Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

kjempebra traad dette her! jeg gikk selv paa kurs for snart 5aart siden, og husket ikke halvparten av det dere har skrevet... husket liksom at jeg maatte spise 1300kcal, men ante ikke hvorfor:)

Bor i utlandet (som dere sikkert har merket) lurer paa om matvarene (frukt og grônt) har samme kalorimengder i hele kloden, eller er det noe forskjell paa nord og sôr???

Hôrer det er surt og kaldt i Norge:) for meg er sommeren rett rundt hjôrnet, saa da er det om aa begynne paa an fôr bikinisessongen begynner!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke kalles ny i vektklubben lenger, siden jeg har hatt egen tråd siden begynnelsen av juli. Men nå butter det skikkelig her, og jeg lurer på hva som er galt.

 

Vekta og cm går ikke nedover til tross for iherdig trim og nøye registrering av matinntak. Jeg har også regnet ut på nytt og på nytt for å finne ut om jeg ligger for høyt eller for lavt mht inntak i forhold til hva jeg forbrenner - men kan ikke finne noen feil der. Tør dermed verken å øke eller minske kaloriinntak, siden jeg ikke vet om jeg spiser for mye eller for lite. Så da blir jeg litt stressa, for dette betyr jo at det er uhyre lite som skal til før jeg går opp. En dag hver 14. dag med inntak av snop eller kake, så er det kjørt... da ser jeg ikke for meg hvordan jeg skal kunne klare verken å gå ned eller holde vekta - for det er ikke aktuelt å leve som "totalavholds" når det gjelder litt "syndige" matvarer. Når jeg regner meg fram til hva mitt kaloriinntak skal være når trivselsvekta er på plass, er dette så lavt at jeg ikke helt skjønner at det noensinne skal bli mulig å ikke telle kalorier og veie og måle hver ting jeg har i meg for resten av livet. Og det er IKKE aktuelt å leve sånn; det ville jo være en mer spiseforstyrret måte å leve på enn slik jeg levde når spiseforstyrrelsen blomstret for fullt! Fatter ikke hvordan dette skal bli bra. Og jeg nekter å tro at folk som helt av seg selv holder vekta ALDRI spiser/drikker noe kosemat og at de samtidig trener så svetten siler mer enn 7 timer i uka... det er på det nivået jeg er akkurat nå, men grammene gir ikke slipp. Bu hu!!!

 

Her er mine vitale opplysninger hvis noen skulle orke å forbarme seg over meg og regne ut dagsinntaket mitt. Kanskje jeg gjør noe feil som jeg ikke forstår selv, i utregningen (som jeg har funnet her inne)

 

Kvinne, 39 år, 165 cm, 66 kg, stillesittende arbeid og middels aktiv fritid (bruker 1,4 som hverdagsaktivitetsfaktor), i snitt 10 trimpoeng pr uke

 

Selv kommer jeg fram til at mitt totale kaloriforbruk inkludert trim er 2155 kalorier, og når jeg så trekker fra 500 kalorier skal jeg ligge på 1655 kalorier.

 

Jeg kommer også fram til at mitt daglige kaloriinntak skal være 2071 hvis jeg noensinne når trivselsvekta på 60 kg. Da har jeg fortsatt forutsatt at jeg har 10 trimpoeng pr uke. Mer enn det er neppe realistisk å få til. Dette utgjør bare såvidt over 400 kalorier mer enn i dag... det er ganske vanvittig hvis dette stemmer. Skjønner ikke hvem som er gjennomsnittskvinnen som har behov for 2500 kalorier om dagen, som man leser rundt om kring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen, jeg...

 

Jeg kan vel ikke kalles ny i vektklubben lenger' date=' siden jeg har hatt egen tråd siden begynnelsen av juli. Men nå butter det skikkelig her, og jeg lurer på hva som er galt.

