Gå til innhold

Ny start - ingen nåde!


Nickii
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, heia nickii... <_<

I dag virker det som om det er noen andre som har skrevet alt det der positive... Har ikke hatt noen god helg... Jeg saboterte så til de grader. Glemte faktisk og heldigvis å gå på vekta i morges, så smekken får jeg i morgen...

 

Jeg føler meg en smule deppa, uten at jeg helt vet hvorfor... Håper det gir seg snart, for jeg blir så latterlig sutrete...! Alt blir jo liksom galt og veldig mye verre enn det egentlig er... Og innerst inne vet jeg jo det, men hvem er vel rasjonell når man er deppa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heia nickii... <_<

I dag virker det som om det er noen andre som har skrevet alt det der positive... Har ikke hatt noen god helg... Jeg saboterte så til de grader. Glemte faktisk og heldigvis å gå på vekta i morges, så smekken får jeg i morgen...

 

Jeg føler meg en smule deppa, uten at jeg helt vet hvorfor... Håper det gir seg snart, for jeg blir så latterlig sutrete...! Alt blir jo liksom galt og veldig mye verre enn det egentlig er... Og innerst inne vet jeg jo det, men hvem er vel rasjonell når man er deppa?

Nå lo jeg høyt, men ikke på noen måte ondskapsfullt! Det der kunne jeg ha skrevet helt selv, og jeg kjenner jeg har to ytterliggående personligheter når det kommer til dette slankegreiene....

 

En er positiv, sprudlende og full av pågangsmot, mens den andre plutselig og uten forvarsel kipper unna den positive og tar over all plassen, sutrende, lei, deppa, føler meg tjukk og blir aldri tynn og.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo merkelig å si det, men godt å høre at det ikke bare er meg som er sånn... Det får meg til å føle meg en smule mer normal og ikke fullt så mislykket.

 

Jeg skjønner ikke helt hva som trykker meg ned... Føler meg veldig emosjonell for tiden og tårene kommer lett. Og jeg er for ung for overgangsalder og er ikke gravid... Rare greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg og er i den deppa uten å vite hvorfor-kategorien om dagene. Dvs jeg vet at mørketiden gjerne gjør meg litt sånn, men det pleier jo være mest i desember og januar når det er mørkt når jeg drar hjemmefra og mørkt igjen når jeg drar hjem. Men sånn er det jo ikke enda. Slitsomt er det ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror i grunn det er en kominasjon av flere faktorer... At jeg ikke får være i ordentlig fysisk aktivitet, og at det er mørketid(bor i nord), og at jeg har hatt et stresset år. Særlig det siste halvåret har det vært utrolig mye styr. Så nå når det har roet seg litt så kjenner jeg meg på en måte litt utslitt...

 

Det ble opp denne uken. 59,8. Men er glad jeg fortsatt er under 60. Jeg orker ikke stresse med vekta nå. Jeg fortsetter som jeg har gjort, og går jeg ned er det en bonus, men målet får være å holde meg under 60...

 

Når jeg kommer meg litt, så kanskje jeg tar en to ukers kur med pulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror i grunn det er en kominasjon av flere faktorer... At jeg ikke får være i ordentlig fysisk aktivitet, og at det er mørketid(bor i nord), og at jeg har hatt et stresset år. Særlig det siste halvåret har det vært utrolig mye styr. Så nå når det har roet seg litt så kjenner jeg meg på en måte litt utslitt...

 

Det ble opp denne uken. 59,8. Men er glad jeg fortsatt er under 60. Jeg orker ikke stresse med vekta nå. Jeg fortsetter som jeg har gjort, og går jeg ned er det en bonus, men målet får være å holde meg under 60...

 

Når jeg kommer meg litt, så kanskje jeg tar en to ukers kur med pulver...

Hei, Nickii!

 

Det høres veldig fornuftig ut å stabilisere vekta og holde fokus på å ta vare på deg selv.

 

Jeg var kraftig nede i kjelleren for noen år tilbake. Det tok litt tid før jeg skjønte det, og det krevde "sin kvinne" og en del tid før jeg karret meg opp igjen. Jeg kjenner at livet mitt har en tendens til å bli travelt, men jeg er nok mer bevisst på å legge inn pusterom nå. Særlig viktig i perioder der trykket blir litt stort...

