Gå til innhold

Senior-opplegg: Ned 4 kg. før 20. februar


Anbefalte innlegg

Desto hyggeligere var det å finne meldingene dine, kokko. Jeg har omtrent levd i koffert siden slutten av april - inn- og utland. Og det er så vanskelig å holde et akseptabelt kaloriinntak når jeg ikke styrer tidspunkt for bespisning eller meny. Når jeg kjempesulten kommer på et pannekakehus, da blir det et kjempemåltid og kjempenedtur!

 

Så egentlig hadde jeg gitt opp hele vektproblematikken pt, og stakk innnom nettstedet mest av gammel vane. Men nå skjønner jeg at det er bare å skjerpe seg - på'n igjen.

 

I dag er jeg hjemme fra jobb og pleier en forkjølelse. Litt deilig å bare pusle omkring seg selv innimellom - pusse litt nese og akke og stønne litt innimellom litt pc-kos.

 

Må bli bra til 17. mai. Vi har store barnebarn (fra 12 -15), men synes fortsatt det er artig å følge opp og se dem i barnetog og korps. Etter en 17. mai-lunsj med barn og barnebarn, drar vi hver til vårt. Hvis været blir bra, blir det nok en tur på fjorden for oss "gamle" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å se deg tilbake, markise!

 

Ikke gi opp, stå på. Alle slike reiser og turer er en del av livet vårt, vi må lære å takle også "gale" matinntak, gjøre noe med hverdagen vår.

Det andre får komme som en del av ALT.

 

Ikke gi opp:D

 

Gleder meg til 17.mai.

Det har jeg gjort alltid siden jeg i ungdommen bodde 3 år i østen.

 

Så i kveld skal jeg stryke skjorta og se over bunaden:)

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødmat i veska - nutrilettbar' date=' jack links tørket kjøtt, eller wasa sandwich. Dette har reddet meg mange ganger.[/quote']

 

Det er nesten flaut - men jeg har faktisk aldri tenkt på å legge barer i vesken. Hva er jack links tørket kjøtt? Takk for tipset i alle fall.

 

Mange gode innspill denne gangen. Det var klokt svart, kokko, dette med at alle disse vanskelighetene er en del av livet. Men det er pokker (unnskyld) så lett å gi opp etter en slik "nedtur".

 

Har sittet og sett på TV-program om fedme. Ganske interessant. Når vi klarer å komme oss ned i vekt dit vi ønsker, så skal vi til en hver tid tenke inntak og forbruk for å forbli slik vi ønsker oss. Men det er vel også GR-filosofien - ny og bevisst livsstil med fokus på sunn kost i moderate mengder.

 

Nå har jeg fylt ut kostregistreringen for i dag. Ser jeg ender opp på 1300 inkl et glass rødvin. Må skynde meg å hente det - ellers blir det for få kalorier (ler).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står nasjonaldagen for døren. Til nå har vi ikke hatt andre planer enn å følge opp barnebarna i tog og korps, etterfulgt av tradisjonell lunch hos svigersønn, datter og barnemor og så ungene da.

 

Etter det skulle vi hoppe i seilbåten og fyke avgårde dit vinden tok oss - det er bare så herlig! Men nå har vi funnet ut at vi vil invitere venner hjem til oss om kvelden. Og alle har sagt ja. Så da blilr det de kjente øvelsene med borddekking, pynting og matlaging.

 

Er det noen som har gode forslag til 17. mai meny? Bare for å ha sagt det, så er jeg ingen gourmetkokk! Men noe godt som kan spises mye av med god samvittighet hadde vært utrolig deilig, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten flaut - men jeg har faktisk aldri tenkt på å legge barer i vesken. Hva er jack links tørket kjøtt? Takk for tipset i alle fall.

 

Jack Links er produkter av tørket kjøtt. Jeg har sett det i de større dagligvarebutikkene, ved siden av potetgullet(!). De inneholder litt sukker, men virker forøvrig fine. Og metter veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nussen

Hallo damer!

 

Har ikke vært her inne på lenge. Har ikke hatt ork til å følge opp, og har vært en uke på ferie i Egypt. Gikk faktisk litt ned i vekt da vi var der, men opp igjen med det samme vi kom hjem. Ser ut som om jeg stopper på ca. 63,5... Det er jo ikke så galt, men kunne tenkt meg 3-4 kg til...

 

Men flott at dere står på!! Fortsett med det!

 

Ha en flott 17. mai!!

 

/Nussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for 17. mai riktig enda, men for at vekten i dag viser at de 2 ekstra kg'ene jeg kom hjem med fra Amsterdam for en uke siden, er borte i dag. Nå er vekten 64,4 kg igjen, og da er det Hurra. Jeg MÅTTE spise mye karbohydratrik mat i Amsterdam - det var ikke noe valg ofte - og ellers spiser jeg nesten ikke karbohydrater - bare 1/2 -1 skive brød, en yoplait og 1-2 epler - resten av måltidene er kun proteiner. Og så passer jeg på å få litt av det sunne fettet hver dag. Med denne erfaringen ser jeg at vekten egentlig reguleres raskt med mengden karbohydrater. Er det andre erfaringer på dette området?

