Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest soljenta86

Men hvis du ser på regnestykket utgjør vektforandringen ganske liten forskjell fra uke til uke:

 

75 kg = 750 kalorier

65 kg = 650 kalorier

 

10 kg utgjør en forskjell på 100 kalorier med andre ord. Når du har gått ned 10 kg skal du spise 100 kalorier mindre om dagen, men da trener du kanskje mer og skal spise mer allikevel! ;) (Hver kg er 10 kalorier forskjell.)

 

Så derfor trenger du ikke regne ut på nytt hver uke av hensyn til vekt - men det er lurt å regne ut på nytt hver gang du forandrer treningsvaner eller hverdagsaktivitetsnivået ditt. Det er jo mange som får nye og sunnere aktivitets og treningsvaner underveis - og det blir fort mange kalorier forskjell!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

så bra å se at denne tråden er til hjelp for mange! Og takk til deg soljenta, som er så flink til å dytte tråden opp.

Jeg var feridg på kurs for 1 mnd siden, og er nå på min ideal vekt, skal nå begynne på hold vekten kurs, og skl bli flinkere til å være aktiv her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en nyttig tråd. Jeg ble med i vektklubben for ei uke siden og ser nå at jeg har lagt meg på et alt for lavt kaloriinntak - Jeg har bare vært såå fornøyd over at jeg har blitt stappmett med få kalorier. Drikker også mye mere enn før; har skjønt at det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23
Hei.

 

Denne tråden var veldig nyttig:)

 

Lurte på om noen kunne legge ut meny nr 1 også?

 

her komme meny 1:

 

Frokost

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner 220kcal

 

 

Lunsj

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner 220 kcal

 

Mellommåltid

------

 

Middag

1 middagsrasjon

1 potetrasjon

saus/tilbehør 400 kcal

 

Kveldsmat

----------

 

Melk

3 melkerasjoner 200 kcal

 

Frukt

3 frukter 200 kcal

 

ja grønnsaker

(teller ikke kcalpå dette)

 

 

2 kosemrker

50 kcal

 

gjennomsnittlig energiinttak; ca 1300 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen snille mennesker der ute som kan hjelpe meg å regne ut kaloriene?

 

Jeg kan jo ikke ha regnet riktig, jeg må jo spise som en hest!

 

 

Jeg veier 139 kg (fytte så fælt å innrømme det), er 173 cm høy og er 24 (snart 25) år. Kvinne.

 

Jeg har sittestillende jobb, og kan vel ikke skryte på meg å være så innmari aktiv på fritiden, kun "vanlig" husarbeid og matlaging osv...

 

Målet mitt i første runde er 4 trimpoeng hver uke i form av gange...

 

Kan noen hjelpe meg å regne riktig?

 

Hadde satt veldig pris det på, sukke.. ikke lett å komme i gang gitt..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Skal jeg føre opp melk/ frukt/ grønnsaker både på det måltidet jeg inntok det' date=' og i de respektive feltene for melk/frukt/grønnsaker???????[/quote']

 

Nei, du fører bare maten opp én gang. Grønnsaksfeltet er kun for "Ja-grønnsaker", og de kan du velge selv om du vil ta med eller ikke, da disse kaloriene ikke egentlig teller med i regnskapet ditt. Du kan spise så mye ja-grønnsaker som du vil. (Litt-grønnsaker skriver du opp til det måltidet du spiser dem, f.eks. avokado, mais, potet osv.)

 

Poenget med "Ja-grønnsaker" er jo litt at hvis du en dag sliter med å komme helt opp så tar du de med, mens hvis du en annen dag har kanskje spist litt mye, men fortsatt er sulten så tar du deg to gulrøtter som du ikke skriver opp. Det er helt opp til deg. Grunnen er at ja-grønnsakene har veldig lav kaloritetthet, og inneholder masse som er bra for kroppen din, så det lar seg vanskelig gjøre å spise for mye av dem. (Ja-grønnsaker er de med lite kalorier, som salat, agurk, tomat osv.)