 

Håper du får igjen energien dag for dag nå, Nickii!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg Nickii? Håper du får en fin helg. Skal snart på teambuilding med jobben, 3timer kurs først hjemom en tur og så ut og SPISE treretters middag med drikke til før det sikkert blir ut på byen... Hjelp, kjenner jeg grugleder meg, blir deilig mat men litt redd for å ta helt av eller få følelsen av å "sprekke" fordi jeg er helt stappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Slippe, jeg tror det er viktig at man tar signalene på alvor og tenker litt på seg selv så man ikke møter veggen. Blir man skikkelig utbrent skal det mye mer til for å komme seg igjen...

 

Energien er fortsatt fraværende. Jeg er så ekstremt trett for tiden... Alt er et slit og et ork. Har mest lyst å streike å reise bort fra alt mas og jag om husarbeid og styr... Og faktisk.... Så skal jeg jo det... Men det er ikke ferie da... Skal snart reise på kurs i 3 dager, så da blir det jo litt fri fra hverdagsstyret... Får 3 netter på hotell, som betyr 3 morgener hvor jeg kun har meg selv å tenke på... Kurs er jo rene husmorferien...

 

Jeg har ikke turt å gå på vekta de siste dagene. Tror den går oppover. Det føles sånn. Så da har jeg en tendens til å leke litt struts, fordi jeg ikke vil se det der forbaskede 60-tallet igjen... Jeg har jo likevel innsett at det er der selv om jeg ikke ser det...

 

Jeg har fått gjennomført 2 styrkeøkter denne uka. Ikke all verdens trening, men jeg er da sånn smått i gang igjen.

 

koala, det går helt sikkert fint i kveld. Kos deg med maten. Spis sakte, og så er det lurt og alltid la det ligge igjen littegrann på tallerkenen. Det er som regel mer enn nok mat, og man får veldig god samvittighet av å f.eks ikke spise opp hele desserten ;)

 

Ha en fin helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen blodprøver hadde vært på sin plass, Nickii, lav blodprosent, mangel på B-vitamin... flere forsåvidt enkle grunner til mangel på energi og veldig tretthet.

 

Kurs er "ferie", ja! Jeg skal til Shanghai på konferanse, torsdag til tirsdag og det blir ferie. Laaang flytur hvor jeg kan lese bok i fred og ro, hotell, sosialt, god mat, en ekstremt stor by... og jeg gleder meg til å "stikke av" litt fra jobbvirkeligheten. Den er presserende voldsom nå om dagen, jeg tenker jobb, spiser jobb, drømmer jobb....

 

I dag "tvang" jeg meg til en feriedag jeg egentlig ikke har tid til, bare for å tilfredsstille et grunnleggende behov for å finne MEG. Det var deilig! Gikk tur i sola på formiddagen, hjem og fikset meg opp og så SHOPPING. Rå shopping til meg å være.... B)

 

Det føles godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Det er ikke noe moro når man er lav på energi, nei. Jeg har hatt det sånn i november de siste årene, og begynner å bli rimelig overbevist om at jeg bor på helt feil breddegrad. Og for deg , som bor enda mye lenger nord... Ikke så rart at høsten blir tøff!

I år har det ikke vært like ille for meg, men jeg kjente det begynte tidlig i oktober. Deretter har det skjedd så mye annet at jeg ikke har hatt tid til å kjenne etter. Men lure tips jeg har fått tidligere, inkluderer mat med mye farge (smoothies), dagslys (er du i form til f.eks. å gå en kort tur i lunsjen ennå? Hvordan går det med rekonvalesensen?), trening (...skjønner jo at den vel utgår for deg om dagen!), dagslyslampe (har aldri prøvd selv), nok søvn...

 

Og ellers synes jeg personlig at det hjelper å sosialisere seg litt. Treffe venninner, kose seg på kafé, ringe noen jeg ikke har snakket med på lenge, komme ut av min egen apatiske, halvdepressive boble. Selv om jeg helst vil sitte inne på sofaen alene, føler jeg meg ikke bedre av det.

