Gå til innhold

Ny start


Anbefalte innlegg

Det blir mye brød/polarbrød her også men lompe/lefse med smør, røkt laks el. spekeskinke/fenalår er populært og grei variasjon. Ellers putter jeg gjerne middagsrester i matpakken dagen derpå, taco-salat (bare blander alle restene og legger lefse/skjell for seg selv), pai, kjøttkake, fiskekake, omelett osv. På turdag får de med pinnebrød og/eller pølse. Pinnebrøddeigen lager jeg opp stort og deler i små knyttnevestore biter og fryser på brett så kan de ligge i plastpose i frysen til det er tur. Tar opp en om morgenen og er akkurat tint til turen begynner :) Som variasjon kan det bli knekkebrød, yoghurt med korn (puffet hvete grov, grov cheerios, havregryn el. havrefras) og en sjelden gang nudler og varmt vann på termos. De får IKKE lov å spise nudlene tørre slik mange i klassen gjør... Men, nå er det mest Mannen som lager matpakkene her i huset. Vet ikke helt hvordan det gikk til men begynte med en gang blant og nå lager han dem fast kvelden før og legger i kjøleskapet. Eldstejenta på 9 lager som oftest selv (da får hun velge selv men under litt "veiledning") Så jeg lager bare når han ikke er hjemme eller jobber kveld osv. Men han er god på variasjon :)

 

Tusen takk for svar, Koala! Lurt med middagsrester som niste. Men her er det veldig sjeldent det er noe igjen. Eg synes selv eg er flink som ikkje lager overflod av mat :P men dei andre tipsa var lure, som feks lompe med spekeskinke. Eg får teste ut litt :) Så kjekt at det er mannen som lager niste hos dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du iallfall kjempeflink!! Eg og kunne godt tenkt meg å klare det.... men eg vil ikkje miste kosen med jentungen når vi spiser taco og ser på tv fredagskvelden, og heller ikkje lørdagskveldsen med mannen når ungene er i seng.... huff.. Men eg tenkte eg sku prøve det ei helg, en gang eg kommer på et platå. Det må jo kunne funke :)

 

Når det fungerer det du gjør, så er det jo ingen grunn til å forandre på det ;) Så bare å fortsette å kose deg :) Men som du sier, havner du på et platå, går det jo absolutt an å prøve.

 

Jeg prøver å tenke at det er bare for en begrenset periode. Det gjør det litt lettere å ofre kosen. Og så er det jo verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at alle krefter går til å holde fokus borte fra mat og sult og det er litt slitsomt så igår kveld tok jeg et langt avslappende bad og sovnet nesten i karet :) Har dere forresten lagt merke til hvor mye mat-reklame det er på tv? Frøs litt i går og derfor deilig med et bad, smeltet nesten i søvn i sengen etterpå, men det er normalt i starten nå som glykogenlagrene nesten er tomme. Når fettforbrenningen tar over øker temperaturen og energinivået igjen. Vektnedgangen til nå er mest vann for glykogen binder vann i musklene og når det brukes opp vil vannet "renne ut". Det er også derfor det er vanlig å gå opp en kilo når en begynner å spise mat igjen.

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3 Sum 1,5kg

 

Du verden! Du raser jo virkelig! Moro at du skriver opp dag for dag. Interressant og spennende å følge med på :) Håper energien tar seg opp raskt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det fungerer det du gjør, så er det jo ingen grunn til å forandre på det ;) Så bare å fortsette å kose deg :) Men som du sier, havner du på et platå, går det jo absolutt an å prøve.

 

Jeg prøver å tenke at det er bare for en begrenset periode. Det gjør det litt lettere å ofre kosen. Og så er det jo verdt det :)

 

Ja, må nok prøve det om eg stopper opp i nedgangen :)

 

Det er jo bare for en begrenset periode ja. Litt viljestyrke må man jo bevise for seg at man har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det fungerer det du gjør, så er det jo ingen grunn til å forandre på det ;) Så bare å fortsette å kose deg :) Men som du sier, havner du på et platå, går det jo absolutt an å prøve.

