Gå til innhold

California Dreamin....12 ukers prosjekt


Gjest Julianna

Anbefalte innlegg

Gjest Caddie

Spennende å se hvordan det fungerer med lavkarbo.

Jeg er en karbojunkie. Tror ikke jeg kunne leve uten, så sant ikke helsa tilsier at jeg må. Ingenting tilsier det, så jeg fortsetter.

Jeg er sikker på at det fungerer greit med lavkarbo. Sunt og godt, men jeg vet at jeg hadde falt ut i karboriket igjen etterpå, og da er jeg redd for hvordan kroppen ville reagere.

 

Men......... jeg vil følge med deg. Håper det fungerer for deg. Mange har hatt god nytte av den type diett.

 

Tok forresten en 18 hulls runde i går ettermiddag. 7,6 trimpoeng samlet. Passet på å holde tempo oppover bakkene, så jeg er veldig fornøyd (ikke med spillet, men været og trimpoengene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 788
  • Created
  • Siste svar
Gjest Julianna

er ordet. Jeg er veldig spent på om dette er rett eller ikke.

Jeg er ikke spesielt glad i brød så det går helt fint. Eneste aberet er at det tar lengre tid å lage salat med kylling til lunsj enn matpakke med skiver. Men det skal jeg klare. Gjør det rimelig enkelt. kan lage omlett også. Og de andre måltidene tror jeg går bra; må bare lære meg et antall standardoppskrifter.

 

Har tenkt meg en tur til legen å sjekke om det er noe spesielt også; så får jeg se.

 

Men hvis dette funker slik at jeg kan gå ned litt sånn som andre folk, er det årets høydepunkt tror jeg. Jeg har strevd med dette så lenge, og resultatene står overhodet ikke i forhold til innsatsen.

 

Så nå er de bare å bli god på dette nye opplegget:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Tiden og tålmodigheteh strekker ikke til for tiden. Idag har jg vært superstressa; ikke fått gjort halvparten av deg jeg skal; ikke på jobb, ikke fått spist skikkelig, ikke fått trent. Ikke trent hele uka. Så stresset avtar ikke akkurat.

 

Frustrert også fordi kostholdomleggingen er vanskelig; er dette riktig?og får jeg det til. Nå når jeg var blitt så flink på det vanlige kostholdet....hurmf.

 

Til slutt tok jeg bare total timeout; potetgull, kokosboller og sjokolade er kveldsmaten min ikveld.

 

Roer meg nok litt ned etterhvert; og får ta en ting av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mangoo

Hei dere :)

Ville bare si at, som deg Julianna, endret jeg også om på kostholdet mitt fra Grete Roede til mer eller mindre Fedon Lindberg/lavkarbo for en stund tilbake. Grunnen til det var at vekten enten stod stille, eller faktisk gikk opp i den stunden jeg følgte GR-kostholdet. Jeg ble ganske frustrert og skjønte ikke hvordan dette kunne skje.

Etter å ha lest litt på internett, og i tillegg funnet ut at jeg har PCOS, skjønte jeg alt mye bedre.

Nå, etter å ha holdt lavkarbo-kosthold i 2,5 månde har jeg gått ned over 8 kg. Og de ukene jeg har vært bestemt og ikke gått på noen "sprekker", har jeg faktisk gått ned mellom 1 - 1,4 kg. Så jeg vil si at jeg har funnet "mitt" kosthold. Jeg har det vanskelig av og til å styre unna karbohydratene, men greier det de fleste gangene siden mitt vekttap, stortsett, har gått bra. Det har vært mye motivasjon å hente fra det å ha en gjevn nedgang fra uke til uke.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å bare prøve lavkarbo i noen uker, siden du merker at det "vanlige sunne" kostholdet du nå har hold i en stund, ikke gir noe særlig utslag på vekten. For det er jo slik, at noen kropper ikke tåler karbohydrater like godt. Jeg ønsker deg lykke til, og håper du også finner "ditt" kosthold!

