Gå til innhold

Runde to


Gjest StinePetrine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest StinePetrine

Som nevnt tidligere er jeg et planleggingsmenneske av den sjeldne sorten, og jeg blir veldig fort hektet på ting. Så nå har jeg lagt en plan for løpingen min fremover. Uke for uke, og første uken i juli har jeg et mål om å løpe 5km. Jeg deler planen med dere, ettersom mange av dere er mer aktive løpere enn det jeg er nå, og tar imot innspill med stor glede! Jeg løp en del tidligere, og det er noe av det herligste jeg vet om. Kanskje ikke akkurat inne på tredemøllen, skjønt det er den jeg bruker nå i starten, men ute i frisk luft, med tøff musikk i ørene og vakre omgivelser rundt. Et av målene er å kunne løpe i ulike løp med venninner fremover (sannsynligvis ikke før til neste år) eller jogge med lillesøster. Vil kjøre denne planen i tillegg til den vanlige treningen min.

 

Uke 1: Gå 10 min, 6,5km/t, jogge 7 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (ca 1km).

 

Uke 2: Gå 5 min, 6,5km/t, jogge 10 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (ca 1,5km).

 

Uke 3: Gå 5 min, 6,5km/t, jogge 15 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (ca 2,2km).

 

Uke 4: Gå 5 min, 6,5km/t, jogge 20 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (cm 3km).

 

Uke 5: Gå 5 min, 6,5km/t, jogge 20 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (ca 3km).

 

Uke 6: Gå 5 min, 6,5km/t, jogge 25 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (ca 3,7km).

 

Uke 7: Gå 5 min, 6,5km/t, jogge 25 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (ca 3,7km).

 

Uke 8: Gå 5 min, 6,5km/t, jogge 30 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (ca 4,5km).

 

Uke 9: Gå 5 min, 6,5km/t, jogge 35 min, 9km/t, 2-3 ganger i uken (ca 5,2km).

 

Altså, min 9-ukersplan fremover. Usikker på om dette er en realistisk plan eller ikke. Men jeg holder jo ut på 60-75 minutters spinningtimer, sånn kondisjonsmessig, så det burde være realistisk. Har lagt inn et par like uker med 20-25 min løping for å jobbe litt med det en stund, la kroppen kjenne litt på løpeteknikken og rett og slett bli vant til å løpe. Spennende å se fremover!

 

Jeg har hatt så mye energi etter treningen i dag. Skjønt nå nettopp ble jeg fryktelig svimmel og rar i kroppen, stresser litt med det iforhold til rytmeforstyrrelsen min. Tror jeg skal be om en 24-timers EKG litt tidligere enn planlagt, ha den på under en treningsøkt og se hvordan hjerterytmen min er da. Skal være litt forsiktig under trening med høy puls, ulempen min er at jeg har litt for lett for å bli revet med. Får ta en telefon til legen til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turjente

Dette var litt av en plan ja! :)/> Selv klarer jeg nok ikke aldri jogge 9km/t, men jeg har en plan om å øke på luntetravet mitt noe fremover men jeg er ikke helt dus med hamstermaskintilværelsen ennå. Det ønsker jeg å bli og da må jeg føle at jeg mestrer det. Jeg har laget meg nytt mantra "Jeg og min venn hamstermaskinen" før trening. På PT timene er der "Jeg elsker Bulgarske Utfall"

Hundene mine gir meg mye mosjon i frisk luft. De er konkurransehunder og kreves å holdes i form i fjellet og med sykling og trekking under båndtvangstiden. Dette holder jeg på med en time hver dag før jeg trener selv. Jeg tar ikke med dette som trimpoeng da dette er hverdagsaktivitet for meg. Så i så måte er føler man seg seg mer sporty inne på treningsenteret med rosa sko, riktig t-skjorte og fancy musikk. Da er det JEG som er i fokus i så måte er det et lite fristed for meg. Når jeg går med hund er bestandig de i fokus. Og så blir det jo en hel liten videnskap med alle målinger på fart, oppoverbakke, puls og om fargen i ansiktet er rosa rød eller lilla :D/> .

