Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest dobbelhake

Takk til soljenta86 for tips om hvordan jeg skal føre melk/frukt/gr.saker. Jeg må innrømme at jeg har problemer med å fylle melkekvoten hver dag. Er det veldig viktig? Hvorfor? Pga. Kalsiumet?

 

Jeg "tror" jeg har tatt av 1,7 kg på 2 uker.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krissestina

hvor mange kalorier mindre enn det regnestykket skal man kutte ut for å gå ned i vekt? jeg skal ha i meg 1719 ca.. hvor mye bør jeg spise da?

 

sikkert dumt spørsmål men.. må jo spørre:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
hvor mange kalorier mindre enn det regnestykket skal man kutte ut for å gå ned i vekt? jeg skal ha i meg 1719 ca.. hvor mye bør jeg spise da?

 

sikkert dumt spørsmål men.. må jo spørre:P

 

 

Fra første innlegget:

 

Du skal spise 500-800 kcal under denne summen. Og ALDRI mer enn 1000 kcal under ditt daglige energi forbruk

 

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal)

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal)

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

 

 

 

Du skal ha meny 1, 1300 kalorier. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
jeg skal bare spise 900kcal om dagen jeg.. jaja..

får nå se hva som skjer..

lav karbi diett..

blir mett å altså

 

Uansett hvilken diett du følger bør du ikke spise mer enn 1000 kalorier mindre enn kroppen din sitt behov er. Dette er fordi kroppen din trenger kalorier til alle prosesser, og det kan være skadelig for kroppen å ha for lite kalorier. Lav karbo dietter betyr altså ikke at du skal ha mindre kalorier enn skadelig grensa for det, bare at kaloriene kommer fra andre matvarer. Du risikerer bare å gå på en desto større smell i form av vektterskel, sprekk av slankeopplegg og at det er mye lettere for kroppen å hamstre etterpå, slik at du går fortere opp igjen i vekt. Og det er bare slanke-negativ effektene, det er veldig mye negative effekter på kroppens prosesser av å leve på for lavt kalori-nivå. Ikke lev på 900 kalorier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

lurer på hvor dere har funnet disse menyene??

Jeg lurer fælt på hvor mye jeg bør spise. Kan noen hjelpe meg?? Er 155 høy, startvekt var 57.3. Nå 55.5. målet er 50. Trener styrke to ganger i uka, og går lang tur minst to ganger i uka, men som regel mer. Fullammer tvillinger, noe som koster ca 900 kalorier i døgnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Hei

 

lurer på hvor dere har funnet disse menyene??

Jeg lurer fælt på hvor mye jeg bør spise. Kan noen hjelpe meg?? Er 155 høy' date=' startvekt var 57.3. Nå 55.5. målet er 50. Trener styrke to ganger i uka, og går lang tur minst to ganger i uka, men som regel mer. Fullammer tvillinger, noe som koster ca 900 kalorier i døgnet[/quote']

 

 

Du må lese det første innlegget i denne tråden. Der står formelen du skal bruke for å regne ut kaloriforbruk, også står det under hvilken meny du skal legge deg på. Jeg er ikke 100% sikker på regelen når du ammer, men jeg tror du skal legge deg en meny høyere enn vanlig, i stedet for å regne med kaloriene på amming. Det står også om de forskjellige menyene her, bare les i tråden.

 

For å kunne regne for deg, hvis du ikke klarer det selv etter å ha lest de to aller første innleggene på side 1 i denne tråden, så må vi nesten få vite alderen din, hverdagsaktivitetsnivå utenom trening (stillesittende, normal, aktiv) og hvor lange turene er (km og tid). Men du burde kunne klare å regne det ut med hjelp av første innlegget og eksempelet i innlegg nummer to.

 

Hvis du f.eks. skal ha 2500 kalorier pr. dag så havner du i meny 3, men må ta meny 4 fordi du ammer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Oversikt over denne tråden

 

(Nummer på innlegget står #XX øverst på hvert innlegg til høyre, samme linje som dato og klokkeslett.)

