Gå til innhold

Fortsettelse av "Ned 5 kg, noen som blir med?"


Gjest Mimi

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye med et strålende ukeresultat Krisitin! :)

 

Etter hva jeg forstår har vel også Missml også rapportert et anstendig resultat - så gratulerer til deg også! :)

 

Kanskje Arti kan trene på å veie seg til samme tid og med like mye klær på hver gang denne uken - da blir jo vekten som en liten step og du kan kanskje få noen trimpoeng i tillegg.... Neida, det var bare en dårlig fleip... men ja, det er lurt å veie seg uten klær om morgenen før frokost etter at man har vært på do.... noe som jeg selv har erfart etter mange år med "vekt" stepping er at dette er det tidspunktet på døgnet hvor kroppsvekten min er mest stabil... dvs pålitelig og reell.. ;)

 

God helg så lenge da... om jeg ikke stikker innom en tur da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 662
  • Created
  • Siste svar
Gjest lilletrine

Nå er det helg og jeg tenkte å overraske sønnen min med å lage pannekaker i morgen. Bruker grovere mel og splenda, samt skummet kulturmelk.

Problemet mitt er at jeg vet jo ikke hvor mange kalorier disse inneholder og siden disse er glutenfrie så vil jeg gjerne bruke min egen oppskrift.

Hvor mange kalorier skal jeg skrive inn på hver pannekake synes dere og hvor mange synes dere jeg kan spise?

 

Hva skal dere kose dere med i morgen?

Hadde vært intressangt å høre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye pannekakene dine inneholder av kalorier vil du finne ut av ved å regne sammen kalorimengden av hver enkelt ingrediens - hva du bruker til å steke dem med og dele på antall pannekaker du får... dette gir deg kaloriinnhold pr pannekake og du kan finne ut hvor mye du vil spise av dem... Bare husk at du bruker jo noe til å fylle pannekakene med som feks lettsyltetøy og dette må jo også inn i kaloriregnestykket...

 

Hvor mange kalorier du vil spise til middag kommer jo an på hvilket menynivå du ligger på og hva du har spist/planlegger å spise den dagen... men ca 400-500 kalorier vil vel være greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er Adelina og er ny på forumet. Lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe meg, ja noe som har litt mer peiling enn det jeg har :-)

 

Jeg skulle gjerne gått ned noen kilo ja, og 5 hadde vært greit til å begynne med. Målet er 10, men vi får ta det over lengre tid tenker jeg :-)

 

Problemet mitt er at jeg aner ikke hva jeg skal spise - vet jo hva som er sundt, men ikke hva og hvordan jeg skal sette dette sammen til noe som gjør at jeg går ned i vekt.

 

Det beste hadde selvsagt vært å fått noen til å sette opp en diett til meg, men etter hva jeg ser, så er det ingen kurs i nærheten der jeg bor som pågår eller begynner i nærmeste fremtid, så da håper jeg på noen tips fra dere. Tips om hvem her inne på forumet av eksperter som det hadde gått an å skrive til hadde jeg også vært takknemlig for. Er ikke så flink til å finne frem på siden enda.

 

Er det forresten mulig å gå ned 5-6 kg i løpet av 4 uker? Ja da mener jeg på en sunn og fornuftig måte altså. Jeg skal til syden uka før jul og da hadde det vært ok å ikke se gravid ut.

 

Problemet mitt er at jeg har alle de dumme kiloene der de aller helst ikke skal være -nemlig fra under magen og ned, akkurat slik at jeg ser gravid ut. Det er rett og slett forferdelig plagsomt og ingenting av klær sitter pent på meg lenger. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om jeg er gravid, og det er ikke særlig hyggelig når man ikke er det. Jeg tar noen mageøvelser og går turer, men jeg må jo få vekk dette plagsomme fettet også, før det hjelper.

 

Noen med forslag til meg, så tusen tusen takk for det.

 

Klem fra Adelina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine
Hvor mye pannekakene dine inneholder av kalorier vil du finne ut av ved å regne sammen kalorimengden av hver enkelt ingrediens - hva du bruker til å steke dem med og dele på antall pannekaker du får... dette gir deg kaloriinnhold pr pannekake og du kan finne ut hvor mye du vil spise av dem... Bare husk at du bruker jo noe til å fylle pannekakene med som feks lettsyltetøy og dette må jo også inn i kaloriregnestykket...

 

Hvor mange kalorier du vil spise til middag kommer jo an på hvilket menynivå du ligger på og hva du har spist/planlegger å spise den dagen... men ca 400-500 kalorier vil vel være greit...

 

hehe...litt tungvindt med de pannekakene fant jeg ut ;P

Kanskje vi tar grøt istedenfor?

Steker pannekaker uten smør og bruker heistad lavkalori til (nesten ingen kalorier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine
Hei jeg er Adelina og er ny på forumet. Lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe meg' date=' ja noe som har litt mer peiling enn det jeg har :-)

 

Jeg skulle gjerne gått ned noen kilo ja, og 5 hadde vært greit til å begynne med. Målet er 10, men vi får ta det over lengre tid tenker jeg :-)

 

Problemet mitt er at jeg aner ikke hva jeg skal spise - vet jo hva som er sundt, men ikke hva og hvordan jeg skal sette dette sammen til noe som gjør at jeg går ned i vekt.

