Gå til innhold

tråd for de i 40 åra


kikk

Anbefalte innlegg

Jeg er stolt av meg selv ja, men samtidig var det ikke så fryktelig vanskelig. Er motivasjonen på plass klarer man det meste og det gjelder alt. Hvis du mangler den blir ting fort vanskelig. I dag skal jeg ha meg en kosedag. Har ikke skeiet ut med en ting hele uka. Føler meg så motivert. Har lagt inn hele dagen med vin og biff til mat og endte på 1639 kalorier. Lurer på om jeg skal ligge på mer, men det får jeg svar på mandag. Har vært på Elixia i dag og. Det ble 4,3 trimpoeng. Jeg klarte målet med å få gulleple på 7, men jeg fiksa 8,2. Moro.

Nå skal jeg begynne å gjøre meg i stand til konsert.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 483
  • Created
  • Siste svar

godt jobba!! fint du er i gang med treningen din igjen også. jeg gikk også på elixia før jeg måtte melde meg ut pga skaden jeg fikk. jeg likte meg der.

 

nå må du kose deg på konsert!! så håper jeg at jeg får se ditt blide åsyn her inne i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kjempefin konsert. De feiret 15 år. Blir alltid så godt humør av å høre på de. Desverre ble det litt for mye vin, så idag føler jeg meg litt uggen. Får besøk av foreldrene til min sambo og jeg skal servere lappskaus og fruktsalat m/krem. Jeg skal ikke ha krem, men frukt skal jeg ha. Tror jeg ellers skal sitte i godstolen og brodere.

Nå må dere ha en fortreffelig søndag

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for varm velkomst :):!

Har spist for mye og for godt i helgen. Vært på festmiddag fredag og nachos og badestamp på lørdagen. Huff, det var ikke meningen den første uka på nytt kurs....

Presset meg ut 75 min med staver i godt tempo. Er fornøyd med det. Vil klare målet om 7 trimpoeng før jeg skal veie meg på onsdag men vet det kan bli vanskelig. Er opptatt med noe hver kveld denne uken- ikke så lett med trim da.

 

Er dårlig på å skrive opp det jeg spiser de dagene jeg skeier ut så jeg vet egentlig ikke hvordan jeg ligger an. Må skjerpe meg der.

 

Veldig artig å lese alle innleggene deres, stå på - hold motivasjonen oppe - dette klarer vi!!:):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe annet er det i grunnen ikke å si...

 

jeg har hatt en mønsterhelg når det gjelder matinntak. men så har jeg heller ikke vært i noe selskap eller på byen. har bare vært hjemme og kost meg, og da er det lettere å holde kontroll på inntaket.

 

men som sagt: det er mye man kan gjøre selv om man er i selskap. man kan velge det til enhver tid sunneste alternativet til seg selv. man kan velge å si nei takk til snacks og godteri, men heller velge frukt. man kan velge bort dessert, til fordel for en espresso. det er det faktisk mange som gjør i dag. man kan velge bort påfyll av vin og heller drikke vann etter et par glass. man kan si nei takk til runde nr 2 i servering av mat. om man er ute og spiser kan man velge en sunn matrett. i det hele tatt: jeg tror et bevisst forhold både hverdag og helg er det som skal til på sikt. og for all del: for meg er det veldig viktig å føre opp det jeg spiser i kalkulatoren.

 

men nå er det ny uke og nye muligheter for oss alle. ha en fin kveld .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang tur (til meg å være!!) i dag ga 4 trimpoeng, ellers ei rolig helg med bare oss to

"gamlingan" (det er det den ene sønnen på 37 kaller oss) i ro og mak heime. Kokte ertesuppe, en skinkeknoke + laget noen magre pannekaker. Men den skinkeknoken, den var ikke god: Da jeg begynte å koke den, luktet den fjøs, eller kanskje det var "rånelukt". Måtte kaste hele greia. Den var godt innenfor holdbarhetsdato, i Gilde vakumpakning, helt tett. Har noen av dere opplevd noe lignende?