 

Men aller først kan det som Slippe sier, være greit å utelukke at det skyldes en eller annen vitaminmangel :)

 

Hjelper retail therapy på deg, forresten? I så fall kan du kanskje komme deg ut og shoppe noe riktig stilig til kursmiddagene du skal på! Sko, sminke, stæsj.. trenger ikke være klær hvis du vil vente noen kilo til :) God bedring og god helg til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

En blodprøve er nok lurt. Hvis ikke den viser noe spesielt der som skulle tilsi at tilstanden er som den er, så er Ninjastar sine råd gode.

Jeg har slitt med vinterdepresjon i mange, mange år - jeg VET at jeg er født i feil land. Skulle heller vært født syd i Spania/Frankrine/Italia... Eller kanskje Mexico eller Florida eller noe sånt? ;)

 

Det året vi virkelig hadde vinter her i Bergen gikk det imidlertid ganske greit, da pga. snøen og det ekstra lyset den gav. En vinter var jeg sykemeldt, og da gikk jeg langsomme turer i 12-tiden på dagen for å få mest mulig lys - spesielt på godværsdager. Synes det hjalp godt. Men ikke ta på solbriller, da har det visstnok ikke samme effekten. Hvis ikke du kan gå tur i lunsjen som Ninjastar foreslår, så ta deg likevel tid til å gå ut. Finn deg en benk, vend ansiktet mot solen de dagene den er fremme og bare nyt. Daglyslampe funker, men pass på at du bruker den riktig slik at ikke det går utover nattesøvnen som enkelte kan oppleve. Jeg synes faktisk også at det hjelper med litt solarium når det er på det verste. Bare for å kjenne varmen på kroppen og gi meg selv litt avslapning. Ikke noe jeg gjør ofte, kanskje en gang i måneden.

Håper du finner ut av det og at det bedrer seg etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippe: Jeg har vært litt inne på tanken om jeg skulle få tatt noen prøver. Skal reise bort noen dager denne uken, men hvis jeg ikke er bedre, så skal jeg vurdere det i neste uke... Men stemmen inni meg sier at det er sikkert ikke noe galt, bare en naturlig reaksjon på en rekke faktorer... Det at jeg ikke har fått trent ordentlig på en stund, at jeg har hatt veldig mye stress det siste halvåret, at jeg har blitt operert og nå bare halter rundt, og at dagene er blitt mørkere... Shanghai du... Det høres spennende ut... Jeg skal på kurs til Gardermoen, nesten det samme det, eller? Hehe!

 

Ninjastar: Turgåing er dessverre utelukket. Jeg er lite gangfør, og spesielt nå på glattisen. Men jeg har fått begynt å trene litt styrke. Har hatt noen økter på armer og overkropp, men det er nok ikke tilstrekkelig for å øke energien. Det tar nok litt tid, men det er i alle fall deilig å være i gang :) Retail therapy (måtte jeg google) er nok absolutt noe for meg, men for tiden er det vanskelig å gjennomføre. Ikke så enkelt å komme seg rundt på butikker og sånt... Å sosialisere seg hjelper definitivt på humøret. Og jeg har faktisk vært mer sosial de siste ukene enn på lenge. Men det har ikke hjulpet så mye på energien da. Men jeg skal prøve å få i meg litt mer frukt og grønt, for det har jeg ikke tatt overdose av akkurat. Det var jeg jo mye flinkere til i fjor, så det kan jo definitivt hjelpe på :)

 

Krusmynte: Sol er veldig vanskelig å oppdrive her for tiden. Må nok vente noen mnd før jeg får sett den igjen... Det er heller ikke noe gunstig for meg å oppholde meg utendørs da kulda ikke er så bra for foten som jeg har blitt operert i. Men solarium er jo et godt tips da. Det hørtes rett og slett deilig ut :)

 

 

Takk for mange gode råd jenter. Og mye av dette vet man egentlig fra før, men så er man ikke så flink å gi råd til seg selv om å prøve forskjellige ting... Men jeg innser jo at skal man få opp energien, så nytter det nok neppe å sitte passivt i en sofa å dyrke den. Så her må jeg bare begynne å ta tak i ting :)

 

Koala: Bra du koste deg! Det må til i ny og ne. Litt mer alkohol har det ofte en tendens til å bli... Men det er i alle fall ikke hverdagslig, så det har man alltids "råd" til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har ikke gått så bra med meg nå... Jeg har i løpet av de siste par ukene vært noe (tidvis VELDIG) uforsiktig... Jeg har ikke turt å gå på vekta. Tipper det er et veldig stort og stygt tall der som det er lenge siden jeg har sett...

