Gå til innhold

tråd for de i 40 åra


kikk

Anbefalte innlegg

ja' date=' det er viktig i det vi driver med. tenk bare på idrettsfolk. de går da ikke rundt og ikke tror de skal vinne?? det mentale betyr absolutt alt i å lykkes. så da lurer jeg på kikk; hva er det som gjør at du ikke tør la deg begeistre før du ser 9-tallet først på vekta?? du skriver du har vippet opp og ned. ja, det tror jeg nok - men kan det ha sammenheng med at du har vært litt on/off ift til å redusere matinntaket? jeg bare spør jeg, det er du som vet svarene.

 

stå på du kikk. gratulerer med supert resultat. gled deg nå over det, kjære søte venn. det er en flott start. nå er du i gang.[/quote']

 

Det er ikke det at jeg ikke gleder meg over det, men jeg har sett det vekttallet så lenge at jeg skulle ønske noe annet dukket opp, men det gjør det sikkert i løpet av kurset så jeg får bare holde ut. Jeg har gått på andre kurer før jeg meldte meg på kurs og det er nok slik at det ikke er noe for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 483
  • Created
  • Siste svar

Takk for den resolutt. Den trengte jeg. Blir flau av meg selv. Jeg lover at herved skal jeg glede meg over hvert minste gram som forsvinner.

Akkurat nå har jeg andre ting å glede meg over, og det er den yngste sønnen min på 16 år. Han startet på videregående i år og han var ikke sikker på hva han skulle ta, men til slutt begynte han på elektrolinje i Sørumsand. Han har bestandig hatt litt dårlige karakterer, men i dag kom han hjem med 5/6 og han var så stolt for han har aldri opplevd det før. Dette er virkelig noe han liker. Han øker selvtilliten sin også med å være en av de beste i klassen. Tror dere mor er stolt?

Ellers er jeg litt stolt selv. Var på korøvelse i dag og det ble servert gode kaker men jeg rørte ikke noe.

 

Lykke til med veiing i morgen resolutt. Vi heier på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmuntring og ros, det er noe alle trenger!

Jeg har arbeidet i skolen i alle år, og jeg gremmes når jeg hører at en flink gutt, som din 16åring, ikke får oppmuntring i form av gode karakterer før i videregående. Har sagt det bestandig, men ikke greidd å gjøre noe med det: Grunnskolen tar ikke vare på praktikerne og de som trenger mer aktivitet for å lære. Synd det, for mange mister jo troen på seg selv og egne evner, og uten det - hva har de da?

 

Ellers så skal du ikke være flau, kikk, over det jeg fortalte. Det er bare slik at vi er oss selv nærmest, derfor er det godt å høre slike historier, eller som du, stoppe litt opp når du ser en med handicap som med enorm vilje og store anstrengelser, greier seg selv.

 

Det er mest overføringsverdien i dette jeg tenker på; vi har den samme viljen og kraften hvis vi bare innser det og tar det i bruk. Og vi skal ikke stikke under en stol at vi

trenger all den vilje og kraft vi eier og har i vårt eget store prosjekt.

 

Som min gamle morfar sa, i sitt 94.år: Du må itj sætt dæ ne` i ein stol, sjø`, det e bærre å pæs på!

 

Takk for i dag!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, hadde veiedag på mandag, hadde gått ned 2,6 kg :-) så nå veier jeg 81,3. Fikk egentlig litt kjeft for at jeg sikkert hadde spist for lite, noe som jo er sandt. Det sitter liksom i hodet at jeg ikke må spise for mye, men det er jo der jeg har feilet før. Fikk svar fra pæra angående spørsmålet mitt om kjøtt og fisk skal veies før eller etter det er tilberedt, og hun svarte etter at det er tilberedt. Men så fant jeg ett nett møte der Jeanette Roede skriver dette svaret:

Du bør beregne potet, ris og pasta kokt, mens fugl, kjøtt og fisk veies før den er behandlet. Du skal altså veie opp 150 gram rått kjøtt eller rå fisk. Det er ikke stor forskjell i vekt mellom rått eller behandlet kjøtt, særlig hvis det er renskåret kjøtt. Vekten kan bli litt mindre etter steking, men kaloriinnholdet forblir det samme.

