Gå til innhold

Runde to


Gjest StinePetrine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte

Har du sett noen ligge i den før? F.eks. voksne menn? Isåfall tror jeg at du trygt kan legge deg i den... Men kjenner meg veldig igjen - er ikke særlig glad i verken klappstoler eller sånne billige plaststoler folk har i hagen grunnet dårlige erfaringer... *ler*

 

Gøy med nye klær! Jeg må ta en runde i klesskapet mitt igjen og kaste ut det jeg ikke tok med i forrige runde. Har vært litt nyinnkjøp i sommer, og nå begynner det bli rimelig fullt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Da jeg bodde i Nicaragua knakk stolene i hytt og pine, hehe. Billige plaststoler, beina knakk, spredte seg under den uhendige som satt i og kollapset rett og slett. MEN, de gjorde det aldri med meg, men mine slanke venninner opplevde det støtt og stadig. Helt sikkert bare tilfeldigheter, men jeg er så glad det ikke skjedde meg. Enkelte ganger fikk man to plaststoler oppi hverandre på restaurantene, virkelig sjarmerende ;)

 

Jeg har jo sett det ligge andre i hengekøyen før, i morgen er dagen jeg skal prøve, hehe.

 

I dag har jeg min hyggelige fredagssrutine, spinning + styrke, blomsterinnkjøp og skal nå tilbringe kvelden med en god bok/film, biffmiddag og lade opp til jobbstart på mandag!

 

Ha en flott og sunn helg dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

I morgen skal jeg i familieselskap. Og i dag har jeg vært småfysen, noe som har skjedd veldig sjeldent etter jeg startet på kurs. Men i dag har jeg altså kjent det. I forbindelse med familieselskapet i morgen skal jeg bake kjeks, så jeg har alle ingrediensene hjemme. Alt fra sjokolade til andre deiligheter. Jobber virkelig hardt nå for å ikke lage en røre og spise den fra bollen. Vil tilogmed kvitte med meg bakesmøret (bruker vanligvis flytende melange), helt sprøtt. Så nå har jeg satt meg i stua med et stort vannglass, sukkererter og gulrot. Etter den blir det en bolle med bringebær, banan og vaniljekesam. Krysser fingrene for at det stilner søtsuget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Aldri undervurder litt frukt eller litt avkobling for å bli kvitt søtsuget. Nå under en time siden siste innlegg, null søtsug. For meg er det helt overraskende at søtsuget går an å bli kvitt, det trodde jeg ikke for noen måneder siden. Men jeg har planer om å bruke kosemerkene mine i morgen, og da vil jeg ikke bruke de på "tull" i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det kommer an på hvorfor jeg har søtsug, men ofte har det litt sammenheng med sult (ikke nødvendigvis kjempesulten, men litt lenge siden forrige måltid men enda en times tid til neste) og blir bedre når jeg får i meg mat. Frukt og bær er jo gjerne søtt og godt, og det hjelper også. Faktisk smaker det jo ofte også bedre med en kurv bringebær enn f.eks. en sjokolade. Og så så mye sunnere! :)

 

Har du prøvd hengekøyen? Uten skader på verken hengekøye, oppheng eller egen kropp? ;)

 

Håper du får en fin første uke tilbake på jobb - her er det også full action i dag med de fleste tilbake fra ferie og ikke minst studiestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

*Kremt kremt* Hengekøyen er og forblir uprøvd, hehe. Men det er i hovedsak fordi jeg ikke har hatt tid eller lyst, og når jeg har hatt lyst har det kommet ei skur ;) Men jeg SKAL legge meg i den en dag!

 

Jeg har hatt en så fantastisk kursleder fra januar av. Jeg har som nevnt begynt på kurs med en ny kursleder ettersom hun første har gått av med pensjon, og hun nye virker også utrolig hyggelig, kunnskapsrik og dyktig! Så der har jeg vært heldig. Min forrige krusleder ringte meg nå nettopp for å høre hvordan det har gått med meg i ferien (hun har siste kurs med gruppen før ferien i morgen formiddag, men da er jo jeg på jobb og får ikke deltatt). Hun var mektig imponert over innsatsen min i sommer, og jeg er jo også veldig fornøyd selv! Uten tvil ei dame jeg kommer til å savne, gleder meg som et barn allerede til å sende henen en mali med bilde av meg selv når jeg er ferdig med prosessen min!