 

Så... Nå har jeg bestemt meg!! Jeg greier ikke gå ned i vekt som det er nå. Så nå skal jeg begynner på diett!! Jeg er klar!!

 

Så Slippe og koala, jeg tar mer enn gjerne imot tips om hvilke merker og smaker som er best, både på smak og metthetsfølelser. Eventuelt andre tips. Jeg får neppe handlet inn før i morgen, så start blir tidligst på torsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakte på nutrilett shake for noen år siden og syntes de var for "fibrete" i konsistensen så derfor har jeg holdt meg til Allevo. Barene til Nutrilett er gode men det er ikke de jeg spiser under kick-start. Da har jeg holdt meg til kick-start shake og supper. Personlig er Exotic shaken min favoritt og potetsuppen. Brokkolisuppen smaker greit men blir litt kornete pga. couscousen, på slutten brukte jeg også gulrotsuppen med vann istedetfor melk som variasjon og har krydret litt opp med tabasco/chili for å få litt hot suppe. Smothien bringebær/banan synes jeg var fæl mens blåbær smothien er fyldig og god. Sjokolade shaken er grei nok som variasjon men litt tynnere. Ellers anbefaler jeg fibertablettene til Allevo, uansett hvilket merke du velger på shakes/supper. Man skal ta to stk en time før hvert hovedmåltid måltid dvs. inntil 6 om dagen. Husk å drikke mye vann til, gjerne en halvliter, de sveller i magen og gir en metthetsfølelse som gjør deg mer mett av shaken og suppen. Lykke til Nickii, dette klarer du! Bare klag og syt om du føler for det, vi følger opp med trøst og oppmuntring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hovedmåltidene da? For alle måltidene vil vel inneholde like mange kcal? Kan det ha noe for seg å ta 1 tab før hvert måltid i stedet for 2 før 3?

 

Jeg skal ikke spise barer i diettperioden. Bare shaker og supper. Jeg er så lei av å tulle rundt og vil at det skal skje noe! Jeg vil ha resultater for innsatsen min... Jeg har tenkt på dette en stund nå, og ikke trodd på at jeg skulle komme til å greie å gjennomføre det. Nå vet jeg at jeg kan gjennomføre det. Jeg vet også at det blir to forferdelige uker. Men det er to uker... Det greier jeg! Nå er staheten og motivasjonen på plass, så da er det bare å kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rette innstilling! Vel, tror du kan velge det selv men jeg tok to i slengen og gjerne før lunsj, før mellommåltid eller middag og så før kveldsmat. Noen ganger glemte jeg dem og tok litt færre men aldri mer enn 6. Men uten dem fikk jeg hard mage så de har en regulerende effekt på det som skal ut også :) Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi Nickii, blir det kur på deg, også? Skjønner godt det, når man ser de fantastiske resultatene til Koala og Slippe! (Jeg blir fristet selv, jeg, men innser at dette ikke er tiden å prøve noe sånt for meg. Jeg vil aller mest ha en "rugevennlig" kropp om dagen, og tenker da umiddelbart at vlcd ikke er helt tingen. Men senere? Ja, det kan godt hende!)

 

Og dette klarer du, ingen tvil, du har jammen vist at du innehar mer enn nok guts og ståpåvilje til å klare og gjennomføre en slik runde. Lykke til, vi heier på deg :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-) Jeg er ikke så sikker på hvor lurt dette her er med tanke på hvordan jeg har vært energimessig, men jeg er nødt til å gjøre noe nå... Jeg trenger resultater, og jeg er mentalt veldig klar for å gjøre dette! Og er det noe jeg har lært, så er det å smi mens jernet er varmt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Nickii!

 

Jeg var ikke på topp energimessig når jeg begynte, og som du ser av tråden min så sutret jeg over "bøss" i hodet hele den første uka...

