Gå til innhold

tråd for de i 40 åra


kikk

Anbefalte innlegg

kikk, du ble så fraværende; kanskje du synes vi mobbet deg med det nye tastaturet.

Det var i så fall ikke meningen; det er bare det at det blir litt morsomt med feil bokstaver!

Lover bot og bedring; skal aldri nevne det mer:)

Tenker du har det travelt, forretningskvinne med mange jern i ilden, og slett ikke fri i helgene for da er det vel at de store selskapene skal ha mat.

 

Nå er det like før jeg setter meg på trimsykkelen. Har prøvd å utsette det ved å skrive her inne, men nå er det like før jeg gir meg.

God helg, kikk, håper det går rette vegen, fortsatt!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 483
  • Created
  • Siste svar

jeg har vært i hælene på deg her inne nå, og jeg er her fortsatt jeg også. men jeg så du var borte fra siden nå. så nå skal jeg følge ditt eksempel, få på meg joggeskoene og gå ut i tåkeyren.

 

kikk lar seg ikke mobbe så lett, vet du. :) hun koker og steker og braser til den store medaljen nå. er sikkert høysesong med alle julebord. stå på du, kikk. regner med at du har nesa himmelhøyt i sky, topp selvtillit med tanke på alt du har fått til.

 

ha en fin lørdag. *svisj, borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere

 

Nei jeg er ikke hårsår. Synes selv at det var artig med det tastaturet. Nå har jeg fått meg et nytt, så nå blir det orden i sakene. Hittil har jeg hatt en kjempeslitsom helg. Vi har levert 3 koldtbord, baguetter, wienerbrød og middag til 60 stk som har varetelling, og vi har arrangert et 60 års lag der vi jobber. Nå er jeg akkurat kommet hjem etter å ha vært på jobben siden 8.00 så det blir lange dager. Da merker jeg at det kan være vanskelig med regelmessige måltider, så denne uken har jeg antagelig gått opp i vekt. Har vært flink hele uka untatt i går da jeg drakk vin og i dag da jeg spiste litt kalorier. Er veldig glad i hjemmelaget waldorfsalat som jeg lager på jobben. Spiste ikke så mye, men det blir fort kalorier. I morgen er det tilbake å rydde etter festen + levering av mat til varetelling. Det har også blitt dårlig med trening. Har ikke hatt tid til å reise dit. Nå har jeg tenkt å legge meg, så dere får ha god natt

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er denn helgen over. Har vært skikkelig slitsomt, men vi har jo valgt det selv. I kommende uke skal jeg på et 3 dagers kurs i Oslo. Bor ikke så langt fra Oslo så jeg reiser hjem hver dag. I januar i år hadde vi en regnskapsfører og vi invisterte i et regnskapsprogram som het Mamut. Like etterpå sluttet regnskapsføreren og vi satt der med et helt nytt program. Noe av det skjønner jeg, men ikke nok. Nå skal det læres. Synd å ikk få brukt det ordentlig. Det letter jo regnskapet veldig med et program.

Har hatt besøk av en mulig interessert mann som kansje skal overta stedet vårt. Vi har jo kontrakt ut september 2008, men vi prøver å få noen andre til å overta leien.

Jeg synes det har gått forholdsvis griet med maten. Håper ikke vinen jeg drakk fredag gjør noe særlig utslag på vekta. Har veiedag i morgen og er som vanlig veldig spent. Dette blir 4 gangen jeg skal veie meg på kurs. Håper på 1,3 kg men det regner jeg med ikke går.

I dag skal jeg og sambo ha lutefisk til middag. Det er kjempegodt. Får spise veldig lite av tilbehøret.

Ha en hyggelig søndagkveld alle sammen

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har hatt en slitsom helg, kikk. si meg, har du aldri fri? det blir vel mye jobbing i sesonger kanskje, når du er i den bransjen du jobber.