 

Jeg prøver å tenke at det er bare for en begrenset periode. Det gjør det litt lettere å ofre kosen. Og så er det jo verdt det :)

 

Helt enig, f.eks. påskesjokoladen, jeg elsker disse kaninene fra Kinderegg bl.a., og bestemte meg for å unne meg 1 slik og ikke noe annet og istedetfor å surmule over alt jeg gikk glipp av så tenkte jeg at "det blir jo påske igjen neste år" og " det er NÅ jeg vil ned i vekt, kose meg kan jeg gjøre resten av livet" Slik blir det til jul også, kan bruke kosemerker på julebaksten, altså begrensede mengder, men julaften spiser jeg det jeg vil men bare da. Så slipper det å bli så stort etterslep å ta igjen etter jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at alle krefter går til å holde fokus borte fra mat og sult og det er litt slitsomt så igår kveld tok jeg et langt avslappende bad og sovnet nesten i karet :) Har dere forresten lagt merke til hvor mye mat-reklame det er på tv? Frøs litt i går og derfor deilig med et bad, smeltet nesten i søvn i sengen etterpå, men det er normalt i starten nå som glykogenlagrene nesten er tomme. Når fettforbrenningen tar over øker temperaturen og energinivået igjen. Vektnedgangen til nå er mest vann for glykogen binder vann i musklene og når det brukes opp vil vannet "renne ut". Det er også derfor det er vanlig å gå opp en kilo når en begynner å spise mat igjen.

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3 Sum 1,5kg

 

I går måtte jeg kaste opp etter et akutt svimmelhetsanfall pga tette bihuler og la meg et par timer etterpå. Spiste en shake til kvelds men både mellommåltidet og middagen gikk fløyten så jeg fikk behov for noe salt i tillegg og tok 4 klibrød med bremyk og servelatpølse. Tenkte det inneholdt mest protein og fett og veldig lite karbohydrater så det ikke ødela ketosen.

Litt svak i musklene og svimete i hodet men merker at energien er på vei opp så jeg holder ut, snart er formen på topp :)

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.20.12 83,4kg -600g Sum 2,1kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Du raser jo virkelig! Moro at du skriver opp dag for dag. Interressant og spennende å følge med på :) Håper energien tar seg opp raskt nå :)

 

 

Ja resultatene er en god motivator! Orker ikke trene så det er nok å komme seg gjennom dagen, men er jo veldig begrenset periode så det går bra. Merker at jeg begynner å bli litt mer hyper og det er et godt tegn! Tenkte det var litt artig med en dag-for-dag oppsummering for en så kort periode, siden er det nok best å holde seg til 1-2 veiinger i uka. Går det bra med deg etter operasjonen? Kjeder du deg? Husk det kommer bedre tider! Utnytt tiden til å gjøre de tingene hjemme du aldri rekker ellers hvis du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Oi, du har jammen fått en pangstart på denne runden. Knallbra :D

 

Jeg ser ikke så mye på "vanlig" tv, laster stort sett ned det jeg ser på av serier. Men det lille jeg ser av nyheter og annet, er jammen ille nok. Utrolig mye pizzareklamer om dagen? Med sånne lange, seige ostetråder zoomet inn? Reklamene er jo laget for å lure oss til å kjøpe, så det er jammen bra jeg har fokus på å lage middagslister og gjøre storinnkjøp 1-2 ganger i uka og ellers ikke sette bena i butikken :P

Håper du får tilbake litt mer energi i løpet av helgen - god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja resultatene er en god motivator! Orker ikke trene så det er nok å komme seg gjennom dagen, men er jo veldig begrenset periode så det går bra. Merker at jeg begynner å bli litt mer hyper og det er et godt tegn! Tenkte det var litt artig med en dag-for-dag oppsummering for en så kort periode, siden er det nok best å holde seg til 1-2 veiinger i uka. Går det bra med deg etter operasjonen? Kjeder du deg? Husk det kommer bedre tider! Utnytt tiden til å gjøre de tingene hjemme du aldri rekker ellers hvis du kan :)

 

Til tider har det vær litt kjedelig, men jeg har fått gjort litt småting også. Nå begynner smertene å gi seg mer og mer, så da kan jeg begynne å være litt mer aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går måtte jeg kaste opp etter et akutt svimmelhetsanfall pga tette bihuler og la meg et par timer etterpå. Spiste en shake til kvelds men både mellommåltidet og middagen gikk fløyten så jeg fikk behov for noe salt i tillegg og tok 4 klibrød med bremyk og servelatpølse. Tenkte det inneholdt mest protein og fett og veldig lite karbohydrater så det ikke ødela ketosen.

