Gå til innhold

Senior-opplegg: Ned 4 kg. før 20. februar


Anbefalte innlegg

:) : + )

 

:) : + (

 

:) : + D

 

6 trimpoeng i dag: sykling + gange + styrketrening + spinning

 

WOW Men så er jeg helt gåen nå i kveld

 

Ja, pizzaen smakte!!

 

Forstår det der med kurs, det er forferdelig vanskelig, store og få måltider. Drikk vann, i hvert fall!!! Da får du vasket kroppen innvendig!

 

Prøv et glass Biola blåbær når du blir sulten. det er sunt og det metter og det er nyyyydelig.

I tillegg kan du ta et rugsprø med tynt lag med smør.

godt, sunt og ikke farlig

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så god samvittighet du må ha! Skulle ønske det var meg, men jeg har stort sett sittet på min brede bak i hele dag. Hvordan i all verden ble du motivert til slik fysisk innsats? Oppskrift - takk...

Har det gått bra med matinntaket også?

 

Biola blåbær kjøper jeg på hjemveien i dag! Takk for tipset. Det hørtes deilig ut. Rugsprø = Fiberrik? (Det synes jeg er så godt - med solsikkefrø). Men smør har jeg ikke spist på mange år - der har jeg godt innarbeidede sperrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo damer!

 

En liten hilsen fra Västervik! Har vært her tre dager nå og det går faktisk ikke så verst med maten. Det vil si bedre enn jeg trodde på forhånd. Har blitt litt rødvin da..., ikke så mye, men mer enn en vanlig hverdag hjemme. Og så har de trimrom her! Jeg gikk og jogget på tredemøllen i en time + litt styrketrening i går kveld, og tenkte å ta en tur i morgen også.

 

Kjenner meg stadig slankere i klærne, men det vises ikke på vekta. Men tror det er mye til og fra med vann i kroppen. I midten av forrige uke tok jeg en tjuv-veiing, og da var jeg nede på 62,7 (ned 0,8 fra forrige mandag), men mandag morgen var det 64,1 igjen (opp 0,6 fra forrige mandag). Tror jeg ihvertfall skal bytte veiedag til tirsdag...

 

Min motivasjon for å trene kommer etterhvert som jeg kommer igang! Det vil si at det er kjempetøft å komme igang, men at lysten øker etterhvert som man trener. Vet ikke om det er så mye trøst men.... Jeg blir på en måte litt bitt av basillen og litt avhengig når jeg først kommer i stimen.

 

Nattinatt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på full fart ut, men sjekket bare tråden før PC'en stenges. Interessant å høre om vekten - det går jo opp og ned. Jeg tror tirsdag er mye bedre veiedag enn mandag. Det blir for nært helgen, og vi er ikke kommet i "form" igjen før mandagen en over. Skal også bo på hotell i helgen - kanskje det er trimrom der også? - sier Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trim når man bor på hotell?

Har hørt om det.................... MEN :)

 

Trimmen på tirsdag ble litt voldsom, det bare ble sånn: sykling til/fra jobb, tur med klassen, styrketrening(trenger det for vonde hofter) før spinningen; så dermed ble det så mye:)

 

I dag skal jeg løpe Terrengkarusell. Det er noe spesielt vi har i kristiansand. 19 løp fordelt på vår og høst, hver torsdag. Vi må fullføre 7 for å bli premiert, med et glass eller et håndkle en gang i november:D

Man kan velge løping eller gåing, fort eller seint - og så er der drikke og banan etter løpet.

Ca 2000 mennesker fullfører hvert år. Et lavterskeltilbud, men også for de topptrente, de løper på tid.

 

matinntaket mitt?? jeg har så flink vilje, men stadig skjer det noe. I går kveld venninner, med ovnsbakte tacolefser og nydelig rødvin.

Snikveide meg IKKE i dag!

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nussen: muskler veier mer enn fett!

med all trimmen din blir store deler av kroppen din muskler.

Musklene tar mindre plass enn fettet, så bare fortsett, du er på flott vei!!!:)

 

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senior62

Endelig noen på min alder også.

Skal snart begynne på kurs, har prøvd det før, men gir aldri opp., så i helga har jeg kostet meg over evne. Er 62 år og 162 høy og nå veiner jeg vel 80 kg.

