Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

dette er da metoden Grete Roede bruker for å bergene kalori inntak.

 

 

Vekt : kg *(ganges med)10

Høyde : cm * 6' date='25 (disse to svarene adderes)

Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret)

Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5)

 

Hvilestoffskifet (er det tallet du kom frem til etter å ha trukket fra 161 for kvinne eller + 5 for mann)

faktor for hverdags aktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): *

ENERGIFORBRUK FØR TRIM=

 

Trimpoeng pr uke; * 28,58

MITT DAGLIGE ENERGI FORBRUK; (addere forrige sum med energi forbruk før trim så får du ditt daglige energi forbruk)

 

 

Du skal spise 500-800 kcal under denne summen. Og ALDRI mer enn 1000 kcal under ditt daglige energi forbruk

 

 

faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid)

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

 

her skal du IKKE telle trimpoeng! De kommer utenom..

 

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal)

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal)

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

 

Håper dette var forståelig og til hjelp!

ps; du får 50 kcal til kosemerker hver dag, dvs 2 kosemerker daglig. Spiser du ikke dem hverdag men sparer opp, skal du ligge 50 kcal under det menyen din tilsier..[/quote']

 

 

 

Kunne jeg fått hjelp til dette

jeg veier 83 kilo

er 171 høy.

 

har ca 15-20 trimpoeng til uka.

 

kan du hjelpe meg hvor mye jeg skal spise til dagen i kalorier???

 

Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jenta på 25 år' date=' 165cm høy og 99kg. Blir det ikke da at jeg bør ligge på meny 3??? Har ikke tatt med trimpoeng, vil konsentrere meg med maten først siden det er så nytt.....

Kan vel heller regne på nytt når det blir mer trimpoeng......

 

Takk for en mega bra tråd..... mye nyttig her. ;):):)[/quote']

 

Tja, hvis du ikke regner trimpoeng tror jeg du havner i meny 2. Hvis jeg har regna rett, jeg har kun regna ut fra lav hverdagsaktivitet. Er du mer aktiv enn som så, og/eller trimmer, havner du fort i meny 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerslanktherese

Ok, så jeg har prøvd å skjønne regnestykket, men forvirrer meg selv bare mer og mer.

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvordan meny jeg skal bruke? :(

 

Jeg er 1,71cm høy, veier 68,9 kg og er 20 år.

 

Hvilestoffskifte- 438 kcal

 

Energiforbruk før trim- 613

 

Mitt daglige energiforbruk- 931

 

Også lurte jeg på en ting til, jeg har ikke registrert treningen min på en full uke enda, burde jeg vente med å gjøre det før jeg finner ut meny type? Jeg får vel litt mer trimpoeng enn 10,6 når jeg går turer o.l på de dagene jeg ikke har fått registrert enda.

 

Takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KamillaLH
Ok' date=' så jeg har prøvd å skjønne regnestykket, men forvirrer meg selv bare mer og mer.

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvordan meny jeg skal bruke? :(

 

Jeg er 1,71cm høy, veier 68,9 kg og er 20 år.

 

Hvilestoffskifte- 438 kcal

 

Energiforbruk før trim- 613

 

Mitt daglige energiforbruk- 931

 

Også lurte jeg på en ting til, jeg har ikke registrert treningen min på en full uke enda, burde jeg vente med å gjøre det før jeg finner ut meny type? Jeg får vel litt mer trimpoeng enn 10,6 når jeg går turer o.l på de dagene jeg ikke har fått registrert enda.

 

Takk for all hjelp :D[/quote']

 

 

Bruk denne siden: http://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Du bør beregne ca. trimpoeng per uke, siden matinntak kommer ann på antall trimpoeng. Også bør du trekke fra 500 - 800 kcal fra det totale energiforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser at man kan velge mellom meny 1 eller 2 når man har et forbruk på ca 1900 kcal. Skjønner at det er individuelt hva man skal velge ut fra aktivitetsnivå, men er det noen av dere som har erfaring med å ligge på 1600 kcal kontra 1300? Merker dere som har vært her en stund vesentlig forskjell i vektnedgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har prøvd å gå ned omtrent et år, men har bare kommet halvveis på dit jeg vil, så tenkte å bli litt strengere og følge Grethe Roede. Jeg skal ca seks kilo ned (selv om jeg ser mer på buksestørrelse enn på vekten). Jeg har fått tildelt 1600 kcal. Ærlig talt er jeg sulten omtrent hele dagen. Må legge til at jeg har hatt et sunt kosthold lenge, det er bare i helgene det kan bli litt mye av det gode. Trener som regel fire ganger i uken, ganske hard styrke (gruppetime) og spinning/aerobic. I følge pulsklokken min i dag hadde jeg forbrent 900 kcal, og da er det jo ikke mye igjen av de 1600 kcal jeg har fått "lov" til... Mange her sier de sliter med å spise nok, mens jeg tenker bare på mat nå;) Mulig jeg bør fylle på med mer grønnsaker.

 

Noen tanker eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Komplekser

Hei Laks

 

Du skriver at du har "fått tildelt" 1600 kalorier. Går du på kurs? Dersom du ikke gjør det, men bare starter å registrere på GR-siden, får alle 1600 kalorier. Det er kun de som går på kus (betaler) som får registrert annet.

 

Ditt personlige energianbefaling for vektnedgang kan du regne ut på kalkulatoren noen innlegg lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar. Nei, jeg går ikke på kurs, men jeg har alt regnet ut i følge formelen/kalkulatoren og havnet på menyen med 1600 kcal. Jeg går som regel rundt og er sulten store deler av dagen og da er det lett å sprekke, så jeg tror jeg må justere litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...