Gå til innhold

For oss over 40 år!


Gjest Cathy49

Anbefalte innlegg

Wuupps.

Veiedag i morgen..Etter julebordet i går og å ha farta litt i dag , er jeg fryktelig spent. Tror nok helst på en oppgang denne uken også . Men jeg håper i det lengste på at pilen går i riktig retning.Wish me luck!!

Håper det går fint med dere andre også !!

Ps. Jeg var fin i kjolen og fikk endel komplimenter .

Sebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 994
  • Created
  • Siste svar

puh...det var på håret.200 gram i riktig retning.Er tilbake der jeg var for to uker siden.Nå er det bare å bite tennene sammen.Hyggelig at du følger med Krepsedama!

Har tenkt å hoppe over julebaksten i år..... hva med dere?

Jeg satser på god og grov gjærbakst og sunt og godt "riktig" pålegg.

Med røykelaks ,god pepperskinke grønnsaker og deilig frukt kan vi lage mye god mat. Håper det ikke blir altfor mange konfektesker under treet i år.Kanskje vi heller skal bruke energien på å lage det ekstra koselig i huset , fremfor å bake kaloribomber ?

Uansett , lykke til damer.

Klem fra Sebra.

PS. Så nettopp i en reklame katalog at det er populært med sebraskinn til jul ...

Vel jeg har endel til overs for øyeblikket..

Vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Sebra, 200 gr i riktig retning, det er bra. Jeg har klart å GÅ opp 1 kg, men jeg bryr meg ikke så mye om det egentlig :)

 

Jeg må bake julekaker, men jeg er nok et litt rart menneske for jeg liker ikke småkaker, formkaker etc etc. Jeg er mer glad i kransekake og en fruktkake (engelsk variant) hvor frukten ligger og koser seg i rom eller likør, mye tørket frukt og nøtter og lite mel og sukker, nam nam.

 

Men jeg er helt enig at det er mye godere med god mat enn kaker, røkelaks, eggerøre, varm leverpostei, skinkevarianter, sursild med mye løk (kan nesten bare spise løk jeg), mandariner.

 

Vi spiser kalkun på julaften og da blir det alltid noe gode rester, men da må jeg nesten unne meg litt waldorfsalat til.

 

Vi må huske på at det er IKKE det vi spiser mellom jul og nyttår vi legger på oss, men det vi spiser mellom nyttår og jul, litt å tenke på. Så vi tåler helt sikkert en uke med god mat og godt drikke. Vi trenger jo ikke å begynne julefeiringen allerede nå, men vente til lille julaften. Da skal jeg spise pinnekjøtt ;)

 

Hvordan går det med deg da Krepsedama? du har vel nådd vektmålet ditt og holder deg der? Eller ??

 

Vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Hei dere to! Ja, den må vi ha med oss - trivelig det der........

Veldig samme smak vi har altså - liker dere også i tillegg silderetter?

 

På riktig vei - ja det er det vi er! Grattis med 0,2 kg Sebra! Tror du må unne deg det sebraskinnet til å slynge rundt deg i godstolen - det fortjener du :-)

 

Og til deg Goro - jeg holder meg "i skinnet" for å fortsette i samme terminologien. Det går kjempegreitt så langt; 65-66 kg er det jeg ligger på ved kontrollveiingen dann og vann og DET ER BRA om jeg må si det selv - og det må jeg vel.....

 

Men jenter - jeg tror faktisk vi skulle fått et "enig" julegilde. Vi har ganske sammenfallende smak eller har vi endret litt holdning av hverandre kanskje?? Vel vel, så lenge holdningene er sunne og målet er i sikte (skip ohoi) er jo det bare til det beste:-)

 

Og visst er det viktig å lage julestemning! Jeg har fått fram både engler og nisser og huset er julefarget og blankpusset - messingen bare MÅ fram i jula altså! Gløggen er også viktig. Koselig å servere med pepperkaker til de som stikker innom nå framover og den gode lukta. Ja, slik blir det julestemning av...