Tror det er mange som har tatt feil her, og spiser flere kalorier enn de tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjemperesultat. Det er moro når det går riktige veien.

Det var en tankevekker det du sa om vekta til maten. Jeg har alltid veid den etter at den er tilberedt.

Ellers føler jeg meg i litt sjaber form. Lurer på om det er influensa på gang. Håper ikke det, for jeg har ikke tid til å være hjemme. Så lenge vi driver eget er det vanskelig å være borte.

Var en tur på trening i dag og prøvde å svette ut litt. Jeg føler at det hjalp. I kveld skal jeg bare slappe av før jeg hopper til køys ved 22.30 tiden.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing i kveld ga minus 0,4 kg. Vekta ble 94,7 kg. Total nedgang siden starten i april: 7,4 kg. (men innlagt 2,5 mnd sommerferie der målet var å holde vekta, ikke gå ned).

Vel, jeg skal nok få holde på en stund før normal bmi er nådd - da må jeg ned på 70 kg. Men 75 kg, dvs ytterligere 20 kg, ville jo vært strålende, det også.

 

ent, flott vektreduksjon på deg!! Gratulerer med det. Synes ærlig talt ikke det gjør noe at mange går ned mye mer enn meg, faktisk så motiverer det også, og jeg unner dere det av hele mitt hjerte.

 

Men for meg er det nå viktig at jeg kan leve noenlunde normalt mens jeg gjennomfører denne vektreduksjonen; jeg er jo ganske oppi åra, og det er mye som skal tilpasse seg den slankere linje, ikke minst skal huden stramme seg til underveis så den ikke ligger i flak rundt meg (he-he!) Dessuten, denne gangen har jeg bestemt meg for at den vekten jeg oppnår skal vare livet ut, så sant det står til meg!

 

Hilsen, med ønske om en god kveld til dere alle,

en fornøyd resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre tid på Pandora i dag. Det koster å være borte fra jobb noen dager når det kun er jeg som utfører alt av kontorarbeid.

Det kjenner nok du til kikk - som driver for deg selv. Skattetrekk/arbeidsg.avg. og moms skal innberettes for periode 6 - alle skal ha sin lønn - regnskapet skal ajourføres og regninger skal ut. Men det bruker å gå rimelig greit da. Tar noen kvelder til hjelp for å slippe altfor mye stress.

Og i midten av november setter vi oss på flyet til sydligere breddegrader - gleder meg veldig. Jeg har ikke hatt ferie tidligere i år. Var meninga vi skulle ta ferie i august - men på grunn av sykdom og dødsfall i familien utsatte vi hele ferien. Så da har det bare blitt noen dager på fjellet - og noen langhelger på tur. Føler nå at jeg trenger en litt lengre periode med bare avslapping.

Lurer på hvordan dette går sammen med nedivekt-prosjektet mitt.

Men det går jo an å bruke hu'et selvom det er ferie. Og joggeskoa blir pakka i kofferten - sammen med skritt-telleren

 

Resolutt - jeg synes du har en helt perfekt vektnedgang. Javel - det kommer til å ta tid å nå normalvekt - men kanskje trenger vi ikke å nå helt dit sånn i første omgang. Men du går iallefall nedover jevnt og trutt - og det skal vare. Og siden vi skal holde på så lenge - må vi kunne leve så normalt som mulig.

Vi slanker oss ikke - vi endrer bare på noen dårlige vaner:D

 

Kikk - ikke ta deg helt ut dersom det er influensa på gang. Det har ikke kroppen godt av. Du risikerer bare å hangle lenger enn nødvendig. Jeg har prøvd! Lett trening går greit - men ikke hardkjør.