 

Inlegg nr. og hva det står om i det innlegget:

 

1 - formelen og hvilken meny du skal velge

2 - eksempel på utregning av formelen

13 - meny 2 og 3

14 - forklaring på rasjoner, hjerter, og tips for kalori-rik mat

16 - forklaring på trimpoeng

18 - NEI mat liste (og innlegg 76 om mer info om NEI mat)

27 - informasjon om formelen med hensyn på vektforandring underveis

36 - meny 1

42 - om grønnsaker og melk

44 - meny 4 og 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-)

Nå har jeg regnet, og kommet fram til 2100 -2200.

I tillegg kommer ammingen av tvillinger. Derfor legger jeg meg på et inntak på ca 2200 pr dag (meny 4). Tror det blir riktig. Følger det nok ikke helt slavisk i forhold til brødrasjoner og slikt. Er nemlig "avhengig" av havregrøt til frokost blant annet. Er også redd for å gå for hardt til verks, både pga ammingen (vil ikke miste melka / ha melk med lav kvalitet, og fordi jeg har slitt med spiseforstyrrelser tidligere.. Vil ikke tilbake i det iallefall.

Samtidig kjenner jeg dette er en svært fornuftig metode.. bra å være bevisst på hva man egentlig putter i seg- og jeg mener det er riktig at man skal få i seg næringsstoffer fra alle gruppene..

 

Lykke til videre alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Så bra! Kjempefint at du er fornuftig i forhold til ammingen, og hvert fall når du har slitt med vekt før. Husk at ikke alle burde gå helt ned til vekten de hadde før graviditet pga. normale forandringer i kroppen! :) Og husk også å gi kroppen god tid, hvis du spiser sunt og fornuftig så går du jo etterhvert ned i vekt, men ikke ha hastverk. Og apropos brødrasjoner, det betyr ikke "brødskive". 1 brødrasjon er enten 1 brødskive, 20 g havregryn, 2 knekkebrød, 20 g frokostblanding osv. og da kan 1 påleggsrasjon være 20 g pålegg, 15 g pålegg + 5 g lett margarin, 10 g rosiner, 1/2 banan osv, til å ha på brødskive eller oppi grøt/frokostblanding. Det viktigste er jo at det totalt blir ca. riktig kalorier da. Lykke til, og kos deg med barna! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper veeeeeeeeldig! Registrerte jo maten min, men hadde egentlig ikke peilig hvor mye kalorier jeg kan spise. Og det hjelper da jo ikke stort ;-/

Heldigvis var jeg ganske så nære på det som er riktig å spise.

 

Siden dere vet så mye om alt dette .......................................................................Jeg vet jo at når man slanker seg at man da noen ganger bli kald i kroppen pga forbrenning og sånn. Men akkurat nå fryser jeg uansett. Det er akurat nå 24 grader i stuen, men har det fortsatt kald. Om natten sover jeg med elektrisk teppe uansett om det er 18 grader i soveromet. Er dette vanlig? Noe tips?

 

Hilsen

Bryndis.

 

ps..................................1,5 kg borte etter uke nr 1 :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Festinalente

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal)

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal)

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

 

Jeg har lest innlegget øverst i tråden og regnet ut at jeg har et forbruk på 2440 kalorier pr. dag. Hvilken meny bruker jeg da?? Jeg passer jo inn både i meny 2 og 3. (Matlysten tilsier selvfølgelig meny 3 ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå som deg midt mellom 2 menyer (1 og 2) da jeg startet. Begynte med meny 2 og da vekten begynte å flate ut i flere uker gikk jeg ned til meny 1 (stemte og med utregning etter ny lavere vekt, - 6 kg). 1300 ble for lite for meg dog, da kunne jeg spist spisebordet - så jeg la meg på 1400 til ønskevekten var oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTrillemor
139*10 =1390

173*6' date='25 = 1081,25

24 * 5 = 120

(25*5 = 125)

kvinne betyr - 161

 

Hvilestoffskiftet ditt: 1390 + 1081,25 - 120 - 161 = 2190,25

Lav hverdagsaktivitet: 2190,25 * 1,3 = 2847,325

 

Trim: 4*28,58 = 114,32

 

Daglig energiforbruk: 2961,645 - da bør du spise meny 4.

 

Husk på framover at hvis du endrer mosjonsvaner/hverdagsaktivitetsvaner vil du raskt få annet energiforbruk. Alderen din med et år mer betyr bare at du skal spise 5 kalorier mindre pr. dag så det er ikke noe voldsomme greier. Men når du går nedover i vekt bør du huske at for hver 10ende kg skal du trekke fra 100 kalorier. (129 kg * 10 = 1290 kalorier.)

