Gå til innhold

Fortsettelse av "Ned 5 kg, noen som blir med?"


Gjest Mimi

Anbefalte innlegg

Godt å høre at du er i siget igjen, Sans1 :)

Jeg synes helgen din hørtes fornuftig ut. Det er jo ikke meningen å være helt asketisk heller.

 

Fullt fokus fram mot torsdag, så gir det resultater vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 662
  • Created
  • Siste svar
Gjest afrodithe

Jeg skrev tidligere i dag et innlegg hvor jeg var å snuste innom dette Ned under 10-kg forumet... og ble invitert med her av Mimi! Tusen takk skal du ha for positiv velkomst! :)

Jeg har skumlest tråden ders og har sett at dere er en utrolig morsom og hyggelig gjeng!

 

Jeg har gått ned 8,6 kg :) siden uke 38 med god hjelp av Solsikke-tråden under forumet for Ned 10 - 20.

 

Siden vekten min nå er kommet ned til "bare" 78,4 kg har jeg nå under 10 kg igjen til målet mitt - og tenkte da at det kanskje var på tide å finne seg en tråd innenfor dette forumet også. Så håper jeg det er i orden at jeg dobbeltrapporterer i begge trådene... Jeg regner nok med at utfordringene vil bli anderledes ettersom flere kilo forsvinner - og at den største utfordringen vil være å bli kvitt "siste" resten og at de kiloene vil sitte utrolig hardt.

 

Velvel, jeg får vel presentere meg da:

Afrodithe er 44 år, 168 cm høy, ønsker seg å veie 70 kg (kanskje litt under...., Går ikke GR-kurs, har veiedag mandag, er mor til tre ungdommer og holder til helt vest i Akershus...

 

UKE 38: Vekt 87 kg (huffoghuff)

Midje 103cm,

Start BMI 30,8

 

UKE 39: 86,2 kg (ned 0,8kg),

Midje: 96,5 cm (ned 6,5cm), Hals 37,5 cm, Overarm 34 cm, Bryst 107 cm, Ende 110 cm, Lår 64 cm,

 

UKE 40: vekt 84 kg (ned 2,2 kg)

Midje 94 cm (ned 2,5 cm), hals 36 cm (ned 1,5 cm), overarm 33 cm (ned 1 cm), bryst 103,5 cm (ned 3,5 cm), ende 108 cm (ned 2 cm), lår 62,5 cm (ned 1,5 cm) totalt ned 12 cm!

Trimpoeng 23,4

 

UKE 41: Vekt 82,8 kg (ned 1,2 kg)

Hals: 35,5 cm (ned 0,5 cm), Bryst 101,5 cm (ned 2 cm)

Midje 92 cm (ned 2 cm), Ende: 106,5 cm (ned 1,5 cm), Lår: 61,5 cm (ned 1 cm), Arm 33 cm (ingen endring), Totalt ned 7 cm

Trimpoeng: 25,9

 

UKE 42: vekt 81,6 kg (ned 1,2 kg)

Midje 90,5 cm (ned 1,5 cm), Hals 35,5cm (uendret), Bryst 100 cm (ned 1,5 cm), Ende 105 cm (ned 1,5 cm), Lår 60 cm (ned 1,5 cm), Arm 33 cm (uendret) Totalt har jeg skrumpet inn 6 cm denne uken

Trimpoeng 30,9

 

UKE 43: Vekt 80,2 kg (ned 1,4 kg)

Midje 89,5 cm (ned 1 cm), Hals 35 cm (uendret), Bryst 99 cm (ned 1 cm), Ende 104,5 cm (ned 0,5 cm), Lår 59 cm (ned 1 cm), Arm 33 cm (uendret) Totalt ned 4 cm denne uken.

Trimpoeng: 39,5 BMI 28,4

 

UKE 44: Vekt 80,2 kg (uendret pga langhelg i London)

Midje 88,5 cm (ned 1 cm) Hals 34,5 cm (ned 0,5 cm) Bryst 98 cm (ned 1 cm) Ende 104 cm (ned 1 cm) Lår 58 cm (ned 1 cm)

Arm 32 cm (ned 1 cm) Innskrumpet med 5,5 cm

Trimpoeng 25,2

 

UKE 45: Vekt 78.4 kg (ned 1,8 kg)

Midje 85 cm (ned 3 cm) Hals 34 cm (ned 0,5 cm) Bryst 96 cm (ned 2 cm) Ende 102 cm (ned 2 cm) Lår 58 cm (uendret) Arm 32 cm (uendret) Innskrumpet med 7,5 cm

Trimpoeng 36,1 BMI 27,8

 

Dette var en oppdatering til dere om min vektkamp...