 

Ellers har det vært første dag tilbake på jobb i dag. Vi er ca 55 ansatte, og hvis jeg sier at jeg har fått bortimot 40 kommentarer på utseende mitt i dag så er det virkelig ikke en overdrivelse! Inspektører, assistenter, lærere og andre har kommentert hvor flott de sysnes jeg ser ut, spurt om hva hemmeligheten min er og rett og slett bare rost meg opp i skoene. Jeg har smilt fra øre til øre i hele dag =D Jeg har med andre ord hatt en veldig flott og herlig dag i dag! Det er godt å se at det synes! Jeg vet jo at det synes, og i dag når jeg møtte kollegaer jeg ikke har sett på to måneder, ja, da tok det helt av! Så morsomt!

 

Ellers har jeg fått smake litt på det "hektiske" hverdagslivet igjen. Når man er innenfor døra 16.45, og skal ut igjen 17.10 for å dra på trening, da blir det fort travelt og hektisk. Nå er jeg spent på hvordan den nye treningsplanen på Spenst blir, og om spinningtimene blir flyttet tilbake til 17.00, for da sliter jeg litt! Hehe. Dager som i dag må jeg bytte om på middag og kveldsmaten, blir sånn tre dager i uken for min del. En gang pga GR-kurs, og en på grunn av sen dag på jobb og trening, og fredag en kombinasjon av trening og ønske om en sen og god fredagsmuddag. Litt skeptisk til om det er lurt med tre sene middager (19.00-20.00), men det er det som gjør timeplanen min enklest. Skal høre litt med kurslederen i morgen om hva hun tenker.

 

Ha en flott kveld dere, jeg skal begrave meg ned i en god bok nå og ta tidlig kvelden!

 

Kurskveld i morgen, som alltid nysgjerrig som bare det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg og bytter om middag og kvelds de dagene jeg trener. Blir gjerne litt rask og enkel mat de dagene for at middagen ikke skal bli for sen, men likevel sunn. Gjerne f.eks. wok, av og til også Fjordland. Jeg synes det funker greit egentlig, er jo nødt til å ha mat før trening og middag er umulig siden jeg drar rett fra jobb til trening.

En venninne av meg hadde ernæringsfysiolog på besøk på skolen til ungene, og et av spørsmålene som kom opp der var dette med å ha tid til å lage skikkelig middag i en hektisk hverdag hvor unger skal på alle mulige arrangementer på ettermiddag og kveld. Hun sa det at hvem er det som sier at man må spise middag kl. 17? Hvorfor ikke spise brødmat (altså kvelds) og ta middagen etter aktivitetene når man har bedre tid både til å kokkelere og ikke minst til å sette seg ned og spise. Og det er litt der jeg er føler jeg. Men det blir jo spennende å høre hva kursleder har å si!

 

Er ikke rart at du har fått mange kommentarer i dag. Som du sier er det jo 2 mnd siden sist du så mange av dem, og det er jo da enkelte ofte legger merke til det. Du ser helt sikkert smashing ut, og alle kommentarene er deg vel unt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Kursleder sa at det var greit, og at det var totalen av kaloriene som var avgjørende. Men at jeg kanskje burde vurdere magre alternativer til middag disse dagene. Så da fortsetter jeg slik de dagene det passer seg sånn.

 

I dag var det kurs igjen, -0,4kg denne uken og, to ganger på rad. Jeg vet at det er nedgang, og at det kanskje er å forvente etter såpass lang tid, men jeg ønsker alltid rundt 1kg. Men sånn kan det gå. Jeg hadde trodd det skulle være et ganske godt resultat denne uken, det har blitt mye trening (5 spinningtimer pluss noe styrke), og jeg har holdt meg godt til maten. Men det var visst ikke min uke. Jeg er som nevnt igang med jobb, og nå som vi har planleggingsuke er det utfordrende med måltider ettersom vi sitter i møter og kurs. Så jeg får planlegge enda bedre, og spise litt av mellommåltiden før vi starter på selve arbeidsdagen, er tidlig ute så jeg skal rekke det!

