Gå til innhold

Ned 25 kilo.... hjelp, det blir tøft.


Gjest KimPossible

Anbefalte innlegg

Hei!

Da var cruise-helgen over. Det var veldig kjekt, men jeg ble jo liggende strekk ut med feber og hosta til jeg kasta opp, og lungene vrengte seg (det gjør de forsåvid enda også) så turen ble jo mildt sagt lett amputert. Måtte ut og kjøpe meg en bukse før båten gikk på fredagen, og da rant svetten i panna på meg etter å ha prøvd en bukse! Aner ikke hvor mye feber jeg hadde, men det må ha vært en del...

 

Fredag ettermiddag sov jeg ca tre timer, mens de andre så en presentasjon. Men jeg fikk med meg showene og middagene -om enn litt korte. Gubben hadde bestilt massasje til meg lørdag morgen, og det var jo deilig :D Men det ble ikke trening :D Men det var absolutt ikke tilrådelig å trene i min tilstand heller. Men det var nå surt, siden jeg hadde lagt så mange planer...

 

Er kjempespent på hvordan vekta vil slå ut i morgen. Det ble en del alkohol, og få store måltider -istedet for mange små. (Var ikke så mye servering ombord utenom hovedmåltidene) Men valgte grove rundstykker og sunne middager. Men klarte aldri å spise opp maten min, så har ikke spist så utrolig mye heller. Alle måltider avsluttet med fruktfat. Nei, det blir spennende!

 

Ser dere har vært litt skral dere også i helgen. Håper legen finner ut hva som skjer med deg i morgen, KimPossible!! OG som dere har gjort, så tror jeg det er lurt å lese trådene fra begynnelsen av, av og til. Det er nok lærerikt.

 

Nå skal jeg slappe av. Hosta så fælt om nettene så har omtrent ikke sovet på turen. -Sovna på flyplassen i dag.. (satt der bare i 5 timer og venta, da.. hehe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 465
  • Created
  • Siste svar

Så synd at du ikke var helt i slaget på cruise-turen i helga. Håper formen til både deg og Kim bedrer seg til uka. Hørtes så godt ut med massasje. Så lenge siden jeg har kostet på meg det. Er jo så fantastisk deilig.

 

Jeg har fått tanta på besøk, og med det kom også suget etter sjokolade. Det er lenge siden det ble fortært så mye sjokolade som det ble gjort denne helgen. Og jeg håper virkelig jeg slipper å få slikt tulltak igjen. Tror ikke jeg var ved mine fulle fem i gjerningsøyeblikket. Helt siden torsdag har halve dagen gått helt etter GR planen, mens resten av dagen har gått til h*****e. I dag har det vært så ille at jeg jeg har gitt en god f*** i å føre det opp i dagsrapporten. Nå er jeg kvalm og utrolig irritert over at det gikk så langt.

 

Håper jeg har fått det godt ut av systemet nå, og at jeg er back on track i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at humøret har vært på lavmål i det siste, også har jeg overført mye av den dårlige energien hit på denne tråden. Det beklager jeg så mye. Kjenner godt at kroppen min ikke tåler all sukkeret som har blitt inntatt de siste dagene. Får prøve å ha det friskt i minnet ved neste gang sukkerbehovet fremtrer. Nå skal jeg prøve så godt jeg kan å holde humøret oppe. Det er jo sol og våren begynner å komme hit til London.

 

Litt oppsumering av uka som gikk. Gjennomsnittlig kaloriinntak pr dag på 1806 kcal. Egentlig ikke så ille. Er vel der i høget jeg egentlig bør ligge i følge energikalkulatoren. Det som ikke er bra er at fra og med torsdag, frem til i går har GR opplegget glippet en del for min del. To av dagene ble det inntatt veldig mye usundt. På torsdag var jeg oppe i 1950 kcal og den kjempesprekken jeg hadde i går utgjorde hele 2580 kcal :eek:

 

Fikk samlet 14.8 TP iløpet av uka. Fornøyd med det. Er også fornøyd med at jeg har drukket 10 glass vann alle dagene frem til og med torsdag. Skal prøve å gjennomføre det gjennom hele denne uka.