 

Gleder meg veldig til å bli bedre kjent med dere her i denne tråden!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Velkommen kto og afrodithe! Håper dere vil trives med oss :-) Imponerende nedgang til nå, afrodithe, dette har jo gått rette veien absolutt hele tiden. Av innleggene på denne siden vil du se at det går litt opp og ned her, mest ned, men det er absolutt motbakker.

 

Sliten jeg. Og jeg som skulle slutte å jobbe så mye for å ha tid til å slappe av. Hjelper ikke det når en i stedet fester så hardt at en regner med å være utslitt fram til torsdag.

 

Er litt bekymra for inntaket. Fredag og lørdag formiddag var ok, men så skulle vi ha julebord med venninnene lørdag kveld (ja, vi starter litt tidlig, for hele desember er opptatt), og da fikk vi rakfisk til forrett, breiflabb med skinke til hovedrett (fantastisk godt og ikke så ille kalorimessig, men: ) og hjemmelaget karamellpudding til dessert. Jeg tror jeg klarte å begrense meg godt under middagen og spiste ikke så altfor mye kake til kaffen heller, men alkoholen.... Øl og akevit til rakfisk, vin til hovedretten, cognac til kaffen, enda mer vin og cognac og akevitt til skravling utover natten. Enda mer rødvin på en fest jeg dro videre på og champagne på nachspiel. Ikke bra. Har ikke turt å skrive inn hva jeg drakk ennå. Må først prøve å huske hva jeg faktisk helte innpå. NULL KONTROLL :-(!

 

Men: etter tre timer søvn natt til søndag (dvs egentlig søndag formiddag) sto jeg faktisk opp og spiste helt etter boka og dro på trening. Fant ut at høypuls kanskje var å sikte litt høyt, men klarte å gå/løpe i en time og holdt et snitttempo på 7,5 km/t. Og med 15 min sykkeltur hver vei er jeg faktisk utrolig imponert over egen innsats. Det er lov det? Og dermed klarte jeg 10,2 trimpoeng sist uke, det er jeg fornøyd med.

 

Nå er det bare å ta seg sammen og håpe at ikke alt er ødelagt fram til torsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Så mye aktivitet det er her! Det er herlig. Jeg har vært innom og lest, men ikke rukket legge inn innlegg siden veiedagen.

lilletrine, kto, afrodithe - veldig hyggelig å ha dere med!

 

Jeg har hatt en bruuun helg, hvis det kan være det motsatte av hvit. 30 års lag og langtborteboende venninne på besøk resulterer i mye vin og annen alkohol. :) Jeg har aldri vært så dårlig som på søndag. Men det har vært så gøy! Søndag var fråtsedag - nudler, egg og bacon til frokost, pizza, kake, pottis, cola og leievideo til kvelds! Føltes deilig å spise det jeg ville en sånn dag, med god samvittighet ettersom jeg har vært så flink hele uka! Blir vel litt å jobbe med nå, men har vært flink idag ihvertfall. Og det føles greit.

 

Det jeg har vært dårlig til er å trene. Har ikke trent siden onsdag. Skulle egentlig idag, men det ble ikke pga venninnebesøk. Jeg får sette igang for fullt imorgen!

 

Ha en fin mandagskveld alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinHK

Kjenner at jeg er oppriktig bekymra for veiedag på fredag. Kanskje jeg ikke driver og slanker meg i det hele tatt. Kanskje jeg driver og "holder vekten" - og det er jo imot sin hensikt.

 

Jeg skal liksom, inkludert 7 treningspoeng, forbruke 2300 per dag, men det klarer jeg jo aldri i verden å spise. Selv ikke på lørdag med en hel flaske rødvin og portvin attåt etter en treretters middag klarte jeg å nå 2300... Noe må være galt... Og et bekymringsmenneske som jeg er så tar jeg likegodt sorgene på forskudd...

 

Jeg leste et sted at man ikke trenger å legge inn kaloriene på grønnsakene man spiser - og det ble jeg glad for for det tar så mye tid, så mye grønt som jeg spiser... men kanskje jeg må gjøre det allikevel... Jeg spiser vel kanskje 200 kalorier i grønnsaker hver dag fordelt på 4-5 typer så det blir jo litt registrering...