 

Vekta og cm går ikke nedover til tross for iherdig trim og nøye registrering av matinntak. Jeg har også regnet ut på nytt og på nytt for å finne ut om jeg ligger for høyt eller for lavt mht inntak i forhold til hva jeg forbrenner - men kan ikke finne noen feil der. Tør dermed verken å øke eller minske kaloriinntak, siden jeg ikke vet om jeg spiser for mye eller for lite. Så da blir jeg litt stressa, for dette betyr jo at det er uhyre lite som skal til før jeg går opp. En dag hver 14. dag med inntak av snop eller kake, så er det kjørt... da ser jeg ikke for meg hvordan jeg skal kunne klare verken å gå ned eller holde vekta - for det er ikke aktuelt å leve som "totalavholds" når det gjelder litt "syndige" matvarer. Når jeg regner meg fram til hva mitt kaloriinntak skal være når trivselsvekta er på plass, er dette så lavt at jeg ikke helt skjønner at det noensinne skal bli mulig å ikke telle kalorier og veie og måle hver ting jeg har i meg for resten av livet. Og det er IKKE aktuelt å leve sånn; det ville jo være en mer spiseforstyrret måte å leve på enn slik jeg levde når spiseforstyrrelsen blomstret for fullt! Fatter ikke hvordan dette skal bli bra. Og jeg nekter å tro at folk som helt av seg selv holder vekta ALDRI spiser/drikker noe kosemat og at de samtidig trener så svetten siler mer enn 7 timer i uka... det er på det nivået jeg er akkurat nå, men grammene gir ikke slipp. Bu hu!!!

 

Her er mine vitale opplysninger hvis noen skulle orke å forbarme seg over meg og regne ut dagsinntaket mitt. Kanskje jeg gjør noe feil som jeg ikke forstår selv, i utregningen (som jeg har funnet her inne)

 

Kvinne, 39 år, 165 cm, 66 kg, stillesittende arbeid og middels aktiv fritid (bruker 1,4 som hverdagsaktivitetsfaktor), i snitt 10 trimpoeng pr uke

 

Selv kommer jeg fram til at mitt totale kaloriforbruk inkludert trim er 2155 kalorier, og når jeg så trekker fra 500 kalorier skal jeg ligge på 1655 kalorier.

 

Jeg kommer også fram til at mitt daglige kaloriinntak skal være 2071 hvis jeg noensinne når trivselsvekta på 60 kg. Da har jeg fortsatt forutsatt at jeg har 10 trimpoeng pr uke. Mer enn det er neppe realistisk å få til. Dette utgjør bare såvidt over 400 kalorier mer enn i dag... det er ganske vanvittig hvis dette stemmer. Skjønner ikke hvem som er gjennomsnittskvinnen som har behov for 2500 kalorier om dagen, som man leser rundt om kring :)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vivaebella,

 

Jeg kommer frem til de samme tallene som deg, og at du da skal følge Grete Roedes meny 2 med 1600 kalorier;

 

2;

frokost, 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Lunsj; 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Mellom, 1 brødrasjon, 1 påleggsrasjon, tilsammen 110 kcal

Middag; 1 middagsrasjon, 1 potetrasjon, saus, tilsammen 400 kcal

Kvelds; 1 brødrasjon, 1 påleggsrasjon, tilsammen 110 kcal

Melk , 3 melkerasjoner tilsammen 200kcal

Frukt3 frukter, tilsammen 200kcal

kosemerker , 2stk, tilsammen 50kcal.

 

Jeg vet ikke helt hva du trener 7 timer i uka som gir 10 trimpoeng? Jeg synes det hørtes rart ut. Gange, rolig 3 km/t gir meg 1 trimpoeng pr. time, men de fleste aktiviteter jeg "svetter så det siler" av gir meg mye mer enn 1 trimpoeng pr. time, og da også mer enn 10 trimpoeng på en uke. Kanskje du har regnet noe feil her? Det lønner seg å trene hardt så man svetter hvertfall 30 min pr. dag (altså 3,5 time i uka), selv om mange mener nå (pga. ny forskning) at det kreves 1 time moderat aktivitet (så man svetter) pr. dag for å holde en ny vekt etter et vekttap. Så å gå ned i vekt er jo en kamp for livet.