Og jeg har også en sønn som slet på ungsomsskolen - det var et mas med lekser, spesielt norsk/engelsk. Han starta på elektro på videregående - og leksene gikk som en lek. Nå er han supervisor for elektrikere/PLS på et stort rørleggingsskip som har jobber over hele verden - og der all komunikasjon foregår på engelsk.

Så bare de finner sin nisje sier jeg - da vet vi at de klare seg her i livet. Og det er godt for mammen:)

 

2fat - gratulera med flotte nedgang. Er deilig med sånn hopp innimellom. Men du må passe på å få i deg nok mat da - bare sånn at forbrenninga ikke stopper opp. Det var dette med jevn "fyring" vet du:-)

Tror faktisk ikke alle kursledere er oppdatert på dette med rå/kokt mat jeg. Min kursleder presiserte iallefall at ALL mat skulle veies etter koking/steking.

Men det utgjør kanskje ikke så mye. Jeg bruker å veie det rått jeg da. Så vet jeg sånn noenlunde hvor mye jeg kan ta og slipper vekta på middagsbordet!

 

Pæra - så bra at formen er litt bedre. Du får bare nyte det mens det varer - og kryssse fingrene for at bedringen er varig:)

 

Ha en flotters dag da dere - nu kaller arbeidet.....

 

Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo du, 2fat, som hadde slik fabelaktig vektnedgang, jeg skrev nemlig ent. Kanskje ent har det også, men det har jeg i tilfelle ikke fått med meg? Sånn er det å bli gammel dere, surrer litt rundt - så nå vet dere at det liksom er hodet med meg !! Det er forresten det vi er aller mest redd for i min alder! Hofter, knær, vener og annet skrammel skifter vi gjerne ut, men hodet?........

 

I dag har jeg vært på treningsstudio og hatt vel en time med flotte øvelser. Svetter så det pipler, særlig i nakken, under hårfestet. Kjempefølelse etterpå. På studioet serverte de bløtkake pga at de hadde jubileum, og tenk dere, JEG TAKKET NEI!!!! Var ikke lite stolt av meg selv da. Ellers har jeg skrevet i kursbok 3 at jeg skal slutte med all denne veiingen, men at jeg har lov til å veie meg i nettoen samme morgen som jeg skal ha veiing på kurs. Håper jeg får lov til det, kjære hyfsan, ettersom jeg har bestemt det selv?

 

Jeg greier ikke å se for meg at dere er kranglete koner og samboere, - noterer meg at dere i alle fall er løsningsorientert, Jeg ser flotte jenter med stort overskudd og masse humør. Etter å ha lest alle innleggene her inne er jeg ikke lenger det minste skamfull over min fedme. Jeg er jo i samme båt som dere jenter, hvis eneste svakhet er forholdet til mat.

 

Hvis vi hadde levd i steinalderen, ville denne fettoppsamlingen som vi er så sint på, vært vårt beste "våpen" i kampen for tilværelsen.

Vi ville sannsynligvis overlevd alle:D:D

 

Jeg har forresten et bilde av meg selv fra da jeg var ca 8 mnd. En blid, men absolutt lubben unge!! Det startet tidlig, altså. Men så kom det en krig og det var ikke så mye fett og sukker, så jeg kom meg gjennom barndommen uten mén. Men senere i livet begynte det, altså... Men nå har jeg tatt skjeen i den andre hånden!

 

Vi har hatt høstens første ordentlige storm, med masser av regn. I morgen venter vi snø. Men vi er forberedt, så vinter, vær velkommen.

 

Ha en god kveld,

hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nok en nedgang resolutt. Moro når det rører seg på vekta.

Nå er det allerede torsdag. Skjønner ikke hvor dagene blir av. Sitter nå og koser meg med litt kvelds. Merkelig at jeg kan spise kvelds uten å legge på meg. Har jo alltid trodd at jeg ikke skulle ha det. Tar nok en tid før jeg innser at jeg kan kose meg med mat om kvelden. Ellers går det greit om dagen, ingen kosemerker på meg. Jeg sparer de til lørdagen da jeg kan kose meg med litt vin.

