Gå til innhold

Livsstilendring som en kan leve med resten av livet.


Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 52 år, som igjen skal ta av disse 5-6 kg, som jeg har tatt av et par ganger de siste 5 årene, og nå er jeg lei.

Må da gå an og holde seg på den vekta en skal eller??

I løpet av mars håper jeg å ha gått ned disse kiloene og så holde vekten på dette forumet til midten av mai, i hvertfall.

Jeg bor i varmere strøk frem til midten av mai.

 

Jeg håper mange vil være med å hjelpe hverandre ned i vekt resten av vinteren og våren, om du skal ned 2 eller 10 kg.

 

Jeg har veiedag på onsdag.

Men du kan gjøre det når du vil.

Men lettere å følge med vist du har samme dag eller du lager Signatur, så ser en hver uke hvordan det går med hverandre.

 

Håper på en fin tid sammen med dere som blir med.

Her skal ikke bare det positive skrives. Ikke alltid det går så lett, så alt er lov å skrive om. Tunge dager har vi alle.

 

Da håper jeg å få følge med mange :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ble kjempeglad da jeg så tråden din! Melder meg på sporenstreks! Vet at da kommer man i veldig godt selskap.

 

Jeg er jo en litt eldre dame, men ung til sinns...

Og håper å holde koken i mange år, er veldig aktiv med mange framtidsplanar. Kan jo ikke drasse på en masse overflødige kilo i ryggsekken.

 

Har vært oppe i 86, og det var fælt.

Har alltid vært fysisk aktiv, hatt hunder og gått masse i skog og mark, selv med alle de kiloene. Men kjøpte klær for å skjule...ikke moro.

 

Siden har det ligget på mellom 64 og 70. Det siste er vekta pr idag, gått opp ca 3 kg i desember...

 

Ved 64 følte jeg meg som en lett fjær. Nå er det litt mer hel kråke...

 

Hadde tenkt på å melde meg på et nytt kurs i GR. Men nå starter snart ei lita gruppe på trenings senteret rett nedi her, fra 21 jan til påske, den har jeg tenkt å følge. To flinke instruktører, som selv har gått ned masse kilo, skal lede, forelese og trene oss.

 

Gleder meg til det! Den ene har vi hatt i spinning før, han kalte vi for Guruen, var så utrolig motiverende! Blir nok en del gullkorn sitater fra ham.

 

Så setter vi igang da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Sekstito - koselig at du vil følge med meg her ute.

Gleder meg til å høre hva Guruen din har å si utover året.

Fint tiltak da.

 

Jeg "trener" ikke her nede. Men går lange fine turer minst 2 ganger i uka og kortere turer de andre dagene, så er ute å trasker litt hver dag.

Får kanskje til en dans i ny og ne, også.

Bor oppi høyden, så kommer jeg ned har jeg den oppoverbakken hjem

I dag har jeg hatt langtur og da har det blitt sånn ca 20 000 skritt.

Mitt mål er minst 10 000 skritt hver dag.

Bærer 8 kg ganger 2 minst en gang i uka, i form av vann... blir vel litt styrke det.

Har ikke bil så alt jeg handler må bæres hjem. Men har ryggsekk da.

Nå utover blir det vel varmere i vannet så jeg kan svømme litt etter hvert, også.

 

Jeg har ikke matvekt, så inntaket blir sånn ca.

Men det gikk bra i desember, så fortsetter som da.

Blir jo en del utespising, men prøver å holde meg til 2 dager i uka.

 

I morgen er det veiedag, og ser ut som jeg har gått ned den tiden jeg var hjemme fra 13.12 og til 3.01. Ikke mye, men ned :)

 

God kveld og flott onsdag til dere som titter innom.

Håper noen blir med i forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble introdusert for Core Bar på senteret igår. Ei stang, rett og slett, som er litt bøyd i begge ender. Så mye trening en kunne gjøre med den!