 

Ønsker også dere andre lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Takk for veldig bra og oppmuntrende svar.

Noen dager går alt bare i surr, og det stokker seg til oppi topplokket.

Ser lysere på det idag; og hjelper at noen forteller meg at det virker, og som har prøvd det samme som meg med GR.

Typisk var jeg superflink og spiste sannsyligvis ikke en eneste karbohydrat søndag - onsdag. Litt hardt ut - som vanlig. Så ikke rart det kræsja litt igår - er ikke vanligvis en søtmoms.

 

PS hyggelig hvis du titter innom en annen gang også!

 

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Trives med dette kostholdet.

Utfordringen er å passe på å få maten i seg.

 

Idag veier jeg 84; så jeg er fornøyd selv om det er et alt for velkjent tall.

Spent på hva neste uke kan bringe; nye tall.... kanskje det!

 

Ble lite med trening denne uken; kun 5 tp.

Men til tross for det og utskeielsen på torsdag, har jeg altså gått ned et havt kilo denne uken. :-)

 

Ikveld blir utfordringe å holde seg unna vin mens vi ser Grand Prix.

 

Imorgen skal vi ha selskap og bare ha sjømat. Da bevilger jeg meg noen loffskiver til rekene. Og så er det champagne og vin. Slagplanen er vel å prøve å ta det lugnt med alkoholen. Jeg skal få litt kake, det er jo 17-mai. Er ingen kakemons så det går bra. Verre med vinen, er virkelig glad i det!

 

Ikveld pynter vi bord og rydder i hagen. Har litt igjen. Og så roer vi det helt ned til Grand Prix begynner. Da skal jeg kose meg med å ta på knallrød neglelakk; Fint med noe rødt på nasjonaldagen.

 

Ha en riktig fin 17- mai alle sammen.

 

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Så fint at alt går så meget bedre nå :) Gratulerer med halvkilo ned allerede!!

 

Kan du si noe om hva du spiser på en dag? Er litt nysgjerrig på dette her, kjenner jeg. Teller du kalorier?

 

Ha en flott 17.maifeiring i morgen med røde negler

 

:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dronninga
Så fint at alt går så meget bedre nå :) Gratulerer med halvkilo ned allerede!!

 

Kan du si noe om hva du spiser på en dag? Er litt nysgjerrig på dette her' date=' kjenner jeg. Teller du kalorier?

 

Ha en flott 17.maifeiring i morgen med røde negler

 

:D:)[/quote']

Gratulerer med dagen julianna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

17.mai var nydelig!

det ble en del kakestykker....sikkert siden jeg var så kjepphøy på forhånd mht at det ikke var noe farlig for meg. Åjodda det er tydeligvis det :-) Kanskje fordi jeg kutter ned sukker i kostholdet ellers. Og så ble det en del vin og champagne. Jajja det er jo bare 17-mai en gang året!

 

I dag har jeg vært ganske sigen, og oppblåst.

Gikke på Yoga time og fikk strekt ut litt, og som vanlig var det balsam for kropp og sjel.

Jeg blir såå harmonisk etter de timene; ser lyst på alt.

 

Ser lysere på kostholdet, men har jo foreløpig ikke akkurat dreisen på dette.

Så jeg arbeider med å finne oppskrifter, og leser meg opp for å forstå mer av dette.

 

Soleia: Jeg er nok ikke så veldig stødig i dette enda; Begynner gradvis og lærer meg mer litt etter litt har jeg tenkt.

 

Jeg har kuttet ut alt av brød og potet, ris o.l.

Samtidig spiser jeg mye mer av proteiner, og er ikke så redd for fett lenger. Hvis jeg spiser reker, tar jeg majones også i motsetning til før, hvor jeg passet på å unngå fett.

Og så har jeg kuttet drastisk ned på frukt.

 

Teller foreløpig ikke kalorier; spiser til jeg blir mett. Og blir fort mett av dette og lenge også.