 

Og så en sutreting til... jeg har fått betennelse i skuldra, så nå kan jeg ikke trene min favorittgren - spinning. Kan ikke engang veive med armene på aerobic. :)

 

Sukk, nå skal jeg slutte å gjøre livet surt for dere. Kommer tilbake når jeg er litt ovenpå igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp med humøret. Du gjør i alle fall ikke livet surt for oss herinne... her tåler vi sure oppstøt, vi er som skapt for å ta imot dem og nøytraliserer dem, så ikke tenk på det :)

 

Jeg skjønner veldig godt at du er gretten over skulderen din. Det er fullt forstålig og skikkelig irriterende. Har du fått noe tidsperspektiv på det? Du får være veldig forsiktig, så det ikke blir mer langvaring enn høyst nødvendig. Kanskje du kan kompenserer for treningen med å gå noen lange turer istedet? Uff, jeg har ikke noen bedre forslag altså.

 

Jeg snikveide meg i dag, og det angrer jeg på nå, for det var ikke oppløftende, men nå er det heldigvis et par dager til veiing. Jeg har også lest at grønnsaker ikke skal føres opp, men jeg registrerer det jeg. Det utgjør en så viktig del av kosholdet mitt, at det ville blitt helt feil om de kaloriene ikke skulle telles. Mange grønnsaker innholder likt antall kcal per 100 gram, så du kan jo lette registreringen ved å registrere alt som en og samme ting. Det gjør jeg i alle fall.

 

Hvor mange kcal ligger du på om dagen? Er du sikker på at du spiser nok? Hvis du har et forbruk på ca 2300 kcal, så bør du jo få i deg et sted mellom 1500 og 1800 kcal daglig, for å sikre at forbrenningen din ikke faller og at du samtidig går ned i vekt.

 

Lykke til :) og god bedring med skulderen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

Jeg lot lørdagen være en fridag og skeiet skikkelig ut.

På søndagen skulle jeg gjøre det godt igjen med masse trening.

Noe som resulterer i at jeg nesten ikke klarer å gå og har kjempevondt.

Løp en mil på tredemølle, noe som jeg absolutt ikke burde ha gjort.

Vekten har gått opp over 1,5 kg siden før helgen og jeg er rimelig frustrert.

Tror jeg dropper denne fridagen og regner lørdagen som en vanlig dag i fremtiden. kanskje skeie ut med 1 ting ikke 10...

Verker i hele kroppen så jeg klarer ikke sitte så mye her å skrive, men jeg leser det dere skriver og er absolutt med.

Kan jeg spørre dere hvor mange kalorier dere spiser til frokost?

Hvordan fordeler dere kaloriene?

 

Ha en fin lett men mett dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinHK

Hei igjen,

 

Takk for oppmuntringen Mimi, du er motivasjonen selv, altså!

 

Lilletrine, jeg fant dette innlegget om fordeling av kalorier på en av de andre trådene og tror det er skrevet av noen som har gått på ordentlig GR-kurs og vet hva de snakker om :)

 

 

Dette tilsvarer meny 2 som er på 1600 kcal (med litt slack):

 

Frokost ca 220 kcal

2 brødrasjoner x 30 gr/ 4 stk ryvita/ 200 gr havregrøt

2 påleggsrasjoner x 20 gr

 

Lunsj ca 220 kcal

2 brødrasjoner x 30 gr

2 påleggsrasjoner x 20 gr

 

Mellommåltid ca 110 kcal

1 brødrasjoner x 30 gr

1 påleggsrasjoner x 20 gr

 

Middag ca 400 kcal

1 middagsrasjon - 150 gr kjøtt/fisk/fugl

1 potetrasjon - 150 gr potet/100 gr pasta/ 150 gr naturris

saus og annet tilbehør - 50 kcal

+ en porsjon med grønnsaker (kaloriene telles ikke med)

 

Kveldsmat ca 110 kcal

1 brødrasjoner x 30 gr

1 påleggsrasjoner x 20 gr

 

Melk 200 kcal

= 3 melkerasjoner à 1,5 dl melk eller 125 ml yoghurt, spises drikkes når du ønsker, til frokost, kvelds eller som ekstra mellommåltid

 

Frukt 200 kcal

= tre frukter

 

Spis litt grønnt til alle måltider, disse teller vi ikke kalorier på.

 

Kosemerker

2 stk à 25 kcal, spar dem gjerne til helga, 14 stk = 350 kcal, gir deg nesten (5,25dl) ei flaske rødvin feks.

 

Husk å drikke nok vann, du kan også drikke te og kaffe, prøv å styr unna lightbrus og lightsaft.

