Gå til innhold

Fortsettelse av "Ned 5 kg, noen som blir med?"


Gjest Mimi

Anbefalte innlegg

Helt enig med deg Afrodithe - Viktig å finne en treningsform man kan trives med. I vår begynte jeg med vekttrening på elixia for sikker 100ede gang, men etter ett par uker skle det over i støttemedlemskap som det har gjordt alle ganger før.. Skjønner ikke hvorfor jeg prøver meg på det gang etter gang når jeg vet at jeg ikke liker det. Gikk litt på tredemølle også, å gå er noe jeg alltid har likt, men blir jeg sliten så gir jeg opp.. Tok en kondistest på senteret og fikk beskjed fra veilederen min om at jeg hadde all grunn til å få bra kondis - jeg må bare pushe comfortgrensen min litt - dvs ikke gi opp når jeg blir sliten. blablabla hørte jeg..

Så her i sommer - da det var som varmest begynte jeg og ei venninne og gå i skogen.. Vi gikk og vi gikk i flere timer hver kveld og det var så utrolig deilig. Det var om å gjøre å finne nye stier hver kveld. Endelig fant jeg en treningsform jeg virkelig likte. Og så da jeg karra meg inn på treningsstudioet igjen i høst - begynte nå med litt "timer" type step ol samt å gå på tredemølla oppdaget jeg for første gang I HELE MITT LIV at jeg faktisk hadde begynt å få kondis og det var en liten seier for meg. Nå som været ute er som det er + at hverdagen er mer hektisk merker jeg at det går litt nedover igjen. Men nå vet jeg at jeg kan!!

Litt regn gjør meg ingenting, jeg har da klær. Men i går var det såpeglatt og da får man ingenting ut av den gåturen (unntatt frisk luft) uansett.

Men i kveld skal jeg på Dance-step, det er gøy og jeg gleder meg!!

Skulle bare ønske de hadde den timen litt oftere ;)

 

Lilletrine - Jeg tar alltids imot en klem :)

Godt du har kommet deg over glippen!! men det var da enda godt du kunne skrive inn her da.. selv om du desverre ikke fikk noen svar da du kanskje trengte det.. men da fikk du ihvertfall delt det med noen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 662
  • Created
  • Siste svar
Gjest slankeklar

I dag går alt galt.

Jeg har sittet hele helgen og skulle ha skrevet rapport, og i stedet har jeg endt opp med å rydde på PC'n og gjort andre helt ubrukelige ting som ikke med de beste intensjoner kan sies å være nyttige. Det vil si at dagen i dag burde vært stressdag de luxe, men jeg klarer bare ikke å samle tankene. I stedet har jeg lest innleggene her og latt som jeg har vært flink til å jobbe ved å ikke skrive inn (nå bryter jeg jo sammen og gjør det i stedet), lest absolutt alle nettavisene 100 ganger og i det hele tatt.... Samvittigheten er beksvart, tiden er i ferd med å løpe ut, og verst av alt jeg ender med å trøstespise. Til nå har jeg klart å sette til livs en smultring, en pizzabolle (den kan til nød kvalifisere som lunsj), en berlinerbolle som smakte py og en blåbærmuffin. Jeg får sånne helt sinnsyke spisekick innimellom, og jeg trodde jeg hadde unnagjort det verste da jeg satt på akkurat samme måten i går ettermiddag og gafla kokosboller og marsipangris.

Men nå er det slutt. Skal på trenig om tre timer, og alt jeg ikke har klart å skrive inn før det, rekker jeg bare ikke. Godt det er et lyspunkt i tilværelsen. Tror jeg er ekstra sur fordi jeg prioriterte å sitte å late som jeg jobbet i går framfor å dra på trening. Sånn blir det ikke i dag.

 

;) Skulle tro det var fredag 13. og ikke mandag. Ikke hjelper det at det snør heller. Vanligvis blir jeg i godt humør av det...

Pissesur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, slankeklar!

