Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

Ja, det er utrolig hvor mye som sitter mellom ørene. Sånn sett burde jo hodet været mange ganger større. Bare tenk på alle gangene man veier for og i mot et eller annet valg mellom god og dårlig løsning (trene - ikke trene, spise kake - droppe kake...- som om det egentlig er noe å lure på) som en annen pingpong-match. Dvs at det er plass til mange pingpong-bord mellom ørene :)

 

Håper på bedre flyt på jobb og hjemme for deg, Panki. (nei, nei, nei, det var ikke Panki jeg mente men storesøster! Sorry! Kjekt med redigeringsfunksjon, gitt!)Du er uansett kjempeflink som fikser det med maten, også når du utfordres av stress og frustrasjon. Maten har stort sett vært min medisin i "gode og onde dager", men som alle andre medisiner har den jo sine negative bivirkninger. Særlig ved misbruk.

 

Gårsdagen landet jeg pent kalorimessig til tross for stooooore fristelser når je hadde besøk. Min kjære tante kom og hadde med hjemmebakte wienerbrød... Jeg var lur og delte wienerbrødene i to før jeg la dem på fat, og sa til meg selv at jeg skulle få så mye bringebær med vaniljekesam jeg bare orket hvis jeg bare tok et halvt wienerbrød. Det funka, og som sagt holdt jeg meg innafor planlagt kaloriinntak.

 

Nå er det om å gjøre å lage en ny, lur handleliste for de neste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Nå går alt så mye bedre:-). Snikveiing i dag viser nedgang og kroppen føles mye bedre i dag enn de siste dagene, så nå er det bånn gass!! Så selvom jeg våknet etter 4 timer søvn etter nattevakt er humøret på topp!! Spørs om det holder helt til i morra tidlig, men jeg overlever alltids:-).

 

Hadde egentlig meldt meg på en dansetime kl 16, men instruktøren er syk og timen avlyst. Jeg vurderte å bli hjemme, gå en tur eller likevel ta turen til senteret. Jeg var disiplinert og dro på senteret hvor det ble 30 min på mølla og en time styrketrening. Så nå er jeg veldig fornøyd med meg selv:-) 14,8 tp så langt denne uka.

 

En time hvile før det bærer avsted på barnesvøm med minstemor og ny nattevakt.

Forrige natt var det rester etter personalmøte tidligere på dagen - det var både lasagne, loff, salat og kaker.... Men jeg nøyde meg med lukta og spiste min medbrakte matpakke!! Som dere kanskje skjønner har jeg full kontroll på det som sitter mellom ørene om dagen:-) Det er deilig å være så motivert!!!

 

Min store utfordring kommer om en uke, da skal vi på fjellet med en vennefamilie fra torsdag til søndag, og det kjenner jeg at kan bli en utfordring.... Men det er jeg som skal stå for matlaging (er ikke glad i slalom...) så jeg har jo muligheten til å påvirke hva som settes på bordet. Men utfordringen ligger nok i å kun forsyne seg EN gang!!! Jeg har allerede begynt å jobbe med meg selv....

 

Vel alle flinke jenter - Ha en strålende kontrollert og flink dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter og velkommen hit til oss vivaebella :)

 

Her i gården går det som vanlig bra med mat og drikke' date=' noterer alt jeg putter i munnen og holder meg innenfor 1500 kcal.

Men så var det dette med trening da.. uff og uff.. Ser at hver uke her inne så lover jeg stadig vekk at jeg skal bli bedre.. I dag er det torsdag og jeg har kun 4 TP..

 

Jeg er litt trøtt og sliten fortia, det er mye negativt stress både på jobb og hjemmefronten :) og da sover jeg dårlig om natta.. Men skal prøve å få meg noen netter med god søvn, og uka er jo faktisk ikke over ennå, så jeg har da tid til å få hvertfall 8 TP :)

Kjenner at det var litt godt å få ut litt frustrasjon her inne, ser jo at dette kan bare JEG gjøre noe med og at også motivasjon/tid til trening sitter også mellom ørene..

 

Ha en flott torsdag jenter[/quote']

 

Så flink du er, storesøster, til å opprettholde kontrollen over kostholdet selv i en stresset periode...håper det roer seg ned etterhvert, så du får overskudd og tid til å være i aktivitet og sanke TP - og ikke minst får nattesøvnen tilbake.

 

Ja, det er bare torsdag i dag, du har ennå tid til å nå 8TP! Hvis ikke, sørg for litt hverdagstrim der det går an - trapper i stedet for heis/rulletrapp, parkere bilen litt lenger unna butikken enn nødvendig osv...det gir en god følelse å huske på det også).

 

Ukas lengste jobbedag er over, og i tillegg er jeg bedt bort...så det blir ikke flere TP på meg heller før tidligst i morgen. Kuldegrader i dag, vil helst ikke at det blir glatte veier igjen :) Men har i alle fall vært flink i matveien frem til nå, så burde det gå greit å holde meg innenfor mine 1600kcal (har ca 800 å gå på).

