Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Hei. Da starter Toam og jeg en ny tråd. Vi er begge ca.70 år og strever med vårt inntak og aktivitet. Drømmen eller målet er å komme ned minst 10kg. I vår alder er det ikke alltid kroppen spiller på lag. Vondter og vilje og diverse snubletråder dukker opp innimellom. 

Vi har holdt oss på gruppa over denne men innser at 20-30kg er uoppnåelig.

Vi velger 10-20 kg. Her starter reisen vår:

Veiedag har vært tirsdag, det blir onsdag denne uka og så går vi over til tirsdag neste uke.

Jeg tenker å ligge på ca 1400 kalorier.

Det er ikke aktuelt for meg å gå kurs. Det har vært maaange kurs, men jeg står på utgangspunktet for ca. 10 år siden. Nå gjelder det å bruke hverdagen riktig.

Har startet med sykling idag. Riktignok el-sykkel  men første kilometer glemte jeg å slå på strømmen.

Da er det bare å henge seg på. Toam er flink og håper hun lager liste. 

Mål for uka: minst 5 dager med 30min aktivitet: gå eller sykle eller annet.

Velkommen på tråden vår😊😊😊

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mia, så får vi håpe at flere blir med oss. 

Jeg har ingen klare mål om trening for tiden, men i hverdagen har jeg tidligere klart 3 treningsøkter i uken. Og håper å kunne fortsette med det nå som jeg har fått 2 sprøyter og er frisk og rask.

Dvs Det er lenge siden jeg har hatt så mye vondt i hendene som jeg har hatt i sommer. Må nok legge om kosten litt. Kjennes ut som revmatisme og det er vel en betennelses sykdom - tror jeg. Med det bukfettet som jeg har er det ikke rart om jeg har betennelser i kroppen. Så litt sunnere matvaner og litt mindre fett i buken hadde nok vært godt for kroppen min. Jeg ønsker å gå ned 15 kg og minst like mange cm rundt livet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag var jeg glad for at kroppen var godt polstret. På vei hjem fra naboen trådde jeg feil i singelen og ramla pladask. Etter jeg fikk summet meg så kom jeg meg opp. Ingenting brukket og med ispose på kneet så gikk det etterhvert bra.

Jeg sliter også med betennelser og blir verre av sukkerholdig mat. Faller for fristelser av og til og gjerne for ofte.

Det er også en jobb 😊😊😊men vi gjør så godt vi kan.

Heldigvis hadde jeg vært ute på formiddagen og gått rundt i byen ikke stor fart, men aktivitet. Hos naboen greide jeg å beherske meg med alt det søte som ble servert.

Ny dag idag:  bruke hodet så godt jeg kan.

Ha en fin fredag...

 

Endret av mia-53
Skrev på feil innlegg. Skulle vært på tirsdag 24.08. Pytt pytt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdåg ig veiedag. Minus 1,8kg.  

Jeg henger meg ikke så mye opp i kiloene nå, konsentrerer meg om å spise knekkebrød, grønnsaker og holde meg unna kroneis. Nå er det nok.

Fikk ikke nok 30min forrige uke, men nå er det litt bedre i knærne så jeg håper deg går bra å sykle idag.

Toam- hvordan har din uke vært. Ikke gi opp  vi jobber sakte men sikkert for at hver dag skal bli en god dag.

Flere som vil henge med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått over 10 km i skogen sammen med søsteren. ca 16000 skritt. Det kjennes i føttene, er veldig sårbent. Vi går ikke fort så vi var nok ute i nesten 4 timer. Skal sette bena i vann i kveld når jeg setter meg ned foran TV. Men først må jeg gå i butikken og handle, Skal ha fersk suppe til middag i morgen og trenger grønnsaker. Og bake kake til strikkekafeen på mandag. Har kjøkkenvakt. 