 

Kos deg med maten og spis NOK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med KristinHK! Du er en utrolig motivasjonkilde innpå dette forumet, alltid noe posetivt å si og drar med alle innepå her med flittig respons! Så takk til deg :)

Har da veid meg men fikk ikke lagt det inn igår sa da er starten:

70,9 som jeg frykta at jeg hadde gått opp o,4 kg. Men henger meg med på veiedagen torsdag isteden for mandag, er utrolig gøy å se hva resultat ddere har :)

 

Men tror(håper) at grunnen til dette er mye vann, salt mat og meg er bad kombination. Kan faktisk til tider veie opptil to kg mer de dagene jeg får i meg for mye salt. Men har etter jeg bestemte meg for å få av de siste kg prøvd å vere litt flinkere med å redusere salt i mat, og etter kort tid har salt behovet mitt ( som ellers er min store synd, heller salt snacks en søt) kommet seg betraktelig. Isteden for å dynke maten, spes potetene med salt har jeg brukt litt paprika krydder, faktisk utrolig godt!

Kjenner jeg er inne på en motivert tankegang igjen!

Ha en fortsatt fantastik dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

keltisk, godt å høre at det er flere som har vært på galeien og kost seg med det :-D og lilletrine også, selv om jeg aner litt mer dårlig samvittighet der i gården. Dropp den! var det hyggelig var det verdt det, men det kan kanskje være greit å ikke direkte legge opp til fråtsing på lørdager, det blir så slitsomt i lengden å skulle løpe maraton hver søndag for å ta igjen for det tapte (eller kanskje heller inntatte), og ikke vet jeg om det er så lurt for forbrenningen din heller, å få sånne sjokk.

 

Og så til KristinHK: Enig med Mimi: her skal det sutres! (og hylles: mimi, du gjør en fabelaktig innsats: - klem). Jeg tenkte litt på det du sa om at du ikke klarer å fylle opp "kalorikvota" - forsto jeg deg riktig?

Om så er: prøv å fylle på med litt fete grønnsaker: avocado, nøtter o.l Jeg pleier å ha avocado liggende (for de en vanligvis får tak i butikken er jo så umodne at de må ligge og godgjøre se noen dager før de kan brukes til noe som helst). Hvis jeg ser at jeg ligger an til å spise litt for lite i løpet av en dag, slenger jeg en halv avocado ( = ca 50 gram) og kaviar på skiva til kveldsmat. Veldig godt, og "riktige kalorier".

 

Alternativt kan du prøve å ha i noen nøtter eller mandler i frokostblanding om morgenen/ til lunsj. Det kan være en fordel å kjøpe blandinger uten nøtter og heller ha oppi selv så du har kontroll på hvor mye det blir, men det kan du jo prøve deg fram med. Så kjedelig med armen din, forresten. Jeg ar sittet og prøvd å tenke ut smarte treningstips, men kommer ikke på noe annet enn turgåing jeg heller. For du kan vel kanskje ikke utsette deg for støt som du får hvis du løper?

 

Og så en kommentar til GR- menyen beskrevet tidligere: den er et veldig godt "rammeverk". Da jeg gikk på kurs tidligere var det den vi gikk etter og det var egentlig ganske greit, bortsett fra at vi skulle spise 1250 kcal pr dag og dermed ikke spiste kveldsmat - ikke lurt... Men jeg synes ofte det blir vanskelig å huske på så mange kategorier av kalorier når en skal ha egne rasjoner for frukt og melk, så jeg pleier å tenke:

 

frokost: 350

lunsj: 350

mellommåltid: 200

middag: 450

kvelds: 200

+ kosemerker 50 kcal

 

Jeg prøver å tenke at hvert måltid skal inneholde proteiner (kjøtt, fisk, egg eller melkeprodukt), alle måltider skal inneholde enten frukt (maks tre enheter pr dag) eller grønnsaker, eks. 1,5 - 2 dl juice til frokost, frukt til mellommåltidet eller som ekstramåltid rett etter trening og grønnsaker til alle (andre) måltider. Jeg jeg tenker ikke spesielt mye på brødrasjoner og sånt lenger, fordi jeg ser at med et vanlig norsk kosthold blir det gjerne altfor mye brød og potet/ris/pasta allikevel så det kommer på en måte nok av seg selv. For meg er det viktigere å fokusere på proteinene så jeg ikke ender opp med altfor mye karbohydrater. Men der er jo alle forskjellige.

Bare min erfaring, om det kan hjelpe noen:-)

Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk. Jeg rødmer - og sender straks rosen videre til Slankeklar og Sans1, som i sin tid var dem som tok imot meg, da jeg logget inn her første gang. Jeg fikk med andre ord en god oppdragelse fra dag én. For meg er dette forumet gull, ingen tvil om det.