 

Jeg håper du fikk luft. Honnør til deg som på en sånn dum dag får til å trene... Det er da jeg går hjem og legger meg på sofaen og synes synd på meg selv.

 

Du er tøff - i morgen blir det bedre ;)

Jeg lover!

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det mandag den 13.... en irriterende blanding av fredag den 13 og mandag som ofte regnes som en av ukens dårlige/slitsomme dager.... Jeg forstår at du virkelig har blitt utsatt for "uhell" i dag... og i går...

 

Men gi ikke opp.... spist er spist og nå er det bare å brette opp armene og gå på med ny iver og blanke ark... Vær så snill å være glad for alt det du kan... du har jo bestemt deg for å gå på trening - det er jo supert og du bør gi deg selv mange fine stjerne i boken... I tillegg har du jo lært at Berlinerboller smaker usj... så da er du vel kurert for det for en stund...

 

Jeg håper at treningen nå i kveld gjør at du føler deg i bedre humør og har krefter til å sette en strek over gårsdagen og dagens utskeielser....

 

Jeg føler fortvilelsen med deg - men drister meg likevel til å ønske deg lykke til med arme-brettingen og rapportskrivingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Tusen takk for at jeg får bruke dere til å lufte hodet! Og takk for oppmuntrende svar.

 

Jeg innrømmer det nå: jeg tror jeg er blitt treningsnarkoman. Lyspunktet i en ellers ganske bedriten dag var at jeg skulle på trening i dag, og det slo til. Humøret er på topp igjen, er kjempesliten, spiser kveldsmat enda kalorikvota er fyllt opp på tull og tøys tidligere - bygge muskler, bygge muskler, må ha proteiner og ikke dumme boller da.

 

Livet er ikke så verst, og spesielt ikke når en er i så godt lag som med dere!

 

Takk igjen, og god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slankeklar - så utrolig kjipt å høre!!! og jeg tror vi alle klarer å kjenne oss igjen i følelsen og fortvilelsen når man får en sånn nedtur..

Opp med hode, sterke jente - dette klarer du ;)

Håper du føler deg bedre etter trening - og der hiver jeg meg på det de andre skriver.. det er godt gjordt av deg å reise på trening etter en sånn dag!!!

 

*trøsteklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke deilig når man kommer i så godt humør etter å trene?! Åh, jeg hadde nesten glemt hvor deilig det er. Humøret blir virkelig 100% bedre. Nå er det på tidde at jeg drar den late rompa mi ned på treningssenteret igjen!!! Imorgen! Imorgen MÅ jeg begynne igjen. Ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

JA det hjelper på humøret å trene.

Jeg skal trene nå klokken 10.00.

Skal gi beskjed hvor mange prosent humøret mitt stiger, for nå er det såvidt jeg klarer å dra med meg smilebåndet ;)

 

Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare skrive under på at trening både gir meg godt humør og overskudd... + god samvittighet for at jeg har latt kroppen jobbe litt. Jeg tror nok jeg også er på god vei til å bli treningsnarkoman.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake etter en koslig og ikkje så veldig sunn helg. Men har fortsatt godt mot :)

Som dere sier er det utrolig deilig å komm ehjem etter en god treningsøkt, da om dette er tur eller styrke. Kjenner meg utrolig igjen i det!

 

Men ett lite problem som plager meg gor tiden...

Hva gjør dere egentlig når ingen ting smaker godt og mest lyst å bare spise dårlig og enkel mat.. Sitter her med en omelett med godt fyll av skinke, løk og litt ost, men må presse ned maten og det er jo ikke noe særlig. Middagen er greit nok, da har jeg litt å variere i. Men det er de andre måltidene som jeg har problemer med. Har til nå variert i quacker sin havregrøt, brød og av og til suppe til. What to do? Er jo egenltig kjempe motivert,men ser jeg strever hver dag med å fylle opp de 1400 kaloriene jeg ligger på.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

Treningen fikk opp humøret mitt over 80%, men kjenner jeg blir fortere sliten når jeg har mensen.

Kanskje det er normalt?