 

Synes planen så bra ut men veldig ambisiøs ut på slutten med 35 minutt i 9 km/t, men jeg tviler ikke ett sekund på at du greier det! De sier jo at intervalltrening er så bra så kanskje man kunne lagt inn 2 eller 3x 1 min nede på 6,5 km/t når man kommer over i 20-25 minutt på 9 km7t for å hente seg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Takk for innspill og tips turjente! Absolutt noe å ta i betraktning!

 

Har vært på Spenst i 2,5 timer i dag. 30 min gange 6km/t, 5 min jogging 9km/t, deretter litt over en time med styrke, for så å avslutte med en 45 minutters spinningtime. Det komemr til å svi i morgen ;) Men jeg elsker det!

 

I dag har jeg også kost meg med middagsbesøk, og nå i de litt senere timer ishockey-kamp! Jeg har en liten ishockey-fan i meg, synes det er en utrolig spennende sport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turjente

Takk for innspill og tips turjente! Absolutt noe å ta i betraktning!

 

Har vært på Spenst i 2,5 timer i dag. 30 min gange 6km/t, 5 min jogging 9km/t, deretter litt over en time med styrke, for så å avslutte med en 45 minutters spinningtime. Det komemr til å svi i morgen ;)/>

Det var da voldsomt til engasjement :-) Ble bare 1,5 times tur opp lia med hundene men i morgen tror jeg jeg tar en god time eller to på studio igjen. Jeg har måtte jobbe overtid idag. Vet ikke om jeg kommer kommer meg oppå mølla, men jeg skal prøve å skru opp tempoet bittelitt, men ikke så mye at jeg ikke klarer det for da blir jeg lei :-) Artigere å klare det enn å ikke klare det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Noe av det kjipeste man kan gjøre er å bake kake, og vite at du selv ikke skal spise en smule! Kakedag på jobb i morgen, jeg er egentlig ikke med i kakeavtalen, men vi trengte en ekstra i morgen, så hvem stiller opp da?! Joda, meg! Så nå dufter det herlig krydderkake her!

 

I morgen starter jeg på kurs nummer 3. Dette starter 11.00 på formiddagen. Ja, dette betyr at jeg er ikke engang på jobb når kaka jeg har bakt blir servert. Har en lei tendels til å tilby meg å gjøre for mye Men ang kurset, det er egentlig ganske kjekt å ha tirsdagskvelden fri frem til sommeren.

 

Jeg har funnet ut at det å skulle prøve å gå/jogge på tredemølla etter en spinningøkt var en ganske dårlig ide. Stive lår fra lørdagens og søndagens styrkeøkter og sliten etter spinningen resulterte i 5-6 minutter på tredemølla, 1,5 minutters jogging før beina mine var helt gele. Jeg får prøve på nytt i morgen, FØR spinningen! Og så blir det null styrketrening på meg frem til torsdag.

På onsdag blir det treningsfri, jeg har blitt innkalt til JOBBINTERVJU, 18.00, midt i spinningen, så den går da selvsagt ut! Jeg er superspent, ganske nervøs og litt giret!

 

Lurer på om denne ukens økte mengde med styrketrening vil ha noen påvirkning på vekten i morgen. Og jeg er usikker på hvor mye det har å si at jeg veier meg såpass tidlig på dagen. Jeg er jo vant til å spise middag før kurset som frem til nå har startet 17.00.