 

Vi har et lunsjtilbud på jobb, vi kan smøre maten selv, og det er et bredt utvalg av pålegg, men jeg synes det er for lite magre produkter, og har en lei tendens til å snike meg til en bitteliten skive med brie, og så er det EKTE MAJONES der, jeg er en stor tilhenger av majones, men jeg kan virkelig ikke la meg selv slippe løs på majonestuben, hehe. Jeg tror jeg må innfinne meg i at jeg må smøre meg en matpakke det kommende året, og skippe lunsjordningen. Jeg tror det gjør det lettere for meg selv. Og jeg er sulten om dagen på jobb, og ettersom jeg er i meny nr 3 kan jeg spise tre skiver til lunsj, tror jeg skal ta den ene rundt 10.00 for å få litt påfyll i kroppen så jeg ikke går helt i bakken innen lunsj! Jeg spiser frokost 07.00, og synes det er helt pyton å "kun" skulle ta en liten yoghurt 10.00, før lunsjen 11.00, da er jeg som regel skrubbsulten når jeg er på jobb! Tror det å kutte ut lunsjordningen (der jeg frem til nå har hatt to skiver med mer kcal-rikt pålegg) og gå for tre magre skiver istedet, kan lette mye for meg! Så det blir spennende å se om det fungerer =D

 

Jeg er nå 1,8 kg unna å ha gått ned 40kg. Det er noe jeg skal tenke på den neste uken. Det gjør meg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

At en liten yoghurt kl, 10 blir litt lite forstår jeg godt. En skive da høres ut som en god plan, men når pleier du spise mellommåltidet ditt - på ettermiddagen kanskje? For jeg går ut fra at yoghurten går av melkerasjonen? Og hva med en del av fruktrasjonen sammen med yoghurten eventuelt? Kanskje noe å vurdere dersom du føler at du trenger hele lunsjen i lunsjen hvis du skjønner. :)

Når det gjelder lunsj så hadde vi kantine på gamle jobben min. Skar skiver selv, og de hadde en tendens til å bli litt tjukkere for hver uke, og var egentlig drittlei pålegget - valgte jo bare det samme hver gang. Og tok jeg f.eks. salat ble haugen større og større. Så jeg gikk over til matpakke. Faktisk var det mange av mine lunsjkolleger som satt og var misunnelig på matpakken min der de satt med kantinematen sin. Så man skal ikke undervurdere en god matpakke! Selv bruker jeg grovt brød og masse grønt. Gode greier! Hjertesalat kan anbefales - holder seg crispy og god hele dagen. Og sånne minitomater - jeg kjøper litt forskjellige, men Piccolino og spesielt Dulcita er kjempegode. Litt dyrere enn vanlige cherrytomater o.l., men veldig mange ganger bedre!

 

Ellers synes jeg at 0,4 er bra. Du har jo hatt uker hvor du jeg har fått inntrykk av at du har trodd det har skullet gå litt dårligere enn det har gjort, og av og til "får man igjen" i ettertid hvis du skjønner. Jeg og vil jo helst gå ned 1 kg i uken, men har måttet stikke fingeren i jorden og innse at det kommer nok ikke til å skje igjen anytime soon. Og godt er det, for det er jo et tegn på at jeg nærmer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinePetrine!! Du er helt RÅÅ!!! :D :D :D

 

Du har hatt en helt FANSTASTISK nedgang i løpet av sommeren!!!!

For en stålkontroll du viser!!