Når jeg er matlei tar jeg meg en tur på et av de større kjøpesentrene og leter etter ny sunn mat. Jeg bytter pålegg og bruker krydder som kanel og karri i frokosten/lunsjen. Pynter den med grønt og dekker pent på.

Når jeg gjør litt ut av måltidet så smaker det bedre enn om jeg tar det i en fart.

Trening gjør en jo også sulten og motivert til å spise sunt.

Ellers er det jo masse gode oppskrifter og tips om en søker rundt på nettet.

 

Må stikke nå, men jeg kommer tilbake siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, matleiheten kan vel frekventere litt hos meg også... men har vel funnet ut at det er variasjon som må til...

 

Mye å velge mellom til middag ja, bruker mye fisk og kylling på ymse måter, wok med mange gode grønnsaker. Jeg bruker da ferske grønnsaker og lager maten fra bunnen av... Bruker en del hvitløk, fersk ingefær (gunstig for forbrenningen) chili (også flott for forbrenningen) i wok'en.

 

Frokost, lunsj og mellommåltider....

Jeg synes feks fiberrik m/solsikke, cottage chees og eplemos (hjemmelaget) med kanel er veldig godt, smaker nærmest som eplekake synes jeg så det koser jeg meg med...

Speltbrød med;

litt sennep, salatblader og røkt laks/ørret har også vært en slager lenge...

eller med hvitløkmajones, salat og pastrami...

eller sennep salat og lettere nøkkelost....

kokt egg med hvitløkmasjones/majones/ kaviar...

makrell i tomat... leverpostei og sylteagurk.... skinke og melon...

hvitost og eple....

+ selvfølgelig diverse smågrønt som paprika, tomat og agurk i tillegg

0% yoghurt med frokostblanding eller All bran pluss

Innimellom når jeg skal kose meg eller har litt søtsug, kan jeg bruke en Nutrilett toffe som måltid sammen med en stor kopp sterk kaffe med lettmelk i.... Det er utrolig godt og fin kaffekos...

Salater av diverse slag er også deilig... (m/skinke, kylling, reker osv...)

Ryvita sesam knekkebrød er også godt med mye av det ovenevnte pålegget..

en og annen gang koser jeg meg med litt brunost på knekkebrødet..

Frukt suppleres inn diverse ganger i løpet av dagen...

 

Kanskje noe av dette kan falle i smak hos flere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrodithe, tusen takk for mange gode tips!! Men isteden for hvitløk, har noen andre tips som smaksetting på woken? Reagere voldsomt på løk/hvitløk.. Ikke noe godt med en mage som buldrer og er vond, ser ut som jeg er 6 mnd på vei når magan slår ut på det værste.. Ingen overdrivelse!!

 

Ha en flott dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I wok'en kan du jo fråtse i grønnsaker og sopp og tilsette krydder som du liker...

Dropp hvitløk/løk om det blir for sterk kost... men fersk chili og ingefær gjør susen...

Stangselleri, paprika, minmais, vannkastanjer, gulrot, persillerot, kålrot, kål, broccoli, blomkål, litt ananas, squash, aubergin, diverse krydderurter, kikerter, bønner, linser, nudler, sukkererter, bønneskudd.... det er vel bare fantasien som setter grenser for hva du kan bruke...

En variant kan være å tilsette litt sweet chilisaus, eller litt mager kokosmelk, prøv med litt satay saus... Gå gjerne amok i de spennende krydderhyllene og prøv litt forskjellig fra all verdens kjøkken... :)

 

Ha en smaksrik dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten opplysning til dere som ikke er like sprek som Afrodithe og lager wokmat helt fra bunnen av; har en bekjent i Mattilsynet som mente at de posene med frosne grønnsaker (ala Findus) er av så god kvalitet nå, at sånn ernæringsmessig (og smaksmessig, mener han, men det er det sikkert flere meninger om;)) har det ingen betydning om du bruker frosne eller ferske.