 

Oi! Holdt på å glemme Lindt-sjokoladen min, den må med som en liten vertinnegave/lovlig søtsak for meg! Få putte den i veska og hive meg i bilen, dårlig tid plutselig!

 

En fin torsdag til deg også - og flinke panki og vivaebella (jeg har lest, men rekker ikke kommentere noe akkurat nå!)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter og velkommen hit til oss vivaebella :)

 

Her i gården går det som vanlig bra med mat og drikke' date=' noterer alt jeg putter i munnen og holder meg innenfor 1500 kcal.

Men så var det dette med trening da.. uff og uff.. Ser at hver uke her inne så lover jeg stadig vekk at jeg skal bli bedre.. I dag er det torsdag og jeg har kun 4 TP...r[/quote']

 

Måtte bare innom og fortelle dere super flotte støttende jenter her inne -at etter jeg skrev dette i dag, så gikk det opp for meg at : ja, det er faktisk JEG som bestemmer hvor mange TP jeg skal ha og det er bare JEG som kan gjøre noe med det!!

Så etter middag i dag, så tok jeg på meg turklærne og kom meg over dørstokk mila, ut på tur i november mørket. Det ble 1,9 t TP det :)

 

Det å llese hva dere skriver her inne og reflektere over våre oppturer og utfordringer gir meg utrolig mye! Og det gir meg TRO og VILJE STYRKE på at vi skal komme oss igjennom julens utfordringer jenter, både slankere og sprekere enn før jul:)

 

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen' date=' Vivaebella! Støtteapparatet står klart til å ta i mot meldinger om oppturer og nedturer på veien til en bedre livsstil (med vektnedgang som bonus) :)

 

Jeg har vært innom din røde tråd - så bra du er i gang! Det kan ta tid å få alt til å stemme, jeg prøvde meg jo (for n'te gang) på vårparten, da bunad skulle på plass...sommerferien ble det bråstopp og det ble praktisk talt "Rykk tilbake til start"...

 

Når det som sitter mellom ørene endelig blir med, da er motivasjonen og viljen som trengs til å virkelig gjøre jobben som skal til der også! Som så mange har prøvd (og feilet) før...det er ingen lettvinte snarveier til målet - og hinderne er mange: både fristelser og gamle (u)vaner må forseres og endres på underveis.

 

Det høres ut som du nærmer deg en avgjørelse om når du skal komme i gang med jobben som må gjøres...for meg hjalp det å lese i mange tråder her (av de som har gjort jobben før meg - over flere år, det tar tid å gå ned i vekt - skal ta tid!), å se mange Bedre Puls-programmer med Yngvar Andersen (er som å få en personlig trener inn i stua) og gå mange, mange runder med meg selv om hvorfor jeg ønsker en forandring og ikke minst kjenne på det at jeg har troen på at jeg skal klare det...nok en jojo-slankekur er IKKE et alternativ.

 

Oppbackinga her inne er fenomenal - helt uvurderlig for min del i alle fall! Heng deg på, det er i oppoverbakke vi får spretne rumper og det går nedover (på vekta) :)[/quote']

 

Storesøster, Juni72 og Panki - dere er så flinke! Jeg også. Og det har jeg vært MANGE ganger før, inkludert på et par internettkurs her inne i 2008. Jeg kommer NESTEN i mål, og bruker noen ganger kort tid, andre ganger lengre tid. Så detter jeg utpå igjen. Det er sjelden snakk om mindre enn 5 kg økning, men som oftest blir det 10-15-20. Før bunnen/toppen er nådd og jeg tvinger fram ny motivasjon for å gjøre noe med saken. Kunnskap, erfaring og stahet skorter det jo ikke på. Når alt kommer til alt er det nok det at selvfølelsen (av mange og varierende grunner) til tider blir kraftig utfordret som er "utløser". Det er altså runde på runde, men heldigvis ikke i sirkel, mer en lags spiral. Dvs for hver runde ned i kjelleren gjør jeg noen nye erkjennelser som kan hjelpe meg til å gi slipp på matmisbruket. Fett = beskyttelse - men en veldig usunn og lite effektiv beskyttelse mot det jeg føler jeg ikke kan verge meg mot.

 

Det jeg fant sist jeg var der nede i kjelleren var blant annet disse tankene: dette matstyret settes igang særlig når jeg ikke har klart å sette grenser for hvor mange oppgaver jeg skal ta på meg på jobb, hvor hardt jeg skal jobbe og hvor mye jeg skal klare i tillegg av aktiviteter på fritida, og så blir det null tid og overskudd til ting jeg VIRKELIG har lyst til å gjøre. Da ender jeg med å slite meg helt ut og blir nedstemt og finner ingen løsning på hvordan jeg skal endre ting, og matgleden erstattes med sukkersug, treningsgleden med kompleksfølelse og trimvegring osv. Og selvsagt sitter alt dette mellom ørene - det ER tankene som skaper følelser, så her er det om å gjøre å bruke hue´på en bra måte, slik at følelsene kan friskne til og dermed holdningen min til meg selv - at jeg er bra og fortjener å føle meg bra, ha god helse, ta vare på meg selv, sette grenser som passer for MEG i alle sammenhenger og glede meg over livet.