 

Vel, kaloritellingen går bra. Blir nesten en mani med denne vektklubben og føring av mat. Det er jo litt jobb med det, men det motiverer veldig!

 

Så til deg, Grizzli, som ikke fører kaloriregnskap på de verste dgene. I begynnelsen gjorde heller ikke jeg det, men så satte jeg meg ned og rekonstruerte et par av de verste dagene, og det var virkelig lærerikt. Bløtkaker, is, sauser, m.m.m. ga enorme utslag når jeg hadde fråtset, og siden har jeg det i minnet når jeg fristes. Det betyr ikke at jeg ikke lar meg friste, men jeg er blitt mye mer kontrollert i mine uskeielser!

 

Virker som du, kikk, er skikkelig motivert nå. Det er så godt å høre fra deg nå, og jeg er sikker på at når du begynner å telle minus-kilo, vil du få mange kikk :) :) Du er nok ei skikkelig stå-på-jente, i jobbsammenheng og i ditt privatliv, men nå har du også overført det til deg selv. Kanskje stå-på-jenter lett glemmer sin eget velbefinnende i travle perioder i livet? Har en liten følelse av at det gjelder flere av jentene her inne.

 

Men altså, nå er vi klare for ei ny uke, og den skal bli bra :)

Hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha

 

Jo jeg er rimelig motivert. Har ført inn i dagboka det jeg har spist og det viser seg å være altfor lite. Men jeg er jo ikke mere sulten i dag. Tror kansje jeg skal tvinge ned en skive før jeg legger meg.

Har en litt dårlig følelse av at jeg har lagt litt på meg pga. i går. Ble jo litt mye vin og litt usunn mat. UFF. Har jo strevet hele uka og vært skikkelig flink med maten. Ingen kosemerker heller i uka. Blir spennende i morgen når jeg skal veies. Hadde håpet mellom 1 og 2 kg. Skal på trimmen i morgen og klare cA 4 kg.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på noe. Da jeg var på Elixia onsdag og skulle parkere kom det en bil med en hanikapped. Han var lam i bena. Han fikk strevet seg opp i rullestolen, kjørte inn til treningssenteret og tok heisen opp. Jeg gikk ned for å skifte og var godt igang med oppvarmingen da han kom kjørendes i rullestolen. Han stoppet ved elipsemaskinen og brukte en evighet med å komme seg opp på apparatet. Dette er noe av det mest imponerenes jeg har sett på lenge. Dette økte faktisk motivasjonen min til å trene, fordi her klager jeg og ikke gidder å trene. Så ser man mennesker som ikke har så lett for å komme seg på trening. Dette var virkelig flott å se. Hadde lyst å hjelpe han men jeg tror egentlig at han ville klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir ydmyk når jeg leser historien din, kikk. det gir absolutt grunn til ettertanke. her sitter jeg og klynker fordi jeg er godtesjuk, i stedet burde jeg sette pris på helsa mi. jeg har førlighet i beina, den dårlige armen kommer seg - ingen hindrer meg i å gå ut på lang tur om jeg skulle bli godtesjuk. takk for at du delte historien med oss.

 

og gratulerer med trimpoeng!! lykke til med veiingen i dag. det er jo ikke sikkert at den ene kvelden har ødelagt noe som helst for deg. skal bli spennende å høre hvordan det går!! ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må også si at det gir litt ettertanke nå man tenker på alle problemene mange sliter med, men alikevell så beholder de humøret og står på, det er virkelig flott. Er nå snart ferdig med slankeuke 1, skal veie meg i ettermiddag. Føler at det har gått bra men, ser jo at det kanskje blir litt for lite mat. Ellers så lurer jeg litt på porsjonene eks karbonadedeig, det skal vel veies før det stekes? Men det blir jo ikke helt reelt, da noe fett blir jo liggendes igjen i panna? Ellers så har jeg trimmet hver dag (takk Gud for hunden) :-) Det er merkelig når man endelig skal begynne å spise mindre, da dukker det alltid opp kaker og is på jobben, invitasjoner både her og der flere julebord, det er tøfft, men dette skal jeg klare. Hvordan takler dere andre julebord? Pinnekjøtt er det beste jeg vet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg må komme meg tilbake til kvardagsmenyen. Har jo blitt altfor mye "festmat" i det siste. Vi var jo på tur med jobben i helga. Tok det nå istedenfor i julebordsesongen. Og vi hadde det så trivelig. Ble jo god mat og vin og lørdag vanka det sågar en konjak - men stod over både chips og peanøtter. Må skryte av det en kan. Ble ikke så mye trim da - men hadde en lang tur i går kveld.

