Gå til innhold

God sunn mat og litt bevegelse er bra.


Anbefalte innlegg

Så fint at du er tilbake Tasseline, Håper helsen er bedre. Jeg prøver å bytte PC da det kommer opp så mye rart når jeg åpner den andre. De er egentlig like gamle, men denne har jeg renset helt og det betyr at jeg heller ikke har excel ark på denne. Må kjøpe nytt. Det gamle hadde gått ut og var ikke mulig å fornye mer.

Her har det gått litt bedre den siste tiden. Har ryddet litt i hodet og tenkt over hva jeg vil bruke livet til og må sortere bort noe. Har altfor mange jern i ilden, og ingen ting blitt gjort skikkelig. SÅ nå skal jeg konsentrere meg om korpset, øve litt hver dag om jeg ikke er opptatt med annet. Bunadkurset for det har jeg betalt mye for, og det er lærerikt og trening 3-4 timer i uken. Er jo pensjonist så det burde gå greit. Bruke litt mindre tid til TV og PC så kanskje jeg kan få noe ferdig og bli litt mindre stresset.

Vekten har gått opp og ned i løpet av høsten, har ligget på +/- 90 hele tiden, Første målet er 85 kg. Prøver å ligge på 1300-1500 kcal. Har stort sett den samme mat til frokost og lunch, og litt beviste valg til middag, Sjokolade og kaker er begrenset til helgene. 

Skal lage vektskjema igjen når jeg får tak i en office pakke. 

Ha en fin helg, Vi snakkes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken viste vekten 800 gram ned, skal veie meg på nytt på onsdag. Har vært litt bevist, gå noen turer, men ikke treningsstudio. Det er så mange som er smittet i nærområdet og på de stedene jeg vanker, at jeg nesten ikke tør å gå ut blant folk. Neste mandag får jeg 3, sprøyten. 

Jeg holder meg hjemme med strikketøy, symaskin og bunadbrodering. Og går bare ut  på de stedene jeg synes jeg må.

Kostholdet virker fornuftig, men er fortiden veldig lei dagboken så den er jeg fri fra så lenge det går greit uten. Går det gale veien er det på'n igjen med dagboken. Nesten som straff.

Ha en fin uke og så melder vi vekt på onsdag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det onsdag og veie dag igjen. Det ble 0,6 ned og minus 2 cm i livvidde, så fornøyd med det. Eg har veiet endel mat, men ikkje alt.  Men har prøvd å være bevist på hva og hvor mye eg har spist. Eg orker ikkje stresse med det og da er det også lettere å gi helt opp. Så føler eg har en ok kontroll nå og den vil eg prøve å holde videre også. I går kveld var eg på klubb og da ble det pizza og marsipankake. Spiste begge deler for eg tenker det er alle de vanlige dagene som utgjør mest. En av mine favoritter nå er double yoplait med vaniljesmak og ha ananas biter og cashewnøtter oppi. Da får eg i meg både frukt, nøtter og litt melkemat og metter godt. Skjønner godt du er lei av å notere mat Toam, vi blir det innimellom. Så eg holder på så lenge eg orker, for eg vet det gir bedre resultater. Trim er det dårlig med denne uka, men vært i aktivitet med daglige gjøremål. Da må dere ha ei fin uke videre begge to 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager damer, men jeg får ikke til Excel på den gamle PC. 2010 versjonen og den bare henger seg opp. Prøvde å lage vektskjema, men det virket ikke. 

Jeg var oppe i 91 kg for 2 uker siden  og er nå nede i 89,6 som jeg var på siste gang skjemaet var på skjermen.

Er litt sliten og stresset for tiden, og prøver å rydde opp  i stresset mitt. Tar på meg altfor mye, jobber med å kutte ut noen verv og aktiviteter. Flyr fra det ene til det andre, og ingen ting blir helhjerte. Har så mange uferdige prosjekter og mange ikke igansatte at ungene vil få panikk om de skulle blir nødt til å rydde etter meg. Tenker litt sånn nå i disse coraonna tider. Hadde tilfelle i korpset, men han er 72 år og ble bare litt syk et par dager, Hadde fått 2 sprøyter. 

Denne helgen er det julemarked på to av husflidslagene, men jeg får ikke hjulpet til på mer enn ett av dem. Søndag skal vi spille konsert kl 15, så da går den dagen. Rydde fram, generalprøve, og rydde tilbake. 

Ha en fin helg, vi snakkes i neste uke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fra meg   Her flyr dagene også. 

Vekt var som sist uke.

Må prøve å lage noe julekaker. Har funnet litt som jeg kan bytte ut sukker mot dia.  

Vi må gjøre så godt vi kan  men huske å roe ned også. Stress gjør dagene mindre gode og da er det lett å putte noe feil i munnen. Ser i almanakken at jeg er på stedet hvil siden 1.januar i år. Ganske merkelig🤔🤔🤔🤔. Må være veldig fastgrodd.