 

Og nå vet dere plutselig mye om meg - kanskje mer enn dere ville :) Tilbake til hverdagens trivialiteter: Det har gått fint med mat og trimtur i dag - jeg ga ikke etter for trøttheten etter middag, men kom meg ut iført ørten reflekser, som et juletre i lett trav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fredag.. Skal bli godt å stresse ned og få meg noen netter med god søvn.. Ser frem til det, ja :) Ellers så blir det heldigvis ikke noen utfordrende helg, skal være hjemme uten alt for mange planer.. så jeg har bra kontroll på hva som skal puttes i munnen og hvor mange TP det skal bli !!

 

Kjenner jeg begynner å bli litt lei av de vanlige helge middagene, så tenkte jeg skal prøve meg på en oppskrift fra GR.. Ser jeg vil bli bedre på å spise variert, siden at jeg tror det blir lettere å være fornøyd med hva jeg kan spise da.. og ikke ha så mye fokus på det jeg ikke kan spise..

 

Det er jo første søndag i advent i helga, lilla lys er kjøpt inn og jeg kommer nok til å bruke noen av frimerkene mine til en lang og koslig frokost på søndag. Rugsprø med brie ost og druer ( tips fra juni72) skal inntas med god samvittighet :)

 

Håper at dere jenter for en flott helg, å husk: ta smarte og sunne valg :)

 

Helge klem fra storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen landet jeg pent kalorimessig til tross for stooooore fristelser når je hadde besøk. Min kjære tante kom og hadde med hjemmebakte wienerbrød... Jeg var lur og delte wienerbrødene i to før jeg la dem på fat' date=' og sa til meg selv at jeg skulle få så mye bringebær med vaniljekesam jeg bare orket hvis jeg bare tok et halvt wienerbrød. Det funka, og som sagt holdt jeg meg innafor planlagt kaloriinntak[/quote']

 

Liker sånne lure tips, Vivaebella :) Hurra for snarrådighet og lure valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jenter!

Med så mye flott og inspirerende aktivitet her inne så går jeg nesten i surr i alle kommentarer jeg har tenkt (mens jeg har lest) og ennå ikke fått skrevet :) men det får jeg sikkert gjort mer med i morgen...akkurat nå ser jeg at jeg har det travelt nok en gang, må få på fillene og traske bort for å møte ei (om ti minutter) som også skal på kveldens hyggelige sammenkomst kl sju.

 

Har trent masse i dag, klar til å smake på alt som blir laget og servert - men bare én porsjon! Lindt sjokolade er med - og to glass rødvin registrert inn...tror det blir umulig å kalkulere alt etterpå, men jeg har ingen grunn til å ryke på en smell selv om jeg skal kose meg, med måte!

 

Ha en flott fredagskveld, flinke jenter :)

(mer fra denne kanten i morgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens hyggelige sammenkomst gikk veldig så bra, både forrett og hovedrett var temmelig greie kalorimessig sett og da kunne jeg nyte én porsjon dessert og to glass rødvin med god samvittighet :) I tillegg hadde jeg brukt fridagen svært godt - det ble to treningsøkter med nesten 6TP tilsammen! Sen morgen i dag, rask gåtur...og så en ny runde med besøk og middagslaging (diger gryte med chili con carne, rågodt og drøye porsjoner!)...til slutt valgte vi bort kinoturen, tar sikte på tur til Blefjell i morgen også og da blir det en tidlig start.

 

Har allerede planlagt morgendagen, så føler denne uka også bør gi gode resultater :)

 

Hvordan går det med dere andre, har det blitt mange gode valg så langt denne helgen?!

 

På tide med litt søvn, tidlig på'n i morgen gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken vekt eller cm har rikket seg...Og jeg vet jeg har gjort alt riktig!! Og det ble 7 TP denne uka. Uff..dette er ikke artig :)

.Merkelig, den uka jeg nesten ikke trente og spiste ca 1300 kcal så gikk jeg ned 1 kilo..men det skal jo bli det samme å forbrenne 200 kcal pr dag og spise 1500 kcal..?

 

Akkurat nå hadde jeg virkelig trengt en vekt nedgang..skal på kjæreste tur til Riga i neste uke, fra fre til man, skal kose oss på ett flott hotell, skal bo i suite og å handle julegaver :)

Planen er å velge så sunt jeg kan og gå masse rundt i byen, og målet er å holde vekta!! Skal ta med meg ipaden min, så alt skal noteres ned !!

jeg skal veie meg på torsdagen ( håper virkelig på nedgang da..) og på tirsdag etter at vi er hjemme igjen.

