Gå til innhold

Seniordamer 2024


Anbefalte innlegg

Jeg glemte det bort. Har vært i begravelse. 

Nå er jeg her. 95,8 idag. Har mistet forbrenningen tror jeg. På stedet hvil i flere uker. Har vært dårlig med vann.

Har vært bedre idag. Klar for å notere , har vært litt sløv den siste uka og jeg vet ikke om jeg har for lite eller for mye kalorier.

Så nå starter neste etappe. Egentlig litt godt å falle til ro og forstå at jeg er her nå. Føles uvirkelig at jeg har som mål å se 80 tallet før ferien.  Men et kjekt prosjekt. Litt hver dag så er mål i sikte.

Vi står på jenter🤩🤩🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tonio skrev:

Her var det stille på en tirsdag :rolleyes:

Det er sant.  Jeg har gått opp 200 gram 😠 Bare sløvhet. Venter med listen til i morgen formiddag, men da er det siste frist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok dere, da er vi flere med litt utfordringer; om det er sløvhet, vektplatå eller generell sabotering. Men la oss ikke strutse, men prøve å gi oss selv de beste forutsetninger for å lykkes. 

Kanskje litt mer kontakt i gruppa her gjennom uka? Skal ikke så mye til før man gir seg selv og andre litt motivasjon bare ved å skrive litt og sortere tanker. 

Jeg ble ihvertfall glad for å se nye innlegg her :D

God kveld videre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt U51 U1 U2 U3 U4  +/- Totalt
 Mopsen/ALV          85,0       81,5       82,5       82,1       81,8       81,6 -0,2 -   3,4
 Andmor          91,1       89,5       91,4       90,2       89,9       89,7 -0,2 -   1,4
 M55          94,0       90,0       90,0       91,0       91,5       92,0   0,5 -   2,0
 Mayo          97,1       93,0       94,7       94,2       94,0       93,8 -0,2 -   3,3
 Mia        105,0       95,7       96,4       95,8       95,6       95,8  +0,2  
 Selbujenta          92,0       85,6         88,2       88,1       88,1     -   -   3,9
 Smaller          86,0       81,3       81,4       80,3       80,4       80,2 -0,2 -   5,8
 Toam          95,0       92,2       93,7       92,9       92,0       92,2   0,2 -   2,8
 Tonio        114,6     108,4     110,0     109,6     109,0     108,8 -0,2 -   5,8
              -0,1 -28,1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia har glemt oss denne uken ? eller ?

Snitt på 0,3 kg er ikke mye, men ned er ned.

Ser at jeg er tilbake der jeg var uken før jul. Nå er det bare å skjerpe seg. Skal jobbe hardt for å klare 10 kg på 6 mnd. Men jeg har ikke gitt opp ennå.

Hold ut. Det gjelder å holde fokuset. Kanskje bruke appen og føre opp alt en putter i munnen et par uker. Da får vi sikkert noen aha opplevelser noen og enhver. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam, jeg skal følge ditt forslag, og logge hva jeg spiser et par uker. Må gjøre meg mer kjent m appen, har nesten kun brukt forumet her. Lykke til med målet ditt, litt hver uke gjør underverker!

Skal også lage meg en egen frukt- og grønt liste. Da blir jeg både obs på mengde og variasjon. Har hatt en slik liste før, og det hjelper til å fokusere på det jeg gjerne kan spise mer av. 

Mayh, man kan bli lei av 200 gram ned, men det viser at du er på riktig vei! Og gøy med nytt tall. Du er 4 kilo unna å komme ned på et nytt titall, mens jeg er 4 kilo unna å komme under 105 (halvt titall, hihi)

Mia, platå kan være utfordrende! Det er da vi må huske at vårt gode kosthold ikke er en straff, men både sunt og godt og akkurat det vi vil ha og trenger! :) Hold ut! 