Men vi gir oss ikke. Jeg skal ned i vekt på en eller annen måte  må bare finne rette giret. Ha en god helg😊😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk det til. Men hadde ikke riktig vekt på dere andre. Kom igjen så legger jeg dere inn.. Mias vekt ved nyttår var 103,3 og Tasselien va 104,4. 

Navn Maxvekt U33 U34 U45 U47 U48 U49 U50 U51 U52 Total Nedgang Mål
Mia-53 103,3 99,7 97,9   99,9           5,40 95
Taseline 112,1                   5,30 80
Toam 93 90,1 89,6 91 89,6           3,40

75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så kjekt du fekk til skjemaet 😊 du kan notere 108,8 forje uke på meg. Godt du tar tak i stresset ditt Toam, men ikkje alltid like lett. Dere er nå begge flinke å være aktive på ting, eg føler att eg har nok i heimen. Og skulle gjerne hatt overskudd til prosjekter eg har lyst til å utføre her hjemme. Ukene går med til hjem og familie og har også ei mor på 92 som trenger endel hjelp nå. Men savner jo den sosiale biten fra før eg ble ufør. Men treffer heldigvis kollegaer i en lunch klubb vi har av og til. Har ikkje hatt så mye fokus på maten denne uka, så litt spent hva vekten sier på onsdag ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er skjemaet korrigert. 

I dag har vi tatt ned stuegardinene for vaske, og mens mannen gikk på trening tok jeg fram skurebøtte. Men det ble ikke mye. Tok veggene på toalettet og litt i skaper i stua. Da svettet jeg og ble sliten. 😟 Så elendig form.  Bare vi får hengt opp gardinen igjen skal jeg bort til sønnen for å være barnevakt for en 9 åring og en 1,5 år gammel hund. Dvs at jeg må ut og gå en lang tur. Ikke helt greit i dag når det er -10 gr. Men jeg får kle godt på meg. 

Og så skal vi ha wienerpølser og lompe til middag. For det er guttungens favoritt. Får ta med meg et strikketøy og en bok for han er det sikkert ikke mye selskap i. Det er bare dataspill i den alderen. 

Stå på damer. Vi snakkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gå. En liten oppdatering fra meg. Har nå hatt 2 smertefrie dager og det gjør godt. Vet ikke hvordan det har gått, men har vært hos kiropraktor og fysio og klarer ikke tenkt på vekta og skriving og kaloritenking.

Nå har våre nærmeste venner testet positiv på Corona. Vi var sammen på torsdag så idag er det 3 døgn siden vi var sammen.

1. Selvtest i kveld var negativ. Så da må vi teste på tirsdag. Holder oss unna folk for sikkerhetsskyld. 

Tilbake etterhvert. Kanskje det blir mye innetid framover🤣🤣🤣🤣

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er vaksinert Mia, om du er smittet så blir du ikke så syk. Litt slitsomt med denne pandemien. Nye restriksjoner igjen fra i natt. 

Har problemer med magen igjen, 4 år siden sist. Vet jo hva jeg skal spise eller hva jeg ikke skal spise, men må ha tabletter for å dempe de verste smertene. Sikker syre som tærer på magen/spiserøret igjen.. Tok slangen (for 3. gang() i 2018 og de fant ikke noe galt. Bare mye luft og det merker jeg. Er veldig oppblåst, Variere +/-10 cm rundt livet i løpet av dagen og promper mye. Og så må jeg igjen kutte ut/ned på gotteri, ha melk i kaffen, unngå frukt, men kan spise bær og helt koke grønnsakene. Og en masse andre råd. Burde gå ned litt om jeg holder meg til disse rådene. Vi få se. 

I dag veide jeg 89,9kg.  Veldig nære 90 igjen. Legger inn skjemaet når jeg hører fra dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere. Stabilt på vekta. 99.9

Det har gått 6 døgn og vi har ikke symptomer.  Er på vakt, mest for mannens skyld. Diabetes, hjerteoperet, lungeproblemer, slag og prostatakreft. Mye å forholde seg til. Er det rart jeg ikke greier å ha fokus på meg selv. Skjønner det nå når jeg skriver det. +++

Ja det er viktig å leve greit hver dag. Har heldigvis snill mann og det hjelper.

Skal teste oss før vi går ut blant folk. Skal kanskje hente min bror på Sykehuset og få han hjem e etter hjerteoperasjon og med manneproblemer nedentil. Ungkar og trenger hjelp. Godt jeg er pensjonist.

Toam, du og jeg følges med de samme plager. Luft og sånt og tendens til sår på tolvfingertarmdn kommer og går.

Jeg har det fint når jeg baker brød selv. Uten hvetemel. Tåler ikke kjøpe brød. Verdt et forsøk. Har også kjøpt fiberhusk som jeg bruker 1 ss av oppi pannekake og andre deiger. Gjærbakst. Og det gjør underverker. Blir veldig oppblåst ellers og uvel og da spiser jeg mye tull fordi jeg er i ulage. 