 

Hvordan gikk det med innveiinga med dere? Henger sykdommen enda i kroppen, eller er dere på bedringens vei?

 

Denne uka har startet med nye ark og fargestifter tel for min del :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KimPossible

jadda.... for en dag. vet jeg har sytet og klagd mye i det siste, og det beklager jeg. Virkelig!

Men er ikke noe bedre i dag heller. 88,4 kg i dag, gått opp 700g siden sist. ikke overraskende, men kjedlig likevel.

Var hos legen i dag ja, og fikk tatt 4 reagensrør med blod tappet, til bruk for prøver. Men legen virket overbevist om hva det kunne være. gav meg 2 (og et halvt) alternativ, hvis man kan kalle det det.... 1: Gallesten..... 2: lukkemuskelen over magesekken er ødelagt.... eller 3: magesår. :-/

Hjelp. Men mavesår var minst sannsynlig av de 3. Så nå blir det å være enda mer obs på maten, hva gjør det verre og sånt, og å ta syrehemmer hver dag i alt fra 2 - 8 uker.

Jaja. Skal være mye flinkere denne uken, men trening kan jeg ikke garantere. Skal jo liksom på spinning i kveld, men hvis jeg er så kvalm som jeg er nå, så står jeg over.

 

Håper dere har det bra. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned siden mandag, men opp siden torsdag. Noe kan kanskje skyldes at jeg kun var på do en gang fra torsdag til søndag. (sorry details). Håper det iallefall. (Var jo flere ganger, men dere skjønner...)

 

Her er sykdommen fortsatt gjeldende. PRøvde å støvsuge 2 etg her i sta og ble helt svett og slapp. -Var hos legen tidligere i dag og fikk meg en penicillinkur. Luftveisinfeksjon denne gangen. Ble også sykemeldt et par dager, så jeg kan komme meg litt. Knerten kom hjem fra bhg og har 39.5 i feber og antageligvis ørebetennelse. :( Gubben er slakk han med. Dette tar bare helt av :D:)

 

Vekta viste i dag 91.0. Jaja... Det går da saaaakte men sikkert nedover med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned siden mandag' date=' men opp siden torsdag. Noe kan kanskje skyldes at jeg kun var på do en gang fra torsdag til søndag. (sorry details). Håper det iallefall. (Var jo flere ganger, men dere skjønner...)

 

Her er sykdommen fortsatt gjeldende. PRøvde å støvsuge 2 etg her i sta og ble helt svett og slapp. -Var hos legen tidligere i dag og fikk meg en penicillinkur. Luftveisinfeksjon denne gangen. Ble også sykemeldt et par dager, så jeg kan komme meg litt. Knerten kom hjem fra bhg og har 39.5 i feber og antageligvis ørebetennelse. :( Gubben er slakk han med. Dette tar bare helt av :D:)

 

Vekta viste i dag 91.0. Jaja... Det går da saaaakte men sikkert nedover med meg...[/quote']

 

 

Hei

 

Du har jo gått ned et halvt kg. Det er jo kjempebra!!!! :-) Alle monner drar vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det gjør jo det. :( Sitter hjemme med sykt barn i dag. Men han er ikke så syk for øyeblikket. Men barnehagen sa så fint i går at han kanskje burde være hjemme i morgen (i dag) så han ble frisk igjen. Men jeg lurer nesten litt på hvor mange sykedager de tror vi har. Han er jo helt feberfri nå, og man kan jo ikke holde ungene hjemme fra bhg/skole hver gang de har litt feber kvelden i forveien! MEnmen. Jeg var nå hjemme lell. Men litt surt, for jeg blir jo aldri ferdig med brudekjolen, for hver gang jeg har fri til å jobbe med den så må jeg ha et sykt barn hjemme med meg.

 

Nei, skal slutte å syte om de syke barna mine.