Et kosteskaft eller gardinstang går omtrent like bra. Man holder den bak på nakken, skuldrene og vrir på overkroppen. Det var første øvelse. Så skulle man gjøre det samme, og holde magen stramt inn på samme tid. Flere øvelser følger neste gang vi er der.

 

Har satt en gammel tre gardinstang ved Tv, den skal jeg ta i pauser, når en ser på den skjermen iblant...( mye spennende krim for tiden, med reklame hvert 10nde minutt)

I det hele tatt er det mye fornuftig en kan bruke de pausene til, i stedet for å gå i skuffen/ kjøleskapet og se om det er noe spennende der...

 

Vannbæring er fin styrketrening, Tjorven! Du får ta noen knebøy på veien, så blir det flott. Tenker på Yngvar på Puls, han viste oss jomen en del fine øvelser med kroppstyngde som vekter. Prøver iblant ute på skogturene ...

 

Og svømming er jo toppers, er vel ikke lenge før du kan begynne med det der nede! Så herlig!

 

Vi har også Friskliv her i Kommunen. Har gått der. Man gikk en times frisk tur med innlagte bakkeintervaller, og tok en del øvelser ute, både før og etter timen. Veldig flott!

 

En burde ha tromma sammen en gjeng som kunne fortsette med det en gang i uka....For det blir liksom ikke til at man gjør det alene. Bare tull, egentlig, men sånn er det!

 

Hiv dere på denne fine tråden, unge og gamle damer, og herrer( hvor er de forresten??) !

Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Ja, i dag var det på vekta og den viste 69,9 kg. For et herlig tall :) Ett år siden, snart, jeg så 6 tallet sist.

Så da har jeg klart å gått ned 1 kg siden 13.12 :)

 

Gått en liten tur, som ble 8500 skritt og skal ut å gå mer i kveld, og kanskje danse litt, også :)

 

Sekstito - Jeg fant frem kosten og tok noen vridninger med en gang. 100 stk - 50 hver vei det, så ble da ganske bra, selv om det ikke så lenge, men ble da litt varm, Merket det godt i skuldrene, også.

Så nå et dette innslaget med hver dag 100 stk og så øker jeg etter hvert.

Så Puls, hvor Yngvar ga noen fine øvelser så tok med meg armhevinger mot vegg eller annet, ute. Så tok med det innslaget idag, når jeg trodde ingen så meg. Men der tok jeg feil.

Vannbæring innebærer at jeg går i trapp, også. Går ganske mye så beina får nok sitt, men dårlig med resten av kroppen. En trapp for å komme opp hit jeg bor er på 750 trinn, phu, ikke ofte jeg tar den opp, nei. 220 trinn er nok:)

Gleder meg til flere øvelser fra deg, for kosten min og meg. Spennende :)

 

Vist jeg tar bussen 10 min kan jeg trene på stranda kl.9, men må gå 20 min først.

Eller så er det på en skole kl.18, også ute, styrketrening, så kommer meg kanskje i gang med dette etter hvert.

Nå først må jeg få litt energi, igjen. Ble fort tappet da jeg var i Norge.. synd men sant...

 

God dag videre og flott torsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, nå har du vært flink!

 

Så moro å se igjen slike gode tall fra fortiden! Skikkelig motiverende!

 

Nå er man igang!

 

Har også vært litt slapp idag, litt frysen og trøtt, mest lyst til å legge meg foran peisen med ei god bok. Og så vet jeg jo at i boden er det både det ene og andre fra julens godiser. Rart hvordan det ligger der og roper...Sjokolade risboller, kransekake, lefser...de siste i frysa da. Men har bestemt meg at det skal få ligge til lørdag, da er det lov med litt, eller til det kommer kaffegjester. Øvelse av viljestyrken.

 

Og det er jo livsstilsendring det dreier seg om...

 

Ble tur med hunden isteden, og bilen fikk en vask. Og belønningen var et hjemmebakt knekkebrød med gulost og sennep. De knekkebrøda er fine å knaske på når en fyser skikkelig...En må tygge både lenge og vel på alle de grove frøene.

