Gå til innhold

Ny start


Anbefalte innlegg

JA, jeg gleder meg til full fres på HV-forumet!! Ikke lenge til dere er der, og da blir det andre boller! :D

 

Takk for tilbakemeldingen, koala, prøver meg forsiktig frem i dag og delvis i morgen, og tar med meg barer på tur. Det blir så bra, så - og så har jeg helt sikkert noe å jobbe med når jeg kommer hjem, men slik er vel livet som slank - det gjør seg nok ikke helt selv.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Slippe, du har vært skikkelig god! Men det er nå den virkelige jobben begynner... Men det klarer du! Pass på å drikke nok vann også, fort gjort å glemme det når en ikke er så hol som når en går på VLCD. God tur til Shanghai!

 

PS i morges var det 82,3 så faktisk nesten en kilo ned siden mandag og nå er det fordi jeg spiser normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt lei meg... Ikke noe med vekt og kosthold å gjøre , bare litt sutring.

 

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg iblant ikke er helt på høyden og har verdens beste sjef som forstår det og har sagt at jeg kan komme og gå som jeg vil etter dagsform. For vi er enige i at på en dårlig dag er det bedre å jobbe noen timer enn ikke i det hele tatt. Men, vi har en personalavdeling som er meget rigid og enkelte misunnelige kolleger (tenk at det går an å være misunnelig fordi jeg har MS???) som legger merke til at jeg kommer sent og iblant må gå tidlig. Jeg jobber iblant hjemmefra om kvelden men det ser de ikke. Jeg har bedt om hvilerom hvor jeg kan hvile ved behov men det er det visst ikke plass til (og liten vilje til å ordne for da får jo noen få en fordel som ikke alle har tilgang til) så derfor har sjefen min sagt at jeg kan gå ved behov. Men på grunn av disse som ser at jeg og andre med kroniske sykdommer fører fulle timer selv om vi ikke er på kontoret vil nå personalsjefen ha slutt på dette og vi må ta egenmeldingsdager for hver minste ting, og når disse er oppbrukt etter 3-4mnd må vi ha sykemelding for kanskje vi "ikke burde være i full jobb hvis det er så ille" sitat fra personal ansvarlig. Skjønner ikke problemet, vi jobber hardt og så mye vi kan og det vi ikke makter er det staten som betaler for da vi har gitt arbeidsgiver fritak for arbeidsgiverperioden og vi har brukt å notere ned hver minste time og summere sammen til hele dager som vi har brukt egenmelding for. Blir mye dyrere om vi skal føre hver enkelt fraværstime som en hel dag og stakkars sjefen min får færre arbeidstimer ut av oss og merarbeid med oppfølging hos NAV og fastlege osv. Er det rart det blir mange uføretrygdede av slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! nå kjente jeg at jeg ble skikkelig irritert på dine vegne! Snakker om å ha hue opp i "en plass der sola aldri skinner"... Trangsynt og vanskelig! Ikke nok med at man skal slite med en sykdom, men så skal man på toppen av det oppleve å bli behandlet på en sånn måte? Når du og din sjef har funnet frem til en ordning som fungerer bra og oppleves som optimal for dere begge, så hvorfor skulle man ikke kunne beholde den løsningen? Makan! Og den misunnelsen skyldes kun tankeløshet! Håper fornuften vinner denne kampen og at det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men ser ikke ut til at det blir annen løsning foreløpig i hvertfall. Vi er flere kronikere på min svdeling med ulike sykdommer men likevel litt like behov så vi står sammen samt at vi har nærmeste sjef på "vår side" Det som kanskje provoserer mest er at de jeg trodde var på ansattes parti, personalavdelingen, ikke er det og de ser ikke at i det lange løp taper bedriften på dette også. Men får bare "go with the flow" og se hva som skjer. Kanskje jeg klarer å være fulle dager når jeg er hjemme hele dager innimellom og kan begrense sykedagene til de 24 egenmeldingsdagene vi har. Til nå har jeg jo presset meg til å være litt på jobb selv om dagsformen er klein fordi jeg har tenkt at "litt på jobb er bedre enn ingeting" Men det er ikke sikkert det har vært best for meg selv om det er bra for jobben. Og hvis jeg må redusere stilling og være delvis trygdet så får det bare være slik. Jeg kan ikke risikere helsa helt på jobben heller. Jeg var sint og lei meg igår men det gikk over når jeg kom hjem til mine søte små og gode Mann :) Det er viktig å ha fokus på hva som er viktigst i livet!