 

Det beste hadde selvsagt vært å fått noen til å sette opp en diett til meg, men etter hva jeg ser, så er det ingen kurs i nærheten der jeg bor som pågår eller begynner i nærmeste fremtid, så da håper jeg på noen tips fra dere. Tips om hvem her inne på forumet av eksperter som det hadde gått an å skrive til hadde jeg også vært takknemlig for. Er ikke så flink til å finne frem på siden enda.

 

Er det forresten mulig å gå ned 5-6 kg i løpet av 4 uker? Ja da mener jeg på en sunn og fornuftig måte altså. Jeg skal til syden uka før jul og da hadde det vært ok å ikke se gravid ut.

 

Problemet mitt er at jeg har alle de dumme kiloene der de aller helst ikke skal være -nemlig fra under magen og ned, akkurat slik at jeg ser gravid ut. Det er rett og slett forferdelig plagsomt og ingenting av klær sitter pent på meg lenger. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om jeg er gravid, og det er ikke særlig hyggelig når man ikke er det. Jeg tar noen mageøvelser og går turer, men jeg må jo få vekk dette plagsomme fettet også, før det hjelper.

 

Noen med forslag til meg, så tusen tusen takk for det.

 

Klem fra Adelina[/quote']

 

Er ganske ny her selv, men jeg ville ønske deg velkommen.

0,5 kilo i uka regnes som sunt vekttap.

Klart det er mulig å gå ned mer, men husk at det første du mister er som regel veske.

GR har også internett kurs som du kan benytte deg av hvis du vil siden det ikke er kurs der du bor.

Sunn mat er mat som er minst mulig bearbeidet.

Først bør du regne ut hvor mange kalorier du bør ha.

Når du spiser fører du alt opp på dagsrapporten, så regner den kaloriene for deg :)

Mine råd:

Drikk mye vann, beveg deg mest mulig, spis fisk og magert rent hvit kjøtt, mye grønnsaker, litt frukt/bær og grove kornprodukter, samt magre meieriprodukter.

Bruk tallerkenmodellen og start alltid dagen med en god frokost.

Havregrøt med frukt, grove skiver med makrell eller magert pålegg, fullkornsknekkebrød el.

Det er nok av sunn mat og velge mellom.

Ønsker deg lykke til med vektnedgangen og endring av lisstil.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Du har mange spørsmål og det er nesten litt vanskelig å vite hvor en skal begynne. Ser noe er blitt besvart allerede, men jeg var plutselig i gang med en litt fyldig utgreiing siden du virket veldig usikker.

 

Jeg kan jo begynne med målet ditt:

 

Hvor mye og hvor fort du kan forvente å gå ned:

En anbefalt vektnedgang er mellom 0,5 - 1 kg per uke. Årsaken til denne anbefalingen er fler: Før trodde man fettet var uvirksomt vev på kroppen og at man kunne å ned så fort man ville så lenge man ikke spiste så lite at kroppen gikk i sparemodus. Nå har man funnet ut at det også foregår viktige prosesser i fettevevet, og om man går ned i vekt for fort, vil kroppen automatisk sette igang motreaksjoner. Det blir altså vanskelig å opprettholde vekttapet fordi kroppen prøver å få tilbake det den har tapt.

Mange opplever at det er vanskelig å holde vekta etter en vektnedgang. Dette skjer også dersom en tenker "puh, det var det, nå er målet nådd og jeg kan spise hva jeg vil", men en for rask vektnedgang gjør det ekstra vanskelig både fordi en ikke rekker å venne seg til ordentlig til en ny livsstil og fordi kroppen altså gjerne vil tibake til utgangspunktet.

(Kroppen vil alltid til en viss grad prøve å komme tilbake til "vante former" en periode, men dette blir altså enda verre om en går for fort ned i vekt. Målet må derfor bli å gå så kontrollert ned i vekt at kroppen "ikke merker det")

 

Hva som er en god nedgang og ikke minst mulig nedgang for deg kommer an på flere ting, blant annet hvor mye overvektig du er i utgangspunktet. De første kiloene for en svært overvektig person går gjerne veldig fort. En som veier over 100 kilo kan lett ta av et par kilo i uka uten at det er spesielt vanskelig eller farlig, mens en som bare har 5-10 kg igjen må gjerne jobbe mer med hver kilo. Hvis du blar litt bakover i innleggene på denne tråden, kan du se at vi ligger på noen 100 gram i uka i snitt. Folk som nettopp har startet slanking ser ofte en veldig nedgang den første eller de to første ukene, men det er viktig å være klar over at det gjerne er mye vann som forsvinner til å begynne med.

 

Kortversjonen av spørsmålet om du klarer 5 kilo på 4 uker: Det kan selvfølgelig hende, men jeg ville ikke regne med det. Å sette seg for ambisiøse mål fører bare til at du blir skuffa, mister piffen og gir opp.

