Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, madamim23!

 

Tusen takk for svar! :)

 

Jeg ble absolutt en hel del klokere ja! :cool:

 

Forstår nå hvor mye jeg skal spise, det jeg ikke forstår er hvordan i all verden jeg skal kunne gå ned i vekt ved å spise så mange kcal.. :D

Jeg gjorde jo ikke det før jeg begynte å slanke meg engang.. Hmm.

(Hvertfall ikke i uka;))

 

Jaja, jeg får prøve å finne ut av det!

Tusen takk for kjempebra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiste 1900 kcal de første 8 ukene da jeg begynte på kurs, og jeg gikk ned ca 700 gram i uka.

Etterhvert når vekta mi gikk ned skulle jeg spise mindre. Så det er viktig å regne ut ofte- ca for hver 5.kg, for at det skal bli riktig antall kcal du spiser.

 

Du går ikke ned i vekt når du spiser for lite heller, kroppen trenger jo næring.

Det er bare slik det er- veldig rart men det har funket kjempe bra for meg og tusenvis av andre!

 

Husk spis jenvlig, ca 3.hver time, etterhvert blir kroppen vandt med å spise ofte og lite og er sulten så ofte:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastik tråd dette her:D Er ny her jeg og sliter litt me å finne ut hvor mange kalorier jeg ska ha om dagen.. Kom frem til etter iherdig regning at jeg ligger på 1998.24 og at jeg ska ligge på meny 3.. Men er dette rett?? Noen som Kan hjelpe meg å prøve å regne på nytt eller noe, er 22år, veier 60 kilo og er 160cm høy.. Håper på svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Honey20...jeg forfølger deg visst :D. Ikke meningen det altså, men så at du var innom her, så tenkte jeg ville hjelpe deg litt videre.

 

Jeg har regna litt nå. Jeg får at du for å gi kroppen din nok energi til å leve på en sunn måte trenger 1329 kcal (60*10)+(160*6.25)-(22*5)-161

 

Hvis du har en veldig travel hverdag (feks jobber i barnehage eller løper rundt mye av dagen) så skal dette ganges med 1.5. Hvis du sitter mye rolig så ganger du med 1.3. Så legges antall trimpoeng på toppen og de ganger du med 28.58.

 

Er de 1998 kcal dine etter å ha lagt inn både for hverdagsaktivitet og trim? I så fall må du trekke fra 500-800 kcal for å få et fornuftig inntak som gir vektnedgang (altså ca 1200-1500 kcal totalt) Imidlertid bør du ikke leggedeg under 1300 kcal om dagen - da blirdet for lite for kroppen din. Du kommer nok trolig til å gå fint ned hvis du ligger på rundt 1500 kcal om dagen.

 

Håper at dette ble forståelig?

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det noen som kan være så snille å regne ut hvor mange kalorier jeg skal ha?

Er helt blond på regning;)

Jeg er 159 høy, 64kg, 25år og har lite aktivitetsnivå, men skal prøve å gå 2 turer pr dag:)

 

Tusen takk om noen vil hjelpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regna litt for deg. Satt inn tall i formelen slik at du kan regne sjøl også.

 

(64*10)+(159*6.25)-(25*5)-161 = 1347.75

(vekt*10)+(høyde*6.25)-(alder*5)-161

Dette er kaloriene du trenger hver dag for at kroppen skal ved like på en sunn måte

 

Dette tallet ganges med 1.3 for lav hverdagsaktivitet:

1347.75*1.3 = 1752

Dette trenger kroppen din hvis du gjør noe mer enn bare å ligge i senga hele dagen :)

 

Hvis vi tenker at du har feks 7 tp (Ett trimpoeng (tp) er 200 forbrente kcal), så kan vi gange 7 med 28.58 (200) og legge dette tallet til 1752

 

Kroppen din trenger altså 1952 kcal hver dag hvis den skal holde vekta på en sunn måte med det aktivitetsnivået du har. For vektnedgang legger du deg 5-800 kcal lavere, men aldri lavere enn 1300 kcal for da får kroppen for lite.

