Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Godt nytt år damer. Jeg har ikke glemt dere, men har ikke kommet inn på Forumet før nå. Det var en oppdatering  som hadde krasjet. Rart det bare var hos meg. 

Jeg har klart å lese hva dere har skrevet, men ikke fått lagt inn noe selv. I tillegg har jeg byttet PC så jeg må få lastet over Excel arket for å lage vektliste. Det skal jeg få gjort i løpet av helgen, Så kan vi i neste uke oppdatere listen igjen og bli litt mer motivert.

Jeg har dessverre ikke gått ned noe den siste måneden. Julen satte siene spor, og så var vi en uke på hytta i januar hvor jeg som vanlig puttet i meg alt jeg fant. Men nå føler jeg at jeg har fått en ny inspirasjon. Har sittet og sett på gamle Puls-programmer på NRK appen og sett hvordan folk forandrer seg på 3-4 mnd med bedre kosthold, styrketrening og mer bevegelse. Søsteren og jeg har gått en noen turer, og jeg har startet opp på treningssenteret igjen 2 x i uken. Men selvfølgelig skal det bare en uke borte før all fremgang kan være ødelagt. 😔

Vi veier oss i neste uke og så lager jeg lister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt du er med igjen. Du er savnet og jeg kjenner på den samme følelsen.

Nå har jeg klart meg i et par uker med atomprogram jeg fikk hos kiropraktor. Det tar 20-30 min å gjennomføre. 

Og:  Det hjelper på vondtene mine.

Gjennomfører før jeg står opp og da er det gjort. Jeg er mer eller mindre i sjokk siden de siste 14 dagene har vært så mye bedre enn på lenge. 

Jeg har også prøvd meg på samme tilskudd som min datter fikk hos lege for attrose og slitasjegikt. Glucosamin. Det hjelper👏👏👏

Nå er det bare å finne rett mengde mat. Ikke lett når det er så kipe, vanskelige ting som skjer rundt oss. Vi er nesten i isolat..

Har ikke vært syke eller kantene, men det som skjer setter spor.

Ønsker dere en god helg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd meg på samme tilskudd som min datter fikk hos lege for attrose og slitasjegikt. Glucosamin.  Er dette kosttilskudd eller er det reseptbelagt?

Jeg har faktisk klart å gå ned siste uken, selv med utskeielser på Mc Donald og bursdag på søndag. Nå skal jeg ta litt hjemmetrim før jeg går til senteret for lunch med venninner. 

Så et program hvor de fortalte at de som klarer å holde vekten stabil over flere år Trimmer/beveger seg 1 time hver dag og ser nesten ikke på TV.  Jeg må nok ta et oppgjør med meg selv. Har lett for å bli TV fra dagsrevyen til kveldsnytt. Det blir nesten 4,5 time med inaktivitet. Den tiden kunne jeg kanskje brukt til litt bevegelse. 😔

Ha en fin tirsdag. Jeg lager listen når dere har rapportert vekten.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kjøpte Glucosamin på apotek. Er for artrose og slitasjegikt.

Jeg fikk en variant som heter

SAMIN 625 mg.       2 tabl til dagen. 

min datter bruker 3 stk. Glucosamin 400mg.

Jeg har 20-25 min hofte og fottrening hver morgen. Dette i sammen med Samin har gjort de siste 14 dagene så og si smertefrie. Imponert👏👏👏håper dette varer.

Går greit men jeg kjøpte sjokoladeplater som jeg skulle ha på lur til min mor. 95år snart. IKKE LURT.🙈🙈🙈

Det er opp 0,5 denne uka. Glemmer at jeg skal være forsiktig med sukkeret..

Mye sjukt rundt oss. Barnebarn testet seg i dag morges, men har ikke hørt noe resultat.

Er spent for vi var sammen på søndag..

Ha en spennende dag alle sammen🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble på stedet hvil denne uka. Tenk om jeg kunne latt være å spise sjokolade. Deg blir bare alt for mye. Og så kommer bursdager på løpende bånd. 2 stk forrige uke. Billige store sjokoladeplater fra Freia.