 

Jeg har merket noe rart, jeg er så skrekkelig sugen på noe salt om dagen. Ikke potetgull/popkorn og sånt, men spekeskinke, kokt egg med salt, kalkunbacon og generelt salte ting. Hva tror dere, kan det være at jeg mister mye salt når jeg svetter på trening? Jeg er desverre ikke en av de som såvidt kjenner meg varm i panna, her renner det! Hehe. Vurderte å spørre på kurset i morgen, eller en av de som jobber på treningssenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nystekt krydderkake som du ikke får smake en bitteliten bit av en gang? Aiaiai... :unsure: Så snill kollega du er! :)

 

JA! Jeg vet alt om saltbehov. Men jeg har det nesten hele tiden i form av sug etter salt snacks. :( Så det er som oftest det jeg har som en liten "godisrasjon" i helga. :)

 

Lykke til med jobbintervju!! Skal heie på deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Da var første kursmøte på kurs nummer 3 unnagjort. -1,5 kg, det er jeg fornøyd med. Det har blitt 3,6 kg de siste to ukene, utrolig morsomt! Vekta viser nå 109,4, under 10-kilo unna å være tosifret. Det å være tosifret er alt jeg drømmer om om dagen!! Jeg vil ned 7 kg til på dette kurset, da har jeg rundet 30 kilo. Det skal fint gå på 6-7 uker, det hadde vært gøy. Jeg har gitt meg selv litt lenger tid på å nå tosifret ettersom det er mye som skjer fremover. Jeg har satt meg som mål å nå tosifret innen 30.juli. Det er nesten tre måneder frem i tid. Ettersom det kurset jeg går på nå tidligere var et seniorkurs, og det er 11.00 på formiddagen var gjennomsnittsalderen nærmere 70. Meg og tre til unne pensjonsalder, skjønt de og er mellom 30-40 år eldre enn meg. Håper ikke de synes det er dumt ettersom at dette i hovedsak er et seniorkurs, men jeg og et par til får gå siden det er siste kurset hos kurslederen. Det virket som en ok gjeng iallefall =)

 

Nå skal jeg ut og nyte solen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Og, nå smatt jeg rett inn i en gammel bukse! LYKKE!!! Har kommet inn i masse sommertøy om dagen, det er en god følelse! Kanskje en av de beste jeg vet om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

For det første, gratulerer med flott nedgang! Nytt titall er jo supert, og tenk at når du når enda et nytt er du på tosifret... Det er jo faktisk ferd å feire den dagen det skjer! :)

Å komme inn i en gammel bukse er jo og supert. Mine "skinnyjeans" synes jeg faktisk begynner å bli litt løs alt, men regner med den går nok inn i vask - får se etter det hvordan den er. Men kan uansett gå med den en stund enda, så lenge jeg ikke blir skikkelig sirævva eller ser ut som jeg har pung er det greit. Hihi! Det var faktisk den siste buksen jeg hadde, nå har jeg bare et skjørt igjen fra min forrige slanke periode...

 

At du ikke klarte jogge etter en spinningtime overrasker meg ikke noe særlig må jeg innrømme. Jeg kan gå i 7 km/t uten problemer før en trening, men etter er 6,5 mer enn nok. All joggingen jeg har gjort har vært tatt før annen trening, etterpå er jeg så tung i kroppen at det går bare ikke. Da går jeg heller på lavere tempo men med incline for å få jobbet litt. Jeg var forresten på min første morgentrening ever på mandag på hotellet, før frokost til og med! Ikke det lureste, gikk med incline på 6 i 4 minutter og da jeg stoppet var jeg faktisk i ferd med å besvime et øyeblikk - ble så intenst svimmel. Og det var nok manglende frokost sin skyld! Men det ble en helt ok økt likevel, så jeg var superhappy da jeg var ferdig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Krusmynte - Jeg er helt avhengig av mat før jeg trener, så skjønner godt at du ble svimmel. Og så er det en så ekkel følelse. Menmen, da vet man det til neste gang. Akkurat slik som jeg vet at kroppen min svikter når jeg vil ha den på tredemøllen etter spinning, hehe. Og så herlig med dine skinnyjeans som ikke bare passer, men som faktisk er litt store.

 

Bolledama - tusen takk! Jeg nyter hvert sekund av "gamle klær som passer igjen"-fasen jeg er i nå. Har en del tøy fra denne vekten tidligere, men favorittkjolen min, den finner jeg ikke. Er det ikke typisk.