Vinker til alle!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo "interessant" å føre dagbok. Skriver det i anførselstegn, som ironi. For som Toam skrev, man kan få seg noen aha-opplevelser. Og for meg så betydde det å ikke putte noe i gapet når kalorinivået var nådd. Dette var igår. Jeg holdt stand.

Jeg skal nå prøve noe nytt, og det er å ha et høyere inntak av mat enn jeg vanligvis har hatt når jeg fører dagbok. Appen gir meg 1700 kcal, og det er det som trengs for å holde kroppen (indre organer) gående. Ifølge forbrenningskalkulatorer forbrenner jeg visstnok ca 2200-2300. Det betyr at jeg i teorien skulle kunne gå ned 500 gram i uka, så får vi se hva det blir i praksis.

Jeg er blitt litt mer gira de to siste dagene, jeg! Vi er jo fortsatt i januar, og med litt nedgang hver uke kan vi oppnå gode mål både til påske, 17.mai og sommer. Men hver uke teller :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2024 den 17.36, Tonio skrev:

Det var jo "interessant" å føre dagbok. Skriver det i anførselstegn, som ironi. For som Toam skrev, man kan få seg noen aha-opplevelser. Og for meg så betydde det å ikke putte noe i gapet når kalorinivået var nådd. Dette var igår. Jeg holdt stand.

Jeg skal nå prøve noe nytt, og det er å ha et høyere inntak av mat enn jeg vanligvis har hatt når jeg fører dagbok. Appen gir meg 1700 kcal, og det er det som trengs for å holde kroppen (indre organer) gående. Ifølge forbrenningskalkulatorer forbrenner jeg visstnok ca 2200-2300. Det betyr at jeg i teorien skulle kunne gå ned 500 gram i uka, så får vi se hva det blir i praksis.

Jeg er blitt litt mer gira de to siste dagene, jeg! Vi er jo fortsatt i januar, og med litt nedgang hver uke kan vi oppnå gode mål både til påske, 17.mai og sommer. Men hver uke teller :rolleyes:

1700 kcal pr dag er mye mer enn jeg får. Urettferdig  😊Jeg får bare 1300.  Forbenningskalkulatoeren sier ca 2000 kcal for meg for å holde vekten. 

Men du er jo en del yngre enn meg og litt tyngere, og det gjør at du trenger mer for å holde vekten.  Du er litt heldig der for det å bare spise 1300 kcal er vanskelig. Blir 3 måltider pr dag på 200 +200 +400 kcal + melk og frukt. Problemet mitt er da kveldsmat. Og det er der jeg går på en smell. 

Men jeg gir ikke opp. Prøver å fordele utover dagen av melk og frukt/grønt. Og sparer 1 knekkebrød til kvelds. 

Er det noen av dere som har prøv "Kick Start" på 1000 kcal? Skal være veldig effektivt. Har snakket med flere som har prøvd det og de raser ned noen kilo i uken. Noe å tenke på for å komme i gang og bli litt motivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 1300 krever planlegging og fokus, Toam. Men hvis du gjør det samme som meg, og spiser 500 kcal mindre enn det du forbruker, så vil du kunne spise 1500 kcal. 

Jeg syns jeg har lest at man forbruker ca 20 kcal ekstra pr kilo, og når jeg veier 16 kilo mer enn deg, så er det over 300 kcal bare der. Og det må jeg huske på hvis jeg klarer å gå ned så mye. 

Jeg tenker at det ikke blir så stressende for kroppen når den får nesten nok, i forhold til å føle at den er på vei til sultemodus. 

Men jeg vet at ved god planlegging kan vi spise godt ved 12-1300 kcal, og jeg vil prøve å ha et par slike dager hvis jeg skal i bursdag el lign, så jeg har litt å gå på. Men totalen for uka blir den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme som deg Toam, 1300 kcal og bare vi velger riktig mat så går det bra, men jeg har lenge gått over. At jeg har gått ned et par hundre gram i det siste har nok sammenheng med at jeg går så mye her nede. Men nå skal også jeg gjøre et forsøk på å holde meg til de sparsomme 1300 og se hva som hender.