4 stk på 14 dager🤔🤔🙈🙈🙈skulle ha de liggende til min gamle mor. 🤣🤣🤣ja verden vil bedras. Det hadde kanskje vært 1 kg på vekta. 

Det er bare å gå videre. Er mye Bedre i kroppen nå og tror Glucosamin er løsningen sammen med 30 min trening. Har funnet meg en trenkngsstrikk som jeg har hengt rundt nedre stolpe på trappa. Tar meg 2x10 strekk med armene når jeg kommer på det. 1 eller 2 ganger i døgnet.

Ha en fin dag. Idag blir det pytt i panne med fisk og løk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært verre 😔. Vi bretter opp armene og gir oss ikke.

Å kjøpe de store sjokoladeplatene er galskap Mia. Du vet vel at de går inn i din munn før du rekker å levere dem til din mor. Du må kjøpe dem på veien når du skal besøke henne. 🙂

Nå er det absolutt ingen ting igjen av gotterier eller julekaker i huset, med unntak av en pakke kjøpte pepperkaker. Det er nødmat. Ligger i en kakebok oppå overskapet.  Ikke at jeg tror det kommer noen, folk går jo ikke lenger på uanmeldt besøk, men av gammel vane vil en gjerne ha litt i huset. Fryseren er tømt for alt som kunne friste.

Men i helgen reiser vi på fjellet, og da blir det vel både kjeks, nøtter og rødvin. 😋Får gå litt på ski så jeg kompenserer for inntaket. 

Ha en fin uke, Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld var jeg på bodybalanse/yoga/pilates time. Jeg lærer aldri. Det var vanskelig å få til før koranen og de ekstra 4 kiloene, og nå var det ille. Opp og ned på matten, og jeg har så vidt kommet ned når de andre allerede er oppe igjen. Slik trening tror jeg at jeg må ta på stuegulvet. formeg selv så jeg kan stoppe filmen når jeg ikke klarer å følge med. Har instruksjons DVD stående klar.Smil

I dag skal jeg på SATS sammen med en venninne og ta vanlig styrketrening. 

Har noen av dere prøvd "Trening med Sofia" på NRK appen? Så på den i går og tenkte at den virket ganske bra. Kjekt om en ikke ønsser eller kan gå ut.  Og så har jo Yngvar noen fine 5 min treningsvideroer liggende ute. 

Ha en fin torsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. 

Jeg har ikke prøvd noen videoer eller program. Jeg har den trimmen jeg har fått hos kiropraktor. Det hjelper på bevegelsen i hverdagen og smertene sammen med Samin. Skal sjekke ut Sofia.

Må vel innrømme at jeg nå skjønner at jeg må gjøre treningen for bedre helse, helt alene.

Tusen hjertelig takk for at du vekket meg ang. sjokoladeplatene. Trengte den👏👏👏

Herlig å stå opp etter 25-30min trening i senga og 3x 10 strikk for armene. Da er treningen unnagjort. Føler mer energi. 

Har ikke store planer for helga, men noe kjekt kan det bli. Skal koke ertesuppe på knoker. Vanskelig å koke til 2. Blir som regel mat for 3 dager. Greit å ha noe ferdig også utover uka. Nå er det jobb i Fretex butikken 14-18. Ikke så mye folk for tiden, men det bedrer seg vel etterhvert. Tror kanskje folk har høye strømregninger og ikke så mye ute i butikkene. 

God helg til alle dere som er innom. Vi heier på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var vekten opp igjen, og jeg bikket BMI på 30. Skrekk og gru. Jeg er 175 høy og med høy vekt blir jeg veldig stor. 