Tror jeg slapp unna influensan hittil ihvertfall. Ønsker alle en fin torsdagkveld

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt greit det. jenta si det, tenker jeg :)

 

og du 2fat: ikke tenk så mye på dette med å veie mat før/etter steking/koking. jeg har alltid veiet etter at maten er ferdig og har da gått ned for det... så dette skal gå bra.

 

gratulerer med vektnedgang resolutt. synes du er god som sa nei til bløtkake. men det er egentlig helt tåpelig å servere sånt på et treningssted - jubileum eller ei. kunne de ikke heller ha gitt alle medlemmene sine en liten gimmick da??

 

vil også gratulere kikk med nei-takk til kaker og med sønn med toppkarakter! kjekt for han - og for deg selvsagt.

 

ellers til pandora: blir deilig for dere å få en ferie. smart å ta med seg skritteller og joggesko. man trenger ikke legge på seg selv om man har ferie.

 

synes dere er en flokk flotte damer, og er glad jeg er blitt "kjent" med dere her inne.

 

ps.: resolutt: tror neppe det er noe i veien med hodet ditt, synes du virker svært så oppegående jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bekjenne mine synder :) Hadde en slappe av og ikke tenk dag i går. Var i Trondheim på kontroll og fikk se knøttet både sprelle, hikke og snu seg :) Alt så bra ut og takk og pris for det!

 

Men nå over til mine synder som er som følger; stort stykke ostekake, et halvt Winerbrød, 1/4 kanelsnurr og 150 gram potetgull. Lover på tro og ære at dette ikke skal gjenta seg på leeeeeeeenge. Full skjerping i mot ny kurskveld!

 

Veiingen på kurset denne uka ga nedgang på 0,6 kg noe som jeg er godt fornøyd med. Håper å greie litt denne uka også. Får håpe gårdagen ikke ødela hele uka.

 

Lykke til med helgen som står for døren damer! Spis med måte og vei maten både før og etter steking/koking .... bare dere ikke veier dere selv både før og etter spising :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at alt vel, så langt. og den lille utskeielsen går seg sikkert til innen veiedag.

 

men nå må ikke du sette griller i hodene på oss veiesyke mennesker som frekventerer tråden her. veie oss selv før og etter mat - det er bare det som mangler nå for å gjøre kaoset komplett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå er det sent på kveld og jeg skal snart krype i bingen. Fredagskvelden gikk uten de store utskeielsene. Kosemerkene har jeg spart til senere i dag må jeg vel si. Har også veiledningstime på elixia senere i dag. klokka er jo over midnatt.

Det var ikke problem å la vinflaska stå. Jeg og sambo koste oss med litt tapasmat. Jeg spiste ikke så mye da jeg ble fort mett. Nei nå kjære tråd er det på tide å si godnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sitter og koser meg med dagens frokost og ser ut på det knallfine været. Mulig det er kaldt men da får man kle på seg. Snart drar jeg på trening. Det skal bli godt. I dag har jeg avtale med veileder.

Senere i dag skal jeg jobbe for et 60 års lag. Heldigvis lagde vi nesten all mat igår så det slipper vi ihvertfall.

Er det noen som vet om det er matvarer som gir høyere forbrenning? Synes ikke noe skjer akkurat nå, selv om jeg ikke skeier ut med noe.

Spiller det noen rolle når man spiser maten om dagen eller kan man spise når man har lyst?

Nei, nå må dere kose dere idag.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kikk!

 

Tror du kan spise når som helst på dagen/kvelden/natten. Ingen begrensinger men inntaket skal følge aktiviteten og det er viktig å spise regelmessig. Det vil si at du må spise frokost når du starter dagen for å få igang forbrenningen. Å så fortsette å spise hver 3-4 time hele dagen.

