende her igjen. Sjelegransking skal være slitsomt tror jeg. Og så har vi jo tross alt et anonymt forum å øse det ut av oss. Her trenger vi ikke være flaue. Vi er oss selv, og prøver å få til noe vanskelig. Det står det respekt av. Tipper for øvrig det er fullt av flinke piker her :rolleyes:/>

 

For meg handler det nok i alle fall mye om balanse. Lave nok skuldre til ikke å bli stressa, nok skjerpings til ikke å bli bananas. La denne livsstilen bli viktig nok til å klare det, men ikke så viktig at alt står og faller på det. Nok kos til å kunne leve med dette, men ikke mer enn at det går rette veien. Og alt i alt fokus på det viktigste som finnes. Småtrolla som skal ha en aktiv og glad mamma som står for dem som et godt eksempel. Barna dine har all grunn til å være kjempestolte over mammaen sin.

 

Fint å høre historien din, Mali, så blir vi litt mer kjent. Ser ut til at vi har litt til felles. Og det hjelper da mye syns jeg, å ha noen her som gidder å lese de frustrerte tankene og gi støtte på strevsomme dager. Og å juble sammen med over små og store suksesser.

 

Vi trasker sammen videre, mot god helse og smukt utseende.

God natt :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Haha, etter en tøff dag med ekstremt søt-/saltsug og masse sjelegranskning er det deilig med en vanlig dag igjen. Puh. Men fy søren så stolt jeg er av at jeg ikke gikk på en smell i går.

 

Jeg var litt redd for at behovet for å benytte anledningen til å skeie ut skulle sitte i både i dag og i morgen også, men det ser ut til at tanken på lørdagens veiing har vunnet over tanken på godis. Hurra!

 

Hvordan går det med Blåbæret da, har ikke du veiedag idag? Håper du har gått ned masse, det har du fortjent nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...