 

Jeg må jo smile litt av dere som var på fest i helgen. Tross utskeielser, så virker dere såre fornøyd, litt sånn "det ble mange kalorier, men det var det jammen verdt". Dere har rett, det er mye morsommer å skeie ut i gode venners lag (om enn ikke hver helg), enn "plutselig" å oppdage at man har spist fire kjøttkaker og to store plater melkesjokolade en onsdag kveld, kun i selskap av tv'n. De kaloriene er bitre de, for de er jo ikke en gang morsomme!

 

Missml, jeg har også erfaring med at salt kan binde enorme mengder vann i kroppen. Det er bl.a derfor jeg mener at det er selvpining å veie seg dagen etter et kalas.

 

Ang. fordeling av kalorier, så synes jeg oversikten til Slankeklar var bra. Mye lettere å huske! Jeg fører ikke opp egne melk- og fruktrasjoner. Det går av seg selv. Et tips kan også være å føre inn på forhånd hva man har tenkt å spise, da er det kanskje lettere å få det riktig fordelt, og også lettere å se hvor man kan spise mer og hvor man bør spise mindre.

 

Men nå må jeg komme meg avgårde. Skal på innspilling av Løvebakken. Der får man bare trent lattermusklene, men det er også å anbefale.

 

Vi tastes, om ikke før, så på torsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

Et lite spørsmål (jeg maser fælt, hehe)

Jeg inntar 1300 kalorier dagen.

Noen plasser leste jeg at grønnsaker ikke skal regnes med og noen plasser til og med at frukten ikke skal regnes med de 1300 kaloriene.

Det kan da umulig stemme?

Jeg har i dag spist 390 kalorier i frukt og grønnsaker.

Bare grønnsakene er over 250 kalorier.

(gulrøtter, wok ol...)

 

Så hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere,

 

jeg har også skumlest tråden deres og er mektig imponert over både framgangen deres og hvor flinke dere er til å backe hverandre. Jeg har akkurat begynt på en "ny og bedre livsstil", og håper det er ok at jeg slenger meg med her?

 

Jeg har aldri eid ei vekt (ei heller var det noen vekt da jeg bodde hjemme hos mor og far). Det betyr ikke at jeg ikke har tenkt på vekta, men jeg har kanskje vært blant de "heldige" som har hatt god sjøltillit selv om speilet har vist en figur som ikke hadde fått plass i noe moteblad.

 

Fikk meg et lite sjokk i forrige uke, da jeg veide meg hos ei venninne. Sist jeg veide meg viste nåla 75 kg (det var jula 06, hjemme hos farmor;), og denne gangen stoppet den på 82,5. Oops; 7,5 kg på knappe 10 måneder var ikke helt bra.. Tenkte at det var best å stoppe denne "utviklinga", før jeg runder hundre tallet;) Har derfor meldt meg inn i vektklubben, kjøpt meg kjøkken vekt, og skal straks gå til innkjøp av en badevekt!

Jeg er 175 høy, og dermed er jeg definert som "litt overvektig". (herlig merkelapp:()

 

Det jeg plages litt med nå, som jeg håper dere litt mer erfarne kan hjelpe meg med, er hvor mange kalorier som skal inntaes i løpet av dagen. Jeg trener 3-4 ganger i uka. Har sånn ca beregnet meg fram til 1400 kcal per dag. Høres dette riktig ut? Satser på en "riktig" vektnedgang på 0,5-1 kg i uka.

 

Takknemlig for all hjelp, og gleder meg til å bli "kjent" med dere alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål (jeg maser fælt' date=' hehe)

Jeg inntar 1300 kalorier dagen.

Noen plasser leste jeg at grønnsaker ikke skal regnes med og noen plasser til og med at frukten ikke skal regnes med de 1300 kaloriene.

Det kan da umulig stemme?

Jeg har i dag spist 390 kalorier i frukt og grønnsaker.

Bare grønnsakene er over 250 kalorier.

(gulrøtter, wok ol...)

 

Så hva synes dere?[/quote']

 

Jeg vet ikke hva GR sier, men jeg mener at dersom grønnsaker er en vesentlig del av kaloriinntaket ditt, så bør de telles med. Om man knasker en gulerot i ny og ne, så er det sikkert ikke så viktig å få den registrert, men når jeg spiser salat til lunsj og massevis av grønnsaker til middag, så kan jeg ikke skjønne hvorfor de ikke skal telles med.