 

På kurset sist fikk vi utdelt en plansje som var formet som en klokke. Her skulle vi selv notere ned når vi startet dagen og når vi spiste frokost. Alle de andre måltidene skulle da "plotte" seg inn selv ut i fra klokkeslettet vi spiste frokost. Om vi bytter om på måltidene og tar middag kl 1200 eller kl 2000 spiller ingen rolle så lenge vi tilpasser de andre måltidene.

 

Når det gjelder mat som gir høy forbrenning så har jeg en bok liggende et eller annet sted som har dette som tema...... Fant den nå :) Den heter "Mat som forbrenner fett" av Dr. Caroline M. Shreeve. Her står det blant annet om mat med negative kalorier, det er mat som bruker flere kalorier på å bli tatt opp i kroppen enn de tilfører den.

 

Et eksempel: En dessert med krem gir 350 kcal. Av disse brukes 100 til fordøyelse og opptak, mens 250 kcal plusses på dagens samlede kaloriinntak. En porsjon rosenkål gir 50 kcal, mens 75 kcal går med til fordøyelse og opptak. Dermed forbrennes 25 kcal kroppsfett.

 

Utsnitt av et kapittel: " Det sies at vekten går tre ganger fortere ned hvis vi spiser mat med negative kcal enn hvis vi faster, og at kroppsvekten går ned med gjennomsnitt 0,5 kg om dagen" Dette gjelder kuren som boken vil vi skal gå på. Inneholder blant annet en "fett forbrennings suppe".

 

Skjønner ikke at jeg ikke har lest denne boken litt mer nøye tidligere :) Nå blir det selvstudium. Står også at det er viktig å trimme da.... hurtig gange, sykling, svømming osv.

 

Fettforbrennende proteinmat:

Magert kjøtt: Oksekjøtt, svin, lam, kalv, vilt, kanin, hare, innmat

Fjærkre: Kylling, kalkun, fasan, rype, perlehøns

Fisk: Torsk, kolje, sei, rødspette, flyndre, hvitting, makrell, ørret, laks

Skalldyr: Kamskjell, reke, hummer, krabbe, scampi, hjerteskjell, blåskjell, snegle

Ost: Cottage chees, kesam. Bruk lettversjoner av harde oster som cheddar, men med måte

Egg og soya produkter

 

 

Mat med negative kcal:

Grønnsaker: Artisjokk, asparges, aubergine, bladbete/mangold, blomkål, brokkoli, endviesalat, fennikel, grønne bønner, gulrot, karse, kinakål, kål, kålrabi, løk, løvetannblader, purre, reddik, rosenkål, salat, selleri, sellerirot, sikori, spinat, sqash, sukkerert, tang, tomat, turnips

Frukt: Ananas, appelsin, aprikos, banan, bjørnebær, blåbær, boysenbær, bringebær, stjernefrukt, drue, eple, fersken, fiken, granateple, grapefrukt, guava, jordbær, kaktusfiken, kiwi, kreke, kumquat, nektarin, papaya, plomme, pære, rips, satsuma, sharon/persimon/kakifrukt, solbær, stikkelsbær, tranebær

Nøtter: Barcelonanøtt, filbertnøtt, hasselnøtt, kastanje, kokosnøtt, macadamianøtt, mandel, paranøtt, peanøtt, pinjekjerne, pistasj, valnøtt

 

Puh.... !!!

 

Ellers har jeg en god dag... :) Trimtur på 45 minutter, kost meg i lag med minstemann på 2,5 år, vært på håndball kamp å sett jenta mi på 15 år skåre mål, spist passe med mat, ordnet litt i huset og sovet litt ekstra fordi min snille mann sto opp med minstemann i dag tidlig.