Det lyste alle  varsellamper. og jeg må virkelig ta tak. Hvordan skal jeg ellers komme ned i 85 kg før 17. mai. Blir så deprimert av den store magen min. og at det er vanskelig å nå ned til gulvet, Må stå i trappen for å knyte skolissene. Og når jeg blir deprimert så spiser jeg. 😔 Var på farten i går og spise lunch på kafe for å slippe å reise hjemom. Og da ble det også en sjokolade macron, og den var kjempe storM men veldig god. Sikkert flere hundre kcal. Rakk ikke å sy bunad eller å trene. men jeg gikk på ski i 2 dager i helgen. Er stolt av det, ca 10 år siden sist. 

I dag er det tid for bevegelse igjen. Nydelig vær og 2 varmegrader. 

Ha en fin onsdag, vi snakkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive sist uke. Oi oi. Må bare gjøre det med det samme jeg står opp. Det var pluss 0.5 sist uke. Liker det ikke, men hodet er ikke helt med.

Idag har jeg ikke veiet meg. Gjør det i morgen. Skulle vært til undersøkelse på sykehus. Gikk noe middel for å rense tarmene  men ble så syk  svimte av og spydde så jeg har brukt dagen og natten til å komme på beina.

Fikk utsatt timen til neste uke. Og tabletter i stedet. Håper det går greit.

Nå tar jeg en rolig dag idag også.

Det blir blomkålgrateng med pølser og makaroni idag. Ha en fin dag.

Sier ifra om jeg kutter ut eller pauser🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vært lite inne her nå. Var så stille på tråden en stund 😊 og eg har vært litt "nede". En vil så gjerne, men vanskelig å få det til likevel. Kjenner også att korona tiden kjennes på humøret nå og da er det så lett å spise noe usunt som trøst. Så ser veldig frem til å treffe mer venner etterhvert. Har korona i huset nå, men ser ut som eg går fri enn så lenge. 

Vekta var opp i forje uke, men skal veie meg i morgen eller onsdag og kommer tilbake med den da 😊 Nå må eg ta tak både med mat og trim 🤸‍♀️🏋️

Ha ei fin uke videre 🌺

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei. Jeg er det samme som sist uke, men det er feil vei. Har hatt en liten operasjon nedenfor navlen idag  så jeg er noe redusert. Men jeg vet så inderlig godt at det skal ikke så mye til å komme inn i rutinen . Jeg må skrive ned hva og når jeg skal spise. 

2 pensjonister som drikker kaffi i hytt og vær og myser i skapene. Noe kan endres på og det vil jeg.

Skal vi starte på mandag?

Lage hver vårt opplegg og følge det?

Jeg er klar. Vi tar med oss fastelavn og så blir det vår avskjedsfest.

Vi må ha noe godt  men det er her kan vi hjelpe hverandre. Komme med lette gode oppskrifter eller forslag.

Og litt belønning hver lørdag. Jeg er så svak for Hobbysjokolade. Det kan være min lørdagskos.

Hva tror du/dere?

Blir dere med? Nå har vi litt tid til å planlegge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊 Kjenner meg så igjen i det å gå å lure i skap og skuffer og vet jo så godt att det er galt. 

Er med på opplegget ditt, men blir ei uke frem før eg er helt med. Fastelaven og kommende vinterferie på datter i huset. Vil prøve å klare det denne uka også, men blir alltid litt ekstra kos i ferietid. 

Eg er lite flink med oppskrifter desverre, er ikkje så glad i å lage middager. Og med mann og datter som er skeptisk og kresne føler eg det ofte glir ut i for mye usunne middager. Har Gull medlemskap og får da tilgang til oppskrifter her, men er jo så mye i rettene som ikkje går her i huset. Men vil gjerne ha tips på lette retter uten altmulig "rart" i 😊

Snop har også sklidd ut her hos oss og som du Mia skrev tidligere, tilbud på 5 plater. Skal dele de ut på mange helger. Men lett å ta til når de er i hus selv om eg gjemmer de unna i en kjellerboden 😉 Nei her må en ned på mengde, men en smak om lørdagen vil eg ha. Liker alle typer sjokolade, men ikkje glad i surt og søtt av andre typer snop. 