Selv har jeg nå brukt ca tolv uker på å gå ned fem kilo. Ja, jeg blir utålmodig, innimellom, men samtidig vet jeg at jeg har bygget masse muskler (som veier mer enn fett) fordi jeg trener styrke og kondisjon tilsammen fire ganger i uka (men sitter tilgjengjeld veldig mye stille ellers) som gjør at jeg tror denne nedgangen kan bli varig og jeg føler ikke at jeg nekter meg selv mat eller jobber veldig hardt for nedgangen. Jeg er bare blitt mer bevisst på hva jeg spiser og når jeg spiser. Men det kan altså ta tid.

 

Så litt om hvordan du skal klare det:

Et viktig poeng er at om du skal gå ned i vekt og holde vekta, må du holde forbrenningen oppe.

For å holde forbrenningen oppe mens du går ned i vekt må du

1) spise nok

Dersom du ikke spiser nok, vil kroppen tro at det er krise på gang og skru ned energiforbruket dvs forbrenningen. Når du da begynner å spise vanlig igjen, har du ikke god nok forbrenning til å "ta unna" det du spiser, og du legger på deg i stedet. (Det er gjerne dette som skjer under "ukebladkurer" som lover ned ti kilo på åtte uker med å spise suppe og ananas - du taper mest væske og ødelegger forbrenningen din)

 

2) trene

Det er i musklene du forbrenner energi, og om du bare begynner å spise mindre vil du miste muskelmasse. Du vil oppleve å gå ned i vekt over en kortere periode, men noe av dette er tapte muskler som igjen fører til lavere forbrenning og vansker med å holde vekta.

 

I tillegg er det viktig å drikke nok vann.

Prøv å drikke 1,5 til 2 liter om dagen, mer om du trener. Ofte når du tror du er sulten er du egentlig tørst, for når du føler at du er tørst er du VIRKELIG tørst og det er egentlig litt for sent.

 

Hvor mye skal du spise og hvor mye skal du trene?

Grete Roede opererer med noe de kaller Trimpoeng. Hvert trimpoeng er 200 kalorier forbrukt. Du bør ha minimum 7 trimpoeng i uka. (og hvis du bruker registreringen på sidene her, får du et søtt lite gulleple hver gang du har 7 trimpoeng som noen av oss synes er utroig motiverende, hihi) Hvor mye du må bevege deg for å oppnå et trimpoeng kommer an på hvor mye du veier. Hvordan du beveger deg er opp til deg selv, men et generelt tips er at du bør trene så du blir litt ordentlig svett og anpusten minst en halvtime to ganger i uka. Om du velger å gå resten av trimpoengene er det også greit, men ved å bli anpusten og slite litt bygger du også muskler og øker hjertekapasiteten så du orker mer, ikke bare opprettholde forbrenning.

Studier har vist at kondisjonstrening er gunstig i begynnelsen av slanking for å holde forbrenningen i gang og for å forbrenne fett, mens at styrketrening blir mer og mer viktig over lengre tid for å bygge muskler og sørge for at forbrenningen blir god også på lengre sikt.

 

Selv om det er viktig med trening når du går ned i vekt, kommer 90% av nedgangen fra endring i kostholdet. Det hjelper ikke å trene mer hvis ikke du spiser riktig.

Hvor mye du skal spise kommer an på hvor gammel du er, hvor mye du veier, om du er kvinne eller mann og hvor aktiv du er.

 

En grei formel for å finne ut hvor mye du skal spise er denne:

Hvileforbrenningen din = (vekten din * 10) + (høyde i cm * 6,25) - (Alder * 5) + kjønnsfaktor

kjønnsfaktor er minus 161 for kvinner og pluss 5 for menn. Det du får nå er hvileforbrenningen din, altså det kroppen forbruker bare på å holde deg i live. Dette ganger du med en aktivitetsfaktor som avhenger av hvor aktiv du er i det daglige uten at du tar med det du trener. Dette er altså om du har en aktiv eller stillesittende jobb, om du løper rundt etter barn hjemme eller sitter på sofaen og ser på tv:

Kontorarbeid uten trim: 1,3

Normal hverdasaktivitet uten trim: 1,4

Høy hverdagsaktivitet(fysisk arbeid og / eller MEGET aktiv fritid): 1,5

 

Dagsforbruk uten trim = hvileforbrenning * aktivitetsfaktor.

 

Til denne verdien legger du til antall trimpoeng du oppnår i uka multiplisert med 28,58. Hvis du har 10 trimpoeng i uka skal du altså legge sammen dagsforbruk uten trim og 285,8

Dette er det totale dagsforbruke ditt. For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker, men som sagt ikke for lite for da stopper alt opp. Hvis du spiser mellom 400 og 800 kalorier mindre enn du forbruker kan du regne med en fin og jevn nedgang. Hvis du trekker fra mer begynner som sagt "fettprosessene" å gii deg motstand. Grete Roede foreslår kaloriinntak ut fra totalt forbruk:

Under 2000: spis ca 1300 kcal

1900 - 2400: spis ca 1600 kcal

2300 - 2800: spis ca 1900 kcal

2700 - 3200: spis ca 2200 kcal

3100 og over: spis ca 2500 kcal

 

Hvis du bruker mulighetene på disse sidene til å registrere det du spiser og hvor mye du trimmer.får du en god oversikt over inntaket ditt.