 

Men trøster meg med at dette får ta den tiden det skal, det er lenge til våren 2012 ennå..og jeg er kun 1,5 kilo unna første del målet :)

 

Håper det har gått bedre med dere jenter, nå venter jeg spent på resultatene som kommer i løpet av neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken vekt eller cm har rikket seg...Og jeg vet jeg har gjort alt riktig!! Og det ble 7 TP denne uka. Uff..dette er ikke artig

.Merkelig' date=' den uka jeg nesten ikke trente og spiste ca 1300 kcal så gikk jeg ned 1 kilo..men det skal jo bli det samme å forbrenne 200 kcal pr dag og spise 1500 kcal..?

 

Akkurat nå hadde jeg virkelig trengt en vekt nedgang..skal på kjæreste tur til Riga i neste uke, fra fre til man, skal kose oss på ett flott hotell, skal bo i suite og å handle julegaver

Planen er å velge så sunt jeg kan og gå masse rundt i byen, og målet er å holde vekta!! Skal ta med meg ipaden min, så alt skal noteres ned !!

jeg skal veie meg på torsdagen ( håper virkelig på nedgang da..) og på tirsdag etter at vi er hjemme igjen.

 

Men trøster meg med at dette får ta den tiden det skal, det er lenge til våren 2012 ennå..og jeg er kun 1,5 kilo unna første del målet

 

Håper det har gått bedre med dere jenter, nå venter jeg spent på resultatene som kommer i løpet av neste uke[/quote']

 

Så lenge du selv vet at du har vært flink, storesøster, så kommer belønningen i form av resultater til slutt! Opplevde jo selv å gå opp i vekt (!) en uke jeg trodde jeg skulle gå ned over en halvkilo...så det er liten sammenheng umiddelbart der. Stillstand er uansett bedre enn oppgang! Fortsett å ta gode valg ut fra kunnskapen du sitter inne med - vi VET jo hva som fungerer og det er den veien vi skal gå for å nå våre langsiktige mål. Stå på videre - delmålet ditt kan du praktisk talt ta og føle på!

 

Oi, kjærestetur til Riga, så deilig! Høres ut som du allerede har lagt en god plan for turen, det er bra, mye lettere å gjennomføre når en har tenkt gjennom mulige fristelser i forkant. Etterhvert blir vi jo flinkere til å beregne porsjoner ut fra øyemål, kjøkkenvekta er for stor til å passe i håndveska :) - ha gjerne energibar i den i stedet, i tilfelle du blir småfysen i løpet av julehandlingen og risikerer å ende opp med et dårligere alternativ "i farta" (jeg gumlet faktisk på energibar på kjøpesenter i Riga i våres). Anbefaler å ta med joggesko og varmt treningstøy - det er en kjempekoselig "løype" langsmed elva som renner gjennom byen, mange broer å gå over på kryss og tvers, en liten høydetopp hvor man kan gå på kryss og tvers for å få litt oppoverbakker/trapper (gir så spretne rumper) :) Skal du ha med en hengelås med navnene deres til å feste på kjærlighetsbrua? Superromantisk!

 

Jepp, våren 2012 er et stykke unna fortsatt - det SKAL gå sakte, da har vi god tid til å innarbeide de nye, gode vanene i livsstilen vår - heia oss!

Klem og god søndag til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ble tatt i bruk i morges. Med supertrøtt kjæreste og meldt om 12 m/s vindstyrke på Blefjell ble det gjort en fornuftig helomvending i planene for dagen.

 

Jeg sto likevel tidlig opp, koselig med lys i vinduskarmen, pledd og et julemagasin jeg ikke hadde rukket å lese. Fulgte med på været ute - er jo så glad i gåturene mine og en heldigvis for tiden svært fraværende dørstokkmil, mottoet er Berre gjer det! og da gjør jeg det :)

 

Litt lavere tempo enn på den korteste runden jeg pleier gå, men desto lenger strekning - over 9km og totalt har det blitt 16,2TP denne uka!

 

Siden fire av syv dager neste uke (torsdag til søndag) er bedt-bort-dager (travleste november-desember jeg kan huske!) og kommer til å inneholde mange fristelser i matveien, kjennes det godt å ha fått tatt i litt ekstra nå. Delmål 2 nås når tiden er inne for det (har det ikke travelt), jeg skal leve med valgene jeg tar hele veien frem til mål og videre i livet, fjellvettregel #8 er IKKE gyldig dit jeg skal - det ER en skam om jeg skulle snu nå!!!

 

Fremdeles ingen godterisprekk - to porsjoner brie på vanlig grovt rundstykke (er visst NEI-mat, gitt) og én planlagt kokosbolle var lørdagsgodtet i går - fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken vekt eller cm har rikket seg...Og jeg vet jeg har gjort alt riktig!! Og det ble 7 TP denne uka. Uff..dette er ikke artig :)

.Merkelig' date=' den uka jeg nesten ikke trente og spiste ca 1300 kcal så gikk jeg ned 1 kilo..men det skal jo bli det samme å forbrenne 200 kcal pr dag og spise 1500 kcal..?