 

En annen ting er de beryktede vekttersklene. Jeg vet ikke hvor mye du har gått ned, og hvor lang tid det har tatt. Men når man har slanket seg i 4 - 6 måneder er det veldig normalt å nå et vektplatå. Selv om man gjør alt riktig. Da er det bare å fortsette og fortsette, helt til det løsner. Du har nå en BMI på 24,2 som er normalvektig. Hvis du tidligere har hatt "lett overvektig" eller "fedme" så har du gjort en solid innsats ved å komme deg ned dit. Men da kan det ta tid for kroppen din å godta at du skal enda mer ned. Og kanskje har du tidligere veid 66 kg en stund? For noen år siden? For da kan det hende kroppen din husker denne vekten, og prøver å stabilisere her. Hvis du har gått ned mye i vekt så kan det være en idé å prøve å lære seg å "holde vekten" på 66 kg en stund, f.eks. et par måneder, før du går inn med nytt guts for å gå videre ned i vekt. Men unngå å gå opp i vekt!

 

Du skriver at du spiser noe usunt bare hver 14. dag? Du har jo 50 kalorier til kosemerker hver dag, som du eventuelt kan spare opp til én gang i uka med 350 kalorier, men du trenger ikke vente til hver 14. dag. Jeg synes du bør prøve å spise litt innimellom, som en vanlig del av meny 2 opplegget, i stedet for å vente til hver 14. dag og kanskje spise mer enn du bør? Også er det viktig å spise mye grønnsaker, for å holde mage og tarmer i gang, samt få i seg vitaminer og mineraler, så kroppen kan holde seg sunn og i gang, så du kan forbrenne fett effektivt.

 

Jeg håper jeg ga deg noen ting å tenke på, prøvde å se kritisk på alt du skrev nå, men mener det ikke som et angrep altså! Lykke til med vektterskel og videre vekttap! :(

 

Mvh

- Sofagrisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til grundig og godt svar - som inneholder omtrent alle observasjoner og tanker jeg selv har gjort meg. Så da har jeg fått bekreftet at all grubling og finregning har noe for seg :( Jeg er helt klart på et vektplatå, ja. I 2006 gikk jeg ned 25 kg i vekt og hadde også et vektplatå, mener det var litt lavere vekt den gangen, men du er nok inne på noe. Livsstilen ble ganske grundig endret den gangen, men ikke grundig nok - så ca 15 kg kom på igjen. Jeg startet med nytt mot 2. juli i år, og slik har utviklingen vært:

 

2. juli: 75,4 kg

3. sep: 66,1 kg (- 9,3 kg på 9 uker. Godt fornøyd og innstilt på langsommere tempo nå)

17. sep: 68 kg (OPP 1,9 kg! Så langsomt tempo hadde jeg IKKE forventet, nei)

15. okt: 65,7 kg (ned igjen og fornøyd med det - håper på 200-600 g ned pr uke)

 

Her er et eksempel på ei BRA treningsuke:

Mål: 7-10 poeng

 

Mandag: 2 poeng (gåtur' date=' en snau time)

Tirsdag: 2,2 poeng (gåtur, en drøy time)

Onsdag: 4,2 poeng (gåtur 1 time, 30 min styrke, 25 min step)

Torsdag: 2 poeng (gåtur, snau time)

Fredag: 0

Lørdag: 0

Søndag: 3 poeng (raking i hagen, to-tre timer m pulsklokke)

 

Totalt 13,4 poeng :([/quote']

 

På gåturene er jeg god og svett og har bra puls. Andre uker blir det mest trening på treningsstudio, og i løpet av ai uke blir det da aerobic/step/ellipse (rimelig høy puls her, og en halvtime pleier å utgjøre 350 kcal) 3 timer og styrke 1-1,5 t.

 

Når det kjelder kosemerker ble jeg mer slepphendt med dem når jeg oppdaget at vekta hadde gått OPP og ikke ned, til tross for iherdig innsats både med mat og trim. Så da ble det kanskje ei vestlandslefse her og litt nøtteblanding der osv i løpet av ukedagene. Selv om totalmengden kalorier ble holdt nogenlunde i sjakk, ble det et økt søtsug og mindre grønt på denne måten, så nå er jeg tilbake på den smale sti og satser på å spare kosemerker til helgebruk igjen en periode. 350 kalorier er forsvinnende lite for en sann sjokoholiker, men det får gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du nok da bare må smøre deg med tålmodighet ja. Motivasjon bør du da kanskje finne i andre ting enn vekten en stund. Kanskje du kan gi deg selv andre utfordringer, noe med maten eller trening, eller helt andre ting - sunnere søvnvaner, mindre tv-titting eller andre "uvaner" du synes du burde bli kvitt. Så kan du jobbe med det på veien mot et "nytt og bedre deg" i den perioden vekten står stille. For da får du fokuset litt bort fra platået, selv om du holder fokus på å bedre deg selv. :(