 

Men hvis noen andre ønsker å overbevise meg om noe annet, så lytter jeg gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 175 høy' date=' og dermed er jeg definert som "litt overvektig". (herlig merkelapp:()

 

Det jeg plages litt med nå, som jeg håper dere litt mer erfarne kan hjelpe meg med, er hvor mange kalorier som skal inntaes i løpet av dagen. Jeg trener 3-4 ganger i uka. Har sånn ca beregnet meg fram til 1400 kcal per dag. Høres dette riktig ut? Satser på en "riktig" vektnedgang på 0,5-1 kg i uka.

 

Takknemlig for all hjelp, og gleder meg til å bli "kjent" med dere alle sammen![/quote']

 

Hei Arti og velkommen i tråden vår!

 

Hvordan har du regnet deg fram til 1400 kcal? Jeg synes det høres lite ut i forhold til både høyden din, vekta og treningsmengden. Jeg er 174 cm, veier pr dags dato 67 kg, trener ca 3 ganger i uka, og jeg skal ha i meg minst 1600 kcal per dag.

 

Har du brukt formelen du finner på her på GRsidene? I så fall tror jeg, uten at jeg skal være skråsikker, at du bør prøve å regne ut en gang til. Nå er det sengetid for min del, kanskje det bare er jeg som tuller. Hmm... jeg tror ikke det altså. Vi tastes når jeg er mer våken.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Hei og velkommen, arti! Jeg er helt enig med Mimi: Jeg synes også det ser ut som du spiser litt for lite. Jeg tror du burde prøve deg opp på ca 1500-1600 kcal.

 

Fra gamle GR-kurs veide vi alltid frukt, eller vi tenkte at en frukt = ca 50 kcal og en banan = 100, så når vi snakker om tre frukt per dag, regnes 1 eple som 1 frukt, 1 banan som to frukt og 1 glass juice (ca 1,5 dl) som 1 frukt. Og de skal telles med for det er mye kalorier i frukt (fruktsukker). Når det gjelder grønnsaker slutter jeg meg igjen til Mimi. Hvis grønnsaker er en VESENTLIG del av kostholdet bør du veie det for å ha oversikt over hvor mye du spiser (også for å vite at du spiser nok), men hvis du slenger en paprikabit på brødsiva lar du det være...

 

Fortsatt fin dag alle sammen!

 

Sans1 : så stille du er om dagen? Skravler vi deg i senk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

Det er veldig hyggelig å ha fått innpass i denne livlige og aktive gjengen... Utrolig kult at dere er innpå stadig vekk å skriver innlegg, det gjør jo hverdagen så mye mer spennende og slankingen mer motiverende!!

 

Tusen takk for skryt for vektnedgangen min!

Ja, jeg har vært "heldig" å hatt et godt snittap disse ukene, men så har jeg jo ikke ligget på latsiden mht trimpoeng heller - tror mye kan ligge der.... trimpoengene mine kommer vesentlig fra "ordentlig" trening og friske turer. Jeg har investert i en elipsemaskin som står foran TV - utrolig så mange kalorier som forsvinner der istedenfor å sitte passiv i en stol å glo... Og nå har jeg fått mitt første gulleple på trimtre nummer 3 etter at jeg satte i gang... + siden mandag har jeg allerede opparbeidet meg over 14 trimpoeng ved hjelp av trening. HURRA! Det er jeg kjempefornøyd med. Treningen gir meg jo muskler som øker forbrenningen - og det sier jeg jo ikke akkurat nei-takk til! :)

 

Ellers så drikker jeg nærmest ikke brus, selv ikke light brus, er veldig bevisst på å drikke mye og nok vann gjennom dagen og "snopet" jeg unner meg er noen nøtter i ny og ne. I festlig lag forsøker jeg å være så forsiktig som mulig - men litt vin unner jeg meg innimellom... vil jo, og skal jo ikke være noen asket eller festbrems da... :)

 

Jeg synes også kalorifordeligen til slankeklar virker veldig fornuftig.

 

Vil også ønske Arti velkommen her... invester i en god badevekt og målebånd.... (mål deg nå diverse strategiske steder på kroppen som hals, overarm, bryst, midje, ende, lår og evt legg) Det er utrolig motiverende å se at cm forsvinner selv om vekten skulle stå stille en periode... Muskler veier jo som kjent mer enn fett, så når du skrumper inn kan likevel vekten stå stille om du øker i muskelmasse....