 

Jeg tipper at du vil få fin vektnedgang på ca 1450 kcal om dagen.

 

Hvis du trener mer mår du også øke inntaket! Det er derfor greit å kunne regne litt på disse tingene sjøl. Hvis du lurer på hva et tp tilsvarer, så kan du gå inn på 'Registrering' og 'mat og trim' i menyen til venstre. På toppen kan du skrive inn ulike aktiviteter og hvor lenge du har gjort dem og da vil dukunne regne ut hvor mange tp det blir.

 

Lykke til og spør igjen dersom noe er uklart!

 

- skrulle

 

*** Så på den andre tråden din at du har ei lita jente. Hvis du ammer fortsatt må du legge deg litt høyere på kaloriene enn det jeg har regnet for deg. Er usikker på hvor mye. Kanskje du kan høre med de inne på 'Gravide og ammende'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gladlaksen

Hei nytt år og nye forsetter:)

 

Er som veldig mange andre her inne litt usikker, på om jeg har gjort alt riktig, ble jo en vannvittig mengde mat og mye mer enn det jeg skulle spise når jeg gikk på kurs hos Jenny Jensen for rundt fem år siden.

 

Regnestykket mitt ble slik:

 

130X10=1300

190X6,25=1187,5

31X5=155

Dette blir 2647,5

 

Bruker faktor 1,4 som gir 3706

 

Moderat med trim, kun fem poeng som gir 114

 

Dette gir meg en totalt på 3820

 

Så skal jeg spise 500 til 800 mindre pr. dag, altså mellom 3320 og 3020 kalorier pr. dag. Det høres ut som veldig mye mat.

 

Så kommer dette med menyene inn. Kjenner ikke dette igjen fra min tid på kurs men jeg havner under meny 5 som er på 2500 kalorier pr. dag som igjen blir en differanse på over 1300. Det blir jo heller ikke riktig i og med at man ikke skal ha mer enn 1000 i differanse på grunn av sparebluss effekten.

 

Noen som vil klare opp dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gladlaksen

Ser på meny 5 at jeg skal spise to middagrasjoner, hvis jeg ikke har misforstått alt så inneholder en middagsrasjon f.eks. 300gram kyllingfilet, mager fisk som torsk, eller svin. Selv for en storspiser som meg blir det mye med 600 gram kyllingfilet

 

Er jeg helt på jordet her?

 

Kom på enda en ting, er det forskjell på om man er kvinne eller mann? når det gjelder menyene? Husker at det var forskjell på rasjonene når jeg gikk på kurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nytt år og nye forsetter:)

 

Er som veldig mange andre her inne litt usikker' date=' på om jeg har gjort alt riktig, ble jo en vannvittig mengde mat og mye mer enn det jeg skulle spise når jeg gikk på kurs hos Jenny Jensen for rundt fem år siden.

 

Regnestykket mitt ble slik:

 

130X10=1300

190X6,25=1187,5

31X5=155

Dette blir 2647,5

 

Bruker faktor 1,4 som gir 3706

 

Moderat med trim, kun fem poeng som gir 114

 

Dette gir meg en totalt på 3820

 

Så skal jeg spise 500 til 800 mindre pr. dag, altså mellom 3320 og 3020 kalorier pr. dag. Det høres ut som veldig mye mat.

 

Så kommer dette med menyene inn. Kjenner ikke dette igjen fra min tid på kurs men jeg havner under meny 5 som er på 2500 kalorier pr. dag som igjen blir en differanse på over 1300. Det blir jo heller ikke riktig i og med at man ikke skal ha mer enn 1000 i differanse på grunn av sparebluss effekten.

 

Noen som vil klare opp dette for meg?[/quote']

 

Heisann :)

Jeg har regnet på det, og du skal ligge på meny 4, noe som tilsvarer 2200 kcal for dag. Du hadde glemt å trekke fra poengene på alder, samt på hvilket kjønn du er....(jeg har tatt utgangspunkt i at du er kvinne!)