 

På søndag skal jeg i konfirmasjon, usikker på hva jeg skal ha på enda. begynner så tidlig som 10.30, *gjesp*. Hvilket betyr en hel dag uten "min" mat, det kan være vanskelig. Men får tenke gjennom noen lure valg på forhånd, og være litt bestemt den dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Tusen takk turjente =) Jeg er inne i en veldig god periode, både med mat og trening, så jeg nyter det så lenge jeg kan!

 

Dagens trening har bestått av 20 min gange på 6,3km/t, pluss 5 min jogging på 8,5km/t. Hadde egentlig tenkt til å gi meg på 2 min, var så stiv i beina, men så fikk jeg øye på en jeg synes er litt søt på senteret, så jeg fikk løpe litt til. Hihi. Ble også en time styrketrening.

 

I dag har jeg vært litt gal. Jeg har egentlig gått over fre øl til Cola Zero på quizen jeg er med på på torsdager, men i dag hadde jeg skikkelig lyst på en øl. Og så gikk jeg og kjøpte en. Jeg jobber litt med å ikke være for streng med meg selv, selvom jeg må passe på å være bestemt. Men jeg kan fort bli litt for fouksert på det hele, og blir litt smårar i toppen da. Så i dag har jeg kost meg med en øl, de andere tok flere, mens jeg koste meg med min ene. Ble igjen og spilte litt Shuffleboard og, de andre fortsatte med et par øl til, men jeg var fornøyd med min ene (som på dette tidspunktet hadde vært tom en stund). Dette betyr, litt mindre kake i konfirmasjonen på søndag, men det er ikke noe problem =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

En øl! Så bra! Tenk å skryte av noen for at de drikker øl... Men du har rett i at det er greit å være bestemt og ikke bare streng hele tiden. Mange har jo det forholdet til øl som jeg har til søtsaker - de klarer ikke å ta bare en og være fornøyd med det. Men det klarte du, og det er jo superbra!

 

God innsats på treningen også - 5 minutter på 8,5 er akkurat der jeg begynte også. Jeg satte i utgangspunktet som mål at jeg skulle klare et halvt minutt ekstra hver gang, så ble det til at "jeg klarer et minutt til" når jeg hadde nådd dagens mål, og så gikk det plutselig veldig greit. :) Men har fortsatt ikke kommet lengre enn 20 minutter i ett strekk, da. Men det kommer! Jeg kjenner stort sett ganske raskt om jeg kommer til å klare å jogge eller om det kjennes ekstremt tungt, og da går jeg gjerne over på intervaller isteden - 4x4 minutter. Funker finfint det og...

 

Tror ikke det blir noe trening på meg i dag. Foreløpig er det oppholdsvær så jeg tror kanskje en tur i steden. Men det var meg og denne frokosten, da - merkelig nok har ikke den kommet gående av seg selv. Kan du skjønne? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg håper virkelig du blir fort frisk Kursmynte. Det er så kjedelig å være syk. Og ja, er det ikke rart at frokosten og resten av måltidene igrunn, ikke kommer av seg selv. Jeg har i dag vært på IKEA, smurte med matpakke og tok med en Skyr, mens venninnen min (som forøvring er slank og fin) spiste et pizzastykke og ei pølse. Jeg er glad jeg hadde med matpakken, for det både så og luktet godt, hehe.

 

Jeg har tatt med samme venninne på trening i dag, fikk et gavekort så en venn kunne trene i 5 dager. Kjempekoselig å ha en å trene sammen med. Spinning og styrke på oss i dag. Byttet rekkefølge på middag og kvelds for jeg trengte litt mat i magen før treningen 18.00. Men nå har jeg nettopp spist middag, og så at klokken var 21.55! Herlighet, tiden går virkelig fort om dagen. Og så blir jeg så forvirret ettersom det er så lyst ute.