Også for meg virker det som du kan spise litt lite... det er jo ikke bra om kroppen din driver å jobber på "sparebluss"... Drikk mye vann også, minst 2 liter hver eneste dag! :)

 

Til dere som er inne i en litt tyngre periode vil jeg bare si at ta frem utholdenheten og staheten din... Dette er jo fine egenskaper hvis du ønsker å nå målet ditt når motgangen kommer.. Bli irritert og sinna og bruk aggresjonen på at DETTE SKAL JEG KLARE & JEG SKAL NOK VISE AT JEG IKKE LAR MEG STOPPE SÅ LETT og bit tennen sammen... Da skal du/dere se at hyggeligere resultater vil vise seg i neste omgang.... Men ja, det er lov åp kose seg - og det skal vi - innimellom.... men ikke hver dag...!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, jeg har vel vært litt uvanlig stille, men det er fordi det er så mye som skjer.. Jeg er i ferd med å selge en leilighet (flytta ut for ett år siden) og var der og vasket på mandag (disse mannfolka klarer jo ingenting selv, hehe) og i går var jeg på noe jobbgreier (igjen!!!) Holdt meg unna muffinsen som var til kaffen, spiste fornuftig til lunsj og koste meg med desserten til middagen. Det var jeg som hadde valgt menyen så jeg tror ikke det var av den verste sorten. Fiskesuppe til forrett, kylling til hovedrett og bær og is til dessert. Ikke var det alkohol heller så alt i alt var jeg veldig fornøyd med dagens inntak!

 

Velkommen til alle dere nye, syns det er så koselig at dere vil være med oss her og at dere finner motivasjon i alt drodlet vårt.. Jeg selv stortrives her inne og om jeg ikke skriver noe selv er jeg alltid inne og sjekker ett par ganger om dagen (unntatt de to siste dagene)

 

KristinHK - all sympati for betennelsen din.. sånne ting kan komme alle andre tider enn når man slanker seg.. Det passer jo bare så utrolig dårlig. Men jeg slenger meg på alle andres råd her inne om å ta det rolig så du blir fortest mulig bra igjen. God bedring!!

 

Missml - kjenner meg så igjen i det saltsuget du nevner.. Det har alltid vært min store last. (går gjerne med ett lite lager med porsjonsposer i veska - vet aldri når man får servert mat med for lite salt, hehe) Kanskje det bør bli ett fokusområde for meg også.

 

Jeg er fryktelig spent på veiing i morgen - og i morgen er det ikke noe kjære mor. Da er det på tide å komme seg opp på den firkanta saken og resultatet av de to siste ukenes knoting.. Det som er så irriterende i etterkant da er at man føler all kosen er bortkasta iom at man istedet kunne gått ned en kilo til.. Men gjort er gjort og spist er spist så veiing blir det - inn hit og sutre eller juble - og gå på med ny gnist.. Ned skal jeg!!!

Skal prøve å følge afrodithe sine gode råd om å ta frem aggresjonen der :)

 

Ha en strålende dag alle med-slankere :)

Alt i alt syns jeg vi er fryktelig flinke og bør rose oss selv litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, alle sammen!

 

Tusen takk for alle gode råd og tilbakemeldinger! Har nå rotet fram denne formelen dere snakker om, og kommet fram til at jeg skal ha i meg 2200kcal om dagen. Syns jo dette høres fryktelig "mye" ut når man skal ned, men jeg stoler på at det er riktig. Ser iallfall ut til at jeg slipper å legge meg like sulten som i går kveld.. GUD, det var ille! Lå og tenkte at DETTE holder jeg ikke ut mange dagene..! Men, det var på 1400 kcal, så da var det kanskje ikke så rart?:)

 

1400kcal kom jeg fram til via vektklubben til Dagbladet, "Litt Lettere". Meldte meg inn der først, dagen etter oppdaget jeg GR vektklubben, og syntes dette virket mye bedre (også gratis da). Vet ikke om noen av dere som har vært borti "Litt Lettere"? Fylte ut en haug med skjema, alder, vekt, høyde, aktivitet og trim nivå osv osv. Og fikk tilbake en plan utarbeidet for meg "personlig", hvor det sto at jeg skulle ha i meg 1400kcal om dagen for å gå ned. Merkelig!

 

Jaja, nå er jeg forhåpentligvis inne på rett spor. Skal få kjøpt meg en badevekt nå, slik at jeg kan henge meg på veiedagene deres! Torsdag eller mandag, var det så?

 

Lykke til alle som skal på vekta i morgen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veier deg når du vil. Vi er ganske mange som har veiedag på torsdag, men det styrer du akkurat som du selv vil. Det viktigste er at du rapporterer, uansett om det er bra eller dårlig :)

 

2200 kcal høres litt mye ut igjen, synes jeg da. Har du husket å trekke fra mellom 500 og 800 kcal, slik at du går ned i vekt, og ikke bare stabiliserer? Eller kanskje du rett og slett har en veldg aktiv hverdag og trenger så mye energi. Det er også en mulighet.