Litt svak i musklene og svimete i hodet men merker at energien er på vei opp så jeg holder ut, snart er formen på topp :)

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.20.12 83,4kg -600g Sum 2,1kg

 

Okei det kunne jo ikke vare... Igår var jeg på butikken og handlet for hele familien, snakk om tortur! Etterpå når alt var lagt på plass og shaken var fortært tok jeg 50g nøttmix og førte på kosemerkene. Totalt kom jeg opp i 900kcal denne dagen istedetfor 650 men pga saltet tenker jeg så var det litt opp idag. Og i dag gikk jeg til byen med to av ungene, svimmel og slapp. Hadde med en shake og vann i veska og inntok den på toalettet på kafeen... Skikkelig stusselig! Etterpå ble det en te og handlet litt sukkerfritt godteri til kvelden. Laget hjemmelagde fiskepinner av fersk sei til familien og når niåringen sier "dette kan du gjerne lage igjen Mamma for det var dødsgodt!" så smelter et morshjerte, tenk å få høre det om SEI ;) Må innrømme at jeg spiste vel 100g fiskepinner og en halv kokt gulrot, mmmmm! Etterpå ble det sukkerfritt smågodt, salt og søtt. Vel får se om det gjør utslag på vekta imorgen!

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.10.12 83,4kg -600g Dag4

27.10.12 83,7kg +300g Dag5 Sum 1,8kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei er jo kjempegodt! Og kan tenke meg fiskepinner av sei slår godt an hos kidsa :-)

 

Var jo minimalt opp dag, blir nok ned igjen i morgen skal du se ;)

 

Her går det nedover... Var 59,3 i dag... Som er det laveste jeg noensinne har sett på vekta... Men jeg lurer på om det bare var litt lite mageinnhold og sånt... For synes det var veldig lavt... Har jo gjort en innsats, men ikke så hefitg at det skulle gi sånne resultater så fort... Nei, tiden får vise :-) Men en ting er sikkert! Jeg skal i alle fall gjøre det jeg kan for å aldri mer se 60-tallet igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.10.12 83,4kg -600g Dag4

27.10.12 83,7kg +300g Dag5 Sum 1,8kg

 

Wow, snart 2 kg på 1 kort veke!?! Rått :D Var dei 1 veke du skulle gå på kuren, eller 2? Eg får så lyst eg og, men...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her går det nedover... Var 59,3 i dag... Som er det laveste jeg noensinne har sett på vekta... Men jeg lurer på om det bare var litt lite mageinnhold og sånt... For synes det var veldig lavt... Har jo gjort en innsats, men ikke så hefitg at det skulle gi sånne resultater så fort... Nei, tiden får vise :-) Men en ting er sikkert! Jeg skal i alle fall gjøre det jeg kan for å aldri mer se 60-tallet igjen!

 

Enormt!! 59,3!! Fantastisk altså! God lørdagskveld B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei er jo kjempegodt! Og kan tenke meg fiskepinner av sei slår godt an hos kidsa :-)

 

Var jo minimalt opp dag, blir nok ned igjen i morgen skal du se ;)

 

Her går det nedover... Var 59,3 i dag... Som er det laveste jeg noensinne har sett på vekta... Men jeg lurer på om det bare var litt lite mageinnhold og sånt... For synes det var veldig lavt... Har jo gjort en innsats, men ikke så hefitg at det skulle gi sånne resultater så fort... Nei, tiden får vise :-) Men en ting er sikkert! Jeg skal i alle fall gjøre det jeg kan for å aldri mer se 60-tallet igjen!