"Kick Start" har jeg aldri vært borti og 1000 kcal høres tøft ut. Men det kan nok tilpasses med masse grønnsaker, vann og proteiner. Jeg var en gang borti 16;8 og de første dagene gikk jeg ned 1 kg pr. dag. Aldri sendt inn til vektskjema for da jeg begynte å spise vanlig kom kiloene på igjen. Så starter man med noe slikt er det nok bare .å fortsette.

Jeg kommer ikke ofte inn i VK grunnet PC-problemet som jeg ordna sjøl. Hver gang jeg skal inn så sender de meg på mail 6 sifre på mail som jeg skal slå inn i et skjema og sifrene er hvite på lyseblå bunn og med dårlig syn er det såvidt jeg kan se de med det lille forstørrelsesglasset jeg har med meg. I morges kom jeg ikke inn i verken VG eller Dagbladet. Mye man roter til uten teknisk lærdom.

Sola skinner og nå går jeg ut og kjøper meg et tysk grovbrød. Veier meg i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2024 den 10.25, mayh skrev:

Jeg kommer ikke ofte inn i VK grunnet PC-problemet som jeg ordna sjøl. Hver gang jeg skal inn så sender de meg på mail 6 sifre på mail som jeg skal slå inn i et skjema og sifrene er hvite på lyseblå bunn og med dårlig syn er det såvidt jeg kan se de med det lille forstørrelsesglasset jeg har med meg. I morges kom jeg ikke inn i verken VG eller Dagbladet. Mye man roter til uten teknisk lærdom.

Sola skinner og nå går jeg ut og kjøper meg et tysk grovbrød. Veier meg i morra.

For meg så holder det at du kommer inn her 🙂 Så du får rapportert vekt. Kommer du inn på FB så du ser litt hva folk holder på med?  Men det er ikke mange av oss som er å flinke til å skrive der.  Bare de som ikke er inne på VK eller GR. Blir for mange steder å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tirsdag.

Her kan jeg endelig melde ned 0,5 til 95,3. Jeg var veldig spent på om hvor mye BMI en har gått ned med nesten 10kg reduksjon. Fra 37,2 til 33,7. For å komme under 30 må jeg ned til 84 kg. Dvs 11kg til.  Nå er jeg snart halvveis. Blir faktisk motivert når jeg tenker på det.

Men utfordringene i kø. På en mnd fra ca 20 jan til 28.febr. har jeg hatt/får 3 begravelser, 2 x50 år. En 75 årsdag, et bryllup og en barnedåp..er det rart Jeppe drikker🤣🤣🤣🤣.

Vanskelig å beregne når man skal i selskap. Spiste lite på lørdag og var under 900 før kvelden. Spiste 2 smørbrød med reker og Roastbiff, 1 stk. Marsipankake, litt nøttebunn med vaniljekrem/romkrem og 1 stk vannbakkelse. Ser jo at det er formye men jeg har kosekvote på 400 i tillegg til 1550 kal så tror ikke det var så langt unna.

Ikke lett dette livet, men håpet er å lære og spise fornuftig resten av livet. Det er så lett når det kommer litt motgang å gå i skapene og lete. Merkelig🙂🙂🙂tror vi er mange i den gruppa..

I mitt lange liv har jeg prøvd utallige metoder.. Nå må jeg bare forholde meg til mat og spise det jeg trenger. Tenk på en bil, man hiver ikke på altmulig i håp om at den skal starte. Kun det som den skal ha. Skal vi prøve det samme? Gi vår motor rett drivstoff.?

Hvordan går det med dere andre? Snart februar og det lysner litt om kvelden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kommer inn på FB og en del andre sider hvor jeg må trykke på aksept for cookies.

I morges veide jeg 100 gram mindre enn i forrige uke. 93,7.  Det går sakte men jeg bruker målbånd og der ser jeg noen bevegelser nedover.