Jeg er lite flink til å lage fra bunnen av, og benytter meg mye av posene med frosne. Går så mye fortere! Men det er klart, er man glad i å lage mat, så er det mye mer kos å kutte og eksperimentere litt;)

 

Ha en fortsatt fin dag alle som en:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine
Afrodithe' date=' tusen takk for mange gode tips!! Men isteden for hvitløk, har noen andre tips som smaksetting på woken? Reagere voldsomt på løk/hvitløk.. Ikke noe godt med en mage som buldrer og er vond, ser ut som jeg er 6 mnd på vei når magan slår ut på det værste.. Ingen overdrivelse!!

 

Ha en flott dag alle sammen![/quote']

 

Da har vi samme problemet. Karri fungerer fint for meg og det skal også sette fart på forbrenningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Arti at det er helt fint å bruke frosne grønnsaker i Wok'en og ellers i matlagingen, de er gode både smaks- og ernæringsmessig (har ernæringsbakgrunn selv...) og fine å bruke når man har det travelt eller vil gjøre det lettvint.

Imidlertid kan det være lettere å finne sine egne personlige smaks-vrier når man lager maten fra bunnen av.... lettere å tilpasse til egen og familiens ørvrige smak og behag.. Ikke alle er like begeistret for sammensetningen i de ferdige blandingene....noen liker ikke eller tåler ikke diverse ingredienser og da er det enklere å ta det fra bunnen av.. og det blir rimeligere også... :)

Wok er super godt og sunt enten utgangspunktet er frossen eller fersk form... kanskje noen ble inspirert til å supplere frossenvarianten med noen favorittgrønnsaker/urter/krydder? :)

 

Kan i samme slengen si at det er gjort undersøkelser som viser at ferdige salatblandinger også holder mål mht næringsinnhold... så dette er også et fullgodt alternativ i en travel hverdag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har kommet innpå og lagt igjen supre tips til matlaging! Alltid like gøy å komme innpå å se at en får kjempe gode svar!

Skal trrimme meg litt ikveld, har satt meg som mål å gå tur ruta mi på en time raskt minimum 3 dager i uka. Sette små mål i begynnelsen som jeg klarer å møte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

Tror det er lurt. Ønsker deg en god tur.

Har lest litt her på forumet og ser det er mange som sliter med at vekten står stille. Selv tror jeg det vil skje alle før eller siden om kaloriintaket er likt hver dag.

Prøv å variere kaloriintaket litt jenter, det hjalp meg.

Kroppen blir fort vant med de f.eks. 1300 kaloriene hver dag.

Har lest at det beste når du slanker deg er å variere og har selv erfart at det er mye gunstigere en å ligge på de 1300 om dagen.

Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det motsatte av matlei om dagen... I begynnelsen av slankingen gikk det overraskende bra, ble medt og fornøyd, søtsuget forsvant.. Men nå en ukes tid har det vært helt forferdelig! Jeg har lyst på all mulig dårlig mat og godteri. Spiser i overkant av kaloriskalaen hver dag. Klarer å unngå godteri hvis jeg spiser en nutrilett bar hver dag. Er det noen som vet om det er greit å spise hver dag eller om det er det samme som vanlig sjokkis?

 

Jeg har ikke trent på to uker. Så jeg gjetter det er grunnen til min spiselyst...? Jeg må virkelig sette igang igjen. Men jeg har desverre kommet inn i den dårlige sirkelen hvor jeg ikke orker. Dårlig dag. Bekymret for morgendagen. Blir nok ikke overvelmende resultater.

 

Noen som vet om noen smarte tips på disse spisefestdagene? Noe som er supermettende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt som deg om dagen. Bortsett fra at jeg tvang meg selv ut på en joggetur i dag, så har jeg også trent svært lite eller ingenting de siste to ukene. Jeg har imidlertid kompensert ved å spise litt mindre jeg da, men med det så risikerer jeg jo å sette ned forbrenningen også.