Ha en fin dag🥰🥰🥰

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det fint når jeg baker brød selv. Uten hvetemel - har du oppskrift. Nå er jeg lei dette tilbakevendende problemet. Jeg baker også det meste av brødet selv. Vanligvis dansk rugbrød fra ferdige melblandinger. Kanskje finne på noe annet?  Stresser du også mye?

Jeg legger vekten din inn i skjemaet og så får vi håpe at Tasseline kommer med vekt snart. 

På søndag har jeg bursdag så da blir det familiemiddag her. Har kjøpt inn et par kalkunbryst og baker en kake. Har også kransekake og is. Kjøpe kransekaken før jeg gikk til legen. Men jeg får sikkert hjelp av barn og barnebarn til å spise opp den i løpet av julen. 

Har ikke vært flink med dagboken. Har fått beskjed om å spise lite og ofte, ha melk i kaffen - ikke glad i det - og droppe gotteri, frukt og en masse annet.  Så da spiser jeg litt mindre hver gang, men spiser 5 ganger pr dag. ca hver 3. time. Bare en skive pr måltid.  Har prøvd på det tidligere også, men da her har tatt et eple eller en rå gulrot i tillegg. Får prøve hvordan det går uten. 

Lykke til med stell og omsorg for dine menn. Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og beklager seint innlegg fra meg. Dagene flyr jo avgårde nå i førjulstida. Vekta mi stod stille på 108.8 og det er eg egentlig fornøyd med. Tenker nå i denne tida er det positivt så lenge eg ikkje går oppover. Har bakt litt som ligger i frysen til jul og nå litt tørre kaker. Hører jo med føler eg 😊 Godt å høre att dere er fortsatt friske Mia, er skummel denne pandemien synes eg. Eg fekk dose 3 på fredag heldigvis. Gratulerer så mye med dagen til deg Toam 🎉  Da må dere ha ei fin uke vider begge to 🌺

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt nytt år🎉🎉🎉🎉

Hverdagen er tilbake og vi starter på nytt med blanke ark. Fokus i år må være p holde meg borte fra hvitt sukker og mel så godt jeg kan. Samtidig skal også søtsaker som sjokoladen.m ikke være mitt fokus.

Frukt og grønt må være min jobb. Julen har gått greit, var hos familien i Oslo og små gode barnebarn. 

Vekta viser + 0,5 till 100,5. Må være fornøyd og ikke bruke tanker og energi på det. 

Har fått treningsprogram for hofter og knær som jeg gjør i senga hver morgen, fra idag av. Var sløv i jula. Det tar minutt og er faktisk styrketrening 👏👏👏👏

Nå skal jeg på vevstua, noen tråder som må fikses. Men vi våger ikke starte opp før neste uke. Må se utviklingen på smitten nå. Eldste dama er snart 92 og 3 yngste blir 70 i år. 

Nå er jeg spent på hvem som melder seg først her. Det er bare å innrømme fakta og gå videre. Nå blir det snart vår💥🎉👏👏👏🌄🌟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og vel overstått jul og nytt års helg 😊 Var på vekta i går og den viste 108.8 så det er eg fornøyd med etter julematen 🎅🏻 Nå er det bare å ta fatt igjen, ny uke nye muligheter😊 Holder på å få vekk siste rest av jula i dag og det er alltid en god følelse. Nå går det rette veien mot lysere tider igjen. I morgen er planen å få ordnet til "trimrommet" mitt etter julegjesten. Få tredemøllen på plass til bruk. Fokuset mitt nå ang mat er selvsagt bevist på hva eg spiser, men også vil eg ha fokus på inntak av vann. Der er eg veldig dårlig nå og vet eg må få det opp. Ofte blir det 1 glass til medisin/vitaminer på morningen og 1 glass til middag 😪 Er ikkje glad i vann men må skjerpe meg for kroppen trenger det 😀

Da vil eg ønske dere ei fin uke videre 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og fint du er på plass.

Jeg har en halv liters flaske med vann stående i synet og har de  også med i veska ut av huset. Drikker stor slurk før jeg forlater bilen og lar den stå synlig til jeg er tilbake. Drikker minst 2 flasker til dagen. Blir en vane. Lykke til. Tilbake på onsdag med resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊 Her står vekta på det samme i dag også, 108.8 ☺ hørtes lurt ut å ha ei vannflaske med seg overalt, så det skal eg prøve på. Ellers er motivasjonen litt dårlig om dagen. Er jo så mørkt å trist ute og da blir energien litt dårlig også. Føler meg trøtt hele dagen og samtidig så vet eg att eg får bedre energi av å være mer aktiv. Uff nei må komme meg ut av denne vonde sirkelen og ta tak 🏋️🤸‍♀️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...