 

Jeg vil dele en historie jeg hørte en gang:

 

En foreleser holdt fram for studentene et stort tomt syltetøyglass som han så fylte med store steiner og spurte; er glasset fullt? Ja mente studentene, det er det. Så tok han mindre steiner og ristet på glasset så de falt imellom de store steinene. Nei, svarte han, glasset var ikke fullt. Er det fullt nå? Ja svarte de fleste igjen. Så tok han litt grus og gjentok ristingen, glasset var altså ikke fullt. Igjen spurte han om glasset var fullt, nå nølte noen men det så jo vitterlig fullt ut. Hvorpå han helte sand over som rislet nedimellom steinene og grusen og viste at glasset ikke var fullt. Men NÅ mente studentene det var fullt. Nei! Foreleseren tok fram en mugge vann og helte alt i glasset... Han så utover studentene og sa; Ikke fyll glasset/livet med uvesentligheter for de får plass uansett. Det er viktig å finne ut hva som er de store steinene i DITT liv, det viktigste for deg, og fylle glasset med dem først for alt det andre sklir innimellom. Hvis du har fylt livet ditt med uvesentligheter (sand og vann) så blir det ikke plass til de viktige tingene i livet.

Mann og barn er mine store steiner, øvrig familie og venner er de mindre steinene og grusen, å ta vare på meg selv er sanden og jobben er nok bare vannet som tar opp den plassen som er igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er nå trangsynte og smålige kolleger. Men at personalavdelingen lar seg diktere av deres innspill... nei, det er jo bare hoderystende ille. Jeg ble rett og slett temmelig provosert på dine vegne da jeg leste dette i går! Mener også at det står noe om dette i arbeidsmiljøloven, om tilrettelegging for de som trenger det - og kan ikke skjønne at noen andre enn du, sjefen din og personal skal ha noe å si. Andre "misunnelige" kolleger kan da bare ta rennefart og... (skal ikke fullføre den setningen).

 

Men det er jo flott av deg å se så rundt på det i dag, at jobben bare er vannet (fin historie, jeg har hørt den før, og den er til god ettertanke!). For meg som ikke har egne bare, er nok jobben litt mer enn det, og det er stedet hvor jeg tilbringer mest tid. Så det er jo viktig at jobben er på stell, og i hvert fall at rammene rundt er tilrettelagt for at at man skal trives og dermed gjøre en best mulig innsats for bedriften. Men klart, jobben er (heldigvis) ikke det viktigste i livet. Jeg jobber for å leve, ikke motsatt. (Og prøver å minne meg selv på det når det blåser som verst på jobben;) )

Og å komme hjem til fine barn og mann, det hørtes ut som en veldig god trøst:)

Håper du får det til å fungere med å ta ut hele egenmeldingsdager - det hørtes kanskje ut som det kan være verdt å prøve for deg, uansett. Helsa først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, de fleste nære kollegene mine er IKKE slik altså, men vi er flere tusen så noen råtne epler finnes alltid. Men kjenner likevel at Personals holdning plager meg litt, de ligger i bakhodet og gnager og det like jeg dårlig. Men fikk verdens beste kompiment igår av Mannen : Du er det beste som kunne skjedd meg! Og det etter å ha vært sammen i 22 år (hjelp!), gift i 12 av dem og tre skrikerunger :)

 

PS. Vekten har stabilisert seg nå, 82,4kg i dag. Nå må jeg jobbe for den sakte nedgangen fram mot jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeder meg i dag...Har trøstespist en dobbel havreflarn med sjokolade MMMM Den smakte like godt som de ser ut som ;)/> Trond Viggo Torgersen: "Orker ikke, gidder ikke..." Har masse jeg må gjøre men kommer aldri igang, flere som har det slik iblant?