 

Akkurat nå hadde jeg virkelig trengt en vekt nedgang..skal på kjæreste tur til Riga i neste uke, fra fre til man, skal kose oss på ett flott hotell, skal bo i suite og å handle julegaver :)

Planen er å velge så sunt jeg kan og gå masse rundt i byen, og målet er å holde vekta!! Skal ta med meg ipaden min, så alt skal noteres ned !!

jeg skal veie meg på torsdagen ( håper virkelig på nedgang da..) og på tirsdag etter at vi er hjemme igjen.

 

Men trøster meg med at dette får ta den tiden det skal, det er lenge til våren 2012 ennå..og jeg er kun 1,5 kilo unna første del målet :)

 

Håper det har gått bedre med dere jenter, nå venter jeg spent på resultatene som kommer i løpet av neste uke :)[/quote']

 

Sånne platåer er frustrerende - selv om vi vel alle sammen vet at det er en x-faktor i regnestykket når det gjelder vektnedgang. Kroppen har full kontroll over denne x-faktoren, samme hvor mye vi teller kalorier, trimmer, tenker positivt og står på. Det er ikke til å unngå å bli skuffet - men du er som du sier såååå nær første delmål, og som Juni72 sier: det er en skam å snu akkurat når det gjelder det som har med ny, sunn livsstil. Jeg er sikker på at du klarer å fortsette med de lure valgene slik at både delmål og hovedmål nås. Og Riga høres herlig ut - Juni 72 har gode tips som jeg også skal huske hvis jeg kommer meg til Riga noen gang.

 

Adventstida er her, med 1. lys tent og en GR-middag i ovnen. Tror det blir godt - honningglasert kalkunbryst (byttet ut med kyllingfilet, jeg) med hasselbackpoteter og dampede grønnsaker...

 

Det kjennes ut som det har gått bra, og jeg ghar fiksa både mat og trening fint denne første uka - så jeg hååååper det er målbare positive resultater å rapportere i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig kommentar i tråden min, Juni72. Nå er jeg spent på resultater fra dere - mine var over all forventning!

 

Både vektnedgang og cm bekrefter den gode følelsen jeg hadde etter helga. Nedgangen var -1,6 kg, og jeg vet av erfaring at det ofte går ganske radig unna i starten. Jeg har derfor lagt inn gjennomsnittsnedgang pr uke i delmålsperiodene mine. Er iallfall temmelig sikker på at -1,6 kg pr uke er helt urealistisk på sikt, men selvsagt strålende glad og fornøyd med så tydelige signaler på at kroppen er i gang. Cm-nedgangen er nemlig også ganske så bra - bortsett fra at puppene visstnok er 7 cm større denne uka :D Tror det skyldes nyvasket bh som løfter litt ekstra - he he! Men -4 cm rundt det tjukkeste på magen er herlig, og stemmer helt med følelsen av å være mindre oppblåst. 4 cm pr uke vil det selvsagt ikke bli, men kanskje målbare endringer i form av halve cm eller noe. Uansett: jeg er klar for ny uke med ny handleliste, og med avtale om trimtur med min beste venninne i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig kommentar i tråden min' date=' Juni72. Nå er jeg spent på resultater fra dere - mine var over all forventning!

 

Både vektnedgang og cm bekrefter den gode følelsen jeg hadde etter helga. Nedgangen var -1,6 kg, og jeg vet av erfaring at det ofte går ganske radig unna i starten. .[/quote']

 

Så utrolig bra med minus 1,6 :D Gratulerer :)

Det er bare så godt å få bekreftet den gode følelsen du hadde etter helga. Stå på videre, dette går riktig vei !!

 

Og takk for oppmunterende ord til meg vivaebella, det varmer.

 

Ha en fin mandag

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men kom meg likevel ut på tur like før det ble mørkt (refleksvest er genialt!). En times-runde og innom butikken på vei hjem. Etter å ha fylt kurven og satt kursen mot kassa gikk det opp for meg at bankkortet lå igjen hjemme - da var det bare å svinse hjem, JOGGE ned igjen (har kort vei, da) og få betalt og slept varene hjem. Tok et par Yngvar-løft med posene på veien (litt triceps-trening, hehe) siden det var bekmørkt likevel. Er fortsatt støl i armene etter fredagens 30min styrke, så noe voldsomme greier orker jeg ikke holde på med...

 

Selv om jeg har fått til mange TP de siste dagene, så har jeg sett at lunsj- og middagsporsjonene sakte, men sikkert øker i omfang og totalen kommer oftere i overkant av 1600kcal enn før... Treningen kan sikkert oppveie noe, men jeg er ikke fornøyd med den utviklingen, jeg hadde håpet å kunne stole mer på øyemålet etterhvert - der har jeg fortsatt en vei å gå, åpenbart (bare å slenge maten på vekta, gitt).