 

Hadde ikke særlig lyst å entre vekta i dag - men må man så må man.

Den viste 90,4 kilo. Hadde håpa på rett under 90 jeg da - men på tross av ei langhelg på hotell var det litt mindre enn ved forrige veiing. Og det får man bare fornøyd med - jeg er jo det også når jeg bare får tenkt meg om. For denne gangen er det viktig å få til et varing vekttap - og da har jeg stor tro på å ta det over tid.

 

Har så vidt fått vært innom og skummet gjennom innlegga. Ser vi har fått med nye "fjes" - så hyggelig. Velkommen te dokke:)

Og kikk - det vil alltid komme dager da vi ikke helt klarer å holde koken. Du har jo vært superflink hele uka jo. Og jeg sier til deg som jeg sier til meg selv - dette skal være varing - så vi får heller bruke litt lengre tid og kose oss innimellom. Da får vi heller ikke følelsen av å forsake alt - og risikere en kjempesmell når det har gått noen uker.

Stå på jente - og lykke til med veiinga i dag:)

 

Og jeg er helt enig med resolutt - det er lurt å føre inn de "dårlige" dagene også. Det hjelper å se svart på hvitt hvor mye kalorier noen små uskyldige peanøtter utgjør. Det hjelper iallefall meg til å holde fingrene langt unna de sakene der. Og jeg er sikker på at mitt vektresultat hadde vært et helt annet om jeg ukritisk hadde kastet innpå. Og vin og vann hører sammen - da blir det automatisk færre glass vin. Bare prøv:D

 

Er så enig med deg hyfsan - det gjelder å bli oppmerksom på hvor alle slankefellene ligger. Bevistgjøring jenter - det må vi satse på;)

Vi tenker oss om to ganger før vi forsyner oss - tenker på at vi skal notere ned alt vi dytter innpå - og forhåpentligvis klarer vi å takke nei iallefall litt oftere. Og kan med rette gi oss selv en stor klapp på skuldra - vi klarte det!!

 

Trivelig uke til alle sammen fra Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig for meg å huske på. jeg kan gjerne kose meg hver dag jeg, men ikke fordi jeg spiser mat. det er en annen misjonær for akkurat dette i forumet også, nemlig genialt. og jeg er enig med henne. jeg kan gjerne delta i festlige anledninger, men jeg koser meg ikke ved å helle innpå med vin og spise peanøtter. kosen består av det sosiale fellesskapet.

 

nå er ikke jeg noe glad i tradisjonelle julebord så det holder jeg meg langt unna. på jobben har vi kurvfest, og det er mange som ikke tar med seg julemat. mitt bidrag er en eller annen sunn matrett, så vet jeg i alle fall at jeg kan spise den. eller gjerne noe av det andre også, men jeg velger bort det mest fete og det mest usunne. og når man ser hva folk tar med seg av mat, så er det jo stort sett sunt. det usunne er det som kommer etterpå, desserten - kakene - snacksen - alkoholen.

 

på et tradisjonelt julebord går det jo an å velge en liten porsjon av det man liker best. man MÅ ikke dytte innpå fordi det er julebord. mens andre vil si at det er nettopp det man gjør på julebord, dvs dytter innpå - og så får man heller ta seg inn igjen i dagene etterpå. det får bli opp til hver og en især.

 

ha en flott kveld alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei¨

 

Det har gått greit idag. Var en tur på trimmen og det ble 3 trimpoeng. Tror ikke jeg har gått ned noe fordi det er den dagen i måneden jeg pleier å gå opp. 14 dager før mensen går jeg alltid opp. Jeg går det ned igjen fort men det er kjedelig at det er akkurat mandager. Torsdag er jeg tilbake igjen.