Heldigvis er jeg frisk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rutha:)

 

Så hyggelig! Stå på. Jeg er stadig her inne, for å få ut glede og gørr, få oppmuntring (og refs når det trengs)

 

Vært på morgentrim; styrketrening og spinning:D Aldeles deilig!

 

Veid meg også, stand by! 72,6kg

Skjønner ikke helt det der................

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn, Senior62. Det skal bli hyggelig å følges ad videre. Som du ser, er det både oppmuntring, gode råd og heie-rop å få her. Vi er forresten like unge, du og jeg. Jeg fyller 62 i september. Og nå må vi I HVERT FALL å stoppe vektøking. De kiloene ruller skummelt fort på!

 

Men så er det ikke så galt å få dem av heller, når man først er i gang. Det å komme i gang er bøygen, liksom.

 

Kjære Kokko, som ikke-trimmer blir jeg helt sliten bare av tanken på alt du gjennomgår. Du er jammen meg sporty. Selv om du ikke ser resultater med en gang, tror jeg trimmen vil gi utslag. Kanskje du må ta frem målebåndet og ikke se så mye på vekten til å begynne med? Eller hva tror du?

 

Jeg har gode forsetter om trim - i hvert fall den spaserturen om kvelden - men det blir liksom ikke tid. Jeg er vel for rotete i administreringen av fritiden. Men jeg løper flere ganger hver dag opp og ned til 5. etasje på jobb, og spretter mye omkring - sitter ikke lenge stille på kontorstolen! Og nå tusler jeg sakte ned i vekt, i hvert fall. Det er godt. Veide 67,2 forrige tirsdag, og med mine 167 cm kan jeg leve med det. Men jeg skal enda ned 3-4 kg, så jeg er spent hva vekten viser i morgen. Da skal jeg rapportere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trimmer jo masse, markise:

opp og ned til 5.etasje, det er flott.

På siden der du rapporterer trim, er det noe som heter Gå opp trapper og Gå ned trapper.

Skriv inn, så får du resultater på trimpoeng.

 

jeg rusler jo ikke nedover, skulle ønske jeg snart så 60-tallet, om så bare 69,9:D

 

Senior 62: det var deg jeg ønsket velkommen da jeg skrev "rutha". Det er så hyggelig med flere!!!:)

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloisen damer!

 

Hyggelig å se nye "fjes" her inne også!

 

Da var turen til Västervik unnagjort. Det gikk ganske bra tror jeg. :-) Har ikke gått opp noe ihvertfall. Vekten tirsdag morgen viste 63,0 og det er det laveste hittil. Så da er jeg fornøyd!Det går sakte... men det er jo bare bra med tanke på varig nedgang. Brukte også noen klær i Sverige som jeg ikke har brukt på en stund, og det var bedre plass.. :-).

 

Flink jente Kokko, som går på morgentrim! Er ikke noe spesielt kvikk om morgenen, så det frister ikke så mye... Trimmer faktisk heller sent på kvelden... Spiser du frokost før du trimmer så tidlig?? Og så skal man jo ha i seg litt like etter at man har trent, for å sette igang restitusjon og holde forbrenningen ved like.

 

Og som jeg har sagt tidligere også, å trimme er i seg selv motiverende. Det blir mer og mer moro å trimme etterhvert som man holder på. Men terskelen for å komme igang kan være ganske høy... Så man må ta seg selv i nakken for å komme igang.

 

Lykke til damer!

 

/nussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter 2 dager på et deilig hotell. Har fått bekreftet at det er umullig å spise "som planlagt" med slike frokost- og lunsj-bord. Vekta er derfor stand by. Så da står vi likt, kokko. Men du klarer å snike deg ned på 69-tallet - vi venter spent på!!!!!!

 

Nussen, du er flink som har klart deg en uke på hotell uten å gå opp i vekt. Det skjønner jeg ikke går an .... Men det er flott å høre. Tenker du mat hele døgnet? Det gjør jeg. Planlegger og styrer.