 

Vet ikke helt hva jeg tror om morgendagen - har ikke summert sammen uka, men hver dag har jeg hatt kaloriunderskudd...likevel hjelper ikke det hvis kroppen holder tilbake på vann og slikt, sier til meg selv at jeg skal ta det som det kommer - jeg VET jeg har vært flink (hvis jeg ser bort fra de økende porsjonene og tar med at jeg godt kan bli enda bedre på vanndrikkingen), men må jo innrømme at jeg er litt spent på resultatet. Målebåndet er jeg ikke så nøye på, jeg klarer visst ikke å måle helt riktig siden det like gjerne går opp et par cm...og ikke kan jeg skylde på push-up BH i navlehøyde :D

 

Er ikke i saltime-modus om dagen...så lurer på hva som må til for at jeg kommer meg på en eller annen time på treningssenteret snart (var jo der på fredag, da - men da var det over en uke siden sist!).

 

Flere enn meg som er litt småtrøtte for tida, det er stillere på tråden enn vanlig (panki, hvor er du?)? Senga lokker og klokka er ikke ni engang! Kanskje jeg bare skulle gå og legge meg...trenger kanskje ekstra søvn?

 

I morgen er ny dag for å ta gode valg! Ikke sant, jenter? :)

(må åpenbart finne dyna snart, jadda...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

Jeg er her, men akkurat som deg juni72 har de siste dagene vært litt tunge. Har vært inne og lest, og skrev faktisk et innlegg for et par dager siden som jeg klarte og slette før jeg fikk sendt det..... Og hadde ikke energi til å skrive det på nytt:-((.

 

Helga var travel, vi pusser opp gangen og jeg fikk endelig satt igang å male furumøblene som skal bli grå. Så i tillegg til div kjøring og henting av barn, maling og bursdag på søndag fikk jeg lagt inn trening 1,5 time fredag, 2,5 timer lørdag og gåtur på 1,25 timer på søndag. Totalt 22 tp denne uka:-)

Matmessig fikk jeg ikke veid og målt alt, men tror jeg holdt meg innenfor rimelighetens grenser. På lørdag tillot jeg meg et dypdykk ned i lørdaggodtskåla, søndag derimot holdt jeg meg flinkt unna restene som i kveldinga endte i søpla. I bursdagen tok jeg kun ei flis av et kakestykke, så ingen sprekk der. Det er deilig å vite at selvom jeg tillater meg å kose meg en dag, så klarer jeg å finne fokus neste dag, det har nemlig vært et problem tidligere....

 

Mandag er jo veiedag for min del, og det gikk veldig bra i dag:-) Ned 1kg fra forrige uke, og midjemålet krymper også. Nå har jeg gått ned 15kg på 15 uker og midjemålet har krympet 12cm. Dagens vekt er 81kg. Målet mitt er jo 75kg innen 17.mai 2012, så jeg føler at jeg ligger godt an. Regner med at det går litt saktere fremover, men håper jeg kan klare 79,9 kg innen nyttår og at det er vekta 1.1.12. Dvs ned et par kg til i løpet av desember slik at det er rom for litt kos i jula.

 

Dagen i dag har vært litt tung, med tungt hode og sliten kropp. Men en tur på trening har det blitt. 30 min løp på mølle og en time styrketrening. Etter en halv time på sofaen bar det avsted til juleoppvisning på turn med minstejenta. Og nå er alle barna i seng og gubben ute av huset, så nå har roen senket seg:-).

 

Helt tilslutt, gratulerer med en flott start vivaebella. Det er bare å holde koken!!

Og storesøster; ikke mist motet! Forrige uke var det jeg som stod fast, men standhaftighet betaler seg i det lange løp, og vektterskler kan komme når som helst i prosessen selvom vi fortjener bedre. Stå på videre og kos deg masse i Riga!!

 

Vi skal på Hafjell torsdag til søndag denne uka sammen med en vennefamilie - det blir min første virkelig store prøvelse siden starten i august.... Det går sikkert bra, men regner med at viljestyrken får prøvd seg....

 

Ha en rolig aften og en super uke videre alle sammen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tall: ned 400g til 84kg - det er 5,9kg ned på åtte uker (ca 700g i snitt per uke)! Når det gjelder det vinglete målebåndet: ned 0,5 cm til 101,5 - det skal da bli 4,5cm på de samme ukene, men uavhengig av målebåndet som går i alle retninger er jeg nå str 42/44 i stedet for 46/68 - deilig! Neste "mål" er 40/42 og jeg har fortsatt fokus :)

 

panki: så bra du er her! (og så utrolig flink du er med trening og viljestyrke i matveien, imponerende!). Blir nesten anpusten av å lese om din hektiske hverdag, jeg lever visst et sløvt liv i sammenligning...men er mer aktiv enn jeg har vært før, så det får være bra nok enn så lenge (selvinnsikt er tingen). Jeg har også tidligere klart å slette innlegg - et par ganger har innlegg rett og slett forsvunnet etter at jeg har sendt dem også...ikke alltid energien er der til å skrive på nytt da. Noen ganger er det greit å bare lese også - hver gang jeg er her inne så lærer jeg noe nytt eller får bekreftet ting jeg har lurt på - eller blir motivert, inspirert, backet opp osv...bare gode ting, altså :D

 

Slenger på noen råd jeg har lest i en artikkel kjæresten tipset meg om:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10040400

Fire viktige kriterier for å nå målene vi har satt oss:

1. Vi har selv tatt initiativet til å sette i gang.

2. Fokus på god, systematisk planlegging (i vårt tilfelle - av måltider og trim+kriseløsninger!)

3. Såkalt "ytre kontroll" - heiagjengen (GR vektklubben med alle de kloke, supre og støttende jentene her inne! - heia oss!) som virker forpliktende og motiverende.