Kommer innom igjen etter kurset og forteller hvordan det gikk.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kos behøver ikke være mat:D

 

Men du verden hvor deilig det er med et nydelig måltid nennsomt planlagt og tilberedt - og servert med ypperlig vin i gode venners lag.

 

Vi er en gjeng venner som har såkalte gourmetkvelder for hverandre. Da bruker vi dager på å finne nye oppskrifter - handle inn - dekke koselige bord - kjøpe ypperlig vin - og så storkose oss i timevis - med å nyte maten og praten rundt langbordet.

 

Dette er kvelder jeg ikke kan tenke meg å være foruten - så da får man lære å ta for seg med måte. Og det er det jeg holder på med nå.

Så mitt motto er god kvalitetsmat - i moderate mengder.

Og vin er til fest - selvfølgelig:D

 

Har spist nydelig urtebakt laksefilet til middag i dag - med båtstekte poteter. Er jo litt bortskjemt da med en mann som elsker å lage mat!

Trimtur ikke å forglemme - 2,4 trimpoeng.

Og nå skal jeg se Berlinerpoplene - tenne et "hav" av stearinlys og innta dagens siste måltid som er et knekkebrød med snøfrisk og en kopp "høstte" innkjøpt på en nydelig kaffe-og tebutikk jeg fant i helga.

 

Nyt kvelden jenter - fordi vi fortjener det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine innlegg fra hyfsan og Pandora, igjen, og jeg fikk lyst til å følge opp. For det mest viktige er nok at vi lærer oss å omgås mat, også når den opptrer i store og fristende mengder. Det blir feil hvis vi alltid skal grue oss til festlige anledninger, julebord, venne- og familiemiddager osv. De er jo der, og de skal være der, ellers måtte vi jo leve som eremitter, uten å ta del i det livet vi skal leve. I denne slanketiden må vi for all del ikke unngå disse anledningene, men prøve å være litt behersket når vi forsyner oss. Jeg tar meg i å se litt på hvordan mine slanke venner forsyner seg, og faktisk, svært mange av dem er svært måteholdne med hvor mye de legger på fatet. Og som oftest ser jeg at de takker nei til å forsyne seg en gang til. Samtidig har jeg også lagt merke til at de slankeste av mine kolleger tygger sine brødskiver regelmessig utover arbeidsdagen. - og ofte langt flere brødskiver enn jeg inntar. Jeg skulle jo alltid slanke meg, må vite!!

 

Og skulle vi nå havne utpå, så går det faktisk bra hvis det ikke blir hver dag, og hvis vi

greier å opprettholde forbrenningen gjennom regelmessige måltider. Da blir det kanskje ikke minus 1-2 kg per uke, men det kan bli noen hg, og det er bra, det også!

 

Størrelse 42 er fortsatt langt unna for min del, men jeg skal dit, det vet jeg. Med så god hjelp som finnes her, kan jeg ikke falle fra!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

 

Jeg hadde gått ned 1,8kg. Det er jeg førnøyd med. Fikk beskjed om å ligge i menygruppe 3. Herregud tenkte jeg: Enda mere mat.

Nå holder jeg på å koke egg, for jeg må ha litt kvelds. Jeg synes alt dette er litt vanskelig å fatte. Har hele tiden innarbeidet at kvels er ikke bra. Skjønner ikke helt at jeg skal ha så mye mat, og at jeg kan slanke meg på det. Det er jo så mye godt man kan kose seg med. Det var en på kurset som hadde stått bom stille lenge. Så fikk hun beskjed om å kutte vekk noe av brødskivene og da viste det seg at det løsnet litt for henne.

Håper jeg slipper det for jeg er veldig glad i brødskiver. Ikke så fryktelig glad i knekkebrød. Havregrøt og kornblandinger liker jeg ikke i det hele tatt.

