Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har bare vært medlem i to uker' date=' og har ikke lagt spesielt merke til om jeg spiser ja-, nei- eller litt-mat... Nå har jeg sett etter, og jeg spiser nesten bare Litt-mat og en del Nei-mat, og bare lite Ja-mat =0( Det er vel fy-fy?!

Er det bare frukt og grønnsaker som er Ja-mat? Og pinnekjøtt er Nei-mat, hvorfor det?![/quote']

 

Litt-mat er maten kaloriene skal gå på i hverdagen, dette er mat som ikke har mye fett eller sukker. Vanlig mat. (Gul "L" i "Mat og trim".)

 

Ja-mat er grønnsaker, vannholdige uten noe særlig energi. De trenger du ikke telle kalorier på, men det er lurt å sjekke at du spiser omtrent 400-500 g hver dag. (Grønn "J" i "Mat og trim".)

 

NEI-mat (rød "N" i "Mat og trim") er maten som skal føres opp under "FRImerker". Dette er mat med mye fett, sukker, energi. Dette er mat som ikke skal inngå i hverdagskosthold. Du har 50 kcal til NEI-mat hver dag, 2 FRImerker. De kan du bruke på daglig basis, eller spare opp til én dag i uka med 350 kalorier til NEI-mat. Hvis du leser litt nøyere i denne tråden så finner du svar på alle disse spørsmålene. Det står en "innholdsfortegnelse" i 2. innlegget - sjekk det. Før het FRImerker "kosemerker", det er samme greia.

 

Pinnekjøtt er fet kosemat, ikke hverdagsmat. Magert kjøtt er f.eks. karbonadedeig, strimlet svinekjøtt osv.

 

-Innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ville bare titte innom her å si takk for en utrolig nyttig tråd! Jeg er helt ferskt medlem, og skal begynne på kurs onsdag. Jeg har ikke hatt noe inngående kunnskap om hva dette går ut på, men denne tråden hjalp meg med å se klarere. Nå vet jeg litt mer hva jeg gpr til, og kan forberede meg bedre. SÅ takk! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gjest MonicaChristine

Hei, jeg er en jente på 21 år som veier 65,8 kilo og er 1,69 høy. Jeg jobber på kontor fulltid, lite fysisk aktivitet på jobb. Men trener zumba en gang i uken i en time og trener styrke 1 time i uken, pluss en 25 minutters løpetur. Stemmer det da at jeg skal spise 1600 kalorier dagen? Vil veldig gjerne trene mer, men prøver å starte rolig for å motivere meg selv.. Har begynt pang på mange ganger og da har jeg bare sluttet.

 

Ønsker kun å gå ned til 59/60 kilo. Noen tips`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date=' jeg er en jente på 21 år som veier 65,8 kilo og er 1,69 høy. Jeg jobber på kontor fulltid, lite fysisk aktivitet på jobb. Men trener zumba en gang i uken i en time og trener styrke 1 time i uken, pluss en 25 minutters løpetur. Stemmer det da at jeg skal spise 1600 kalorier dagen? Vil veldig gjerne trene mer, men prøver å starte rolig for å motivere meg selv.. Har begynt pang på mange ganger og da har jeg bare sluttet.

 

Ønsker kun å gå ned til 59/60 kilo. Noen tips`?[/quote']

 

http://[highlight]https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi[/highlight] - bruk denne internettsiden her! ;) Da kan du lett justere opp og ned og finne ut selv hva som stemmer i forhold til deg.

 

Det høres lurt ut å ikke begynne altfor hardt med trening. 3 økter per uke er fint i starten. Du kan jo eventuelt se om du kan gå mer til/fra jobb/venner/butikken/trening og også bruke trapper istedet for heisen osv osv osv. Alt som får deg til å bruke kroppen litt ekstra gir ekstra forbrenning.

 

Ta et steg av gangen, gi deg selv god tid (selv om det "bare" er noen kilo). :) Se på endringer du gjør som endringer for livet (livsstilsendring), og gjør derfor bare de tingene du tror du kan leve med senere også. Hvis ikke blir det vanskelig å holde vekten!

 

Lykke til!

 

-Innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

jeg skjønner ikke dette...

har regnet ut at jeg bruker 2704 kcal om dagen, uten trimpoengene.

Skal jeg da regne trekke fra 500-800 kcal? Fra det?

Så da blir det 2704- 700 for eksempel? og jeg havner på meny 2/ 1600 kcal om dagen??

hm... hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke dette...

har regnet ut at jeg bruker 2704 kcal om dagen' date=' uten trimpoengene.

Skal jeg da regne trekke fra 500-800 kcal? Fra det?