 

Ønsker dere alle en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok ikke helt likegyldig mht tid på døgnet man spiser. f.eks. de som jobber natta og spiser da, vil ha lettere for å legge på seg. det har noe med hormoner og forbrenning å gjøre, fordi kroppen egentlig skal hvile på natta. vet ikke så mye om det.

 

når det gjelder fettforbrennende mat, så spør en hvilken som helst kroppsbygger. de jobber på en spesiell måte med å kvitte seg med underhudsfett. mat blir en hel vitenskap. vær så snill, kikk - ikke gå den veien. mat skal ikke bli så komplisert, annet enn at fokus må være på at det vi spiser skal være sunn, god mat for kroppen. og så er det noe som heter psykisk helse oppi det hele også.... :)

 

i dag er det lørdag, og jeg håper du får en fin kveld. lykke til med jobbingen!! synes du er flink som jobber med mat og klarer å holde fokus på inntak. ikke dårlig, kikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nå er jeg kommet hjem igjen etter kveld på jobb. Har ikke vært flink i hele tatt etter klokka 18.00. Har drukket vin og smakt på en velkomsdrink som var altfor søt etter min smak. Sitter nå og slapper av med et glass vin mens jeg skriver dette innlegget, men imorgen er det slutt. Da er det pån igjen med klart hode og klare mål. Kosedagen min legger jeg til fredag neste uke.

Tusen takk for gode råd om det jeg spurte om. Ønsker dere en god natt

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

I dag fant jeg ut en god grunn til at jeg har meldet meg på Grete Roede kurs. Jeg var i butikken og fikk sååååååååååå lyst på noe godt. En skikkelig sjokolade var det jeg hadde lyst på. Hadde ikke jeg gått kurs hadde jeg kjøpt meg den sjokoladen. Men i bakhue svirrer de tankene med at jeg skal veies mandagjeg har ikke lyst til å være kansje den eneste som har gått opp. Jeg er glad jeg startet på kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så er den siste dagen i uka kommet. I dag må jeg opp å rydde etter festen de hadde igår. Det er det verste med å leie ut lokalet. Ble en vellykket 60 års dag og de skrøt av maten. Det er jo hyggelig. Alltid spennende med hva de synes.

I morgen er det nok en veiedag og jeg er som vanlig spent. Har vært flink hele uka med 0 utskeielse. Ble jo noe igår da jeg drakk vin og en velkomstdrink som var altfor søt etter min smak. Håper alikevel på nedgang da jeg som sagt har hatt en fin uke etter min mening.

Har nå bestemt meg for å gå videre på kurs til jeg ihvertfall vet at jeg kan klare det på egenhånd. Slik som det er idag klarer jeg det ikke alene. Fælt at jeg må betale så dyrt for å gå ned men slik er det bare.

Det jeg kansje må jobbe litt med til uka er å spise til faste tider. Synes jeg dytter inn i gapet hele dagen selv om jeg holder meg til kalorigrensa. Det var det jeg mente da jeg spurte om det spilte noen rolle når jeg åt på dagen.

I går var jeg på Elixia og hadde en samtale med en veileder pga. litt manglende motivasjon. Han sa jeg burde være med på gruppetimer og det skal jeg prøve. Det er bare det at de er på kveldstid og det er slik at når jeg først har kommet hjem er det et tiltak å måtte ut igjen. Skulle ønske det var slik at jeg virkelig gledet meg til å gå på trimmen istedenfor å gå dit av plikt fordi jeg betaler for det. Har ikke lyst å bli støttemedlem. Nå skal jeg prøve å motivere meg til å ha lyst.

Ha en hyggelig og fin søndag

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye jobbing, kikk, og står på. Hyggelig at gjestene liker maten du lager: - klart det betyr mye, både for deg og dem! Godt at du synes det er nok mat i dietten din, foreløpig iallfall.

Skal bli spennende å høre hvordan du finner deg tilrette med gruppetrening på Elixia.

Jeg vet faktisk ikke hva dette er for slags trening, men får kanskje det oppklart etter hvert?.