 

For å komme igang bør du starte med å registrere det du pleier spise NÅ før du legger om kostholdet så du får en ide om hvor de største kalorifellene dine er. Invester i en god matvekt, og les innholdsfortegnelser og vei ALT du putter i munnen. Det er utrolig slitsomt til å begynne med, men veldig viktig for at du skal få oversikt over hva du egentlig spiser og for å få en ide om mengdene du faktisk KAN spise om du velger riktig. matvarelistene på disse sidene er med på å gjøre det litt enklere. Mange standardvarer ligger allerede inne med kaloriinnhold, skriv bare inn mengden og den regner ut kaloriinnholdet for deg.

 

En god kroppsvekt og et målebånd er også viktige verktøy. Mål deg på strategiske steder:

Rundt hals, rundt overarmen, rundt låret, rundt rumpa, rundt hoftene, rundt livet og rundt brystet. Du skal alle steder måle der du er størst, unntatt rundt livet der du finner et fast punkt et par cm over navlen. Skriv ned målene og mål deg jevnlig. Dette er viktig for motivasjonen, for om du ikke går ned i vekt kan det godt hende du har gått inn mye i cm.

 

Det er et vanlig råd at du ikke bør veie deg oftere enn én dag i uka. Vekta kan variere voldsomt i løpet av en uke og i løpet av en dag kan den variere med over to kilo fra morgen til kveld. For mange veiinger kan gi unødvendige psykiske nedturer og falske forhåpninger (men mange av oss sniktitter litt allikevel ;)). Et godt råd er å velge seg en fast dag i uka, gjerne rett etter at du har stått opp og vært på do, men før du tar på klær. Flere av oss på denne tråden velger torsdag morgen, og rapporterer til hverandre slik at vi kan oppmuntre hverandre eller gratulere hverandre på samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Når det gjelder hvordan du bør spise:

Det er viktig å spise jevnt gjennom hele dagen, og som sagt å spise nok og variert.

Det har vært noen innlegg for ikke så lenge siden (se forrige side) i denne tråden om kalorifordeling utover en dag. Den er spesielt aktuell dersom du skal ligge på ca 1600 kalorier pr. dag ut fra formelen over. Det er beskrevet Grete Roedes opplegg med fruktrasjon og melkerasjon, og jeg har også skrevet inn et "forenklet forslag". Spis frukt og grønnsaker, men ikke for mye frukt, siden det inneholder fruktsukker som gir en god del kalorier.

Velg magre kjøtt- og fiskeprodukter, les innholdsfortegnelser, pass på at du har en god fordeling av proteiner og karbohydrater (dvs. ikke bare kornprodukter og pasta/ris/poteter), og husk at du ikke skal la være å spise fett, selv om det inneholder mest energi pr gram. Kroppen trenger fett, men den skal ha det riktige fettet. Unngå animalsk fett og spis heller plantefett og fiskefett.

Unngå alkohol. Det inneholder mye kalorier og ødelegger forbrenningen.

 

Bli bevisst på saltinntaket ditt. Spiser du mye ferdigmat, bruker du mye salt i maten eller er det salt du har lyst på når du vil ha noe godt? Salt binder væske i kroppen. Mange kan faktisk oppleve å bli mindre, både når det gjelder tyngde og omkrets, bare ved å redusere saltinntaket.

 

Til slutt: Kos deg med maten. Du skal ikke være på diett, du skal forandre livsstil. Hvis du nekter deg selv alt som er godt vil du du ikke holde ut lenge. Det du ser hvis du blar litt bakover og leser det vi skriver er at vi skeier ut innimellom og koser oss med det, men det viktigste vi lærer ( og hjelper hverandre med) er å holde en sunn hverdag, og å kunne hente seg inn igjen etter utskeielser. Og kanskje også å ikke la utskeielsene bli så voldsomme som de kanskje var før.

Grete Roede legger opp til noe som kalles Kosemerker. Det er to ganger 25 kalorier du kan bruke hver dag på noe godt. Du kan enten spise 50 kalorier snop hver dag, eller du kan spare dem til 350 kcal én dag i uka. Det er ganske mye kos i 350 kcal. nesten en flaske vin eller en god del sjokolade eller et kakestykke. Men du får ikke spare dem lenger enn en uke.

 

 

Dette ble litt langt. Jeg tok litt av her og fant ut at jeg har lært en del siden jeg begynte med dette for 16 kg siden. Håper noen av rådene kan være nyttige, og BARE FORTSETT Å SPØRRE OM DU LURER PÅ MER. Det er alltid noen som svarer, selv om du normalt kanskje ikke får SÅ enormt lange svar som dette. Håper du også vil være med å legge inn dine veieresultater sammen med oss, vi har nettopp hatt en kollektiv hyllningsrunde her hvor vi skryter hverandre opp i skyene over hvor motiverende vi er for hverandre, og det er faktisk helt sant.

 

En siste ting før jeg "legger på": Du sier du har problemer med mest fett rundt magen. Det er dessverre bevist at det å slanke spesielle deler av kroppen ikke fungerer særlig bra. Det som derimot hjelper er å trene visse deler av kroppen for å få strammere mage, rumpe eller lår, men for at resultatene skal synes må fettet ikke ligge i veien. Derfor er kombinasjonen slanking og trening også gunstig, resultatene synes fortere.