 

Klippet litt fra en annen tråd her (er det lov?) hvor de har tatt for seg forbrenningen - det var interessant. Se her:

"18-30år 19.44x kroppsvekt i kg + 636

31-60år 10.80x kroppsvekt i kg + 1104

 

Hvordan gå ned i vekt uten å "ødelegge" forbrenningen:

Dersom du bruker 500 kalorier mer enn du får i deg hver dag vil du gå ned ca 0,5 kg i uken. Det er optimalt ettersom du ikke mister muskelmasse. Spar inn 200 kcal på maten du spiser. De resterende 300 kaloriene får du hentet inn ved å bevege deg mer. Det mange gjør feil som ønsker å redusere vekten er at de starter med å kutte maten med +/- 500 kalorier og i tillegg legger til kardiotrening på 3-500kalorier per dag. Da vil fettforbrenningen raskt stoppe opp ettersom en kommer i for stort kaloriunderskudd og kroppen setter inn nødbremsen på forbrenningen".

 

For mitt vedkommende betyr det at jeg skal ha ca 1800 kcal for å holde samme vekt. Ut fra det som står ovenfor skal jeg ideelt sett å et kaloriinntak på 1500 og så trimme tilsvarende 1 trimpoeng - blir ikke det rett? Men - skal vi tro på dette, da? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er omtrent på din alder og ønsker å gå ned noen kg til jeg skal i bryllup i begynnelsen av august.

Jeg tok et internettkurs i 2007 og gikk ned ca 5 kg fra 80,5 til 75. Er akkurat ferdig med internettkurs nå. Fra jul til nå har jeg gått ned ca 3 kg, men oppnådde bare 1 kg i de 7 ukene kurset varte. Tilsammen har jeg krympet ca 14 cm på disse 7 ukene. Jeg har trent mer enn ellers, men likevel er det en skuffelse at det ikke synes mer på vekten. har lavt stoffskifte som er regulert. Jeg arbeider nå med motivasjonen og må tenke framover. Selv om vektreduksjonen går meget langsomt har den det gått riktig vei de to siste årene. Føler meg meget vel og i god form.

Jeg vil trenge noen å rapportere til og vil gjøre det på mandager fram til 17. mai.

Hilsen muttaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så velkommen, muttaks:)

 

 

Markise, jeg skjønner det ikke helt.

Har tatt 10,8x72 Det blir 1880.

betyr det at jeg skal spise så mye hver dag?

 

Eller så mye minus 500kcal? + trim?

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en kalkulator på "min forside"

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Der legger du inn høyde, vekt, alder, kjønn og daglig aktivitetsnivå samt det du antar at du vil trimme i trimpoeng ukentlig (1 trimpoeng = 200 kcal).

 

Så regnes de ulike behovene dine ut.

Hvilestoffskifte er de kalorier du forbruker om du bare ligger i senga en dag.

Energiforbruk før trim er den mengden energi du må ha for å opprettholde vekten dersom du ikke trimmer.

Daglig energiforbruk er det forbruket du har dersom du trimmer de trimpoengene du har satt opp. Trekk fra 500-800 kcal fra dette tallet og legg deg her i mat. Dersom tallet til slutt blir mindre enn 1300 kcal må du uansett opp på 1300.

 

Du har skrevet at du er 60 år, 72 kg og 170 høy. Dersom du da, som meg, har en stillesittende jobb/fritid og klarer 7tp i uka blir tallene som følger:

 

Hvilestoffskifte: 1321 kcal

Energiforbruk før trim: 1717 kcal

Daglig energiforbruk: 1917 kcal

 

1917 -500 = 1417kcal.

 

Dersom du er mer aktiv vil de tilatte kaloriene gå opp. ;) Jeg ser du trener styrke. Det er spesielt lurt når man blir eldre og både muskelmasse og forbrenning synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo damer!

 

Beklager at jeg har vært litt fraværende i det siste, men det er travelt med jobb, nytt barnebarn :-) og annen aktiv fritid!

 

Tror dette med kalkulatoren stemmer veldig bra. Den viser 80 kal. mindre på mitt hvilestoffskifte enn det jeg har fått fastsatt ved en kroppsanalyse, så forbruker vel da litt mer enn "sjablongen". Da har jeg et daglig forbruk på 2057 kal ved 10 trimpoeng i uka. Hvis jeg ha reduserer med 500 havner jeg på 1557. De siste tre ukene har jeg ligget rundt der i kal og da har jeg også gått ned!! Nå er jeg nede på 62,3 etter å ha vippet rundt 64 i flere uker hvor jeg lå på 12-1300 kal. Så damer, og særlig dere som trimmer mye: Spis nok mat!!!