Dermed blir regnestykket slik:

(130x10=)1300 +

(190x6,25=) 1187,5 minus

(31x5=) 155 minus

(kjønn - 161=) 161

Du har da et hvilestoffskifte på (1300+1187-155-161) 2171,5. Dette x med 1,4 (hverdagsaktivitet)

= 3040,1, hvor denne summen plusses med trimpoeng (5x28,58=142,9)

= 3183 er ditt daglige energiforbruk. Ut fra dette skal du ifølge boka ligge på Meny 4 som er 2200 kcal (såfrem som du ikke ammer, for da skal du opp en meny) ettersom ditt totale energiforbruk ligger mellom 2700-3200

 

Håper dette hjalp deg :)

 

 

....og huff ja, 600 gram kyllingfilet hørtes knallhardt ut :( På meny 4 skal du ha f.eks 225 g kyllingfilet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gladlaksen

Hei

 

Siden jeg er mann blir regnestuykket veldig annerledes?

 

 

Hvor finner jeg ut hvor stor de forskjellige rasjonene er? sånn som brød, fisk, pålegg osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Siden jeg er mann blir regnestuykket veldig annerledes?

 

 

Hvor finner jeg ut hvor stor de forskjellige rasjonene er? sånn som brød' date=' fisk, pålegg osv[/quote']

 

Da skal du opp på meny 5 ja :) Dvs 2500 kcal for dag

 

Rasjonene står i boka som vi får på kurs, men hvis du ikke har den, så vet jeg nok ikke hvor du finner det :)

 

1 brødrasjon = 1 brødskive a 30 gr, eller feks 2 knekkebrød

 

1 påleggsrasj. = 20 gr pålegg som i snitt gir ca 35 kcal

 

Potetrasjon = 300 gr = 225 kcal

 

Selve middagsrasjonen skal gi ca 400 kcal, potet 300 kcal og saus 100 kcal. Totalt 800 kcal.

Kylling til middag = 300 gr

 

Laks til middag = 300 gr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gladlaksen

Tenker på en ting til, så lenge man spiser ofte og lite, forhindrer man ikke da at kroppen går over på sparebluss?

 

Kunne godt tenkt meg og brukt meny 4 i stedenfor 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal spise tre brødrasjoner blir dette seks!!! knekkebrød' date=' men dette blir 360 Kcal og da blir jeg jo skyldig på pålegget :)[/quote']

 

Hvis du spiser knekkebrød, så kommer det litt an på hvilken type du spiser, så det er lurt å regne ut kcal på forhånd, for kanskje du "bare" kan spise 5, eller 4..... Men gjennomsnittlig regner Grete Roede 2 knekkebrød på 1 brødrasjon. Men selve knekkebrødene skal ikke utgjøre mer enn ca 225 kcal.

 

Min kursleder sa at når du spiser for lite kcal igjen, så kan du risikere å ikke gå ned i vekt for da holder kroppen på det den må ha for å fungere. Så jeg tror nok absolutt du burde følge meny 5 slik at du får en best mulig nedgang. I tillegg er det større sjans å gå fort opp i vekt igjen, hvis du holder deg på en for lav kcal-inntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet ut at jeg har et daglig energiforbruk på 2232,45 kcal + 500kcal fordi jeg ammer.. Dvs 2732,45kcal

 

2300- 2800 kcal = meny 3 (1900 kcal)

2700- 3200 kcal = meny 4 (2200 kcal)

Er usikker på hva jeg burde velge.. Noen råd? kanskje bare legge meg midt mellom på 2050kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuskeruska

men utifra mine beregninger (som jeg håper er riktige) så blir dette slik.....

 

78kg * 10 = 780

177cm * 6,25 = +1106

28år * 5 = -140

kvinne = -161

totalt =1585

 

går hjemme med 2 små barn(21mndr og 5 mndr) så det er mye bæring, vasking og styr, i tillegg med at jeg fullammer... så jeg tror jeg ganger med 1,4....

 

1585*1,4 = 2217.....

 

har begynt å trene... så jeg skal prøve minimum 10tp i uka tobm...(kommer an på hva jeg får tid til)

 

legger jeg da dette til totalen? 2217 + 285 = 2502....

 

jeg bør vel da legge meg på meny 3???????????

 

håper på svar!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...