 

I dag er det regatta og sjefen deltar mens rufheksa (jeg) er hjemme med forkjølelsen min. Men inspirert av kokko, skal jeg gå meg en lang tur i det deilige været. Så må jeg shoppe litt til 17. mai, ordne hus og hjem. Og så er det et sykebesøk som må utføres. Etter det er vi klare for alle utfordringer som måtte dukke opp.

 

GRATULERER MED DAGEN i morgen. Ha en flott 17. mai :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har savnet deg - godt at du er tilbake! Du sier at du ikke ha hatt ork til å følge opp, og en slik periode har jeg også nettopp hatt. Da var kokko på banen! Flott at du også er inne igjen.

 

For meg høres 63,3 kg ut som ren musikk, men det er jo klart avhengig av høyden... Kanskje er det like greit å stabilisere vekten i perioder, før vi går i kamp med kaloriene igjen. Vi gir i hvert fall ikke opp.

 

Og morgendagen kan jo bli en spesielt interessant utfordring ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er SÅ artig når flere skriver mange innlegg:)

 

Gleder meg til i morgen!!!

 

Nå har jeg vært på spinning, har dusjet, men svetten pipler fortsatt. Fjeset er helt vått:(

Er blitt mye værre med svetting i hodet etter overgangsalderen. Andre?

 

En banan og ei pære ble fortært da jeg kom hjem.

Føler meg så herlig etter spinningtimene, det er noe av det morsomste jeg har begynt med de siste årene :)

 

GOD DAG TIL DERE I MORGEN.

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så-å flink du er med spinning! Og morsomt sier du, hmmm..Jeg kjenner du trigger et eller annet dypt der nede... Jeg drev med det samme i mange år før jeg ble lat og ikke "rakk" å trimme mer. Enda det er viktigere nå enn noen gang. For nå SER jeg det!

 

Var hos frisøren i dag. Hun er vel på alder med meg, og slank og lekker. Hun foreslo at hvis det hadde gått å bli strammet opp med et hardt og godt tak fra hårfestet, så kunne det få virkning for ansikt først og så en type senvirkninger nedover hals og mave og innside lår (hehe). Hun har et poeng :-)

 

Et annet og mer jordnært hjelpmiddel er jo trimmen, da. Kanskje spinning, gitt? Trener du på senter eller hjemme? jeg kjenner igjen situasjonen på badet - det har forundret meg flere ganger at jeg står der nydusjet og fin, og så plutselig pipler svetten frem. Men pytt, det er bare å tørke seg igjen. Jeg må si jeg er takknemlig for at jeg fortsatt har det såpass greit...

 

Artig med 17. mai - det blir vi heldigvis aldri for gamle til! :-) :-) :-),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senior62

Hei ukjente senior.

Det er visst ikke mange av oss her, men, flt 62 år og er også frisk og rask, og i full jobb. Trives med det.

Er ikke så flink til å trenge, litt blir det jo.

Startet på kurs 30 mars og til nå har jeg gått ned ca. 5,5 kg. Dette til tross både påske og båttur.

Har to ganger igjen på kurs, tar et lite opphold (prøver litt på egenhånd????)

men fortsetter vel etteerhvert.

Ha en fin 17 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig, senior62:) Skal si du har gått ned mye siden mars:)

 

jeg trener spinning på Spenst, med instruktør. Tror nok instruktøren er viktig, for det inspirerer.

Noen er ikke så bra som andre, men de fleste er bra.

Spenst har 29 sykler, og ofte er det omtrent fullt.

Det inspirerer, det også.

 

MEN: dersom du skal gjøre det, så må du spinne med pulskontroll. Da følger du opp og ned-puls slik at det blir riktig, og ikke et pes med puls langt over 70-85 prosent av maxpuls.

Maxpuls finner du slik: 220-(alder x 0,7)

for meg: 220 - (60 x 0,7) = 178

 

Instruktøren forteller hele tiden hvor pulsen skal ligge, enten opp eller ned.Når det er Intervalltime, skifter det hele tiden.

I dag var det kondistime. Da skal pulsen ligge sånn ca på 75 prosent av max.

 

På Spenst her i byen har de et system som heter Activio. Helt topp!!!

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHei senior 62 - så hyggelig å høre fra deg. Vi er kanskje ikke så mange her - vi 60+ - men desto viktigere er det at vi kan dele erfaringer og pushe hverandre. Jeg er dessverre heller ikke så aktiv på treningssiden, men merker at jeg lar meg trigge. Så en dag står også jeg - Markise 61 år - ved en spinningsykkelen med mord i blikket ;-) Du har jo vært kjempeflink og gått ned 5,5 kg! Gratulerer.

 

I hvilken by er spenst og Activvo, kokko - Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nussen

Hatt en super dag! Har feiret ett års bryllupsdag med min elskede og gode venner. Sparte ikke på kaloriene... :-)

 

God 17. mai! Nå får jeg gå tilbake til avstemningen!