 

Mens jeg bare har lagt på meg ( noe som jeg er så sint på meg selv for! :( ), så er du nå jammen nær - 40 kg!! Det er virkelig bare å beundre!! :D :D

 

Heier forsatt MASSE på deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Krusmynte - nå ser måltidsdagen min ca slik ut hver dag. Fungerte med brødskiven 10.00 + en yoghurt, men da var jeg allerede sulten, hehe.

 

07.00 - frokost. Havregryn, culturamelk og rosiner

08.00 - gulrot eller sukkererter

10.00 - en dobbel 0% yoghurt og en brødskive

11.00 - to skiver med pålegg

14.00 - ca 140 g (tar 7 ss i et glass) cottage cheese og sukkererter eller gulrot

17.00 - middag (600kcal)

20.00 - to skiver med pålegg (ofte med egg for å mette ekstra etter trening)

21.00 - 150 g bringebær, 100 g banan og 100 g mager vaniljekesam (min himmelske og daglige dessert)

 

Jeg ser jo at jeg spiser hele dagen, hehe. Så rart at jeg er såpass sulten frem til kl 14.00 som jeg er. Det er der sulten min ligger nå om dagen!

 

Og tusen takk for oppmuntrende ord! Jeg føler meg litt tung i magen om dagen, ikke fordi jeg er mett, men at magen føler behov for å blåse seg opp. Merkelig sak det der!

 

Det som er rart i forhold til vekten er at den har gått såpass sakte de siste to ukene, det er jo da jeg har kommet tilbake til helt vanlige rutiner og fått grønnsaksspisingen og fruktspisingen igang igjen. Men jeg drikker mye mer kaffe på jobb enn hjemme, sitter mye stille nå denne uken ettersom det er møter og mye planlegging, og jeg stesser nok en hel del med å skulle være så godt forbedredt som overhodet mulig nå som de nye elevene mine kommer på mandag. Er spent, nysgjerrig og grugleder meg skikkelig! Bare på en god måte altså, men det kan jo være at kroppen merker at jeg er ganske nervøs, vil jo se veldig gjerne prestere så godt som mulig!

 

Bolledama - så kjedelig å ha gått opp i sommer, men jeg er sikker på at du kommer godt inn i rutinene dine igjen, og at kiloene forsvinner på en-to-tre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Tolker jeg feil hvis jeg tror at du tar smoothien nesten mest for kosen sin del på kvelden og ikke så mye for sulten sin del? For hvis det er tilfellet kombinert med at du føler behov for mer mat på formiddagen ville jeg sagt at ta litt frukt sammen med yoghurten kl. 10, eventuelt prøve å bytte kl. 10 måltidet med kl. 14 måltidet. Jeg hører også at folk sier at de synes havregryn/grøt metter så godt. Jeg blir faktisk mer mett av knekkebrød eller grove brødskiver med pålegg og grønnsaker. Kanskje verd å prøve litt variasjon hvis du har holdt på med havregrynene lenge?

Når det er sagt - hvis du følte at dagen i dag gikk greit så er det jo enkelt og greit å bare fortsette sånn! Selv sliter jeg mest med sulten mellom lunsj og middag, så da må jeg ha mellommåltid eller frukt. Men jeg ser at du er mye flinkere enn meg å spre maten jevnt utover dagen - der har jeg tydeligvis noe å hente. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Frukten og vaniljekesamen legges pent i en bolle, og spises som en dessert. MEN, jeg er sulten etter trening. Og i og med at jeg trener 4-5 ganger i uken, rundt 17.30-19.00 trenger/ønsker jeg mer mat enn kun ett par skiver til kvelds, så frukten er både en kosedessert og en måte å mette kroppen på. Som sagt, denne jenta er sulten om dagen, hehe.

 

Det kan være at jeg bør bytte litt på frokosten ja, har lagd den av gammel vane i en evighet, samtidig som det går fort, smaker veldig godt og holder meg mett i ca 2-3 timer, men da blir jeg som nevnt sulten igjen. Skal prøve som i dag i morgen og. Prøvde med en cottage cheese-porsjon til mellommåltid mellom lunsj og middag, det fungerte helt strålende! Det metter virkelig, og så er jeg skikkelig proteingal om dagen, det metter så godt.