 

Du kan egentlig velge litt selv om du fører melk, ost, yoghurt på måltid eller melk. Frukt og juice burde du sette på fruktrasjonen, da store mengder frukt kan gi deg problemer med vektnedgang pga. sukkeret i frukten. Likevel er det lov å legge til påleggsrasjoner med frukt under måltidet hvis du f.eks. har banan på frokostblandingen. Velg litt selv, men husk at hvis du fører opp melk på måltidet så må du jo allikevel få fylt opp melkekvoten i løpet av en dag. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Er det noen snille mennesker der ute som kan hjelpe meg å regne ut kaloriene?

 

Jeg kan jo ikke ha regnet riktig' date=' jeg må jo spise som en hest!

 

 

Jeg veier 139 kg (fytte så fælt å innrømme det), er 173 cm høy og er 24 (snart 25) år. Kvinne.

 

Jeg har sittestillende jobb, og kan vel ikke skryte på meg å være så innmari aktiv på fritiden, kun "vanlig" husarbeid og matlaging osv...

 

Målet mitt i første runde er 4 trimpoeng hver uke i form av gange...

 

Kan noen hjelpe meg å regne riktig?

 

Hadde satt veldig pris det på, sukke.. ikke lett å komme i gang gitt..... :D[/quote']

 

139*10 =1390

173*6,25 = 1081,25

24 * 5 = 120

(25*5 = 125)

kvinne betyr - 161

 

Hvilestoffskiftet ditt: 1390 + 1081,25 - 120 - 161 = 2190,25

Lav hverdagsaktivitet: 2190,25 * 1,3 = 2847,325

 

Trim: 4*28,58 = 114,32

 

Daglig energiforbruk: 2961,645 - da bør du spise meny 4.

 

Husk på framover at hvis du endrer mosjonsvaner/hverdagsaktivitetsvaner vil du raskt få annet energiforbruk. Alderen din med et år mer betyr bare at du skal spise 5 kalorier mindre pr. dag så det er ikke noe voldsomme greier. Men når du går nedover i vekt bør du huske at for hver 10ende kg skal du trekke fra 100 kalorier. (129 kg * 10 = 1290 kalorier.)

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Noen som kunne lagt ut meny nr 4?

Tror det var der jeg havnet' date=' hmm...[/quote']

 

Meny 4 (2200 kalorier);

Frokost; 3 brødrasjoner, 3 påleggsrasjoner, tilsammen 330 kcal

Lunsj; 3 pleggsrasjoner, 3 brødrasjoner, tilsammen 330 kcal

Mellom; 2 brødrasjon, 2 påleggsrasjon, tilsammen 220 kcal

Middag; 1,5 middagsrasjon, 1,5 potetrasjon, saus, tilsammen 600 kcal

Kvelds; 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Frukt; 3 frukter, 200 kcal

Melk; 3 melkerasjoner, 200 kcal

Kosemerker; 2 stk, 50 kcal.

 

Meny 5 (2500 kalorier);

Frokost; 3 brødrasjoner, 3 påleggsrasjoner, tilsammen 330 kcal

Lunsj; 3 pleggsrasjoner, 3 brødrasjoner, tilsammen 330 kcal

Mellom; 2 brødrasjon, 2 påleggsrasjon, tilsammen 220 kcal

Middag; 2 middagsrasjoner, 2 potetrasjoner, saus, tilsammen 800 kcal

Kvelds; 3 brødrasjoner, 3 påleggsrasjoner, tilsammen 330 kcal

Frukt; 3 frukter, 200 kcal

Melk; 3 melkerasjoner, 200 kcal

Kosemerker; 2 stk, 50 kcal.