 

regnskap har jeg ikke så mye greie på i grunnen, men jeg er enig med deg i at det er dumt å ha investert i software og så ikke bruke det. blir spennende å lære noe nytt.

 

lykke til med veiing i morgen. jeg er sikker på at du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, stikker bare innom en snartur i en travel helg for å si at jeg hadde gått ned 0,9 kg på siste veiing!! Dermed nådde jeg de magiske 10 kg! Kjempefornøyd.

så klart. Feiret med ny hårsveis og farge, superstilig!

 

Bare redd for at helga har ødelagt det fine resultatet... Vi får se.

 

Stå på, snakkes mer en annen gang!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Grizzli, det var kjempeflott resultat! Og så godt å ha nådd 10 kg. Er sikker på at du fortjente både hårfrisyre og feiring; og at du følte deg super!

 

Kikk, når jeg hører om ditt arbeidsprogram, føler jeg meg som et luksusdyr her jeg sitter.

(Men det har ikke alltid vært sånn, selvfølgelig!) Alt til sin tid. Du koser deg nok med jobben også, og får fornøyde kunder som spiser god mat. Selv om det finnes noen klagefanter innimellom som aldri blir helt fornøyd, blir jo de fleste ekstra hyggelige når

de får noe godt å spise!

 

Lykke til med veiing i morgen! Skal bli interessant å høre om du fortsetter racet!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til deg grizzli. Tenk 10 kg. Det er jaggu bra. Hvor lenge har du holdt på?

Mitt magiske tall er 12,8. Når jeg når det skal jeg feire med blant annet å rydde klesskapet. Da skal jeg kaste en del. Noe er så gammelt at jeg orker ikke se det mer. Andre ting har jeg kjøpt for lite, så det har aldri passet.

 

Resolutt: Tror ikke jeg har gått ned noe denne uken, selv om jeg har tapt noen få cm. Prøver å oppsumere hva som ikke egentlig er etter planen.

fredag: litt for mye vin (brukte alle kosemerker + litt til), osteparty(jeg hadde knekkebrød og magre oster.

lørdag: LItt waldorfsalat, kylling med skinn, litt eggerøre stekt i olje

søndag: lutefisk med litt bacon og ertestuing

Det er liksom dette som ikke er etter boka. Ellers har jeg spist mye ryvita knekkebrød og jeg sliter med det flate brødet jeg bakte for kaste det skal jeg ikke.

Nå sitter jeg på jobben og nyter en kopp kaffe. Ute er det helt mørkt, men det gjør ingen verdens ting. Håper på en dag som ikke er slitsom for det synes jeg at jeg fortjener.

Driver også å planlegger helgen og hvilken dag jeg kan kose meg på. Valget falt på lørdag for da skal vi ha et julebord for jeger og fisk. Min kolegas mann er med der så jeg slenger meg også med sammen med min kolega.

Ellers gruer jeg meg litt til kurs for det tror jeg blir ganske intensivt, men jeg gleder meg også til å forstå regnskapsprogrammet.

Ønsker alle en fin mandag.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer grizzli. gøy med sånne milepæler, ikke sant? :)

 

kikk: jeg er sikker på at det går litt bedre enn du frykter. og om du ikke har gått ned noe særlig, vet du jo hvorfor ikke sant? må bare legge denne uka bak deg, og fortsette løpet. du har jo et mål du skal nå.

 

spent på å høre hvordan det har gått med deg. som du kanskje vet, har jeg tatt meg et "hvilkeskjær" - et ørlite skritt tilbake - men det bekymrer meg ikke. dette går den veien det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå er jeg kommet hjem fra kurs og jeg hadde gått ned 1 kg. Nå har jeg tapt tilsammen 6,1 kg på 4 veiinger. Det må jeg se meg fornøyd med selv om jeg hadde håpet på 1,3kg denne uka. Hadde et urealistisk mål om å ha gått ned 12,8 kg til nyttår,så da måtte jeg ha gått ned 1,3 hver uke frem til nyttår. Hadde vært moro å klare 1,6kg neste uke, men det klarer jeg ikke. Skal på julebord til helgen så da blir det nok noen utskeielser.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til alle som taper seg i omfang, det er superbra!