 

Og det å begynne så smått og spise mer usunt når man står stille er et varsel om at ting er på feil vei, og det er bra du har oppdaget før det er blitt noe stort problem. For vi vet vel egentlig like godt begge to - det er starten på den neste oppturen, og den er jo den vi vil unngå.

 

Motivasjon er kjempeviktig i platåfasen - så da er det nesten enda bedre med et kurs med tett oppfølging. Jeg vet ikke om du går på kurs, men da er det kanskje lurt hvis du har muligheten.

 

Jeg hørte et sitat om det å sprekke og komme seg videre fra en sprekk "Når en baby begynner å bli i alderen for å gå, og reiser seg og prøver å ta sine første steg, men faller på rumpa, så sier vi jo ikke; "Nei, han er visst en sånn som ikke kan gå han."" (Altså; han reiser seg jo opp og prøver på nytt.)

 

Én sprekk i seg selv er ikke så farlig, det er hvordan du takler sprekken som gir de videre konsekvenser.

 

Lykke til, og gratulerer med fabelaktig vektnedgang! Ikke glem det mens det går litt sakte, du må jo ha motivasjon i gamle klær og bilder? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ookey.. da har jeg prøvd meg på det regnestykket

 

fikk da 1970,85 (men det er uten trimpoengene, for jeg vet ikke hvor mye det utgjør enda;))

 

hvor mange kcal skal jeg spise i løpet av en dag da?

regna i går og da spiste jeg ca 1635.. forlite?formye?

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten finne ut av ca. trimpoeng. Hvis du legger inn en lissom uke på en dag, bare for å se totalt antall trimpoeng det blir (du kan trykke legg til flere aktiviteter inne på "mat og trim" og da kan du legge inn alle treningsøkter du ca. har én uke.) Trimpoeng antall utgjør en viktig del av mengden mat man trenger. Noen har 0 - 5 trimpoeng i uka, mens andre har 20 - 25, og da blir det fryktelig vanskelig å si om du spiser for mye eller for lite. :o Og da ser du jo også hvilken meny som er anbefalt til nettopp ditt behov.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunroad78

Jeg har lest alle innleggene i denne tråden og fått mange supre tips, tusen takk for det alle som har skrivd inn ;)

 

MEN jeg er usikker på om jeg har skjønt det riktig. Jeg har tatt utgangspunktet i formelen som ligger ute i forumet og kommet frem til dette resultatet;

* (100,6 kg x 10)1006 + 1081,25 (173 cm x6,25) - (30 årx5) 150 - 161 (kvinne)= 1776,25 hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Så jobber jeg i bhg og har dermed 1,4 i normal hverdagsaktivitet som jeg ganger hvilestoffskiftet med = 2486,75 som er energiforbruk FØR trim.

 

Jeg er på spinning 1 time 3 ganger i uken som gir 13,2 trimpoeng. Det blir da 13,2 x 28,58 = 377,256 som jeg legger til energiforbruket FØR trim = 2864,006 som er daglig energiforbruk.

 

Har jeg da skjønt det riktig at jeg skal starte på MENY 3 (1900 kcal pr dag)? Jeg har nå ikke tatt fra 500 - 800 kcal... Jeg går ikke på kurs, vil prøve alene først! Eller skal jeg trekke fra 500-800 kcal og starte på meny 2 (1600 kcal pr dag)???

 

Håper dette ikke ble alt for informativit, men at dere skjønte problemet mitt! :D Selv tror jeg at jeg skal ta meny 2, for da går jeg ned i vekt ikke holder meg på samme stadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alle innleggene i denne tråden og fått mange supre tips' date=' tusen takk for det alle som har skrivd inn ;)

 

MEN jeg er usikker på om jeg har skjønt det riktig. Jeg har tatt utgangspunktet i formelen som ligger ute i forumet og kommet frem til dette resultatet;

* (100,6 kg x 10)1006 + 1081,25 (173 cm x6,25) - (30 årx5) 150 - 161 (kvinne)= 1776,25 hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Så jobber jeg i bhg og har dermed 1,4 i normal hverdagsaktivitet som jeg ganger hvilestoffskiftet med = 2486,75 som er energiforbruk FØR trim.