 

Lykke til med vektnedgangen og velkommen i gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra deg og den som hadde skrevet det første innlegget (sto ikke nick på det første innlegget)

 

Dette var et meget informatift og bra skrevet innlegg slankeklar. Takker så mye at du ville ta deg jobben med å skrive så mye. Det setter jeg pris på.

 

Her har jeg visst litt av en jobb foran meg, men det er det verdt og jeg skal ned 10 kg.

 

Jeg skrev visst litt feil i innlegget mitt. Det er selvfølgelig fra under brystet og ned jeg har kiloene og ikke fra magen og ned. Ville vært vanskelig å sett gravid ut på låra :-)

 

Men det er altså det som er det største problemet mitt, hadde kiloene vært mer jevnt fordelt, så hadde jeg faktisk ikke brydd meg noe særlig om det. Men når man flere ganger får spørsmål om man er gravid og ikke er det, så går det rett og slett på psyken løs. Vi har en i familien også som storkoser seg med å komme med kommentarer som "jasså jeg ser det er noe på gang her", også flirer han, ja for å si det rett ut ondskapsfullt. Han vet jeg ikke er gravid, så han gjør det bare for å være ekkel. Slik har det vært i flere år nå, og selvfølgelig i familieselskap hvor alle andre hører hva han sier også. Det sårer, så jeg holder meg unna så godt jeg kan.

 

Så har vi de som ikke vet, men bare ser det de ser, og de mener det jo ikke vondt, bare godt, for jeg ser virkelig gravid ut. Denne fasongen ligger også til morssiden av familien, så det har mye med arven å gjøre også. Dette er såpass plagsomt at det egentlig er vanskelig å beskrive, men jeg regner med at på en sånn side som dette, vil det være mange som forstår hva jeg mener, selv om de kanskje har kiloene plassert andre steder.

 

For et par år siden var jeg til og med i Oslo for til vurdering om det gikk an å få fettsugd magen. Da var jeg virkelig desperat og hadde omtrent bura meg inne i huset, unntatt når jeg måtte ut på et eller annet selvfølgelig. Kirurgen sa at det lot seg ikke gjøre å fettsuge magen min fordi fettet satt på innsiden av buken. Så det er desverre (hadde jeg nesten sagt) ikke mulig.

 

Jeg tar som sagt mageøvelser, men ikke situps. Det skulle jeg ikke gjøre sa fysioterapeuten, for da gikk ikke magen ned, men jeg kom til å få muskler der istedenfor. Mye sunnere selvsagt, men like langt sånn utseendemessig sett. Legen min sier at min type mage (steinhard, ikke løsfett) er vanskelig å slanke bort også, men det går an. Det som kommer til å skje er at jeg kommer til å gå ned alle andre steder først og så da magen til slutt.

 

Jaja, dette ble mye personlig og mye om meg selv, men godt å få det ut. Godt å ha noen å prate med ihvertfall :-)

 

Nå skal jeg ut å gå tur med hunden min, det gjør jeg hver dag og det er ca. 30min, så det er jo bra ville jeg tro. Det er faktisk det beste jeg har gjort, og kjøpe den, for da må jeg bare komme meg ut med han, og da går vi som regel i skogen.

 

Jeg får melde meg på et GR- kurs over jul, for det ser ikke ut som om det er noe på gang i nærheten her jeg bor nå. Skal ringe mandag å høre. Jeg tror jeg må få satt opp en diett av en ekspert - teskjediett :-) for å greie å bli kvitt gravidmagen min, som ikke er gravid.

 

Takk til dere som orket å lese. Jeg stikker innom med jevne mellomrom og prøver noen av tipsene her. Bra side. Ønsker deg og alle andre lykke til og tvi tvi videre.

 

Ut på tur, aldri sur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ei jente på 32 med 2 barn. Gutt på 10 og jente på 6. Veier 73 kg, og vil ned 5 kg i første runde. Forsøker å spise sunt alle dager, men ikke lørdag da vil jeg kose meg litt. Er usikker på hva og hvor mye jeg bør spise på vanlige dager for å få til dette. Trener 2 dager i uken. Noen tips der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant lesing slankeklar! Det er et perfekt innlegg å ha liggende i tråden - en liten (eller, det var kanskje understatement of the year) påminnelse om fakta. Mye nytt for meg når det gjelder forbrenning! Takk for det. :)

 

Adelina, det høres ut som en veldig kjedelig situasjon å være i, spesielt med tanke på den teite typen i familien din som tydeligvis ikke har de høyeste sosiale antenner. :) Det er selvfølgelig superkjipt at det er ekstra vanskelig å slanke bort magefettet ditt, men du høres ihvertfall motivert og realistisk ut, og det er bra! Hvis du følger slankeklars råd, og fortsetter å være med oss i denne tråden kommer du nok i mål. Her er det lov til å være sur og blid og positiv og negativ alt ettersom hvordan man har det. Og det hjelper veldig på de tunge dagene, og forhindrer kanskje et slankeavbrekk. Lykke til på veien skal du ihvertfall ha!

Til gakkgakk også, hei og hils! Enig med sans1 at slankeklar has it made i innlegget ovenfor.

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ord jeg har måttet rette på i dette innlegget nå, jeg er sååå fyllesjuk og surrete.... ;) Spesielt slankeklar har vært utrolig vanskelig å skrive, og jeg føler jeg har skrevet det mange ganger nå! Jeg insisterer tydeligvis på å skrive slankelkar.... Tror jeg har greid å rette opp i de fleste, hehe, men kanskje ikke.

