Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest soljenta86
Går nei-mat som kosemerker? Men jeg har ofte kaviarmix på brødskivene mine:S Spiser av og til grillpølser til middag... Sikkert mange av de andre matvarene også... Men jeg overstiger jo ikke ant.kcal jeg skal ha i meg hver dag' date=' som regel ihvertfall:P

 

Jeg går ned da, gått ned ca 25 kilo og har rundt 8 kilo igjen, så går jo rette veien, dog noe tregt nå, som forventet... Men er det de matvarene som gjør at det går tregt?

 

*forvirret*

 

PS:Kanskje svaret står et sted, men er sliten i hodet så jeg finner det ikke...[/quote']

 

Ja, all "NEI-mat" er kosemerke-mat. Det betyr ikke at du ikke kan gå ned i vekt selv om du spiser det i andre måltider enn "Kosemerker", men det er for å lære hva som er sunn og hva som ikke er fullt så sunn hverdagsmat. Når du er ferdig med å slanke deg og går opp til riktig kalori-inntak skal du ha 100 kalorier til kosemerker hver dag. Da blir det lettere å kose seg litt mer. Grillpølser gir deg ingenting positivt, så det er bare kosemat - prøv kalkun pølser istedet kanskje. Kaviar gir deg flerumettede fettsyrer, så de gir deg i alle fall noe godt for kroppen, men det er likevel så kaloririkt at det ikke er bra å spise hele tiden. Prøv Stabburets nye sunne kaviar istedet, hvis du ikke vil bruke kosemerker på kaviarmixen.

 

Grunnen til at det er slik er at Grete Roede velger å følge retningslinjene til Statens råd for ernæring, og derfor må de følge retningslinjer på fett (både mettet, enumettet og flerumettet) og sukker. Det er ikke anbefalt å ha høyt inntak av sukker og mettet fett, men det er heller ikke anbefalt høyt inntak av flerumettet fett (selv om det er det "sunne fettet" som noen kaller det.) Både sukker og fett (all kalori-rik mat på NEI listen til Grete Roede altså) kan gi deg tregere forbrenning. Sukker hemmer jo direkte fettforbrenningen i kroppen.

 

Utdrag fra Grete Roede kursboken:

Utdrag fra kapittelet Kosemerker:

"Selv når du nå skal ned i vekt er det viktig å kunne kose seg litt, men det er viktig å kose seg med måte.

For mange er det å kose seg forbundet med NEI-mat som kaker, sjokolade eller snacks. For andre er det kanskje fete oster og alkohol som byr på de største utfordringene. Uansett er det viktig å lære seg å omgås NEI-mat i moderate mengder.

Du får to kosemerker á 25 kcal hver dag som du kan bruke til det du vil.

 

Sunn og usunn NEI-mat

NEI-mat er mat som gir mange kalorier selv i små mengder. Men, all NEI-mat er ikke usunn!

Nøtter og kjerner er eksempler på kaloririk, men sunn NEI-mat. Det samme er oliven. Felles for disse matvarene er at de har høyt innhold av det sunne fettet. Ved å bruke KOSEMERKENE på disse matvarene bidrar du til en bedre fettsammensetning i kostholdet. (...)

 

Hordan bruke kosemerkene

Kosemerkene er din lille "kvote" til NEI-mat. (...) Det er ikke slik at alle kosemerkene må brukes på NEI-mat. Ønsker du f.eks. litt mer brød eller poteter, kan du gjerne bruke kosemerkene til dette."

 

 

MEN det er ikke alle som klarer å la være å bruke olivenolje når de steker maten (eller noen som til og med ikke teller med det i regnskapet sitt), og det er mange som sløyfer brunost og kaviar som kosemerke mat. Husk at Grete Roede opplegget er en "gull-standard" og veldig bra for deg om du greier å følge, men hvis det blir for mye, og for tøft skal du heller gjøre små endringer som DU kan leve med, enn å sprekke! Husk at både det å gå ned noen kilo, og det å legge om kostholdet gir helsegevinst. Likevel er begge deler tøft og vanskelig, kanskje må du lage noen kompromisser underveis. Og kanskje kan noen av endringene være mål du kan sette deg frem i tid. Sånn først skal jeg klare dette, og så kan jeg heller klare det andre om noen måneder. Ikke gjør alle endringer på en gang! :)

 

Lykke til alle dere som skal legge om kostholdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigAndBeautiful82b

Jeg er en jenta på 25 år, 165cm høy og 99kg. Blir det ikke da at jeg bør ligge på meny 3??? Har ikke tatt med trimpoeng, vil konsentrere meg med maten først siden det er så nytt.....

Kan vel heller regne på nytt når det blir mer trimpoeng......