 

Jaaaa! Har det absolutt sånn noen ganger! Eller egentlig ganske ofte! :P Det kan seg vere trening, male vinduene som vi holder på med i stua no, det å stå opp (slumre, slumre, slumre!), rydding og vasking osv osv osv :P I dag forsov eg meg til spinningtimen (1) pga slumring (2) og no venter eg på at eg skal gidde å fortsette å male (3) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igang med trening hos fysioterapeuten igjen idag og det er bra. Målet er to ganger i uken styrketrening med veiledning (i arbeidstiden så er ikke alltid jeg føler jeg har tid selv om jeg har lov) Har vært nærmere to måneder til/fra forkjølet så da har jeg ikke fått trent annet enn noen små gåturer.

 

Sitat for dagen; "Keep your friends close but your enemys closer!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Eventuelt kan du vurdere "With friends like these, who needs enemies" ;)

 

Heia mannen din, forresten. Slike menn har vi sansen for! De som vet hva de har, og vet å sette pris på det. Herlig kompliment :)

 

Jeg har forresten ikke-gidde-dager rett som det er. Eller ikke-gidde-prosjekter. Ett (av litt for mange.. *kremt*) eksempler er alle klærne mine på soverommet. Som ligger i hauger og bokser tre år etter at jeg flyttet inn hos kjæresten. Jeg venter liksom på at vi skal pusse opp, men siden det er særdeles lenge til turen kommer til soverommet, har jeg en stående ambisjon om å rydde i kaoset. Men jeg gidder jo aldri. Sitter heller her og skriver og lukker døra når vi får besøk ;)

 

Lykke til med fysio fremover - skal se det rykker vekta ut av balanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant! Og ja han er ikke av dem som gir mest komplimenter egentlig men DEN var virkelig gull verd :) Ellers fikk jeg telefon fra nevrologen som fortalte at de nye MR bildene så veldig bra ut, ingen nye "flekker" og de gamle var små og svake så det betyr at medisinen jeg har gått på siste året virker slik den skal akkurat som den forrige medisinen (men den fikk jeg mye mer plagsomme bivirkninger av) og at MS'en holder seg rolig og stabil. Ingen garantier for fremtiden da men tross alt positivt! :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja setter sprøyter hver dag med medisin men trøsten er at diabetikere må sette mangs sprøyter hver dag ;)/> Medisinene helbreder ikke men bremser sykdommen og min type bremser med 30% dvs at om man får tre anfall i året uten medisin vil man få to anfall istedet med medisin. Finnes medisin som bremser 50% og 70% men jeg er ikke syk nok til å få dem for de er andre linje og 3. linje medisin.(Heldigvis kan man vel si :D/> )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjedelig situasjon, koala! Sterkt å stå stødig i det, og godt å ha sånn en trygg og fin base i livet som din mann og familie er. :D

 

Bedre i dag? Supert!! Ser på vekta di at du har vært kjempeflink til å stabilisere - proud of you! Gleder meg til å følge med deg videre!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... har hatt ribbemiddag og en gang til med rester og registrert kaloriene... At det er så mye hadde jeg glemt! Vel det var nå og til helgen er det julebord med julemat tenker jeg og så er det stopp fram til julaften hvor vi får pinnekjøtt (derfor ribbemiddag i helgen-liksomjulemiddag) Ellers pleier julematen gjerne være dampet laks og torsk, kalkun og sild og det er jo litt snillere mot kroppen ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Her laver snøen ned nå, og jeg har pyntet til advent og egentlig er det utrolig koselig med desember (bare jeg ikke tenker på alle gavene jeg ikke har handlet ennå, hehe). Jeg er allerede så grepet av julestemningen at jeg har lyst til å bake mange slag med kaker og konfekt, men teller litt på knappene. For det er koselig å bake, men det skal jo spises opp etterpå! Dilemma ;)

 

Når det gjelder ribbe, så har jeg egentlig tenkt at det ikke er så ille når man skjærer bort fettet og ikke spiser svor - men jeg fant ikke noe registreringsalternativ på det her inne. På pinnekjøtt ligger det jo inne et alternativ uten fettrand, men ikke på ribbe. Men ren ribbe kan da ikke være så mye verre enn kotelett uten fettrand? Eller tar jeg helt feil nå..? Ikke at det har så mye å si, jeg spiser maks to ribbemiddager i desember. Mitt egentlig juleproblem er marsipan og sjokolade, og der går det dessverre ikke an å skjære vekk det usunne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så "heldig" at jeg har sluppet unna alt av julebord og sånt. Men det gjenstår en julelunsj før jul hvor det blir buffet med ribbe og pinnekjøtt... Vet ikke helt om jeg skal la meg selv få lov til å spise det, eller om jeg skal styre unna helt til julaften. Julaften kan jeg love dere at jeg ikke skal telle en eneste kalori!