Ha en fin helg, og så veier vi oss på tirsdag eller onsdag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gikk jeg opp 500 gram 😆. Litt motløs nå kjenner jeg. Men jeg kan ikke gi opp. Det er bare å fortsette.  Har gått en rask tur på 50 min med ei venninne i dag. Hjelper å gå sammen med noen for da presser jeg meg litt mer.

Er det noen andre her inne? Ingen som vil snakke med oss? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. 

Jeg er nå på hytta. Får ikke veiet meg, men nå må jeg skjerpe meg-igjen🙈.

Var på den lokale butikk en her i bygda og det er så rart. Leter etter noe å kose meg med  og ender opp med en pose smågodt.

Ville egentlig kjøpe blåbær  men synes deg var dyrt- nesten 6pkr for en  boks. Så ender jeg altså opp med like mye i smågodt.. Egentlig godt å se det på trykk. Verden vil bedras. Imorgen skal jeg ut og se etter bjørnebær. Det blir jo ikke så myectrim, men det er iallfall aktivitet. Så når posen med små godt er tom og magen vond, så må jeg snart greie å forstå at dette var uklokt valg. 

Toam vi skal greie dette. Vi må finne på noe lurt framover. Vi gir oss ikke. 

Jeg vet at jeg greier det. Jeg må lage en plan hvordan jeg skal spise hver dag. Det nytter. 🤩🤩🤩🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smågodt 😀. Ja vi synes frukt og bær er dyrt, men smågodt har vi råd til. 

Jeg har veid meg og den har ikke endret seg. I morgen reiser jeg også på hytta og blir  borte en uke tid. Liker meg ikke. Magen ligger i fanget når jeg sitter. Skulle gjerne ha flyttet litt opp for pupper har jeg ikke, og da synes det godt at magen står rett ut. Vi vet jo hva som fungerer, hvorfor klarer vi det ikke? Har dessverre ikke htt noe nytte av GR kursene. De kan fortelle meg hva jeg skal gjøre, men de klarer ikke å endre hodet mitt, Og hos meg sitter det i hodet. Det er nok annen hjelp jeg skulle hatt.

Kos deg på hytta, men ikke med sukker. Vi snakkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

God idé. Jeg er i Oslo og har ikke fått veiet meg. Det går i 110 med små barnebarn og stuper i seng. Endelig kan vi hjelpe til med barnepass, henting i barnehage og lage middag.

Alt med mat er glemt, så jeg aner ikke hvordan det står til. 

Får ikke melding på mail lenger når du melder. Må sjekke hva det kommer av. 

Klar fra tirsdag/onsdag med resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tilbake her.

Aktivitet på andre tråder er liten, så da er jeg tilbake på min og Toam sin tråd.

Veiing idag

Endret av mia-53
Hadde avsluttet tråden, men åpner igjen. Lite aktivitet hos andre. Toam og jeg har vært lenge på tråden Bestemødre 20-30kg, men innser at det er feil. Velkommen tilbake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er jeg her igjen. + 0,7 over 100

Jeg starter dagen med å være positiv mot meg selv. Ikke tenke på sjøen som falt u går. Det kan jeg ikke gjøre noe med.

Skal ha som mål idag å ikke spise sjokolade, men fokusere på frukt og grønt.

Små mål👏👏👏👏men dagen kan bli god🥰🥰🥰

Noen flere her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Mia, lei for at jeg ikke har vært inne her, skuldes dels at jeg har vært mye bortreist i hele høst, og de gangene jeg har prøvd så har jeg ikke funnet forumet. 

Nå har jeg endelig kommet med under 90 kg igjen og BMI under 30. Ønsket er å komme ned i 75, da er BMI på 25. Mest sannsynlig er vel at jeg kanskje klarer ned 10 kg og da blir bli ca 27. i bmi. Selv det hadde vært bra. Hovedsaken er få komme ned 10 - 15 cm rundt livet. Den nye bunadstakken min har hengt i snart 2 år, Har ikke lyst til å folde den når jeg er 115 cm i livvidde. Om jeg tar 7 cm før 17 mai, og 8 cm året etter. 