 

Så bra resultat, er ikke det deilig å se et " nytt tall"? Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei det kunne jo ikke vare... Igår var jeg på butikken og handlet for hele familien, snakk om tortur! Etterpå når alt var lagt på plass og shaken var fortært tok jeg 50g nøttmix og førte på kosemerkene. Totalt kom jeg opp i 900kcal denne dagen istedetfor 650 men pga saltet tenker jeg så var det litt opp idag. Og i dag gikk jeg til byen med to av ungene, svimmel og slapp. Hadde med en shake og vann i veska og inntok den på toalettet på kafeen... Skikkelig stusselig! Etterpå ble det en te og handlet litt sukkerfritt godteri til kvelden. Laget hjemmelagde fiskepinner av fersk sei til familien og når niåringen sier "dette kan du gjerne lage igjen Mamma for det var dødsgodt!" så smelter et morshjerte, tenk å få høre det om SEI ;) Må innrømme at jeg spiste vel 100g fiskepinner og en halv kokt gulrot, mmmmm! Etterpå ble det sukkerfritt smågodt, salt og søtt. Vel får se om det gjør utslag på vekta imorgen!

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.10.12 83,4kg -600g Dag4

27.10.12 83,7kg +300g Dag5 Sum 1,8kg

 

Bedre form idag, bært inn ved og syklet på tur med ungene :) men litt opp i morges igjen, bedre i morgen tenker jeg.

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.10.12 83,4kg -600g Dag4

27.10.12 83,7kg +300g Dag5

28.10.12 83,9kg +200g Dag6 Sum 1,6kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre form idag, bært inn ved og syklet på tur med ungene :) men litt opp i morges igjen, bedre i morgen tenker jeg.

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.10.12 83,4kg -600g Dag4

27.10.12 83,7kg +300g Dag5

28.10.12 83,9kg +200g Dag6 Sum 1,6kg

 

 

Jepp, igår ble en "god" dag, syklet lett med ungene og spiste bare pulver. Riktignok 6 poser + en ferdigblandet milkshake siden vi var på tur, og tygget i meg en pakke sukkerfri dent på kvelden men likevel bra. Kjenner behovet for tygging! Merker også noe interessant, jeg er en kosespiser! Når jeg nå ikke spiser, å helle innpå en shake er noe jeg bare gjør fordi jeg må og det er kjapt overstått, så merker jeg savnet av kos... Det å sette seg ned om kvelden når ungene er i seng for å koose seg med noe er borte og jeg savner det selv om jeg ikke er sulten. Det er noe jeg må venne meg av med slik som jeg tidligere vendte meg av med å MÅTTE ha noe søtt til kaffen. Nå er det slik at "ja det er godt med søtt til kaffen men går helt fint å kose seg med BARE en kopp kaffe". Jeg må finne andre kosemåter. Koste meg veldig med en søt kopp te igårkveld, med suketter sef.

 

Det ble ned igjen :) og jøss, det har gått en hel uke alt! Minus 600g til i dag og totalt 2,2kg på 1.uke.

 

Nyaco: det er 2 uker jeg skal holde på. En kickstart-kur på VLCD kur(Very Low Calory Diet 600-800kcal/døgn) er bare godkjent av helsemyndighetene for 14dager. En LCD kur (1000-1200kcal) er godkjent for 12 uker.

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.10.12 83,4kg -600g Dag4

27.10.12 83,7kg +300g Dag5

28.10.12 83,9kg +200g Dag6

29.10.12 83,3kg -600g Dag7 Sum ned 2,2kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, koala - hva slags diett følger du da? Jeg trodde det var lav karbo / ketose, jeg, men det er lav kalori? "Merke" ??

 

Utrolig flotte resultater! Kan man ta en slik kur "plutselig" for å få fortgang når det stagnerer i en vektnedgang også?

 

Ble litt nysgjerrig her nå.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, koala - hva slags diett følger du da? Jeg trodde det var lav karbo / ketose, jeg, men det er lav kalori? "Merke" ??

 

Utrolig flotte resultater! Kan man ta en slik kur "plutselig" for å få fortgang når det stagnerer i en vektnedgang også?