Ønsker dere en trivelig kveld videre. Nå skal jeg nyte kveldsen.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av et resultat, kikk, gratulerer en masse!! Og kos deg nå med dine brødskiver, det er jo det vi gjør, alle sammen, og som gjør at vi holder ut lenge. Og som også gir håp om at vi skal greie å holde vekta etterpå. Hodet kommer nok med etter hvert!

Ha en god kveld, og fortsatt fin slankeuke!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette går din vei vet du - vår også håper jeg da:)

Vi kan jo spise alt egentlig - og det er det jeg liker ved GR opplegget. Her er det ingen fyfy til "vanlig" mat . Og blir vi bedt bort kan vi til og med ta et lite kakestykke - eller la være. Det er vi som bestemmer - ikke dietten. For vi må nok regne med å være "forsiktige" resten av livet - nytter ikke å gå tilbake til gamle synder når vi engang når våre mål.

Så dette er et kurs i livsstilsendring - og vi bruker tid og krefter på å endre gamle og dårlige vaner. Mest - vil jeg tro for helsas skyld. Jeg satser iallefall ikke på noen modellkarriere - selvom jeg også vil trede inn i størrelse 42;) - men jeg vil gjøre mitt for å unngå diverse livsstilssykdommer. Begge mine foreldre er hjerteoperert - så jeg ligger syltynt an når det kommer til gener.

 

Så vi satser alt vi har dere - dette vil ta litt tid, men vi kommer dit - garantert. For det har Pandora bestemt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat kikk! Godt for deg at du får spise enda mere mat. Hvis du er godt og mett "hele tiden" tror jeg fristelsene kommer bort av seg selv.

 

Jeg driver på en bølge av litt bedre form og litt bedre humør for tiden. Kan ikke si at hverken det ene eller det andre er stabilt men det går bedre. Tårene står i øynene både titt og ofte. Er nok at jeg hører en fin sang eller ser Berlinerpoplene.

 

Har egentlig kurskveld i kveld men kurset er flyttet til i morgen. Var på vekta hjemme i dag tidlig og jeg tror jeg har gått ned et halvt kilo. Noe jeg er veldig fornøyd med. Spiser mye mat og har kommet igang med å drikke nok vann igjen. Var vanskelig i den perioden jeg var veldig kvalm. Frukt og grønt smaker også bedre igjen. Som dere skjønner så råder optimismen i heimen :D

 

Jeg vil også gjerne være med i størrelse 42 klubben. For meg så tar det vel enda litt lengre tid enn for dere andre men jeg skal komme dit jeg også. I alle fall når Pandora har bestemt det ;)

 

Har tenkt å lage meg en tråd på Gravide og ammende forumet for å oppdatere svangerskapet men foreløpig holder jeg meg til denne tråden. Er nå i uke 13 og kjenner allerede tegn til liv. Skal til Trondheim på ekstra kontroll torsdag. Blir spennende å se "knøttet" på ultralyd.

 

Ser at det har kommet nye "fjes" på tråden og det er bra. 2fat har spurt om maten skal veies før eller etter tilberedning. Vet ikke om du har fått svar men min kursleder sier at all mat skal veies etter tilberedning. Må ellers skryte litt av min kursleder. Føler virkelig at hun er på samme nivå som oss sliterne her inne. Hun sier blant annet at vi må tenke på hva vi kan gjøre i det kostholdet vi allerede har. Endre på det vi vet vi kan leve med videre på vår vei til et lettere liv. Vi kan godt venne oss på nye ting som å spise mer frukt og grønt og drikke mer vann. Men hvis vi liker vanlig yoghurt og ikke lett variantene så spiser vi vanlig yoghurt. Dette er ikke farlig hvis vi tar det med i kcal - regnskapet.

 

Ellers er det mange fine innlegg her inne. Får virkelig opp motivasjonen til å spise nok mat! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk til alle som støtter og roser opp om dette. I dag føler jeg litt godtesug men jeg skal klare å holde meg unna. Hele tiden tenker jeg at når jeg kommer på kurs og kansje jeg er det eneste som har gått opp i vekt. Det må være flaut. På mandagen hadde alle som en tapt fra litt vekt til mye vekt. De tar jo runden rundt bordet og spør hvordan uka har vært, og da er det jo moro med et godt resultat å vise til. Jeg bare håper på at jeg skal klare å gå ned litt til mandag også.