 

Jeg har nå vært på fjerde veiing og trodde at jeg ikke hadde gått ned et gram. Så gleden var stoooooooooooorrrrrrrrrrrr, når det viste seg at jeg er 1 kilo lettere siden sist uke. Dvs. at etter 4 veiinger har jeg gått ned 3 kilo! Ikke akkurat rekord her ser jeg :) , men det ble i hvert fall en veldig hyggelig overraskelse. Alle på kurset hadde gått ned denne gangen :)

 

Håper på minus 5 kilo når kurset et over...., hadde mye større forhåpninger før kurset startet (10 kilo) med det er uansett deilig at det går nedover...

 

Lykke til videre alle sammen!!

 

Tussete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bra jobba, damer! og høyst velfortjent.

 

vektreduksjon må ta den tiden det tar, min erfaring er at man ikke kan legge planer for så så mange kilo innen så så lang tid dersom man ikke setter seg svært beskjedne mål. og et vekttap på 1.3 kg pr uke er jo veldig ambisiøst da. skal mye til for å få til det. handler jo ikke bare om hva du putter i munnen, men også om hvordan kroppen responderer.

 

men målet når du, kikk. det er bare et spørsmål om tid. stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Hyfsan.

I går traff jeg min mor og hun sa at jeg ikke måtte gå ned så mye for jeg var snart passe, men herregud jeg er jo 96,7 kg sa jeg. Ja, ja det var jo litt mye, men greia er at hun ikke kan huske at jeg har vært under 90kg, Hun mener jeg blir veldig tynn og dratt i ansiktet, og det er jo litt sant. Første stedet som synes på meg det er ansiktet.

Hvorfor kan ikke jeg få ha min drøm om å veie 69kg uten at jeg får kritikk. Føler at alt jeg gjør er galt. Det nytter ikke å si noe heller. Hun forstår bare ikke at jeg er voksen. Har noen noe råd om hvordan jeg skal takle dette?

Er ganske fortvilendes. Hun må bare kommentere alt.

Nei, dette ble et klagende innlegg.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vektnedgang for alle dere i minus-klubben :) må bare tilstå at her går det feil vei..... Eller egentlig så er det ikke feil vei i følge lengen min men har så lyst til å greie å holde igjen vekta litt til. Hadde lagt på meg 1,6 kg på 4 uker og magen har kommet for fullt.

 

Spiser mye mat for tiden, ligger vel på ca 1900 kcal. Noen dager går det greit å bare spise mat mens andre dager blir en del av kcal byttet ut med produkter fra Nei-lista. Prøver så godt som mulig å holde meg unna gotteri og da speiselt sjokolade. Egentlig så er ikke sjokolade godt en gang.... i vært fall ikke når man sammenligner det med frisk frukt.

 

Kunsten å takle mødre som sier litt av hvert er ikke enkel kikk. Jeg har en mor som går med konstant dårlig samvittighet fordi hun mener at det er hun som er årsaken til at jeg og min søster sliter med vekten. Dette sier hun både titt og ofte. Jeg tåler å høre det men nå har hun startet med å si det til barnebarna også og det er ikke greit. Regner meg selv som ganske oppegående og greier fint å ta tak i overvekts problemet hvis jeg vil. Har bare litt liten vijle akkurat nå :)

 

Sunn mat og faste måltider er godt for både den som er tynn og den som er "mindre tynn". Jeg nekter å la min hverdag bli ødelagt med negative tanker som sier at jeg er mindre verd som menneske fordi jeg har et ekstra lag på kroppen. Og når det gjelder hvilken vekt vi går å drømmer om å komme ned til en vakker dag er en privatsak.

