Gå til innhold

så mye skal du spise i løpet av en dag


Gjest madamim23
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en venninne som er gravid. Hun spurte meg om normal vektøkning i svangerskapet og da fant jeg denne (en side med tekst og noen fine figurer for vektoppgang uke til uke):

 

http://mammanett.no/graviditet/vekt

 

Kopiert tekst fra internettsiden:

"Vektøkningen hos gravide vil være individuell. Den gjennomsnittelige vektøkningen er 12-15 kilo. En rekke ytre omstendigheter vil virke inn på vektøkningen.

I første del av svangerskapet vil ofte kvinner legge på seg lite, evt. gå litt ned i vekt. Kvalme og nedsatt matlyst er ikke uvanlig i første trimester. Etter uke 12 er jevn vektøkning på mellom 0,2 til 0,8 kilo i uka vanlig.

 

Inndeling av vektøkningen i svangerskapet

Foster 3500 gram

Morkaka 600 gram

Fostervann 800 gram

Livmoren 1000 gram

Brystene 400 gram

Blodvolum 1200 gram

Væske i vevet 1200 gram

Fett 3500 gram

= Gjennomsnittelig vektøkning 12,1 kilo

 

 

Hvor mye du har behov for å legge på deg avhenger også av din vekt i utgangspunktet [her har de tatt det etter inndelingen på BMI-skalaen, se nettlinken]:

 

Undervektig 14 – 15 kg

Normalvektig 10 – 15 kg

Overvektig 8 – 10 kg

Svært overvektig 8 – 10 kg

 

Venter du mer enn et barn har du et større behov for å gå opp i vekt"

 

Husk at gravide/ammende skal ligge på en meny ekstra (Grete Roede menyene) pga. økt behov for energi.

 

- innen2010 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saphire

Kan noen hjelpe meg å regne ut hva jeg skal ha i meg av kcal??

Kjønn: Kvinne

Alder: 24

Vekt: 73

Høyde: 168cm

I forhold til hverdagsaktivitet så vet jeg ikke hva jeg skal skrivem er jo student, men går jo mye til/fra buss, til/fra tog og trikk osv, og som oftest går jeg et kvarter osv til skolen fra trikken. Desuten jobber jeg som hjelpepleier annenhver helg..

Jeg skal trene styrketrening 3 ganger i uken, så da får jeg 3.6 x 3 i trimpoeng= 10.8, og jeg kan jo plusse på ca 4 i forhold til middels gange gjennom uken. Så kanskje 15??

 

Please, kan noen se om de klarer å regne det ut ved hjelp av https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi da jeg ikke skjønner det helt...

 

Jeg trur jeg havnet på Meny 2, men jeg orker ikke så mye brød, kan vel ta frokostblandinger og havregryn istedefor?? Og yougurt osv(youplai 0%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RenateO

Ny her og prøvde for første gang og regne ut hva mitt kcal skal ligge på. Tror det ble rett,kan noen rope ut om det er feil?

 

-Kvinne

-22 år

-166 høy

-61 kg

 

Jeg har to barn som får meg opp av sofaen. Trener for det meste ved å gå gode harde turer minst 3 ganger i uka,ellers har jeg trimsykkel jeg prøver meg på de dagene jeg ikke går tur. Stillesittende jobb. Tror jeg skal ligge på 1,3 eller 1,4.

 

Det jeg kom fram til var 1300 kcal. blir det rett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrot2

mulig det står her et eller annet sted, men hva er grunnen til at kcal skal være melk? pga kalsium og b-vitaminer? jeg har vært så deppa fordi jeg har trodd jeg måtte kutte ut min daglige kaffe latte (lettmelk)... men betyr dette at jeg ikke trenger det? :) trodde liksom at melkeprodukter var den store skurken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkeprodukter er ingen stor skurk, men du bør velge skummet, x-lett eller lett melk, og gjerne magre yoghurter, da det fort kan blir både mye sukker og mye mettet fett i de vanlige alternativene (vanlig God Morgen Yoghurt er NEI mat hos Grete Roede, fordi den har så innmari mye sukker). Du trenger kalsium fra melken, i tillegg er det flere studier som har vist at melkeprodukter hjelper å holde forbrenningen oppe mener jeg å huske. B-vitaminer kommer ikke i hovedsak fra melk, så det er vel ikke fullt så viktig for deres del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Heisann!

 

Lurer på en ting - det med disse hjertene; man skal ha 3 hjerter hver dag, men er det noen øvre grense?

 

Ang nei mat: siden oljer, margarin, fløte etc er nei mat, betyr det at man ikke skal bruke dette til matlaging i det hele tatt? Hvis man spiser oliven i en salat, betyr det at man må bruke kosemerkene på det?

 

Hilsen camillok - som ikke har penger til å gå på GR-kurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Lurer på en ting - det med disse hjertene; man skal ha 3 hjerter hver dag' date=' men er det noen øvre grense?

 

Ang nei mat: siden oljer, margarin, fløte etc er nei mat, betyr det at man ikke skal bruke dette til matlaging i det hele tatt? Hvis man spiser oliven i en salat, betyr det at man må bruke kosemerkene på det?

 

Hilsen camillok - som ikke har penger til å gå på GR-kurs...[/quote']

 

Hei,

 

Det finnes ingen øvre grense for inntak av hjertevennlig mat, men det er ofte veldig kalori-rike matvarer, så det begrenser seg jo av at man må holde seg innenfor kaloriene sine. I tillegg er det mange hjertevennlige matvarer som er NEI-matvarer, og da skal jo de på kosemerkene.

 

Du kan bruke NEI-mat når du vil, men du kan kun bruke det i mengder som tilsvarer 50 kcal pr. dag - altså dine to kosemerker. Eventuelt kan du spare opp til helgen og bruke 350 kcal på en dag. Det skal ikke overføres kosemerker til neste uke. Grunnen til dette er jo for å lære å begrense inntak av fett, særlig mettet fett, og sukker. Du kan steke med soya olje, og jeg tror egentlig vita hjertego olje også er greit (det står ikke i min kursbok, så det får eventuelt noen som går på kurs nå spørre om), eventuelt kan du steke i teflonpanne. Aller helst burde du jo steke mat sjelden, og heller steke i ovnen eller koke - så du ikke trenger stekefett. Fløte i matlaging kan nesten alltid byttes med skummet melk, jeg bruker aldri fløte i matlaging. Jeg bruker skummet melk og mager kesam. :) Husk at kesam ikke skal blandes inn i noe som koker (men det kan fint blandes inn etter at sauser o.l. er ferdig kokt, når det har avkjølt seg litt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, jeg skjønner ikke noe av de tallene dere bruker, men jeg tror jeg spiser for lite. Har laget meg en diett hvor jeg spiser en gang annenhver dag. Den dagen jeg ikke spiser får jeg lov å spise en frukt. Ellers, når sulten melder seg, drikker jeg en kopp buljong, for å få i meg mineraler og salt..

 

Men likevel skjer det INGEN forandring i kroppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...