4. Siste og viktigste: planen må være mulig å gjennomføre i den hverdagen og livssituasjonen vi har!

 

Vi skal Berre gjere det! :D

 

God tirsdag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere fikk gode resultater, dette går riktig vei :D jeg er stadig like imponert over at dere begge to er så gode på å trene.

sukk..håper det kan smitte litt over på meg..Men var dyktig i går da, først en puls step time på trenings studioet og så en gå tur ute. Ble over 3 TP på en dag det, jeg er super fornøyd med det !!

Er tung og støl i kroppen i dag, så i dag er det hviledag..

 

Panki: har du noen plan for utfordringen din i helga? Vi har jo begge to utfordringer til helgen, for selv om jeg har laget meg min lille "slagplan" så vil jeg veldig gjerne få nye tips

 

Juni72: det må være bare så deilig med størrelse 42/44, å krympe i størrelser gir skikkelig motivasjon det :)

 

Nå skal jeg kose meg med ja yoghurt-vanilje blandet med frukt biter, nam nam..Har faktisk ikke spist sjokolade på 9 uker, og det går strålende :D

 

Ha en forsatt fin tirsdag, dette klarer vi jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så knallflinke dere er, jenter! Flinke til å skrive her inne også. Jeg gjør som dere; suger til meg inspirasjon og motivasjon. Og nå skal jeg, kraftig inspirert av en VISS person, surfe etter weekendtur til Riga - skal liksom være kalendergave til gemalen den 24. har jeg tenkt.

 

Zumbaen var herlig i kveld også - skulle gjerne gått på danserelatert trening flere ganger i uka, blir aldri lei denslags. Men får trøste meg med at jeg jo har veldig godt av frisk luft også, de dagene det ikke er noe OK tilbud på treningssenteret. Eller, når jeg skal være ærlig: Jeg liker jo å ikke ha alt for mange faste timer på senteret. Målet er å ha et avslappet forhold ikke bare til mat men også trim. Ikke på den måten at jeg er likegyldig, eller at det ikke er så farlig om det blir noe trim - men avslappet med hensyn til hva og når. Ikke noe mer tvangsmessig adferd her i gården, nei :D Føler meg rett og slett ganske i vater nå - ikke hektisk opprømt og kun i stand til å tenke på mat, trening og veiing som ved samtlige (og det er ikke få) forsøk på å nå mitt trivselsnivå. Så ja, jeg berre gjer det jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en plan:-). Så utgangspunktet er godt!!!

 

Jeg skal stå for store deler av matlagingen, så de valgene er allerde tatt. På veien opp skal vi stoppe langs veien og spise (sannsynligvis på en eller annen fast food sjappe) så da tenkte jeg å velge salat eller evt ha med en salat på veien. Fredag blir det taco (det er fast hver fredag) og lørdag blir det fløtegratinerte poteter med ovnsbakt kyllingfilet drapert i westfalerskinke med grønnsaker. Dette er mat jeg kan spise greie mengder av hvis jeg er forsiktig med potetene.

 

Til de andre måltidene blir det endel brødmat og det er greit å forholde seg til. Hvis ikke det blir skikjøring, men skogtur med grilling kan det hende jeg smører med matpakke til meg eller velger magre grillpølser med lomper i stedet for brød.

 

Det som kanskje blir litt vanskelig er å få inn alle måltidene til riktige tider, men kommer til å ha ernæringsbarer og noe frukt og grønt tilgjengelig i sekken. Det er viktig for meg å spise nok til riktig tid ellers blir søthungeren uholdbar.....

 

Den virkelige utfordringen ligger i å ligge unna godteri og snacks på kveldstid. Har tenkt at jeg skal tillate meg å kose meg i moderate mengder på lørdagen og ellers ligge unna og tygge tyggis:-) Tenker også muligens å ta med litt grønnsaker og dip, det er det jo lov å kose seg litt med.

 

Det er nok lettere for meg å planlegge enn for deg storesøster som ikke skal lage maten selv og heller ikke har et kjøleskap som er fylt med muligheter for sunne valg.

 

PS! har gjort unna spinn60 og latino60 i dag, kjempedeilig å danse litt igjen!!!

Ha en fortsatt fin kveld og flott uke:-) Spesielt god tur til storesøster!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere fikk gode resultater' date=' dette går riktig vei jeg er stadig like imponert over at dere begge to er så gode på å trene.

sukk..håper det kan smitte litt over på meg..Men var dyktig i går da, først en puls step time på trenings studioet og så en gå tur ute. Ble over 3 TP på en dag det, jeg er super fornøyd med det !!

Er tung og støl i kroppen i dag, så i dag er det hviledag..