 

Dette er jo menyer mange må jobbe seg opptil når man er ferdig med å slanke seg. Da skal man etter hvert få lov å doble kosemerkene pr. dag, og man bør øke med f.eks. 100 kalorier matinntak pr. dag, annenhver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å spise så mye... 3 brødrasjoner er vel 6 knekkebrød!??!?! Da går jeg vel heller for 3 brødskiver tror jeg, hmm....

 

Tusen takk for hjelpen...

 

Å Spise så mye får meg lissom til å tvile rimelig mye, men ser jo at det ikke bare er jeg som har gjort det her inne....

 

Ikke minst så blir dette innmari dyrt, hihih... men men, noe må man ofte for helsa si!

 

Tusen takk for hjelpen igjen. Jeg tror jeg får spane etter noe "fetere" pålegg blandt annet... (kokt skinke har alltid vært livretten min, hihi)

 

La inn hva jeg spiste til vanlig her om dagen, og da rundet jeg såvidt 1000 kalorier, i går spiste jeg hele dagen og klarte såvidt å komme over 1800! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hvis du leser oppe i trådene her ser du mange tips på fete pålegg og andre enkle måter å komme opp i kalorier på. Kokt skinke med vita hjertego' lett margarin og vita hjertego' lett majones gir jo masse ekstra kalorier - og du beholder livretten? Avokado, ekstra potet, tykkere brødskiver (istedet for så veldig mange), litt ekstra saus, (ikke usunn saus for det da) osv osv. Let litt rundt. Det blir kanskje litt dyrt med mye mat, men mange sparer inn fra gamle dårlige vaner ved å slutte med å spise f.eks. takeaway, mye alkohol, mye godteri, snacks og annet som blir kjøpt på kiosker o.l. underveis i dagen, brus (vann er tross alt ganske billig i springen), og det er til og med en del som sparer penger på å passe inn i gamle klær igjen eller å slippe å kjøpe klær på "spesialforetninger". Pluss at bedre matvaner og mosjonsvaner gir bedre helse som igjen gir mindre utgifter på medisin, helsehjelp o.l. (Blir kanskje dyrere fordi man må leve noen år esktra til slutt? :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, der kom du med mange gullord! :D

 

Er ikke alltid lett å stille om hjernen til noe annet enn det den er vant til!

Sant det, at det har gått mye penger på annet! :D)

 

 

Men sitter her å setter opp dagsrapport... Skal ha 600 kalorier til middag, er det inkl grønnsaker?? Eller kan jeg kjøre på med mer grønnsaker utover dette for å få flere kalorier pr dag?

 

Jeg jobber kvelden og gubben jobber nattan, så det må bli noe "enkelt", så tenkte at i dag blir det poteter fra i går, kylling pølse og grønnsaker i stekepanne, fort og gæli, og tenkte ta litt lettrømme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Litt-grønnsaker må føres opp på måltidet de spises til. "Nei"-grønnsaker (oliven o.l.) er kosemerker. Ja-grønnsaker trenger du ikke telle med, men siden du heller har det problemet at du har altfor mange kalorier du vil fylle opp så kan du godt bruke ja-grønnsakene med i regnskapet. Da velger du selv hvor du fører dem opp ("Ja-grønnsaker" eller det måltidet du spiser dem til). Husk at hvis du steker grønnsaker i olje e.l. må oljen med i regnskapet selv om du kanskje ikke skriver opp alle ja-grønnsakene. Jeg tror egentlig mesteparten av dette allerede står i denne tråden. Ta deg tid til å lese innleggene, så finner du sikkert mange fine tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå!! Dette var flott altså!!

 

Nå tror jeg at jeg har sett lyset! hehe

 

Jeg har ikke klart å få i meg mer enn max 12-1300 kalorier om dagen, og det ser ut til å ha vært aaaalt for lite for den stakkars kroppen min. Så da er et bare å gompe og ete i vei da! :D

 

Jeg har jo godt over 200 kalorier å "bruke opp" om dagen!! hehe

 

Så var det det med å bruke de kaloriene på noe fornuftig da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...