 

Altså, min helg har igjen vært fylt med fyll og fanteri, igår spiste jeg til og med en pose julemarsipan! Fysj å føj. Men dette er tydeligvis bursdagsmåneden, og de kan man jo ikke gå glipp av. Trene har jeg ikke gjort på en og en halv uke nå, men nå har jeg vært kraftig forkjølet siden torsdag, så det er den halve ukas unnskyldning. Uka før det har jeg ikke noen unnskyldning på. Så når halsen melder seg bedre er det påan igjen. Idag skal jeg lage meg en omelett til frokost tenkte jeg, også kyllingsuppe med masse grønnsaker til middag. That should do the trick. (Moro å skrive engelsk idag også tydeligvis.) hehe.

 

huff huff huff. Nå skal jeg legge meg litt på sofaen etter omeletten, og prøve å lade opp batteriene så jeg for jobbet med min oppgave som jeg har deadline på imorgen. :)

 

Schablong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig motiverende tråd dette her. Her er det virkelig mennesker som ser det positive - hva man får til og litt mindre på det man ikke får til ; ) Hiver meg gjerne med her - hvis det er lov!! Jeg begynte min nye livsstil på torsdag, og foreløbig går det greit. Må passe på å spise nok. Jeg har for 4 år siden gått på GR kurs og gikk ned 10 kg - de er nå på plass igjen. Har ikke vært på vekten på ett år, men onsdag veide jeg meg og fikk sjokk. Har aldri vært så tung som nå, derfor må det gjøres noen grep!! Er spent frem til torsdag da jeg forstår det er veiedag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

Det er alltid slik at jeg spiser MYE mer en jeg skal hver lørdag, selv om jeg sier til megselv at lørdagen er en vanlig da og ikke verdt det.

Hver søndag føler jeg meg like mislykket og humøret er mildt sagt bedrittent.

Hvor mange kalorier mer spiste dere i går?

Jeg spiste 450 kalorier mer en jeg kan akseptere.

 

Er alltid deppa om søndagen...og i dag er det i tillegg farsdag og kake spise press.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

Jeg hadde et spisekick i kveld når de andre hadde lagt seg -på over 2000 kalorier i et måltid.

Er det farlig?

Kan jeg dø av å spise så mye?

Redd!!!

Har aldri spist så mye før i et måltid...

Please svar.

Tørr ikke legge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lilletrine!

 

Jeg er ikke utdannet innenfor medisin, men kan likevel garantere deg at det skal MYE mere til enn 2000 kcal i ett måltid for å dø av overspising.

Det regner jeg med at du oppdaget du også, da du våknet i morges?

 

Gå deg en lang tur i dag og kjenn på høstlufta! Ny uke, og nye muligheter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine resultater denne uken er at vekten stoppet på 77,8 kg (ned 0,6 kg). Jeg er godt fornøyd med dette selv om jeg tidligere har hatt større vektap pr uke.

 

Midje 85 cm (uendret)

Hals 34 cm (uendret)

Bryst 95 cm (ned 1 cm)

Rumpe 101 cm (ned 1 cm)

Lår 57,5 cm (ned 0,5 cm)

Arm 32 cm (uendret)

Trimpoeng 45,4

BMI 27,6

 

Tidligere resultater:

Afrodithe 44 år, 168 cm, ønskevekt 70 kg, går ikke på GR-kurs, mandag er veiedag.

 

UKE 38: Vekt 87 kg

midje 103cm,

Start BMI 30,8

 

UKE 39: 86,2 kg (ned 0,8kg),

Midje: 96,5 cm (ned 6,5cm), Hals 37,5 cm, Overarm 34 cm, Bryst 107 cm, Ende 110 cm, Lår 64 cm,

 

UKE 40: vekt 84 kg (ned 2,2 kg),

Midje 94 cm (ned 2,5 cm), hals 36 cm (ned 1,5 cm), overarm 33 cm (ned 1 cm), bryst 103,5 cm (ned 3,5 cm), ende 108 cm (ned 2 cm), lår 62,5 cm (ned 1,5 cm) totalt ned 12 cm!

Trimpoeng 23,4

 

UKE 41: Vekt 82,8 kg (ned 1,2 kg),

Hals: 35,5 cm (ned 0,5 cm), Bryst 101,5 cm (ned 2 cm)

Midje 92 cm (ned 2 cm), Ende: 106,5 cm (ned 1,5 cm), Lår: 61,5 cm (ned 1 cm), Arm 33 cm (ingen endring), Totalt ned 7 cm

Trimpoeng: 25,9

 

UKE 42: vekt 81,6 kg (ned 1,2 kg)

Midje 90,5 cm (ned 1,5 cm), Hals 35,5cm (uendret),

Bryst 100 cm (ned 1,5 cm), Ende 105 cm (ned 1,5 cm), Lår 60 cm (ned 1,5 cm), Arm 33 cm (uendret) Totalt har jeg skrumpet inn 6 cm denne uken

Trimpoeng 30,9

 

UKE 43: Vekt 80,2 kg (ned 1,4 kg)

Midje 89,5 cm (ned 1 cm), Hals 35 cm (uendret), Bryst 99 cm (ned 1 cm), Ende 104,5 cm (ned 0,5 cm), Lår 59 cm (ned 1 cm), Arm 33 cm (uendret) Totalt ned 4 cm denne uken.