 

:-) :-) Her kommer de beste ønskene om ei fin førjulstid fra Krepsedama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra Krepsedama. Ja det blir neste utfordring ,når målet er nådd,å holde på riktig vekt. Det går nok det også håper jeg.

Sild er ikke helt i min bane , bortsett fra noe vi har her på Vestlandet , som vi kaller kubbesild.Det er salta og tørka sild. Kjempegodt med lunkne poteter og flatbrød til.Men det er vel mere sommermat.Sitte ute ei fin sommernatt med ei kald øl og kubbesild til.

Dere får ha ei fin uke begge to .

Klem fra Sebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

 

Husker dere at jeg snakket om en vibro-plate for en stund siden? Nå har jeg bestilt meg en sånn sak, jeg trenger å trene styrke. Det skal bli morsomt å prøve den og se om det gir noe resultater. Rapport følger ....

 

Sild, jo, jeg liker sursild med mye løk. Jeg kjøper et glass med ferdig sursild, skjærer opp en løk i tynne ringer og heller alt over i et større glass.

 

Vi (det vil si mannen min) har kjøpt en halv gris, jeg er ikke så glad i svinekjøtt, men gubben elsker ribbe med sprøstekt svor. Ihvertfall, grisen er i hus, gudskjelov at den var ferdig oppdelt. Det fulgte med en buklist som bonden sa at den kunne vi lage sylte av. Tror ikke at han tenkte på at jeg er byjente :)

 

Jeg har sjekket alle kokebøkene mine, men finner ikke oppskrift på sylte, bare hodesylte. Oppskrifter mottas med takk.

 

Ellers så er det varmt her på østlandet, ihvertfall her hvor jeg bor. I dag var det 8 varmegrader og bare veier. Jeg må innrømme at det er veldig praktisk da. Snø kan jeg finne på hytta.

 

Jeg må igjen si at jeg er veldig imponert over deg Krepsedama, hva og hvor mye har du spist i disse ukene?

Jeg går opp og ned de samme 2-3 kg, kanskje kroppen min vil være sånn litt lettere overvektig ;)

 

Men det er jov veldig hyggelig å "snakke" med dere her på tråden, så jeg får fortsette med det selv om vekten bølger.

 

Ha en riktig god dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til 1/2 svinehode , eller 1 buklist og1 stikkstykke

kalvekjøtt (kan sløyfes)

fleskesvor

--------

1-2 plater ghelatin eller 1-2 ts gelatinpulver (kan sløyfes)

2 ts. salt

1/2-1 ts pepper

1/2-1 ts nellik

1/2-1 ts allehånde

-----------

syltelake:

til 1 liter vann

1 1/2 dl salt

Bruk svinehode , stikkstykke og buklist.Er dette meget fett , kan vi bruke noe kalvekjøtt ved siden av, ellers blir sylten fet.Vi kan f.eks. bruke kalvebog. Vi kan også lage sylte av sideflesk og kalvekjøtt.Vi bør helst ha noe ekstra svor for å få dekket sylten godt.Ta f.eks.en del svor av spekkstykkene.

Rens svinehodet og vann det ut i 2-3 døgn sammen med eventuellt andre deler av grisen som skal brukes. Legg det opp så vannet renner godt av.

Legg hodet i kokende,saltet vann(1 ts. pr. liter vann), med bensiden ned.Bruk rommelig kokekar. La hodet koke til svoren er mør, 1 1/2-2 t. Ta det opp i stekeovnspannen og skjær svoren av så hel som mulig.Er flesket kokt, skjær av en del av det også.Legg hodet tilbake i kokekaret , og kok det jevnt til kjøttet og flesket er mørt og løsner fra bena.

Kok den ekstra svoren sammen med hodet. Pass den godt så den ikke blir for mye kokt. Svor er passe kokt når vi kan stikke spissen av en skje gjennom den.

Skal kalvekjøttet i sylten , kan vi koke det sammen med grisehodet ca. 1 time.