M-53, gratulerer, du er superflink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedganger!

Her er det lite ned, 200 gram igjen. Ny vekt er 108.6. 

Men jeg er godt igang m omstilling og dagbokføring. Føler meg mye lettere. Så håper det blir mer uttelling på vekta etterhvert. 

Skriver mer i kveld, skal til frisøren nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt U51 U3 U4 U5  +/- Totalt
 Mopsen/ALV          85,0       81,5       81,8       81,6       81,3 -0,3 -   3,7
 Andmor          91,1       89,5       89,9       89,7       89,7     -   -   1,4
 M55          94,0       90,0       91,5       92,0       92,0     -   -   2,0
 Mayo          97,1       93,0       94,0       93,8       93,7 -0,1 -   3,4
 Mia        105,0       95,7       95,6       95,8       95,3 -0,5 -   9,7
 Selbujenta          92,0       85,6       88,1       88,1           -       -   -   3,9
 Smaller          86,0       81,3       80,4       80,2       79,5 -0,7 -   6,5
 Toam          95,0       92,2       92,0       92,2       92,0 -0,2 -   3,0
 Tonio        114,6     108,4     109,0     108,8     108,6 -0,2 -   6,0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia, for en vektreise du har hatt i høst! Nå har du hatt stillstand i januar, og da var det sikkert en lettelse å få en halv kilos nedgang denne uka. Og så skal vi ikke glemme hvor flott det egentlig er med stillstand, og klare å holde fokus gjennom en slik periode. 
Du har veldig rett i det med å gi kroppen vår riktig drivstoff! 
Du, det var ikke måte på hvor mange tilstelninger du skal på i løpet av kort tid! Men kanskje du kan klare å tenke at du trenger ikke så mye kake hver gang, for det er ikke så lenge til neste anledning. 

Ja, dere er flinke som klarer dere med 1300 kcal, Mayh og Toam. Jeg begynte å titte litt nærmere på appen, og lurte på hvorfor jeg fikk 1700 kcal. Men det må ha vært noe som har blitt liggende igjen fra en gang (som jeg ikke husker) jeg lekte med appen og la inn at jeg trente osv. Når jeg skulle tilbakestille til 1700 så gikk ikke det, jeg fikk nemlig også 1300!! haha Men det betyr ca en kilos nedgang i uka, og jeg har ikke behov for å ha det så strikt, skulle være sjeleglad hvis jeg gikk ned 400 gram i snitt! Men man kan velge forskjellige dagsmenyer, og da kan man velge mellom 1300, 1600, 1900 og noen høyere. Så da måtte jeg ta 1600 nå (klarte ikke å få tilbake 1700) 

På mandag spiste jeg 1200 kcal, fordi jeg ville ha ekstra til idag. Har nemlig vært i middagsselskap idag, og da ble det jo dessert. Så da mener jeg bestemt at jeg ikke har gått over totalt. 

Jeg har bestemt meg for å holde meg på 1600-1700 kcal i tre uker i første omgang, for å se åssen vektnedgangen blir. Kanskje er det for mye, da må jeg justere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest litt om "Kickstart" i en avisartikkel, og hos Ark igår så jeg to bøker som omhandla dette, m oppskrifter og greier.

Sikkert motiverende å gå ned mye i starten, men jeg har ikke guts til det. Da tror jeg det er lettere for meg å ta en 'fastedag' med 600-700 kcal fra tid til annen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det skøytebane på parkeringsplassen, og jeg er livredd for å gå. har piggsko eller brodder, men likevel glatt. Ser noen av de yngre guttene/mennene går med joggesko hele vinteren og går rett over isen. Mens jeg går så stiv som en stokk akkurat som den gamle damen jeg er. All grusen som er strødd på har frosset ned under islaget. 