 

I dag skal jeg prøve å snu verden tilbake til slankemodus igjen. -Dvs ikke noe utskeiing og trøstespising fordi vi er syke her. Skal prøve å få i meg nok vann og rokke ti-femten minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig i det der med syke barn og barnehage. SYnes de ringer oss for den minste lille ting. Og så er barnet hjemme og helt pigg. Men hva skal man si. De tror jo sikkert at man er dårlige foreldre om man sier at de er friske nok til å være i barnehagen. Er vel best å følge reglene uansett :-)

 

Lager du kjoler selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammo: jeg hadde vært sjeleglad for en nedgang på 500g. Synest du er flink.

Kim: 700g opp er jo leit, men tatt i betraktning med sykdom, så er det ikke ille. Håper på at du er på bedringens vei og krysser fingrene på at det ikke er magesår eller noen av de andre alternativene. Ta først og fremst vare på deg selv. Ikke press deg på trening før kroppen er klar til det.

 

Jeg selv sliter litt med motivasjonen. Har liksom aldri klart å hentet meg 100 % inn etter sprekken, så den har virkelig blitt langvarig. Nå leker jeg meg litt med tanken på å spise det jeg ønsker (for en liten periode), så lenge jeg holder meg innenfor 1700 kcal for dag. (det vil jo i teorien si at jeg spiser med et kaloriunderskudd, men det vil jo også bli litt mindre ordentlig mat, så jeg vet ikke hva det vil gi av utslag på vekta) Har også tenkt på å ta en pause fra dagsrapporteringen, men er redd for og falle helt av lasset hvis jeg gjør det. Da er det vell litt bedre å slakke litt på hva jeg kan putte i munnen, så lenge alt blir registrert. Eller må jeg bare rett og slett bare ta meg selv i nakken å si nok er nok! Hva synest dere om disse alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg var jo uten nett i noen dager i forbindelse med kielturen, og sliter litt med å motivere meg til å skrive inn hva jeg spiser igjen nå. Kjenner at det ikke er lurt. Iallefall siden jeg har fått sukkersug igjen, og må avvenne meg. Har ikke klart det i dag, så må ta et tak i morgen og få skrudd det av igjen så fort som mulig. Jeg vil ikke anbefale å slutte å registrere. Veldig lett å skulke da, og ignorere hvor mange kalorier det er i en sjokoladebit.. :(

 

Tror heller jeg ville satsa på å spise innenfor kaloriene, selv om det heller ikke er det beste. Men da mister du ikke oversikten over hva du putter i deg, og du kan lettere tenke litt sunt. Tenker jeg da..

 

Selv om det beste hadde vært å fulgt både alle måltidene og registreringen, men vet at det ikke alltid er like lett. Men vi vil ikke miste deg her!! Vi trenger alle sammen i motgang og medgang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg blir dere ikke kvitt så lett :D

 

Å kutte helt ut matregistreringen er vell ikke tingen for meg. Skjønner hva du mener Mammo om at man lett kan miste kontrollen når man skulker. Håper og tror at galskapen min har mistet litt taket og fornuften ulmer nå i overflaten. Har en sjokolade eske igjen etter etegildet mitt. Den har jeg nå lagt øverst i kjøkkenskapet. Ute av syn og forhåpentligvis en styrketest som jeg klarer å motså når sjokoladesuget kommer snikende tilbake. Tror nok at sprekken min både kom av mensen samt at jeg i forkant hadde bestemt meg for å ikke spise noe snop denne mnd. Tror ikke hodet mitt har godt av å nekte det helt. (Eier ikke viljestyrke :( ) For meg passer det litt bedre å unne seg det frimerkene gir en gang i uka, så holder jeg suget litt i sjakk istede for å få slike kjempesprekker som jeg har hatt nå i flere dager. Nå har jeg vært på nett og bestilt masse sunn og god mat som kommer levert til oss i morgen kl 15. En liten luksus de har her i UK som vil bli sterkt savnet når vi en dag skal flytte tilbake til Norge. Nå gjenstår bare planlegging og tilrettelegging. Kommer det på plass så er det jo ingen problem og følge opplegget. Ting har raknet litt for meg, men nå skal jeg gjøre en helomvending kostholdsmessig.