 

Takk for en mega bra tråd..... mye nyttig her. :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hybelkanin

Takk så mye for laaangt svar;) Hm, grillpølser ja, glemte å skrive at jeg mente kalkunpølser for det er de det går i her hjemme:P

 

Jaja, da legger jeg ikke altfor mye i det med brunost og kaviar, er ikke som om jeg spiser det hver dag (ikke spist kaviar på flere uker nå, sååå lei av det!)... Jeg bruker mine kosemerker på alkohol,kaker og godteri jeg:) Så får jeg passe litt ekstra på med de andre tingene... Er heldigvis ikke glad i nøtter, selv om det er sunn NEI-mat, men tror det virkelig hadde ødelagt hvis jeg likte det.

 

Genial side dette forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

*dytte opp*

 

Og tips: selv om du ikke planlegger å starte med trening med en gang, prøv å gå noen turer, sykle e.l. og få deg 7 trimpoeng i uka. Det er anbefalt for helsens skyld, ikke bare for å gå ned i vekt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigAndBeautiful82b

Har ikke fått noe svar fra noen enda.......:(

 

Jeg er en jenta på 25 år' date=' 165cm høy og 99kg. Blir det ikke da at jeg bør ligge på meny 3??? Har ikke tatt med trimpoeng, vil konsentrere meg med maten først siden det er så nytt.....

Kan vel heller regne på nytt når det blir mer trimpoeng......

 

Takk for en mega bra tråd..... mye nyttig her. :D:):)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigAndBeautiful82b

Noen som vet åssen meny tre ser ut?? Brød og påleggs rasjonene er greie, men vet ikke helt åssen middagen ser ut. Hvor mange gram med poteter, pasta, kjøtt osv?????

 

Hilsen anne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigAndBeautiful82b
225 g kjøtt' date=' 225 g potet,pasta eller ris[/quote']

 

Er det samme mengde med poteter og pasta?? trodde det var litt mindre med pasta...........???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

--------------------------------------------------------------------------------

 

Oversikt over denne tråden

 

(Nummer på innlegget står #XX øverst på hvert innlegg til høyre, samme linje som dato og klokkeslett.)

 

Inlegg nr. og hva det står om i det innlegget:

 

1 - formelen og hvilken meny du skal velge

2 - eksempel på utregning av formelen - se nøye, du klarer å regne ut dette selv:)

13 - meny 2 og 3

14 - forklaring på rasjoner, hjerter, og tips for kalori-rik mat

16 - forklaring på trimpoeng

18 - NEI mat liste (og innlegg 76 om mer info om NEI mat)

27 - informasjon om formelen med hensyn på vektforandring underveis

36 - meny 1

42 - om grønnsaker og melk

44 - meny 4 og 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg lurer bare på dette med utregning av kalorier og sånn. Det står at vi skl spise 500-800 kcal mindre enn det vi kommer frem til. Betyr det at når jeg landa på 1600 kcal-menyen (nr 2, eller hva det var..), skal jeg da spise 500-800 kcal mindre enn dette hver dag, elller når kommer dette egentlig inn i bildet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Jeg lurer bare på dette med utregning av kalorier og sånn. Det står at vi skl spise 500-800 kcal mindre enn det vi kommer frem til. Betyr det at når jeg landa på 1600 kcal-menyen (nr 2' date=' eller hva det var..), skal jeg da spise 500-800 kcal mindre enn dette hver dag, elller når kommer dette egentlig inn i bildet??[/quote']

 

Hvis du fikk mellom 1900 - 2400 kalorier da du brukte formelen så skal du spise meny 2 hvis du ønsker å følge Grete Roede opplegget (1600 kalorier). Fordi du da spiser ca. mellom 500 - 800 kalorier mindre enn du trenger pr. dag.

 

Ingen bør spise mindre enn 1300 kalorier pr. dag uansett hva de får når de regner ut, fordi kroppen har et basalt energibehov som må vedlikeholdes, og det blir ekstremt med mindre kalorier enn 1300.

 

Lykke til! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula
*Dytte tilbake til toppen*

Takk! :(

 

(Dette er vel en tråd som burde legges som "prioritert" ettersom det er noe mange stadig etterspør. Noen som er moderatorer som kan gjøre slikt? *ny her*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Takk! :(

 

(Dette er vel en tråd som burde legges som "prioritert" ettersom det er noe mange stadig etterspør. Noen som er moderatorer som kan gjøre slikt? *ny her*)

 

Hei,

 

Det er ingen tråder som ligger på denne måten i disse forumene, så det virker ikke som det gjøres på denne måten her. Dessuten tror jeg egentlig ikke Grete Roede staben kan legge denne på topp, siden kurset koster 1790 kr - for å få boken med alle disse tipsene. :D Det er i alle fall min teori. Hihi.. Jeg er helt enig i at den bør ligge på topp! :cool:

 

Soljenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...