Kjørte opp til Skedsmosenteret i dag for å få en Fleiksibiliti time. Det er mye streking og tøying, men denne instruktøren hadde for mange økter på knærne. Og det høyre kneet mitt kan jeg ikke stå på. Det verker som om det er betent. 😒 SKylder på magefettet. Har hørt at for mye bukfett kan gi betennelser i kroppen.  Får holde meg til han som har tilsvarende timer på Triaden og Metro.  Det har fungert bedre for meg. 

Tror jeg holder meg inne resten av dagen selv om det er nydelig vær. Blir så stiv og anspent av å gå på dette føret. 

Ha en fin helg damer, og hold fokus så går det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2024 den 22.52, Tonio skrev:

Jeg har bestemt meg for å holde meg på 1600-1700 kcal i tre uker i første omgang, for å se åssen vektnedgangen blir. Kanskje er det for mye, da må jeg justere. 

En god ide. Og bruk dagboken noen uker så du får litt oversikt. Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn glatte hadde vi også på gårdsplassen, Toam - helt forferdelig. Men nå har det smelta helt utrolig mye, og det meste er borte! Men noen få glatte issvuller igjen her og der. 

Høres ikke godt ut med det kneet ditt. Håper det bedre seg ❣️

Igår hadde jeg middagsbesøk, og det var veldig koselig. Jeg gjorde det så enkelt som å kjøpe ferdig lasagne på Meny, og så laga jeg salat og stekte hvitløksbaguetter. Så var det Daimiskake og non-stop til dessert. Alle spiste godt, inkludert meg, men midt på natta spiste jeg i tillegg opp restene som jeg egentlig skulle ha idag! Huff, må le også, det er jo tragikomisk. Dere skjønner, etter flere timers besøk, så klarer jeg ikke å roe meg til å sove. Så det ble jo uvanlig sein 'kveld' på meg, og jeg er jo en nattugle fra før av.  

Vel, da bestemte jeg meg for å ha skikkelig skjerpings idag, og det har jeg holdt. Jeg la inn alt i dagbok som jeg spiste igår, og da spiser jeg tilsvarende mindre delt på idag og imorgen. 

Jeg har jo vært flink til å føre dagbok hele denne uka, unntagen onsdag, og skal fortsette med det fremover. 

Fortsatt god lørdagskveld!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ser nå etter å ha ført dagbok i halvannen uke, er at jeg ligger lavt på protein. Man skal ha mellom 15-35 % protein pr dag, og jeg ligger på 15-16-17 prosent. En dag på 21 %. Så jeg ligger jo innafor, men noen dager føler jeg meg sulten. Nå kan jo det handle om flere ting.... at jeg ble sugen etter en dag jeg hadde spiste is, f.eks. Vanskelig å skille hva som er hva. Jeg spiser ikke mye rent kjøtt eller kylling, så jeg har litt å gå på der. Men idag er det vegetarrett, da. Hehe. Jeg spiser kun grove kornprodukter i hverdagen.

Jeg tror også noen av de periodene med "lyst på", handler rett og slett om at kroppen har underskudd på energi og at man mister vekt. Så det gjelder å stå i det. Det går jo over igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei her er jeg etter ei uke med syk mann. Kraftig lungebetennelse og feber, har vært heise. Nå har vi vært hos lege idag og crp nede i 60. Nå spiser han igjen. Mitt liv står på vent når det er sånt i heimen.

Jeg prøver etter beste evne, har nok bare 1 dag med for mye kalorier, men det er ikke bra med for lite heller. Da stopper forbrenningen opp. 

Det er utfordringer for oss alle og jeg må jo si at jeg er stolt og glad som er i 70årene og klarer å ta tak i helsa. Der synes jeg vi er flinke alle sammen. Jeg har aldri trodd at jeg skulle spise avokado, men nå er det til hvert brødmåltid. Gjemmer det under pålegget🤣🤣🤣

Så da er jeg tilbake imorgen med vekta..Det har ikke gått opp iallfall.

Skal bli godt når det våres og vi kan ut å gå uten å risikere liv og lemmer.

God kveld til dere🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...