 

Håper jeg ikke har ødelagt så mye for meg selv med tanke på veiing fremover. Selv om det har vært mye tull med meg den siste tiden, har jeg vært flink å registrere ALT hver dag siden jeg startet 2.jan. Og det er bare EN dag iløpet av denne perioden hvor jeg har spist over mitt kaloribehov.

 

Har fått 4,5 TP til nå i denne uka, men det er bare kommet av gåturer ute med hunden i det fine vårværet. Fremover skal jeg også få kjørt litt styrketrening så jeg får strammet meg opp litt.

 

Begynnelsen av denne uka gikk ikke som håpet, men det er en ny dag i morgen, og den skal bli så fin og flott skal dere se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. :confused:

 

Var på vekta for å se hva sjokoladesprekken har gjort av utslag (Selv om den offesielle veiinga mi ikke er før i morgen). Den viste 600g NED.

 

Skjønner ingen ting. De siste 3 dagene har jeg ikke trent som før, også har jeg spist MYE usundt. Skjønner jo at vekta på vanlig sunn mat blir mye høyere, da man kan spise mye mer, men føler det blir så urettferdig å ikke gå ned i vekt når man gjør ting rett, og når man går på en sprekk, så kommer nedgangen. Skjønner absolutt ikke hvordan kroppen min fungerer.

 

Blir vell lenge til at jeg kan notere 78,6 kg på min veiieresultatliste. Skal spise sunn og god mat fremover, så nå går vell vekta opp igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan det hende at vi rett og slett har spist for lite? At vi skulle lagt på meny 3 istedet for meny 2? Jeg har jo heller ikke akkurat fulgt opplegget den siste uken, og jeg har vært syk, så har ikke trent en meter siden sist onsdag (utenm 30 min svømming på lørdag) i går spiste jeg over en halv grandiosa (880 kalorier) til middag.. Måtte jo veie meg i dag. -og i går (uff...) I går sa vekta 90.3. I dag viste den 89.7!!! Så kanskje vi rett og slett har vært for overivrige i matveien, og at det er bedre for oss å gå opp en meny?

Ikke vet jeg... Men jeg gleder meg nå litt over å se 8-tallet først likevel.. Det er lenge siden!! Og nå har jeg gått ned 10.2 kg siden før jul!!!! *lykke* "bare" 15 kg igjen!!! Gruer meg til jeg veier 85 kg, for der har det stoppet HVER gang jeg har slanket meg tidligere... Men jeg VIL lengre ned!!!

 

But for now, I kiss the 90`s away :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' jeg lager kjoler selv :( Men bruker oftest ferdige mønster. Er ikke utdannet innen søm, så er helt selvlært. :D[/quote']

 

Det må jo være så gøy da. imponert over at du har lært det selv. Jeg har symaskin og masse mønster, men vet ikke hvor jeg skal begynne :-) Min mor er kjempeflink å sy. Hun syr jakker, bukser og alt mulig. Men jeg har ikke tålmodighet desverre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være så gøy da. imponert over at du har lært det selv. Jeg har symaskin og masse mønster' date=' men vet ikke hvor jeg skal begynne :-) Min mor er kjempeflink å sy. Hun syr jakker, bukser og alt mulig. Men jeg har ikke tålmodighet desverre :-)[/quote']

 

Hehe.. Ja, tålmodighet må man ha! Det tar litt tid fra man finner mønsteret man vil bruke til ferdig produkt ligger klart! Men det går jo litt kjappere etterhvert. Her i forrige uke brukte jeg to og en halv time fra jeg begynte å tegne av mønster, til kjolen til meg selv var ferdig. -Det var en meget enkel kjole, men dog.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagen over, og det eneste "usunne" som er fortært i dag er en kopp low fat instant kakao. Så er fornøyd med å være back on track. Eneste trim i dag var gåtur med hunden, men håper på en styrketrenings økt i morgen.