Datteren har stor nytte av GR kursene, går bare hver 14. dag og gå ned sakte nå. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal bruke mer penger på kurs. Vet at det hjelper mye om jeg reduserer på sukker og fett, og spiser mer frukt og grønt. 

Vi gir ikke opp. Håper noen kommer innom her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her skjer det ikke mye. Mia: Har du gitt opp?

Jeg er tilbake til 91 kg nå 😒. Stresser for mye og trimmer for lite. Meldte meg inn igjen på SATS fordi 2 venninner trener der. Men de er jo aldri der så da mistet jeg motivasjonen. Kunne like godt ha fortsatt på Fresh sammen med mannen. Det medlemskapet har jeg fryst, men nå tror jeg at jeg går bort dit i ettermiddag og åpner det igjen. De har blant annet fine Easy Yoga timer som passer meg. Fikk litt vondt i knærne sist jeg var der, men kan ta med en tykkere yogamatte så håper jeg det går bedre. Og så liker jeg apparatene  på Fresh og ikke er det så mye folk der. Det blir dobbelt opp i 12 mnd, men en må betale for sine feil.  Tilsvare ca 2 GR kurs. Og det har jo også vært bortkasta penger. 

Skal vi legge inn vekt på onsdag? Hadde vært fint å høre fra deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei her er jeg. Jeg har ikke gitt opp.

Jeg har vært litt syk  går til kiropraktor og har fått beskjed om at jeg er på grensen til diabetes 2. 

Har klart fint å endre på mat og sukker er ikke noe stort problem, så lenge jeg velger selv om jeg vil gå høyere eller lavere på blodsukkerstigen.

Er på 2 sifret, men henger meg ikke opp i vekta akkurat nå. Nå gjelder det å finne en fin hverdag og bli ferdig hos kiropraktor og lege. Får vite mer i morgen hos lege.

Mistet litt fokus på å melde inn når det var så stille på tråden. Jeg er klar med nytt resultat på onsdag😊nå blir det å lage middag og litt kaffimat. Fyrstekake med eplefyll og dia vaniljeis. 

God søndag til alle på tråden😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. Klar for ny dag. Så vidt under 3 sifra. 0.1 under idag. Men lite væske igår og forening igår kveld så den dagen var litt unormal. Min tur og ha med kaffimat og jeg hadde en god dag med rengjøring her hjemme og valgte å kjøpe wienerbrødring.

Nye muligheter. Nå er det vevegruppa. Plutselig tilbake🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Lurer på om dere fortsatt vil ha meg med på "laget" ☺ Har hatt ett tøft år med operasjoner og sykehusinnleggelser, men nå føler eg det begynner å gå rette veien. Så nå må eg bare snu om på livsstilen. Vekta er økt siden sist desverre, og aktivitet har vært helt på null. Blitt mye godstol og tv titting og humør sånn passe. Nå kjenner eg att dette må endres på og få energien opp igjen. Så idag har eg bestilt gull medlemskap og notert mat. Og kanskje eg får tatt meg en runde på tredemøllen også 😀 Vekten stod i dag på 109.4 🤨 Ha en fin dag videre damer 🌺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. En liten fredags oppdatering  😀 Desse dagane har gått greit synes eg, veier maten og skriver inn. Kjenner energien er på oppadgående og det er en deilig følelse.  Nå har eg nettopp spist lunch som bestod av 2 små kneip skiver med makrell i tomat og litt eplebiter. Er ellers i gang med fredagsvasken og kjenner att det er givende å gjøre jobben. Så det hjelper veldig psykisk også å leve sunnere. Eg tar ikkje valget å kutte helt ut sjokolade for det vet eg vil ryke fort, men holder meg til bare litt på lørdagskveld. Ha ei fin helg 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...