 

Men hvis denne uken heller ikke fører med seg et litt mer ønskelig vekttap må jeg snakke med kurslederen og få litt tips. Kanskje jeg har komemt til ett av de berømte platåene, ugg, krysser fingrene for at det ikke er det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow det var jammen litt av en måltidshyppighet. All cred til deg for å få til det altså!

 

Hvor mange kalorier ligger du på da? Hva slags brød spiser du? Jeg tror faktisk at jeg skal kopiere litt fra deg for å se om det virker for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Jeg tar av meg hatten for deg!!

 

For en jobb du har gjort.

Jeg er helt sikker på at det kommer til å løsne og at du begynner å gå ned mere igjen, men det er klart, jo nærmere målet og så videre.... :-)

 

Jeg har høyere aktivitetsnivå enn det jeg trodde, og når jeg korrigere fikk jeg også meny 3 (1900 kcal).

Jeg sliter med å få til nok kcal i løpet av en dag.

Jeg har kjørt 5 måltider, men har blitt så mett at jeg ikke orker å spise alt....

 

Skal fordele frukt og grønt på flere små mellommåltider jeg også, så kanskje jeg når opp!!

 

 

Lykke til med målet om 40 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Nå var det jammen i meg hyggelig å komme hjem og lese flotte innlegg fra dere! Det hjalp litt på i dag som jeg har vært fysen, ikke på søtsaker, men på mat. Jeg har småspist litt ost, ganske nøyaktig halvannen valnøtt og tja, oki, det er vel det. Men jeg pleier ikke å småspise, så jeg er litt satt ut over egne handlinger i dag. Det har overhodet ikke vært noen store mengder, og jeg har ikke kommet over daglig kcal-inntakk, kostholdsscore 10,0, men allikevel litt rart. Kan nok henge sammen med frustrasjonen med at jeg synes det går tregt om dagen. Tyvveier meg og ser ikke noen store endringer, og det er så frustrerende!

 

I morgen blir det en utfordrende dag for meg! Vi skal grille på jobb i morgen, lage maten sammen og grille, veldig hyggelig. Dette skjer mellom 13.00-16.00, og det er lunsj først 11.00. I og for seg hadde det gått helt fint en annen fredag, for da hadde jo grillingen blitt middagen min, men jeg skal på tapaskveld til ei venninne 20.00 på kvelden. Trening i mellomtiden. Tenker å velge salat/grønnsaker og rent kjøtt til grillingen, droppe lunsj, og ta mellommåltid da istedet (cottage cheese, sukkererter og gulrot) for å få jevnlig påfyll av mat så kroppen ikke streiker! Jeg har jo litt planleggings-hang-ups, så jeg skal putte inn forventet inntak i morgen å se hvordan det blir! Og det verste av alt, vi skal ut i morgen og! Satser på alkoholfritt for meg, Mozell Light er også godt ;)

 

I dag var det oppstart på torsdagsquizen, de andre sitter der med sin himmelske øl, mens jeg med en Cola Zero og ett vannglass, i dag var det helt greit å ha en lettbrus fremfor øl! Det gjør meg glad =) Og da jeg hilste på en som var med på quizen før jul virket det ikke som om han kjente meg igjen, hihi! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jammen i meg hyggelig å komme hjem og lese flotte innlegg fra dere! Det hjalp litt på i dag som jeg har vært fysen, ikke på søtsaker, men på mat. Jeg har småspist litt ost, ganske nøyaktig halvannen valnøtt og tja, oki, det er vel det. Men jeg pleier ikke å småspise, så jeg er litt satt ut over egne handlinger i dag. Det har overhodet ikke vært noen store mengder, og jeg har ikke kommet over daglig kcal-inntakk, kostholdsscore 10,0, men allikevel litt rart. Kan nok henge sammen med frustrasjonen med at jeg synes det går tregt om dagen. Tyvveier meg og ser ikke noen store endringer, og det er så frustrerende!