 

Ble litt nysgjerrig her nå.... :P

 

Det er Allevo pulverkur og egentlig er jeg imot slikt.... Men i våres etter å ha kjempet i et år på samme vektplatå, komme litt ned og så bare sprette rett opp igjen kjente jeg behovet for en kick-start og det er det dette er. To uker beinhardt fokus (for det er tøft) og forsiktig grete roede etterpå men det virket!! Gikk ned 4kg på to uker i våres og opp 1 når jeg begynte å spise igjen men så greide jeg å karre meg nedover igjen og titalt siden da har jeg gått ned 7-8kg før jeg igjen var motivert nok for en ny runde. Man skal ikke gjøre det lenger enn 14 dager og ikke oftere enn hver 8. uke men det gikk altså 6mnd før jeg orket å kjøre igang igjen. Trikset er å kun holde seg til kick-start produktene (100-110kcal per pose og 5-6 poser i døgnet) for å oppnå ketose som gir metthetsfølelse og energi. Videre må man være forsiktig i overgangen til mat og spise sunt og lett. Kan beholde 1-2 pulvermåltider om dagen eller en hel pulverdag i uken men ellers spise sunn mager mat. Jeg tar et jafs, jobber hardt for å stabilisere og gå litt ned før neste jafs nå. Er i bunn og grunn et skippertaksmenneske så det passer meg bra igrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra koala. 2,2 kg på 1 uke er bare wow!

Og 83,3 kg?!? Det må jo føles fantastisk :) Husker hvor lenge du slet med å komme deg under 90, og nå nærmer du deg 70-tallet. Velfortjent!!

 

Takk! Ja jeg slet virkelig.... Regner med å gå ned et par kg på neste uke også og da er jeg tilbake på før-gravid-vekt for siste svangerskap! Veide 70 før første, opp 26kg og ned til 76kg før andre, opp 24kg og ned til 81kg før tredje hvor jeg gikk opp 22kg. (Mine max.vekter er altså 96kg, 100kg og 103kg for hhv.1., 2. og 3. barn :) ) Så disse platåene er viktige milepæler :)Pussig nok var den første minst ved fødsel og den siste størst mens jeg la på meg mest med første og minst med andre. Den imellom var den jeg trente mest i svangerskapet for jeg var arbeidsledig og hadde god tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelp, nå sliter jeg skikkelig... Har sinnsykt lyst på noe;knekkebrød, nøtter, middagsrestene, et eller annet! Blir gal av suget... Men tenker at imorgen ser jeg 82-tallet, det vet jeg, om jeg holder ut nå. Har tatt to fibertabletter som sveller i vann og når ungene er i seng (one down, two to go) skal jeg kose meg med en god kopp te i tillegg til dagens 5. pose som blir suppe eller sjoko. Kanskje jeg får støvsugd eller ryddet gangen også? Å hjelper bare å få det ut :) Skal ikke sprekke nå, har holdt ut en uke og har en igjen, dette går fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Nickii, måtte tygge i meg litt sukkerfritt godteri også bare for å tygge ;) Men det er faktisk lettere når ingen mat er "lov"

 

Men resultatet ble ikke som forventet, OPP 500g! , meg litt oppblåst i magen og tror jeg er litt forstoppet dessuten har jeg poser under øynene hvilket jeg aldri pleier å få (bare ringer under øynene) og vært tørr i munnen. Så selv om jeg har drukket mye vann og trodd det var nok så har jeg nok ikke vært god nok der samt ikke tatt full dose av de fibertablettene til Allevo (2x3 ganger om dagen en time før et måltid med minst 3dl vann-pleier ha en halvliter) og kroppen holder igjen både det ene og det andre. Har allerede innført endringene og satser på et kanonresultat imorgen :)

 

 

22.10.12 85,5kg Kick-start forberedelse

23.10.12 85,4kg -100g Dag1

24.10.12 84,6kg -800g Dag2

25.10.12 84,0kg -600g Dag3

26.10.12 83,4kg -600g Dag4

27.10.12 83,7kg +300g Dag5

28.10.12 83,9kg +200g Dag6

29.10.12 83,3kg -600g Dag7 ned 2,2kg etter1.uke

30.10.12 83,8kg +500g Dag8 Sum ned 1,7kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...