 

 

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mangoo

Titter bare innom en tur jeg :)

 

Jeg synes det høres ut som du er godt i gang med kostholdet, Julianna. Noen kakestykker spiller ikke noen rolle i det store bildet. 17. mai er til for å feires, og kun 1 gang i året som du sier!

 

Det er mye informasjon, oppskrifter og tips å hente på nettet om lavkarbo-kosthold, noe som gjør det relativt lett å få et overblikk over det essensielle. Jeg har i hvert fall hatt veldig stor hjelp av å lese artikler og forum her på internett. Men jeg synes det er litt vanskelig å skille mellom alle de ulike lavkarbo-kostholdsfilosofier som finnes. Men siden Fedons filosofi var den jeg kjente best til, valgt jeg å gå den veien. Så slik på stående stand, holder jeg meg vel til noe "a la Fedon - a la meg selv". Et kosthold i balanse som han selv ville ha sagt det. Men jeg tror jeg spiser mindre karbohydrater enn hva han foreslår. Jeg har tilpasset kostholdet min smak og rytme, og det fungerer for meg - Det synes jeg er veldig viktig.

 

Som du skriver selv: "Teller foreløpig ikke kalorier; spiser til jeg blir mett. Og blir fort mett av dette og lenge også."

Jeg merker det også at metthetfølelsen holder seg godt, og det er jo den faktiske effekten av karbokutt. Men en ting jeg må jobbe med, er å bli flinkere til å spise mer fett (det høres jo helt banalt når jeg skriver det). Bli flinkere til å inkludere sunt fett i måltidene.

 

Ønsker deg videre lykke til. Håper du merker forandring på vekten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Roen har på en måte senket seg over meg.

Har mye å gjøre på jobben, derfor har jeg besemt meg for å ikke trene så mye.

Det blir lett en stressfaktor og det orker jeg ikke.

Så nå prøver jeg å bevege meg når jeg kan; og det er ganske deilig å ta det litt som det kommer og å ikke ha for store mål.

Mandag ble det Yoga og igår en gåtur på ca 45 minutter.

Føles bra det!

 

Mangoo: så hyggelig å se deg igjen! Ja jeg har begynt å lese ganske mye på nettet. Mye å hente der. Men også mye å lære seg, siden lavkarbo er en ganske annen tankegang enn kaloritelling, som jeg var blitt veldig god på.

Men det er sunn mat i begge kategorier; jeg føler liksom ikke for å forspise meg på egg eller reker: Det har blitt en del av det; så jeg må lære meg flere oppskrifter. Idag skal vi ha taco, og da kutter jeg ut skjell og mais, og fyller mer på av alt det andre: Så det er jo ganske enkelt.

 

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Jeg er i fullt jobbmodus hele helgen - og det blir masse jobb neste uke.

Men såå er det pinse, og da får jeg meg en langhelg jeg og.

 

Beveger meg sånn passe - blir vel sånn 7 tp denne uken.

Det er greit sånn som det er nå.

 

Har det ellers bra, selv om jeg helst skulle vært på Elixia, i hagen eller ute i skogen hele dagen nå...men Thats life.

 

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caddie

Du får ha en så fin helg som du kan Julianna. Ta det med ro når du har mulighet så du ikke blir helt utslitt.

 

Selv drar jeg acgårde for å spille Ladies Tour på Nordsjø og Grenland. Spilleformen er særdeles dårlig, men jenteturen får man jo ta med seg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dronninga
Jeg er i fullt jobbmodus hele helgen - og det blir masse jobb neste uke.

Men såå er det pinse' date=' og da får jeg meg en langhelg jeg og.

 

Beveger meg sånn passe - blir vel sånn 7 tp denne uken.

Det er greit sånn som det er nå.

 

Har det ellers bra, selv om jeg helst skulle vært på Elixia, i hagen eller ute i skogen hele dagen nå...men Thats life.

 

:-) :-)[/quote']

God helg Julianna. Stå på vidre og slapp av når du kan:-)

dronninga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

blir den beste helgen på lenge.

En lang arbeidsøkt er tilbakelagt og jeg kan senke skuldrene og nyte livet.