Trimpoeng: 39,5!! BMI 28,4

 

UKE 44: Vekt 80,2 kg (uendret bla pga London weekend)

Midje 88,5 cm (ned 1 cm) Hals 34,5 cm (ned 0,5 cm) Bryst 98 cm (ned 1 cm) Ende 104 cm (ned 1 cm) Lår 58 cm (ned 1 cm)

Arm 32 cm (ned 1 cm) Innskrumpet med 5,5 cm

Trimpoeng 25,2

 

UKE 45: Vekt 78.4 kg (ned 1,8 kg)

Midje 85 cm (ned 3 cm) Hals 34 cm (ned 0,5 cm) Bryst 96 cm (ned 2 cm) Ende 102 cm (ned 2 cm) Lår 58 cm (uendret) Arm 32 cm (uendret) Innskrumpet med 7,5 cm

Trimpoeng 36,1 BMI 27,8

 

Jeg vil også benytte anledningen til å ønske nykommerne velkommen til oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Afrodithe - Gratulerer med bra nedgang!! 0,6 på en uke er ingenting å kimse av ;) Kroppen lever jo sitt eget liv, så vi må jo bare regne med litt forskjellig nedgang fra uke til uke tiltross for at vi gjør det samme som uka før..

Men 45,4 trimpoeng?? Er det på en uke? Hørtes voldsomt mye ut :) Hva gjør du da?? hehe, jeg er jo strålende fornøyd med alt jeg klarer over 10 i uka!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du leste riktig... 45,4 trimpoeng sist uke.. og ja det er "skikkelige" trimpoeng om du skulle være i tvil... Og om du ser så har jeg et relativt høyt trimpoengresultat hver eneste uke... Er blitt utrolig bevisst på bruke tiden fornuftig og få inn trening regelmessig....

 

Det ble noen skikkelig gode lange turer i helgen, men det som gir størst utslag mht trimpoeng er elipsemaskinen som benyttes ved enhver anledning når jeg alikevel vil se noe på TV som feks nyheter eller andre program... 71 grader nord, Et lettere liv osv, for ikke å snakke om fredagskvelden... da samles det mange poeng trenende på elipsemaskinen i stedenfor å sitte i stolen å sige utover...

 

Når elipsemaskinen står sentralt til foran TV og fremme hele tiden - er det utrolig lett å komme seg opp å ta en runde der.. dessuten sparer jeg vanvittig mye tid på å reise til/fra et treningssenter - det har jeg jo nesten hjemme (har noen vekter også som er OK for treningen..) ;)

Føler jeg for det kan jeg jo stå litt tidlig opp å ta meg en trimrunde før dagens arbeid begynner....

I dag har jeg feks allerede opparbeidet meg 4.8 trimpoeng....

 

Her er sist ukes resultater

12.11.06 søndag 5,9 trimpoeng

11.11.06 lørdag 4,8 trimpoeng

10.11.06 fredag 11,9 trimpoeng

09.11.06 torsdag 6,0 trimpoeng

08.11.06 onsdag 4,8 trimpoeng

07.11.06 tirsdag 4,8 trimpoeng

06.11.06 mandag 7,2 trimpoeng

Sum trimpoeng 45,4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine
Hei lilletrine!

 

Jeg er ikke utdannet innenfor medisin' date=' men kan likevel garantere deg at det skal MYE mere til enn 2000 kcal i ett måltid for å dø av overspising.

Det regner jeg med at du oppdaget du også, da du våknet i morges?

 

Gå deg en lang tur i dag og kjenn på høstlufta! Ny uke, og nye muligheter;)[/quote']

 

...klart jeg ikke dør...men all den spisingen fikk frem et angstanfall hos meg, så det føltes som om jeg skulle dø.

Beklager den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god mandag til dere alle sammen!

 

Du verden så mye aktivitet det har vært her siden fredag ettermiddag. Velkommen til alle nye. Jeg mister nesten oversikten, men det er veldig, veldig hyggelig at dere vil være med oss. Her er det bra å være :)

 

Gratulerer med fin nedgang til Afrodithe. Jeg er mektig imponert over trimpoengene dine. Jeg har ikke sjans' til å komme i nærheten.

 

Takk til Slankeklar som har skrevet et supert innlegg til Adelina, det tror jeg vi alle kan ha glede av å lese en gang i blant. Ellers måtte jeg le litt av deg, Keltisk. Utfordrende å skrive innlegg dagen derpå skjønner jeg ;)

 

Ellers bet jeg meg merke i innlegget til Lilletrine, der du skriver at du føler deg mislykket og i dårlig humør på søndager pga mye mat på lørdager. Dårlig samvittighet kan være utslettende, nedtrykkende og virke helt mot sin hensikt. Vær flink hele uka og så synes jeg heller du skal unne deg litt ekstra på lørdager (du kan jo spare alle kosemerkene) med god samvittighet. Om du velger mager mat og vin, eller dropper alkoholen og spiser litt mer kaloririk mat er ditt valg, men planlegg noe du setter pris på og nyt det! Da kan du ikke bebreide deg selv søndag morgen, for dette har du gitt deg selv lov til på forhånd. Dessuten kan du legge inn en god tur til fots på søndag. Da forbrenner du fort det du spiste ekstra på lørdag. Og når man en sjelden gang skeier helt ut, ja da er det altså bare å tenke "gjort er gjort og spist er spist" og gå på med krum hals. Vi kan ikke gjøre noen ting med gårsdagen. Vi er nødt til å bruke energien vår på det vi rent faktisk kan gjøre noe med.