 

I morgen blir det en utfordrende dag for meg! Vi skal grille på jobb i morgen, lage maten sammen og grille, veldig hyggelig. Dette skjer mellom 13.00-16.00, og det er lunsj først 11.00. I og for seg hadde det gått helt fint en annen fredag, for da hadde jo grillingen blitt middagen min, men jeg skal på tapaskveld til ei venninne 20.00 på kvelden. Trening i mellomtiden. Tenker å velge salat/grønnsaker og rent kjøtt til grillingen, droppe lunsj, og ta mellommåltid da istedet (cottage cheese, sukkererter og gulrot) for å få jevnlig påfyll av mat så kroppen ikke streiker! Jeg har jo litt planleggings-hang-ups, så jeg skal putte inn forventet inntak i morgen å se hvordan det blir! Og det verste av alt, vi skal ut i morgen og! Satser på alkoholfritt for meg, Mozell Light er også godt ;)/>

 

I dag var det oppstart på torsdagsquizen, de andre sitter der med sin himmelske øl, mens jeg med en Cola Zero og ett vannglass, i dag var det helt greit å ha en lettbrus fremfor øl! Det gjør meg glad =) Og da jeg hilste på en som var med på quizen før jul virket det ikke som om han kjente meg igjen, hihi! ;)/>

 

For en fantastisk nedgang du har hatt :) kjenner jeg er litt misunnelig.*ler* blir også veldig motivert av å lese den fremgangen du gjør.

Skjønner at du blir frustrert når det går tregt, men det er vel litt normalt når du har hatt ett så stort vektap, med litt tålmodighet så løsner det nok snart igjen:)

Også er det jo kjempe morro at en som du ikke har sett før jul ikke kjenner deg igjen, det viser jo bare at du har gjort en kjempejobb og gjennomgått en stooor forandring :D

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Tusen takk sandzax! Det er veldig morsomt når det går bra nedover, skulle ønske det gjorde det hele tiden ;)

 

Jeg er litt stresset om dagen, stresset fordi jeg har mye å gjøre på jobb og ikke har rukket å trene så mye som jeg pleier denne uken, jeg synes vekten har gått sakte de siste ukene og stresser fordi jeg ennå ikke har klart å sette vekten min opp på loftet.

 

Jeg har snakket med en bekjent som har vært kursleder tidligere, og spurt om tips til å få kicket igang vektreduksjonen min igjen. Hun anbefalte å prøve meg på en dag med et høyere kcal-inntak, og jeg prøvde dette i går, men da jeg gikk på den teite vekten for å tyvtitte i dag virket det overhodet ikke som det hadde fungert. Så nå er jeg superstresset. Må ta opp dette med kursleder på tirsdag. Nå er jeg bare enda mer stresset.

 

Ellers har helgen vært både travel og intens, tapaskveld og bytur med venninnen på fredag. Da vi kom på byen hadde de ikke lettbrus (jeg hadde til da kjørt det hele akoholfritt), så jeg tok en øl. Og på grillingen på jobb ble det fire marshmellovs og fire ruter med sjokolade. Så jeg ser nå i ettertid at jeg kanskje har hatt to dager med økt kaloriinntak. Og at lørdagen sannsynligvis ikke var en god ide.

 

Jeg er redd for å glippe om dagen. Redd for at jeg ikke skal orke at vekten går såpass tregt ned , og at jeg ikke klarer å holde motivasjonen min oppe. Og dette er kun frustrasjon fra ett par uker med 0,4kg vekttap. Det er ikke suuupersakte, men jeg synes det er for tregt, og blir utålmodig.

 

I dag blir det en spinningtime, samt en tur på jobb for å gjøre klar de siste forberedelsene for barna begynner på skolen igjen i morgen. Jeg er så spent, og er redd for å ikke ha alt på stell, og det spiller helt klart inn på hverdagsstresset mitt sammen med stresset med en sakte vektnedgang.

 

Puh, nå skal jeg lage handleliste og oversikt over ukens middager, så et lite pust i bakken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Er kjent for å være veldig ærlig og direkte, og det har jeg tenkt å være her og. Og håper at du ikke blir sint eller fornærmet på meg......