 

/Nussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenst og Activio er i kristiansand.

 

men jeg vil tro at det samme eller et tilsvarende system brukes på alle treningssentre med spinning. Bare spør dem!

 

Nydelig 17.mai. Noe regn og masse vind.

men hva gjør vel det når den dagen feires med tog, blomster, bunader +++ Jeg er skikkelig fan av dagen!!!

 

Men jeg har såre bein i dag, etter flere timers ståing og gåing. Vi brukte 1 time på Folketoget, etter først å ha ventet i 1 time før vi var vel avgårde.

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyluftet budad er hengt på plass! I Oslo var det deilig vær hele dagen. Og så fint med blomstrende hegg, og bjørk og flagg og tog og musikk. Det er en deilig dag - altså er jeg fan jeg også. Barn og barnebarn første halve dagen, og så venner på kvelden. Såre føtter og sånt hører nesten med til dagen.

 

Jeg etterlyste ideer til 17. mai-middag her i forkant av dagen. Svaret fant jeg på GR-siden - roastbiff med deilig pepperrotsaus og waldorfsalat - alt til en hyggelig kalori! Charlotte-isen til jordbærene ble dagens utskeielse. Pluss en pølse i lompe. Pluss litt champis, rødvin og portvin. Og en muffins. (Huff-- skal ikke tenke retro, for det var enda litt til...).

 

I dag våknet vi til regn og grått, og sånn skal det visst bli en stund fremover. Værgudene tenker nok ikke på at det snart er Kr.Himmelfartsdag og langfri for mange! Vi seiler avgårde uansett...

 

Gratulerer nussen med ett års bryllupsdag. Ønsker deg veldig mange flere gode bryllupsdager i årene som kommer.

 

kokko - i dag skal jeg bevege meg ned på trimrommet på jobben, og der skal det utøves spinning. Skal finne ut hvor lenge et trimpoeng er først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Markise. Et trimrom er til nytte:)

Får du noen med deg eller må du trimme alene? Det er litt vanskeligere å føle at det er gøy når man er alene.

 

Den maten din på 17.mai hørtes god ut. den kan jo brukes i mange festlige sammenhenger ellers også!

 

jeg har meldt meg på spinning i ettermiddag. Men i dag er jeg "kjørr" i kroppen. Tenker det blir bra når jeg bare kommer i gang:D

 

Tips til god og lettvint middag:

Kyllingfilet i biter surres i litt godt smør. Over helles rømme utrørt med ekstra vann, soyasaus, grov pepper (og litt farge) La det surre litt i stekepanna.

Salat med "allverdens" og ris serveres til. mmmmmmmmmmmmmmmmm

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHei senior 62 - så hyggelig å høre fra deg. Vi er kanskje ikke så mange her - vi 60+ - men desto viktigere er det at vi kan dele erfaringer og pushe hverandre. Jeg er dessverre heller ikke så aktiv på treningssiden' date=' men merker at jeg lar meg trigge. Så en dag står også jeg - Markise 61 år - ved en spinningsykkelen med mord i blikket ;-) Du har jo vært kjempeflink og gått ned 5,5 kg! Gratulerer.

 

I hvilken by er spenst og Activvo, kokko - Oslo?[/quote']

 

 

Hei!

De har Activio på Sprek og blid-kjeden, også. De finnes i Bergen og omegn

 

Kaika :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må finne ut mer om dette Aktivo-opplegget. Det var ganske stusselig i dag - å stå i et kjellerrom med hvitmalte murvegger med avskallinger, og uten noen form for stash bortsett fra sykler og vekter og sånt.

Men jeg fikk nå ett trimpoeng med sykkel og vekter. Skal forsøke å få tid til trening i morgen også. Det er jo ganske deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet i biter surres i litt godt smør. Over helles rømme utrørt med ekstra vann' date=' soyasaus, grov pepper (og litt farge) La det surre litt i stekepanna.

Salat med "allverdens" og ris serveres til. mmmmmmmmmmmmmmmmm

kokko[/quote']

Takk for mattips. Kylling står ofte på menyen i heimen, så alle varianter på tilberedning er velkommen!

 

Jeg har fortalt om han mannen min som plutselig fant ut at han skulle gå på GR-kurs. Siste rapport i dramaet er som følger: Etter kurset var han blitt 8 kg mindre og SLANK. Helt uten anstrengelser. I går begynte han på oppfølgingskurs. Synes det er så flott at det begynner å bli stuerent for menn også å snakke om vekt, kosthold og levesett.

 

Min vekt i dag viste 0,5 kg mer enn den skulle. Var 64,5 for 3 dager siden, og 65 kg. i dag. Huff a'meg - men sånn er livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har musker - som forbrenner mer og krever mer så små endringer gir større utslag.

 

Kvinner har østrogen - som bremser slanking. Vi har også lavere forbrenning og mindre muskler.

 

Urettferdig, men sant!

(Husets herre har tatt av 12 kg med å være bevisst hva han spiser - og dykke mer... I løpet av et år. Dobbelt utrettferdig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...