Så da blir det 2704- 700 for eksempel? og jeg havner på meny 2/ 1600 kcal om dagen??

hm... hjelp? :)[/quote']

 

Bruk internettsiden som står i rød skrift 4 innlegg opp på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Lillfia

Hei

Jeg har lik høyde og vekt som deg faktisk, og har samme mål!

Jeg har vært her i litt over 2 uker og har fulgt 1600 kcal per dag. Har et ca 15 trimpoeng i uka (hjemme i barselperm så har god tid til å trene) og det har medført vektnedgang på 1,5 kg og 4 cm i midjen på 2 uker :) Synes 1600kcal for deg høres greit ut som en start, også kan du heller øke den fysiske aktiviteten gradvis dersom du har mulighet til det.

 

LYKKE TIL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kaloriunderskudd være iberegnet trening? Altså, GR sier at det ikke er "lov" å ha et underskudd på mer enn 1000 kalorier per dag. Gjelder det kun i matveien, eller skal trening også regnes? Jeg mener, jeg ligger på omtrent 1200 kalorier i dag, og er omtrent 900 kalorier i minus. I tillegg forbrant jeg nettopp litt over 500 kcal på trening, og lurer på om disse skal regnes med?

 

(Kommer trolig til å spise omtrent 200 kcal til i kveld, så noe stort problem er det jo ikke, men det er greit å vite til neste gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg kan fremdeles ikke forstå at det er mulig å ned ved å spise 1900 kalorier om dagen.. Men med mine gjennomsnittlige 20 trimpoeng i uka er det visst det jeg må.. Jeg er spent! Noen som kan bekrefte at det har fungert for dem? (noen som faktisk har gått ned en betydelig mengde kilo ved å spise såpass mye og trene en del..)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MittNyeLiv

Jeg ligger på ca 1900 kalorier per dag, og har sånn ca 18-20 trimpoeng i uka. På lørdagskvelden spiser jeg til og med litt lørdagsgodt uten å telle kaloriene, og siden februar har jeg gått ned 16 kilo. Så ja, det funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kris83

Tusen takk for oppmuntrende svar, MittNyeLiv ;) Da skal jeg bare prøve å holde ut. Synes det er så rart å spise meg så innmari mett hele tiden.. men jeg blir jo sulten mellom måltidene, så det er vel kanskje riktig likevel..

 

Har du hatt vektplatåer underveis? Har du tenkt over om du går ned mer eller mindre de ukene du feks ikke er så nøye med kosten/spiser mer godt.. eller om du går ned mindre når du trener hardt? Så greit å få høre litt erfaringer fra noen som tydeligvis har gjort det riktig! :D

 

Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inpsirasjonen

Jeg må bare si at jeg ble utrolig glad for at du skrev dette. Jeg har omtrent like mange trimpoeng som deg, og har fått beskjed om å spise mer for å gå ned (har stått på stedet hvil de første ukene, og spist omtrent 1400 kcal). Det føles jo mye å spise 1900 kcal, så jeg har vært litt skeptisk. Men du har overbevist meg. Takk for at du delte egne erfaringer!!

 

Jeg ligger på ca 1900 kalorier per dag' date=' og har sånn ca 18-20 trimpoeng i uka. På lørdagskvelden spiser jeg til og med litt lørdagsgodt uten å telle kaloriene, og siden februar har jeg gått ned 16 kilo. Så ja, det funker ;)[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MittNyeLiv

Jeg skjønner akkurat hva dere mener! Når jeg begynte med min livstilsendring i februar, så tenkte jeg at jeg kunne umulig gå ned ved å spise så mye! Men jeg tenkte å gi det en sjanse så jeg satte i gang, og siden da har jeg jevnt og trutt gått ned ca 1,5 kilo i uka. Den eneste gangen jeg har stått stille på vekten var nå i påsken, da skled det litt ut både med mat og trening (men var ikke i nærheten av hvordan det har vært tidligere påsker.. hehe).

Så jeg har ikke hatt noen platåer som de kaller det, men regner med at det kommer.. Da er det bare å bite tenna sammen og gjøre det man vet er riktig så vil det løsne igjen ;)

 

Men det som er litt morsomt er at de ukene hvor jeg spist litt ekstra så har jeg faktisk gått ned mest. Ikke voldsomme mengder, men det har kanskje blitt litt ekstra til middag eller en brødskive mer enn jeg skulle til lunsj. Den uka jeg følte jeg ikke hadde gått ned et gram og gruet meg for å gå på vekta, hadde jeg gått ned 2 kilo!!

 

Det jeg tror er aller viktigst her er å spise regelmessig, drikke mye vann, spise mye grønt og bevege seg. Gjør man de 4 tingene så er man kommet langt :D

 

Masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...