 

Lykke til! :D[/quote']

 

Jeg får heller ikke til å regne ut dette her *føle seg dum*

 

Jeg veier 141 kg :)

Høyde: 173 cm

Alder: 25

Kjønn: kvinne

 

hvor mange trimpoeng bør man ha pr. uke da??

 

Jeg har begynt å trene på studio 4-5 ganger pr uke. hmmm, la oss si 5 poeng pr. uke foreløpig da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Jeg får heller ikke til å regne ut dette her *føle seg dum*

 

Jeg veier 141 kg :)

Høyde: 173 cm

Alder: 25

Kjønn: kvinne

 

hvor mange trimpoeng bør man ha pr. uke da??

 

Jeg har begynt å trene på studio 4-5 ganger pr uke. hmmm' date=' la oss si 5 poeng pr. uke foreløpig da??[/quote']

 

Hvis du trener 4-5 ganger pr. uke får du nok mer enn 5 poeng, og det er kjempebra! :D GR anbefaler minst 7 trimpoeng pr. uke. Gå inn på "Mat og trim" og velg f.eks. aerobic 45 min og se hvor mange trimpoeng du får (det varierer litt avhengig av kjønn og vekt hvor mye trimpoeng man får for treningen.)

200 kalorier forbrent på trim = 1 trimpoeng.

 

I tillegg må jeg vite hvor aktiv hverdag du har utenom treningen (altså alt annet du gjør uten trimpoeng). Stillesittende, normal eller aktiv hverdag.

 

Regnestykket ditt er:

141 kg * 10 = 1410

173 cm * 6,25 = 1081,25

25 år * 5 = 125

kvinne = -161

 

Regnestykket: 1410 + 1081,25 - 125 - 161 = 2205,25

 

Hverdagsaktivitet:

Stillesittende (ganger 1,3) = 2866,825

Normal (ganger 1,4) = 3087,35

Høy aktivitetsnivå (ganger 1,5) = 3307,875

 

Du må selv finne ut hvor mye du forbrenner på treningen din, men her har du noen forslag ferdig utregnet:

 

5 trimpoeng * 28,58 = 142,9

10 trimpoeng * 28,58 = 285,8

15 trimpoeng * 28,58 = 428,7

 

Så til slutt legger du sammen tallet for riktig hverdagsaktivitet med antall trimpoeng pr. uke, f.eks. normal hverdagsaktivitet og 10 trimpoeng pr. uke:

3087,35 + 285,8 = 3373,15, det betyr meny 5.

F.eks. vil lav hverdagsaktivitet og 5 trimpoeng bety 3009,725 kalorier og det blir meny 4.

 

Hvis du er veldig ny så ta dette litt av gangen. Det er en stor jobb å endre mat og treningsvaner, og du skal nok se at centimeter og kilo vil forsvinne litt etter litt hvis du gir deg selv god tid og masse ros underveis. Ikke forandre alt den første uken! Tips hvis du er ny er å lage en motivasjonstråd om deg selv på "Motiver meg". Lykke til!

 

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal)

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal)

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
takk for at du holder tråden i livet med å svare alle folka:) jeg er blitt sløv her inne etter jeg begynte på hold vekten..

 

Det er jo en veldig fin tråd! Håper det går bra med deg på hold vekten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Haha.. Der dyttet vi på likt. Takk skal du ha. Jeg er kanskje litt vel interessert i dette, men jeg studerer medisin/ernæring og satser på å ende med å jobbe med dette full tid, så. Ekstra motivasjon og henge rundt her i studietiden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hybelkanin

Går nei-mat som kosemerker? Men jeg har ofte kaviarmix på brødskivene mine:S Spiser av og til grillpølser til middag... Sikkert mange av de andre matvarene også... Men jeg overstiger jo ikke ant.kcal jeg skal ha i meg hver dag, som regel ihvertfall:P

 

Jeg går ned da, gått ned ca 25 kilo og har rundt 8 kilo igjen, så går jo rette veien, dog noe tregt nå, som forventet... Men er det de matvarene som gjør at det går tregt?

 

*forvirret*

 

PS:Kanskje svaret står et sted, men er sliten i hodet så jeg finner det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...