 

OK, så sier de at man skal gå ned 0,5 til 1 kg per uke på GR-opplegg, men.... Du har gått på dette lenge nå, og du har gått ned masse og ganske fort. Har du regnet på hvor mye du har gått ned hver uke i snitt? Og har du i løpet av denne tiden opplevd å gå opp en uke som de fleste av oss andre her inne? Har du stoppet opp og gitt deg selv et klapp på skulderen for den jobben du har gjort og fortsatt gjør med å endre livsstilen din? Har du tenkt på at det finnes vektplatåer og at du kanskje er i nærheten av et sånt og derfor går litt senere ned? Har du tenkt på at dersom det er et vektplatå er det faktisk enda litt mer imponerende at du faktisk går ned 0,4 kg - andre står gjerne i ro i ukesvis? Og har du tenkt på at du har brukt et hav av tid med å havne der du var og at det kommer til å ta lang tid å innarbeide de gode vanene på en måte som gjør at du holder deg der? Har du tenkt på at det som kalles livet av og til har en tendens til å stikke kjepper i hjulene slik at du ikke får gjennomført alt du har planlagt? Har du tenkt på at nå når du har blitt så mye mindre forbrenner du faktisk mindre fett? Kanskje du bør vurdere å senke listen litt - legge deg på et nivå som er lettere å opprettholde og som ikke fører til skuffelse og stress selv om det kanskje innebærer at vekten går litt senere nedover? Har du tenkt på at stresset - ikke bare med jobben men også med opphenget i tallene - kan gjøre at kroppen holder på vann etc som kan være med på å gjøre at du tilsynelatende går senere ned i vekt???? SLAPP AV!!!!! Gi deg selv en sjanse - et par uker med 0,4 kg ned er ingen nedtur, det er bra resultater!!!!

 

Se på meg - hvor lenge har ikke jeg holdt på for å gå ned mine 40 kg? Jeg har vært ganske stresset over at jeg ikke har blitt ferdig, men har måttet senke skuldrene mine og innse at jo lengre jeg holder på, jo større er sjansen for at jeg klarer å opprettholde de gode vanene. Om en og en halv måned har jeg f.eks. trent med PT i 1 år. ETT ÅR!!!! Det er lenge det! Likevel kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg vet at hadde jeg ikke hatt avtale med ham hadde jeg enda ikke begynt å trene etter sommeren igjen. Jeg har lagt meg på trening 2 ganger i uken og alt annet av trening, turgåing etc er en bonus. Fordi jeg kjenner meg selv så godt at hvis jeg planlegger mer og ikke klarer gjennomføre blir jeg så utrolig skuffet over meg selv og faller enda lettere tilbake til mine dårlige vaner som f.eks. involverer trøstespising.

 

Jeg forstår godt at du er utålmodig - jeg har vært der selv og er der forsåvidt nå siden jeg er så utrolig nærme men likevel så langt unna målvekten. Men det er viktig at hodet henger med kroppen også, og du har jo vært veldig åpen med bakgrunnen din og tidligere problemer - kanskje det kan være greit at det går litt senere en stund? Cut yourself some slack som det heter på godt norsk, og gi den stakkars kroppen din litt tid til å kvitte seg med fettet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Krusmynte - jeg blir verken fornærmet eller sint, men synes heller det en en veldig flott gest av deg å ta deg tid til å forklare/fortelle en "fremmed" viktige ting, få meg til å tenke på ting på en annerledes måte. Du har rett i alt du påpeker, mye av det må jeg virkelig tenke igjennom, men jeg konkluderer med at du har stilt noen veldig viktige spørsmål. Jeg har nok ikke tenkt igjennom hvor mye kroppen min har gått igjennom de siste månedene, og det er klart at når den har vært igjennom såpass mye kan det være at den rett og slett reagerer.