 

Panki: har du noen plan for utfordringen din i helga? Vi har jo begge to utfordringer til helgen, for selv om jeg har laget meg min lille "slagplan" så vil jeg veldig gjerne få nye tips

 

Juni72: det må være bare så deilig med størrelse 42/44, å krympe i størrelser gir skikkelig motivasjon det

 

Nå skal jeg kose meg med ja yoghurt-vanilje blandet med frukt biter, nam nam..Har faktisk ikke spist sjokolade på 9 uker, og det går strålende

 

Ha en forsatt fin tirsdag, dette klarer vi jenter[/quote']

 

Synes du er flink selv, storesøster, steptime og gåtur er kjempebra! Hviledag når kroppen trenger det er lurt, ja, vi skal FÅ overskudd av treningen - ingen vits i å overdrive hvis det skulle føre til slitasjeskader eller treningsvegring...! Selv har det blitt 4,9TP på tre dager, kun gåturer på meg - MEN har begynt så smått å småløpe deler av den faste runden min og kjenner at det går lettere enn før...får se hvor langt jeg kommer i den utviklingen før det blir glatte veier igjen.

 

Gratulerer med 9 sjokoladefrie uker, snakk om beslutningsvilje og evne til gjennomføring! Har du tenkt å holde også desember sjokoladefritt, eller har du en plan på hva som kan "være lov" innenfor fornuftige grenser? Svirre har laget en snopfri-konkurranse på Motiver meg!-forumet, lurte litt på å slenge meg med der også...for min del har det fungert nå i åtte uker å kunne smake på alt, men bare én porsjon, drasse med meg Lindtsjokoladen min på bortebesøk og kose meg med frukt&bær og vaniljekesam, så føler jeg skal klare det fint på egenhånd og ved å "bekjenne" eventuelle synder (hvis det blir noen) her inne på tråden vår :D Det har vært moro å være med på Slankekrigen4, alltid spennende med resultater onsdagskveldene...ryker jeg ut, mon tro?!

 

Panki: planleggingen din høres veldig så gjennomtenkt ut - så bra! Har jo selv utfordringer de neste 4 dagene (resten av uka!) hvor tre av de er å spise ute på restaurant og én er å bake berlinerboller etter mormoren min sin oppskrift med bror og kusine...da må jeg jo smake på (kun én porsjon!) baksten etterpå. Antageligvis er det ett julekoldtbord med varme og kalde retter, da skal jeg prøve å gjenta suksessen fra julefesten jeg var på tidligere - ellers får jeg lese menyen på forhånd og bestemme meg på forhånd hva jeg skal bestille (håper de finnes på nett).

 

(Åååå, latino60 vil jeg også prøve! Hvilket treningssenter har det tilbudet? Er det enda morsommere enn zumba?)

 

Snart Riga-tur på deg og kjæresten, storesøster, håper dere får en fantastisk helg! Kos dere masse :)

 

Vivaebella: for en flott kalenderoverraskelsesgave til gemalen, heldige ham! (Lurer på om jeg burde bestilt tur for to i julegave til kjæresten, jeg har jo lyst til å reise tilbake til supre Riga, denne gangen sammen med ham...en helg på vårparten eller no hadde jo vært supert! Hmmm, må i tenkeboksen på den...er alltid han som har ordnet med turene våre til nå)

 

Jeg har en julegjørekalender fra i fjor (hvor vi skriver på hvis vi gjør en ekstra innsats for oss selv eller heimen den dagen), samt "det vanlige" - skrapeflaxkalender og billigste sjokoladekalenderen (ikke spesielt GR den siste, men de er nå bittesmå de sjokoladene), tenåringen ville i tillegg ha My little pony-kalender og skaffet seg den selv(!)...så jeg tror vi er berga for desember frem til julaften!

 

Rumler litt i magen...godt det er middag om i underkant av en time! Ooops, er meg som skal lage den, best å få kommet i gang! Dessert blir det også i kveld, en kurv med fine jordbær blinket knallrøde og fristende i butikken (som jeg gikk til, selvsagt), vaniljekesam i kjøleskapet.

 

Ønsker dere en fin onsdag, jenter, siste kvelden i november for i år - i morgen er det 1. desember, tida flyr!

Klem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så knallflinke dere er' date=' jenter! Flinke til å skrive her inne også. Jeg gjør som dere; suger til meg inspirasjon og motivasjon. Og nå skal jeg, kraftig inspirert av en VISS person, surfe etter weekendtur til Riga - skal liksom være kalendergave til gemalen den 24. har jeg tenkt.

 

QUOTE']

 

Så artig å du leter etter Riga tur, turen vi skal på er min bursdagsgave til samboern, det skal bli deilig å dra på kjæreste tur i en hektisk desember måned, og jeg planer om å holde vekta !! Så jeg skal holde meg unna både sjokolade og alt for heftige desserter, men gode middager og litt vin, det blir det :D

Skal tipse deg om hvordan vi hadde det :)

 

Så flott at du føler at du er i vater, stå på viaebella, dette klarer du :D

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...