Vet ikke helt hvordan jeg følte ukens nedgang for jeg har jo tippet opp og ned på den vekten de siste månedene så jeg begynner å lure på om kroppen er låst fast til 100 - 101. Hvis jeg kommer meg under 99 da skal jeg begynne å feire resultatet med små belønninger til meg selv.

Håper dere forstår hvorfor jeg ikke tok helt av pga. resultatet.

Men jeg er utrolig glad for oppmuntringen dere gir meg og jeg ser frem til å lese alle sine innlegg hver dag. Er kansje ikke så flink til å oppmuntre andre selv, men dere skal vite at jeg er kjempestolt av alle sammen for alle prøver jo sågodt de kan.

Ha fortsatt en hyggelig dag

 

Kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er viktig i det vi driver med. tenk bare på idrettsfolk. de går da ikke rundt og ikke tror de skal vinne?? det mentale betyr absolutt alt i å lykkes. så da lurer jeg på kikk; hva er det som gjør at du ikke tør la deg begeistre før du ser 9-tallet først på vekta?? du skriver du har vippet opp og ned. ja, det tror jeg nok - men kan det ha sammenheng med at du har vært litt on/off ift til å redusere matinntaket? jeg bare spør jeg, det er du som vet svarene.

 

stå på du kikk. gratulerer med supert resultat. gled deg nå over det, kjære søte venn. det er en flott start. nå er du i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pæra! Så flott at du har det bedre og at du føler at vekta går rette vegen ( selv om du etterhvert skal gå opp i vekt)! Lykke til med veiing i morgen og god tur Trondheim.

Tenk det du, å kunne se det lille knøttet du bærer på. I min tid fikk vi høre fosterlyden og det var jo flott det også (mimre, mimre!!) La tårene renne, du, det gjør sikkert godt; det finnes jo mange slags tårer, og det er ingen grunn til å holde dem tilbake, iallefall ikke når du ser Berlinerpoplene eller fine sanger. Kanskje du er kjent på Byneset, også, og kjenner Randi Stene?

 

Kikk, jeg er helt enig med hyfsan, slipp gleden løs!! Jeg var avgårde og hørte på to svært gripende foredrag forleden. Det ene var de to unge søstrene Olsen fra Mosjøen som fikk kreft samtidig, og som viste filmen de tok opp underveis i behandlingen. Da tørket i allefall jeg tårer. De gledet seg over hver seier, selv om de visste at de ikke hadde nådd målet. Så tok de nedturene når de kom, men gikk løs på neste behandling med alt sitt mot. De ble friske, den eldste er nå flyvertinne i Widerøe, den yngste fortsetter skolegangen.

Den andre var Tomas Alsgård som fortalte om sin vei til gullet. Det var også interessant; han la vekt på at visjonen om VMgull hele tiden var det store målet som han ikke slapp av syne, men underveis var det delmål som skulle nås. Og noen ganger virket ikke delmålene selv om de var fulgt og da var det bare å vurdere og gå videre.

Han underslo ikke skuffelsen når det ikke gikk som ønsket, eller alt slitet som måtte til, men målet hadde han klart, og det gjorde at han ikke ga opp.

 

Jeg synes at vi godt kan sammenligne oss med disse folkene: Målet er varig vektreduksjon med forbedret helse og kanskje str 42 (alt ettersom, Pandora), og delmålene er veiingen hver uke. Men hele tiden: Vi vet hvor vi skal!!

 

Tillat deg å juble over et godt delmål-resultat, kikk! Du har grunn til det. Neste veiing kommer, og da tar du den enten den er negativ eller positiv. Det eneste sikre er at hvis du følger oppskriften over tid, kommer du til å gå ned i vekt!

 

Vi står på; i morgen kveld skal jeg veies.....

 

Kos dere,

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...