 

Som jeg har nevnt tidligere, det er disse tingene jeg sliter med å forstå. Jeg lurer på om jeg bør vurdere å snakke med en psykolog om dette, jeg har vært klar på det fra starten av at det kan være slik at jeg trenger å få litt hjelp til dette med eget syn på forventninger til meg selv. Det går helt klart i tankeboksen nå.

 

Og Krusmynte, tusen takk for innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Puh! *ler* Føler vel at vi "kjenner" hverandre såpass godt etterhvert at jeg kan lire av meg ting, men man vet jo likevel aldri hvordan folk vil reagere....

 

Hjelp av en psykolog er kanskje ikke så dumt, evt en lege hvis du har en OK fastlege. Jeg har gått til psykolog selv for å få enkelte ting i hodet og livet mitt litt mer på plass og synes det har hjulpet veldig selv om enkelte dager fortsatt er en kamp mot gamle demoner - gamle vaner og alt det der.... Selv har jeg en tendens til å surre meg inn i et gitt tankemønster rundt enkelte problemstillinger, og da var det greit med psykologen som stilte spørsmål som klarte å få meg ut av dem. Svarene visste jeg jo egentlig selv, det var bare å komme på å stille de rette spørsmålene som fikk meg ut av tankemønsteret. Som ikke er helt lett på egenhånd. Og så er det enkelte ting det ikke er allverdens lett å prate med venner eller familie om heller, og da kan det være greit med hjelp fra noen som er litt mer nøytral. Men kjemi har jo mye å si også - kjenner folk som har gått hos psykologer de synes var grusomme, og det innbyr liksom ikke til de helt store samtalene. Litt som med hun grusomme GR-kurslederen jeg hadde en gang - første og eneste gang jeg har hoppet av midt i et kurs, hun var jo direkte ufyselig synes jeg! Mens andre synes hun var såååå trivelig. Smak og behag!

 

Uansett - hvis alle spørsmålene mine har fått deg til å tenke litt så var det det som var målet. For du har vært flink og du er fortsatt flink, og det må du ikke glemme oppi ønsket om å komme fortest mulig i mål. At kroppen er igjennom en stor forandring er en ting, men hodet er på vei igjennom det samme, og det er vanskelig å få til å henge med! Selv om jeg av og til føler meg slank når jeg ser meg i speilet er jeg jo førtsatt feit i hodet mitt, og får hver gang like mye sjokk når jeg sklir inn i en str 44 uten at det strammer noe sted. Må si at jeg lurer veldig på når hodet mitt skal innse at jeg er faktisk ikke feit lengre! Men der har du det med selvbilde og selvfølelse (eller mangel på...), og det er jo en helt annen greie.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

*kremt kremt kremt*

Det å kjøre på med litt ekstra kcal for å kickstarte/skremme kroppen til å forbrenne fortere var en stooor tabbe. Hehe. Jeg kan med hånden på hjertet ikke forstå at jeg kan ha lagt på meg så mye som jeg har gjort denne uken, jeg er skikkelig flau, men det kan godt være at jeg trenger en liten "wake-up call". Vi snakket om det på kurset idag at 7000kcal tilsvarer 1kg. Hvilket var nøyaktig det jeg hadde gått opp denne uken. Jeg har virkelig ikke spirt 7000kcal ekstra fredag og lørdag, langt, LANGT derifra. Men nærmere 800kcal ekstra på de dagene til sammen. Har vanskeligheter med å forstå hvorfor oppgangen var såpass stor, men min "utsultede" kropp tok nok til seg alt den kunne med stor glede ;)

 

Men, når alt kommer til alt, nå har jeg prøvd det. Og det virket ikke for meg. Det er ingen krise, om litt er det av igjen, og jeg har lært noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Whaaaat? Det høres da veldig merkelig ut... Men som du sier - det kan nok hende at kroppen bare har sugd til seg alt og litt til. Er jo andre små nyanser som skal til av og til - litt for mye salt, litt gangsperr, that time of the month eller midt i mellom sånne ting. Du kommer fort back on track og igang med nedgangen igjen. Håper ikke du lar dette ta motet fra deg, og håper også at kursleder kom med noen gode tips og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...