 

Jeg er på spinning 1 time 3 ganger i uken som gir 13,2 trimpoeng. Det blir da 13,2 x 28,58 = 377,256 som jeg legger til energiforbruket FØR trim = 2864,006 som er daglig energiforbruk.

 

Har jeg da skjønt det riktig at jeg skal starte på MENY 3 (1900 kcal pr dag)? Jeg har nå ikke tatt fra 500 - 800 kcal... Jeg går ikke på kurs, vil prøve alene først! Eller skal jeg trekke fra 500-800 kcal og starte på meny 2 (1600 kcal pr dag)???

 

Håper dette ikke ble alt for informativit, men at dere skjønte problemet mitt! :D Selv tror jeg at jeg skal ta meny 2, for da går jeg ned i vekt ikke holder meg på samme stadiet.[/quote']

 

Hvis du vil ned i vekt må du gi kroppen næring til fettforbrenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i alle fall ut til at du har regna riktig :D. Hvis du har et totalt energiforbruk på 2864, så kan du faktisk ligge på Meny 4 i starten. Du tar totalt energiforbruk og trekker fra 5-800 kcal (2864-664=2200). Når du har gått ned noen kilo kan du regne på nytt og justere.

 

2864 er den energien kroppen din gjerne vil bruke hver dag med det aktivitetsnivået du har. Blir det for lite mat så går det tregt med vektnedgang over tid fordi kroppen nekter å gi fra seg fettet. Og det vil vi jo ikke ;)!

 

Lykke til! Håper dette hjalp? - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickjagger

skjønner ingenting jeg... prøvd å regne ut dette sikkert 10 ganger nå men finner ikke ut av det... kan noen hjelpe meg?

er 164 cm, 87 kg, og 19 år. vet ikke helt hvor aktiv jeg er men har en liten unge å springe etter å prøver på å gå en tur hver dag. er vel ikke spesielt aktiv når jeg tenker meg om:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din trenger 1639 kcal bare for at du skal holde deg i live på en sunn måte hvis du ikke beveger deg. Med middels hverdagsaktivitet - travelt med en unge - så trenger kroppen din 2295 kcal. La oss si at du går en halvtimes tur hver dag (ca 3.5 tp i uka) så trenger du 2395 kcal på å leve på en sunn måte hvis du ikke tenker å gå ned i vekt.

 

Men du vil jo ned i vekt, så da trekker du fra 5-800 kcal. Det betyr at du kan ligge mellom 1600 og 1900 for en sunn vektnedgang. Hvis du beveger deg mer er det lurt å spise mer enn 1600 i alle fall.

 

Håper dette hjelper noe!

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Håper noen kan svare meg på dette; når jeg skal legge inn hva jeg har spist i løpet av dagen så får jeg jo mange alternativer, bla. Oppskiftsbok 1, 2, osv., men hvor finner jeg oppskiftene til disse rettene? Veldig fristende å bare kunne lage det som står der, så kan jeg lettere vite hvor mange kcal jeg får i meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her er et nybegynnerspm! Idag har jeg vært ute og handlet julegaver hele dagen, og ikke hatt veldig mye tid til å spise. Har dog spist når jeg har vært sulten. Nå etter middag ligger jeg på ca. 900 - 1000 kcal. spist, og ifølge meny 1/2 skal jeg fortsatt spise ca. 400 kcal til... Skal jeg spise to skiver e.l. etterpå også da, selv om klokka blir over åtte og jeg ikke er kjempesulten?

 

Syns det er så rart hele konseptet, altså å måtte spise mer enn vanlig for å gå ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Denna kaloriregninga er jeg IKKE flink til altså! ;)

Men her kan det hvertall se ut som jeg har funnet riktig tråd!?

 

Skal man gange opp trimpoeng for hele uka eller per dag?