 

Til middag blir det fiskewok med masse grønnsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også gjerne med her. Ser jo at jeg «kjenner» derefra andre tråder fra tidligere. Selv frekventerer jeg Sliterne (som jeg synes eren beskrivende tittel for aktiviteten her).

 

Jeg er 1958-modell, 170 cm og veier ca 70 kg. Målet har imange år vært å komme ned (igjen) til 65 kg, og å holde meg der. Det har vistseg å være særdeles vanskelig! Jeg har nok litt vondt i viljen, for av erfaringvet jeg at det går når jeg bare vil nok. Så kanskje jeg lykkes dennegangen?

 

Hadde en god opplevelse i julen: det ble mye god mat ogdrikke, men særdeles lite kaker og snop. Litt sjokolade, det var alt. Og detgikk usedvanlig fint! Så håpet er å vennen meg av med å spise snop (inkl. chipsog saltede nøtter). Det er jo in prinsippet «bare» to ting jeg skal holde megunna for å gå ned i vekt: sukker og fett! Så enkelt, og samtidig så vanskelig!

 

Så da er det bare å skjerpe viljen og motivasjonen, og å heie på hverandre :)/>

 

ala

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen!

 

Da lurer jeg på om jeg kan støtte meg til dere? Jeg er opptatt av en sunn livsstil, ikke slanking. Jeg trenger å innarbeide meg gode vaner og lære meg å velge sunt og vise måtehold i hverdagen.

 

Jeg ønsker å gå ned til 68 kilo, og var litt oppgitt da jeg gikk på vekten i dag og så at jeg har gått opp noen kilo...igjen.... Jeg visste jeg hadde gått opp, men ikke såååå mye :-(

 

Men jeg har notert vekt og alt jeg har spist i dag og vet jeg må bare ta meg sammen, men blir mye sterkere når jeg kan følge med andre i samme situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Velkommen skal dere være Ala og Ditsy, jo, flere jo bedre.

For da blir det mange vinklinger på forumet.

Nye innspill og gode råd og veilednig, ja, dette blir bra :)

Ja, sammen er vi sterkere og lettere å holde fokus da.

Samme vekt og samme høyde omtrent på oss, ser jeg :) Ala.

 

Sekstito - Hjemmelagde knekkebrød hørtes helt herlig ut. Jeg har ikke stekeovn her. Men har funnet noen gode knekkebrød på butikken.

Ja, med slike fristelser i boden blir det ikke lett. Men de kan kanskje fryses ned, de, også :)

 

Her ble det dans i går etter en alt for sen og stor middag. De posjonene som blir servert ute på spisestedene er laget for store menn... Men valgte grillet lags med bakt potet og salat og litt saus, men halvparten ble liggende igjen.

 

Blir litt rot i alt når en ute til langt på natt.

Men kom meg etter hvert ut på en fin tur. Hvor jeg gikk 30 min i sand, også, det merkes godt på leggene.

kosten er ikke brukt enda, men den skal brukes om litt, og push up inntil vegg. Glemte det da jeg gikk i dag.

 

Jeg har ikke matvekt, så ingen veiing eller skriving av maten. Men tror jeg har oversikt etter mange år med både veiing og skriving :)

Gikk ned ca 8 - 900 g i uka, de siste 3 ukene jeg var her, før jul. Holdt vekten så lenge jeg hadde besøk og vi var ute å spiste hver dag.

Lager maten hjemme til vanlig. Men en til to ganger i uka er jeg ute med venner og spiser.

 

God kveld og flott fredag.

Snart helg og de utfordringer det gir :)

God helg til dere som ikke blir her inne i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ala, prøver den veien til registrering nå!

 

Fint med flere folk her, Ditsy, og deling av erfaringer.

 

Du har jo vært veldig flink, Tjorven, som har gått ned nesten en kilo i uka, det er jo drømmen!