Vær så rask som mulig med å lage sylten , så den blir avkjølt minst mulig. Ha derfor ferdig alt som skal brukes: et sterkt klede , nål og tråd , sammenblandet krydder og eventuellt oppbløtt og oppklipt gelatin (eller pulver). Eller legg sylten ferdig f. eks. i en lofform eller en spesiell påleggsform.

Ta hodet opp i stekeovnspannen. Skjær bort øre , itler og alt uappetittelig . Skjær kjøtt og flesk i skiver langsetter fibrene , paralellt med overflaten. Legg fett og magert kjøtt hver for seg. Spyttkjertlene i det tykkeste av kjaken kan tas med. Skjær også kalvekjøttet i skiver langs etter fibrene.

Vri kledet i varmt vann , og legg det i et fat eller form. Legg et lag med svor i bunnen og oppetter kantene. Pass på at skjøtene går kant i kant og ikke ligger dobbelt. Legg flesk og kjøtt lagvis, flesk underst og øverst.

Legg små stykker og smuler i midten av sylten. Legg oppbløtt gelatin og strø krydder mellom lagene. bruker vi gelatinpulver , blander vi det med krydderet.

Dekk tilslutt sylten med svor , og sy kledet sammen om den. Ta langsidene av kledet sammen og sy dem tett og godt. Samle så kledet i hver tverrende , og knyt godt om dem tettinn til sylten, så den blir tykk og fast. Pass på at svoren blir liggende tett og mest mulig glatt.

Sylten bør være ca.12 cm høy når den er ferdigsydd.

Legg sylten tilbake i kokekraften.Kok den opp , og la den småtrekke ca. 1/2 t.,så den blir helt gjennomvarm.Blir den ikke ordentlig gjennomvarm , kan vi risikere at den blir skjemt ,og at gelatinen ikke løser seg opp.

Legg sylten i rullpresse. Press den først nokså lite , så det ikke presses ut for mye kraft og fett av den.Press etter 1 t .så mye at den vil holde godt sammen når den blir skåret opp. Kledet skal kjennes stramt når vi trykker på det.

Avkjøl sylten raskt. La den ligge i press til neste dag.Ta den utav pressen og skrap av fett og kraft. Løs på kledet og legg sylten i syltelake med press på.

Sylten er passe salt når den har ligget i laken i 2-4 døgn. Legg helst sylten tilbake i laken når det er skåret av den , og ha kledet om den hele tiden.

Sylte kan også lages uten svor rundt. Svoren kan med fordel brukes inni , og erstatte gelatinen. All svoren fra hodet males eller hakkes og legges mellom lagene av kjøtt og flesk. Limstoffene i svoren vil binde sylten godt sammen , og sylten kan virke noe magrere enn ellers....

 

Puhhh...........Lykke til

 

Sebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, du godeste, det ser ut til at det muligens ikke blir sylte hos meg til jul. Det var veldig mye tekst og mye å gjøre. Puh, ble nesten sliten på forhånd jeg.

 

Ellers så kan jeg fortelle at vibro-platen er i hus og ble prøvekjørt i går. Jeg er faktisk litt støl i mage og lår, på nybegynnerstadiet tar hver øvelse 30 sekunder, ja, dere leste riktig, 30 SEKUNDER. Det fulgte med treningstips og bilder som viser hvordan øvelsene skal tas.

 

Jeg gå nå våren i møte med en sterk, stram kropp uten celluiter ;):)

 

Jeg blåser i vekten så lenge kroppen passer, kanskje vekten går nedover mens musklene går oppover, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei du Goro.Nå kan du ikke trekke deg. Det var ganske mye arbeid å skrive av all den teksten , så det kan ikke bli til ingen nytte.Lykke til med sylta!!

Lykke til med vibro-plata også forresten.Høres ganske spennende ut.

Sebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siter her og ler litt nå Sebra ;) skjønner godt at du vil at jeg skal lage sylte for det var nok en jobb å skrive in all den teksten.

 

Okay, okay, sylte skal bli. Neste helg skal settes av til sylte. Denne helgen er det pepperkaker som står for tur.