 

Jeg kjenner ikke vektklubben til Dagbladet, men kanskje det er noen andre her som har erfaringer de kan dele med oss.

 

Lykke til - til alle som skal til pers i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2200 kcal høres litt mye ut igjen' date=' synes jeg da. Har du husket å trekke fra mellom 500 og 800 kcal, slik at du går ned i vekt, og ikke bare stabiliserer? Eller kanskje du rett og slett har en veldg aktiv hverdag og trenger så mye energi. Det er også en mulighet. [/quote']

 

Nå ser jeg jo at det høres helt ulogisk ut å be deg trekke fra opptil 800 kcal. Da er du jo igjen nede på 1400 kcal. Sorry, hvis jeg lager rot for deg. Ouah..... Beklager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mimi!

 

Jeg er helt enig med deg, 2200 ble veldig mye. Har regnet over en gang til og kommet fram til følgende (gidder du ta en titt på utregninga mi)?:

 

(((82,5 x 10) + (174 i cm x 6,25) - (23 x 5) - 161) x hverdagsaktivitetsfaktor: 1,4) + (trimpoeng pr uke: 7 x 28,58)=

(825+1087,5-115-161)*1,4 +200,06= 2491,7.

 

Hvis jeg nå trekker fra 800kcal ender jeg opp på 1691. Virker dette sånn nogenlunde fornuftig?

 

Merkelig dette her, når jeg skal sette opp hva jeg kan spise på en dag, så syns jeg fortsatt det er veldig mye, og veldig tett opptil det jeg alltid har spist (altså før jeg begynte med slankinga). Men det handler vel også om å spise mye av det riktige, noe jeg ikke har vært altfor flink til før. Har også vært typen som har spist få, men store måltider.

Hvordan er det med dere andre? Spiser dere mye mindre nå enn før, eller har dere "bare" lagt om matvanene og kostholdet? Jeg har alltid (dvs de siste 10 årene) trent samme mengde som nå, og tror ikke jeg har tid til å legge på så mye mer trening i løpet av ei uke. Burde jeg det??

 

Tusen takk igjen for all hjelp, uten dette hadde jeg nok gitt opp å finne fram i "slanke-jungelen"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Nå synes jeg det ser ut som du er på sporet. Du har brukt formelen riktig, og et nivå mellom 1600 og 1700 høres absolutt logisk ut. Jeg er enig i at det kan bli mye mat. Jeg sliter ofte med å fylle opp "kvota", som du kan se av tidligere innlegg om avocado til kveldsmat. Men det store poenget er å lære seg å spise jevnt: Både jevnt over dagen så du unngår store svingninger i blodsukker som gjerne fører til småspisisng og sukkerbehov, og jevnt gjennom uka for å få et mer avslappet forhold til utskeielser og ikke minst det å la utskeielser være utskeielser og så å klare å ta seg inn igjen og ikke la det forplante seg videre utover i uka. Og husk at for lite mat er minst like ille som for mye mat, da stopper forbrenningen din opp og du risikerer å legge på deg av å spise "normalt" igjen.

 

Antakeligvis er det små endringer du trenger å gjøre for å få dette til å fungere, og det kan hende du bør prøve å sette opp en oversikt over hvordan du har spist til nå som har gjort at du nå har et vektproblem. Hvis du prøver å skrive en slik oversikt er det lettere å se hvor du går i fella. Det kan godt hende at du har et helt ok kosthold generelt, men at det blir mye snop, kjeks, kaffe med sukker eller liknende gjennom uka, eller at du rett og slett ikke spiser så mye snop, men tar altfor store middagsporsjoner, eller at du sitter for mye stille og får for lav forbrenning (nå hørtes det ikke ut som akkurat det er ditt problem). alle har forskjellige grunner til at de har gått opp i vekt, og det blir opp til deg å prøve å fine ut hvor du kan bli bedre, men det krever altså at du setter av en ørliten dose hjernekapasitet til å tenke gjennom vaner som du vanligvis ikke tenker over (nettopp fordi de er vaner :) )

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Jeg var med der en periode, og hvis jeg husker riktig skal trening bli minuskalorier i deres system, slik at du til sammen skal ligge på et gitt nivå. Det betyr altså at du bør spise ekstra de dgene du trener mye og totalt ha et snitt av inntak og treningsforbruk på f. eks. 1400. Hvis en tenker sånn på det synesjeg ikke det høres fullt så galt ut i hvert fall... 7 trimpoeng à 200 kcal per uke er jo 200 kcal ekstra å spise i gjennomsnitt hver dag, 200 + 1400 = 1600 kcal i snitt hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...