 

Jeg har tatt fram GR bøkene mine igjen, og ser at om en skal gå ned en kilo i uka, så er det kalori inntak på ca 1500 og ca 2 trimpoeng daglig som gjelder.

Og kontrollveiinga av mat iblant må til forat ikke porsjoner skal vokse. Registrering av daglig inntak kommer en visst ikke unna.

Og jeg går på vekta nesten hver dag.

 

Å ha det ganske så travelt er en gunstig ting.

Lediggang er for meg roten til alt ondt....da er det veldig lett å snoke i skaper og skuffer og finne på dumme ting. Jeg prøver å ha en dagsplan, med små og store planer som skal utføres.

 

Det er sånt en finner ut etter mange jojo slankeår.

 

Håper å bli kvitt disse siste kiloene en gang for alle. Og komme over i den fasen som heter Hold Vekten, for resten av mitt liv. Det er nok heller ikke lett, kanskje det vanskeligste. Og er en først av det slaget som legger på seg lett, er det nok en jobb man har hver dag fremover.

Er veldig glad for at en har trimgleden, det er en stor hjelp.

 

Nå ligger det igjen et tynt snølag etter morgenens nedbør, sola har brutt frem, og turskoa skal på. En glad hund venter...

 

God helg til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollveiing av maten og nitidig registrering av alt som puttes i munnen er for min del helt nødvendig for å ha kontroll, - og det er der jeg glipper! Greier jeg det er alt såre vel, og jeg går ned. Men det var å få til det da...

55 min på tredemølle i dag, stort sett gåing med 3-10 % stigning, kroppen likte ikke å bli altfor anpusten, ca 7 km. Og litt magetrim og tøyning etterpå. Håper forkjølelsen slipper så jeg kan trimme litt igjen, - har meldr meg på spinning tirsdag.

Vekten skal besøkes i morgen, blir spennende å se. Jeg prøver å unngå å veie meg hver dag.

 

Dusj og litt krigsmaling på, så blir det fest, - men nok langt flere kalorier enn jeg skulle ønske, men i dag får det være sånn. Tilbake til passe mengde kalorier i morgen. Skal prøve å etterregistrere det jeg mangler de siste dagene...

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Jeg får masse drahjelp av å registrere både mat og trim.

 

Jeg er en emosjonell-spiser.... spiser når jeg er glad, lei meg, sint, deppa og iallfall når jeg kjeder meg eller føler meg mislykket. Hvis jeg da har spist litt så er jeg så sikker på at jeg har sviktet at jeg bare spiser enda mer... Jeg har innarbeidet i hodet mitt at alt jeg putter i munnen er "feil"...og jeg kan derfor likegodt bare fortsette å spise... ikke sunt nei B)

 

Det er derfor det hjelper meg å registere fordi jeg ser at det er slettes ikke usunt alt det jeg spiser. I tillegg så har jeg fått noen oppvekkere hva gjelder kaloriinnhold, både den ene og andre veien - så man blir "klokere" av å registrere også. Jeg stoler på at ho Grete har greie på det :P

 

Helgen er ikke over - lykke til i kveld og imorra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei og

god kveld fra en øy i sandstorm - eller grå av sandstøv, så i dag er det innedag.

Men har fått støvsugd, inne, og sopt terrasse, men det blir jo ikke så mange stritt ut av det da.

Dette været skal vel vare i 2-3 dager, så...

Men har ikke puttet unødvendig i munn i dag, så håper vekta godtar noen dager uten trening.

 

Jeg har nok, også, lett for å ta en tur på vekta hver morgen.

Og jeg er venner med den, så langt, denne uka :)

 

Jeg har veiedag på onsdag.

 

Ikke kommet meg ut å fått kjøpt noe usunt for kvelden, så denne helga går nok bra. Hadde tenkt å ta en tur og kjøpe litt salt og en is som er helt himmelsk, for litt skal en jo unne seg :)

Jeg er ikke så veldig snopette av meg heller. Er nok mer mat jeg legger på meg de gangene jeg går opp igjen, litt for mye mat i forhold til trening pga sykdom = dårlig kombinasjon :)

Men her nede har jeg ikke behov for søtt og det er godt.