 

Hva du skal si til din mor kikk må du nesten finne ut av selv. Ta et oppgjør eller snakk det bort og ikke bry deg om det. Tråden sier vel noe om at vi er ganske voksne alle sammen her inne og kan både "tænke sjæl og mene"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange mødre som ikke har det, dessverre - i alle fall fra den generasjonen som din mor tilhører, kikk. jeg fikk mange kommentarer på utseende da min mor levde. det skadet meg selvsagt, jeg var ung og trodde hun var i sin rett til å kommentere meg.

 

du er voksen og vil ikke finne deg i det. det er sunt. spørsmålet er imidlertid om din mor forstår at hun krenker deg. gjør hun det, tror du? har du noen gang sagt at du blir lei deg over at utseendet ditt skal kommenteres på den måten? om hun alltid har fått lov til å holde på sånn, så fortsetter hun jo bare. kan være du har sagt ifra, og det ikke har hjulpet. så her tenker jeg en av to ting: enten si fra om hva det gjør med deg, håpe at hun skjerper seg - eller overhøre/overse/la det gå rett inn det ene øret og ut det andre.

 

hei til deg, pæra. godt å høre at magen vokser og at du har det bra. mat fra nei-lista vet du jo alt om. ingen vits i å si noe annet enn at du nok kommer sterkt tilbake. lykke til videre med graviditeten. og forresten synes jeg ikke et daglig kaloriinntak på 1900 kcal er så mye jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innom å rapportere vekt en gang til :) Var på GR-kurs i går kveld og var litt usikker på hvordan den vekta var i forhold til legens. Ble gledelig overrasket. Har gått opp 0,7 kg på 4 uker.

 

Dro på kurs litt tidligere enn vanlig og fikk derfor en halvtimes prat med GR-kursvertinnen min. Det var litt godt. Vi snakket om hvor lista skal legges i forhold til hvor streng man skal være for å gå ned i vekt både når det gjelder mat og trim. Det er sikkert ok for de som skal gå ned 5 - 7 kg å droppe alt som heter Nei-mat og trimme ivei som en gal og få både 20 og 30 trimpoeng i uka. Men det er ikke sikkert at det er det som er bra for kroppen.

 

Hyfsan - hvis jeg spiser mat er 1900 kcal ganske mye men hvis jeg lar "cella" som ikke har kommet seg i livsstilsendring modus ennå bestemme. . . . blir det ganske lite inntak :) Har lest litt på tråden din og forstår at du også har noen "celler" som ikke spiller helt på lag hele tiden. Har en god venninne som sliter med det samme som oss og vi har funnet ut at den beste medisinen mot slike celler er å gå en tur eller jabbe (snakke) ut sin frustrasjon. Blir kanskje litt rart å omtale psyken som uoppdragne celler som ikke vil vårt beste men for meg hjelper det i allefall litt.

 

Når det gjelder den reksjonen som skjer i kroppen når man bare må ha noe og mye av det skjønner jeg meg ikke på. Jeg kan ha pizza i fryser'n og sjokolade i skapet og det går dager og uker uten at jeg tenker på at det er sånn "mat" jeg vil ha. Og så plutselig hvis vi ikke har sånt i huset kjører jeg ekstra tur til butikken for å få kjøpt akkurat det jeg lyster på. Spiser fort og mye. Skjer alltid når jeg er alene hjemme og ikke ellers.

 

Når har dere damer tenkt at julen skal starte? Jeg satser på julekos fra 23. desember til 1. nyttårsdag. Skal følge GR-kurset til uke 50 og det håper jeg hjelper meg til å holde hodet klart. Ungene maser allerede om julebrus og pepperkaker men jeg er så steil at jeg i allefall ikke kjøper det før 1. desember. Mener ikke at man ikke skal kose seg i adventstiden men litt måtehold skader vel ikke.