 

Wow Mammo! Det er voldsomt hvor grammene har rast av deg de siste dagene. Kan godt hende at vi rett og slett spiser for lite. Har veiedag i morgen. Skal også gi en 5 dagers periode til før å se om det er opp eller ned ved neste veiing før jeg går dypere inn og analyserer tallene mine. Har jo nedskrevet alt som er gått inn i munnen, samt trening. Så hvis det er oppgang eller stillstand da, skal jeg gjøre en vurdering om jeg skal gjøre noe med kaloriinntaket.

 

Ser dere har snakket litt om sying :D

Jeg må nok si at det å sy passer utmerket for meg da jeg er veldig utålmodig.

Har prøvd brodering, strikking, hekling m.m, men går fort lei av prosjektene. Så har masse halvferdig liggende. Resultat og fremgang ser man ganske så raskt når man syr på maskin. Derfor liker jeg det så godt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått veid meg etter nye 5 dager, og vekta havnet på 78,3. Et vektslepp på hele 0,9 kg. Så gla for at vekta endelig viser litt mindre. Sist kroppen hadde et slikt vekttap var 6. februar, så jeg følte virkelig det var på tide å se noen andre tall på vekta. Tror nok at sjansen er stor for at ved neste 5 dagers veiing så er vekta ørelitt høyere enn i dag med tanke på hva som er fortært den siste tiden. Men jeg skal i alle fall stå på, så kanskje jeg klarer å holde meg rundt det samme.

 

Jøss, dette gav meg påfyll av motivasjon og ståpåvilje :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått veid meg etter nye 5 dager' date=' og vekta havnet på 78,3. Et vektslepp på hele 0,9 kg. Så gla for at vekta endelig viser litt mindre. Sist kroppen hadde et slikt vekttap var 6. februar, så jeg følte virkelig det var på tide å se noen andre tall på vekta. Tror nok at sjansen er stor for at ved neste 5 dagers veiing så er vekta ørelitt høyere enn i dag med tanke på hva som er fortært den siste tiden. Men jeg skal i alle fall stå på, så kanskje jeg klarer å holde meg rundt det samme.

 

Jøss, dette gav meg påfyll av motivasjon og ståpåvilje :([/quote']

 

Det er jo superbra. Blir motivert av å lese sånt jeg. Akkurat vært ute og trimma 2,5 trimpoeng. Jeg gleder meg til veiedag på mandag. Skal være uberflink i helga :-) Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KimPossible

hello gang. :D

 

Nå skal jeg love en ting: jeg skal ta meg sammen. fortsetter jeg å sleive sånn med maten, er jeg snart tilbake til utgangspunktet! Jeg skal trene i ettermiddag, det har jeg ikke gjort siden lørdag, jeg skal være kjempeflink i matveien, for det har jeg sannelig ikke vært i det siste. motivasjonen bare forsvant, liksom. :(

 

Kiloene forsvinner ikke av seg selv, så nå skal jeg ta meg sammen. :)

Magen føles ikke så ille i dag, så håper jeg er på bedringens veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott Yanthi! Veldig kjekt å høre at det løsner for deg nå!

Jeg har vært på jobb i dag, men angrer nå. Har sånn dotter i ørene at jeg blir GAL! Hører dårlig og er igrunn litt muggen nå. Har vurdert til og fra hele dagen, men det var siste timen som gjorde utslaget og at jeg nå er lettere kake.

 

Har spist ok i dag så langt. Skal spise hos svigers i dag, så er spent på hva vi får der. I morgen får vi besøk for helgen. Håper å holde meg til sunn mat i helgen også. Skal ha bursdagsselskap for knerten som blir 3 år i påsken. Må jo feire det litt nå, før alle (og vi) reiser bort! Det blir et selskap på lørdag og så blir det nok et etter påsken også, for venner. Bare familie nå i første omgang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hallois!

Har lest tråden, og gurimalla så mange flinke jenter (og gutter) det er her!!

Stå på, folkens, for en gang kommer vi også til målet!