 

Ser ut som vi alle har kommet inn i en fin og god rytme, så da går nok resten av helga bra, også.

Dette skal vi klare.

 

God kveld og flott søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke noe utpreget snop menneske. Kjøper sjelden hverken sjokolade eller salte ting. Er vel heldig der.

 

Men om en har sånt i huset, som f eks til jul, så er det veldig fristende. Akkurat der øver jeg meg, for å la det ligge til kaffe gjester som gjerne vil ha, kommer på besøk.

 

Nybakt brød derimot...Og gammeldagse middager med saus og poteter...

 

Vi har vel alle våre svakheter, og må være obs på dem. Men jeg tror ikke på noe totalt forbud. Unntatt i ekstreme avhengighets tilstander, som er skadelige.

 

Prøvde uten brød en stund. Brød og brødbaking har vært en viktig del av mitt liv så lenge, det ble helt feil. Nå koser jeg meg til frokostskiva! Men alt med måte.

 

Jomen var det ruskevær igår! Idag daler det noen hvite fjoner ned her. Får komme seg ut på søndagsturen! Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere :rolleyes:

 

Litt skuffet over kaloriinnhold i Peppes pizza. Jeg fant ikke den rette på Grete sin liste, så jeg noterte den som fersk pepperoni pizza... jeg spiste 1 1/2 "skive" og den veide ikke mer enn 200 gram, men kostet hele 500 kalorier :huh:

 

Jeg hadde stor salat ved siden av, men skuffet for det... men så er dette en livsstilendring, og ferdig kjøpt pizza må vel være lov i fremtiden også - men viktig å være bevisst hvor mye kalorier det faktisk blir...

 

Hadde veldig lyst på noe søtt etterpå - følte meg litt misslykket - og da er det alltid kjekt å trøstespise :angry: , men klarte å gå og legge meg uten noe "trøst" :D

 

Sov lenge - skal ta havregrøten min og gå tur, ha en fin dag allesammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to dager med ikke-tellbare kalorier er det søndag og "smalhans" igjen. Har vært flink så langt, og med fisk til middag blir det sikkert bra resten også. Ingen kjeks, sjokolade eller snop, heller ikke den deilige hjemmelagde marsipankonfekten! Så jeg håper vekten er LITT lavere enn forrige søndag på tross av to dager med skikkelig utskeielser, om enn ikke i form av snop, men god mat og drikke.

HAR sjokolade, kjeks, nøtter, chips og hva det nå skulle være i skuffer og skap, men kan i lange perioder la det ligge. Husbonden forsyner seg innimellom, og det er da det er viktig å ikke tenke at "jammen skal jeg ha MIN del". Det er jo bare meg selv jeg lurer med det. Eller hva?

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Ja, det må være lov å spise det en er glad i, men i små mengder.

Jeg er glad i brød og spise det, jeg er glad i knekkebrød og spiser det.

Poteter liker jeg, også :)

Masse karbohydrater, men allikevel ikke for mye :)

 

Javist, kan en gå ned masse på bare knekkebrød, men når en da har gått ned det en skal og begynner å spise vanlig mat igjen, så går vekta opp.

Under ekstrem slanking, kan hvile-forbrenninga gå ned ganske mye.

Så når en er ferdig slanket må en spise mindre, og kanskje trene litt mer enn en gjorde i starten av slankingen.

Der er jo derfor det er så vanskelig å holde vekta, også.

Når en har spist det som er vanlig, for en, så tror jeg kanskje det går lettere.

Men da må en finne sin måte å gjøre det på.

Javist, er pizza lov, og når en vet hvor mange kcal den har per 100 gram så spiser en deretter, eller trener litt ekstra den dagen :)

Som sagt, hver og en må finne sin vei som en kan leve med resten av livet.