 

Ha en flott påske!!

 

/nussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må se nærmere på den beregningen, kokko. Og takk for tipset smg. Med ditt regnestykke - som forøvrig passer meg bra, bortsett fra at jeg ikke er noe god på tp - så er det jo også riktig i forhold til de 14-1500 som GR sier er et minimum. Dessverre klarer jeg ikke spise så mye - innlært etter mange år i gamet. Holder meg mellom 11-1300, inkl rødvinsglasset om kvelden. Den kosen er jeg ikke innstilt på å gi slipp på før jeg må. Ser jo at jeg sakte kryper ned i vekt, så da så. Blir spennende om vi kommer oss gjennom påskeuken med æren i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan nussen. Så ikke innlegget ditt før nå. Det bare bekrefter hva jeg skrev forrige gang - at det blir sånn omentrentlig riktig ut fra de anbefalingene vi tidligere har fått. Så flott at du rusler ned i vekt. Frusterende når vekten blir stående stille i la-ang tid, men desto deiligere når den "slipper" og pilen vipper i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Ser det er stille her i påsken, så sender en liten påskehilsen fra syden (les Malmø...) her har det vært strålende sol og mellom16 og 20 grader. Og det er grønt og fint, og jordene er allerede sådd.. :-)

 

Bor på hotell og besøker venner og mannens familie. Så det blir en del god mat... Og trim har det ikke blitt mye tid til. Så vi får ta det igjen når vi kommer hjem.

 

"Snakkes" over påske!

 

/Nussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, påsken i år kan vi vel ikke klage over - hverken i nord eller sør! Jeg har hatt middagsgjester Skjærtorsdag, Langfredag og 1. påskedag. Lam hver gang - med urter og linser og saus og full pakke. Ikke akkurat slankemat. Fast omkved har vært: Det er jo påske og da må vi unne oss litt ekstra. Særlig vin. Ikke bra.

 

Det er som nussen sier, vi får ta det igjen til uken. Vi skal jo ha det hyggelig og leve godt, selv om vi er opptatt at sunn og god kost. Kikket litt tilbake på mine målinger, og ser at jeg er faktisk gått ned 2 kg på fire uker. Det er jeg glad for. 2 kg til, så blir jeg enda gladere!

 

Har lest en del kostholdsbøker nå, og er blitt veldig opptatt av ikke å spise såkalte raske karbohydrater. Det høres veldig riktig ut at insulinproduksjonen setter i gang en ond sirkel mht sultfølelse.

Er det noen andre som har synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

 

Ja da var påskeferien over, og forhåpentligvis er man tilbake i godt "gjenge". :-)

 

Tror også på at det er mye å hente i å holde seg unna "raske" karbohydrater, samtidig som jeg er helt sikker på at det er viktig å få i seg "riktig mengde" langsomme. Særlig hvis vi trener. Og det gjør vi jo... :-) Leste et sted at raske karbohydrater er den største skurken til å gjøre oss fetere.

 

Det finnes sikkert masse om glykemisk indeks på nettet.

 

Lykke til alle sammen med innspurten utover våren!

 

/nussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg, altså, men han samboer'n min - som nå har gått på GR-kurs i fire uker. Tror jeg er stoltere enn han - han er mest forundret! Han synes ikke han gjør så store innsatsen, heller. Jeg trodde aldri at han skulle gidde trimpoeng og kalorier, men så går det så fint. Hyggelig når man kan forundre hverandre etter 100 års ekteskap!!!

 

Det var HAN! Selv står jeg stand-by. Ingen bevegelse på vektpilen denne uken. Setter det på påskekontoen! Altfor mange lamme-gjester og god vin!

 

smg skriver under at det ligger en kalkulator på "min forside", hvor vi kan legge inn høyde, vekt, alder, kjønn og daglig aktivitetsnivå Den finner ikke jeg tak i, og jeg får heller ikke brukt vektkurven på forsiden. Den er kanskje bare for aktive kursdeltagere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...