 

Det ble biff, fersk, dampet asparges og hjemmelagede røstipoteter til middag i dag. Synes det er veldig spennende å variere litt med middagene, særlig tilbehøret. Men jeg må innrømme at jeg er helt aspargeshektet om dagen, ja det koster, men jeg synes det er verdt det!

 

Jeg er litt fouksert på utseende om dagen. I dag har jeg hentet 20-kilosbelønningen min på postkontoret. Masse klær! JIPPI! Prøvde alle da jeg kom hjem fra treningen istad, det meste satt fint, og shortsen som jeg synes var skikkelig snasen, er litt trang nå, hvilket betyr at den vil sitte knall i sommer :D Og da blir jeg glad! Det blir en frisørtime på meg i morgen. Jeg har langt, tykt honningfarget/rødlig hår. Trives egentlig best med langt hår, men er redd det blir litt kjedelig. Tror kanskje (KANSKJE) at frisøren skal få komme med noen forslag til meg i morgen, så får vi se om det blir noe litt mer spennende. Men ettersom håret mitt er så tykt ser det nesten ut som at jeg har på meg en hjelm dersom jeg har for kort hår. Da står det bare rett ut, og så får jeg krøller, hehe. Jeg har litt frisørskrekk. Skulle klippe en litt røff bob da jeg var russ. Jeg hadde pannelugg på den tiden, og boben ble alt for kort. Jeg lignet på bestemor uten permanent, veldig kort dameklipp, overhodet ingen bob. Hun er ei herlig og flott dame, men det er forskjell på da 19 år, og hun på 68, hehe. Så etter det har jeg latt håret vokse, nå er det nesten for langt. Det blir spennende å se i morgen!

 

I morgen skal jeg bort på middag til ei venninne, og på søndag konfirmasjon. Krysser fingrene for at det går greit =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

I dag har jeg vært i konfirmasjon. Koltbord til middag, spiste LOFF (ja, loff), litt grillet kylling med skinn av alle ting, salat og reker. Så alt i alt ble det ikke så galt =) Spiste to supersmale kakestykker, ca 5 cm kransekake og en twist. Føler meg helt gal. Hehe. Og har flere kalorier igjen av dagsrasjonen min, så det ble en Skyr nå, og smootie og kveldsmat etterpå =) Tilogmed en rotmos for å få i meg nok grønnsaker i dag. Synes jeg spiser hele tiden jeg, hehe.

 

Ellers har helgen vært fine her, har trent en del med ei venninne, og var på middag i går. Kyllingsalat, så veldig gunstig for meg =)

 

Håper dere har hatt en flott helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Tusen takk turjente, det varmer en sliten skrott ;)/>

 

Har nettopp kommet hjem fra trening, 60 minutter spinning og styrke. Ang. styrke, jeg er redd kroppen vil holde litt igjen på vekten når jeg trener såpass mye styrke om dagen. Innbiller meg av en eller annen grunn at kroppen har holdt litt på noe denne uken. Har hatt en sånn følelse en gang tidligere, da ville ikke vekten rikke seg mer enn 200 gram ned, får håpe følelsen ikke stemmer! Det blir spennende å se i morgen!

 

Noen ganger hvis jeg er skikkelig sliten etter trening føler jeg meg skikkelig crazy, tusler innom blomsterbutikken og kjøper blomster, for så å gå innom matbutikken og kjøpe ferske jordbær, og annen god frukt. Da er resten av kvelden bare til kos. I dag er det en slik dag, himmelsk!

 

I morgen får jeg middagsbesøk av ei venninne, hun som har trent med meg de siste dagene. Det blir kyllingsalat før hennes siste treningsøkt med med. Har handlet inn masse snacks, sier ingrediensene til dere, for den er så god! Grillet kylling, salat, ruccola, mais, paprika, agurk, asparges, pinjekjerner, kalkunbacon, avokado, fetaost og hjemmelaget dressing til. Kanskje et rundstykke og. Virkelig en av mine favorittmiddager, friskt og godt!