 

Ninjastar, jeg tror heller ikke ribba er så ille om man skjærer vekk fettet. Men ribbe uten svor da? Hm... Vi kan vel ikke alltid skjære vekk alt som er usunt... Men klart, spiser man det ofte, så kan man nok berge seg godt ved å skjære bort sånt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er med deg på den, Nickii, på julaften skal det ikkje tellast! Eg teller egentlig ikkje no heller eg da, men... ;) Men eg har vert snopefri siden tidlig november, så eg gleder meg utrolig mye til å kunne spise godteri sammen med jentungen på julemorgenen foran tven! :) Julaften skal virkelig bli min utskeielsesdag. Håper eg blir så kvalm og metta av det at eg ikkje får lyst på sukker og usunn mat på lenge :P

 

Ellers blir det nesten ingen baking her i år, det er heeeelt bevisst fra min side. Tror ikkje det plager familien så veldig heller.

 

Kos dere masse videre i førjulstida, er ikkje lenge til julaften no, og snart er magien over. Så nyt tida!! :) God helg-klem til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hjemme to dager i forrige uke med omgangssyke på minsten, frisk i helgen så ble hun forkjølet, Mannen var hjemme nesten hele mandagen før han dro til Oslo på studier mens jeg har vært hjemme i 3 dager til... På jobb igjen i dag, deilig! Ikke orket å logge meg inn disse dagene, sliten og mye å ordne med tre små alene hjemme + en syk, skoleavslutning m.m. Men merker at jeg ikke orker å spise meg så mett lenger, utrolig men sant! Siste uken har ikke fokus vært på mat og har spist som vanlig og litt snop og følt meg skikkelig uggen og ubehagelig fylt på en måte. Så kanskje kroppen min regulerer seg selv litt den andre veien? Vanskelig å jobbe seg noe mer nedover ser jeg men veksler mellom 81 og 82 et eller annet. (Mitt evige liv på vippen?) Vel får være fornøyd om jeg holder meg på det så blir det en ny "kur" etter nyttår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Godt nyttår alle sammen! Da var det striskjorta og havrelefsa igjen, tilbake til skole, barnehage og jobb :) Det kjennes igrunnen litt deilig ut! Har kost meg og stappet i meg de siste par ukene og nå holder det kjenner jeg :huh:/> Har ikke gått på noen kjempesmeller men mer jevnt og trutt liksom. Og vekta viser 2kg opp fra 82,1 før julaften til 84,1 nå idag. Litt er nok vann i kroppen og hard mage pga uvant kost så satser på at det skal gå greit av igjen når jeg tar det med det samme.

Planen er å spise "normalt" denne og neste uke, dvs moderat og uten søtt/sukker så ser vi hvordan det ligger an. Og når kroppen er tilbake normalt gjenge blir det en ny kick-start. :lol:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Godt nyttår, koala :) Godt å se at du også er tilbake med fokuset på plass :D

Enig med deg, det er faktisk utrolig deilig å komme tilbake til hverdagsopplegget. Etter en og en halv dag med normal slankekost, føler jeg meg fortsatt stappmett etter jula. Stønn! Jeg har spist som om denne jula var min siste, så ikke at det burde overraske meg at det er slik. Men det overrasker litt likevel, for i tidligere tider var jeg aldri så mett så lenge av gangen, jeg ble alltid sulten til neste måltid. Så på en snål måte betyr kanskje det at jeg har kommet litt lenger enn jeg tror når det gjelder begrensning av overspising? Haha ;) Uansett - håper det løsner snart, jeg gleder meg i hvert fall til å føle meg sulten igjen.

Lykke til til oss i januar, vi står på videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...