 

Ha en fortsatt fin dag alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at jeg ikke har tenkt på det før!! :) det er jo en god forklaring på fenomenet. fy på poten og smekk på lanken!!! :)

 

nei, hva som skjer... jeg har landet på at det er en kompleks blanding av biologiske og psykologiske faktorer. for jeg har da endelig dager jeg er sugen uten at jeg lar cella få bestemme. da er det livsstilsendrings-hyfsan som bestemmer, og ikke snope-cella! så de dagene snope-cella klarer å ta makta, må det være spesielt gunstige forhold for den. kan ikke si det på annet vis. jeg ønsker den cella nord og ned, la det være helt klart. men den er som nissen på lasset, følger med.

 

synes du har vært flink jeg pæra. har da ikke lagt noe på deg, du. det er godt jobba!!

 

jula starter ikke før lille julaften her. fredagen før skal jeg i selskap, men jeg har bestemt meg for å være forsiktig med hva jeg forsyner meg med. jula (dvs spesiell julemat) dreier seg for min del om de selskapene jeg skal i, for her hjemme er det faktisk jeg som bestemmer. og det er ikke i mine planer at jeg skal spise julemat hver dag, langt ifra. og hverdagene i romjula er hverdager. jeg satser på masse kos uten at det involverer kjeve-jobbing hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I dag har jeg vært på kurs. Det var lærerikt men det verste var at jeg ikke husket alt det jeg skulle huske. Jeg må bare lese hele tiden nå så kansje det kommer tilbake. Vi fikk servert lasagne med salat, dressing og loff til lunch. Jeg tok en liten bit lasagne, skippet dressingen og tok ikke brød. Tok heller mye salat.

I morgen er det nytt kurs. Da skal jeg notere mye mer enn det jeg har gjort i dag. Lagde skinkesnurrer da jeg kom hjem. Ble nok 3 for mye, men det var jo så godt.

Julen for meg starter julaften. Går og planlegger hva jeg skal spise men det kommer nok til å gå bra håper jeg.

Nei nå må jeg hoppe til køys.

 

Godnatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidlig til sengs du gitt. men du er vel tidlig oppe også. først må jeg berømme deg fordi du mestret lunchen så bra i dag. vet ikke hvor glad du er i pasta, men det å ta mye salat/grønt og lite pasta er lurt. for ikke å snakke om å skippe loff. det er i alle fall helt bortkastet mat. så dette var bra, kikk.

 

hva er skinkesnurrer??

 

jula går helt sikkert bra, kikk. det er såpass lenge til at du ikke må bekymre deg for den ennå. lykke til med kurset ditt for du skal vel tilbake i morgen? sov godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... gikk utmerket: minus 1 kg. Svært godt fornøyd, men pga oppgangen forrige uke

er jeg ikke i rute med 0,5 kg per uke. På kurs 3, etter 4 uker, har jeg gått ned 1,7 kg

- skulle vært minus 2 kg ihht planen. Men får se om jeg greier å ta det inn.

 

Kjører 40 mil til heimplassen min i morgen, besøker min bror m/familie, og selvsagt min mor på sykehjemmet. Blir til søndag.

Gruer litt til kjøring på dårlige veier, glatt, noe snø, stadig utenlandske trailere som sklir utfor disse smale veiene. Men det blir mannen som kjører; jeg takler ikke den slags veibane hvis det skulle oppstå en vanskelig situasjon. Hør på meg nå: Nå sier dere "typisk eldre dame som er redd alt mulig!! Ikke tør hun kjøre bil, og redd er hun uansett."

Men faktisk er jeg mer redd på forhånd; når vi først sitter i bilen og kjører er jeg bare fornøyd!

 

Tar med meg maskinen, så jeg har tenkt å følge med her inne. Trenger nok til litt inspirasjon for det blir sikkert noen vanskelige matsituasjoner. Heldigvis er min bror og hans samboer nøkerne i matveien og vi pleier å få servert vanlig mat når vi er på besøk, ikke mye dikkedarer. Men det blir jo gjerne vin og en konjakk om kveldene. Har bestemt meg for å avstå fra alkohol, savner det egentlig ikke, og jeg føler meg så mye mer vel uten! Derfor burde det egentlig være lett for meg å holde meg til vann!!