Vet jo så godt att ett sunnere matinntak gir resultater så eg må  bare å ta meg sammen 😊

Ha ei fin  helg, i dag titter sola endelig frem etter mye ruskevær 🌺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter på nytt hver mandag 🙂, og det holder kanskje til onsdag. 😃. Men jeg gir meg ikke.

Nå har vi vært ei uke på golsfjellet, Vintercamping. Har aldri prøvd før,  men det var bra. Fine skiløyper. Fant en runde på 6 km som passet meg bra. 10 år siden jeg sist gikk på ski. Langrenn er fin trening både for muskler, balanse og kondisjon. Bruker mye flere kcal enn en gjør på en gå tur. Her i området er det ikke mye skiføre igjen, så nå skal jeg ut å gå t/r biblioteket, Det tar ca 45 minutter og det er strålende sol. 

Det ble et glass rødvin og en stor neve peanøtter hver kveld, Litt kjeks til kaffen og vekten var opp 1 kg igjen. Nå er det 4 dager til vektrapport på tirsdag, Får skjerpe meg  denne helgen. 

Tasseline: Om de er så kresne så får de komme med forslag. Jeg synes GR har mange bra oppskrifter. Og de er ikke så sære som mange andre nettsider. Spesielt får jeg noen aha opplevelser når det gjelder kcal holdige matvarer. Tenkt over hvor mye flere kcal det er i ertestuing i forhold til surkål. Så nå lager jeg surkål og  fryser ned i stedet for å koke en boks med erter. Og hvor mye dere kan spare i penger og kcal ved å lage maten fra bunnen av. Ferdigmat bruker jeg stort sett bare på hytta, Det var et av tipsene jeg fikk av min lege: redusere på ferdigmat og redusere på karbohydratene. Litt frukt og masse grønnsaker. 

Vi snakkes i neste uke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, mia-53 skrev:

Mandag og ny start. 

.Har så lyst på noe etter en litt salt middag😱😱😱. Er egentlig mett, men fysen. Hva gjør man da? Noen forslag?

Hva med å tine noen bær og ha litt sukrin på. Eller Vispe skummet melk. Noen sier at det kan vispes som krem. 

Blir ingen bunadgruppe på meg i dag. Ene hjulet på bilen er helt flatt og jeg må ha hjelp til å bytte det. Tør ikke å kjøre noen steder med det for da blir det sikkert ødelagt, og det var nytt i høst. Mannen reiser bort noen dager, så jeg får klare meg uten bil til fredag. Er jo egentlig et luksusproblem. Det går busser hele tiden og det tar 30 min med bussbytte å komme seg til husflidslaget 🙂.

Skal vi veie oss i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja onsdag veiedag. Gikk skeis igår kveld, men ble dårlig u fordøyelsen etterpå.

Egentlig en vekker, har fått beskjed fra legen at jeg må passe på det søte. Nå på grensen til diabetes 2. Det hadde jeg glemt. Sukkersuget har helt tatt overhånd.  Skrev spiseplan igår, men etter å ha vært på frivillig jobb i Fretex i 4 timer var jeg så vond i beina og hjernen kortsluttet litt. 

Nå samles kreftene til en ny dag.

Jeg vet jeg kan endre meg. Nå har jeg hatt en halv time trim hver morgen før jeg står opp. Det har jeg greid. Neste mål er endre på maten👏👏👏

Tlbake imorgen. Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2022 den 18.13, toam skrev:

Gammel vektliste

Navn Maxvekt U33 U34 U45 U47 U48 U 2 U 3 U 4 Uke 5 Uke 9   Uke 10   Total     Nedgang        Mål
Mia-53 103,3 99,7 97,9     99,9   100,3 100,8 100,8   101,7   1,5 95
Taseline 112,1             108,8         3,3 80
Toam 93 90,1 89,6 91 89,6 89,9   91,5 90,8 91 91,3   1,7 75
                             
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...