 

Men så, du! Selv om jeg ikke på noe tidspunkt har hatt så veldig lyst å vaske tak og vegger, så har energien i allefall vært på et rimelig normalnivå den siste uka. Utfordringen har heller vært at man blir drittlei shakes og supper, men hva gjør man ikke....

 

I sum er jeg absolutt ikke avskrekket, og jeg ser helt klart for meg at jeg kan bruke dette som virkemiddel for å korrigere vekt også i fremtiden, feks. etter ferie.

 

Bare gå på med krum nakke og ta EN DAG om gangen. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende om du skal kure du og, Nickii! Kortid begynner du?? :) Eg har litt lyst eg og, men føler meg ikkje klar for det enda... men kanskje det hadde vert en grei tid å gjøre det på, sida eg seriøst er begynt å bli matlei no....... Spiser altfor lite fordi eg ikkje har lyst på noke av det vi har i hus, spiser kun etter trening, middag og kvelds for tida, not so good....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, en dag av gangen er tingen og husk at det er for en veldig kort periode.

 

Nyaco: Å spise for lite over lengre tid er IKKE bra hverken for kroppens helse og for forbrenningen. Hvis du ikke har matlyst må du finne noe å "slenge i deg" som er kjapt , lettvint og riktig kalorimessig/helsemessig. Ta gjerne noe du liker og kan lage til i blinde så du har noe på lur, husk å få ideg riktig mengde mat over tid før du evt. begynner på en VLCD kur.

 

Ninjastar: Helt enig, dette er ikke rugevennlig kost ;) Du bør strebe etter å få inntil 10 poeng kostholdsmessig framover :) Huske folsyre, tran, vitaminer og alt det der... Når jeg slet med å bli fruktbar med førstemann anbefalte legen meg Solaray multivitaminkompleks, kan jo ikke skade å prøve det i tillegg til alt annet :) I tillegg brukte jeg Bisolvon slimløsende tabletter (beregnet på forkjølelse men alle slimhinner blir påvirket, også i skjeden) for å lette eggets vandring og sædcellenes svømming innover. De tar 3-4 dager før full effekt så begynte 4-5 dager før EL og fortsatte i 5 dager til før pause til neste periode. Vet jo ikke om det hjalp MEN jeg ble aldri gravid uten og har brukt det ved hvert av de tre barnene vi har unnfanget og fått ;)

 

 

Nickii: Hold ut de første 3-4 dagenes sult og så de neste 2-3 dagers slapphet så får du superenergi til julesjauen etterpå, perfekt nå i starten av advent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i gang! Begynte i går. Gikk helt fint. Kjente ikke meg særlig sulten. Men det var nok fordi jeg var så travelt opptatt at jeg ikke hadde tid til å kjenne etter...

 

Å trø på vekta i går morges var ikke gøy. Hadde gått opp nesten 2 kg de siste 2,5 ukene... Men jeg hadde jo fryktet et høyere tall, så det var jo ikke krise. Hadde mareritt natten før om at jeg var oppe i 67 kg... Har på følelsen av at mine mareritt ikke er helt som andres... Føler meg skikkelig tykk for tiden, så nå skal det bli deilig å få av noen kg, og at det skal gå litt raskere enn det pleier...

 

22.11: 61,7 kg

23.11: 61,4 kg - 0,3 kg

 

Nyaco: Jeg har hatt lyst til å prøve dette en stund, men har ikke vært helt sikker på om jeg kom til å klare det... Men så etter å ha tenkt på det i noen uker følte jeg meg plutselig 100% klar. Og det tror jeg man må være for en sånn diett er knalltøff...

 

Heldigvis har vi noen tøffe damer som har gjort dette allerede og har delt sine erfaringer med oss, så vi vet litt om hva vi har i vente. Uten dem hadde jeg ikke tenkt på dette en gang... Men når de viser til så flotte resultater tenker jeg at det må jo være verdt det... !

 

Tror nok dere har rett i at man må ta en dag av gangen. Må bare holde ut. Jeg tror nok det blir tøffest mellom dag 3-6 når slappheten slår inn og kroppen ikke har greid å slå på nødrakettene... Da må man i allefall fokusere på å komme seg gjennom dag for dag. Kan bli tøft å tenke på at man skal fortsette i et par uker til...

 

Dette blir så spennende! Det er så deilig å være i gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...