Jeg er ny her, men ellers en god gammel "evig slanker", som stadig har skjerpet meg litt i perioder, men generelt vært aaalt for slapp og udisplinert likevel...

Nå har jeg bikket over en vektterkerskel jeg ikke trives med, og har begynt på kurs. Og det er faktisk hyggelig:-).

Jeg er liten og rund, under 1,55, men ellers blid og glad. Bør nok ned ca.25 kilo, men blir kjempefornøyd om jeg klarer over 20. Har som mål å ta av minst 20 kilo til bursdagen min neste år (i januar). Og vet at kiloene har krøpet saaakte men sikkert på, spesielt de to siste årene, og regner med at de sitter ganske fast en del av de...

Har et håp om å klare ca.10 til sommerferien i juli/august, for da kan jeg ta frem endel gamle, men fine, sommerklær som desverre har krympet litt for mye skapet par siste årene...

Blir kjeeempemotivert av å lese tråden her! Og har iallefall bestemt meg for å følge GR-opplegget, selv om jeg regner med at det kan ta tid å gå ned alle de ønkede kiloene.

Ha en fin kveld, alle sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og få et nytt gjengmedlem :D

Velkommen til tråden Sundshine!

 

Føler vi er en fin gjeng, og må ærlig innrømme at hvis det ikke hadde vært for det fine miljøet som er her inne, så kan det godt ha hendt at jeg hadde glippet taket og gitt opp. Men her inne er det ikke aktuelt å slutte før målet er nådd :( Jeg synest også Grete Roede metoden er veldig bra da det er vanlig norsk husmannskost. Man kan spise alt, bare i moderasjon.

 

Håper svigers serverte deg noe sundt i dag Mammo. Så flott å høre at over 10 kg er borte. Måtte selv inn å sjekke hvor mye jeg har gått ned etter ditt flotte resultat, og fant ut at 2.11.2009 var jeg 87,5 kg. Dvs 9,2 kg som er borte :) Gledelig å tenke på det.

 

Så bra at magen føles bedre Kim. Du skal se at nå vil det gå så mye bedre fremover. Når kroppen har det bra, så er alt så mye bedre.

 

Fått tatt en liten styrkeøkt foran tv'en i dag, samt gått tur med hunden. I dag har det vært hele 18 grader her i London. Våren er en hærlig tid. Så fantastisk med blomster og trær som slår seg ut mot sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

I dag blir utfordringen familiemiddag.... Det kommer folk tilreisende, så vi skal ha felles middag (privat), noe som skjer ganske sjeldent (1-2 ggr per år).

Aner ikke hva vi får servert til middag, men selv bidar jeg med en gelekake og en sjokoladekake til kaffen. Sjokoladekaken er vel litt av en kaloribombe, men den ande ikke er fullt så ille, med gele, vaniljekrem, kesam og ananas som fyll.

Den største utfordringen blir hva som serveres som hovedrett, og at de alltid pleier å være så gniten med grønnsakene... Det er stort sett bare akkurat nok, og det var det....

Jeg hadde håpet å kunne lesse ekstra på med grønnsaker og kose meg lenge med det, men tror det blir vanskelig desverre.

Får iallefall håpe i det lengste på at de har nok grøntfor denne gangen. Og så skal jeg spise helt vanlige GR-porsjoner tidligere på dagen, så blir det forhåpentlig ikke så aller verst kalorimessig totalt ila.dagen - selv om jeg kommer til å velge å smake bittelitt på kakene.

Ha en fin dag, alle sammen, med de utfordringer den gir oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sundshine:

 

Som du sier, dette er noe som skjer 1-2 ganger i året sammens med familien. Det er greit og tenke på å gjøre de beste valgene kostholdsmessig, men det er også viktig og kose seg å ha det bra. Istede for å bruke kosepoengene på godis i helga, så tror jeg det er bedre at du koser deg litt ekstra med maten som blir servert i kveld. Spis alle måltidene du skal før middagen, men velg magert hele veien, så har du litt ekstra å gå på til senere. Ha en riktig god helg. Og lykke til med utfordringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...