 

Det går bra med baderomsoppussingen. Hadde elektriker her først i dag, senere kom snekkeren. Sistnevnte tar noen runder her mens vi er bortreist, så nå er det ikke lenge til vi trenger flislegger. Mannen min rydder og rydder og støvsuger og skaffer til veie; vi lurer begge på hvordan dette skulle gått hvis vi hadde vært i jobb.

Sønnen vår var innom og synes vi holdt på å bli litt moderne:) Dessuten la han merke til at jeg var blitt sååååå slank! Ikke verst med ros fra den kanten, og artig at det begynner å vises!

 

Fortsatt god slankeuke, alle sammen. Hvis det blir lite å høre fra meg, er det nok fordi jeg har annet å gjøre mens jeg er på besøk.

Hilsen

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til deg Resolutt med bra resultat. Stå på videre til du når ditt velfortjente mål

 

Hyfsan: Takk for bra tilbakemelding. Det varmer et frossent sinn i disse dager. Jeg går rundt og fryser for det meste. Skinkesnurrer er en rett som står i kursbok 1 til Grete Roede. Du kan spise to stykker til middagsrasjon. I tilfelle du ikke har den boka skal jeg skrive ned oppskriften.

 

Dette trenger du:

4 dl vann

50 g gjær

1ss olje

1/2 ts salt

ca. 10 dl hvetemel

 

TOMATSAUS:

3ss ketchup

2ss tomatpure

1ss vann

 

FYLL:

150 g kokt skinke

1/4 purre

200g lettere revet hvitost

2ts tørket oregano

1/2ts pepper

 

SLIK GJØR DU:

1. Rør ut gjæren i lunkent vann og tilsett olje, salt og mel. Arbeid deigen til den blir smidig og dobbel størrelse. Kjevle deigen til en firkant ca. 30 x 40cm.

2. Bland ingrediensene til tomatfyllet og smør den utover deigen.

3. Skjær skinke i strimler og purre i ringer. Fordel fyllet over tomatsausen, men ta vare på litt av osten. Rull alt til en pølse.

4. Skjær pølen i ca 1,5 cm tykke skiver. Legg dem på et brett med bakepapir, dryss over resten av osten og etterhev ca 10min.

5. Stek dem på 225grader i 10 -15 min.

 

Lykke til. Håper det blir like pop som her i huset. Nå må jeg løpe til bussen. Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer til resolutt for fin nedgang. jeg har ikke inntrykk av deg som eldre engstelig dame, måtte le da du skrev det. synes ikke det er det minste rart at du tenker på veistandarden. har selv kjørt en del på sånne trange, små veier (rv7 i hardanger) og det er ingen spøk når man møter digre biler. lykke til med familiebesøket, kommer til å savne dine sindige og kloke innlegg her.

 

takk for oppskrift, kikk. jeg bytter nok ut hvetemelet med grovt mel, men den oppskriften må jo prøves.

 

jeg fryser jeg også, om det kan være til trøst. er nødt til å ha soveromsvindu åpent om natta, orker ikke å ikke ha tilgang til frisk luft. men det har sin kostnad idet jeg legger meg. fryser som ei bikkje. rart å tenke på, det er da ikke rare antall kuldegrader ute. ligger vel på ca 0 tenker jeg. men det er den rå lufta som er så fæl.

 

ha en fin dag alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En kjapp tur innom for å ønske alle en superdag. I dag er det siste dagen på kurset og det skal bli greit. Ganske slitsomt, selv om det er lærerikt. Senere på dagen skal vi forberede julebord til lørdag i tilegg til at vi skal lage et koldtbord, så jeg vet hva jeg skal drive med i helgen. Nå må jeg løpe til bussen

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...