 

Jeg har surret med matinntaket det siste dagene, dvs. fredag ble en dårlig dag; endte opp med 2050 kcal. Vi hadde besøk fra onsdag til lørdag, og jeg må inrømme at det er ikke så lett når det blir "anderledes" mattilgang. Men jeg tok meg inn igjen igår, lørdag, og i dag har alt gått etter oppskriften.

 

Så er det vekta da. Har bestemt meg for ikke å veie meg før onsdag - eller kanskje jeg venter til torsdag etter at jeg har vært på veiing onsdag kveld. Må vel klare det???!!

Kjenner det er vanskelig uten å gå på vekta; tanken melder seg stadig vekk - morgen, middag, kveld - så jeg har nok veid meg atskillig oftere enn jeg trodde. Nå kjenner jeg at jeg absolutt ikke har noen kontroll; aner ikke hvor jeg står; kanskje jeg har lagt på meg; - er med andre ord ganske utrygg. På den andre siden er det litt godt også: Kjenner at nå må jeg stole på matinntaket og kroppsfølelsen. Så får vi se......

 

Pæra, koselig med rapport fra knøttets tilstand. Du har mye å glede deg til!

Ellers måtte jeg le litt da du skrev om disse teoriene om mat med negative kcal. Ikke av deg, men av min første ordentlige slankekur:

Jeg var nygift, i 1966, vi hadde flyttet til et sted "langt inni skæven" på Østlandet, og veien til arbeidsstedet var kort, dvs. på andre siden av veien. Kom fra hybel og kafe-middager og mye gåing, så nå ble det ordentlig stell - og lite gåing.

Etter jul det året merket jeg at jeg fylte opp hele badekaret- i bredden - det var altså mye mer av meg enn før, og jeg gikk til innkjøp av vekt. Hele 4 kg hadde lagt seg rundt midje og mage!! Gode råd var dyre. Jeg visste ikke mye om slanking, - min mann sa det var bare å spise mindre, - men jeg kom over en artikkel i et ukeblad der det ble anbefalt en egg- og salatdiett, der eggene var selve kluet: De kunne regnes som "minuskalorier". Jeg startet på dietten og holdt på en god stund, men fikk til slutt eggene i halsen, og avsluttet hele greia. Hadde gått ned litt, men ikke alt. Etterpå gikk jeg nok likevel ned de resterende og kom ned til matchvekt. Men det husker ikke min mann. Han husker bare at jeg ble så lei av disse eggene, og har siden, gjennom 41 år, minnet meg på at "var det ikke minuskalorier du kalte det" og så litt he-hehe etterpå.

Nå vet jeg altså at teorien om dette lever fortsatt, og av matvarene du ramser opp, så er det jo de gode sakene som gjelder, men altså ikke bare salat og egg!!

 

Altså variert, god mat, det gjelder fortsatt, både for slanking og bedre helse. Og skulle det finnes noen negative kcal i dette, tar jeg i mot det med takk:D

 

Lykke til med treningen, kikk, du finner sikkert din egen treningsform etterhvert. Så ta dette som en utprøvingstid. Selv liker jeg å gå ent ur med staver, men ettersom vi nå har fått snø og ingen brøytebiler har vært her, er veiene ganske så uframkommelige. Så nå blir det med en runde på trimsykkelsen; og treningsstudio på tirsdag. Det siste hadde jeg aldri greid å komme meg på hvis det ikke var for at jeg går sammen med 2 venninner.

 

Huff, dette ble et langt innlegg, men trøst, jeg har ikke vært her på en stund.

Vi står på med ny uke og nye muligheter!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først til kikk: du har jobba bra denne uka. glem denne vinen og den altfor søte velkomstdrinken. jeg blir likevel litt nysgjerrig på hva som gjorde at du takket ja til den drinken..? virket som om den ikke smakte deg, så det var bortkastete kalorier.