 

Goro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre Goro. Jeg har bakt julekaker i dag. Ble til at jeg smakte litt også. Det er jo lørdagskveld. Gikk meg en tur etter at jeg hadde stekt ferdig,så det ble vel ikke så galt heller.

Det er bare to uker igjen til jul , så jeg begynner å kjenne presset.........

Ordne ditt og datt og ikke smake altfor mye av all den gode maten som vi bare må ha.Det går vel bra får jeg tro. Lykke til med pepperkakene og Ha ei fin helg!!

Klem fra Sebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er Sebra. Jeg har ikke gått ned i vekt på så lenge jeg kan huske, tror jeg skal ta en skikkelig gjennomgang på nyåret. Jeg sliter veldig med magen, oppblåst, mye luft og veldige magesmerter, det kommer gjerne på ettermiddagen.

For noen år siden så levde jeg etter Fedon Lindberg prinsippet, og gikk ned i vekt samtidig som kropp og mage fungerte. Det er litt vanskelig når man jobber full dag, og har hus, barn og hunder. Det er mye ingredienser og planlegging, men hvis det er det som hjelper meg så får jeg heller gjøre det.

 

Ellers så er vibroplaten tatt i bruk, jeg trener annenhver dag og det er faktisk hardt og jeg blir litt mør i musklene. Du skal stramme muskelgrupper samtidig som du står på en plate som vibrerer. Det er øvelser for hele kroppen.

 

Julekakene begynner å legge seg i boksene sine. Har til nå bakt pepperkaker, serinakaker og i dag blir det sandkaker. Mannen min går og mumler litt om smultringer, så vi får se om det blir det også. Rart hva man gjør for familien sin:) Jeg som ikke liker småkaker engang, men må innrømme at jeg smakte på en serinakake og den var faktisk ganske god, sprø utenpå og litt myk inni.

 

Ha det bra så lenge

Goro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

...... sylte og julekaker og attpåtil gå ned i vekt. Dette er bra altså!..... og vi står selvfølgelig på videre. Jeg holder fortsatt stand - kontrollveiing må til for å se hvilken vei det går med ymse typer mat og drikke.....

 

Med meg har det ikke blitt julekaker eller sylte. Men kransekaker og julemat har jeg laga så det holder. Hadde julebord på jobben (30 pers.) sist fredag og styret for borettslaget (8 pers) på mandag. Da laga jeg all pinneribba og svineribba (med sprø svor!!) samt kålrotstappa ....pes.... Så hittil denne måneden har jeg stelt i stand ca 16 kg ribbe av hvert slag.

God trening å ha til julaften :-) og belønninga kommer når gjestene sitter og knaser svor og gebisset er like helt - tji-hi.....

 

Og sylta Sebra - den blir nok god! Jeg har laga sylte av svinehode i mange år og har til og med ei rund og fin, men velbrukt syltepresse. Men de siste åra har jeg i stedet fått smaken på sylteflesk, så det blir nok det jeg lager i år også. Og i tillegg til mine faste silderetter og lagra edamer, satser jeg på magert kjøttpålegg. Jeg steker roastbiff, marinert kalkunfilet og svinefilet - lite fett her gitt :-) Da kan vi bruke det også som middag og så får jeg bare håpe at midjen er intakt også etter nyttår.

Nyttårsaften har vi rakafisklag, så menyen der er klar.

 

Så mye matprat og enda holder vi stand og går ned til og med! Det er skikkelig bra spør du meg:-)

Ferdig med gavene da?

Ha en fin dag videre jenter og ikke glem førjulskosen!

 

Klemz fra Krepsedama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann damer.

Nok ei uke er gjort unna. Julebord på lørdag. Vi hadde bestillt jultallerken , så det var ikke så godt å velge sunt. Riskrem på toppen , ferdig porsjonert. Stor og raus porsjon selvsagt. Øl , rødvin og akevitt. Avslutta med en konjakk som ble påspandert i de sene timer.