 

Nå skal jeg nyte kveldsmaten, jordbærene og litt Cola Zero ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg kommer! På middag, altså, for den middagen hørtes veldig god ut. Og så er jo mat ofte mye bedre når den er laget av andre. Og ikke minst når den fortæres i godt selskap!

 

Jeg synes også du har vært flink i konfirmasjon. Loff - skikkelig crazy! *ler* Spiste loff her for en stund siden, tok en skive hos foreldrene mine. Med hvitost. Gammel favorittkombinasjon. Det var helt greit, men det var ikke så godt som jeg husket det! Like greit egentlig. :)

 

Vedr styrketreningen - bare tenk som så at om vekten stopper litt opp nå pga. treningen, så tenk på den økte forbrenningen du kommer til å få litt på sikt. Vinn-vinn med andre ord. Jeg har gått ned i vekt hele tiden mens jeg har holdt på, riktignok litt sent og riktignok i rykk og napp, men likevel. Har gått ned 15 kg siden jeg begynte å trene. Kanskje ikke allverdens, nei, men har hatt litt utfordringer underveis også. Og i morgen kommer dommen.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Hehe, det er virkelig en god middag ja! Bare gode ting! Og loff, herlighet, det er jo skremmende godt! Men om jeg tar litt i en konfirmasjon en gang hvert tredje år, tror jeg helt klart at jeg komemr til å klare dette riktig så bra, hihi!

 

Jeg er av den oppfatning at en fysisk sterk kropp en en god kropp, så styrketreningen skal jeg helt klart holde på. Kroppen nyter (nesten) hvert sekund. Og du, -15 kg etter å ha startet med trening er riktig så bra! Herlighet, og hvis jeg husker riktig så har du vel tapt en hel haug med centimeter! Og jeg er utrolig spent på å høre hvordan inBody-analysen din går i morgen, virkelig superspent! Håper du slenger med alt av opplysninger! Jeg har nemlig en liste over ting jeg vil justere på til 11.juni, men vet ikke hva slags resultater jeg kan forvente, så jeg er superspent på dine! Virkelig lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Ja, da sto jeg på grammet stille denne uken. Matmessig har jeg gjort som vanlig, jeg har trent en del mer styrke de siste ukene. Høres kanskje sprøtt ut, men med 3 timer styrke de siste 4 dagene (pluss spinning, gange og jogging) så står musklene mine i fullspenn, lurer på om det kan ha noe å gjøre med at vekten står stille, hvis ikke så kan det rett og slett bare være en av de ukene der kroppen ikke lystrer. Uansett, jeg vet jeg gjør ting som jeg skal, og fortsetter med det =) Har gått ned i cm, så det går riktig vei =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hvis du trener styrke og spesielt hvis du er støl så holder kroppen på vann som kan gi utslag på vekten. Cm går inn, og det er det viktigste fordi det er det folk ser - tallene på vekten ser du bare de sekundene du står på den! :) Så keep up the good work!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turjente

Ja, da sto jeg på grammet stille denne uken. Matmessig har jeg gjort som vanlig, jeg har trent en del mer styrke de siste ukene.

 

Uansett, jeg vet jeg gjør ting som jeg skal, og fortsetter med det =) Har gått ned i cm, så det går riktig vei =)

 

KEEP on the good work! Kroppen kjennes sikkert bra selv om vekta står i ro. Av og til ser vi for mye på den derre vektnåla. Selv har jeg kjent at jeg er godt fornøyd med kondisøktene mine både nedover luftveiene og i hjernen.

 

Du gjør en intet mindre enn fantastisk innsats! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Takktakk damer! Skal trappe litt ned på styrketreningen denne uken, og se om det gjør utslag til uka. 17.mai er det helt klart treningsfri. Men jeg merker jeg er litt morsk på alle fridagene i mai, det betyr at det ikke er noen spinningtimer verken søndag eller mandag, det er litt mer enn jeg liker. Lett å bli for opphengt i disse timene her.

 

Nå er det ostesmørbrød og jordbær og banan her, himmelskhimmelskhimmelsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...