Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest BigAndBeautiful82b

Nå har jeg fulgt formelen som ligger i denne tråden for å finne ut hvor mange kcal jeg skal ha i løpet av en dag. Summen jeg fikk var 2485,5(som da er meny 3), men så så jeg at man skal trekke fra 500-800kcal. (hvorfor skal man trekke fra det egentlig??)

Skal jeg da ha meny 2 eller meny 3??? Ble så usikker på det.

Håper noen kan hjelpe meg:)

 

Takk for en kjempe fin tråd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest kleggen123

Forsto jeg det riktig skal du IKKE trekke fra de 500-800 kcal hvis du følger en meny/går kurs?

 

Men om man IKKE følger en meny/går kurs, da skal man trekke fra, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du har regnet ut at ditt daglige energiforbruk er 2485 kcal. Det vil si det kroppen bruker av energi hver dag. Hvis du vil ned i vekt, må du nødvendigvis trekker fra noen kcal. GR anbefaler da å ligge 500-800 kcal under ditt daglige behov. Hvis du nå trekker fra 600 kcal, vil du havne på meny 3. Jeg ville ha valgt den, hadde jeg vært deg. Ingen har lyst til å gå opp en meny når en først har blitt vant med en. Da er det heller bedre å gå ned en meny, når en har gått ned en del i vekt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Noen som vet hvordan man beregner menyen når man ammer? Fullammer ikke lenger, men noen ganger om dagen og en gang på natta. Vekta mi står stille så jeg er litt usikker på jeg gjør feil. Nå er jeg på meny fire og det er kanskje litt mye? Noen som vet?

:-) Ira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chanel77

Hei!

 

Jeg lurer på om man skal spise melkerasjon i tillegg til frokost/lunsj dersom man velger youghurt til disse måltidene?

Jeg har også problemer med å skjønne hvordan jeg skal vite om jeg spiser 400 kcal til middag f.eks.

Skal jeg regne ut hvor mye kcaø salat, kjøtt, dressing osv har pr mengde jeg spiser. Eks: 100g kylling = 142 kcal + 50 g pasta = 147 kcal. Da har jeg 111 kcal igjen som jeg kan bruke på saus eller dressing. For salat teller vel ikke??

Har jeg skjønt dette riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosmar

Melk og yoghurt som du spiser til frokost skal føres opp under melk. Men er du veldig glad i melkeprodukter gjør det ikke noe om du spiser litt over melkekvoten, og fordeler det under både frokost og melk. Bare pass på totalen av hva du skal ha i deg. Er du derimot ikke glad i melk, kan f.eks. osten du har til frokost føres under melk.

Det med middagen har du forstått helt rett. Men hvis du har mange ekstra kcal du kan bruke til annet tilbehør, kan du spare disse til noe ekstra godt pålegg til kvelden, en ekstra frukt eller rett og slett ta deg en ekstra potet hvis du har lyst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chanel77

Tusen takk for svar!

 

En ting til.....når det gjelder frukt. Hvor kan jeg finne ut av hva slags frukt jeg kan spise. Jeg trodde frukt var sundt jeg og at det var bare å "fråtse"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosmar

Du kan spise all slags frukt. Frukt er som du sier kjempesunt! Men mange frukter inneholder endel kcal. Derfor har GR satt en "grense" på tre frukter om dagen. Jeg spiser ofte mer. Bruker det som pålegg også. Bare pass på totalen. Du kan gå inn på matvaretabellen.no, der finnes oversikt over næringsinnholdet på det meste.

Jordbær smaker jo smaskens nå i sommervarmen, og de kan du spise masse av. I dag hadde jeg en hel kurv til lunsj, sammen med godt brød:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Et par spørsmål angående disse matrasjonene. Har funnet ut at jeg bør ligge på ca 1600 kcal.

 

Jeg er ikke noe glad i melk eller melkeprodukter, men klarer å spise en yoghurt og melk i frokostblandingen. Dersom jeg spiser en godmorgen-yoghurt til frokost, må jeg fortsatt spise et par brødskiver slik at jeg får 200 på melkerasjon og 200 på frokost? Eller er det å anbefale at jeg spiser frokost (brød), mellommåltid (yoghurt), lunsj (brød), mellommåltid (brød), middag og kvelds?

 

Der er vel det samme om jeg spiser 2 eller 4 knekkebrød til frokost så lenge jeg holder meg på ca 220 kcal?

 

Det er jo veldig lite kalorier i en salat. Ofte spiser jeg salat til lunsj, gjerne med litt skinke, ost og en skive grovt brød. Hvordan legger jeg da inn salaten? Legger jeg den inn under grønnsaker?

 

Ser ut som om det blir vanskelig å spise så mye som anbefalt.

Ellers vil jeg takke alle som har lagt inn nyttig informasjon her, det hjelper utrolig mye for en med mange spm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det var en så god forklaring og et av de bedre eksemplene jeg har sett ever. Og jeg elsker eksempler. Jeg er helt ny her inne. Har holdt på å legga inn mat og trim i snart 2 uker og det er jaggu mæ skikkeli moro :-) Har ikke fått kjøpt meg mat vekt ennå, men den kommer i hus i løpet av uka. For jeg starter på kurs 1 på tirsdag. Gleder meg enormt, for det skal bli interessant og få øya opp litt for hva man trur er sunt og hva som fakta mæ er sunt. Jeg liker og trene og trener 3-4 dager i uka. Så jeg trenger kunnskap og litt dytt i ræva. Har sett sannheta i øya nå, at jeg klarer ikke detta sjøl lenger. Har trua på at kurs kan motivere meg. Er allerede blitt mye motivert av vektklubben, hvor det er gøy å putte inn ting og tang. Det jeg ikke helt forstår er at jeg landa så høgt på den Meny stigen her. Jeg har regna ut sånn som er beskrevet her. Men allikevel, nesten så det får væra grenser. 76kg, 160høy, 29år jente= hvilestoffskifte 1454 ligger på trimpoeng 17, sittestillende jobb som utgjør hverdagsaktivitet 1,4. Og da får jeg til slutt 3201,66kcal og meny nr.5. Noen som er enig at det hørtes vilt ut? Det er da mye mye. Takker for god forklaring av utregning og det høres ut som alle støtter opp hverandre her. Det er veldig positivt.

God kveld til dere,

Hilsen

A-T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...