Ja, ja , jeg drakk i allefall massevis av vann til både mat og drinker. Dansa endel også. I dag har jeg gått tur i 1 1/2 time , så da er det bare å bite sammen tennene , for i morgen er det veiedag på nytt ..........

Ellers har jeg hatt en tur i kirka i kveld , på tradisjonell julekonsert. Det var veldig hyggelig , som alltid.

Nå gjenstår årets travleste uke på jobben. Jeg jobber i blomsterbransjen .........

Vel , det gjenstår å se om det blir overskudd til noe trim denne uka , da.

Kommer tilbake med resultater i morgen kveld.

Sebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Da var sannhetens øyeblikk kommet. 200 gram opp...........Litt sur i kveld ,men jeg krommer nakken og går på med friskt mot. Det kunne vært så mye verre etter julebordet på lørdag,så dette går nok bra , eller?

Satser på det.

Duknakket Sebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Krepsedama og Sebra

 

Nå takker jeg for meg. Etter en konsultasjon med en lege så ble jeg anbefalt å kutte helt ut stivelse og sukker. Jeg skal gå på en diett bestående av proteiner og grønnsaker og tilogmed fett.

 

Jeg har som sagt tidligere problemer med magen samt at jeg har eksem. Legen mente at jeg muligens hadde intoleranse ovenfor stivelse og sukker samt at huden min trenger fett innenfra og ikke bare i form av bodylotion.

 

Det vil bli veldig uvant å ikke spise poteter, ris, pasta og brød. Jeg skal heller ikke ha sukker og kunstig søtningsmiddel.

 

Jeg har hatt veldig mye magevondt i høst og eksemet har blusset opp igjen i løpet av GR tiden. Nå skal jeg koooose meg i julen med alt jeg vil så blir det omveltning fra nyttår. Jeg skal også ta tilskudd at kalium, kalsium osv osv.

 

Det har vært veldig hyggelig å "snakke" med dere. Jeg ønsker dere fortsatt nedgang i vekt og stabilisering.

 

Riktig god jul og et godt nyttår

 

Goro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å miste deg fra tråden , Goro. Men du kan jo stikke innom i snakke med oss , om du går over på diett også.

Ønsker deg lykke til og håper du får orden på problemer både med huden og magen. Ønsker deg en riktig god fråtsejul!!

Klem fra Sebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har aldri skrevet på denne tråden før, men jeg "lider" av det samme.... jeg tåler ikke korn, havre, mais, stivelse, sukker..... men GR fungerer kjempefint for meg likevel. JEg har en nettkonsulent som forstår problemet og hjelper meg med å legge planer som både virker slankende OG følger MIN diett.

 

Skjønner ikke hvorfor du må slutte å snakke med mennesker du trives "i hus med" bare fordi du ikke kan spise poteter og pasta...?

 

:-) anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Nei, så trist at du ikke skal være med oss på tråden lenger da Goro. Jeg skriver likevel jeg i håp om at du titter innom oss, for som Sebra sier så trenger du jo ikke å gå på GR fordi om du benytter tråden...... Tenk på det da, jenta mi, og så snakkes vi kanskje likevel over nyttår :-)

 

Lenge siden jeg har vært innpå jeg nå, men jeg har vært veldig opptatt med sylter og ruller og attpåtil småkaker og greier..... Nå ser dere altså; det er lett å bli motivert med to som dere på tråden, Goro og Sebra!! :-) :-)

 

I kveld har vi bedt naboer og venner til førjulstull med ribbe og rull! Det betyr at vi skal smake på alle julens godsaker av vått og tørt; juleruller, sild på mange vis og juledram. Samt smake på småkakene...... Ikke spesielt i ånden akkurat, men det høres da koselig ut ikke sant?

 

Og til dere nye: Velkommen til tråden her!! Koselig med nye "fjes" og vi får håpe på mang' en god prat framover. Kommer nok til å titte innom her i romjula og se om det er prat i noen....

 

Nå vil jeg bare ønske dere alle ei riktig herlig julehelg og ei kjempefin nyttårsfeiring.

 

Juleklem fra Krepsedama :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...