Skal man legge til de før eller etter man har ganget opp hverdagsaktiviteten?

Hvor mye/lite skal jeg spise?

Hva blir mitt minimum og hva MÅ jeg holde meg under for å kunne forvente nedgang? :eek:

 

Her er regnestykket mitt så langt:

 

 

Vekt: 70 x 10 = 700

Høyde: 169 x 6,25 = 1056,25

Alder: 23 x 5 = 115

Kjønn: -161

 

700 + 1065,25 - 115 - 161 = 1489 kcal (Hvilestoffskiftet?)

 

Stillesittende arbeid og fritid: x1,3= 1935,7 kcal

Stillesittende arbeid, noe aktiv fritid: x1,4= 2084,6 kcal

Fysisk arbeid og/eller meget aktiv fritid: x1,5= 2233,5 kcal

 

 

min 10 trimpoeng per uke: 10 x 28,58 = 285,8 (kcal??)

 

 

Hvilestoffskifte + trim?? : 1489 + 285,8 = 1774,8 kcal..??

 

Såå.. Meny 1: 1300 da eller??

Blir ikke det egentlig litt mye? Med tanke på at tallet mitt er 1774..?

 

Har jeg i det hele tatt gjort det riktig..?

 

Setter utrolig stor pris på om noen hjelper meg litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna kaloriregninga er jeg IKKE flink til altså! ;)

Men her kan det hvertall se ut som jeg har funnet riktig tråd!?

 

Skal man gange opp trimpoeng for hele uka eller per dag?

Skal man legge til de før eller etter man har ganget opp hverdagsaktiviteten?

Hvor mye/lite skal jeg spise?

Hva blir mitt minimum og hva MÅ jeg holde meg under for å kunne forvente nedgang? :eek:

 

Her er regnestykket mitt så langt:

 

 

Vekt: 70 x 10 = 700

Høyde: 169 x 6' date='25 = 1056,25

Alder: 23 x 5 = 115

Kjønn: -161

 

700 + 1065,25 - 115 - 161 = 1489 kcal (Hvilestoffskiftet?)

 

Stillesittende arbeid og fritid: x1,3= 1935,7 kcal

Stillesittende arbeid, noe aktiv fritid: x1,4= 2084,6 kcal

Fysisk arbeid og/eller meget aktiv fritid: x1,5= 2233,5 kcal

 

 

min 10 trimpoeng per uke: 10 x 28,58 = 285,8 (kcal??)

 

 

Hvilestoffskifte + trim?? : 1489 + 285,8 = 1774,8 kcal..??

 

Såå.. Meny 1: 1300 da eller??

Blir ikke det egentlig litt mye? Med tanke på at tallet mitt er 1774..?

 

Har jeg i det hele tatt gjort det riktig..?

 

Setter utrolig stor pris på om noen hjelper meg litt:)[/quote']

 

Nei, vent nå litt..

 

Det må jo bli 2084,6 + 285,8 eller..?

 

Altså 2370,4??

 

Men jeg kan da ikke ligge på ment 2?!

Selv når jeg drikker et par glass rødvin og spiser en neve potetgull og føler meg skikkelig feit of usunn, så kommer jeg meg jo ikke over 1500kcal!

 

Argh.. Hjelp, anyone..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna kaloriregninga er jeg IKKE flink til altså! ;)

Men her kan det hvertall se ut som jeg har funnet riktig tråd!?

 

Skal man gange opp trimpoeng for hele uka eller per dag?

Skal man legge til de før eller etter man har ganget opp hverdagsaktiviteten?

Hvor mye/lite skal jeg spise?

Hva blir mitt minimum og hva MÅ jeg holde meg under for å kunne forvente nedgang?

 

Her er regnestykket mitt så langt:

 

 

Vekt: 70 x 10 = 700

Høyde: 169 x 6,25 = 1056,25

Alder: 23 x 5 = 115

Kjønn: -161

 

700 + 1065,25 - 115 - 161 = 1489 kcal (Hvilestoffskiftet?)

 

Stillesittende arbeid og fritid: x1,3= 1935,7 kcal

Stillesittende arbeid, noe aktiv fritid: x1,4= 2084,6 kcal

Fysisk arbeid og/eller meget aktiv fritid: x1,5= 2233,5 kcal

 

 

min 10 trimpoeng per uke: 10 x 28,58 = 285,8 (kcal??)