 

Jeg er helt forbauset over dette nye kostholdet mitt. Er stort sett mett, og det blir en del egg, for det metter skikkelig godt.

 

Jippi - har gått ned en kilo denne uken, så det vil si at jeg nå er 83 kg. Fremgangen er stor synes jeg, og er nesten satt ut av å få nye tall såpass raskt. Nå vil jeg har 82 tallet raskest mulig, og kjenner at den gamle gode tålmodgheten min er i ferd med å bli pakket bort. :-) Neida, ingen grunn til overmot, jeg tror ingenting før jeg ser det. men det er voldsomt hva et slikt kilodropp kan gjøre med selvtilliten. jeg føler meg egentlig 10 kilo lettere....

 

Det har blitt litt usunt innimellom, pizza ble det en kveld og igår ble det en del vinglass på et stort festarrangement. Men har ikke rukket å spise så mye av noe, så det går vel opp i opp.

 

Jenter, jeg har savnet dere! Og masse klemmer til dere som følger med meg. Jeg skal lese meg opp på trådene deres, og gleder meg til å se hvordan det går med dere :-) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Kan du gi meg noen eksempler på hva du spiser, Julianna?

Kjører meg liksom litt fast, jeg...

Det går i omelett med salat, tomat, agurk og paprika til lunsj og kyllingfilet med grønnsaker til middag. Frokost er ofte bær med vaniljeyoughurt og litt nøtter (metter dog ikke så lenge, så i dag ble det havregrøt )

Kjenner at det blir litt kjedelig i lengden...

Noen gode tips?

 

Ps- jeg prøvde å grovtelle kalorier her om dagen, bare for å se hva jeg havner på etter en typisk lavkarbo- dag. Endte opp på 1270 kcal, noe som er alt for lite

:0 Kanskje ikke rart at kroppen først slapp to kilo i ren forskrekkelse, for så å desperat klamre seg til en kilo igjen ?? Vet ikke...

 

Jeg har virkelig troen på lavkarbo for en periode, men klarer liksom ikke å "knekke koden".....

 

Klem og gooood pinsehelg

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Kjenner jeg er trøtt og har holdt meg stort sett hjemme i hagen, dog med unntak av et ganske kraftig restaurantbesøk på lørdag, og litt golf igår. Varmen tok på skikkelig igår, og det var vel litt pga av utskeielsen dagen før. Så til tross for at jeg var kjempeflink med maten hele dagen, ble det en utskeielse ut på kvelden med en god dose snop. Jeg var så trøtt, så jeg klarte ikke stå imot søtbehovet.Så jeg tror "straffen" blir at jeg må vente en stund på neste tall.

 

Soleia, jeg spiser nok ganske anneredes nå enn GR opplegget, så det blir kanskje litt feil å gå så detaljert inn på det her på disse sidene. Har leitet frem masse nye matoppskrifter; min gamle fedon bok og lavkarbo.no er hyppig besøkt. Mitt beste tips er det forrige Tara - bladet, prøv å få tak i det. Det overbeviste meg om at jeg hvertfall burde prøve dette. Og jeg trives veldig med det.

 

Da venter hagen, og så blir det kanskje en golfrunde hvis ikke varmen tar luven av meg....så deilig det er å slappe av:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Takk for tips om Tara- jeg skal prøve å få kjøpt meg det.

 

Ellers har jeg lest en del inne på lavkarbo.no. Jeg må innrømme at den del av de oppleggene der (bla Atkins) blir for ekstemt for meg. Noe skurrer i hodet mitt når jeg skal spise bacon med rømme til frokost og fløte og brie til lunsj. Dette er ikke et opplegg jeg hverken kan eller vil leve med resten av livet. Da synes jeg vel at Fedon har et mer fornuftig opplegg. Jeg har en bok av ham som jeg kan lese litt mer i.

 

Litt tungt akkurat i dag, da vekta hopper opp og ned den samme halvkiloen dag etter dag...men det er vel " straffen" for at man veier seg hver dag ;)

 

Håper du har hatt en flott pinse!!