 

Jeg har tilbrakt helgen med familiebesøk, sykhusbesøk og bæring av flyttekasser. Sistnevnte ga jo litt trim. Å bli samboere krever en del ryddig, vi kan jo ikke ha dobblet av alt, så det blir nok å henge fingrne i framover. Ellers var det naturligvis god og deilig mat hos familien, men jeg merker er at jeg har blitt litt flinkere til ikke å forsyne meg tre ganger bare fordi det er godt. Det gjorde jeg alltid før! Før desserten kom så hadde jeg spist meg overmett på hovedretten.

 

Jeg håper dere alle er ved godt mot, og klare for en ny uke med utfordringer og muligheter. Stå på jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig tilbakemeldinger både mht vektnedgang og trimpoeng Sans1 og Mimi. Jeg er veldig fornøyd med vektnedgangen min denne uken - det er jo 0,5 - 1 kg pr uke som både er fornuftig, sunt og anbefalt... jeg har nok vært utrolig heldig som har hatt en større vektnedgang i begynnelsen. Regner med at jeg nå vil ha et mer normalt vekttap fremover - om jeg da ikke møter på de berømte vekttersklene og står i ro en periode...

Mht trimpoeng, så er det jo viktig at hver og en finner sin form for trening/aktivitet som gjør at de får beveget "skroget" litt hver uke. Alt er jo mye bedre enn ingenting, det viktigste er jo å gjøre noe som man liker og trives med - da blir jo aktiviteten lystbetont og motiverende, og vi orker å drive med det gang på gang. Ut fra livssituasjonen har vi ulikt utgangspunkt for hvor mye tid vi kan avsette til å drive med "risting" av skroget. For meg har det derfor vært viktig å finne noe som jeg både trives med og kan gjøre hjemme uten å planlegge det for mye.... For meg har det derfor vært en bevisstgjøring av tiden og kunne trene samtidig som jeg er tilgjengelig for familien og alikevel ville brukt tid til å se nyheter og andre program som jeg ønsker å få med meg. Ja det blir mange trimpoeng uten at jeg føler at jeg har avsatt så veldig mye ektra tid til det.. og jeg kan trene akkurat når jeg vil og har lyst på døgnet...

 

Det var et utrolig godt, utfyllende og flott svar Slankeklar har skrevet til Adelina. Det skal jeg ta godt vare på - for her var det mange og gode tips som det er fort gjort å glemme underveis!

 

Jeg håper Lilletrine legger godt merke til de gode ordene Mimi har skrevet til deg! Jeg er så hjertens enig at vi må legge "uhellene" bak oss fortest mulig og fokusere på å ta de rette valgene både i hverdagen og ved neste utfordring. Skulle "uhellet" være ute er det en god løsning å ta seg en "angre"tur - det hjelper både på forbrenningen og samvittigheten tror jeg. Dette er den første dagen i resten av ditt liv - så da er det "bare" å stå på med friskt mot og blanke ark...

 

Jeg skulle tro at bæring av flyttekasser er aldeles utmerket trim Mimi... og kanskje ikke så rent lite styrketrening! For øvrig synes jeg egentlig du skulle ha et par ekstra "trøste-og-bære" trimpoeng fordi du er så utrolig flink til å ta vare på alle oss her inne på tråden! Jeg ønsker deg lykke til med samboer-flyttingen og håper kjæresten din tar godt vare på deg - og bærer deg på hendene for du er en unik empatisk og omsorgsfull person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

Ja, jeg legger merke til de og tar de med meg videre på veien ;)

Jeg gjorde den feilen at jeg satte meg ned å bebreidet megselv på søndagen, som i tillegg var farsdag og full i kaker...det endte med trøstespising fordi jeg følte meg så mislykket.

Etterpå kom angsten.

Det er det kraftigste angstanfallet jeg noen gang har hatt og når jeg tenker på at det ble utløst av kaker så er det jo helt absurd.

Jeg startet i dag med friskt mot og en sunn frokost.

Fra og med nå blir lørdagen kosedag uten dårlig samvittighet

(drikker ikke alkohol)

og resten av uka blir GR opplegg, inkludert søndagen.

Takk for oppmuntrende ord.

Og hvet dere hva?

Dere har helt rett :)

 

I dag skal jeg ha røkt kolje med potet, raspet gulrøtter, purreløk og grønnsaker.

 

Regnet ut kaloriene på forhånd og så at det ikke var noe dumt valg.

Dessuten er det jo kjempegodt.

 

Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å gå en tur før middagen mens jeg er alene og før de andre kommer hjem til middag.

 

Ha en fin dag alle sammen!

 

KLEM hvis dere vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...