 

 

Hvilestoffskifte + trim?? : 1489 + 285,8 = 1774,8 kcal..??

 

Såå.. Meny 1: 1300 da eller??

Blir ikke det egentlig litt mye? Med tanke på at tallet mitt er 1774..?

 

Har jeg i det hele tatt gjort det riktig..?

 

Setter utrolig stor pris på om noen hjelper meg litt:)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nei, vent nå litt..

 

Det må jo bli 2084,6 + 285,8 eller..?

 

Altså 2370,4??

 

Men jeg kan da ikke ligge på ment 2?!

Selv når jeg drikker et par glass rødvin og spiser en neve potetgull og føler meg skikkelig feit of usunn, så kommer jeg meg jo ikke over 1500kcal!

 

Argh.. Hjelp, anyone..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23
Denna kaloriregninga er jeg IKKE flink til altså! :D

Men her kan det hvertall se ut som jeg har funnet riktig tråd!?

 

du har kommet til rett plass. jeg skal prøve å hjelpe deg.

ser du har surret litt med tallene her.

 

for å få et korrekt bilde av hvor mye du skal spise er det viktig å vite din hverdagsaktivitet

som da er enten er 1,3 1,4 ELLER 1,5

 

jeg skal sette opp stykke for deg igjen, så håper jeg du henger med;)

 

 

Din vekt 70 kg ganges med 10= 700

Din høyde 169 ganges med 6,25 = 1056, (5 (det etter komma regner vi ikke med)

Din alder 23 ganges med 5 = 115

trekk fra 161 siden du er kvinne.

 

da får du ditt hvilestoffskifte på 1480

 

Dette tallet skal ganges med din hverdagsaktivitet, nå setter jeg opp 3 kun for hverdagsaktivitet 1,3. så ser du hvordan jeg har gjort det, du får bytte ut 1,3 med 1,4 eller 1,5 ALT ETTER SOM HVA SOM PASSER FOR DEG.

 

1480x 1,3 = 1923 dette kalles energiforbruk før trim.

og så skal dine 10 trimpoeng ganges med 28,58= 285,8

og helt til slutt skal du legge sammen disse to tallene

1923+285= 2181

 

så du skal følge meny 2. og spise 1600 kcal om dagen

 

tallet 2181 er antall kcal du skulle spist nå dersom du skulle holde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

[quote=stinaina

Skal man gange opp trimpoeng for hele uka eller per dag?

Skal man legge til de før eller etter man har ganget opp hverdagsaktiviteten?

Hvor mye/lite skal jeg spise?

Hva blir mitt minimum og hva MÅ jeg holde meg under for å kunne forvente nedgang?

 

du skal legge sammen trimpoeng per uke før du ganger det med 28,58

så dersom du har 1 trimpoeng hver dag, man-søn har du 7 poeng, skjønner?

 

du skal legge dem sammen FØR du begynner å regne noen ting annet, så du har det tallet foran deg nå starter å regne.

Så du skal legge det til ETTER hverdagsaktiviteten.

 

 

malen er;

FØRST vekt x 10

høyde x6,25

alder x 25

du skal legge sammen svarene fra vekt og høyde, så trekker du fra summen du får på alder, og så trekker du fra 161(siden du er kvinne)

 

DA har du hvilestoffskifte

Den summen du fikk skal du gange med faktor hvor hverdagsaktivitet( 1,3/ 1,4 eller 1,5)

Da har du energiforbruk før trim.

Dette er antall kcal du bruker de dagene du ikke trener. Men så lenge du treneer jevnt skal du ikke bry deg om det.

 

Nå skal du finne dine trimpoeng og gange dem med 28,58.

Denne summen skal du så legge sammen med (addere) Energibruk før trim.

 

 

SÅ dersom du får et svar på mellom 1900 kcal og 2400 kcal skal du spise 1600 kcal pr dag for å gå ned i vekt. De sier at du kan trekke fra mellom 500 og 800 kcal på summen du fikk til slutt for å få en fin vektnedgang.

 

Håper du ble noe klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...