 

Her har det heller vært en stusselig helg.

Vi har hatt sandstøv i lufta, 2 dager nå. og da må en helst holde seg inne.

Ettersom jeg har gått og hostet og harket siden 10.12, har jeg holdt meg inn.

Men i morgen må jeg bare ut, igjen.

Håper det da er klart og fint.

 

Disse dagene har det blitt 4 000 skritt, tilsammen.

Det er som det ville blitt hjemme i Norge, med det været som dere har hatt :)

 

Dere må ha en flott mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Tjorven :rolleyes:

 

Jeg er heldig fordi jeg også liker grønnsaker og bær.... med bær i fryseren så vet jeg at jeg kan spise meg helt stapp mett hvis jeg absolutt må en kveld... jeg måtte i kveld :P

 

Avokado er sunt med du å du så mange kalorier der også...

 

Ha en fin uke allesammen - si snakkes snart igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baserer med kun på vanlig mat, men i mindre mengder. Spiser det meste, inkl brød, knekkebrød, musli, potet, ris, men ikke så mye.

 

Ned 0,6 kg sist uke. Men det var bare den første uken, nå er kunsten å fortsette noen uker til, til det monner litt (og til klærne passer igjen)! God, slank uke, - får servert middag ute igjen i dag, men skal begrense meg og legge igjen mat på tallerken! Jeg lover!:rolleyes:/>

 

ala :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, resultatene kommer ! gratulerer ala, med ned over en halv kilo, flott! Det er gøy å høre!

 

Fikk en aha opplevelse hos legen idag. Han hadde laget et diagram over kolesterol tilstanden min fra de siste åra. Hadde farlig høyt når jeg begynte med medisiner, det var også før GR kurs. Så gikk det flott nedover gjennom kurset, tok vel av ca 10 kg da, og ennå mer da jeg begynte å nærme meg målet mitt.

 

DET greide jeg faktisk med hjelp av tråden din, Tjorven!

 

Vi begynte faktisk å tenke på å avslutte medisiner.

 

Men så gikk jeg jo opp igjen, til over 70 nå. Tok ny prøve sist uke. Kolesterolet hadde gjort et hopp oppover.

Og diagrammet fulgte etter...

 

Medisin har jeg tatt hele tiden. Så det er altså vekt og trening som er utslagsgivende...

 

I min familie er det hjerte og kar sykdommer, ofte i tidlig alder, også død.

 

Så her ligger en kjempe motivasjon.

 

Ny måling og vurdering etter 3 mnd. Passer veldig bra med det intensivkurset i 8 uker...

 

Driver og veier ting for tiden, ser at porsjoner har vokst ja... Og som dere sier, noen matvarer har fryktelig mye kalorier. Lurt å bruke oppskriftene til GR, så ser man på forhånd hva det " koster"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Ala - Gratulere med fin nedgang på vekta.

Det motiverer til å fortsette.

Kos deg med maten ute.

 

Ditsy - Flink du er som gikk til sunnere valg når behovet, for å putte noe i munn, meldte seg :)

Det er flott gjort. Fortsett sånn, så går det bra :)

 

Sekstito - Ja, vi har hatt noen kilo-av-bolker sammen :)

Koselig det.

Og nå går de siste kiloene før sommeren og så, ja, hva gjør vi da :)

Hold vekten sammen alle her ute, kanskje :)

 

Håper kolesterolet ditt blir fint til neste måling da.

Ja, det er en aha- opplevelser å få det servert slik som legen din gjorde i dag.

Lykke til med det.

 

 

Jeg har nok spist litt for lite siden veiinga på onsdag...

Vekta viste alt for lite i dag... ja, jeg så faktisk 68 tallet...

Litt for langt nedpå 68-tallet, også...

Så ser ut som jeg må få litt snop i huset :)

Fått til 10 000 skritt snart i dag.

Så fått gått litt.

 

God kveld og flott tirsdag til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...