 

Jeg gidder liksom ikke. Og da alle herom dagen skrev og fortalte hvor godt humør de fikk av å trene, ja da tenkte jeg bare at jeg er da virkelig blid som ei sol for tida, så jeg trenger ikke mosjon :) Haha... men jeg vet jo hva dere mener, jeg blir også fornøyd med meg selv når jeg har trent. Skjønt i dag gjorde det ikke store forskjellen altså. Hmm.. jeg skjønner akkurat hva du mener med "orker ikke". Jeg har ikke lyst jeg. Og det er dumt. For ikke nok med at jeg ikke trener så bra som jeg pleier, nå som vi går mot vinteren så sykler jeg mye mindre også. Jeg burde ta meg sammen - jeg vet.

 

Men Keltisk, så lenge vi er bevisste og innrømmer problemet her i "offentligheten", så tror jeg faktisk vi kommer tilbake i god rytme igjen. For du vil jo gjerne, ikke sant? Er det mørket og kulda som har innhentet oss? Jeg skal på hyttetur i helgen, og selv om jeg vet det blir mye mat, så er det også en sprek gjeng som skal avgårde. Ergo så VET jeg også at det blir mosjon. Og kanskje blir det lettere når vi er en liten gjeng. Dessuten kan jeg jo ikke være dårligere enn dem - så tur blir det! :)

 

Jeg vet jeg ikke kommer med noen gode råd til deg, jeg synes bare du skulle vite at vi er flere i samme båt. Og vi gir ikke opp! Inntil treningslysten kommer tilbake, så synes jeg du skal være ekstra nøye med å lage god, sunn mat til deg selv. Husk at du kan spise ubegrensede mengder av grønnsakssnacks etc. Skjær opp fargerike grønnsaker og få det til å se delikat ut - for du skal kose deg!

 

Vi fikser dette - ikke sant!

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keltisk - jeg føler jeg er litt der du er om dagen. Men jeg har foreløpig klart å stå imot.. Det kan ha noe med "sesongen" å gjøre også??!! det er mørkt, kaldt og fælt ute og da er det fristende å sitte inn og spise.. Har ett par tips, vet ikke om de er gode men tips er det ihvertfall..

- En stor kopp te, hvis det er noe søtt du har lyst på vil jeg anbefale den juleteen som sikkert finnes i tebutikkene nå. Den er veldig god - eller en annen favoritt.

-Drikkebuljong - har nesten ingen kalorier, smaker masse og metter.

- Grønnsaksuppe - dette kan du spise ganske mye av før du overskrider middagsgrensen.

- eller vil jeg bare anbefale å spise masse grønnsaker til middagen.

- Har du noen kalorier til overs om kvelden kan jeg anbefale Heistad fruktcoctail med vaniljekesam - nam nam

En nutrilettbar er satt sammen på en helt annen måte enn vanlig sjokolade, så så lenge du spiser den istedenfor noe annet på ca 200 kalorier tror jeg ikke det er så farlig.

 

Ang det å stå stille og variere kalorier så har jeg jo ett par erfaringer med det. Jeg sto for en stund tilbake stille i 3 uker.. etter første uken prøvde jeg å gå ned i antall kalorier men gikk allikevel ikke ned noe. Dette tror jeg har noe med at kroppen holder igjen - ikke nødvendigvis at man spiser noenlunde samme antall kalorier hver dag. Kroppen vår er ett vanedyr og det tar mye lenger tid enn 4-6 uker eller 2-4 mnd å venne kroppen til ett visst inntak av mat. Når vi ligger 5-800 kcal under det vi normalt forbrenner skjønner kroppen at her skjer det noe - "jeg får ikke så mye jeg skal ha" og da setter den på bremsene. Det resulterer ofte i at man står stille i perioder. MEN jeg sier ikke dermed at det IKKE er noe i det du sier :) For det kan jo hende dette funker for noen.. og det er jo også sjelden at jeg ligger på akkurat de 1600 kaloriene jeg skal.. Noen dager går litt over og noen dager er jeg litt under. Men gj.snittlig i løpet av en uke er jeg nok ca på 1600

 

det var kveldens drodling fra meg.. Nå skal jeg se på ett lettere liv og spise kveldsmat!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...