 

Klem

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

er det viktigste for meg nå.

Alle andre år, har en slik jobbøkt på våren, vippet meg ut av treningsmodus.

Lett økt på Elixia nå - 300 kcal. Det føles godt.

 

Skjønner hva du mener Soleia. Har ikke helt oversikten selv, men tror ikke noen av lavkarboene er fullt så spesielle, men lett å få det inntrykket er det. :-) Og annerledes er det.

 

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caddie

Ha en fin runde, Julianna.

 

Jeg spilte søndag og mandag, så jeg tar en liten pause noen dager. Pink Cup til lørdag, bedriftsmatch på mandag og naboturnering til tirsdag får holde. Tja... blir det opphold i morgen så får jeg vurdere noen få hull. Trenger å trene. Det går ikke akkurat på skinner om dagen.

 

Tror jeg tar litt kyllingwok i dag. Litt kylling, en pose gr.saker og bitte litt nudler. Skulle vel være bra, vil jeg tro.

Sitter å forteller meg selv hvor godt det skal bli å ta en skogtur i kveld. (Nesten så jeg tror det selv snart )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

å sykle til og fra jobben!

jeg har utfordret meg selv i juni måned til å sette bilen igjen hjemme og å begynne å sykle. For å gjøre en skikkelig innspurt før ferien.

Og i dag sparket jeg meg selv bak og tok sykkelen fatt.

Og det er ikke hvilken som helst sykkesti dette her; hjemveien består for det meste av rett opp; så her er det ikke snakk om å ikke komme i form. Jeg var ganske stolt da jeg kom hjem, og gjennomvåt etter en skikkelig regnskur. Blikket fra mannen min var alene verdt det.

 

Nå er jeg ganske sliten. Men akk så fornøyd med meg selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dronninga
å sykle til og fra jobben!

jeg har utfordret meg selv i juni måned til å sette bilen igjen hjemme og å begynne å sykle. For å gjøre en skikkelig innspurt før ferien.

Og i dag sparket jeg meg selv bak og tok sykkelen fatt.

Og det er ikke hvilken som helst sykkesti dette her; hjemveien består for det meste av rett opp; så her er det ikke snakk om å ikke komme i form. Jeg var ganske stolt da jeg kom hjem' date=' og gjennomvåt etter en skikkelig regnskur. Blikket fra mannen min var alene verdt det.

 

Nå er jeg ganske sliten. Men akk så fornøyd med meg selv. :-)[/quote']

Fyttikatta å flink du er:-) Stå på Julianna. Detter går kjempebra vettu. Hehe. Mannen din ble målløs ja?? ja da er det hvertfall vært strevet.

God helg Julianna. Snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

helg er deilig, liker å roe det helt ned.

Og har trengt det; kjenner at sykkelprosjektet mitt har satt seg litt i kroppen. Så jeg har roet ned på treningsfronten. Siden jeg kommer til å sykle 1-2 timer om dagen flere ukedager, ikke alle, er treningspotten greit fylt opp. Ja får satse på at det blir flere ganger med sykkelen da.....

 

takk Dronninga!! setter pris på oppmuntringen!!

 

Ellers har jeg vært hos lege som er spesialist på ernæring for å finne ut om det er noe i kostholdet jeg ikke tåler. Jeg skal ta en haug med blodprøver osv. Og så skal jeg starte på en spesiell eliminasjonsdiett. Jeg skal kutte ut meierivarer og mat med mel og havre osv i. Det skal jeg først gjøre i 14 dager, og så skal jeg teste ut med "provokasjoner" hvordan matvarene virker på kroppen. Blir spennende å se.

Har fått øynene opp for at det ikke nødvendigvis er slik at jeg kan spise alt, og hvis jeg kan blir friskere gjennom riktig mat, hadde det vært fine greier. Skal jo ikke bruke nesten ett år på å gå ned 4 kg!

 

Ja sånn er det her. Håper dere andre har en fin helg også.

 

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...