 

gruppetimer på elixia er alt mellom himmel og jord. alt fra hektiske timer med stor vekt på kondis til rolige timer med styrke og coretrening. jeg kjenner jeg savner det når jeg skriver om de timene. det som er viktig, tror jeg, er at man varierer littegranne. ellers går man lett lei. og jeg er helt enig med deg i det, kikk, at du ikke kan betale dyrt for et medlemsskap du ikke bruker. da må du heller vurdere å si det opp og finne på noe annet. finnes det ikke morgentimer sånn at du kan trene før du går på jobb? det gjorde jeg, og det var helt topp. men jeg er jo a-menneske. måtte opp klokka 5. lykke til med veiing i morgen, kikk. synes du har vært dyktig til å følge opp, jeg.

 

så var det resolutt: du kjenner angst og uro ved ikke å veie deg (= kontrollere deg selv). så bra at du kan kjenne på angsten og forstå hva den kommer av. det går seg til etterhvert det, vet du. synes du er knallflink som står i mot ønsket om å veie seg. du må ut av den onde veiesirkelen, det har ingenting for seg å veie seg daglig eller kanskje flere ganger daglig.

 

å veie seg en gang i uka er helt fint, og du bestemmer jo selv om du veier deg onsdag morgen eller torsdag morgen. når fantasibildene kommer om at du kanskje har gått opp, må du dreie fokus over på noe annet. vær hard mot deg selv. etterhvert glemmer du hele vekta, tror jeg. jeg har holdt på akkurat som deg, men hadde et helt år der jeg ikke veiet meg i det hele tatt. da jeg begynte her inne måtte jeg faktisk gå noen runder med meg selv før jeg bestemte meg for å veie meg ukentlig. jeg hadde egentlig ikke lyst til å veie meg, hadde antagelig så mange dårlige minner knyttet til vekt. men nå går det helt greit, jeg har vennet meg til en ukentlig veiiing.

 

lykke til resolutt, dette klarer du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som gjorde at jeg sa ja til velkomstdrinken. Hadde jo lyst å prøve den. Jeg kan ikke si opp medlemsskapet på Elixia. Har bundet meg for 1 år, så jeg må bare fortsette å gå der. Kansje jeg skulle prøvd morgentimer ihvertfall annen hver uke da jeg begynner 8.30 på jobb. Blir litt vanskelig den uka jeg begynner 6.00.

Har akkurat inntatt en salatmiddag med masse godt i +2 egg. Jeg elsker egg. Kommer aldri til å bli lei den matvaren. Jeg husker jeg gikk på ketolysekur(lavkarbokur). Jeg spiste ca 7 egg om dagen og ble aldri lei. Gikk ikke ned noe særlig på den kuren, så den var nok ikke beregnet på meg

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, om du har bundet deg så må du finne en løsning som gir deg valuta for pengene dine. det er jeg helt enig i. morgentimer er en ide, en annen er å gå i helgene. men det virker som om du jobber en del da? om du finner et parti du trives på, så blir det også lettere å gå selv om du må gå ut etter at du kommer hjem. dørstokkmila kan være tøff, den - men om du har bestemt deg, så har du bestemt deg.

 

egg er god mat, det er jeg enig i. jeg har problemer med å godta burhøns, så jeg kjøper økologiske egg fra andre produsenter. jeg spiser gjerne både 1 og 2 egg hver dag med god samvittighet.

 

dessuten er hardkokte egg bra om man er søtsugen. det er så bra proteininnhold i egg, og det kan hjelpe mot søtsug.

ha en fin kveld, kikk. nå er det ny uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... skjer det noe her da? - virket så stille akkurat nå, men det er vel kikk som jobber hardt og da blir det ikke all verdens tid til skriving. Og nå venter vi spent på veieresultatet!

 

Lykke til!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper det ikke betyr at folk har mistet fokus. om dere har det så må dere hute dere inn her igjen, det er det eneste som hjelper. men jeg håper selvsagt at det er "gyldig grunn" til fraværet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...